Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

BioShock 2

Conclusie

Met BioShock 2 heeft de originele BioShock in de eerste plaats een waardige opvolger gekregen. Zeker als je het eerste deel ook hebt gespeeld, is het interessant om te zien welke ontwikkeling Rapture heeft doormaakt. Dat vertaalt zich tevens in een sfeervolle spelomgeving. BioShock 2 blijkt meer een rechttoe-rechtaan-shooter te zijn dan het eerste deel, maar combineert dat met een meer open opbouw van de wereld en het in stand houden van de mogelijkheid om volledig op je Plasmids te vertrouwen. De speler wordt daar weliswaar nauwelijks toe gestimuleerd, maar de mogelijkheid blijft aanwezig. Feit is echter wel dat BioShock 2 niet de impact heeft die het eerste deel wel had. Dat komt voor een deel doordat de nieuwigheid er af is, en de nieuwe multiplayer modus is niet voldoende om dat helemaal te compenseren. Dat neemt niet weg dat BioShock 2 een prima game is, maar het zorgt er wel voor dat het spel zich net niet kan scharen bij de categorie topgames, waar het eerste deel met recht wel thuishoorde.

Pluspunten

+ Sfeervolle spelwereld
+ Spelen als Big Daddy
+ Veel vrijheid in gameplay
+ Verkennen wordt beloond
+ Gevechten Big Daddy versus Big Sister

Minpunten

- Creativiteit in gameplay wordt niet meer gestimuleerd
- Multiplayer verbleekt naast singleplayer
- Tonics worden onoverzichtelijk als je er veel hebt

Cijfer: 8,5

Titel BioShock 2
BioShock 2
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar 2K Marin, Digital Extremes
Uitgever 2K Games
Releasedatum 9 februari 2010

Laagste prijzen voor: Bioshock 2, Windows
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Game-Key

Score: 4 (17)

€ 8,29

€ 8,29

Kostenoverzicht

Productprijs € 8,29
Digitale levering € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 8,29

Bekijk

Amazon.nl Marketplace

Score: 2 (6)

€ 36,99

€ 36,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 36,99
Opsturen € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 36,99

Bekijk


Laagste prijzen voor: Bioshock 2, Xbox 360
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

NedGame

Score: 5 (5)

€ 19,99

€ 22,98

Kostenoverzicht

Productprijs € 19,99
Pakketpost tot € 50,- € 2,99
iDeal € 0,-
Totaal € 22,98

Bekijk

Bol.com Plaza

Score: 2 (36)

€ 28,-

€ 28,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 28,-
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 28,-

Bekijk


Laagste prijzen voor: Bioshock 2, PS3
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Amazon.nl Marketplace

Score: 2 (6)

€ 18,02

€ 18,02

Kostenoverzicht

Productprijs € 18,02
Opsturen € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 18,02

Bekijk

Bol.com Plaza

Score: 2 (36)

€ 24,72

€ 24,72

Kostenoverzicht

Productprijs € 24,72
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 24,72

Bekijk

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (67)

Wijzig sortering
Ik heb het spel volgens mij nu bijna uitgespeeld mijn ervaring tot nu toe:

De sfeer en opbouw van de levels zijn ondanks een verouderde engine nog steeds geweldig wel beaam ik dat de "beklemmende" sfeer eruit is.
De wapens blijven intressant mede omdat je meerdere soorten ammo kan gebruiken toch blijft de drill mijn favoriet puur en alleen omdat ie zo enorm bruut is.
De eindbazen zijn pittig......zolang je geen winter blast 2 hebt, als je die hebt is het een kwestie van freezen en drillen of knallen.
Het meest originele vind ik de remote of instant hack darts ik lag me ziek als ik zo'n ding ergens op plak en zich opeens tegen de splicers keert, en turrets neerzetten is helemaal lollig dan maakt niemand meer een schijn van kans (wel jammer dat je ze niet meer op kan pakken).
Tip tegen spider splicers..als ze echt hoog zitten dan steek je ze gewoon in de fik, shockt ze of bevriest ze dan vallen ze vanzelf dood.
Wat ik ook goed gedaan vind is dat alle vending machines ontdaan zijn van hun deuntjes die waren zo irritant..welcome to the circus of valeu tumdiedum na 10 keer gehoord te hebben was het wat mij betreft wel weer genoeg.
Wat betreft de graphics is het niet hoogstaand maar zeker voldoende mede omdat het op wat oudere systemen speelbaar blijft en het doet niks af aan de gameplay (gameplay en graphics staan volledig los van elkaar) het water dat over je helm stroomt als je eronder door loopt is top gedaan, lichteffecten zijn goed, splicers en andere gedrochten zijn goed vormgegeven, de omgevingen zijn nog altijd een lust voor het oog.
Kortom een topgame dat de 8,5 zeker verdient.
ben hem aan het spelen, vette dan de eerste bioshock
trouwens mooie review

