Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Aliens: Colonial Marines - niet zo goed als de films

Door , 46 reacties

Toontje Lager

Lang geleden, nog voordat Ridley Scott de eerste Alien-film zou maken, scoorde Toontje Lager een hit. 'Net als in de film, ik wil het', klonk het refrein. Die slogan slaat precies op Aliens: Colonial Marines, de shooter waar Gearbox Software sinds 2006 aan heeft gesleuteld.

Gespeeld op: Pc en Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, Wii U

De crux van het verhaal zit in de zin 'ik wil het'. Gearbox probeert met Aliens: Colonial Marines het gat te vullen tussen de tweede en derde film uit de serie; tussen James Camerons Aliens uit 1986 en David Finchers Alien³ uit 1992. Fans van de serie zullen dus flink wat bekende namen tegen gaan komen. Zo speelt Corporal Dwayne Hicks een belangrijke rol in het verhaal, net als de android Bishop. Verder kom je op bekende plekken terecht, zoals planeet LV-426, kolonie Hadley's Hope en ruimteschip USS Sulaco.

Willen en kunnen

'Ik wil het' geeft de intentie van Gearbox vast aardig weer. Vol enthousiasme vertelt directeur Randy Pitchford al jaren hoe blij hij is dat Gearbox aan de game mag werken. Hij kan vol passie vertellen over de enorme invloed die de films hebben gehad op vrijwel elke futuristisch getinte game die sindsdien is verschenen, inclusief de games waar hij zelf aan heeft gewerkt. Helaas is het in dit geval bij enthousiasme gebleven. 'Ik wil het' blijkt wat anders te zijn dan 'ik kan het'.

Dat de makers graag 'willen', blijkt uit de vele verwijzingen naar de films. Zo zie je vlak na de start van de campagne de onderste helft van Bishop liggen, precies zoals die achterbleef aan het einde van Aliens. Helemaal aan het begin van de game zie je een M41A Pulse Rifle in je eigen hand, die vervolgens van alle kanten wordt getoond. Precies zoals Hicks dat doet in een scène met Ripley, ook al in Aliens. De game zit boordevol verwijzingen naar locaties, personen, kleine voorwerpen en geluiden. Zo slingert ergens de gele driewieler rond waarop een kind door Hadley's Hope rijdt en kun je een geluidsopname vinden van een gesprek tussen de kleine Newt en haar moeder. Gearbox heeft zich wat dat betreft uitgeleefd in details.

De 'launch trailer' van Aliens: Colonial Marines.

Holle ogen

Die aandacht voor detail is helaas niet overal aanwezig. Zo is het uiterlijk van de game beneden de maat. De Xenomorphs zien er goed uit. De mensen echter niet, en dat geldt ook voor de omgevingen waarin je rondloopt. Vooral de Marines zien er niet best uit: ze hebben holle ogen, vlakke gezichten en hoekige lichamen. De animaties zijn aardig, vooral het rennen ziet er goed uit, maar zodra er gepraat moet worden en je een beter zicht hebt op de diverse Marines valt op hoe weinig detail erin is verwerkt. Iets dergelijks geldt voor de omgevingen. De eerste aanblik is niet verkeerd. De plaatjes lijken vaak direct afkomstig uit de films, zowel binnen als buiten. In beide gevallen zijn die plaatjes ook behoorlijk sfeervol, maar ook hier geldt dat het allemaal weinig detail bevat. Met name de gebruikte textures zijn niet hoogstaand. Dat is niet alleen zichtbaar bij de versie voor de Xbox 360, maar ook bij de versie voor de pc. Daar komt nog bij dat Gearbox zich er vrij gemakkelijk vanaf heeft gemaakt. Er kan bijvoorbeeld heel weinig kapot. Zo kom je af en toe een standaard tegen met een videocamera of bouwlamp erop, en zelfs zo'n fragiele tripod staat als een huis en kan niet omver. Dat kan in 2013 toch echt beter.

