Microsoft Surface 3 WiFi 2GB ram, 64GB opslag, Win 8.1 Aluminium Review

StefanvanGelder 13 juni 2015, laatste update op 17 juni 2015, 6.909 views

Microsoft Surface 3 WiFi 2GB ram, 64GB opslag, Win 8.1 Aluminium

De Surface 3 is een redelijke tablet en een redelijke laptop gecombineerd in een apparaat. Dat lijkt misschien negatief, maar dat is het niet. Android of iOS tablets zijn namelijk slechte laptops en goede tablets, terwijl veel andere Windows tablets een goede laptop zijn maar een slechte tablet.

Pluspunten

• Beeldverhouding (3:2)
  • Windows 8.1
  • Scherm

Minpunten

• Prijs in euro's
  • Typecover zou standaard moeten zijn
  • Prestaties eMMC, 2GB, Intel Atom

Microsoft heeft een aantal zaken goed aangepakt bij de Surface 3. Door de beeldverhouding is erg praktisch en hierdoor is de tablet ook in portrait modus goed te gebruiken en houdt de Surface fijner vast dan een tablet met een 16:9 verhouding. De volledige versie van Windows 8.1 maakt het bovendien mogelijk om al je gewenste applicaties te draaien zoals jij gewend bent. Tot zover is het een goede tablet en goede laptop in één, maar er zijn een aantal punten die Microsoft toch beter anders had kunnen doen.

Ten eerste de keuze voor een emmc module. Een emmc module is op zich een logische keuze omdat de Surface onder de Surface Pro wordt gepositioneerd. Een ssd had het gat tussen de Surface en Surface Pro te klein gemaakt. Maar de emmc module blijkt ook nog eens erg traag te zijn. Hierdoor vormt het al snel een merkbare bottleneck voor het systeem. Daarnaast schiet de single threaded performance van de Atom x7-Z8700 te kort. Ook dit is te merken tijdens dagelijks gebruik. Bovendien ben ik er achter gekomen 2GB intern geheugen echt niet meerkan op een 64-bit's machine anno 2015.

Ik was al een tijd op zoek naar een hybride laptop. Veel producten zijn het echter voor mij net niet en dan vind ik het jammer om er enkele honderden euro's aan uit te geven. Dat veel producten in mijn ogen te kort schieten heeft vooral te maken met de gebruikte beeldverhouding van andere hybrides. Vrijwel alle hybrides maken gebruik van een 16:9 verhouding. Hierdoor is de tablet alleen in landscape modus te gebruiken omdat de protrait mode veel te lang is waardoor die niet lekker vast houdt en apps of internetpagina's er niet uit ziet. Kortom; het werkt gewoon niet.

Ik was daarom al zeer verheugd toen Microsoft de Surface Pro 3 lanceerde met een 3:2 verhouding. Ik vond de prijs van de Surface Pro 3 echter nog een tikkeltje te hoog en wachtte dus met smart op een nieuwe Surface tablet, die wel gericht is op consumenten. Ik geef niets om Windows 8.1 Pro en een pen hoeft van mij ook niet zo nodig. Gelukkig kwam eind maart eindelijk het verlossende woord: de Surface 3 werd aangekondigd. Een tablet van Microsoft met diezelfde beeldschermverhouding als de Surface Pro maar dan zonder Pro in de naam. In eerste instantie vond ik de Surface 3 te duur, maar toen ik een actie met een gratis Typecover voorbij zag komen ben ik toch overstag gegaan en heb de Surface 3 besteld. Lees hieronder mijn bevindingen over deze hybride.

Allereerst beginnen we met de specificaties van de Surface. De Surface 3 heeft geen in het oog springende specificaties. De processor is een Intel Atom x7-Z8700 uit de Cherry Trail serie. Deze processor is op 14nm gebakken en heeft een SDP van slechts 2 watt. Het is fijn dat Microsoft als eerste een apparaat met deze processor op de markt heeft gebracht, hiermee zetten ze namelijk direct de concurrentie op achterstand door gebruik te maken van de nieuwste technologie. Veel andere tablets maken nog gebruik van de Intel Atom Z3775 processor.

