Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Gamescom Preview: Halo: Reach

Voorlopige conclusie

De potjes Firefight bevielen ons prima, maar smaakten vooral naar meer. Dat 'meer' zal niet lang op zich laten wachten; Halo: Reach verschijnt volgende maand, op 14 september, in de winkels. Houd tot die tijd het games-channel in de gaten, want voordat we Halo: Reach reviewen, publiceren we eerst nog enkele achtergrondartikelen over de Halo-franchise en Halo: Reach. Het slotakkoord van Bungie zal de komende maand zowel online als offline toch al op veel belangstelling kunnen rekenen; het is wel zeker dat het een knallend afscheid wordt.

Titel Halo: Reach
Platform Xbox 360
Ontwikkelaar Bungie
Uitgever Microsoft
Releasedatum 14 september 2010

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

Reacties (52)

Wijzig sortering
fout in het begin, de Soldaten waarmee je speelt behoren tot de Spartan 3 klasse. Master Chief was een Spartan 2 klasse.

De 3de generatie was goedkoper en meer gericht op massa soldaten. In het spel is één van je squad leden een oude Spartan 2 soldaat die zich vervoegd heeft bij de Spartan 3 soldaten.
Precies, dat is Jorge, met dat grote pak en die bad-ass gattling gun ;)
Diepgaande info :) Net iets te diepgaand voor onze preview - al geef ik ruiterlijk toe dat ik niet zo diep in Halo zit om dat verschil te zien. Het zijn in elk geval allemaal Spartans, dus ik laat het even zo :)
Meteen in de eerste alinea staat een fout, Bungie is dus niet overgenomen door Activision, maar hebben een 10-jarig exclusiviteitsdeal gesloten met Bungie. Bungie blijft zelf, gozijdank, zelfstandig.

Maargoed, ik kijk zo erg uit naar deze game, volgens mij kan je hier geen negatief punt bij bedenken. De muziek is zoals vanouds meesterlijk en de graphics zien er prima uit!
Niet alleen blijven ze onafhankelijk dus, die 10 jarig exclusiviteitsdeal geldt alleen voor die nieuwe IP.
Er zit nog een foutje in. Noble Six is geen 'nieuwe' Spartan, sterker nog hij is behoorlijk veel beter dan de rest van Noble team, omdat hij een van de 2 Spartans is met een kill-rating van Hyper Lethal. De ander is, zoals geraden, de Master Chief...

OK, das wel weer genoeg gefanboy'd...

OT: Kan niet wachten tot hij op de deurmat ligt!
Waarom worden de graphics nooit verbeterd in Halo :(. Ik zie nog steeds geen vooruitgang sinds Halo 2...
En bekijk deze video eens waarin de developers zelf aangeven in welke zin de graphics zijn verbeterd tegenover Halo 3. Er zijn echt hele grote verschillen hoor. (en bekijk het filmpje dan ook meteen in HD op youtube)

http://www.youtube.com/wa...VRLkroWZbo&feature=search

[Reactie gewijzigd door Kaasje123 op 24 augustus 2010 14:29]

Hier heb je een duidelijk filmpje die de verschillende Halo spellen vergelijkt..

http://www.gametrailers.c...son-halo-3/25482?type=flv

Als je het verschil tussen Halo 3 en Halo 2 niet ziet, kijk je gewoon niet goed genoeg. Ik denk dat in dat filmpje binnen 20 seconde duidelijk is dat Halo grafisch er heel erg op vooruit is gegaan.

Kijk eens hier een paar vergelijkingen van Halo 3 vs Halo Reach pre-beta..

http://www.gameranx.com/f...each-graphics-comparison/

Het is duidelijk dat het aantal polygonen veel hoger is, belichting lijkt beter en heeft betere AA. En dat was nog pre-beta. In het uiteindelijk product zullen een aantal grafische dingen vast verbeterd zijn, terwijl het er nu al een stuk beter uitziet. Verwar stijl niet met graphics. Dat zijn totaal verschillende dingen.

Anyway, ik heb Halo: Reach al pre-ordered. Gewoon normale versie. Ik had het niet zo met de vorige Halo spellen, maar na de béta van Reach gespeeld te hebben vond ik het toch een stuk beter dan de vorige. Ben benieuwd.
Misschien, heel misschien moet je dan toch naar de oog arts. Halo 3 is duidelijk een stuk mooier als Halo 2, en Reach is weer een stuk mooier als Halo 3, dat moet je toch ook wel zien neem ik aan?

De stijl van de armor zal natuurlijk niet verranderen en ook het uiterlijk van de Covenant niet, maar grafisch is het duidelijk wel beter. Niet zo goed als eem aantal andere shooters, maarja daar gaat het bij Halo denk ik niet om.

