Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Torchlight II: nieuwe ronde, nieuwe kansen

03-10-2012 • 08:00

107

Singlepage-opmaak

Conclusie

Ondanks een enkel minpuntje is Torchlight II een prima actie-rpg. Het is vast helemaal gemodelleerd naar het voorbeeld van Diablo - en vooral van Diablo II - maar dat is ook niet vreemd: Runic-oprichters Max en Erich Schaefer stonden aan de wieg van Blizzard North, de studio achter de eerste Diablo-games. En dan nog: er is genoeg dat Torchlight II een eigen karakter geeft. Het spel is sneller, er zit lekker wat variatie in de classes en de loot is prima verzorgd. Vooral de skill trees van de classes zijn goed uitgewerkt: daarmee kan je je character op een prettige manier naar je hand te zetten. Het is alleen zo jammer dat de opties om te 'respeccen' zo beperkt zijn: je zult daardoor weinig gebruikmaken van de vele opties die de skill trees bieden. De kans is zelfs groot dat je blijft hangen bij de twee skills waarmee Runic je laat beginnen.

Het is erg fijn dat Runic de spelwereld van Torchlight II een stuk groter gemaakt heeft dan die van zijn voorganger: het spel heeft nu de omvang van een volwaardige game. Verder is de toevoeging van multiplayer een zegen. De lobby is wat simpel en het ontbreken van chat is een stevig nadeel, maar als je eenmaal aan het spelen bent, is dat allemaal geen probleem meer. Het verhaal van de campagne is een aanfluiting, daar hoef je de game niet voor te kopen, maar het nieuwe Charge-mechanisme werkt uitstekend en houdt de vaart erin. Torchlight II is al met al een heerlijk snelle rpg geworden, die hier en daar wat ruwe randjes heeft, maar die worden ruimschoots goedgemaakt door de lage prijs.

Pluspunten:

- Charge houdt de vaart er in
- Lekker snel
- Veel variatie in skills
- Multiplayer
- Prijs

Minpunten:

- Experimenteren met skills loont niet
- Lobby mist chatfunctie
- Interface wat rommelig
- Matig verhaal

Eindcijfer: 8,5

Titel Torchlight II

Torchlight II - Box

Platform pc
Ontwikkelaar Runic Games
Uitgever Runic Games
Releasedatum reeds verschenen
Torchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight IITorchlight II

Reacties (107)

107
104
60
9
1
26
Wijzig sortering
Ik zou als pluspunt willen noemen: Het gevoel dat jou character echt van jou is, en dat je door je skill- en statkeuzes kan investeren in je eigen character.

Om maar gelijk de vergelijking te trekken: Dit is wat er zwaar ontbreekt bij Diablo 3, daar kan je als Wizard arcane orben van level 6(?) tot 60 en dan alleen af een toe een ander wapen equippen. Een level up voelt dan niet eens aan als een level up, omdat je toch vrolijk op dezelfde manier verder gaat.
Bij Torchlight II speel je soms extra door om juist een extra punt in je skills te kunnen stoppen en je kan onorthodoxe builds maken, zoals een melee embermage, of een beserker met een 2-hander.

Enkele opmerkingen bij de review:
  • Fame is volledig buiten beschouwing gelaten, terwijl je toch 32 extra skillpunten kan verdienen op die manier.
  • Geen vermelding van het feit dat je bij actieve skills gestimuleerd wordt om extra punten te investeren, omdat je bij 5, 10 en 15 punten extra toevoegingen krijgt.
  • Geen vermelding van next game+
  • Geen vermelding van verschillendegamemodi (casual/normal/veteran/elite + hardcore) en ook niet op welk niveau de reviewers hebben gespeeld
  • Geen vermelding van het feit dat items twee requirements hebben, bepaalde stats OF bepaald level, waardoor je door te investeren in bepaalde stats items eerder kan gebruiken.
  • Er is ook kritiek te geven, bijvoorbeeld op het feit dat je online en offline characters hetzelfde zijn waardoor het zeer eenvoudig is om met gecheate characters online te gaan.
Al met al: een spel van 20 euro kan je ook gewoon goed reviewen, jammer dat het bij een half verhaal is gebleven.

[Reactie gewijzigd door StarC op 24 juli 2024 00:21]

Een character waarmee gecheat is wordt geflagged en is online niet meer speelbaar.
Online wel speelbaar maar als je een zone joint dan zie je bij een cheater een grote ! in het rood achter iemand zn naam

[Reactie gewijzigd door stamp op 24 juli 2024 00:21]

Ik neem aan dat dit om in-game cheats gaat?
Ik ben dan wel een beetje bang voor Borderlands taferelen, waar iedereen met 1M+ schilden rondloopt in multiplayer.
Met behulp van een hex editor is er vrijwel geen limiet aan hoe belachelijk de cheats kunnen zijn (vergelijk het met open battle.net in Diablo II)
Echter was Open Battle.net tot kunst verheven, een character bouwen 'from scratch' in ZonFire's hero editor om het vervolgens tegen andere op te nemen. Dit voegde een hele andere dimensie toe aan het spel en tot op heden heb je verschillende D2 communities. Het lijkt mij juist een nadeel als hier bij Torchlight 'open' en 'closed', oftewel legit en cheats door elkaar lopen. Scheid het dan in ieder geval. :Y)
Er zijn volgens mij nog wel meer zaken gewijzigd sinds de vorige versie:
  • De boss fights zijn leuker geworden en ze hebben leukere skills.
  • Quests zijn leuker geworden. Heb de Djinn tasks net gedaan en die vond ik echt heel gaaf.
  • Geheime area's die niet op de map getoond worden en waar je ook echt iets voor moet doen om te komen
  • Optie om je pet naar town te sturen om te verkopen of te kopen
  • Vissen waarmee je buffs voor je pet kunt vangen
  • Je kunt je pet dus buffen om hem andere eigenschappen te geven
  • Pet heeft ook items waardoor die beter wordt
  • Chests die je met een te vinden sleutel kunt openen
  • Mogelijkheid om items/potions/gems te combineren tot nieuwe (betere) versies
Het is allemaal niet nieuw en baanbrekend, maar desalniettemin erg vermakelijk. Net als TL1 dat was maar dan met de inzichten/ervaringen van nu. Het loopt ook als een zonnetje, al duurt het laden van levels soms wat langer dan ik zou verwachten.

