Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Hoe stil is de nieuwe Xbox 360?

17-07-2010 • 09:00

151

Multipage-opmaak

Slim of niet Slim?

Microsoft brengt deze week het nieuwe model van de Xbox 360 op de markt, de console die in de volksmond als 'de Slim' bekendstaat maar die officieel niet zo mag heten. De nieuwe Xbox heeft een gestroomlijnd nieuw ontwerp, een harddisk met 250 GB en ingebouwde wifi en hij biedt de ultieme ervaring op het gebied van games en entertainment. Althans: zo stelt Microsoft het apparaat voor. De nieuwe Xbox is bovendien gereed voor Kinect, wat wil zeggen dat de bewegingsgevoelige controller zijn energie uit de console kan halen. Je hoeft het kastje met de camera's en microfoon dus niet apart aan het stopcontact te hangen.

Toch is dat allemaal minder spannend dan die andere belofte die Microsoft heeft gedaan. De Slim - ter onderscheid blijven we het apparaat toch maar even zo noemen - zou een stuk stiller moeten zijn dan de voorgaande modellen van de Xbox 360. Dat vraagt natuurlijk om een vergelijking, reden waarom we het laatste model van de 360, die de codenaam 'Jasper' draagt, hebben vergeleken met de Slim, die als codenaam 'Valhalla' heeft meegekregen. Om de test compleet te maken hebben we bovendien de PlayStation 3 erbij gepakt, want de console van Sony is tot nu toe beduidend stiller dan de Xbox 360. We hebben zowel een PS3 van de eerste generatie gebruikt als een PS3 Slim - die overigens ook officieel niet zo mag worden genoemd. Omdat we de consoles toch al in het testlab hadden opgesteld, hebben we meteen ook het energieverbruik ervan gemeten, vooral om te zien of de dunnere chips van de Valhalla minder energie gebruiken dan die van zijn voorganger.

Xbox 360 Slim

* Verbruik

We hebben bij elke console gekeken wat het apparaat verbruikt als het stand-by staat, wat het verbruik is als het standaardmenu wordt weergegeven, wat het weergeven van een video vraagt, wat de console verbruikt als een schijf op volle snelheid draait tijdens het laden van een game en wat er wordt verbruikt tijdens het spelen van een game. Op al deze momenten hebben we ook onderzocht hoeveel geluid de consoles produceren.

Geluid

Uit de metingen blijkt dat Microsoft met de nieuwe Xbox een flinke stap in de goede richting heeft gezet. Met het Valhalla-moederbord is de Xbox 360 inderdaad stiller dan de versie die gebaseerd is op het Jasper-moederbord - die op zijn beurt overigens al stukken stiller was dan de modellen daarvoor. Vooral tijdens het laden en spelen van een game is het verschil goed te merken. De Jasper produceert dan rond de 56dB(A). Ter vergelijking: de airco in ons testlab produceert een achtergrondgeluid van 34dB(A). De nieuwe Valhalla is beduidend stiller, met een geluid van rond de 50dB(A), maar hij haalt het nog steeds niet bij de PlayStation 3 Slim, die bij het laden of spelen van games een geluid van hooguit 44dB(A) produceert. Ook de oude PS3 is met 47,5dB(A) nog steeds stiller dan de Valhalla.

Geluid in dB(A), minder is beter

PlayStation 3 PS3 Slim 360 Jasper 360 Valhalla
Stand-by 34 34 34 34
Menu 38 36 46 40
Video 47,5 37 46 40,2
Laden 49 44 55,5 52,2
Spelen 47,4 42 56,1 49,3

Ook bij minder intensief gebruik is er een duidelijk verschil meetbaar. Als het menu van de console in beeld is - de XMB - valt het geluid van de PS3 Slim met 36dB(A) nauwelijks op, afgezet tegen de 34dB(A) van het achtergrondgeluid. Als de 'oude' Jasper het menu weergeeft is hij met 46dB(A) een stuk luidruchtiger. Als beloofd doet Valhalla het een stuk beter, deze versie komt met 40dB(A) aardig in de buurt van de PS3 Slim en helemaal bij de oude PS3, die 38dB(A) produceert. Toch is de Valhalla ook bij het weergeven van het menu nog duidelijk hoorbaar. Het geluid is veel zachter dan dat van de voorgaande versies, maar het is wel aanwezig, terwijl de PS3 Slim bij het weergeven van het menu nauwelijks enig geluid produceert .

