Microsoft Surface 3 WiFi 4GB ram, 128GB opslag, Win 8.1 Aluminium Review

hxk-clan 17 juli 2015, laatste update op 17 juli 2015, 1.766 views

Microsoft Surface 3 WiFi 4GB ram, 128GB opslag, Win 8.1 Aluminium

De Surface 3 is een goede tablet met een uitstekend display en een prima featureset, maar heeft ook wat nadelen in voornamelijk de opslag (eMMC) waardoor het apparaat trager aan kan voelen dan hij daadwerkelijk is.

Pluspunten

• Uitstekend scherm
  • 3:2 beeldverhouding
  • Accuduur

Minpunten

• Prijzig
  • Prestaties eMMC

Het concept van de 'hybride' tablet leek mij erg goed, maar heb eigenlijk nooit een passende kandidaat gevonden welke ik wilde aanschaffen. Al tijden naar de Surface Pro 2 gekeken maar nooit echt direct het idee gehad 'deze moet ik hebben'. Surface Pro 3 kwam later uit, erg interessant apparaat (met name door de beeldverhouding), maar helaas buiten mijn prijsklasse (~600 euro). Erna constant mijn Vaio Pro 13 blijven gebruiken totdat ik zag dat de Surface 3 uit was gekomen. Wilde al tijden een hybride en had de i5 performance toch niet nodig, dus tijd om over te stappen naar deze hybride. Mijn Vaio Pro 13 (i5, 4gb ram, 128gb SSD) in de verkoop en kort erna de Surface 3 aangeschaft.

Wat zit er in de doos?

De doos schuift los waarna je direct begroet wordt met de Surface 3.

In het vak aan de rechterzijkant bevindt zich de microUSB oplader en verder niet direct iets bijzonders. Heb de Surface 3 overigens zonder typecover aangeschaft en gebruik hem tot dusver ook nog steeds zonder (~2weken in mijn bezit).

Specificaties
  • 10,8inch display 1920x1280 met pen support
  • Atom x7-z8700 (Quad core)
  • 4GB ram
  • 128GB eMMC opslag
  • USB3.0, microUSB (opladen), microSD, mini displayport, active digitizer (N-Trig), Wifi n/ac
Voor de complete specs bekijk de Tweakers spec pagina ;).

Surface 3 poortindeling
Aan de bovenzijde vind je de aan/uit knop en de volume knop. Aan de rechterzijde vind je de microUSB oplaadpoort, 1x USB 3.0 poort, mini-Displayport en last but not least een headphone poort.

Onder de kickstand bevindt zich de microSD kaartlezer, welke geloof ik kaartjes tot 128GB ondersteund (officieel dan). En aan de onderzijde van de Surface 3 de poort voor de Type Cover, welke ik nog niet heb aangeschaft.

Eerste keer aanzetten
Windows 8.1 wordt geladen, een 64-bit variant overigens, en de installatie wordt afgerond. Het duurde toch wel iets langer dan ik verwacht had tot ik was ingelogd, maar hoe dan ook was ik onder de indruk van het apparaat.

Bouwkwaliteit
Wilde dit hoofdstuk later in de review pas naar voren laten komen, maar gezien ik direct na het unboxen al onder de indruk was van de bouwkwaliteit staat deze hier. De Surface 3 is gemaakt van magnesium en voelt erg solide aan. De bouwkwaliteit evenaart naar mijn idee wel die van een MacBook.

De kickstand is te gebruiken in 3 standen (4 als je plat meetelt).
  • De 'ik denk dat de Surface 3 zo recht staat dat hij omvalt' stand
  • De 'dit is comfortabel voor bureau gebruik' stand
  • De 'ik teken/schrijf graag' stand
  • De 'ik leg mijn tablet plat of houd hem in de hand' stand
Beeld
De Surface 3 wordt standaard geleverd met een DPI van 150%. Wat wel een stand is welke goed te lezen is voor iedereen. Ben zelf kort erna overgeschakeld naar 125% en nu inmiddels enkele dagen over naar 100%. Ja dit is erg klein voor desktop apps, maar voor de rest van het OS (modern apps, Windows 8 UI) prima te doen.

Het scherm kan erg helder ingesteld worden en ondersteund 10-vinger multitouch. Het scherm bevat daarnaast een N-Trig digitizer waardoor je (na aanschaf van de Surface Pen) op de tablet kunt schrijven en/of tekenen met drukgevoeligheid (256 levels geloof ik). Zelf de Surface 3 aangeschaft om hem in de toekomst ook als notitieblok te gebruiken, maar nog niet tot aanschaf van de Surface Pen toegekomen.

