Overwatch Preview

Blizzard maakt een shooter

Minder dodelijk

Hoe wil de studio dat bereiken, een shooter maken die 'easy to learn' is? Blizzard wil, zo stelt Kaplan, van Overwatch een game maken die minder dodelijk is, al klinkt dat haast tegenstrijdig bij een shooter. Overwatch is een razendsnelle en hectische shooter, maar Blizzard wil er desondanks een game van maken waarin je minder snel dood zult gaan. Dood gaan haalt niet alleen de vaart uit de game, het zorgt er ook voor dat een game lastig te doorgronden is voor nieuwe of minder bedreven spelers. In de meeste online shooters gaan de slechte spelers vooral snel en vaak dood, zodat het binnen korte tijd niet leuk meer is voor dergelijke onervaren spelers. Die spelers wil Kaplan een alternatief bieden. Kaplan probeert de game zo te ontwerpen dat er ook voor mindere spelers een rol is weggelegd in het team.

Samenwerken

Want Overwatch is een team-based shooter. Het is een game die enkel online te spelen is. Een game waarin twee teams van ieder zes spelers het tegen elkaar opnemen. Een game met classes die - en daar wordt het een klein beetje verwarrend - Heroes genoemd worden. Net als in Blizzards eigen Heroes of the Storm. Logisch is het wel, dat Blizzard dezelfde term gebruikt, want er zijn duidelijke overeenkomsten. Net als in Heroes of the Storm zijn er in Overwatch tientallen Heroes om uit te kiezen, die allemaal behoorlijk verschillend zijn en die bovendien allemaal een handvol opties hebben, waaronder een extra sterke Ultimate. Bij Heroes of the Storm moet je die vrijspelen, bij Overwatch beschik je direct vanaf de start over je volledige arsenaal.

Een andere overeenkomst is dat net als in Heroes of the Storm de hoofdrolspelers in Overwatch kleurrijk zijn. Behoorlijk kleurrijk zelfs, al zul je daar tijdens het spelen nog niet eens zoveel van merken. Daar verlopen potjes te snel voor. Toch zit er - nog meer dan bij Heroes of the Storm - een compleet verhaal achter Overwatch, dat Blizzard tussen de potjes door over het voetlicht wil brengen. Veel wil de studio - bij monde van Chris Metzen - daar nu nog niet over loslaten.

Hij wil wel iets kwijt over de spelwereld en de naam van de game. Metzen wilde de game plaatsen in een wereld die zowel herkenbaar was als hem veel vrijheid bood. Hij was op zoek naar een wereld waarin van alles mogelijk was, een wereld waarin hij lekker uitgesproken Heroes tegen elkaar kon laten strijden. Vandaar dat de game in de nabije toekomst speelt, zo'n 60 jaar na nu. Dat maakt dat het ontwikkelteam terug kan grijpen op bestaande locaties, maar die toch een geheel eigen invulling kan geven. Zo zagen we een map die The Temple of Anubis heet en gesitueerd zou zijn in de buurt van de piramide van Gizeh. Die is niet te zien, maar de map heeft duidelijk een antiek-Egyptische sfeer. Het antieke tempelcomplex ligt vol zand, hoewel het complex ook duidelijk nieuwe delen heeft. Hetzelfde geldt voor King's Row, dat zich af lijkt te spelen in een futuristisch Londen - hoewel zowel de ondergrondse als de bovengrondse delen prettig klassiek aandoen.

Intro van Overwatch.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018