Xbox 360 Slim

* Energieverbruik

Een heel ander verhaal levert het energieverbruik op. Daarbij komt de PlayStation 3 opeens minder gunstig uit de bus, zeker waar het de 'dikke' versie betreft. Als de console in stand-by staat, verbruikt hij met 1,6W minder dan de 2,6W van de Jasper. De Valhalla duikt daar echter ruim onder, hij verbruikt in stand-by slechts 0,5W. Dat is echter nog steeds beduidend meer dan de PS3 Slim, die in stand-by slechts 0,1W verbruikt. De PS3 is echter alleen in stand-by zuiniger. In gebruik is de nieuwe Valhalla met afstand de zuinigste console van de vier. Als er een game wordt gespeeld en de dvd-speler draait op volle toeren, stijgt het verbruik bij de Valhalla naar 61W. Dat is beduidend minder dan de 79W die de Jasper gebruikt. De PlayStation 3 verbruikt echter nog meer, de dikke variant van de console van Sony verbruikt tijdens het spelen met een draaiende dvd liefst 190W. De PS3 Slim duikt daar ruim onder, maar verbruikt met 83W nog altijd meer dan de Jasper en de Valhalla.

Bovendien is bij de PS3, zeker bij de dikke, het energieverbruik niet constant. Het verbruik van de Slim loopt tijdens het spelen regelmatig op naar 96W. Ook het geluidsniveau van de PS3 fluctueert overigens. Zeker de oude versie kan flink gaan blazen als hij het zwaar heeft. Het geluidsniveau kan daarbij oplopen naar ruim 50dB(A), waarmee het apparaat nog maar nauwelijks stiller is dan de Valhalla, die met een draaiende dvd 52dB(A) produceert.

Energieverbruik in W, minder is beter

PlayStation 3 PS3 Slim 360 Jasper 360 Valhalla
Stand-by 1,6 0,1 2,6 0,5
Menu 160 72 76 57
Video 190,3 78,9 76 57,2
Laden 170 81 77,3 59,2
Spelen 193,5 83 78,8 61

Valhalla

Microsoft heeft het energieverbruik en indirect ook het volume dat de Valhalla produceert weten te beperken door de cpu, de gpu en de edram te integreren in dezelfde chip, die bovendien op 45nm wordt gebakken. Bij de Jasper zijn de cpu en gpu nog gebakken op 65nm. Het betekent ook dat de Valhalla het af kan met een kleinere voeding die 135 watt levert, terwijl bij de Jasper een blok wordt meegeleverd dat 150 watt produceert. Daarbij valt op dat de voeding met een nieuwe aansluiting aan de Valhalla wordt gekoppeld. De nieuwe plug is een stuk kleiner dan het voorgaande model en hij heeft nog het meeste weg van de ouderwetse varkenssnuit. Het is echter wederom een eigen model dat alleen op de Valhalla wordt gebruikt.

Er zijn meer verschillen. Zo is de afkoppelbare harde schijf van de Jasper vervangen door een model dat in de kast is verwerkt. Een klepje onderop de Valhalla verbergt de hd, die uit de console kan worden gehaald door aan een stoffen stripje te trekken. Wat ook opvalt is dat de Valhalla geen slots meer heeft voor de speciale Microsoft memory units. Die zijn ook niet meer nodig, sinds Microsoft een firmware-upgrade heeft vrijgegeven die het mogelijk maakt om usb-sticks te gebruiken voor het opslaan van profielen en savegames. Om die reden heeft de Valhalla twee usb-slots aan de voorkant en drie aan de achterkant. Verder is op de achterkant een nieuwe aansluiting te vinden die Microsoft's Kinect van stroom kan voorzien. Tot slot is er een wifi-n-module ingebouwd. Prettig, want die verkocht Microsoft tot nu toe los voor 70 euro.

* Conclusie

De nieuwe Xbox 360 is beduidend stiller dan zijn voorganger. De console is weliswaar niet zo stil als de PlayStation 3 Slim, maar zeker bij het spelen van games is het verschil tussen de Xbox 360 en de PlayStation 3 beduidend kleiner geworden. Bij het afspelen van films, waarbij vaker stiltes vallen dan bij het spelen van games, is het verschil echter nog wel degelijk merkbaar, al presteert de Valhalla, geheel volgens de belofte van Microsoft, beter dan de voorgaande modellen van de Xbox 360. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat de Valhalla minder stroom gebruikt dan de PS3 Slim. Zowel in rust, wanneer het menu wordt weergegeven, als bij het afspelen van een film of het spelen van een game bedraagt het verschil in energieverbruik tussen beide consoles al snel 20 watt.

Overigens kan de Xbox 360 wellicht nog stiller worden. Officieel is er nog niets over bekengemaakt, maar er zijn sterke aanwijzingen dat er na de zomer een Arcade-variant van de Valhalla op de markt komt, waarbij de harde schijf wordt vervangen door flash-geheugen.