Accuduur & opladen
De accuduur van de Surface 3 is prima te noemen. Met casual gebruik kwam ik in het begin zo rond de 8,5uur uit. Inmiddels zit ik op Windows 10 en behaal ik grofweg een accuduur van 9,5 uur.

Het opladen duurt wel vrij lang, dit kan wel 4-6 uren duren afhankelijk van welke oplader je gebruikt en of je de Surface 3 intensief belast. Met de bijgevoegde microUSB lader laad hij op in ongeveer 4uren tijd met licht gebruik.

Prestaties algemeen
De Surface 3 wordt aangestuurd door de Intel Atom x7-z8700, een quadcore chip uit the Cherry Trail generatie. Het is qua CPU kracht eerder een opvolger van de Z3736 Atom chip uit de Bay Trail generatie. Maar de voornaamste verbeteringen zitten in de GPU. Deze heeft meer cores dan zijn Bay Trail Atom voorloper, waardoor deze een stuk beter presteert. Helaas nog niet Intel 5000/6000 serie performance, maar genoeg voor een indie game of een ouder spel zoals Grand Theft Auto Vice City en Half Life 2 etc.

Tijdens normaal gebruik is de Surface 3 een prima hybride. Hij speelt 4k (YouTube) video's, kan prima overweg met multitasking en moet zeggen dat ik weinig last heb gehad van echt 'performance gebrek'. Het is natuurlijk geen video encoding beest, maar je kan er prima wat simpel fotobewerken, Office werk en wat web development werk op doen.

De voornaamste bottleneck van de Surface 3 lijkt de eMMC opslag te zijn. Hoewel deze zeker niet echt langzaam is merk je dat sommige handelingen met bestanden aanmaken, laden van bestanden dat alles wat langer duurt dat je zou verwachten.

Benchmarks
De Atom x7-z8700 is geen hoogvlieger in de benchmarks, maar is ook zeker geen langzame chip.

Wellicht een belangrijk punt: Alle benchmarks zijn gedaan op Windows 10 build 10166 en 10240, Intel GPU driver *.4248 en aangesloten op de netstroom.

Cinebench 11.5
Zoals gezegd is de Surface 3 geen CPU hoogvlieger. Ik heb Cinebench 11.5 (64-bit) uitgevoerd en kwam op een aantal verschillende scores uit welke deels afhankelijk zijn van de temperatuur (aantal zijn gedaan op warmere dagen).

OpenGL: Tussen 9.60 - 11.34 fps
CPU (multicore): 1.21 - 1.74

Cristaldiskmark 4.1.0 x64
Uitgevoerd met een 100MiB size en 80% van het eMMC gevuld. nummers in MB/s.

Sequential Q32 Read: 147.1
Sequential Write: 44.87
4K Read: 15.91
4K Write:13.74

Temperaturen
Hoewel ik niet enorm uitgebreid de temperaturen getest heb wil ik er wel een aantal dingen over kwijt. Bij intensief gebruik wordt alleen de bovenzijde van de tablet wat warm, niet extreem, maar duidelijk voelbaar. Heb met HWMonitor eens naar de temperaturen gekeken en deze gaf 30-35 graden idle en een graad of 60 bij redelijk intensief werk. Zal wellicht niet de piektemperatuur zijn, maar toch zeker niet slecht voor een passief gekoelde machine.

Prijs voor de Surface 3 blijft een lastig punt. De Surface 3 is zeker niet goedkoop, maar als je kijkt wat je er voor terugkrijgt t.o.v. een ~200 euro Bay Trail Atom tablet vind ik het zeker het geld waard. De bouwkwaliteit is heel erg goed, het bevat pen ondersteuning wat zeker een reden voor aankoop kan zijn, daarnaast een uitstekend beeldscherm, genoeg aansluitmogelijkheden en ondersteuning van Microsoft (firmware, drivers, support etc.).

Maar om de hybride compleet te maken moet je eigenlijk de Type Cover (~150 euro) en de Surface Pen (~50 euro) meerekenen. En dan wordt de Surface 3 toch best een duur product. Ja ik vind het hem nog steeds waard dan, maar kan snappen dat mensen de extra kosten te veel vinden. Je komt qua totaal prijs al in het vaarwater van Core-M en zelfs Core i3/i5 systemen met betere hardware zoals een 'echte' SSD en een 'normaal' toetsenbord..

Heb jij ook een Microsoft Surface 3 WiFi 4GB ram, 128GB opslag, Win 8.1 Aluminium?