[Reactie gewijzigd door Whatevar op 24 juli 2024 00:21]

1 - Is subjectief. Je kunt moeilijk zeggen dat het "leuker" is in een review - dat is immers nogal afhankelijk van de reviewer.
2 - Zie 1.
3 - Die had je in deel 1 ook al.
4 - Kopen is nieuw. Verkopen niet.
5 - Vissen had je in deel 1 ook al.
6 - Zie 5.
7 - Pets hadden in deel 1 ook al items. Enige verschil is dat het nu pet-only items zijn, voorheen waren het dezelfde ringen en kettingen die je zelf ook kon gebruiken.
8 - Volgens mij wel nieuw, maar nauwelijks vernieuwend.
9 - Ook niet nieuw, in de vorige had je ook al een transmuter om dat te doen.

Het is echter wel een enorme verbetering ten opzichte van deeltje 1 - dat zeker.
Je hebt gelijk dat veel van die zaken al in TL1 zaten en dat die zaken beter zijn geworden.

Het was mijn intentie niet om een volwaardige (objectieve, voor zover mogelijk) review van het spel te geven. Daar zijn Tweakers en anderen veel beter in dan ik. Het melden van je eigen (subjectieve) ervaring is toch niet verboden? :)

[Reactie gewijzigd door Whatevar op 24 juli 2024 00:21]

Zeker niet verboden, graag zelfs, maar het heeft weinig waarde. Een goede review of argumentatie waarom je iets "leuk" vindt doe je door het punt te onderbouwen. Bijvoorbeeld, waarom vindt je Djinn's tasks leuk? Waarom zijn boss fights leuker?

Overigens heb ik Torchlight 1 flink veel gespeeld (Was nog in de tijd dat Diablo 3 lang op zich liet wachten). Veel zaken zijn inderdaad verbeterd, maar het beste blijft toch wel de multiplayer - daarstraks een sessie gedaan met een totale vreemdeling, ook nieuw in het spel, en samen hebben een paar uur lang het verhaal gevolgd, monsters neergemaaid en de mechanics uitgevogeld (Hij een mage, ik een berserker, goede combinatie).

Het is zo ontzettend jammer dat Runic dit spel niet in het zwarte gat vóór Diablo 3 had kunnen uitbrengen, hier hadden ze enorm mee kunnen scoren. Uiteraard doet Diablo 3 het net iets beter met multiplayer (Geen illegale characters/items, betere matchmaking) maar voor de rest prefereer ik toch echt TL2
Veel daarvan zat toch ook al in de eerse Torchlight?
Anoniem: 398509 @StarC3 oktober 2012 09:23
Ik vind dat ze ook een beetje kort door de bocht zijn gegaan over de mogelijkheden met de skilltree. De manier waarop skills beschikbaar komen en je gestimuleerd wordt om je te concentreren op de actieve skills die je gebruikt, kom je er snel achter dat sommige combinaties van skills zeer goed samen gaan, waarmee je met elke class nogal verschillende builds kan maken.

Momenteel heb ik 2 level 40s (berserker en engineer) en voor zover ik kan zien kun je met elke class zo'n 3 behoorlijk verschillende builds hebben. De engineer bijvoorbeeld die volgens de review met tweehandige wapens klappen uitdeeld, kan ook gebouwd worden om met kanonnen te vechten of schilden te gebruiken. Mijn engineer deelt helemaal geen klappen uit, maar staat op een afstandje zijn kanon te schieten terwijl mijn turretjes en spidermines de rest van het werk doen.
Nog een ander punten; het niet kunnen 'respeccen' is jammer, maar komt de replay-value mogelijk wel ten goede: begin opnieuw met hetzelfde race, maar kies volledig andere specs.

Ook in Torchlight 1 moest je de skill-tree vooral in de diepte opbouwen en niet in de breedte, maar ruimte om b.v. van een volledig opgebouwde active skill langzaamaan een 2e active skill op te bouwen is er prima, je moet alleen niet in latere levels in 1x een level 3 skill inwisselen voor een level 1 skill.

Enig kritiekpuntje - in mijn optiek - is dat de (random) enchanments wel erg zwak geworden zijn t.o.v. deel 1 en vrij weinig meerwaarde bieden, zeker in vergelijking met de embers; waar dit in deel 1 misschien juist omgedraaid was ...
Anoniem: 328088 @StarC3 oktober 2012 22:06
Ben het volkomen met je eens :)
Prachtig spel en dat voor nog geen 20 euro.
Vergeet niet de gamble vendor , dat is toch wel heel leuk hopen dat je een rare krijgt met het gokken ;p , nadeel , ik ga altijd blut erdoor ^^
Ik heb Torchlight 2 ook gekocht, met name vanwege de teleurstelling van Diablo 3. Voor de prijs van 20 euro kun je bijna geen buil vallen aan torchlight 2, en je kunt zien dat het spel er echt op gericht is om zoveel mogelijk replay value voor die 20 euro aan te bieden.

Iets waar ik in Diablo 3 direct al op afknapte is de loot progression. Je merkt gewoon aan alles dat zodra je de normal mode hebt uitgespeeld het de bedoeling is dat je zoveel mogelijk geld in het RMAH gaat steken of net zoveel gaat farmen als de gemiddelde koreaanse goldseller in WoW.

Verder vind ik bij Torchlight 2 de gemiddelde moeilijkheidsgraad ook veel hoger liggen als diablo (wat nog niet afhankelijk van je gear is zeg maar) en is het spel uitdagender. Ook ben ik waarschijnlijk 1 van de weinig mensen die het niet erg vind dat je maar maximaal 3 punten kunt respeccen. Zo blijft het namelijk ook leuk om weer eens vanaf 0 te beginnen en alles weer door te lopen om een andere character te levelen. Voor de mensen die wel graag willen respeccen (compleet) zijn er trouwens gewoon mods die je legaal kunt downloaden met respec potions die je al jou punten terug geven in de tree.
Dit is trouwens ook een erg sterk punt aan Torchlight 2. Je mag de game gewoon modden! Wordt hij op een gegeven moment saai en repetitief? No problemo dan download je gewoon een complete overhaul mod waardoor het spel zich misschien wel in een space setting begeeft.

Wat ik met name geweldig vind aan TL2 is dat je niet altijd online hoeft te zijn zoals bij Diablo 3. Ik zit nog wel eens een keer op plekken waar draadloos niet altijd voor de hand is.

Je kunt ook met 6 man in een multiplayer wat ik erg leuk vind, 4 in diablo 3 vond ik toch wel erg weinig. Toegegeven, het lobby systeem van Diablo 3 is wel veel beter, hier valt in Torchlight 2 nog wel wat aan te verbeteren.

Ik kan eigenlijk niet anders zeggen dat dit spel de 20 euro meer dan waard is.
Wat betreft je punten over Diablo III ben ik het helemaal met je eens; de RMAH en AH hebben het spel helemaal verpest. Je krijgt geen leuke drops tijdens het spelen en bent daardoor genoodzaakt iets te kopen.

Terwijl ik het juist liever zelf doe, in plaats van met gekochte spullen te gaan rondlopen. Daarnaast vind ik het verhaal in Diablo III teleurstellend, je moet met al je characters en per moeilijkheidsgraad exact hetzelfde verhaal doorlopen en dat is op den duur vreselijk saai!
Het verhaal wordt zeker saai na een paar keer, daarom moet in een action RPG het verhaal ook echt tot het minimum worden beperkt, dat was in D2 goed maar in D3 helaas niet.

Maar je kan wel degelijk D3 spelen zonder de AH, gewoon leuk door spelen en af en toe wat craften, is echt goed speel baar. Je kan dan ook gewoon level 60 worden. Inferno spelen is een ander verhaal maar moet ook te doen zijn.

Als je om de haverklap nieuwe items van de AH koopt per level dan ben je heel snel OP, en dan kan het inderdaad saai zijn en geen uitdaging. Wat wil je ook als je bijna het dubbele DPS of drievoudig hebt dan wat je normaal zou hebben gevonden? Niet te vergeten met een dikke gem erin.
Wat mij vooral ergerde aan de hogere moeilijkheidsgraden was het feit dat je alle quests opnieuw moest doen. In Diablo II kon je gewoon enkele noodzakelijke quests doen en de rest laten gaan of later doen. Zo kon je makkelijker bij goede lootgebieden of runs komen. Runs als baalruns heb ik trouwens ook niet gezien in deel drie, erg jammer IMO.
Gemist pluspunt:
Spel is speelbaar via LAN (dat is tegenwoordig iets wat helaas apart vermeld dien te worden)

Dat experimenteren niet loont ben ik het niet helemaal mee eens. Grootste probleem wat ik met Diablo 3 had is dat er juist maar één manier was om die game te spelen. Iedereen unlockte dezelfde spells op dezelfde manier en op elk moment was er eigenlijk gewoon één spell de beste spell (waar je natuurlijk over kunt discussieren).

Dit in contrast tot bijvoorbeeld Dungeon Siege 1/2 waarbij bepaalde spells beter worden als je deze meer gebruikt. Hierdoor krijg je dus meer diversiteit. Iemand die vanaf de start bezig was met ice deed in het verloop van het spel gewoon hele andere dingen dan iemand die vooral fire spells gebruikte.

Bij Torchlight is de vrijheid ook aanwezig doordat je vanaf de start meteen 3 verschillende skills hebt (en passives) waarin je tot wel 15 punten kunt stoppen. Op deze manier ontstaat dus meteen een groot verschil tussen spelers, ook al hebben ze dezelfde class. Je kunt het overigens best veroorloven om één point in alle spells te doen om ze even te proberen.