Xbox 360 Slim

Lees meer

Kinect Joy Ride
Kinect Joy Ride Video van 8 september 2010
Kinect Sports
Kinect Sports Video van 7 september 2010

Reacties (151)

151
146
77
7
0
6
Wijzig sortering
Slaat bij jullie de fan nooit harder aan bij de fat PS3? Je hebt namelijk verschillende gradaties waarin hij draait. Eerst is hij heel stil, maar na een tijdje gamen gaat hij steeds harder draaien, met meer herrie tot gevolg.

Dat is juist de reden waarom ik hem weg heb gedaan.

Zelf ben ik zelfs meer tevreden over de Jasper (vooral met games op de HD) dan de fat PS3.
Dit kan uiteraard meerdere (niet-normale) oorzaken hebben:

- Simpelse is, je PS3 was gewoon 'kadoek', garantie?
- Dicht TV kastje?
- Warme weer :P

Mijn Fat versie slaat af en toe ook harder aan, maar ik blame het weer :P ...swinters hoor ik m vrijwel niet...Dus een patroon, gradaties? Ik weet t niet...

[Reactie gewijzigd door Gusev op 22 juli 2024 22:31]

ik had mijn ps3 eerst linksonder in mijn tv-kast staan, veel ruimte erachter en erboven en de fans gingen nooit harder dan stand 2 met warm weer, je hoort hem wel maar nog niet irritant zegmaar (toen die nog stofloos was kon je hem nooit horen)

met een andere indeling van de woonkamer is de ps3 naar rechtsboven in de tv-kast verhuist, boven de vesterker met weinig ruimte erboven. hier begon die met een buitentemp van 20 graden al te blazen op turbostand (iets harder dan xbox360 standaard) , door de geringe ruimte erboven zoog die zijn eigen warme lucht weer op

PS3 is dus weer teruggegaan naar linksonder en verder geen problemen meer.

goede lokatie is dus van belang, het kastje zelf kan ook het geluid harder doen voordoen dan het is, mijn xbox360 had ik in een plat kastje staan met dichte achterkant, deze dichte achterkant weerkaatste al het geluid precies in je gezicht, toen ik het achterpaneel van het kastje eraf had gehaald was het geluid met 75% verdwenen omdat het beter kon verspreiden.
Ik heb gister 1 gekocht en het is toch wel een hele verbetering. Ik had nog een oude versie dus van 3 jaar geleden en als ik die aan had leek het wel als of me huis opsteeg zo erg was het. Nu hoor ik hem helemaal niet meer. Me Fat PS3 is inderdaad iets meer hoorbaar mar das ook verwaarloosbaar. Las trouwens op een andere website dat in hun test de PS3 Slim iets meer geluid maakte dan de nieuwe xbox360.

http://www.nowgamer.com/c...s-the-quietest-hd-console

[Reactie gewijzigd door WeAreLegion op 22 juli 2024 22:31]

Ik heb nog ff naar wat andere Xbox 360 slim reviews gekeken, maar daar meet men een stuk hoger stroom verbruik. Over het algemeen rond de 70W idle(menu) inplaats van de 57W van tweakers. Ook de metingen van de jasper console vallen heel anders uit.

Zie:
Anandtech (anand haalt de xbox ook ff mooi uitelkaar)
PC Perspective
pcgameshardware

Ik vraag me dan ook af waardoor tweakers een lager verbruik meet terwijl meerdere websites een hoger verbruik meten. Is de meting anders uitgevoerd? of gewoon fout?

Idle power consumption is actually not very impressive for a 40nm Xbox 360 if that's indeed what we're looking at. A modern day Core i5 system with an efficient power supply will idle at under 70W with a beefy discrete graphics card. While this is a significant drop compared to previous Xbox iterations, it's not impressive as a computing device.
ff quote uit stukje van anand, slaat de spijker op z'n kop.
ziet er uit als een flinke verbetering t.o.v. de jasper, en met gelijke prijzen is dit wel leuk te noemen. het zal echter waarschijnlijk nog zo zijn dat het spel op de hd zetten de enige manier is om echt stil te kunnen gamen.

het stroomverbruik is ook flink aangepakt, flinke besparing die gemaakt is dat zal voor de die-hard toch een paar euro per jaar schelen :9
Ik vraag me dan ook af wie bedacht heeft dat er getest moet worden met een DVD in de drive... Waarom zou je nog zo spelen als er standaard een 250 GB HD in zit??? Het spel wordt sneller en de console wordt stiller als je even het spel installeert.
De opmerking dat de arcade stiller zou kunnen zijn omdat er flash geheugen ipv een HD in zit slaat ook als een tang op een varken. Juist in de arcade heb je geen andere keus dan je games vanaf de DVD te spelen, of je moet ook alleen arcade (gedownloade) spelletjes spelen, maar ja dan zit je flash wel snel vol weer. Daarnaast lijkt het me zeer sterk dat het geluid van de xbox van zijn (laptop)HD komt hoor.
Ook is er nergens vermeld hoe deze waardes gemeten zijn... Is de geluidsmeter 20 centimeter voor de console gezet? ik game namelijk vanaf de bank, 3 meter verderop, valt het daar ook nog zo op? Dat gecombineerd met het feit dat de test met een dvd in de drive helemaal geen realistisch testscenario is maakt dit echt een groot faalartikel als je het mij vraagt. Basically is de enige conclusie: De PS3 is stiller maar verbruikt meer stroom, maar enige nuance kun je er niet uit halen. (edit: en ok, de nieuwe 360 is stiller dan de oude, maar ook dat wisten we wel al)