Plaatjes uit de film

Het is niet alleen de grafische kant die tegenvalt. Het ontwerp van de levels is eigenlijk gewoon saai. Zeker de buitendelen zijn matig uitgewerkt. Het zijn plaatjes uit de films die zijn nagemaakt. Elk level lijkt gebaseerd op een 'still' uit een film. Dat levert wel herkenning op, maar maakt de game er niet spannender door. Wie Dead Space 3 ernaast legt - een week eerder in de winkel verschenen dan Colonial Marines - ziet hoe een onheilspellende planeet er ook uit kan zien. En dat terwijl Dead Space 3 ook gewoon voortborduurt op het door Ridley Scott vastgelegde stramien. Aan de engine ligt het niet. Gearbox kon gebruikmaken van Unreal Engine 3. Die is inmiddels zes jaar oud, maar wie een game als Batman: Arkham City of het binnenkort te verschijnen BioShock: Infinite ziet, weet dat ook met deze engine nog veel mogelijk is. Bovendien heeft Gearbox met beide delen van Borderlands bewezen dat het een beter resultaat neer kan zetten.

Het is een gevoel dat vaker opduikt tijdens het spelen van Colonial Marines. Het spel lijkt ongeïnspireerd en biedt weinig afwisseling. Het is schieten, schieten, schieten. Of eigenlijk: stukje lopen, stukje schieten, stukje lopen, stukje schieten. Gearbox houdt de vaart er lekker in, dat moet gezegd. Maar er zijn bijzonder weinig omwegen die je kunt nemen of zijweggetjes die je in kunt slaan. En als je al een zijkamer in kunt, valt er niets te ontdekken. Een beetje rondneuzen wordt niet gestimuleerd, je vindt nauwelijks extra munitie of bescherming. De enige afwisseling is het incidenteel gebruik van andere wapens. Zo mag je welgeteld twee keer plaatsnemen in een mech suit; één keer om een deur open te krijgen en een tweede keer om met een groot uitgevallen Xenomorph te vechten. Verder mag je in één level een raketwerper vasthouden, in één ander level een vlammenwerper beroeren en heel af en toe de Smart Gun gebruiken, het onderhandse snelvuurwapen dat ook in de films voorkomt.

'Van concept naar game' bij Aliens: Colonial Marines.

Stoere retoriek

Veel meer ruimte heeft Gearbox ook niet, want de campagne van de Colonial Marines is kort. Behoorlijk kort zelfs. In zes uur ben je door het verhaal heen. Het lijkt bovendien afgeraffeld. Tegen de tijd dat je bij de finale bent aanbeland, heb je het gevoel voor een belangrijke plotwending te staan, een opmaat naar het volgende hoofdstuk. Ja, in een wat saai gevecht heb je een flinke baas verslagen, maar de bad guy is niet gepakt en daar lijkt de game al een tijdje op aan te sturen. Het blijft echter bij een stevige cliffhanger die volop ruimte biedt aan een vervolg. De vraag is alleen of Sega weer met Gearbox in zee wil om dat vervolg te maken. In de zes uur die spel duurt, biedt het verhaal weinig vermaak. Conversaties blijven steken in holle Marines-retoriek en nergens blijkt de wanhoop die zo aanwezig is in de films. Het verhaal is vooral een excuus om de Marines langs wat bekende locaties uit de film te loodsen.

Hoezo tactiek?

Ook wat gameplay betreft verwent Gearbox de speler niet. Die is standaard, wederom op het saaie af. Je kunt rennen, springen en bukken en dat is het. Dekking zoeken is er niet bij en er zijn ook geen andere opties die de game interessant hadden kunnen maken. Zo heb je altijd een of meer kameraden bij je. Daar heb je echter geen enkele invloed op. Je kunt ze geen opdrachten geven en niet kiezen wat voor tactiek of wapens ze gebruiken en je kunt er ook niets aan upgraden. Dat kan wel met je eigen uitrusting. Je kunt andere wapens kiezen en die vervolgens upgraden via een xp-systeem dat is gekoppeld aan het multiplayer-deel van de game. De ervaringspunten die je scoort in de ene spelvorm, neem je mee naar de andere, en vice versa.