Daarnaast heb je natuurlijk de ouderwetse stat points (str, dext, vit en magic). Dit gecombineerd met de vrijheid van je skillpoints dwingt je eerder te experimenteren.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2024 00:21]

Anoniem: 463297 3 oktober 2012 08:23
toch vreemd dat deze game minder in punten krijgt dan Diablo 3.
Deze game heeft veel veel veel meer replay value dan Diablo 3, omdat je op verschillende manieren je classes kan gebruiken. Ik vind dit zeker een game die beter is dan Diablo 3 en ben het ook niet echt eens met de min punten. Diablo 3 was voor mij een grote domper en ik had veel meer gevoel met deze game.
Het is niet van Blizzard, en blijkbaar ook maar snelsnel gespeeld gezien de vele pluspunten die TL2 heeft tov D3 die genegeerd werden. New game+, zelf je moeilijkheidsgraad kiezen, mod-ondersteuning(!), niet rond een AH gebouwd zijn, maar 1/3 van de prijs... Dit spel scoort op alle vlakken beter dan Diablo 3, op de naam van Diablo na.
Tja dat op andere manieren de classes gebruiken en dus een reroll doen in TL2 doe je nu tegelijk in D3, je test daar de skills uit en kiest daaruit de beste die je wilt gebruiken. Terwijl als je niet kan respeccen dan kies je van te voren wat je gaat gebruiken, speel je naartoe. En als dat niet bevalt? Dan begin je weer van voren af aan. Je hebt dan wel meer speel tijd maar of dat nu echt meer plezier geeft...

Althans de game nu al beter dan D3 noemen is ook kortzichtig want met elke nieuwe game in een bepaald genre die je leuk vindt, lijkt in het begin hemels. Maar als je na een tijdje alles een beetje gezien hebt wordt dat al snel minder (de honeymnoon phase) Games die deze periode weten te overbruggen dat zijn de goede games.

Ik ben echt benieuwd of deze game daadwerkelijk de 100 uur kan vol maken alvorens als saai betiteld te worden.
Hij is al twee weken uit hoor, de diehards hebben echt al meer dan 100 uur er in zitten lijkt me. Ik heb de game zelf nog niet omdat ik op dit moment borderlands 2 gek ben (TL2 komt later nog wel), maar in twee weken kun je echt wel een goed idee krijgen van de replay waarde van een game.
Meeste mensen die dit beter vinden als Diablo 3 zullen waarschijnlijk zo teleurgesteld zijn in Diablo 3 dat ze vergelijkbare games als snel beter vinden

Ik denk als je echt diep in de game gaat kijken dat Diablo 3 toch de beter uitgewerkte game is

Zelf heb ik deze nog niet gespeel, alleen deel 1 en die vond ik persoonlijk erg snel saai worden

Krijg door deze reacties hier zwaar het gevoel van Underdog de hemel in prijzen en de big bad dog afknallen.. dit is echter puur een gevoel

Ga de Demo in ieder geval proberen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 24 juli 2024 00:21]

Welke game men beter 'uitgewerkt' vindt is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik heb Diablo 3 na 2 uur aan de kant gezet omdat het me niet pakte, en heb nu in Torchlight 2 al 100 uur zitten. Andersom kun je best de speelstijl van Torchlight afkeuren om subjectieve redenen. Wat heet dan beter uitgewerkt, ze bieden beide honderden uren aan speelplezier, zolang het maar je ding is.

Een review hoort echter objectief en volledig te zijn en lijkt af en toe de plank mis te slaan.

Om te beginnen is het minpunt dat experimenteren niet loont mijns inziens niet waar. Je krijgt gedurende het spel 132 skill points, en gezien er 30 skills kun je best elke skill op level 1 leren om 'm even te proberen. Er blijven nog genoeg skills over om te maxen. Sowieso is het eerste skillpoint in een skill altijd relatief het krachtigst, dus kan het echt geen kwaad om een punt te steken in elke skill. Dat is voor mij wel een minpunt van de game: specialiseren loont echt weinig. Zo is er de skill Stone Pact voor de Outlander die ruwweg 600 heal geeft op lvl 1, en 650 op lvl 2. Dan denk ik, laat maar zitten met die overige 14 skill points.

Overigens is mogelijkheden tot skill respec en builds proberen echt zo'n gevalletje waarover iedereen een andere mening heeft, dus een bepaalde keuze betekent niet beter of slechter. Runic weet dat en kiest een manier, maar laat modding toe. Sterker nog, ze moedigen het aan (kijk maar naar de achievements). Dit is een punt dat de replay value van de game flink omhoog zal gaan tillen (zodra de editor uitkomt). De mogelijkheid van modding zie ik vreemd genoeg niet terugkomen in de pluspunten.

Een aantal andere vrij belangrijke spelelementen als New Game+ en de Map merchant worden ook niet verteld, en lijkt het alsof Tweakers hier ook geen weet van heeft.

Het gemis van een chatfunctie vind ik ook niet meteen een teken dat de multiplayer karig is uitgewerkt. Waarom zou ik, voordat ik in een game zit, met mensen willen praten? Je joined een game en vanaf dan kun je natuurlijk chatten.

De interface vind ik eigenlijk helemaal niet rommelig. Tuurlijk is er veel informatie voorhanden, maar het zit allemaal op logische plekken. Je kunt zelfs wat dingen aan de interface aanpassen in de opties.

Mijn conclusie over de review: een hoop van de genoemde minpunten lijken of erg zwaar genomen te zijn, of de pluspunten zijn niet allemaal bekend bij de reviewer en dan bekruipt mij ook het gevoel dat de game ondergewaardeerd is door Tweakers.