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 22:31]

Gemeten afstand is niet relevant voor de vergelijking (afgezien van mogelijke problemen met nauwkeurigheid en afstraalgedrag). Wel is het netjes te vermelden hoe het gemeten is (heb er ook nog ff naar gezocht maar kon niets in het artikel vinden).

Of het geluid opvalt op 3m afstand hangt af van jouw gehoorbeschadiging :) Het artikel noemt db(A) en is dus gewogen naar onze menselijke gehoorcurve, en als je dan beseft dat 1dB het zachtste geluid is dat wij kunnen horen dan snap je ook dat je 31dB(A) op 3m prima hoort (= 40db(A) op 1m). Maar als je geluid van je scherm op 60dB(A) staat dan zit je totaal op zo'n 61dB(A) en kan je echt niet meer je xbox onderscheiden.

Maar de vergelijking is natuurlijk niet 'faal', het geeft juist een eerlijk beeld weer door vele geluidproducerende situaties in kaart te brengen (zoals arcade versies zonder hd preinstall).

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 22 juli 2024 22:31]

Ik vraag me dan ook af wie bedacht heeft dat er getest moet worden met een DVD in de drive... Waarom zou je nog zo spelen als er standaard een 250 GB HD in zit??? Het spel wordt sneller en de console wordt stiller als je even het spel installeert.
Ook is er nergens vermeld hoe deze waardes gemeten zijn... Is de geluidsmeter 20 centimeter voor de console gezet? ik game namelijk vanaf de bank, 3 meter verderop, valt het daar ook nog zo op? Dat gecombineerd met het feit dat de test met een dvd in de drive helemaal geen realistisch testscenario is maakt dit echt een groot faalartikel als je het mij vraagt.
Hier ben ik het he-le-maal mee eens.

Waarom nog met een 250GB HDD het spel met de DVD spelen, als je het ook even kan installeren? Ik ben ervan overtuigt dat de metingen dan niet veel hoger uitkomen als de console in ruststand / in menu.

Bovendien, waar hebben we het nu over? 40 dB(A)? Als je het geluid van de console boven het geluid van je TV hoort, zit je óf te dichtbij, óf het geluid van de TV / monitor staat te zacht. Ik denk dat mensen die het geluidsniveau als koopargument beschouwen op één hand zijn te tellen.

Vrij nutteloos onderzoekje dus IMO.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 22 juli 2024 22:31]

Anoniem: 294494 @JanvdVeer17 juli 2010 17:31
Waarom nog met een 250GB HDD het spel met de DVD spelen, als je het ook even kan installeren?
Waarom? Omdat nou juist het fijne van een console is dat je de DVD erin knalt en je gewoon kunt spelen. Dat is nou een van de allergrootste voordelen van een console.
Nou ja, alsof het "installeren" van een game op je 360 of PS3 zoveel werk is, je duwt de disk er in, zegt tegen de console dat ie em op de HD moet zetten en gaat een kopje koffie drinken/tweakers lezen/zegt eens wat tegen je vriendin... Het is niet alsof het dan gelijk is zoals op de PC waar je eventueel je drivers eerst moet updaten, dan installeren, configureren, testen of alles goed werkt, misschien nog een patch binnenhalen en die weer handmatig installeren etc... Het fijne van een console is weten dat het gewoon meteen werkt en dat is nog steeds zo. Bovendien kun je nog steeds meteen spelen en dan als je klaar bent met spelen tegen je console zeggen van ok ik ben klaar, vind em leuk, install maar op de HD terwijl ik wat anders ga doen.
Veel werk is het niet, maar het neemt veel tijd in beslag. Waar is dan ineens het voordeel van de console?

En updates? Ik denk dat ik op mijn 360 meer tijd verlies aan het installeren van updates dan op mijn PC. Maak je gebruik van een platform als steam dan worden updates automatisch op de achtergrond gedownload en geïnstalleerd. Op een 360 kan je zelfs niet spelen als je een update niet installeerd.