De processor wordt bijgestaan door 2GB ddr3 geheugen en een emmc module van 64GB. Dit maakt de Surface tot een prima apparaat voor internet gebruik, maar voor zwaardere applicaties kun je beter uitkijken naar een krachtiger model. Hieronder de belangrijkste specificaties in een overzicht:

De box waarin de Surface geleverd wordt is niet veel groter dan de Surface zelf. Er zit naast de Surface zelf dan ook weinig bijzonders in de doos. We vinden alleen nog een micro-usb lader en een boekje met informatie.

Aansluitingen
Aan de bovenzijde vinden we de aan/uitknop en de volumeknoppen.
Aan de rechterzijde van de Surface vinden we een mini-display, usb 3.0, micro-usb en een 3.5 mm jack poort voor oordopjes of hoofdtelefoon.
Aan de linkerzijde vinden we geen aansluitingen.
Aan de onderzijde vinden we de enkel de magnetische connector voor de typecover.

De typecover wordt door velen als onmisbare accessoire beschouwd en daarom begin ik er maar mee. Dat de typecover als onmisbaar wordt beschouwd komt door de aard van Windows. De besturing van Windows gebeurd al decennia lang via een toetsenbord en muis als input apparatuur dus dat een toetsenbord als onmisbaar wordt beschouwd is op zich ook niet verwonderlijk. Toch is de typecover geen standaard accessoire en moet deze er los bij worden gekocht. De prijs voor deze typecover bedraagt maar liefst 150 euro en daarmee is het zeker geen koopje.

Als je een Surface 3 préorderde kreeg je bij een aantal webshops een gratis typecover. Hiervan heb ik ook gebruik gemaakt bij Paradigit. Eigenlijk was deze actie voor mij de enige reden om direct een Surface aan te schaffen, anders had ik wel gewacht op een andere actie die de aanschaf van het apparaat interessanter maakte.

Dan over de typecover zelf. Het typen op de typecover is even wennen, met name als je er grote stukken tekst op wilt typen moet je de eerste 10 minuten wel aan het toetsenbord wennen. De terugslag van de toetsen is in orde, maar de toetsen zijn een stukje kleiner dan gewend, hierdoor mis je in het begin een aantal toetsen, maar na verloop van tijd gaat het al snel beter en kun je al snel als vanouds blind typen. De indeling van het toetsenbord is mijn inzien vrij logisch. Bovenin vinden we een aantal functie toetsen die je in de praktijk best vaak gebruikt om o.a. de helderheid van het scherm, maar ook de felheid van de toetsenbordverlichting te regelen.

Een leuke toevoegen aan de typecover is dat deze over achtergrond verlichting beschikt. Hierdoor is de typecover ook 's avonds en bij weinig licht goed te gebruiken. De felheid kan in drie verschillende standen worden ingesteld.

Het touchpad op de typecover werkt goed. Het beschikt over fysieke knoppen en er worden diverse gestures ondersteunt, zoals inzoomen of scrollen. Maar uiteindelijk blijft het touchpad toch te klein. Wil je echt productief werken wil ik wel een muis adviseren. Zelf heb ik gekozen voor de Microsoft Sculpt Comfort Mouse, een fijn muisje met ingebouwde Windows knop om het startmenu op te roepen.

Ik beschouw de typecover zelf ook als onmisbare accessoire. Naast de typefunctionaliteit biedt de typecover ook direct bescherming voor het scherm als je hem bij je draagt in een tas of iets dergelijks. Het enige mogelijke minpunt van de typecover, is dat er geen kleine accu in deze typecover zit. Voor die prijs mag je het wel verwachten, maar aan de andere kant zorgt een extra accu wel voor een boel extra gewicht.