Mijn conclusie over de game: Torchlight II is een volwaardige game, met een lite-prijskaartje, en genoeg unieke opties om de boel langere tijd levendig te houden.
De review vanuit jouw standpunt is ook te fanboy-achtig, je moet in een review kritisch kijken en je niet teveel laten meeslepen door je eigen mening in de "wow fase", zo kan elke game door de juiste persoon een 10 krijgen en een 0 volgens een ander.
Welke punten zijn dan fanboy-achtig? Ik vind het veelal objectief.

Het punt van de GUI is verkapt subjectief, als tegengewicht bedoeld.

Zo kun je in je review wel zeggen dat de Torchlight 2 GUI karig en rommelig is, maar als je dat niet onderbouwt en de Diablo 3 GUI prima vindt (daar zie ik het niet terugkomen in de minpunten), dan is de schijn dat je een voorkeur hebt voor Diablo 3 al snel gewekt.

Dan zeg ik op mijn beurt dat ik de GUI gezien de hoeveelheid informatie logisch ingedeeld vind. Als je een vliegtuigcockpit binnenkomt is 't ook onoverzichtelijk, dat betekent niet automatisch dat de interface (de button layout) slecht is.

In een review zou ik neutraal zijn over de GUI, en zou ik sowieso meer onderzoek moeten doen naar de verschillen met Diablo 2 en 3.

Omdat er geen argumentatie is, is mij geheel onduidelijk wat er precies schort aan de GUI volgens de reviewer.
Welke punten zijn dan fanboy-achtig? Ik vind het veelal objectief.

Het punt van de GUI is verkapt subjectief, als tegengewicht bedoeld.

Zo kun je in je review wel zeggen dat de Torchlight 2 GUI karig en rommelig is, maar als je dat niet onderbouwt en de Diablo 3 GUI prima vindt (daar zie ik het niet terugkomen in de minpunten), dan is de schijn dat je een voorkeur hebt voor Diablo 3 al snel gewekt.
Wat ik een groot nadeel vindt aan de GUI in TL2 is dat de tabjes, waarmee je de boel opent, aan de zijkanten van het beeld zitten, in plaats van op de balk onderaan. Aan de zijkanten zit je al snel op zo'n tab te klikken, terwijl je eigenlijk in een paniekreactie probeerde van dat monster weg te rennen door gewoon een ruk aan je muis te geven en te rennen voor je leven. In plaats daarvan zit ik nu ineens naar de inventory van mijn pet te kijken, terwijl dat monster mijn lijk opvreet. Lekker nuttig. Dat had ik toch anders gedaan.

Verder mis ik sorteeropties. Je kunt je inventory sorteren, maar er wordt eigenlijk alleen maar gekeken naar "socketable" en "niet-socketable". Er is geen optie om - ik noem maar wat - te sorteren op level, op unique-set-magic-common of dat soort dingen. Leuk dat je een sorteeroptie hebt, maar daar kun je dan wel meer mee. Verder werkt hij alleen op je inventory, en niet op je stash. Ook een gemiste kans.
Het is allemaal persoonlijk maar ik vind het al heel apart dat je dit oordeel kan hebben zonder TL2 gespeeld te hebben - je doet een aanname op basis van het marktaandeel van Blizzard tov Runic Games of?

Zelf heb ik in D3 een kleine 100 gestopt voordat ik bij de brick wall op Inferno de moed opgegeven heb. Heb het dus een heel serieuze kans gegeven en ben keer op keer (eigenlijk bij elke overstap naar een hogere difficulty en de rinse-repeat van de campaign) teleurgesteld totdat je op Inferno komt waar (destijds iig) de gear treadmill echt begint en je overgeleverd bent aan de auction house om Act 2 te bereiken.

Het is echt een gevoel dat je hebt, TL2 (waar ik nu ook op een kleine 100 uur zit) is op alle fronten een veel interessantere game, met veel meer replay value, veel meer creativiteit en mogelijkheden in builds en specs (ook mbt de wapenkeuze, je kan echt met elke class elk wapen pakken. Berserker met wands? Embermage met pistols of cannon? Alles kan.), het speelt soepeler, is niet Always-Online DRM protected en heeft dus geen latency issues... the list goes on...
Heb je in D3 wel meerdere classes geprobeerd? Niemand heeft je ooit verplicht om Inferno uberhaupt te spelen. Ik heb meerdere classes op 60 nu maar ben alleen nog maar voorbij de Butcher op Inferno. Ik vermaak me prima met het levelen onderweg naar 60. Iedereen die denkt dat ze Inferno moeten kunnen uitspelen zijn juist de mensen die al die nerfs en wat niet al teweeg hebben gebracht. Je baalt toch ook niet dat je een shooter niet op Insane kan uitspelen? Daarvoor zijn de verschillende moeilijkheidsgraden dat iedereen een geschikte modus heeft om te spelen dat net uitdagend genoeg is voor deze persoon. Maar omdat je in D3 het aan de lopende band kan doen is het plotseling een verplichting om het te kunnen voor iedereen.
Eens, ik snap niet waarom mensen klagen over dat builds in Diablo III niet uniek kunnen zijn, je kan juist op elk moment respeccen zoals je wilt. Dat maakt dat je juist onorthodoxe builds kunt uitproberen, terwijl je met een talent tree die je niet kan resetten toch snel voor de 'beste' build van dat moment zal kiezen (en als je een foutje maakt een character opnieuw levelen, yay). Natuurlijk, als je bij Diablo III steeds voor de standaard 'build of the month' gaat, ja, dan is er weinig variatie, maar niemand zegt dat je die build hoeft te gebruiken.
Inderdaad, Ik probeer zoveel mogelijk verschillende skills uit als je ze unlocked, en sommige skills en runes gebruik ik nooit omdat de uitwerking mij niet aanspreken, Maar onderweg naar level 60 heb ik meestal wel uit alle skills een setup gefilterd wat ik persoonlijk het beste vind werken, en zelfs bij een 2e keer levelen kom ik vrijwel op dezelfde skillset uit als de vorige keer omdat ik dat zelf gewoon het beste vind.

