Door Friso Weijers

Redacteur

Eerste benchmarks Snapdragon X2 Elite in echt device: sneller dan Intel en AMD

07-04-2026 • 16:00

102

ASUS ZenBook A14 en A16

Vanmiddag verliep het review-embargo op de ASUS ZenBook A14 en A16, twee laptops met de nieuwe Snapdragon X2-processors. Uit de eerste tests uitgevoerd in het Tweakers testlab blijken ze sneller dan de recentste laptopprocessors van Intel en AMD.

Tweakers kon vorig jaar in september al aan de slag met een referentielaptop met daarin de nieuwste generatie Qualcomm-processor voor in laptops. Het is altijd afwachten hoe de prestaties van zo'n referentiemodel zich vertalen in de praktijk. Bovendien kregen we bij het event in september alleen toegang tot de X2 Elite Extreme, de allersnelste chip in de serie met hogere kloksnelheden en een hogere geheugenbandbreedte ten opzichte van de reguliere X2 Elite-chips.

Eerste Snapdragon X2 Elite-laptops

ASUS stuurde ons vorige week de ZenBook A14 en A16, de eerste laptops met de nieuwe Snapdragon-processors die je ook echt in de winkel kunt kopen. De 1,2 kg zware ZenBook A16 is daarbij het enige model dat voorlopig te krijgen is met een Snapdragon X2 Elite Extreme-cpu, voorzien van 18 cpu-cores (waarvan 12 snelle en 6 zuinige) en een 192-bit geheugenbus. De ZenBook gebruikt strikt genomen niet helemaal dezelfde chip als in het referentiemodel: dat was de X2E-96-100 met een piekfrequentie van 5GHz. De X2E-94-100 in de ZenBook A16 piekt op 4,7GHz, maar lijkt afgezien daarvan identiek.

Qualcomm Snapdragon X2 Elite-cpu's
Processor Snapdragon X2 Elite Extreme X2E-96-100 Snapdragon X2 Elite Extreme X2E-94-100 Snapdragon X2 Elite X2E-88-100
Modelnummer X2E-96-100 X2E-94-100 X2E-88-100
Cpu-cores 18 (12x Prime, 6x Performance) 18 (12x Prime, 6x Performance) 18 (12x Prime, 6x Performance)
Boostclocks (Prime-cores) Singlecore: 5,0GHz
Dualcore: 5,0GHz
Singlecore: 4,7GHz
Dualcore: 4,7GHz
Singlecore: 4,7GHz
Dualcore: 4,7GHz
Cache totaal 53MB 53MB 53MB
Geheugen Lpddr5x-9523 Lpddr5x-9523 Lpddr5x-9523
Geheugenbus 192-bit 192-bit 128-bit
Geheugenbandbreedte 228GB/s 228GB/s 152GB/s
Gpu X2-90 (1,85GHz) X2-90 (1,85GHz) X2-90 (1,70GHz)
Npu 80Tops 80Tops 80Tops

De kleinere en nog lichtere ZenBook A14 (990 gram) is niet voorzien van de X2 Elite Extreme-cpu, volgens ASUS omdat dat niet zou passen binnen de beschikbare koeling van het kleinere model. In plaats daarvan plaatst ASUS de reguliere Snapdragon X2 Elite, modelnummer X2E-88-100. Evengoed heeft die 18 cpu-cores in dezelfde 12+6-configuratie als de Elite Extreme. De geheugenbus is met 128-bit een stuk smaller en de X2-90-gpu is iets trager geklokt.

Benchmarks: X2 Elite verslaat Intel en AMD

Het reviewembargo op de ZenBook A14 en A16 verliep vanmiddag. We hebben al een paar tests gedraaid op beide laptops die betrekking hebben op de nieuwe Snapdragon-chip.

  • Cinebench 24 - Multi
  • Cinebench 24 - Single
  • Geekbench 6 - Multi
  • Geekbench 6 - Single
Cinebench 24 Multi
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MacBook Pro 2026 16" M5 Max M5 Max 18-core
2.175
SD X2 Elite Extreme Reference Device SD X2 Elite Extreme X2E-96-100
1.967
ASUS Zenbook A16 UX3607OA SD X2 Elite Extreme X2E-94-100
1.735
ASUS Zenbook A14 UX3407NA SD X2 Elite X2E-88-100
1.466
ASUS ROG Flow Z13 (2025) GZ302EA Ryzen AI MAX+ 395
1.377
Samsung Galaxy Book6 Ultra NP964UJH CU7 356H
1.193
ASUS ExpertBook Ultra B9406CAA CUX7 358H
1.103
MSI Prestige 16 AI+ C3MG-050NL CU9 386H
1.023
Microsoft Surface Laptop 7 15" SD X Elite X1E-80-100
978
Apple MacBook Air 2026 15" M5 M5 10-core
953
ASUS Zenbook S16 UM5606GA Ryzen AI 9 465
936
ASUS Zenbook A14 UX3407RA SD X Elite X1E-78-100
930
Samsung Galaxy Book6 Pro NP940XJG CUX7 358H
826
Cinebench 24 Single
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MacBook Pro 2026 16" M5 Max M5 Max 18-core
201
Apple MacBook Air 2026 15" M5 M5 10-core
199
SD X2 Elite Extreme Reference Device SD X2 Elite Extreme X2E-96-100
160
ASUS Zenbook A14 UX3407NA SD X2 Elite X2E-88-100
151
ASUS Zenbook A16 UX3607OA SD X2 Elite Extreme X2E-94-100
149
MSI Prestige 16 AI+ C3MG-050NL CU9 386H
127
ASUS ExpertBook Ultra B9406CAA CUX7 358H
124
Samsung Galaxy Book6 Pro NP940XJG CUX7 358H
123
Microsoft Surface Laptop 7 15" SD X Elite X1E-80-100
123
Samsung Galaxy Book6 Ultra NP964UJH CU7 356H
118
ASUS Zenbook S16 UM5606GA Ryzen AI 9 465
114
ASUS ROG Flow Z13 (2025) GZ302EA Ryzen AI MAX+ 395
113
ASUS Zenbook A14 UX3407RA SD X Elite X1E-78-100
107
Geekbench 6 - Multi
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MacBook Pro 2026 16" M5 Max M5 Max 18-core
29.300
Intel Core Ultra 7 270K Plus
24.003
SD X2 Elite Extreme Reference Device SD X2 Elite Extreme X2E-96-100
23.362
ASUS Zenbook A16 UX3607OA SD X2 Elite Extreme X2E-94-100
22.554
AMD Ryzen 9 9950X3D
22.333
Intel Core Ultra 5 250K Plus
21.354
ASUS Zenbook A14 UX3407NA SD X2 Elite X2E-88-100
19.006
AMD Ryzen 7 9850X3D
18.850
ASUS ROG Flow Z13 (2025) GZ302EA Ryzen AI MAX+ 395
18.519
Apple MacBook Air 2026 15" M5 M5 10-core
17.253
MSI Prestige 16 AI+ C3MG-050NL CU9 386H
17.183
Samsung Galaxy Book6 Ultra NP964UJH CU7 356H
16.759
ASUS ExpertBook Ultra B9406CAA CUX7 358H
16.659
Samsung Galaxy Book6 Pro NP940XJG CUX7 358H
16.524
ASUS Zenbook S16 UM5606GA Ryzen AI 9 465
14.468
ASUS Zenbook A14 UX3407RA SD X Elite X1E-78-100
14.434
Microsoft Surface Laptop 7 15" SD X Elite X1E-80-100
14.320
Geekbench 6 - Single
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MacBook Pro 2026 16" M5 Max M5 Max 18-core
4.315
Apple MacBook Air 2026 15" M5 M5 10-core
4.216
SD X2 Elite Extreme Reference Device SD X2 Elite Extreme X2E-96-100
4.078
ASUS Zenbook A16 UX3607OA SD X2 Elite Extreme X2E-94-100
3.719
ASUS Zenbook A14 UX3407NA SD X2 Elite X2E-88-100
3.622
AMD Ryzen 7 9850X3D
3.516
AMD Ryzen 9 9950X3D
3.484
Intel Core Ultra 7 270K Plus
3.374
Intel Core Ultra 5 250K Plus
3.258
MSI Prestige 16 AI+ C3MG-050NL CU9 386H
2.948
ASUS ROG Flow Z13 (2025) GZ302EA Ryzen AI MAX+ 395
2.924
ASUS Zenbook S16 UM5606GA Ryzen AI 9 465
2.892
Samsung Galaxy Book6 Pro NP940XJG CUX7 358H
2.864
Samsung Galaxy Book6 Ultra NP964UJH CU7 356H
2.858
ASUS ExpertBook Ultra B9406CAA CUX7 358H
2.840
Microsoft Surface Laptop 7 15" SD X Elite X1E-80-100
2.611
ASUS Zenbook A14 UX3407RA SD X Elite X1E-78-100
2.427