Tijdens de eerste keer opstarten moet Windows 8.1 eerst worden geconfigureerd. Er worden diverse apps geïnstalleerd en voordat je ook al iets moet invoeren ben je toch al snel een kwartiertje verder. Dit zal deels te wijten zijn aan de trage emmc module die in de Surface zit, maar daar later meer over. De Surface beschikt over een mooi boot logo waarin de tekst 'Surface' te zien is. Mocht je al een Windows 8.1 gebruiker zijn en inloggen met je Microsoft account dan worden al je persoonlijke instellingen zoals de indeling van het startscherm en wachtwoorden in Internet Explorer gesynchroniseerd. Dit werkt erg prettig waardoor je direct aan de slag kunt in een bekende omgeving.

Bij de Surface wordt weinig extra software geleverd die het product uniek zouden kunnen maken. Er wordt een pen ondersteunt die handig is wanneer je notities wilt maken in OneNote. Daarnaast krijg je er 1 jaar gratis Office 365 bij waarmee je verzekert bent van office.... Voor het eerste jaar tenminste. Het is wel erg jammer dat je na dit jaar moet gaan betalen voor Office en dat je geen levenslange licentie krijgt van bijvoorbeeld Office 2013. Dit is wel een gemis van de Surface ten opzichte van de RT versie, waar je gewoon Office bij krijgt. Ook diverse andere tablets leveren er gratis Office 2013 bij. De enige reden die ik kan bedenken is dat Microsoft op ten duur wil afstappen van losse aankopen van software en alles wil omzetten in een licentievorm waarbij je betaald per maand, maar dat blijft speculeren.

Een van de grootste redenen om een Surface te verkiezen boven een iPad of Android tablet is de productiviteit. Omdat de Surface op Windows draait kun je al je bekende applicaties starten zonder compromis, je beschikt namelijk ook over een goed werkende toetsenbord en muis.

Een feature van Windows 8.1 die op de tablet er fijn is, is de split screen mogelijkheid. Regelmatig kijk je een filmpje waarbij je niet continue de aandacht hoeft te hebben. Door de split screen mogelijkheid van Windows 8.1 kun je dus twee apps naast elkaar openen en terwijl het filmpje afspeelt ook direct door internetten. In de praktijk gebruik in deze feature erg veel.

Het aantal bruikbare apps in de Windows 8.1 store valt nog wel een beetje tegen. Op Windows Phone zijn er meer apps beschikbaar. Waarschijnlijk richten ontwikkelaars zich daar meer op. Ik hoop dat dit probleem met Windows 10 wordt opgelost door eenzelfde Store te maken voor zowel het besturingssysteem voor Phone als voor de PC.

Omdat je een toetsenbord en een muis goed kunt benutten op de Surface 3 is het wat mij betreft ook een goede laptop vervanger. Persoonlijk gebruik in hem naast mijn desktop, een laptop heb ik niet en daar heb ik nu ook weinig belangstelling meer voor :)

Om maar direct met de deur in huis te vallen; de prestaties van de Surface 3 zijn niet geweldig. Mijn model bevat 2GB intern geheugen met een 64GB eMMC opslagmodule. Tijdens het installeren van software en het open hebben staan van meerdere tabbladen in Internet Explorer zit het geheugen al snel vol. Ik had gehoopt dat het mee zou vallen, maar dat valt dus wel een beetje tegen om eerlijk te zijn. Dat het geheugen zo snel vol loopt is deels ook te wijten aan de keuze voor Windows versie. Er is namelijk een 64-bits versie van Windows 8.1 geïnstalleerd, ook op het 2GB model. Een 64-bit besturingssysteem kost meer resources dan een 32-bit besturingssysteem omdat het besturingssysteem compatibel moet blijven met de 32-bit applicaties dus een groot aantal zaken dubbel moet opslaan op de schijf en ook dubbel in het geheugen moet draaien. Gelukkig blijft er van de opslagruimte nog wel redelijk wat over voor de gebruiker, van de 64GB emmc module blijft er 52GB echte opslag over (toch nog een recovery partitie?). Naast de schone Windows installatie blijft er zon 35GB over voor applicaties.

Ik heb natuurlijk ook een aantal benchmark gedraaid om de prestaties te vergelijken met andere tablets. Ik begin met Cinebench 11.5. De Atom processor scoort goed in de Multi threaded benchmark en weet daar 1.74 punten te behalen. Ter vergelijking: een Venue 11 met Core i5 processor uit de Haswell serie (i5 4300Y) scoort hier ongeveer 1.5 terwijl de Core M 5Y10 processoren ook zo tussen de 1.5 en 1.80 punten scoren. De Atom Z3775 uit de vorige generatie kan ook niet tippen aan zijn opvolger met een score van 1.48 punten. Hiermee zet de Intel Atom x7-Z8700 dus een goede score neer en weet die absoluut te overtuigen.

De single threaded performance schaalt juist heel anders. Hierin blijft de nieuwe Atom juist achter bij de concurrentie. De Atom weet slechts 0.45 punten te halen. De i5 4300Y scoort hier 0.90 punten terwijl de Core M 5Y10 ook zo tussen de 0.7 en 0.9 scoren. De Atom Z3775 uit de vorige generatie scoort hier ook laag, namelijk 0.40 punten. De prestatiewinst bij de nieuwe Cherry Trail serie op processor gebied is dus mager, met een beter afgestelde turbo modus had Intel denk ik nog veel kunnen bereiken.

Getallen zeggen alleen niet veel natuurlijk. Maar omdat de single threaded performance zo ver achter blijft merkt je dit ook in het dagelijkse gebruik. Bij wisselen tussen meerdere tabbladen in IE treedt er merkbaar een vertraging op. Ook val ter dan een duidelijke belasting te zien om de Atom core.

De Atom is echter niet het meest frustrerende onderdeel in de tablet, dat is de emmc module die Microsoft heeft geplaatst. Het gaat om een 64 of 128GB model die elkaar in snelheid niet veel uitmaken. Tijdens het kopiëren van foto's van mijn camera loop je al direct tegen een bottleneck aan: het systeem wordt erg traag en bijna onbruikbaar als je foto's aan het kopiëren bent. Voor een verklaring hoefde ik niet ver te zoeken: het kopiëren van foto's gaat ongeveer met 30MB per seconde. Die 30MB per seconde is zo ongeveer ook de maximale snelheid die de emmc module weet je halen. Het enige voordeel van de emmc module ten opzichte van een traditionele harde schijf is het feit dat die bij kleinere bestanden wel weer sneller is waardoor de tablet snel op start en ook direct gebruiksklaar is. Bij het verwerken van grote hoeveelheden data loop je al snel tegen de beperkingen aan. Maar we moeten ook eerlijk zijn: hoe vaak ga je met data lopen slepen om een systeem met slechts 64GB opslag?

Ook is er een optie om een sd kaart te plaatsen die de emmc module in de tablet natuurlijk ook kan ontlasten. De benchmark van CrystalDiskMark bevestigde de vermoedens over een trage eMMC module:

De grafische prestaties van de Atom x7-Z8700 schijnen aardig te zijn. Ik de snelheid van de grafische chip gemeten door twee benchmarks te draaien uit de 3DMark suite; Ice Storm en Cloud Gate met dit als resultaat:

Ten slotte haalt de OpenGL benchmark van Cinebench 11.5 11.34 FPS.

World of Tanks draait ook op de tablet, maar het is maar de vraag hoe praktisch het is. Je hebt in vergelijking met een desktop voor je gevoel totaal geen overzicht en je mist een goede ergonomie om goed te kunnen aimen of om lekker rond te rijden. Naar mijn mening dus niet erg praktisch en World of Tanks blijven we dus lekker slepen op de desktop.

Na een uurtje gebruik heb ik ongeveer 10% accu verloren. Dat komt dus wel in de buurt van de 10 uur bij rustig tekst verwerken. Wanneer je intensiever gebruik maakt van wifi of apps kom je dus een stuk slechter uit.