[Reactie gewijzigd door Biertje? op 13 februari 2010 09:19]

ik ben hem ook aan het doorlopen. 'meer van hetzelfde' is absoluut op zijn plaats hier maar dat is in dit geval dus geen minpunt. Vond je Bioshock goed, dan is deze net zo goed. Niet minder niet meer. Wel handig, weet je precies wat je kan verwachten

Ik ben het eens met de reviewer, de engine begint te kraken. Water waar niet alles in gereflecteerd wordt kan toch niet meer tegenwoordig en ook de belichting laat af en toe steken vallen.

Mijn probleem met Bioshock (1 en deze ook weer dus) is dat er zo verschrikkelijk veel te zien is aan details dat je je gedwongen voelt om enigszins langzaam te lopen. Bij MW2 ofzo kun je prima keihard doorlopen maar dat is er hier niet bij. Het voelt een beetje als een 'thriller' film waarbij je elke keer niet weet wat er om de volgende hoek is. Dit maakt het spannend, maar haalt ook echt het tempo uit het spel en dat wordt op een gegeven moment wel wat vervelend.

Anyway, de sfeer is weer briljant.
Whaha....sorry maar waar komt die reactie in hemelsnaam vandaan? Ik schiet er wel van in de lach maar t blijft een beetje appart.

Verder een goeie review. Ik vond deel 1 SUPER en kan niet wachten tot ik deel 2 kan gaan spelen. helaas eerst verhuizen dus dit spel moet een weekje wachten:(
Beetje sociaal niet aangepaste reactie IMHO.
Grappig BennieChris, ik wist niet dat een negatieve karma bestond ;)
On topic lijkt het me een prima voortzetting van de eerste, kan niet wachten tot ik 'm heb!
Budgetbak titel dus...

Ik was sowieso al van plan hem pas later te kopen.
Door deel 1 heb ik me echt met veel moeite heen moeten worstelen.

Het begin was erg goed, de sfeer was pakkend, het level design was goed en het kon niet op. Maar na het 2e of 3e level begon het allemaal in te kakken en begon je door de sfeer heen te kijken, en begon je te zien dat het eigenlijk maar een 2e rangs shooter was met bijbehorende besturing.

Helemaal bedroevend was de eindbaas. :'(
Wat een fanasieloose nep alien was dat.

Als de reviewer zegt dat deel 2 niet de impact heeft van deel 1, dan blijft er naar mijn mening weinig tot niets meer over.
Ik vind budgetbak titel ook zeer ondergewaardeerd. Ik heb Bioshock 1 op de 360 gespeeld en dit deeltje 2 op me PS3 (want die heb ik echt onder het stof vandaan moeten halen)...

Ik vind de sfeer van het spel wederom zo megagruwelijk! Alles klopt gewoon. Wat ik wel aanraad, zeker voor gevorderde shooterspelers, is het spel te starten op Hard. Zo loop je er niet zo snel doorheen en ben je genoodzaakt om elke asbak en elk hoekje af te struinen naar items en/of ammo. Dit geeft ook een veel leukere manier van spelen en dat brengt je op het puntje van je stoel want je wilt niet doodgaan en het wordt al helemaal spannend als je van elke gun nog maar een paar rounds overhebt.

Natuurlijk is het overweldigende gevoel van deel 1 weg omdat je nu eenmaal bekend bent met Rapture en de setting in het algemeen. Ik had wel vaker in deel 1 een meer claustrofobisch gevoel dan bij deel 2. Misschien doet dat ook ietsje meer af aan de sfeer en feel van de game.

De graphics vind ik nog altijd zeer goed, ondanks de verouderde engine. Op een knisperend strak Full-HD scherm ziet het er nog steeds uit om van te smullen. Big Daddies zijn stoer. Big Sisters zijn fears.

Wat van mij ook zeker een pluim verdient is het geluid. Zet het geluid lekker hard en hoor het metaal en de rest van de wereld kraken van de druk van het water en je hoort bijna het water over je rug sijpelen...

Ik vind het ook een zeer waardige opvolger van het origineel en tevens een Must-Have titel.

Edit:
Een game links laten liggen na het lezen van één review vind ik zowiezo 8)7

[Reactie gewijzigd door Techno Overlord op 13 februari 2010 10:55]

Het is niet alleen deze review. Meer reviews omschrijven het zelfde euvel: Leuk, maar niet zo geweldig als deel één.

Nou heb ik deel 1 ook uit de budgetbak gehaald. (nahjah, niet echt, 2 maanden later voor 24 euro)

Die 24 eu was het waard, ik heb er 16 uur redelijk vermaak voor gekregen. Daarnaast waren de graphics voor toen erg heftig. M'n toenmalige 8800GTX toverde werkelijk mooie full HD graphics tevoorschijn, terwijl dat nog niet de standaard was.

Inmiddels wat filmpjes gezien van dit deel; het ziet er identiek uit. De graphics niet vernieuwd, de gameplay niet vernieuwd. Of in ieder geval te weinig. En dan hoor ik links en rechts dat er wel nieuwe dingen inzitten, maar het vooral meer van hetzelfde is. En dat de singleplayer korter is.

Nou, dan vind ik persoonlijk dit toch niet echt een "must-have". Niet een soort opvolger zoals het recentelijke Mass Effect 2, dat best positief op deel één volgt. En netjes een 20~30 uur kwalitatief hoog vermaak zorgt.
Persoonlijk vind ik dat je met de uitspraak "budgetbak titel" de game behoorlijk te kort doet. Heb BioShock 2 nu enkele dagen in huis en ik ben er helemaal bezeten van. Deel 1 heb ik uiteraard ook gespeeld. Vind beiden delen enorm leuk en vooral origineel. Goed, deel 2 is "meer van hetzelfde" qua sfeer, ware het niet dat Rapture in deel 2 er nog een stuk slechter aan toe is dan in deel 1 het geval was. Daarbij doet de verhaallijn het prima.

Het verhaal in het eerste deel was erg goed (persoonlijke mening uiteraard) en de eind baas paste prima in dit verhaal. Het verhaal in deel 2 is ook briljant voor wat ik er tot nu toe van ken. Alle tussen bazen in de game passen prima in de verhaallijn en ieder level geeft je op sommige stukken best een beangstigend gevoel, zelfs ook al ben je nu een Big Daddy.

Overigens kwam het gevoel van macht bij mij pas later, toen ik enkele leuke plasmids en wapens had weten te bemachtigen en meer health en eve kon gebruiken. Een Big Daddy is overigens niet even machtig tegen andere Big Daddies en vooral niet tegen de Big Sisters in het spel, daar heb je toch wel een uitdaging aan. De meeste splicers (ook al komen ze soms met velen tegelijk, wat het wel weer uitdagend maakt) zijn niet de meest uitdagende tegenstanders. De brute splicers kunnen je echter wel behoorlijk veel pijn doen.

Wat betreft de engine van de game, ik moet persoonlijk toegeven dat ik weinig merk van een wat verouderde engine, ook al is dat wel het geval. Ik vind de game er heel mooi en sfeervol uitzien, evenals alle tegenstanders, plasmids en wapens die je vind tijdens je avontuur.

Vind deel 2 een absoluut waardige opvolger van deel 1 en het spel krijgt wat mij betreft een 9+.
Als je je al door deel 1 "met veel moeite moest heen worstelen" speel je het idd beter niet. Het klinkt net alsof iemand je dwingt het te spelen. Gamen gaat om plezier...
Ik vond Bioshock 1 zeer leuk, Bioshock 2 is grotendeels meer van hetzelfde: ook leuk om te spelen, maar niets overweldigend.
Met jou ben ik het dus echt niet eens. Bioshock was een van de meest sfeervolle , meeslepende games met een goed verhaal van de afgelopen jaren. Het is de enige game waarbij ik alle achievements heb behaald. Dat zegt wat aangezien ik meestal niet eens in de buurt van de 50% kom. Het is ook de enige game die ik meer dan eens heb uitgespeeld. Probeer de games eens echt, knoop het verhaal in je oren. Zet het niveau eens op hard. Desnoods aan de hand van een goede walktrough je zult zien dat je een hoop tactieken en strategieen over het hoofd hebt gezien. Die de game juist zo interessant maken.
Omdat de reviewe dat vind, ben je daar meteen mee eens.
Wat ik niet begrijp is waarom er bijna nooit de spel op een PC getest word, als hij daar ook voor uit is.