In Cinebench 24 heeft de ZenBook A16 ongeveer 10 procent achterstand op het eerder geteste referentiemodel van Qualcomm. Dat ligt vermoedelijk grotendeels aan het verschil in kloksnelheid tussen de X2 Elite Extreme-varianten in beide apparaten.

Alsnog blijkt de Snapdragon X2 Elite Extreme in de ZenBook A16 een van de allersnelste mobiele processors van dit moment. We zien hem zelfs desktopprocessors zoals de nieuwe Intel Core 250K Plus passeren, en dat met een véél lager energiegebruik: de ZenBook A16 heeft een maximaal tdp van 82W, de Core-cpu verbruikt 125W tot 159W.

ASUS ZenBook A16ASUS ZenBook A16ASUS ZenBook A16ASUS ZenBook A16

De ASUS ZenBook A16 op CES 2026

De A16 heeft een ruime voorsprong op de Samsung Galaxy Book6 Ultra (met Intels nieuwste 'Panther Lake' Core Ultra 7 356H-cpu) en de ASUS ZenBook S16 (met het laatste nieuws van AMD, de Ryzen AI 9 465). Alleen de onlangs uitgekomen MacBook Pro 2026 met M5 Max-cpu blijkt nog wel duidelijk rapper.

De ZenBook A14 is ongeveer 15 procent trager dan de A16, maar nog steeds sneller dan de genoemde Book6 Ultra en ZenBook S16. Dat is wel indrukwekkend als je bedenkt dat de A14 volgens ASUS een combined tdp heeft van maximaal 45W, waar de processor in de Galaxy Book6 Ultra piekt op 65W. We zien ook dat beide X2-processors een grote stap zetten ten opzichte van de originele Snapdragon X Elite; 50 tot 80 procent afhankelijk van de test en de precieze laptop waar je mee vergelijkt.

Als we naar de prestaties van één core kijken zijn de X2 Elite-processors weliswaar sneller dan het alternatief van Intel en AMD, maar Qualcomm is nog wel een stukje verwijderd van het beste dat Apple te bieden heeft, net zoals in de multicoretest.

  • Blender duurtest run #1
  • Blender duurtest run #50
  • Blender - LAeq
Blender duurtest run #1
Laptop Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
MacBook Pro 2026 16" M5 Max M5 Max 18-core
7,2
ASUS Zenbook A16 UX3607OA SD X2 Elite Extreme X2E-94-100
8,2
ASUS Zenbook A14 UX3407NA SD X2 Elite X2E-88-100
9,1
ASUS ROG Flow Z13 (2025) GZ302EA Ryzen AI MAX+ 395
10,6
Samsung Galaxy Book6 Ultra NP964UJH CU7 356H
13,1
ASUS ExpertBook Ultra B9406CAA CUX7 358H
13,2
MSI Prestige 16 AI+ C3MG-050NL CU9 386H
13,3
ASUS Zenbook A14 UX3407RA SD X Elite X1E-78-100
13,3
Microsoft Surface Laptop 7 15" SD X Elite X1E-80-100
13,5
ASUS Zenbook S16 UM5606GA Ryzen AI 9 465
15,3
Samsung Galaxy Book6 Pro NP940XJG CUX7 358H
15,8
Apple MacBook Air 2026 15" M5 M5 10-core
16,1
Blender duurtest run #50
Laptop Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
MacBook Pro 2026 16" M5 Max M5 Max 18-core
7,4
ASUS Zenbook A16 UX3607OA SD X2 Elite Extreme X2E-94-100
9,1
ASUS Zenbook A14 UX3407NA SD X2 Elite X2E-88-100
11,0
ASUS ROG Flow Z13 (2025) GZ302EA Ryzen AI MAX+ 395
11,1
Samsung Galaxy Book6 Ultra NP964UJH CU7 356H
13,3
ASUS ExpertBook Ultra B9406CAA CUX7 358H
14,2
Microsoft Surface Laptop 7 15" SD X Elite X1E-80-100
16,0
ASUS Zenbook S16 UM5606GA Ryzen AI 9 465
16,6
MSI Prestige 16 AI+ C3MG-050NL CU9 386H
16,7
ASUS Zenbook A14 UX3407RA SD X Elite X1E-78-100
16,8
Samsung Galaxy Book6 Pro NP940XJG CUX7 358H
19,3
Apple MacBook Air 2026 15" M5 M5 10-core
21,3
Blender - LAeq
Laptop Cpu/soc Gemiddelde geluidsdruk in dB (lager is beter)
ASUS ExpertBook Ultra B9406CAA CUX7 358H
28,7
ASUS ROG Flow Z13 (2025) GZ302EA Ryzen AI MAX+ 395
34,0
ASUS Zenbook S16 UM5606GA Ryzen AI 9 465
34,6
Samsung Galaxy Book6 Pro NP940XJG CUX7 358H
36,3
ASUS Zenbook A14 UX3407RA SD X Elite X1E-78-100
36,9
ASUS Zenbook A14 UX3407NA SD X2 Elite X2E-88-100
37,0
Microsoft Surface Laptop 7 15" SD X Elite X1E-80-100
37,2
MacBook Pro 2026 16" M5 Max M5 Max 18-core
37,7
Samsung Galaxy Book6 Ultra NP964UJH CU7 356H
42,6
MSI Prestige 16 AI+ C3MG-050NL CU9 386H
43,6
ASUS Zenbook A16 UX3607OA SD X2 Elite Extreme X2E-94-100
48,3