Uiteraard als het wat moeilijker gaat ga je wat andere skills proberen voor meer survivability wat dan ook best verfrissend kan zijn.
Kan ik helemaal onderschrijven. Diablo3 is zo ontzettend uitgebalanceerd en 'gepolished dat het na een tijdje totaal niet meer verrast. Nooit een drop gehad waarbij ik dacht 'shit, die kan ik pas over 5 levels dragen' of zoiets. Ook je character heeft weinig interactiviteit of dingetjes te doen, die kan alleen maar vechten en looten. Nee, T2 heeft veel meer variatie en verrassingen in petto en is owned wat mij betreft Diablo3 :)

En laten we de prijs niet vergeten! 3 x T2 voor de prijs van 1 D3!

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 24 juli 2024 00:21]

Waar D3 sterk was, was de campaign. Na de campaign 1x te zijn doorgelopen had ik het inderdaad snel gezien, terwijl ik met T1 nu nog heel veel plezier heb in het rond stampen in 'random' dungeons. Ik verwacht dat T2 meer is van hetzelfde (good thing), maar beter. En dat voor ruim 60% goedkoper dan D3.
Ik vond persoonlijk de campaign van D3 helemaal niet interessant. Het voelde als een goedkope remake met de verplichte nummertjes van deel 2, met wat twists en turns erin.

Nee, D3 had (heeft) in mijn optiek echt helemaal niets te bieden.
Anoniem: 413059 3 oktober 2012 12:01
Visgek niet om te bashen ( ben een D3 fan 500 uur gespeeld)
Maar de Ah niet verplicht is ?
Sorry maar dan moet je dus echt geen D3 spelen. Het hele spel draait daar om.

TL2 graphics moet je niet vergelijken met D3. Muziek ? uhm D3 had ik na paar uurtjes spelen al de ingame sound disable en een lekkere achter grond muziekje. TL2 heeft prachtige geluiden en achtergrond muziek.Dat het minder gepolijst is oke maar ze werken daar ook maar met 20 heh.

Even over de review zelf ik ben het niet eens met het min punt van Skill tree. Ik weet niet tot welke level jij TL2 hebt gespeeld maar even een simpel voorbeeld.
Alleen de engineer en de outlander hebben bij elkaar 10 verschillende soorten builds. De 1 zal sterker zijn in dan het andere in het begin !
Maar op hoge levels zijn ze allemaal even sterk met de juiste gear.En dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Nou je het over muziek hebt, ik heb net het spel gekocht via Steam en na wat rondzoeken kwam ik er achter dat de volledige soundtrack met pdf ook gewoon is inbegrepen :) Er staat gewoon een mapje met "soundtrack" in de Torchlight map.
Nee, dat is het zeer zeker niet. Ik heb tot bijna level 60 gespeeld hardcore zonder AH. en ging dood door een stomme fout van mezelf. speel je SC kun je zeer zeker tot ver in inferno gaan zonder AH, kwestie van tijd.

Als we toch aan het vergelijken gaan, waarom dan niet de graphics? dat hoort toch ook bij het spel? persoonlijk vind ik de muziek van D3 beter... kwestie van smaak? de geluiden in TL2 vind ik doorgaans erg vlak en doods klinken. er is gewoon minder geld in gestoken.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind TL2 zeker geen slechte game. maar het is een budget titel, en dat merk je op sommige vlakken. heb me er ook wel mee vermaakt, maar betrap mezelf er op dat ik nu toch weer D3 speel.
Jammer dat ze het verhaal niet verder hebben uitgewerkt. Deeltje 1 was zeker de moeite waard, wat kort en praktisch geen verhaal, maar zeker een leuke game! Ga deze zeker downloaden!
Op http://www.torchlight2game.com/ kan je trouwens een demo downloaden van het spel, mocht je het willen uitproberen.
De demo staat ook op Steam.
Wat ik aan TL1 niet leuk vond was die optie om je items te upgraden (weet de exacte naam niet meer juist, tis al even geleden). Die was zo extreeeem luck based... en het leek wel de enige manier te zijn om echt goede items te bekomen. (ja je kon cheaten door mods te installeren die de gold cost ervan naar beneden haalden, en de failrate op 0 zetten, maar persoonlijk gebruik ik die nooit want dan is het spel zeker om zeep...)

Dus zit dit systeem nog steeds in TL2 en is dit nog steeds de enige methode om de beste items te bekomen?


Tis al gezegd, maar ik vind de review ook erg mager.

[Reactie gewijzigd door Inrage op 24 juli 2024 00:21]

Anoniem: 398509 @Inrage3 oktober 2012 17:12
Enchanting? Enchanting zit nog steeds in het spel, maar het is absoluut niet nodig om aan goede items te komen. Aan goede items kom je gewoonweg door drops, quest rewards of merchants. Het enchanten voegt een kleine random property toe aan een wapen of equipment, wat je in staat stelt om je favoriete badass item net even iets beter te maken.
Als je probeert meerdere enchantments toe te voegen gaat het al wel klauwen vol geld kosten en je kunt alsnog pech hebben met een waardeloze enchantment, maar ik vind het een leuke optie om je gold aan te besteden.

