Door , , 76 reacties

Stond het jaar 2009 in het teken van het gebruik van led's voor de backlight, in 2010 was het 3d dat de klok sloeg. Eind 2009 werd door meerdere tv-fabrikanten al gehint op een groots 3d-offensief en dit werd in december benadrukt door de afronding van de 3d-blu-ray-specificatie door de Blu-ray-organisatie.

Oude wijn in nieuwe zakken?

The Power of Love, eerste voor betalend publiek vertoonde 3d-filmIn tegenstelling tot eerdere pogingen van Hollywood om bewegende beelden in 3d tot een succes te maken, neemt de 'thuisbioscoop' bij deze nieuwe 3d-push een zeer belangrijke plek in. Dit heeft te maken met het feit dat koopfilms nu een groot deel van de totale filmopbrengst uitmaken en dat de technologie nu beschikbaar en betaalbaar is om 3d ook thuis te kunnen laten ervaren.

Voorheen was men hiervoor aangewezen op inferieure anaglyphe 3d-brillen en de welwillendheid van televisiemaatschappijen om 3d-films uit te zenden. Het pact tussen filmmaatschappijen en tv-fabrikanten moet het succes van 3d-films in brede zin garanderen.

Frame sequential

De tv-fabrikanten hebben voor 2010 en mogelijk erna gekozen voor de 'frame sequential'-3d-technologie. Hierbij wordt op het scherm achtereenvolgens voor het linker- en rechteroog een beeld getoond. De tv stuurt een synchrosatiesignaal naar een zogeheten actieve 3d-bril die om en om het beeld voor het linker- en rechter- oog afsluit. Het voordeel hiervan is dat het mogelijk is om aan elk oog een beeld met een full hd-resolutie te tonen. Bij een 3d-systeem met een passieve bril op basis van polarisatiefilters, vooral gebruikt in de bioscoop, kan dit niet. In dat geval wordt de vertikale resolutie namelijk gehalveerd.

Frame Sequential-3d-methode

Het voordeel van het gebruik van blu-ray als medium voor de verspreiding van 3d-films voor thuisgebruik is dat 3d-blu-ray-schijfjes ook gewoon als 2d-films op normale blu-ray-spelers afgespeeld kunnen worden. Consumenten hoeven hierdoor niet te wennen aan een geheel nieuw formaat, terwijl ze alvast een 3d-collectie kunnen opbouwen voor als ze in de toekomst een 3d-tv aanschaffen.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: