Spelen in drie dimensies, the Sony way

Door , 101 reacties

Meerwaarde

Zo was er een prachtige clip van LittleBigPlanet. De kleurweergave was een tikkeltje te donker, maar verder was het beeld goed en had het een overtuigende dieptewerking, wat bij LittleBigPlanet ook speltechnisch een grote meerwaarde heeft. Je kunt de Sackboy immers niet alleen van links naar rechts laten lopen, maar ook een klein stukje naar voor en naar achter, iets wat in de originele game niet altijd even goed zichtbaar was. Uit de beelden mochten we van Sony overigens niet opmaken dat er een 3d-versie van LBP gaat verschijnen. Sony experimenteert nog met de techniek en probeert het effect in verschillende games uit, voordat het besluit welke in hun geheel worden omgezet. Het filmpje van LBP is daarvan een voorbeeld.

* Honkbal

Tot slot liet Sony het klapstuk zien; een honkbalgame waarbij echt duidelijk werd wat 3d-weergave en 3d-gaming te bieden hebben. Beelden van de catcher en de slagman op de rug gezien, met ver voor hen een werper die zich langzaam op zijn worp voorbereidt, hadden overtuigend veel diepte en zagen er kleurrijk uit. Na de worp was mooi zichtbaar hoe de bal op de kijker kwam afzeilen. Wat uit de clip echter ook duidelijk werd, is dat het 3d-effect het beste werkt bij panoramische beelden. In dit geval bewoog de camera langzaam achter de catcher en de slagman langs, waardoor de diepte goed duidelijk werd. Ook als de camera over de volle tribunes zwenkte, om het enthousiaste publiek te tonen, zag het volle stadion er prachtig uit.

* Statisch

Met een statisch camerastandpunt, zoals bijvoorbeeld in WipeOut HD, is het diepte-effect moeilijker te bereiken en vooral moeilijker vast te houden. Het is er wel, maar eigenlijk heb je na een minuutje actie nauwelijks meer in de gaten dat je naar 3d-beelden zit te kijken. Dat is iets waarmee makers van games rekening zullen moeten houden. De techniek kan veel bijdragen aan actiegames als Uncharted, waar de camera enigszins om de hoofdspersoon heen kan worden bewogen. Bij andere genres, zoals racegames of puzzlegames, zullen makers aan het gebruik van 3d moeten wennen en moeten leren de games iets anders in beeld te brengen.

*