Kwam overlaatst nog eens met een spel thuis voor mijn 360 die niet zo heel veel gebruikt word. 3 updates heeft dat ding moeten installeren, mijn 360 is 2x moeten herstarten. En dat alles voor 1 game te kunnen spelen. Op een PC is herstarten zelfs al niet meer nodig. Nieuwe drivers nodig? Geen probleem, die kunnen tijdens het draaien van Win7 gewoon geïnstalleerd worden zonder reboot.
1. Koop game.
2. Speel game vanaf DVD.
3. Stop met gamen (mama roept voor het eten), en zet de install aan.
...
4. Speel de game vanaf HD.

En ze leefden nog lang en gelukkig!
Jij snapt het helemaal BeeYeF, zo simpel is het. Waarom moeilijk doen als je het 'tijdverlies' ook in je voordeel kan gebruiken? +1 voor jou
Sorry maar dat wat jij zegt is ook niet waar...

Ik ben een fanatiek rpg gamer en games als een blue dragon, lost odyssey, the last remnant, mass effect 2, Final Fantasy installeer je niet zomaar even. Dit zijn mulidisc games en duren gewoon een eeuwigheid om allemaal te installeren. Daarbij dien je bij velen om te kunnen spelen ook nog eens eerst een update binnen te halen als je aangesloten zit op XBlive.

Daarbij komt ook nog eens dat 250Gb gewoon veel en veel te klein is qua ruimte....
Ik vind het persoonlijk ook rete irritant dat Microsoft de HDD dan ook gewoon niet gewoon vervangbaar heeft gelaten zoals Sony heeft gedaan met de PS3.
Ik wil gewoon een 1TB of grotere schijf erin kunnen drukken. Een blue dragon vreet al bijna 1/5e van je HDD op qua ruimte bij een 250Gb hdd.....

Verder worden games steeds groter en groter. Het energieverbruik is zeker een + punt t.o.v. van de rest. Ik vind het alleen wel weer jammer dat je nu ineens je duur gekochte geheugen modules mag wegpleuren...
Jij haalt volgens mij ook echt wel de uitwassen naar boven he, de meeste games zijn echt zo groot niet. Bovendien, zelfs als je rpg games hebt die 50 GB op eten (weet je zeker dat je niet overdrijft?), ga je nou echt meer dan 5 van zulke games door elkaar spelen? Ik heb ook rpgs gespeeld maar dan werd ik er in gezogen, speelde het een hele tijd en was er dan ook klaar mee. Dan kun je de game dus weer verwijderen. Als jij wel zoveel games door elkaar wil spelen, tja dan denk ik dat je de pech hebt tot een kleine minderheid te behoren.
250gb te klein? Wat zet je er dan allemaal op??
? Drivers updaten doe je 1 keer per halfjaar ofzo als je ui bent, dat duurt misschien 3 minuten.

Installeren is 5 keer klikken op ok, klaar. Patches worden meestal ook nog vanzelf binnengehaald.
Ik ben zelf ook (nog) pc gamer en meestal werkt het inderdaad zo ja. Het zijn echter net de keren dat het mis gaat dat je je loopt te ergeren en een console zou willen hebben. Ook als je bv graag wat oudere games uit de budget bak vist of meeneemt bij een aanbieding bij steam is het vaak even afwachten of alles vlekkeloos werkt of dat er eerst een hoop gepuzzel nodig is.
Ik vind het juist zo makkelijk van de Xbox dat je de spelen gewoon op je harde schijf kan zetten. Scheelt veel in geluid (DVD speler doet immers niets/weinig meer) en de spellen worden een stuk sneller geladen. Dus waarom zou je het niet doen?
Nou ja, nutteloos zou ik het niet willen noemen, ik vind het toch wel belangrijk, ook omdat ik soms een koptelefoon op zet als mijn vriendin bv zit te lezen, of als je een stiller stuk hebt. Een stille computer/console is gewoon fijn. Maar dan moet er wel op een goede manier gemeten worden, klagen dat je het te hard vindt als je er met je snufferd op zit is onzin, maar als je hem van 3 meter afstand nog duidelijk hoort dan kan dat zeker een issue zijn.
Het geluid dat een console produceert is voor mij echter vrij belangrijk. Ik woon nog thuis. En is stream veel films naar men console (zonder ondertiteling want die is toch overbodig) hoe stiller de console is hoe stiller ik men TV kan zetten en het engels nog uitstekend te horen.