Op de PC testen is veel interessanter, want voor de PC heb je verschillend Hardware, heel veel verschillend Hardware, en ook OS.


Een Xbox 360 heb altijd de zelfde Hardware en ook de Playstation 3.

En vaak zien de speller er toch beter uit, met DX10 of DX11 en AA en AF, en nog meer.


En voor de mensen die hem voor de PC voor niet veel geld wil koppen kijk dan hier:

http://www.cdwow.nl/games/bioshock-2-pc/dp/4656961#bc=3318

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 13 februari 2010 16:55]

echter heeft Bioshock op PC geen meerwaarde tov van console. AA en AF worden niet ondersteund (tenzij geforceerd, en dan nog is het effect negeerbaar), plus de PC versie is redelijk buggy.
Ik ben anders nog geen bugs tegengekomen. 'k Moet wel eerlijk toegeven dat ik de Field of View van 70 naar 110 heb gezet en de mouse sensitivity van 2000 naar 500 zodat het een beetje prettig speelbaar was. Jammer dat het de zoveelste console port is voor de PC.

Daarnaast is de game geweldig. Dezelfde sfeer als in deel 1 wat dezelfde spanning met zich meebrengt. Wel je TV/monitor goed donker zetten!
waar kan je de field of view aanpassen als ik vragen mag?
Bij de UE heeft het al veel nut om AA te forceren. In die consoleports is dat al het verschil tussen braken of met graphics uit 2005 spelen.
Al die ladders waar je niet op kon klimmen zijn blijkbaar muren...
Ik heb de game nu een paar uurtjes gespeeld :) Ik heb toch vergeleken met het eerste deel 2 kritieke puntjes die mij niet zo bevallen en heel veel van de spanning welke in deel 1 zaten wegnemen;

Het lijkt wel alsof alle splicers wat 'normaler' zijn geworden, de praatjes en bewegingen van de splicers lijken in deel 1 wat extremer, gekker... ze lijken nu wat menselijker oid. Ook hebben ze volgens mij minder tijd en moeite gestopt in de achtergrond muziek en creepy effecten, schrik-momenten etc. Voor mijn gevoel is de game wat minder 'eng' geworden, ook is de edge er een beetje af door de overvloed aan geld en ammo. Juist de schaarste aan geld en ammo brachten een stukje extra spanning met zich mee.

Ook laat het grafisch hier en daar nog wel eens een steekje vallen, zoals de soms vreemde 'reflectie' in olie en water, maar dat zal vast opgelost worden in een aankomende patch.

Begrijp mij niet verkeerd, nog steeds een prima game... De omgevingen, de originele wapens e.d. zorgen er nog steeds voor dat deze game zich op een goede manier kan onderscheiden van de rest. Maar de edge hebben ze er voor mij jammerlijk vanaf gehaald. tis nu meer een pure shooter geworden dan de perfecte balans van thriller/adventure/shooter van deel 1.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 februari 2010 11:02]

Ben het met je eens wat betreft de overvloed aan geld en ammo. Start de game daarom op Hard en het is allemaal een stuk schaarser...
Ja, je hebt misschien wel gelijk. Normaal start ik een game altijd eerst op normal, maar het voelt nu allemaal iets te makkelijk. Ik heb nog maar een paar keer het loodje hoeven leggen, ik wandel er aardig rap doorheen zo. Zelfs de Big Sisters zijn niet te moeilijk op normal, dan vind ik de brute splicers minstens zo moeilijk.
Sinds wanneer is de Cyclone Trap een nieuwkomer, review man? :S
De rivet gun is ook niet nieuw, iets heel vergelijkbaars zat ook al in deel 1 maar dan met een andere naam meen ik...

"De dagen van Andrew Ryan zijn voorbij. De eens zo duidelijke leider van de onderwaterstad Rapture heeft het afgelegd tegen Sofia Lamb, die de macht heeft gegrepen in de onderwaterstad."

Die waren in deel 1 ook al voorbij: immers greep Frank Fontaine ongeveer op de helft van het spel de macht.

Ik begin me af te vragen of de reviewer het origineel wel gespeeld heeft.
Jawel, maar iemand die BioShock 1 nog niet gespeeld heeft, heeft de informatie die jij geeft over Fontaine misschien liever niet...