In onze duurtest met Blender (waarvoor we achter elkaar herhaaldelijk dezelfde afbeelding renderen) wordt duidelijk dat ASUS de ZenBook A14 en A16 heeft voorzien van goede koeling, waarmee ze hun prestaties over een langere periode goed volhouden. Ook in deze test blijken de twee laptops sneller dan het gros van de concurrentie. Dat gaat in het geval van de ZenBook A16 helaas wel gepaard met een enorme herrie, zoals de laatste grafiek uitwijst: meer dan 48 decibel.

  • 3DMark Steel Nomad Light
  • 3DMark Solar Bay
3DMark Steel Nomad Light Unlimited
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MacBook Pro 2026 16" M5 Max M5 Max 18-core
18.419
Samsung Galaxy Book6 Ultra NP964UJH CU7 356H
12.534
ASUS ROG Flow Z13 (2025) GZ302EA Ryzen AI MAX+ 395
8.731
ASUS ExpertBook Ultra B9406CAA CUX7 358H
6.091
SD X2 Elite Extreme Reference Device SD X2 Elite Extreme X2E-96-100
5.646
ASUS Zenbook A16 UX3607OA SD X2 Elite Extreme X2E-94-100
5.509
Apple MacBook Air 2026 15" M5 M5 10-core
5.049
Samsung Galaxy Book6 Pro NP940XJG CUX7 358H
5.044
ASUS Zenbook A14 UX3407NA SD X2 Elite X2E-88-100
4.875
ASUS Zenbook S16 UM5606GA Ryzen AI 9 465
2.764
MSI Prestige 16 AI+ C3MG-050NL CU9 386H
2.408
ASUS Zenbook A14 UX3407RA SD X Elite X1E-78-100
2.227
Microsoft Surface Laptop 7 15" SD X Elite X1E-80-100
2.054
3DMark Solar Bay - Totaalscore
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten in 3DMarks (hoger is beter)
MacBook Pro 2026 16" M5 Max M5 Max 18-core
82.525
Samsung Galaxy Book6 Ultra NP964UJH CU7 356H
54.707
ASUS ROG Flow Z13 (2025) GZ302EA Ryzen AI MAX+ 395
38.977
ASUS ExpertBook Ultra B9406CAA CUX7 358H
29.390
ASUS Zenbook A16 UX3607OA SD X2 Elite Extreme X2E-94-100
24.951
Samsung Galaxy Book6 Pro NP940XJG CUX7 358H
23.744
SD X2 Elite Extreme Reference Device SD X2 Elite Extreme X2E-96-100
23.586
Apple MacBook Air 2026 15" M5 M5 10-core
22.790
ASUS Zenbook A14 UX3407NA SD X2 Elite X2E-88-100
22.351
ASUS Zenbook S16 UM5606GA Ryzen AI 9 465
14.149
MSI Prestige 16 AI+ C3MG-050NL CU9 386H
11.894
ASUS Zenbook A14 UX3407RA SD X Elite X1E-78-100
10.912
Microsoft Surface Laptop 7 15" SD X Elite X1E-80-100
10.909

N.B.: De Galaxy Book6 Ultra is als enige voorzien van een losse gpu, de Nvidia GeForce RTX 5070. De bovenstaande test is op deze gpu gedraaid.

De Snapdragon X2 Elite (Extreme) heeft ook een krachtige igpu aan boord, zo bleek al eerder in tests van het referentiemodel, maar we zien het ook in de ZenBook A14 en A16 terug. De A16 komt in de buurt van laptops met Intels allersnelste Panther Lake igpu met twaalf Xe3-cores; de A14 zit er iets onder, maar scoort veel beter dan de vier-core Panther Lake igpu in Core Ultra 300-chips zonder 'X'. Zelfs de iets tragere A14 doet het in beide 3DMark-tests meer dan dubbel zo goed als de apparaten met originele Snapdragon X Elite-cpu's.

AMD's Ryzen AI Max 395 ('Strix Halo') en Apples M5 Max zijn voorbeelden van cpu's met nog snellere geïntegreerde graphics, en uiteraard kan de X2 Elite-igpu ook niet mee met een krachtige losse videokaart zoals de RTX 5070. We moeten daarbij ook opmerken dat de softwareondersteuning op Qualcomms chips een aandachtspunt blijft, voor gaming en andere taken waarvoor je een krachtige gpu in een laptop nodig kunt hebben. De Snapdragon X2-serie is immers gebaseerd op de Arm-instructiesetarchitectuur, terwijl Windows traditioneel een x86-platform is. Zo zullen niet alle titels altijd draaien, zeker wanneer ze gebruikmaken van anticheatsoftware op kernelniveau.

Binnenkort kun je een uitgebreide review verwachten van de ZenBook A14 en A16 op Tweakers. Houd daarvoor de komende weken de site in de gaten.

Reacties (102)

102
101
68
11
0
26

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb een surface pro 11 met de X1, werkt prima, snel, goede accu etc... Maar ik wil graag photoshop draaien, en de ARM versie daarvan mist de remove tool, en dat is toch wel de tool die ik 90% van de tijd gebruik. Ik heb al meerdere keren gevraagd hoe het daarmee zit, maar Adobe blijft maar onzinnige antwoorden geven als "dat komt ooit nog wel". Dus trap vooral niet in de marketing dat Adobe software prima werkt op ARM.