Daarom gebruik ik bijna altijd mijn ps3 voor te streamen. men xbox makt toch net wat meer lawaai. Maarja ik vergelijk hier dan ook een ps3 slim en een oude Xbox Arcade (met HDMI) dus mijn vergelijking slaagt op niets. dit was gewoon om aan te tonen dat geluid voor sommige mensen idd belangrijk kan zijn en het kiezen van een console kan beïnvloeden.
Naast software bouwen vind ik geluid mixen/produceren erg leuk. En zowel uit de boekjes van m'n opleiding en uit de praktijk weet ik dat ruis zeer vermoeiend is. Onze hersens 'houden' van ruis, ze zullen er alles aan doen om er iets van informatie uit te vissen. Alleen als er niets in zit is dat niet nuttig maar wel vermoeiend. Mijn software collega's zijn blij dat we nu stille machines hebben geconfigureerd terwijl ze eerst zo iets hadden van 'waarom' (nu zeuren ze zelfs over de airco!). Iedereen merkt dat ze minder vermoeid zijn na een dag proggen. En thuis wil ik vooral bij film met zachte passages geen achtergrondruis horen, mijn beamer produceert 28dBA en dat kan nog net voor mijn gevoel. Bij het gamen staat mijn hifi op standje 11 dus knappe console die eroverheen komt, voor mij is voornamelijk de standby en media stand belangrijk kwa herrie.
Officieel zouden die waardes op 1 meter afstand gemeten moeten zijn, maar ik weet niet of ze zich daar aan gehouden hebben.
Als elke geluidsopname van op dezelfde afstand gedaan is kan dit best op deze manier uiteraard zou het leuk zijn als ze dit _ook_ van op 1 meter en van op 2meter gedaan hebben.. (normaal zit je minstens een metertje of twee van je tv)
Per meter neemt de geluidsdruk af met de derde macht. Als je dus op 1m afstand hebt gemeten dan kan je de druk op 2m afstand zelf uitrekenen.
Niet helemaal correct.

De geluidsdruk neemt af met het kwadraat (niet met de 3e macht) van de afstand (niet per meter): 2 keer verder weg is vier maal minder geluid.

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=416524
Om even wat muis-klik-eenheden te besparen onder de bevolking:

Bron: linkje van BadRespawn:
"Om het geluidsniveau op een bepaalde afstand van een geluidsbron nauwkeurig te bepalen wordt de ISO (=International Standardisation Organisation) 9613-2 rekenwijze voorgeschreven. Met behulp van een aantal uiterst ingewikkelde formules wordt op grond van frequentie, luchtdruk, temperatuur en vochtheidsgraad van de lucht berekend hoeveel dB het geluidsniveau per km afstand afneemt. Wil je zelf bepalen hoeveel dB per km het geluidsniveau afneemt, ga dan naar ISO 9613-1."
Ik vraag me dan ook af wie bedacht heeft dat er getest moet worden met een DVD in de drive... Waarom zou je nog zo spelen als er standaard een 250 GB HD in zit??? Het spel wordt sneller en de console wordt stiller als je even het spel installeert.
Nou, omdat sommige mensen ook wel eens een filmpje kijken op hun kruisdoos.
De geluidsproductie is nogal anders met een videodisc vs een gamedisc...
Ooit al eens gedacht van een video kijken, a la blu-ray?
Anoniem: 307286 @[eXodus]19 juli 2010 16:06
gelijke prijzen
Een 'ouwe' 360 elite met 4 games doet 188 euro ofzo, de nieuwe is toch een flink stuk duurder.
Welke PS3 slim is er in deze test gebruikt? Met 65nm GPU of de laatste versie met 40nm, want dat maakt nogal wat uit in het stroom gebruik en koeling/geluid.

Vind zelf de verbetering qua geluidsniveau van de nieuwe Xbox beetje tegenvallen, die mag echt wel wat stiller.
Ben idd ook wel benieuwd welke PS3 slim het is.
Op de zelfde E3 is namelijk ook een nieuwe PS3 slim met wifi-n module aangekondigt en waarschijnlijk dus met de nieuwe versie van de GPU :)
En ook, welke oude (fat) PS3 is er gebruikt?

De allereerste, of de iets latere met aanzienlijke stroom besparingen? Zo te zien naar de waardes was het de allereerste, terwijl van de XBox 360 de Jasper is gebruikt die niet de allereerste was (zoals ook in artikel vermeld staat).
Wat ik zo zie denk ik ook een oude 60GB of 40GB fat, die verbruikten aanzienlijk meer en zijn beduidend luidruchtiger dan de latere 80GB fat (heb zelf een oude 60GB en een 80GB fat, en er zit een wereld van verschil in qua verbruik en geluid).

Beetje raar dat ze dan een oude PS3 erbij pakken en verbruik ed meten tov de laatste versie van de "fat" xbox360. Dan hadden ze eigenlijk een xenon (dat is de 1e xbox360 volgens mij) erbij moeten pakken.
Gezien de gemeten waarden moet het één van de eerste PS3 fat versies zijn met de 90nm GPU en CPU. Ik denk dat ze hier de PS3 slim met 40nm GPU hebben gebruikt. Op de PS3 hardware wiki wordt een vergelijkbaar verbruik vermeld en de 65nm versie verbruikt meer volgens metingen van Cnet. Zie net ook dat deze waarden ook werden gemeten in deze tweakers nieuwspost.