De Rivet Gun zat in BioShock, maar was niet bruikbaar aangezien alleen Big Daddy Rosie die kan gebruiken, en Jackie boy ook maar gewoon een simpele ziel was ;)

Cyclone trap is wel gewoon fout, die heb ikzelf inderdaad niet gebruikt in het eerste deel en 'ontdekte' em dus pas in dit deel.. 8)7
Volgens mij klopt dit niet: "Handige nieuwkomers zijn Cyclone Trap, die Splicers de lucht in schiet." Zat de Cyclone Trap ook niet al in deel 1? Verder mooie bespreking !

Kijk er wel naar uit om hem uit te spelen, maar wacht liever wat tot hij in prijs is gezakt. Ik speelde BioShock namelijk vooral voor de sfeer en het verhaal, de manier van spelen zelf vond ik een klein beetje tegenvallen.
yep, deze zat inderdaad ook al in deel 1.
Ik ben momenteel op de helft maar ik moet zeggen dat het een prima spel is. niet echt bijzonder (omdat ik behoorlijk enthousiast over het eerste deel was).

De budget bak discussie is het niet waard.
Vindt je deel 1 goed: Speel 2
Vindt je deel 1 redelijk: Speel over 3 maand als deze afgeprijsd is.
Wat ik veelal lees en hoor is dat Bioshock 2 gewoon meer van hetzelfde is, maar dat dat in dit geval zeker geen minpunt is. Wel ligt de focus in 2 veel meer op actie en schieten, wat het eigenlijk iets minder eng maakt dan deel 1. De shift naar meer geschiet bevalt mij niet echt, bioshock was juist zo megasterk door het unieke verhaal. Maar nog steeds een interessante titel denk ik.
BioShock 2 is inderdaad meer van hetzelfde, maar dat is juist goed. De sfeer is er niet minder op geworden als je het mij vraagt. Het is zelfs iets gruwelijker dan in deel 1, omdat alles er nog slechter aan toe is dan voorheen. De shift naar meer schieten is op zich niet zo erg als het klinkt. Sterker nog, ik vind de wapens erg gaaf. De Rivet gun vind ik in de review echter overgewaardeerd, want zo'n fijn wapen (behalve de trap riverts) is het ook weer niet. De minigun, shotgun en launcher zijn wel hele fijne wapens.

Heb zojuist overigens de tonic gevonden waardoor je alleen je boor kunt gebruiken maar je EVE ook veel langer mee gaat. Ga die straks eens uittesten, want een Big Daddy met guns is eigenlijk een beetje vreemd, daar hoor je de boor mee te gebruiken (wat ik ook regelmatig doe overigens).

Het verhaal in deel 2 is even uniek als deel 1, dat is niet afhankelijk van de plasmids, je komt nu achter de achtergrond van de Little Sisters die ook al deel uitmaakten van deel 1. Erg interessant dus.

Hoop nu al op een derde deel in de BioShock sfeer.
"- Tonics worden onoverzichtelijk als je er veel hebt"

Omdat jullie een tonic activeren zonder de werking te lezen vinden jullie het onoverzichtelijk? :P
Ik vind het maar een beetje een flauw item in het rijtje negatieve punten.

De gevechten tegen de big sisters vind ik juist niet echt leuk. Die trut is lastig te verslaan.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 13 februari 2010 10:58]

Dat staat compleet los van elkaar, de tonics zijn onoverzichtelijk als je er veel hebt. Ze hebben ook een tonic geactiveerd waarvan ze niet wisten dat het alle wapens op de boor na en de plasmids deactiveert.
Het is aan de makers om het overzichtelijk te maken of iig zoveel mogelijk. Niet meer dan een terecht punt van de reviewer.
Verder als het moeilijk is is het niet leuk? Juist een uitdaging maakt een spel leuk imho. Als het op een hele slechte of kromme manier word gedaan dan is het wat anders maar voor zover ik heb gezien lijkt mij dat niet het geval hier.
Weet iemand of je eerst Bioshock 1 gespeeld 'moet' hebben voordat je Bioshock 2 gaat doen? :)
Niet perse, het is wel handig om wat meer van de wereld te begrijpen, maar de verhalen lopen niet echt over in elkaar. Er zijn uiteraard wel verwijzingen e.d., maar deel 2 is prima speelbaar zonder eerst deel 1 gespeeld te hebben. Wil ik nog wel ff kwijt dat je deel 1 absoluut niet moet overslaan, het is de betere van de 2 titels imao.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True