Dat klinkt leuker dan het is, want je begint met een simpel pistool, een shotgun en de Pulse Rifle. Eigenlijk heb je niet meer nodig dan dat. De overige wapens zijn meer van hetzelfde en voegen weinig toe, zeker niet als je de Pulse Rifle hebt opgewaardeerd met een laserpointer en een tweede loop waar granaten uit komen. Het is doodzonde dat die paar interessante wapens die het spel bezit - de vlammenwerper en de Smart Gun - zo weinig worden gebruikt. En dat geldt net zo hard voor de mech suit.

De story trailer van Aliens: Colonial Marines.

Ongevoelige collega's

Dat is helaas nog niet alles. Zo heb je een zaklamp in je uitrusting en die kun je aan- en uitzetten. Dat laatste heeft weinig zin, want de batterij van de lamp gaan met gemak de hele campagne mee. Dat is uiteraard erg gemakkelijk, maar ter verhoging van de spanning was het best aardig geweest als je een beetje op het energieverbruik had moeten letten. Iets dergelijks speelt bij je teamgenoten. Die lullen vaak de oren van je kop, met typische stoere Marines-oneliners. Ze geven met enige regelmaat de onderlinge waarschuwing 'no friendly fire' als er een vuurgevecht uitbreekt. Die waarschuwing is loos, want je kunt dwars door je medestanders schieten zonder dat ze een centje pijn voelen. De vijanden daarachter voelen de kogels wel. Opnieuw best handig, maar niet geheel realistisch. Het draagt ook niet bij aan een gevoel van spanning.

Beklemming ontbreekt

Juist dat is misschien wel het grootste gemis in Aliens: Colonial Marines. Waar de films uitblinken in het overbrengen van de constante dreiging waar zelf stoere Marines erg van onder de indruk raken, is datzelfde gevoel hier ver te zoeken. Ja, er duiken Xenomorphs op, maar zelden op onverwachte momenten. De gevechten die je levert zie je meestal ruim van tevoren aankomen. Het zijn gevechten waarbij de hoeveelheid tegenstanders angst inboezemt, maar niet het moment waarop ze opduiken. Daarbij moet gezegd dat het mooi is om te zien hoe gemakkelijk de Xenomorphs zich via wanden en plafonds verplaatsen. Aan de animatie van de Xeno's ligt het niet. Heel veel variatie is er helaas niet, zeker niet in hun uiterlijk. Het is de standaard-alien die H.R. Giger ooit voor de eerste film ontwierp, maar nu in verschillende afmetingen. Er is een variant die gif kan spugen en een variant die kan ontploffen. Die laatste is de enige originele toevoeging aan het bekende pallet, maar je komt hem slechts in een enkele sectie tegen.

Ook hier laat Gearbox een flinke kans liggen. Met de Xenomorphs had de studio interessantere dingen kunnen doen. Dat is helaas nog niet alles. Waar je in een Aliens-game tegen Xenomorphs wil vechten, krijgt Gearbox het voor elkaar om een flink deel van de missies vol menselijke tegenstanders te stoppen. Je vecht niet alleen tegen buitenaards gespuis, maar net zo hard tegen de troepen van de Weyland-Yutani Corporation. Die komen rechtstreeks uit de films, dat wel. Maar het zijn simpele grunts met weinig variatie, en ze bieden ook geen enkele uitdaging. Het komt de beklemmende sfeer, die je zoekt in een Aliens-game, niet ten goede.

Survival-mode uit het multiplayer-gedeelte.

Als Xeno op pad

Gelukkig is er meer dan de campagne. Je kunt diezelfde campagne in co-op doorlopen, maar interessanter is het multiplayer-gedeelte. Het leuke daarvan is dat je als Xenomporph kunt spelen. Alle vier de spelvormen zijn team based, je speelt dus steeds Marines tegen Xenomorphs en ook steeds in rondes, waarbij elk team afwisselend mag schieten of mag klauwen. Als Xeno kun je kiezen uit drie smaken, waarvan er een kan spugen en dus van afstand aan kan vallen. Bij de andere twee is het zaak om met je klauwen op een Marine in te hakken - als je tenminste zo dichtbij weet te komen. Als Xeno ren je op vier poten rond, waarbij je ook muren en het plafond kunt gebruiken. Voor de Xenomorphs zitten in alle levels bovendien speciale tunnels die alleen zij kunnen gebruiken, om het wat gemakkelijker te maken de Marines te verrassen.