Je hebt overigens daarnaast ook nog de optie om te 'Transmuten', waarmee je random items van je huidige items kun vergaren.
Voor meer info zie:
http://torchlight.wikia.com/wiki/Transmuting_(T2)
http://torchlight.wikia.com/wiki/Enchanting_(T2)
Je kan in TL2 je geld beter in de 'random vendor' gooien. Als je daar steevast de duurste versie van een item slot in kwestie koopt heb je vrijwel altijd een Unique item te pakken. Ik heb al een shared stash vol met unique ringen wapens etc. voor allerlei classes.

En zo'n item kost je dan net zoveel als een level 1 enchantment :)

Ik vermoed dat dit nog wel een keer gepatched wordt, het is te makkelijk om full unique te krijgen zo.
Ik vind het grappig dat iedereen altijd vind dat het verhaal mager is. Het is hetzelfde verhaal als Diablo 2 met dezelfde acts (grasland/Dungeon, Woestijn, Moeras, Hellish place). Je loopt zelfs de oude hero van het vorige deel achterna die (rara) evil is geworden. Waren de reviews van Diablo toentertijd ook matig over het verhaal? Het verhaal in de Diablo serie is overigens ook maar matig en tevens geheel onbelangrijk, het is een excuus voor het geweld, maar ook niet meer dan dat.

De classes zijn subtiel anders, maar ook niet overdreven veel:
- Berzeker / Barbarian
- Engineer / Paladin (met een snufje necromancer)
- Embermage / Sorceress
- Outlander / Amazon

Waarom kunnen ze in reviews niet gewoon eerlijk zeggen: Mooie remake van Diablo 2. Het heeft een wat ander grafisch sausje gekregen, maar de gameplay is nagenoeg hetzelfde, net als het verhaal (maar dan met andere namen). Want ja, een echte remake kon niet ivm copyrights enzo.

Zeker voor 20 euro is het een fantastisch spel. Het speelt soepel en verveelt me niet, in tegenstelling tot Diablo 3. Hoe dat precies komt? Geen idee, maar het is wel de waarheid. Misschien de spanning van het moeten kiezen van je skills. Juist het niet kunnen respeccen maakt het interessant om keuzes te maken. Het offline spelen helpt ook mee. Ik speelde D2 ook eigenlijk altijd solo, behalve als er toevallig vrienden (irl) online waren waar ik dan wel eens wat Baalruns mee maakte.

Verder kan het multiplayergedeelte wel wat beter worden uitgewerkt met lobby enzo. Maar omdat ik vooral solo speel is dat voor mij niet heel storend.
We zijn nu ruim 10 jaar verder.
Dus onze verwachtingen van een game zijn een stuk hoger.
Het verhaal van HL 1 was destijds episch, nu is het slechts een goed verhaal ;)
Standaarden veranderen in de loop van de tijd aangezien je referentiekader steeds omhoog wordt bijgesteld, door de progressie die games maken. Het zijn helaas niet meer de jaren 90, maar progressie (van HC games) vindt gelukkig nog wel plaats in de game-industrie
Even ongeacht de standaarden, maar 'hetzelfde' verhaal zegt toch eigenlijk alles al? Hoe geweldig is het verhaal als het er 10 jaar geleden ook al was. Niet heel vernieuwend of origineel moet ik zeggen..
Ik heb liever dat alle gamewriters(die meestal mislukt zijn in media waar het verhaal centraal staat, zoals boeken en films) zo min mogelijk verhaal vertellen. En niet zoals bij Diablo 3 met een ruk verhaal de hele game verpesten.
Niemand zal ontkennen dat het spel enorm veel gekopieerd is van Diablo 2, maar ik vind wel dat het erg veel toevoegd. Vooral de "pet" die je spells kan leren, je loot kan verkopen en kan veranderen in monsters vind ik een vrij geniale toevoeging.

Dat de classes lijken op classes van Diablo 2 vind ik niet zo vreemd, aangezien de character classes gebaseerd zijn op verschillende distributies van strength/dexterity/magic/vitality, zoals vele andere spellen ook hebben. Ik vind de engineer en berserker toch wel vrij anders spelen dan de paladin/necromancer/barbarian.

Het verhaal is wel complete bullshit, en multiplayer opzetten kon ook beter worden uitgewerkt (waarom moet ik bij Runic een extra account aanmaken? gebruik gewoon mijn steam zooi).

Heb je wel eens Titan's Quest gespeeld? Ook een leuk spel, maar die hadden nog sterker Diablo 2 gekopieerd. Vrij grappig om te zien hoe je in Act 2 in een woestijn omgeving terecht kwam waarbij je verschillende delen van een staf moest vinden om die te combineren en verder te komen..
Het speelt soepel en verveelt me niet, in tegenstelling tot Diablo 3. Hoe dat precies komt?
Hoe kun je dat nu al zeggen? Omdat je het nu binnen een paar dagen helemaal te gek vind? Weet je nog de D3 Beta? Die werd helemaal grijs gespeeld dat korte stukje, iedereen was vol lof en glorie. Als al eerder genoemd, dat heet de Honeymoon Phase.

Ik heb nu een paar vrienden in de lijst die het daadwerkelijke spel minder uur gespeeld hebben dan de Beta.