De bouwkwaliteit van de Surface is erg goed. Er zijn geen zwakke punten aan de tablet te vinden. Het is een solide apparaat wat niet mee buigt of kraakt. Zelfs niet een klein beetje. Hierdoor heb je het gevoel dat je een high-end product vast hebt. De scherm heeft een resolutie die voor mij meer dan voldoende is: 1920*1280. Ik zou niet graag een nog hogere resolutie willen. Met een DPI van 150% is het lekker werken maar een nog hogere resolutie zou het toch wel erg klein maken.

De kickstand is in drie verschillende standen te gebruiken. Microsoft heeft hier een goede beslissing in gemaakt om de kickstand voor de Surface 3 wat goedkoper te maken dan bij de Surface Pro 3. Voor mij voelt het namelijk niet echt als een beperking. Je beschikt over drie standen waarvan er eigenlijk altijd wel een bruikbaar is. Andere hybrides zoals de Venue 11 Pro of Asus T100 kunnen niet heel ver naar achteren door worden geklapt waardoor je de tablet niet te dicht bij je moet hebben staand als je hem als laptop gebruikt. Dit is voor de Surface gelukkig geen probleem aangezien de kickstand tot een graad of 120 ten opzichte van de tablet. Persoonlijk gebruik in de 90 graden stand veruit het meeste, iets wat de zojuist genoemde hybrides niet eens halen.

Voor ¤ 609,- is de Surface 3 zeker geen koopje. Maar wat betreft de prijs wil ik het nog wel even opnemen voor Microsoft. De hoge prijs komt deels door de beroerde euro-dollar koers. Microsoft heeft mede door deze koers deze forse prijs moeten toepassen. Ik zal dit verder toelichten. De Surface Pro 3 kost zo'n 750 euro, maar officieel is de adviesprijs 799 euro. Deze prijs is in cijfers gelijk aan de dollar prijs van de Surface; namelijk 799 dollar. Hierin komt al een groot deel van het verschil naar boven. De Surface 3 kost in Amerika namelijk $ 499 dollar. Als de euro-dollar koers gunstiger voor ons was dan durf ik wel te stellen dat de Surface hier ook gewoon ¤ 499,- zou hebben gekost in plaats van ¤ 609,-. Hierdoor betalen in Europa gewoon de hoofdprijs voor deze tablet. Voor ¤ 499,- is de Surface 3 nog steeds geen goedkope hybride als je hem met de concurrentie vergelijkt, maar het is ook geen product wat zich op de onderkant van de markt richt.

Voor ¤ 609,- exclusief typecover had ik de Surface echt niet aangeschaft. Hetgeen wat mij over de streep heeft getrokken is de gratis typecover actie die bij een aantal webshops liep. Aangezien de typecover een accessoire is van ¤ 150,- is dit toch wel serieus geld en besloot ik over stag te gaan en de tablet aan te schaffen. Weliswaar vind ik 609 euro nog steeds de hoofdprijs, maar met de dollar-euro koers in het achterhoofd kan ik de aankoop wel rechtvaardigen en voel ik mij er goed bij.

Desalniettemin beoordeel ik de prijs dan ook als slecht: gezien de hardware van het basismodel zou ik een prijs van ¤ 599,- inclusief typecover het best vinden passen. Er zijn Windows tablets beschikbaar voor 500 euro met een toetsenbord die over een Core M processor beschikken. Deze tablets hebben hierdoor een betere prijs/kwaliteit verhouding. De beeld- en bouwkwaliteit maken de meer prijs in mijn ogen dan wel weer waard.

Versie 1.1

Changelog:
Versie 1.1:
- Uitleg mbt app aanbod Windows 8.1 minder dramatisch gemaakt
- Diverse typo's eruit gehaald

Heb jij ook een Microsoft Surface 3 WiFi 2GB ram, 64GB opslag, Win 8.1 Aluminium?

Nette review, maar toch een klein puntje;

De x7 z8700 brengt niet zoveel spannends als men eerst dacht t.o.v. de z3775, zie hier een benchmark: http://m.youtube.com/watch?v=CHo5lvwPpO4

En waar basseer je op dat het app aanbod mager is? Op je eigen mening, of staaf je dit met cijfers? Tevens koop je natuurlijk een full blown windows machine om ook reguliere programma's te draaien. Prompt heb je in 1x een veel groter aanbod, groter dan welk platform dan ook...
De enige reden die ik kan bedenken is dat Microsoft op ten duur wil afstappen van losse aankopen van Software en alles wil omzetten in een licentievorm waarbij je betaald per maand.
Bron?