Ik vind Halo wel aardig vermaak, de gameplay is lekker losjes en het verhaal is wel ok voor een Shooter zijnde.
Geeft dan eens aan op welke punten er precies verbeteringen zijn aangebracht t.o.v. ODST. Ik zie namelijk weinig verschil. HALO 2 > 3 was een redelijke stap, maar HALO 3 > ODST zag ik al niet meer. Misschien ben ik verpest door PC games als Farcry 2 en Crysis, maar het ziet er nu allemaal uit als een middelmatige PC shooter. Gelukkig is gameplay nog steeds belangrijker. ;)
Halo 3: ODST was dan ook, zoals de naam al doet vermoeden, een uitbreidingspakket voor Halo 3. Zelfde engine, enkele miniscule tweakjes hier en daar. De engine van Reach is in de kern nog die van Halo 3, maar zo ongelovelijk veel dingen zijn geüpgrade (zoals je in de verschillende ViDocs kan zien), waaronder textures, polygonen, motion-capture (eerst was alles handmatig geanimeerd), belichting en nog veeel meer.

Als je Halo Reach gaat spelen, kijk dan eens even in de lucht, die enorme skyboxes zijn fenomenaal ;)
Het is geen update van de Halo 3 engine. Volgens bungie is de engine weer van de grond af aan opgebouwd en erna verschillende keren geoptimaliseerd waardoor ze plots veel meer konden verwezenlijken.
De Assault rifle (dus het machingeweer) in Reach telt net zoveel polygons als een complete spartan in Halo 3, zegt genoeg :)

Bovendien zijn particle-effecten, physics, glare, textures, surface-effects,... allemaal flink aangepast en is er ook aan de rendering gesleuteld. Het verschil is er zeker en vast!
De Assault rifle (dus het machingeweer) in Reach telt net zoveel polygons als een complete spartan in Halo 3, zegt genoeg

En dat komt neer op ongeveer net zoveel als een blaadje polygonen heeft in Crysis/
nee dat is namelijk een quad met een transparante texture en normalmap.

overigends zijn beide statements nietszeggend aangezien we geen getallen kennen.

het enige wat we echt kunnen zeggen is dat er meer polygonen op de wapens zijn gezet (dat is duidelijk te zien) maar dat zegt weinig over de omgevingen.
de wapens zijn close up te zien, en een booste daar zorgt voor zeg 15.000 extra poly's voor een heel erg flinke boost voor de looks (al snel 20% van je scherm en close up. en altijd on screen)
echter als ze de omgevinen ook boosten met 15.000 poly's is dat amper merkbaar.

er wordt gezegd dat er meer poly's in de omgevingen zitten
(wat ik wel geloof als ik het zo zie.)
maar of dat consistent ook hoger is is nog maar de vraag.
en dan met hoeveel.

wat halo vooral lijkt te doen is vrij weinig detail gebruiken met goede shaders en post efecten. iets waar ik langzamerhand ook wel gecharmeerd van begin te raken.

in veel andere games is er zoveel visuele ruis dat je niet meer kan zien waarom het gaat, ook hoog contrast in alles overal super veel detail, kan haast niet meer zeggen dat het er mooier op wordt... (zeker in de afstand)

hoedanook halo reach wordt geen crysis, (al lijkt crysis 2 dat ook al niet te worden maar dat is een ander verhaal) maar het ziet er ok uit, en lijkt erg veel fun te worden.
is dat niet goed genoeg?
Volgens zeggen heeft Reach een stuk meer polygonen in alles zitten, textures zijn verbeterd dat zie je zo al. Maar wat ik zelf vooral vind opvallen is dat er betere Depth of Field en Motionblur is ingebouwd en dat er veel meer filters zijn toegepast in vorm van tint(sfeer) maar ook in vorm van rook en stof.
Wat ODST voornamelijk had tov Halo3 was de belichting.
Voor een xbox game moet ik zeggen dat ik Halo er beter uit vind zien dan andere games, BF:BC2 heeft bijvoorbeeld 0,0 AA als ik dit bij vrienden zie en dan het zelf weer eens op de pc speel lach ik me kapot. Halo ziet er gewoon geweldig uit er is een mooie balans tussen detail en render filters.