Wat ik wil zeggen is dat ARM 95% van de tijd prima werkt, maar als je specifieke software wil draaien, check vantevoren even goed of het inderdaad werkt, ik had wat reviews gelezen die allemaal aangaven dat photoshop prima draaide...
Ik heb geen ervaring met Windows op arm. Maar waarom kan je Prism niet gebruiken? Voor productiviteits apps zal dat toch wel voldoen?
Probleem is dat Adobe je de x64 versie niet laat installeren, de enige optie is ARM. Ik moet er nog eens in duiken of dat somehow te omzeilen is. Ik vraag me af of dat dan wel werkt, photoshop is een erg zware applicatie.
Van wat ik las heeft de translatielaag van Windows niet heel veel lagere performance dan die van macOS en mijn ervaring met die op macOS is toch dat emulatie snel genoeg is.

Het zal niet zo snel zijn als native, maar als je net als ik niet vaker dan eens in de paar jaar een nieuwe laptop koopt, denk ik dat de snellere CPU dik compenseert voor de vertraging van de emulatie.

De echte emulatieuitdaging op de Snapdragons lijkt hem vooral in games te zitten. Dingen als shaders zijn complex, vaak buggy/incorrect maar werkend bij toeval, en een GPU-driver maken is zo makkelijk niet (Intel heeft er zelf ook een paar jaar over gedaan!).
Klopt, maar photoshop is heel zwaar, en leunt enorm op de gpu. Maargoed, dat is mijn specifieke frustratie, voor veel dingen werkt het prima.
Datzelfde geldt ook voor CAD applicaties. Waarbij je ook in gedachte moet houden dat veel van die pakketten vooral goed gedijen op een hoge (single core) kloksnelheid, naast een krachtige gpu.
Photoshop is zwaar maar niet zwaarder dan de meeste games, en die doen het prima op de nieuwe chips, beter dan op sommige native laptopGPU's. Ik verwacht eerlijk gezegd niet zoveel problemen, al is het natuurlijk een beetje onderhevig aan Adobe die je een beperktere native ARM-versie door de strot probeert te drukken.
Heb de vorige versie al een jaartje ofzo in een Yogo laptop. Fantastisch. Instant on. Hele dag batterij en geen problemen met software.
Maar Windows neem ik aan dan?
Daar heb je je software-probleem :o
Windows hoeft maar naar Apple/Google te kijken. Die compilen het voor beide / meer archecturen.

Gek dat ze dit niet doen. Hopelijk wordt Linux hier de lead in. :)
Windows wordt sinds ruime tijd standaard voor ARM en x64 gecompiled, daarvoor ook x86 en arm32 nog.

Apple is alweer een tijdje gestopt, recente versies van MacOS draaien alleen op ARM64, niet op andere architecturen.
De ARM versie voor Windows werkt prima op mijn Macbook Pro M4 Pro in Parallels. Werkt zeer vlot, zelfs in een VM als Parallels. Het compileren van het OS in ARM lijkt Microsoft dus prima af te gaan. De "vertaallaag" voor X86 software heb ik ook (nog) geen problemen mee gehad.

Naar Apple hoeft MS sowieso niet meer te kijken want X86 ondersteuning gaat eruit met MacOS 27 ;).
Nu begint het opeens interessant te worden. Ben benieuwd naar de review van de hele laptop (en de laptops van andere merken).
Technisch is het interesanter aan het worden, maar tegelijkertijd is het financieel een heeel slecht jaar om een asus laptop aan te schaffen, ze hebben net hun prijzen verdubbeld. De A14 kost nu 2000 euro in de plaats van 1200 euro (wat ik nog betaald heb vorig jaar)
De X1-26 chip Asus A14 kostte op launch inderdaad rond de 1200 euro: uitvoering: ASUS Zenbook A14 UX3407QA-QD220W. De nieuwe (gepubliceerde) A14 is enkel met een X2E-88 te verkrijgen en lijkt het 'meest high-end apparaat'. Voor referentie; de 'beste' A14 met een X Elite X1E-78-100 was 1500 euro op launch.

Dus het top model is inderdaad zeker duurder, maar ook hoger qua relatieve performance. Het wordt afwachten welke andere configuraties ze beschikbaar maken in Nederland/Europa. Enkele YouTubers zie je spreken over een 'vanaf prijs van $1149', wat waarschijnlijk tussen de €1200-1300 gaat worden voor het instap model.

[Reactie gewijzigd door brammetje1994 op 8 april 2026 13:34]

Ik heb de A14 met X1 78 gekocht voor 1100 euro, en je kan hem zelf vandaag op bol.com nog kopen voor die prijs , waarom 2000 euro meer betalen voor marginale verschil

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 8 april 2026 13:58]

Oh nice! Tja. ik kon hem niet vinden, heb je een linkje? De X1 78 is alsnog niet te vergelijken met een X2 88. De Asus A14 X1 78 is volgens de Pricewatch nooit onder de €1200 gekomen.

Je betaald altijd een premium voor 'current gen' en de adviesprijs met de 'echte' prijs een tijdje na beschikbaarheid nooit goed te vergelijken. Je kan nu zeggen dat het marginale verschillen zijn, maar dat neemt niet weg dat dezelfde laptop met 50% meer multicore performance voor sommige mensen echt wel een grote meerprijs waard is. Dat het voor jou niet zo is, ook prima!
Applicaties installeren voor deze chipset / architectuur is drama.
Nee geef mij maar gewoon Intel/x68/x64 architectuur.
Ik heb een x elite maar totaal niet de ervaring die jij hier schetst. Of het nu gewone office achtige tools zij, code schrikftools of zelf code ontwikkelen en draaien is.

Het enige waar ik tegen aan loop is dat ik AI-modellen eerst om moet zetten naar int8 om ze optimaal op de NPU te draaien, maar dat gaat gewoon via een gratis Cloud service van Qualcomm.

De NPU van de X2 ondersteunt ook gewoon float, dus is er veel minder conversie nodig omdat modellen al op die manier aangeboden worden.

Hoe kom je aan dit standpunt? Waar loop jij tegenaan?


Verderop in het jaar komt nvidia met eigen ARM+GPU laptop. Als ik kijk naar de DGX Spark hoop ik dat ze de klok frequentie van de Qualcomm gaan halen, dat ie heel stil is en dat net als op de DGX ubunto gewoon draait, maar anders dan op de DGX ook Windows en het liefst sneller en zuiniger dan alles wat op and/intel draait. Ook de file interactie. En er snel geheugen bij zit net als bij Qualcomm.