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 13 juni 2015 17:45]

De gpu is anders wel ruim twee keer zo snel en die was bij de z3775 toch echt wel langzaam. Dat noem ik toch wel een forse upgrade voor 1 generatie verschil.
zeker niet ruim 2x zo snel, maar wel een 75% a 100% beter t.o.v. de GPU in de Z3775.
Het was sowieso beter geweest als de cpu qua raw power ook wat beter in zijn element was geweest en op dat vlak bied die weinig tot geen meerwaarde t.o.v. de Z3775

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 13 juni 2015 21:30]

Dat is toch het zelfde :?
Een verbetering van 100% is een verdubbeling.
2x zo snel is niet een verdubbeling, dat noemen ze een keer zo snel ;)
Ik heb een Windows Phone en daar lijken app ontwikkelaars zich iets meer op te richten. Ik mis bijvoorbeeld:

- Wielerflits
- Security RSS Reader
- Candy Crush Saga O+
- Trivia Crack

Maar bij nader inzien ik moet toegeven dat het niet zo problematisch is als ik in mijn review heb geschreven. Op andere platformen zie je het namelijk ook. Zo is er op de iPad geen applicatie van Strava of Garmin beschikbaar voor het inzien van je activiteiten, terwijl die op de iPhone wl beschikbaar is.
[...]
Bron?
Het blijft natuurlijk speculeren maar waarom zou Microsoft anders iedereen een gratis upgrade naar Windows 10 geven? Op ten duur zal er voor Windows toch een jaarlijks bedrag moeten worden afgetikt. Misschien nog niet met Windows 10, maar dan wel met de opvolger daarvan.

De Intel x7-Z8700 presteert op cpu gebied inderdaad maar heel iets beter dan bij de vorige generatie, en dat blijft jammer. (toch nog zo'n 10% extra performance) De grootste vooruitgang is de gpu zoals Chaosstorm ook al opmerkte.

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 14 juni 2015 08:55]

Microsoft geeft helemaal niet iedereen een gratis upgrade naar W10. Dat betreft alleen Windows 7 SP 1 en Windows 8. En je moet de upgrade binnen 1 jaar na release installeren. Doe je dat na 1 jaar dan moet je gewoon betalen. Kortom, niet gratis voor iedereen.
Oops dubbel...

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 14 juni 2015 08:55]

Je verhaal over de prijzen is een beetje scheef. Over het algemeen worden U.S. prijzen vermeld als prijzen excl. BTW. Dit omdat per staat hier nogal grote verschillen kunnen zijn. Dus bv. $499 is niet een op een te vertalen naar ¤499. Daarnaast zijn er nog andere kosten in NL die de prijs opdrijven tov Amerikaanse prijzen, bv. importbelastingen e.d.

Ben het volledig met je eens dat de cover te duur is in verhouding met de tablet, of anders met korting als pakket deal aangeschaft zou moeten kunnen worden.

Verder heldere review, met hier een daar een paar kleine zpelfautjes 😉
Door de euro dollar koers van een paar jaar geleden waren de prijzen in europa minimaal gelijk aan de US prijzen, maar nu de waarde dusdanig is gedaald zien we dat die vergelijk niet meer op gaat en de prijzen in euro's hogen zullen zijn dan de prijzen in dollars. Dat is het punt wat ik wilde maken.

Tnx voor de tip voor de typfoutjes, zaten er inderdaad nog behoorlijk wat in. Hij zal nog wel niet foutloos zijn, maar er zijn er een boel uit. :Y)
Ik vind jouw opmerking over de Typecover nogal overdreven. Ja, het is veel geld maar het is dan ook een toetsenbord en een COVER. Het staat je vrij om een toetsenbord te kopen voor een paar tientjes. Zou je de Typecover er gratis bij doen dan staat er weer een heel volk te schreeuwen dat ze niet willen betalen voor de Typecover omdat ze zelf al een toetsenbord hebben. Kortom, de Typecover is voor de liefhebbers.
Waarom blijft men verwachten dat Windows op Atom goed presteert?
Atom is intels antwoord op al die tablet CPUs die in omloop zijn.
Ze moeten zuinig zijn zonder koeling voor de CPU.