Jammer dat deze dan weer alleen op de Xbox uit komt zoals vele andere halo's ik vond 2 op de PC aardig leuk (omdat ik hem met een game pad speelde, met muis en keyboard is deze echter ruk).
Ik vind Halo wel aardig vermaak, de gameplay is lekker losjes en het verhaal is wel ok voor een Shooter zijnde.
Dit is imo ook wat een shooter op de console moet zijn, daarom is MW2 op consoles een doorslaand succes en op de pc echt een flop.
Het ziet er gewoon weer uit zoals Halo:CE wat een top game was maar ik ben bang dat ze toch mijn verwachtingen waar kunnen gaan maken, het is alsof je een nieuwe Starwars(/andere populaire franchise) een nieuw deel geeft en deze beter probeert te maken dan het eerste (vaak beste) deel.
Uhmm dan moet je toch echt een nieuwe bril kopen :O d'r is best wel veel veranderd sinds halo 2, ik vond halo 2 al lelijk vergeleken met halo 3 en ODST en Reach zijn nóg beter (naar mijn mening). Alles is soepeler en mooier...
Ik vind halo 2 zelfs lelijker dan halo 1. Mag dan wel gedetailleerder zijn maar ik vind het toch lelijker.
Halo 2 doet inderaad wat minder "buitenaards" aan, maar objectief gezien is het wel mooier.

OT: Reach is misschien een goede reden om een 360S aan te schaffen :9.
edit: bedoelt als reactie op ClementL

ben ik niet met je eens,
technisch gezien .. ongeveer. aangezien er support voor bumpmapping is,
echter de tradeoff is popup, low res textures, midner grote vergezichten en open omgevingen en soms er agressieve lod modellen.

halo 1 vind ik daarom mooier dan halo 2.
de multiplaer maps zijn wel mooier dit waarschijnlijk aangezien die klein zijn.

halo 1 was erg mooi voor zijn tijd
halo 2 ietwat minder
halo 3 was wel mooier dan halo 2 (flink mooier)
de graphics vielen alleen tegen gezien de verwachtingen geschapen oa door gears.

halo odst werd er niet mooier op.
reach is wel mooier technisch, maar ook qua design van de omgevingen.
weer mooie open omgevingen met mooie vistas.
ok technisch is het mischien niet cutting edge,
maar de game lijkt superveel fun te worden.
met urenlange gameplay een epische singleplayer, super goede multiplayer en firefight. (en dan is er nog forge, coop en nog veel meer)

dus gaan we hier echt oordelen op polycount??

[Reactie gewijzigd door freaq op 24 augustus 2010 20:21]

Polycount niet. Totaal niet. Polycount is namelijk helemaal niet zo belangrijk.
Ik vind de belichting in de Halo reeks gewoon geen toppertje.
Het oogt allemaal zo statisch...
Verder vind ik de materials van meshes vaak niet goed uit de verf komen. Dat wil zeggen: de bump, specular en andere maps.
Release 14 september? Volgens mij spelen er al duizenden mensen atm..... :9
jah, maar die worden op moment levenslang van xb live gebanned
http://www.gamespot.com/news/6274354.html
Wat weer verkoop van nieuwe 360 consoles opleverd, win - win situatie. Best slim, je released de code voor reach stiekem per ongeluk, daardoor gratis reclame en je kan de mensen bannen die dan weer en nieuwe 360 kopen.
Was de release niet op 14 september?
Het zal wel even wennen zijn aan de nieuwe mogelijkheden. De bèta heeft hier veel opgestaan en ik kan niet wachten op de volledige game.

Wel lame dat je voor een "uniek armor" de limited edition moet kopen. Dat je gadgets krijgt of boekjes bij een duurdere versie, daar kan ik met leven, maar geen in-game voordelen
een unieke armor is geen in-game voordeel het is alleen voor de looks ;)
Dat worden weer heerlijke potjes Co-op!
Heb de Legendary Edition besteld, puur omdat't de laatste Halo zal zijn xD

De beta was echt geweldig, en met name de verandering van de Elites, die dit keer echt een ander ras zijn met hun eigen eigenschappen ipv een simpele skin.

Kan niet wachten!
Al dat gezeur om de graphics. Halo Reach is gewoon mooi. Natuurlijk hadden de graphics ietsje realistischer gekunt en het is geen Crysis maar ik vind dit gewoon mooi genoeg. De gameplay is gewoon helemaal goed. Zal wel niet superveel anders zijn dan Halo 3 maar aan iets dat al heel goed werkt kun je ook niet echt veel aan verbeteren. En er zijn zat verbeteringen als ik alles zo lees. Ben erg benieuwd of het ook lekker speelt.

Jammer van die vlammende helmen die je straks vaak gaat zien en ik dacht iets in een video dat je er voor kan kiezen dat er bloemetjes uit je komen als bloed. Dat klinkt gewoon onHalo vind ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True