Verder raar om nog een vergelijking te trekken met de oude versies die uit verschillende generaties komen. Denk dat ze die nog hadden staan en ook ff hebben gemeten als extraatje. Je kan er verder qua vergelijking niet veel mee.
Dat vroeg ik mij ook af. En ook belangrijk: welke oude is er gebruikt? Lijkt me toch redelijk belangrijk voor de vergelijkingen !
Grappig dat de PS3 meer verbruikt, maar toch stiller is, terwijl bij elektrische apparatuur bijna alle energie wordt omgezet in warmte.
De Xbox heeft 2 goedkope casefans aan de achterkant die nogal wat geluid maken
Ik snap niet waarom ze die zooi der in doen, want zoveel lucht verplaatsen ze nog niet eens. Ze kunnen er beter voorx 5 euro per fan meer (dus 10euro) net iets beter fans erin doen. Heb ik er wel voor over. En dan iets: waarom zitten er geen vervangbare stoffilters in :? , Zou toch ideaal zijn?
Volgens mij heeft de nieuwe xbox ook nog maar 1 fan. Of die van betere kwaliteit is weet ik niet... Wel jammer dat ze er niet een standaard formaat in stopt, dan zou je er zelf een nexus in kunnen zetten of zo :P.
Als je de xbox open wilt maken breek je het zegel :/ .
Niet dat Microsoft dat boeit, want ik had een error dat die te warm werd(waarschijnlijk te veel stof) en hij werd gewoon vervangen door een nieuwe! oké die xbox was wel dé éérste, uit Juni 2005? 8-) Dus lijkt me niet gek dat zie die niet na hebben gekeken..
Maar een dure fan van 20 euro die veel lucht, stil verplaatst is toch geen slecht idee?
Misschien hadden we zelf een idee moeten sturen :|
Hoeft echt geen 20 euro te kosten hoor, wij kunnen zelfs al voor rond de 4 euro hele goede stille fans kopen (nexus real silent serie), dus in bulk zou dat nog een stuk goedkoper kunnen. Helaas is zelfs een halve euro besparen al een enorme winst op zo'n product en krijg je het er moeilijk doorheen om dat extra uit te geven.
klopt wat je zegt. Toch zou het imho verstandig zijn als ze net even die 1 euro zouden uitgeven aan een betere fan, en daarmee 100000 RMA's besparen EN het imago van de XBox verbeteren of in stand houden. Da's ook winst.
De fans van de oude xbox zijn klein, dus moeten ze veel toeren maken om genoeg lucht te verplaatsen. De xbox slim en de ps3's hebben een grotere fan, dus hoeft minder toeren te draaien om genoeg lucht te verplaatsen = minder geluid.
ja en waarom niet voor 20 euro meer wat extra RAM dat zou voor andere mensen ideaal zijn. En oja, als ze toch bezig zijn, waarom niet voor 15 euro een betere GPU erin?! Is het toch wel waard.

Conclusie,
Je moet zo'n ding balanceren op de markt. En dat is dus gedaan. (helaas) voor jou hebben ze er goedkope fans is gedaan. Niet iedereen heeft daar extra geld voor over. En wie houdt jou tegen om er andere fans in te zetten.
Anoniem: 307286 @alaintje19 juli 2010 16:07
Stoffilters achter de exhaustfans lijkt me niet bijzonder zinvol.
Het is denk ik onvermijdelijk dat TheRealSlimSixty (het breekt door, let maar op :P) luiders is. Het heeft immers een 12x DVD drive en de Slim een 4x Blu-Ray drive. 12xDVD Drives zijn echt luid. Wil je een relatief stille dat moet je er aanzienlijk meer voor betalen.

Ik had net als jullie graag een test willen zien met games die vanaf de HDD spelen. Voor de warmteontwikkeling en geluidproductie. Ik weet niet of er al veel betrouwbaardheidstests zijn gedaan, maar ik zou wel waarderen als T.net test hoe betrouwbaar het apparaat is, gezien het feit de garantieperiode voor de 369S 1 jaar bedraagt tegenover 3 jaar van de Fat 360's.
Klopt,

Zoals in het artikel ook al aangegeven word is de nederlandse wetgeving nog iets anders zelfs. Daar gaan ze uit van dat je een deugdelijk product hoort te hebben. Een wasmachine gaat nou 1 maal langer mee dan een paar schoenen. Dit zelfde geld natuurlijk voor een xbox360. Als je na 3 jaar een defecte heb kan je er van uitgaan dat je ( met de nederlandse wetgeving in het achterhoofd) nog steeds garantie heb aangezien zo'n aparaat langer mee zou moeten gaan dan 3 jaar.
Anoniem: 361785 @WeAreLegion17 juli 2010 17:03
en jij wilt daarvoor naar de rechtbank en wat nog meer om je recht te krijgen?