Dus lage prestaties. Alleen voor mijnenveger en patience en effe Nu.nl lezen zijn ze goed.
Ik probeerde op een Atom tablet (Samsung Ativ 3) een PDF te gaan lezen en dat liep al vast.

Ik ben klaar met Atom.

[Reactie gewijzigd door ViperXL75 op 13 juni 2015 22:46]

Ik snap je reactie, maar toen ik de Surface kocht waren er nog geen prestatie gegevens van de Atom bekent. Ik had gehoopt dat het verschil tussen deze generatie en de vorige wat groter was, op cpu gebeid dan.

Ik denk toch dat het goed is om te delen dat een Z3770 en x7-Z8700 weinig voor elkaar onderdoen op cpu gebied.
oops.... wacht!
Dit is niet een reactie (of aanval) richting jouw dat je review niet klopt of dat het voor de hand liggend is.
Jouw review is GOUD waard.
Mijn reactie is meer een flaming richting de Atom processor op zichzelf.
Het geeft valse hoop. Of eigenlijk doet hij waar hij voor gedesigned is.
Ik zou boos moeten zijn op de bedrijven die dit verkopen voor iets wat het niet is.
'Een gewone windows computer maar dan zonder toetsenbord, en toch betaalbaar maar zwakjes'

Dan zouden mensen dit misschien kopen voor internet browsing en hele lichte handelingen waarbij je wel een tablet wil gebruiken, maar geen zin in heeft om android/ios te leren gebruiken.

Dus nogmaals StefanvanGelder.... thumbs up!
Keep up the good reviews.
inderdaad handig om de Z2760 met de Z3775 of de x7 z8700 te vergelijken... 8)7
Waarom blijft men verwachten dat Windows op Atom goed presteert?
Atom is intels antwoord op al die tablet CPUs die in omloop zijn.
Ze moeten zuinig zijn zonder koeling voor de CPU.

Ik ben klaar met Atom.
Nou, ik niet, althans niet met mijn Surface 3. Omdat ik op mijn PC een abonnement op Photoshop CS6 heb, heb ik ook de mogelijkheid om dat op een 2e device te installeren. Dus vanochtend maar eens gedaan. Ik kan zeggen dat het mij alles meevalt. Het opstarten gaat wel wat langzamer dan op mijn PC i5+ssd maar het werken met Bridge en PS gaat, hoewel ook iets langzamer, toch nog verrassend snel. Ik werk met RAW foto's van plusminus 25 MB en dat is dus geen enkel probleem.

Ik heb wel de 4GB versie maar die kan dus in ieder geval heel wat meer dan alleen maar patience, NU.nl of een PDF lezen!
Zeg, ik heb zelf wel intresse in dit apparaat maar: kan ik met die 2GB ram wel Avast antivirus hebben draaien? En anders welke antivirusprogramma heb je in gebruik? En hoeveel gb ram is nog vrij in idle?
Om eerlijk te zijn is twee gigabyte geheugen echt te weinig. Na het opstarten is het geheugen al voor 60-70% in gebruik. en met bijv alleen edge open gaat die al direct naar 75%. Verder heb ik geen bijzondere software op de achtergrond draaien. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat het systeem vaak wel vlot aanvoelt vanwege de emcc module ipv een harde schijf.

Achteraf had ik het 4gb model genomen.
Oke, thanks voor de reply
Kleine opmerking ; er was niet echt keuze voor emmc. Atom ondersteunt geen sata SSD. De "keuze" voor het type flash stond al vast met de gebruikte soc. Wel mag opgemerkt worden dat zelfs voor emmc het geheugen niet echt vlot is.