De spelvormen Team Deathmatch en Extermination zijn vrij standaard, maar met Escape en Survivor wordt het al iets interessanter. In de ene modus proberen de Marines een serie locaties bezet te houden terwijl de Xeno's dat moeten zien te voorkomen. In de andere graven de Marines zich in op een vaste locatie en proberen ze het zo lang mogelijk uit te houden tegen de aanvallen van de Xeno's. Beide zijn eerder vertoond, maar minder standaard dan Team Deathmatch en Extermination. Multiplayer is daarmee niet super, maar wel met afstand het meest interessante deel van het spel, en ook het deel dat de meeste spanning oproept.

Conclusie

Verder is Aliens: Colonial Marines vooral een wat saaie bedoening. Het verhaal komt niet verder dan wat holle militaire kreten, waarin nooit de wanhoop doorklinkt uit de films. De campagne is vooral een excuus om wat bekende locaties uit de film te bezoeken, met een klein team vrij anonieme Marines. Voordat het verhaal goed op gang is, heb je de finale echter al achter de rug en blijf je niet alleen met een cliffhanger zitten, maar ook met een flinke kater. Hoewel de vaart er lekker in zit, is de campagne nergens spannend, wat vooral aan de simpele opzet van de gameplay ligt. Je zult nergens schrikken, hebt aan twee wapens genoeg en schiet dwars door je teamgenoten heen. Er valt weinig te ontdekken en upgrades zijn overbodig. Aliens: Colonial Marines is een shooter met karige gameplay en saaie levels waarin veel te weinig Xenomorphs aanwezig zijn en veel teveel menselijke tegenstanders. Voor de 'diehard'-fan zijn er veel leuke verwijzingen naar de tweede en derde film uit de Alien-reeks in de campagne verborgen. Dat is even leuk, maar door de verder zo saaie gameplay is de lol er helaas ook weer snel vanaf. Multiplayer maakt een heel klein beetje goed doordat je als Xenomorph aan de slag mag, maar niet genoeg om de game boven de middelmaat uit te tillen. Gearbox heeft met beide delen van Borderlands bewezen dat het veel beter kan dan dit. Het is dan ook vreemd dat de studio de plank zo misslaat.

Pluspunten:

- Geluiden zijn sfeervol
- Veel bekende gezichten en locaties
- Multiplayer beste deel van het spel

Minpunten:

- Korte campagne
- Ongeïnspireerd
- Grafisch ondermaats

Eindcijfer: 4,5

Titel Aliens: Colonial Marines
Platform Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Wii U
Ontwikkelaar Gearbox Software
Uitgever Sega
Releasedatum reeds verschenen



Laagste prijzen voor: Aliens - Colonial Marines, PlayStation 3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

AMMS Electronics

Score: 4.5 (7)

€ 10,-

€ 10,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 10,-
Pakketpost (tot 10 kg) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 10,-
Bekijk

NedGame

Score: 3.5 (9)

€ 18,-

€ 19,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 18,-
Pakketpost tot ¤ 75,- € 1,99
iDeal € 0,-
Totaal € 19,99
Bekijk

Reacties (46)

Wijzig sortering
Ik baal zo enorm dat de game min of meer een flop is geworden, als alien fan van zo lang ik me kan herinneren had ik zo veel zin om weer een nieuwe game te gaan spelen en hoopte ik op een goede game.
Toen ik de demo zag dacht ik van dit kan wel eens een waardige alien game gaan worden maar met alles wat ik nu her en der lees en zie denk ik er anders over.
Gearbox maar ook Sega als uitgever moeten zich enorm schamen dat ze een game van dit kaliber hebben geproduceert en uitbrengen,als ik zie wat gearbox met bv Duke Nukem forever heeft neer gezet( al was dit grotendeels niet hun fout maar ze namen het wel over) zou ik me eens achter mijn oren krabben.
Ook zijn er geruchten op internet die aan geven dat Gearbox de SP campain min of meer deels uit handen heeft(moeten geven) gegeven, wat hier van waar is weet ik niet maar waar rook is is vaak ook vuur.
http://www.rockpapershotg...heres-what-we-sorta-know/
http://www.rockpapershotg...-colonial-marines-mostly/