ik werk zelf in een winkel en wanneer er bijvoorbeeld op een printer 1 jaar garantie zit dan wens ik jou heel erg veel succes om dan bij de fabrikant het onder garantie voor elkaar te krijgen als die printer 2 jaar na aankoop de geest geeft...

als je aangesloten bent bij een grote winkelketen dan is via het hoofdkantoor nog wel eens wat te regelen, maar dat is nog altijd onder coulance, ga jij bijvoorbeeld maar eens met HP bellen om garantie je krijgen zelfs al ben je slechts een maandje over de garantie heen...

(is geen kritiek naar jou toe, ik ken de regels die je aanhaalt zelf ook, maar in feite is het maar al te vaak een wassen neus, gezien mijn eigen ervaringen tenminste wel)
En daarom is het dus fijn dat ik NIET naar de fabrikant toe moet maar JIJ de winkelier dat moet doen, je zal dus of alleen moeten handelen met servicegerichte fabrikanten, of wat winst inleveren om die minimaal 2 jaar te kunnen betalen uit eigen zak of een verzekering. Wat de fabrikant verder doet maakt mij als consument niks uit.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22 juli 2024 22:31]

Zoals hier boven al gezegd word. Ik hoef niet naar de fabrikant voor mijn garantie zover ik weet is de winkelier de gene die dat moet doen. Of dat ook daad werkelijk gebeurd dat is natuurlijk een 2e maar de consument staat wel degelijk in zijn recht met dat soort dingen.

En nee ik zou niet naar een rechtbank stappen. Het was meer om aan te geven dat je als consument vrij veel rechten heb meer dan dat de meeste denken eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door WeAreLegion op 22 juli 2024 22:31]

Leuk testje Microsoft heeft de koeling niet teveel op stilheid getweakt zodat de boel niet nogmaals doorfikt :P

Wat mij opvalt is dat ze nu toch wel erg energie zuinig geworden zijn.

"Bijkomend voordeel is natuurlijk dat de Valhalla minder stroom gebruikt dan de PS3 Slim. Zowel in rust, wanneer het menu wordt weergegeven, als bij het afspelen van een film of het spelen van een game bedraagt het verschil in energieverbruik tussen beide consoles al snel 20 watt"

Waarom komt dit niet overeen met de tabel?
ik denk dat een spelcomputer vaker en langer in stand-by staat dan aan... voor een eerlijk vergelijk moet je die (de stand-by tijd) dus ook meerekenen..
Theoretisch heb je gelijk, maar in dit geval, al gebruik je de console gemiddeld maar een uurtje per dag (en ik denk dat menig bezitter hem heel wat meer aan heeft staan) dan nog bespaar je in de overige 23 uur nog niet de helft met de PS3 slim dan wat de nieuwe 360 in het uurtje aanstaan bespaart. Misschien als je de console gemiddeld 20 minuten per dag aan staat of zo dat je ongeveer gelijk uit komt, maar hoeveel mensen hebben een console, gebruiken hem, maar gebruiken hem maar zo weinig?
Als die 0,4 watt verbruikt (is het trouwens Wh?) dan kan ik hem net zo goed 24/7 aanlaten, gaat vanzelf naar 15 minuten in stand-by en als ik hem nodig heb hoef ik alleen maar de xbox-button op mijn controller in te drukken en ik zit al weer in het menu.
Ook wel interessant om even te delen, van de nieuwe Xbox 360:
http://www.blogcdn.com/ww...2010/06/6-20-10-rdod2.jpg

Of dat echt alle RROD's oplost weet ik niet maar het zou mooi zijn ;)

[Reactie gewijzigd door Ramon op 22 juli 2024 22:31]

Dit heeft niks met een RROD te maken hoor. Op de oudere 360's is die melding 2 rooie lampjes de 2 linker namelijk. Heb er laatst nog 1 gehad toen het zo warm was. Dus dat die RROD's niet meer voor komen kan nog steeds.
Anoniem: 180316 @WeAreLegion20 juli 2010 17:41
Hangt er vanaf. In de oudere modellen hebben ze de heatsinks met klemmen vastgemaakt waardoor het moederbord krom getrokken werd. Als ze dat nu gewoon met schroeven hebben vastgemaakt (zoals normaal is) is het RRoD probleem opgelost.
Was dan netter om de meest recente ps3 fat te nemen naast de jasper of de eerste of tweede generatie van de 360 erbij te nemen.
En er zou ook vermeld moeten worden welke PS3 Slim gebruikt is: 65nm of 40nm !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.