[Reactie gewijzigd door djwice op 8 april 2026 07:24]

Dat kan snel veranderen, eens er meer interesse is voor de chip gaat de support vanzelf komen imo.
Juist, ik hoop dan ook dat ze ook linux meenemen in die aankomende review.
Wat zou je graag willen zien mbt Linux? Ik krijg straks een a16 om te reviewen en ben van plan om Linux te proberen wanneer je iets specifieks wilt zien kan ik dit meenemen.
Ik zou zeggen anything goes, maar rendering (belast je CPU flink), code compilatie, virtualisatie (kan ie dat uberhaupt?) en standaard office-suite zijn altijd de moeite waard.

Ik zit vooral een goeie use case te bedenken voor zoveel power in een laptop, dat heeft de gewone manager (coordinatus vocalis) niet nodig, terwijl een developer (elegantus codens) of sysadmin (rootus rootus) vooral verwacht dat zijn specifieke tooling het doet, en om die nou allemaal uit te testen...
Het voordeel van Win/x86_64 is dat alles erop getest is, en als dat al niet werkt krijg je genoeg support-calls. Als Linux/x86 of Mac/M het goed doet is dat een feature, en als iets op ARM werkt is dat vaak een grote special.
maar rendering (belast je CPU flink)
Als het goed is kies je een optimale build van Blender.org Benchmark voor de NPU/GPU gebaseerde rendering in plaats van CPU gebaseerde rendering toch?
https://opendata.blender.org/

https://code.blender.org/2025/08/blender-for-windows-on-arm/

Wellicht dat er een daily build voor nodig is als de hardware architectuur nieuw is.

[Reactie gewijzigd door djwice op 8 april 2026 08:17]

:+ Heb jij vroeger op een gymnasium gezeten? Dit vraag ik omdat je zulke mooie Latijnse woordspelingen gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 7 april 2026 17:52]

Road runner cartoons gekeken denk ik
Check en check (ok, het was gewoon VWO + Latijn)...
Eigenlijk had ik programmeur als C++ Elegans moeten betitelen, maar dat bedacht ik pas een paar minuten later...
Verder is er uiteraard het onderzoek van Steinbach cs waarin ook Latijnse namen toegepast worden, en zo zijn er nog voldoende voorbeelden te vinden.

[Reactie gewijzigd door FreezeXJ op 8 april 2026 00:46]

heel vroeger dit plaatje weleens tegengekomen, daar staat de sysadmin al op.


https://share.google/K2kdKYNZChF3vLyw9
Je zou mij heel blij maken als jij Android Studio kan proberen en kan kijken of je Android emulator werkend kan krijgen. Ik ben een mobile ontwikkelaar dus dat zou voor mij doorslaggevend zijn. Ik weet niet welke distro je van plan bent te gebruiken maar ik zit op fedora dus als je ook flatpacks kan proberen en je mening daarover geven :-).

Tip: Trouwens deze maand kom Fedora en Ubuntu allebei uit met een nieuw kernel. Lijkt mij niet mis om 6.18/19 of 7.0 te proberen. Ik denk dat je bleeding edge nodig hebt om te kijken of de hardware ondersteund wordt. Mainline kernel tool is hiervoor handig om mee te experimenteren.

[Reactie gewijzigd door Nightscope op 8 april 2026 13:16]

Gewoon of alle hardware goed wordt ondersteund zou een mooi startpunt zijn. Dus inclusief alle sensoren, (toetsenbord)verlichting, slaapstanden batterij oplaad standen enz.
De ventilator niet vast op 100%...
Een taalmodel als Qwen3.5 (en ook Qwen3.6 en Qwen3.5-Omni als die dan al op Hugging Face staan) en Gemma 4 E4B draaien en kijken of die volledig op de NPU kan werken en alle functies (spraak naar tekst, plaatjes naar tekst of naar beschrijving, etc.) goed werken.

En GLM-4.7-Flash voor code generatie en als je genoeg geheugen hebt Qwen3-Coder-Next op de NPU.

Video generatie modellen zoals LTX2.3 (bij meer dan 32GB RAM only) of VOID op de NPU.
Muziek generatie modellen zoals ACE1.5 op de NPU.

Want op NPU gebruikt het als het goed is veel minder batterij dan op de CPU en gaat het veel sneller. Wellicht zelfs ook stil (want lager energieverbruik).

Als dit goed werkt op die laptop dan is lokale AI volledige doorgebroken. En heb je alleen voor training nog nvidia kaarten nodig.

[Reactie gewijzigd door djwice op 8 april 2026 07:52]

Ik heb de A14 can 2025 (X elite 78), maar NPU en GPU werkt langs geen kanten tenzij je software er specifieke voor ge-compiled is.
Ik kan bijvoorbeeld geen LMstudio gebruiken omdat de GPU en NPU niet ondersteund worden door Ollama en LMstudio (terwijl llama.cpp het wel heeft). Het gevolg is dat je enkel CPU inference kan doen (en dat is echt heeeeel traag). Als ik mijn oude zenbook duo met meteor lake gebruik, dan gebruikt hij wel GPU en dan is inference speed 4 keer zo snel als mijn nieuwe asus A14.
Iets wat ik ook vreemd vind is vulkan support, officiel gezien heeft de X elite dit, maar in LMstudio word vullkan ook niet herkent.

Ik lees dan altijd berichten zoals die van jou die zeggen dat het wel gaat komen als het populair word, maar ik heb de laptop nu al 15 maanden en er is geen enkel teken dat het gaat komen ... Ook linux support beloven ze al sinds 2024, het is gewoon nooit gekomen en het lijkt niet dat ze er mee bezig zijn.
Ander probleem met deze laptop is de batterij: na 11 maanden bleef er nog maar 80% capaciteit over, en volgens asus is dat normaal van 20% per jaar te verliezen ...

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 8 april 2026 13:59]

Dat is erg jammer inderdaad, er lijkt nauwelijks tooling gebruik te kunnen maken van NPUs. Alles is GPU of CPU. Erg jammer dat daar weinig aandacht voor lijkt te zijn in de ML/AI community.
Qualcomm heeft een eigen onnx formaat voor de integer berekeningen van de npu.
Op hun GitHub kun je instructies vinden incl. code hoe je modellen omzet via hun gratis cloud service naar deze quantificering.

Op huggingface hebben vele mensen deze model varianten voor Qualcomm ook gedeeld.

Op de model hub van Qualcomm kun je meer dan honderdvijftig modellen vinden van object detectie tot audio modellen voor de NPU.

Echter het inzetten daarvan en het omzetten zoals eerder beschreven vereist diepe kennis van Python. En is verre van hoe je dit beschikbaar maakt voor consumenten.

Er is een discord met directe support van het Qualcomm team dat je helpt tot dat het bij je werkt.

Maar het is echt technisch en meer voor ontwikkelaars / it-vakgenoten dan voor consumenten hoe het nu werkt.

Als het werkt loopt het soepel, maar het moet je hobby zijn. Gelukkig is de laptop zelf prima ook zonder de eigen lokale AI modellen en werkt lekker snel, ook de AI features die Microsoft en Qualcomm samen in Windows 11 faciliteren.

Maar helemaal mee eens, de X Elite zou eigenlijk gewoon met ollama de npu moeten gebruiken en met comfyui en met ... Etc.

Maar de niet-x2 versie die ik heb draait alleen int8 op de npu en dat betekent dat de meeste standaard modellen - ook die van ollama - eerst omgezet moeten worden.

Wat minder technisch kun je ook de Google omgeving gebruiken: https://developers.google...qualcomm-npu-with-litert/

De Gemma 4 E2B en E4B zouden wél gebruik moeten kunnen maken van de NPU, ze draaien zelfs op de NPU van je telefoon - bij je juiste quant. Die zijn zeg maar speciaal daarop ontworpen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 8 april 2026 16:01]

Ken je deze repo als?
https://github.com/qualcomm/ai-hub-models

En deze site?
https://aihub.qualcomm.co...alcomm-snapdragon-x-elite

Deze kun lokaal op je laptop draaien op de NPU met code uit de repository.

Deze taal modellen zijn direct te gebruiken:
https://aihub.qualcomm.co...alcomm-snapdragon-x-elite


Buiten al deze zijn q8_0 gekwantificeerde modellen al optimaal voor de NPU. Je moet ze dan "alleen nog" omzetten naar een formaat dat de instructies bevat op hem op de NPU te draaien.

Er zijn ook al q8_0 versies van bijvoorbeeld het nieuwe Gemma 4 model.

[Reactie gewijzigd door djwice op 8 april 2026 18:59]

Welke configuratie krijg je te testen?

Test sowieso iets bleeding edge - de chip zal wellicht niet goed werken in oudere of LTS distributies, en een linux 7.0 en Mesa 26.x zal sowieso helpen om dit systeem enigzins bruikbaar te maken.

Als je de kans krijgt, kan je dan eventueel llama.cpp testen (met de OpenCL en Vulkan backend) onder Linux? Afhankelijk van je geheugen zou ik zeggen Qwen3.5-9B en/of Qwen3.5-35B-A3B met context dieptes tot ~100k?

De OpenCL backend is specifiek voor Qualcomm chips ontwikkeld, maar Vulkan ziet veel meer optimalisatie en updates.

Als je hulp nodig hebt met het opzetten van een experiment hiervoor, laat maar weten. Ik heb een paar scripts voor tests tegen llama.cpp te draaien en heb ook ervaring om llama.cpp en de verschillende op te zetten onder Linux.

En verder - Steam met Fex? Maar daar weet ik zelf niet zo goed hoe daar de vork aan de steel zit.
Dat gaat hem niet worden. Qualcomm heeft al bij de eerste generatie van Snapdragon X niet voldaan aan hun belofte van goede linux ondersteuning, dus ik verwacht ook weinig van de X2.
Ik dacht dat ze juist exclusief voor Windows werkten en daarom uberhaupt geen Linux support gaven? (Neem dit met een korreltje zout want ik kan er zo snel ook geen bronnen van vinden)
Ik dacht dat ze juist exclusief voor Windows werkten en daarom uberhaupt geen Linux support gaven?
Dat is balen. En gezien de dominante positie van Microsoft op het gebied van laptopbesturingssystemen en dat van Qualcomm op het gebied van ARM-processoren, zou dit geen illegale marktverstoring zijn?
Bijna alles wat je ziet in tech is bevat wel iets illegaal qua markt en wetgeving.

[Reactie gewijzigd door SactoriuS op 7 april 2026 20:47]

Waarschijnlijk heb je gelijk. En in dit geval zijn er niet veel bedrijven die hier om zullen malen. Als ARM zijn server-chips alleen voor Windows uitbrengt zullen er een hoop serverbeheerders gaan piepen, maar zakelijk is Linux op ARM op een laptop (nog) niet echt een ding. Ik ben bang dat we op korte termijn geen rechtzaken kunnen verwachten.

Wel heel krom. Op de x86 Desktop/Laptop is het juist Microsoft die Secure Boot onder Linux mogelijk maakt door bootloaders voor verschillende distributies te ondertekenen. Vreemd dat ze het voor ARM dan lijken te blokkeren. Anderzijds kan ik me herinneren dat ze in de dagen van Windows RT ook al een eis hadden het het device (een ARM device dus) Secure Boot aan moest hebben staan.
en dat van Qualcomm op het gebied van ARM-processoren
"ARM-processoren" is voor de consument natuurlijk geen markt. Een x86-laptop is een prima alternatief in dezelfde markt.

En al zou het dat zijn, er zijn ook ARM-processoren te verkrijgen met een ander OS, namelijk macOS.

Het wordt wat anders als deze Qualcomm-CPU's een marktaandeel van >50% krijgen, en ze nog steeds alleen Windows ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 8 april 2026 08:35]

ARM-processoren" is voor de consument natuurlijk geen markt. Een x86-laptop is een prima alternatief in dezelfde markt.
En al zou het dat zijn, er zijn ook ARM-processoren te verkrijgen met een ander OS, namelijk macOS.
Ik zie een tegenspraak, maar misschien is dat anekdotisch. Ik heb een hekel aan het monopolie van x86, omdat iedereen weet dat het een slechte architectuur is maar we er door omstandigheden aan vast zitten. Dus heb ik thuis een MacBook Air M1 omdat in daarmee een fantastische accuduur en geen lawaai krijg. Daar heb ik behoefte aan, en macOS neem ik daarbij voor lief (omdat ik voor huiskamerwerkzaamheden zelden de browser verlaat). Software development moet je doen met een goed beeldscherm en een goed gekoelde processor. Naar mijn mening is dat desktop-werk. Daar is voor x86 een lans te breken, al hoop ik dat we er ook op de desktop op termijn vanaf komen.
Hun eerste communicatie hintte op goede ondersteuning

X elite linux support

Helaas zijn veel mensen teleurgesteld in de uitvoering

What’s up with Linux support for Qualcomm X Elite chips
Echt doodzonde, zou een goede concurrent voor macOS zijn.
Deze benchmarks zijn natuurlijk indrukwekkend. Op termijn zal zich dat vertalen naar een steeds grotere omzet van deze chips. Dan komt er ook steeds meer ruimte voor het verbeteren van de Linux support. Op zich zou er met Android al een goede basis moeten liggen 😉
Linux op deze chips is nog erg lastig/niet echt mogelijk vanwege ontbrekende firmware die qualcomm niet aanlevert.