Hier geeft een werknemer van gearbox aan( of ex werknemer) hoe dit alles tot stand is gekomen.
http://www.reddit.com/r/L...fully_upset_at_the_final/

Eurogamer doet ook een duit in het zakje wat volgens hen is gebeurd met deze game:
http://www.eurogamer.net/...r-timegate-studios-report
Wat hier nu echt allemaal waar van is en wat niet zullen we denk ik nooit weten aangezien de partijen in kwestie er alles aan doen om alles onder de mantel te houden vanwege hun imago wellicht maar ik ben zeker overtuigd dat er meer is gebeurd dan wat oa Sega/Gearbox/TimeGate zullen toegeven, hoe dan ook verklaren bepaalde zaken die hier boven door verschillende partijen gesteld worden wel deels waarom de game min of meer kwalitatief uitermate teleurstellend is geworden.
Buiten dit alles zet gearbox toch ook goede games neer als Borderlands of Counter-Strike en Counter-Strike: Condition Zero waar ze aan hebben bijgedragen en met bovenstaande zaken dan kan je je afvragen of de schuld wel helemaal bij gearbox ligt dat deze game zo geflopt is.

We moeten verder terug om in mijn ogen een echt goede game tegen te komen,naar 1999/ 2001.
De game Alien versus Predator 1 en 2 kwamen toen uit en die games heb ik zo veel gespeeld echt geweldig vond ik ze.
Deel 1 werd ontwikkeld door Rebellion en uitgegeven door Fox interactive.
Deel 2 door Monolith Productions en uitgebracht door Sierra if im correct, dus deze games laten zien dat het wel kan, helaas is het na deze delen in mijn ogen alleen maar berg afwaarts gegaan.
Toch hoop ik dat er in de toekomst weer een waardige alien game zal uitkomen maar als je mij vraagt wie zou deze moeten produceren/ontwikkelen? ik heb echt geen idee.

Als ik metacritics bekijk is het gemiddelde cijfer echt net boven de 4 tot 5- bij de verschillende platformen dus dat ligt in 1 lijn met tweakers.

http://www.metacritic.com/game/pc/aliens-colonial-marines
http://www.metacritic.com...0/aliens-colonial-marines
http://www.metacritic.com...3/aliens-colonial-marines

Of ik de game nu alsnog ga aanschaffen? ik twijfel enorm maar ik denk het eigenlijk niet, het is gewoon het geld niet waard, al is het niet zo dat ze de game voor de hoofdprijs in de markt hebben gezet( wellicht ook veel zeggend ?)

http://www.budgetgaming.n...+limited+edition_PS3.html
http://www.budgetgaming.n...s+limited+edition_PC.html
http://www.budgetgaming.n...ited+edition_Xbox360.html

Last but not least, dank voor deze review, het is een eye opener geworden maar wel 1 met een vervelende conclusie :(

[Reactie gewijzigd door pino85 op 16 februari 2013 21:02]

Wow, deze (http://www.rockpapershotg...heres-what-we-sorta-know/) is wel een eye-opener... Wat is dit een zooi geweest. En als dit waar is, dan zal de reputatie van Gearbox hard kelderen. Voor het gemak ga ik er even van uit dat wat er in deze bron staat, waarheid is.

Sega kan eigenlijk geen schuld krijgen. Zij stellen ruim van tevoren een datum. Geven Gearbox zelfs nog uitstel. Vind dit echt heel slecht van Gearbox. Hoe kan je nou 2 games tegelijk ontwikkelen. Als je niet genoeg man er voor hebt, geef dat dan aan bij Sega en zeg dat een ander het moet ontwikkelen. Ga niet uitstellen en afraffelen. Ach, hun naam staat nu op de box. Ze zullen de consequenties wel voelen hoop ik.

*Bedankt voor de info Pino!*

[Reactie gewijzigd door chimnino op 16 februari 2013 20:21]

Dit is een mooi voorbeeld van hoe een preview (en marketing hype) je helemaal op het verkeerde been kan zetten. De momenten uit de E3 2011 demo ("real gameplay") blijken voor 90% niet eens in het spel te zitten. Laat staan de technische hoogstandjes als dynamische belichting en supergoede xenomorph AI. En laten we het helemaal niet hebben over één van de grootste missers in de SP-campagne: het vaak vechten tegen mensen ... in een Aliens game.

Een enorme blunder van Gearbox, die hun reputatie hiermee op het spel hebben gezet. Met DNF konden ze zich er nog makkelijk vanaf maken ("dit is grotendeels 3D Realms"). Nou ja, hadden ze maar niet de boel uit handen moeten geven (of een beter planning moeten maken).
Je zou denken dat mensen het onderhand eens zouden afleren om te preorderen, maar nee, massa's mensen blijven erin trappen. Daardoor blijft het voor publishers winstgevend om bagger games uit te brengen, mensen betalen immers al voordat ze door hebben dat het een slechte game is. De oplossing is simpel, wacht af en lees/kijk eerst eens wat reviews.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 16 februari 2013 09:54]

Het hoofd probleem in dit geval was, dat de beelden uit de demo's gepubliceerd werden onder de noemer: actual gameplay.
Ze zagen er nog niet 100% top uit, maar het toonde een enorme potentie.
Daarom had ik ook de collectors edition ge-preordered.

Toen ik een dag voor de release contact op nam met m'n lokale shop, kon hij me niet met zekerheid zeggen of hij hem binnen zou krijgen, hij heeft daarop de leverancier gebeld die hem dus vertelde dat ze iig geen pc collector hadden en dat er ook problemen met de normale versie was...
In de periode tussen de twee gesprekken heb ik al gekeken of er reviews waren, deze waren er van de Xbox (ok, niet het beste materiaal om de pc versie mee te vergelijken, maar toch een indicatie) deze zag er imo verschrikkelijk uit en zorgde ervoor dat m'n verwachtingen voor de pc versie de grond in zakte...
Pre-orderen wil niet zeggen dat direct iedereen betaald.
Ik had de collectors edition in de pre-order staan maar die heb ik direct retour gestuurd na het lezen en zien van de reviews.
Er zijn best wel een aantal winkels waar je niet van te voren hoeft te betalen voor je pre-orders(o.a. bol.com, wehkamp, etc) :)
Je verwart een pre-order met een pre-purchase. Pre-purchase is dikwijls dom. Een product kopen zonder enige concrete footage of beta ervaringen?

Dom.
pre-purchase doe ik nooit aan.
Ik hou er niet van iets te betalen wat ik pas over een aantal maanden/jaren kan gebruiken en wat dan nog eens keihard tegenvalt ook
Ja inderdaad ik verwarde de twee omdat Steam het altijd preorder noemt terwijl het dus eigenlijk om prepurchase gaat. Ik was even de fysieke winkels vergeten waar dit dus niet hetzelfde hoeft te zijn :/
dat is leuk en aardig, maar als je ergens heel erg fan van bent, misleid wordt door 'nep'-gameplay filmpjes en het spel heel graag zo spoedig mogelijk wil spelen, dan kan ik me heel goed voorstellen (persoonlijke ervaring) dat je een pre-order doet.
Ik was enorm fan van Guild Wars 1, GW2 meteen pre-ordered toen het mogelijk was en vind de game uiteindelijk enorm tegenvallen...
De dag tot de release waren die beelden werkelijkheid. Toen eenmaal de reviews dropten zagen we hoe de game er in werkelijkheid uitzag & speelde. Het is toch echt diep triest, in Gearbox had ik alle vertrouwen.
Mooie link om het verschil tussen marketing en real-deal weer te geven.
Dit is gewoon liegen tegen de consument (zoals vrijwel elke reclame op tv) en moet gewoon strafbaar worden naar mijn idee.
Heb hem een uurtje gespeeld maar vond hem niet echt vernieuwend, spannend of boeiend :O

Gelukkig hebben we volgende week Crysis 3 _/-\o_
Welke ook niet echt super vernieuwend is, daarboven is de multiplayer nu al afgeschreven (nu is 1 op 3 multiplayer spelers al een gebruiker van hacks)
Misschien niet echt vernieuwend maar wel spannend en boeiend - hopen we dan maar - we zullen het snel weten.

Er komen gelukkig nog meer nieuwe games aan zoals Bioshock en Tombraider - vooral de laatste kijk ik erg naar uit.
Heb destijds de eerste Tombraider in 1996 helemaal grijs gespeeld en er veel nachtelijke uurtjes in gestopt en met rode oogjes op het werk rondgelopen ;)
Er is een rede dat dit spel zo mislukt is.

Aliens Colonial Marines is een spel dat 6 jaar geleden is "gekocht" door Sega,
Sega heeft toen Gearbox de taak gegeven op de volgende Aliens game te ontwikkelen

Nadat er door de jaren heen veel dingen waren omgegooid en veranderd heeft gearbox telkens nieuwe deadlines moeten laten goedkeuren bij SEGA, Om toch aan de deadlines te kunnen voldoen heeft gearbox ook TimeGate studios in gehuurd om de singleplayer te laten ontwikkelen, Gearbox zou de multiplayer component maken. Ondertussen werkt de studio ook nog door aan Borderlands2 en Duke Nukem Forever.

Aan het eind van vorige zomer kreeg gearbox de singleplayer campaign van timegate binnen (overigens ook te laat), echter waren er problemen met de content, de singleplayer was maar voor 85% af, het spel was het veel te zwaar voor de PS3 en was de campaign nog niet compleet.
Dit is overigens mede door gebrekkige supervision/controle vanuit gearbox naar timegate.
Echter omdat orgineel de "laatste" deadline nog ergens in Q3 2012 lag heeft gearbox nog kunnen bemiddelen naar Januari 2013. Als gearbox nog de deadline verder wilde opschuiven zou SEGA de stekker uit 't project trekken en juridische actie ondernemen. Vervolgens heeft gearbox in de afgelopen 9 maanden gecrunched om de deadline te halen met de gebrekkige content van TimeGate.
(samenvatting van: http://www.reddit.com/r/LV426/comments/18ewf4/a_lot_of_you_are_rightfully_upset_at_the_final)


Wat ze dus hebben afgeleverd is een product om te voorkomen dat SEGA de stekker uit't project ging trekken. Er was dus ook geen tijd om het spel op te poetsen naar de standaard die meestal standaard is voor een AAA studio.
Gearbox was er dus zelf ook niet blij mee en ik heb zelf van een visual artists gehoord die bij Gearbox werkt dat 't in die periode ook niet bepaald een pretje was om bij Gearbox te werken.
Momenteel werken ze weer aan een NDA project, echter is de sfeer inmiddels een stuk beter geworden sinds dat ACM de deur uit is.

[Reactie gewijzigd door rvdm88 op 17 februari 2013 13:48]

Ok ze hebben gewoon uiteindelijk te weinig tijd gehad omdat er te veel veranderden, maar stel dat Aliens collonial marines een succes was geworden hadden ze er meer delen van uit kunnen brengen nu sterft het gewoon een snelle dood niemand zal nog een 2e deel kopen na dit.

Ik vermaak me er redelijk mee op de hoogste moeilijkheidsgraad. Maar avp 1/2 waren gewoon een stuk beter.
Wat is dat toch met de meeste developers van surival horror (waar ik Aliens in potentie ook onder schaar)? Het lijkt wel dat ze allemaal de kant op willen gaan van actie en goedkope Hollywood retoriek, terwijl ik en ik denk toch wel de meeste liefhebbers van dit genre graag een spel zien met atmosfeer en goed geplaatste aanvallen en schrikmomenten, ipv continu gebombardeerd worden door monsters.

RE, Dead Space, ze gaan allemaal een kant op die ze niet op zouden moeten gaan. Zo jammer, er blijft zo weinig over.

Voor wat betreft deze game, op zich weet je al vantevoren dat de kans dat het echt een topper zou worden gering is. Sega, movie licensed game en 1st person shooter, nee, dan verwacht je geen wonderen. Erg jammer want Aliens is en blijft een geweldige property waar je echt heel veel mee kan doen. Voor mij persoonlijk was de beste Alien-game die op de SNES. Maar toen Atari kwam met de Aliens titel op de Jaguar is voor mij de titel op gamegebied flink geschaad. Ik weet niet, zoiets maakt al gauw dat je daarna gelijk een wrange bijsmaak krijgt bij nieuwe releases, ongeacht welke developer. :/
Dan heb ik fantastisch nieuws: System Shock 2, de legendarische survival horror game uit 1999, wordt opnieuw uitgebracht. Door gog.com, dus geschikt voor moderne pc's en voor betere textures kan je de mod SHTUP gebruiken. System Shock en System Shock 2 waren o.a. de inspiratie voor games als Metal Gear Solid, Resident Evil, Half-Life, Deus Ex en Bioshock. Kost maar $9.99 en uiteraard (zoals alles bij gog) drm-vrij.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 16 februari 2013 17:26]

Ik denk dat je met Metal Gear Solid vergist.

De game was een opvolger van Metal Gear samen met Snake's Revence Metal Gear : Solid Snake die circa 7 jaar eerder uitgekomen is dan System Shock 1.
Ik heb die idd al eens eerder proberen te spelen. Proberen, want ik speelde hem flink wat jaartjes na release. Was een beetje te gedateerd.

Ik ga een updated versie zeker proberen!
Om wat meer context te geven: Gearbox heeft de development uitbesteed aan een externe studio (TimeGate) met vrij weinig ervaring. Waarom is de grote vraag; maar toen ze het eindresultaat terug kregen moesten ze weer een DNF'je uithalen en het met grote haast de winkel in gooien.

Meer info: http://kotaku.com/5984068...lonial-marines-fell-apart
Vraag me af of de reden dat deze game half af lijkt en daardoor zo slecht ontvangen wordt te maken zou kunnen hebben met dat Gearbox eigenlijk te druk was met andere games. Ze hebben sinds 2006 toen ze aan deze game begonnen zeker nog 9 andere games uitgebracht voor verschillende platformen. Mogelijk daardoor niet de tijd en de mensen beschikbaar gehad om deze game fatsoenlijk af te maken.

Gearbox is vanwege het grote succes van Borderlands en Borderlands 2 de laatste paar jaar best wel gegroeid. Een grote groei in een redelijk korte tijd kan ook tegen je gaan werken.
Het gerucht gaat de ronde dat gearbox de sp uit handen zou gegeven hebben. Deze zouden enkel verantwoordelijk zijn voor de mp.
Ik moet zeggen dat ik al vanaf de aankondiging van deze game zit te wachten tot ik deze kon spelen maar het heeft mij ook teleurgesteld! Geef mij maar een remake van AVP2 en de servivor mode dat was nog eens een game !
Het is ook niet de standaard alien uit alien je komt vooral aliens tegen uit aliens en die zien er iets anders uit. Je kan het zien aan het hoofd aliens uit aliens hebben ribbels en uit alien hebben ze een gladde hoofd.

Het is jammer dat zo'n grote titel zo minder is geworden dan verwacht, had gearbox er zelf wel vertrouwen in ? Het zoet er zo goedkoper uit.
Kijk maar eens naar onderstaande vergelijkingsvideo;

http://www.youtube.com/watch?v=6lGXDM3LGnk

Hier wordt een vergelijking getrokken met de E3 DEMO beelden en de Actuele Gameplay op PC.
Het is echt een ongelofelijke Ramp geworden.
Ik kan me helemaal vinden in deze review. De eerste momenten dat ik het spel speelde was ik al aan het wachten op de schrikmomenten. Voor de zekerheid net iets meer licht als normaal aangezet maar het was allemaal overbodig :(. dit spel is leuk om 1 keer door te rennen en te schieten en dan heb je het wel weer gehad eigelijk....
Schrikken nee je kon de momenten waarop schrik mogelijk was van verre zien horen en aan voelen komen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*