Elk spel is in het begin super, tot je de grote lijnen ziet en je een beetje tot bezinning komt. Roze bril etc.
Het is vast helemaal gemodelleerd naar het voorbeeld van Diablo - en vooral van Diablo II - maar dat is ook niet vreemd: Runic-oprichters Max en Erich Schaefer stonden aan de wieg van Blizzard North, de studio achter de eerste Diablo-games.
staat gewoon in de conclusie
Interessant dat er hier sterke uitspraken gedaan worden over replay value :)

Het spel is net uit, hoe kun je dit nu al zeggen? Dat er bepaalde mechanieken aanwezig zijn ten faveure van de replay value wil niet zeggen dat je dit spel over 6 maanden nog dagelijks speelt. Het is kijken in de toekomst, en dat is per definitie onmogelijk.
Op basis van features van een game kun je dat wel zeggen ;)

Pak bijvoorbeeld het lineaire Mirrors Edge dat nauwelijks een replayvalue heeft.
Was er sprake van random generated maps/content, dan lag de replayvalue ineens hoger(hoog) ;)
Oneens. Praktisch elke game-developer geeft bij release een waslijst aan features aan die de replay-value verhogen. bij D3 waren het random generated maps. Bij Borderlands waren het oneindig veel wapenscombinaties. In Battlefield 3 waren het de gigantische maps. Uitendelijk maken maar weinig spellen een echte goede replay-value waar (en dat defineer ik als een spel nog wekelijks een aantal uren spelen ongeveer 6 maanden na release - zo scheid je toch wel het kaf van het koren).

Punt is dat dit features zijn die commercieel zijn gebruikt door de uitgever. In de praktijk kom ik er al sinds mijn playstation 1 achter dat de echte replay-value meestal van andere zaken afhangt dan ge-adverteerd.

Zoals:
- Ronde tijden verbeteren van je broertje in Wipeout en Ridge Racer
- Die ene te gekke map helemaal kapot spelen in Counter Strike / Americas Army / Battlefield
- Auction housen in Diablo 3
- Extreme skills in micromanagement in Supreme Commander

Deze redenen zijn vaak subjectief en voor ieder persoon verschillend. En het zijn allemaal zaken die niet op het replay-value feature lijstje van de uitgever stonden, maar er wel voor zorgden dat ik met weinig moeite +100 uur in zon spel investeerde.

[Reactie gewijzigd door TRG op 24 juli 2024 00:21]

Natuurlijk is het persoonlijk en als jij torchlight 2 domweg niet zo leuk vindt dan zal het voor jou weinig replay waarde hebben. Je kunt echter zeer zeker wel iets er over zeggen op basis van de features die een game biedt. Het voorbeeld van eL_Jay bv, mirror's edge, is een goed voorbeeld van een uitstekend spel zonder echte replay value. Je speelt een keer door de game heen, en een half jaar later misschien nog eens een keer, en dat was het dan wel. Een game die sowieso al veel meer content biedt en waar modmogelijkheden zijn biedt in ieder geval veel meer potentie om de aandacht langer vast te houden.
Met jouw definitie kun je dus van geen enkel spel zeggen dat deze een goede replay waarde heeft, want het hangt volgens jou immers altijd van de speler af.

edit @onder: Zucht, dat was dus net mijn punt, als je jouw redenatie volgt dan kun je dus NOOIT iets zeggen over de replay waarde, er zal immers altijd wel iemand zijn die het spel niet leuk vond.
Overigens kan "de toekomst voorspellen" uitstekend hoor, miljoenen mensen doen het dagelijks. Of ze daarbij altijd gelijk hebben is een tweede, maar dat zeg je niet.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 24 juli 2024 00:21]

En zo komen we terug op mijn oorspronkelijke punt:
- Je kunt op dit moment simpelweg nog niet stellen wat de absolute replay-waarde van het spel is aangezien het pas net uit is. Hier harde uitspraken over doen zie ik als de toekomst voorspellen en dat kan per definitie niet :)
Mod ondersteuning = herspeelbaarheid zolang er een grote community is.
Met de nadruk op 'zolang' (als). Dit haalt het punt niet onderuit ;-)
Tja, het is theoretisch natuurlijk mogelijk dat de community voor torchlight 2 ineens crap is terwijl deze voor deel 1 helemaal geweldig was, maar erg plausibel is het niet.
Anoniem: 457260 3 oktober 2012 08:58
Ik vind Torchlight 2 eigenlijk een beetje tegenvallen. Alle classeszijn bijna precies hetzelfde, niet echt ergens op gespecialiseerd. Alle skills voelen ook wat generiek en zwak aan, zeker in de eerste levels. De combat vind ik ook saaier dan in Diablo 3. Ik ben een beetje teleurgesteld.
Misschien is het een kwestie van smaak, maar ik heb echt een beetje het tegenovergestelde gevoel. Welke classes had je geprobeerd?
De classes in TL2 zijn juist wel gespecialiseerd. Echter hebben items niet dezelfde beperking als dat ze hebben in Diablo III. Kortom, je kunt alle wapens gebruiken en, nagenoeg, elke armour.

Je skills, daarentegen, beslissen juist wel welke wapens je, in principe, hoofdzakelijk moet gebruiken voor je class - omdat sommige skills alleen werken met bepaalde wapens -.

Dus het grote verschil tussen Diablo III en TL2 is dat je zelf de keuze hebt om je ergens in te specialiseren. In D3 wordt dat voor je gedaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.