Reken voorlopig dus maar niet op linux reviews met deze chips
Idd! Exact dat. Ik denk dat we ook in een tijdperk zitten dat er meer focus op Linux komt te liggen nu Europa van Big Tech af probeert te komen.

Als Tweakers af en toe Linux test kan dat helpen om in te schatten of het loont om linux te installeren op bepaalde toestellen. Sowieso komen daar nog issues uit.
Ik zie dat er velen zijn in de comments die zich dit afvragen, dus Linux gaan we zeker naar kijken voor de review. Dank voor de tip om dit nog even extra te checken.
Ik laat m'n agent gewoon alles on-the-fly herschrijven in Rust en jit compilen voor AArch64 ... 8-)
Waarom? Ik gebruik een MS Surface tablet met Snapdragon chipset en ik heb geen enkel probleem ervaren met software of software installaties.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 7 april 2026 17:20]

Ook windows opnieuw installeren ging niet. Normaal een usb stick en opstarten maar. Ook linux ging niet.

Hoop dat het beter is of word, ik heb het over een jaar terug. Ik had de Asus laptop die op Amazon het meest werd geretourneerd. Heb mijn laptop ook geretourneerd. Vond ook apps installeren traag.


Hopelijk is het nu beter voor elkaar, dan kan het een goed alternatief zijn.
Printerdrivers komen wij regelmatig tegen dat ze niet werken/beschikbaar zijn, oudere applicaties (helaas werkt de wereld daar mee) werken soms ook gewoonweg niet.
Heb je voorbeelden of roep je wat? Ik heb op de X1 nul problemen gehad (al hoor ik over Windows printer drivers ). Draai al tijd met veel plezier Windows 11 en ook Ubuntu op een X1.
Kan je wat meer info geven? Sommigen hier beweren dat er geen linux ondersteuning is.
Ubuntu heeft/had een specale Snapdragon editie en met de huidige Ubuntu ondersteunen ze m out of the box. Wel is camera en geluid nog een ding. Ik verwacht dat de X2 beter gaat worden qua ondersteuning omdat ze prominente Linux ontwikkelaars hebben aangenomen. Maar zal wel weer even duren totdat alles land.

Maar ARM is al heel lang prima op Linux. En werkt voor mijn noden erg goed! Dell XPS 9345

[Reactie gewijzigd door - peter - op 7 april 2026 19:07]

Linux zelf heeft al jaren ARM-ondersteuning. Een distro als Debian bijvoorbeeld al een jaar of 13 uit mijn hoofd.

Ook kan Linux al jaren amd64-software draaien op aarch64 en vice versa, middels qemu-static (niet de virtuele machine, de vertaallaag à la Rosetta 2). Ik heb zelf een amd64-binary op een Raspberry Pi 1B gedraaid toen de Pi nog een A en B variant had. Stukken trager dan wat Windows en macOS te bieden hebben, maar lang niet onmogelijk om mee te dealen.

Nu met Steam's aankomende Snapdragon-VR-bril en bijbehorende FEX-emulatielaag, verwacht ik dat die performance ook nog wel goed gaat komen.

Het probleem zit hem vooral op driverniveau en daar is Qualcomm te laat mee. Ze hebben vanaf het begin hoog van de toren geblazen dat ze alles upstreamen en Linux gewoon out of the box moet gaan werken, maar dat blijkt lastiger dan ze dachten, want een hoop functies doen het nog niet. Er zijn werkende builds van een paar distros, maar je kunt niet "ubuntu-arm.iso" downloaden, je moet een specifieke build voor je chipsetgeneratie hebben op het moment.

Als je hardware door de kernel ondersteund wordt, is een ARM-versie van Linux bijna niet te onderscheiden van de amd64-versie. Alleen games en proprietary binaries voor amd64/x86 hebben een extra workaround nodig (zoals box64 of FEX) om sneller te kunnen draaien.
Mijn ervaring met Linux en Arm64 was eigenlijk wel goed. Ik zit momenteel te wachten op een SBC met een dergelijke chip, Pi's zijn te langzaam voor desktop gebruik.
Zoiets als een Commodore Amiga 500 / Raspberri Pi 500+ maar dan met Linux met een dergelijke snelle ARM chip zoals in de review en dual monitor support lijkt mij vet cool om te hebben :)

De GPIO pinnen van een Raspberri Pi 500+ hoeven voor mij niet.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 7 april 2026 17:58]

Wat is juist het drama? Ik testte vorige week Windows ARM via Parallels op een Macbook M2 en was eigenlijk aangenaam verrast dat nagenoeg voor alle software die we hier op kantoor gebruiken, er een ARM versie was.
Ook ik ben benieuwd waar je tegenaan loopt. Vele applicaties werken gewoon zoals je zou verwachten.
Huh, ik werk al dik een jaar op mijn Snapdragon windows laptop zonder problemen. Welke normale applicaties zijn zo'n drama?
Gebruik ondertussen een jaar een laptop met een snapdragon x elite. En heb nog geen enkel probleem ervaren met het installeren van applicaties.

Gebruik hen zakelijk en enige dat ik tegengekomen ben dat niet werkt is de deprecated AzureAD powershell module.
Ja het is even passen en meten maar niet alles draait natuurlijk.

Ik ben wel al blij dat dat ding zo snel is.
Dat was het misschien een dik jaar geleden, ik heb hier een Snapdragon 1e generatie laptop en alles wat je wil draait zonder morren. Ik neem aan dat je geen ervaring hebt met een snapdragon machine anders zou je dit niet schrijven.
Het is dan ook Appels met peren vergelijken.

Geek of weet ik veel wat synthetische scores zeggen lekkerlijk nul, aangezien de hele architectuur anders is.

Een processor die 10x sneller is als een x86 cpu is waardeloos als je er (behalve met buggy emulatie) geen enkele x86 software op kan draaien.
Aannames. Die synthetische scores zijn wel echte workloads. Geekbench geeft scores voor verschillende taken zoals het renderen van HTML, gegevenscompressie en afbeeldingsbewerking. Dat zijn geen loze cijfertjes, maar geeft een echte indicatie van de relatieve snelheid van processors. Als dat niet jouw 'use cases' zijn heb je of geen snelle processor nodig of je doet zoiets speciaals dat je beter zelf kan benchmarken.

Er zijn ondertussen vrij veel ARM ports. Veel software die gebouwd is op een runtime als .NET, Java of in sommige scripttalen is via de runtime al native. Daarnaast is emulatie geen schande, en al helemaal niet per definitie buggy.
Precies, om die reden laat ik hardware met de chipsets voorbij gaan. Vooral zakelijk kom je met bepaalde software pakketten er niet ver mee.
reclame
Reclame? Waar/hoe? Nog nooit gezien op mijn systemen.
AI
Systeem > AI-Componenten: "Er zijn momenteel geen AI-onderdelen geïnstalleerd."
bloatware
Windows 3.11 kwam, in een tijd van veel beperktere resources en net als alle latere consumer Windows versies, ook met een reeks software die niet noodzakelijk was. Lijkt me niet bepaald de beste reden om Windows vandaag niet meer te willen gebruiken, als je er toen wel gewoon in meeging.
inconsistente UI
Met Windows 11 zijn er tov 10 net zeer goede stappen richting consistentie gezet. Waar doel je specifiek op? En bevinden die voorbeelden zich in gewoon dagdagelijks gebruik?
Wow! Dat is helemaal niet slecht.. Ik ben erg benieuwd naar de prijzen....
Ik ben eerlijk gezegd ook benieuwd hoeveel geheugen erin zit. Want dat is nogal een mysterie in deze test.
De geteste uitvoering van de ZenBook A14 heeft 32GB RAM, het testmodel van de A16 heeft 48GB.
Adviesprijs bij Asus is niet mis….€2199 voor A16

Maar de A14…… niet verrassend €1099,-

[Reactie gewijzigd door dretje op 7 april 2026 17:48]

Nee, dat is met de X1 snapdragon... Als je de X2 elite aanvinkt wordt het 1999 euro (met 32GB ram en 1TB, maar dat is de enige configuratie).

Ziet er uit als een mooie laptop en ben zelf zeer geinteresseerd in de X2 snapdragons, maar niet voor deze prijzen.

AI maakt meer kapot dan je lief is...
Adviesprijs bij Asus is niet mis….€2199 voor A16

Maar de A14…… niet verrassend €1099,-
De prijs was vorig jaar al redelijk duur met 1200 euro, maar dit jaar zijn ze helemaal zot geworden met hun ram prijzen, het is bijna verdubbeld naar 2000 euro ... voor die prijs zou ik nooit mijn A14 gekocht hebben.
Er zijn trouwens batterij problemen met de A14.Voor 2000 euro kan je echt wel veel beter kopen dan een ARM laptop.
Asus is trouwens ook gestop met te verkopen aan zakelijke kopers, je kan dus ook je BTW niet aftrekken van die hoge prijs.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 8 april 2026 10:41]

Leuk maar hoe zit het met support van 64x.. intel stuff hoe gaat dat dan,..
Eigenlijk een zeer redelijke vraag. Ik denk dat je (applicaties voor) x86_64 (architectuur) bedoelt, dat wordt opgelost op 2 manieren:
  1. Een emulator (Prism voor Windows) die x86 applcaties op ARM kan draaien
  2. Veel applicaties worden ook voor ARM architectuur geschreven
Er is wat performanceverlies te verwachten bij emulatie, al schijnt dat erg mee te vallen.

Nou weet ik niet of de benchmarks allemaal native of geemuleerd draaien, maar wat aandacht voor eventueel performanceverlies bij veelgebruikte x86 applicaties is nog wel relevant bij reviews.
Ik verlies ongeveer 10 a 15% performantie. Maar het grootste probleem is niet dat performantie probleem maar wel het gevolg voor de batterij, in de plaats van 30 uur heb ik maar een 12 tal uur. Zodra ik de binaries en apps verwijder die x64 zijn stijgt dat naar 15 uur.
En sommige zaken werken zelf niet met PRISM (zoals de tap driver voor VPN software of mijn drivers voor xreal glasses in ultra wide mode te kunnen zetten).
1200 euro is al langs de hoge kant voor een ARM laptop, vanaf 1500 euro kan je al betere intel of amd laptops kopen. Maar niet bij asus want die hebben hun prijzen sinds vorige week voor AL hun laptops VERDUBBELD , dat heeft duidelijk niets te maken met de ram crisis meer. Ik denk dat 2026 een heeel slecht jaar is om een nieuwe laptop te kopen. Best wachten op blackfriday over 6 maanden.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 8 april 2026 10:37]

Gaat het dan eindelijk gebeuren? ;)
Dit is goed nieuws, meer concurrentie is goed voor iedereen. De consument krijgt steeds snellere hardware en de fabrikanten worden gedwongen scherp te blijven en niet in te kakken met een marktpositie. Het is helemaal niet goed voor een bedrijf als Intel, Apple, AMD of wie dan ook niet op de hielen te worden gezeten. Dan innoveert men niet meer zo veel (of helemaal niet) en is er geen echte vooruitgang meer.

[Reactie gewijzigd door Pietopdeheuvel op 7 april 2026 16:16]

Het is zeker een snelle chip. Moet wel goed kijken in een complete review naar prestaties op accu en hoe dat dan zit.

Ik hoop niet dat de discussie gaat richting ARM vs x86. Die discussie maakt niet echt uit. Ja, x86 plaatst enkele beperkingen (geheugen zaken), voor de rest zijn alle blokken vergelijkbaar (branch predictor, caches, geheugen controller, integer/fpu units ...). Het komt vooral aan op ontwerp keuzes in kloksnelheid, voltage, chip grootte etcetera.

Deze ARM chip doet het goed, dat zeker. Ze zitten op 3nm waar AMD bijvoorbeeld nog niet op zit tot begin volgend jaar (of 2nm zelfs). De impact van het process is enorm, dus het is een beetje een filosofische vraag hoe je de chips moet vergelijken met wat er nu is of de echte concurrent op basis van techniek.

Zeker geen slechte chip, het hangt van de prijs af en meer concurrentie is niet slecht.

[Reactie gewijzigd door thunderbird2k op 7 april 2026 16:36]

Ik zoek al jaren een vervanger van mijn surface 3. Komt er een keer een 10 inch tablet versie uit.

Dat ding is zo handig en compact op vakantie en onderweg.
Die is al een hele tijd uit: de Surface Pro 12 inch. Die is een stuk kleiner en lichter (686 gram vs. 800 gram) dan de Surface Pro 3, maar door veel dunnere bezels heeft die ook een 12 inch scherm.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn