ASUS Zenbook A16 krijgt exclusief Snapdragon X2 Elite Extreme-cpu

ASUS presenteert tijdens de CES de Zenbook A14 en A16, voorzien van Snapdragon X2-processors. De A16 is een volledig nieuw model en krijgt volgens ASUS exclusief de X2 Elite Extreme-processor. Er komt ook een goedkopere uitvoering van de Zenbook A16, met minder speakers.

Het 2026-model van de Zenbook A14 is een nieuwe versie van de A14 van vorig jaar. Hij is nu voorzien van een Snapdragon X2 Elite-processor, hoewel er vermoedelijk ook wel uitvoeringen beschikbaar komen met een langzamere X2-processor. Er is maximaal 32GB geheugen aanwezig en de laptop weegt slechts 990 gram.

ASUS Zenbook A14 2026ASUS Zenbook A14 2026

UX3407NA

Dat lage gewicht is hetzelfde als bij de eerste generatie, waarbij ASUS de nadruk op de accuduur legde. Dat is ook de reden dat het scherm 'slechts' een resolutie van 1920x1200 pixels heeft en op 60Hz ververst. Hoewel de capaciteit van de accu hetzelfde is gebleven, zou de accuduur verbeterd zijn van 32 naar 35 uur. Die cijfers moeten echter met een korreltje zout genomen worden, want ASUS gebruikt een onrealistisch scenario om aan die accuduur te komen. De vorige generatie Zenbook A14 scoorde in onze webbrowsingtest een accuduur van ongeveer zeventien uur.

Zenbook A16

In 2025 had de A14 het rijk alleen, maar in 2026 komen er twee grotere 16"-varianten naast te staan. Het topmodel krijgt volgens ASUS een jaar lang exclusief de beschikking over de Snapdragon X2 Elite Extreme-processor. Het lijkt erop dat het om de X2E-96-100 gaat, die meer geheugenbandbreedte heeft dan de lager gepositioneerde modellen. De processor zou een tdp van 82W hebben.

ASUS Zenbook A16 UX3607OAASUS Zenbook A16 UX3607OAASUS Zenbook A16 UX3607OAASUS Zenbook A16 UX3607OA

UX3607OA

De Zenbook A16 krijgt verder de beschikking over maximaal 48GB werkgeheugen, maximaal 2TB opslag en een oledscherm met een piekhelderheid van 1100cd/m². De accuduur zou 21 uur bedragen. In de webshop van ASUS is ondertussen een Zenbook A16 met een Snpadragon X2 Elite Extreme X2E-94-100-processor verschenen, gecombineerd met 48GB geheugen voor 2000 euro. De laptop is nog niet leverbaar.

In de specificatielijst noemt ASUS ook nog een tweede model van de Zenbook A16 met duidelijk minder goede specificaties. De processor zou een Snapdragon X met een 80Tops-npu zijn, maar die chip van de vorige generatie had een 50Tops-npu. Het zou daarom om een Snapdragon X2 Plus-processor kunnen gaan. De Zenbook A16 UX3607QA, zoals dit goedkopere model heet, heeft een scherm met een lagere resolutie, lagere helderheid en een lagere verversingssnelheid. Opvallend is dat deze laptop ook minder speakers heeft en een minder krachtige oplader krijgt. In de EU zal dat niet uitmaken, want vermoedelijk wordt de laptop zonder lader geleverd.

ASUS Zenbook A16 UX3607QAASUS Zenbook A16 UX3607QAASUS Zenbook A16 UX3607QAASUS Zenbook A16 UX3607QA

UX3607QA

ASUS heeft nog niet bekendgemaakt in welke exacte configuraties de laptops hun weg naar de Nederlandse en Belgische winkels zullen vinden.

ASUS Zenbook A14
(UX3407NA)
ASUS Zenbook A16
(UX3607OA)
ASUS Zenbook A16
(UX3607QA)
Cpu Snapdragon X2 Elite Snapdragon X2 Elite Extreme Snapdragon X (2 Plus?)
Npu 80Tops 80Tops 80Tops
Display

14", 16:10, fhd (1920x1200), oled
60Hz, 600cd/m² piek
100% DCI-P3

16", 16:10, 3k (2880x1800), oled (touch of non-touch)
120Hz, 1100cd/m² piek
100% DCI-P3

16", 16:10, 2k (1920x1200), oled
60Hz, 300cd/m² piek
95% DCI-P3
Werkgeheugen Max. 32GB Lpddr5X Max. 48GB Lpddr5X Max. 32GB Lpddr5X
Opslag Max. 1TB PCIe 4 Max. 2TB PCIe 4 Max. 2TB PCIe 4
Wi-Fi Wi-Fi 7 Wi-Fi 7 Wi-Fi 6E
Aantal speakers Twee Zes Twee
I/O Ports 2 x USB4
1 x USB 3.2 Gen 2 Type-A
1 x HDMI 2.1
1 x 3,5mm-audiojack
2 x USB4
1 x USB 3.2 Gen 2 Type-A
1 x HDMI 2.1
1 x 3,5mm-audiojack
1 x SD-kaartlezer
2 x USB4
1 x USB 3.2 Gen 2 Type-A
1 x HDMI 2.1
1 x 3,5mm-audiojack
1 x SD-kaartlezer
Accu 70Wh 70Wh 70Wh
Adapter 100W USB-C 130W USB-C 68W USB-C
Kleur Zabriskie Beige / Iceland Gray Zabriskie Beige Zabriskie Beige / Iceland Gray
Afmetingen 31,07 x 21,39 x 1,34 ~ 1,59 cm 353,55 x 242,45 x 13,8 ~ 16,5 mm 353,55 x 242,45 x 13,8 ~ 16,5 mm
Gewicht 990g 1,2kg 1,1kg

Update, 8 januari 13.28 uur – Er is ondertussen een prijs en configuratie bekend van de Zenbook A16, die is aan het artikel toegevoegd.

Door Jelle Stuip

Redacteur

07-01-2026 • 08:42

31

Reacties (31)

Sorteer op:

Weergave:

hoe goed is dit geworden? Intel en AMD zijn qua software toch wel de betere?

Of draait deze op een andere laag dan Intel en AMD?
Software die niet direct ARM64 compatible is wordt via emulatie gedraaid. Dat gaat voor het merendeel tegenwoordig goed, maar de performance hit ligt meestal zo rond de 20 - 30%, afhankelijk van welke software het is. I.e. als je de M365 apps gebruikt zoals Outlook, Word, Powerpoint e.d. loop je hier niet tegenaan,omdat deze native in ARM64 draaien. Wat ik wel eerder heb ondervonden is dat bijv. met VPN software het nogal eens een hit-and-miss is v.w.b. de onderliggende drivers, die nog steeds in x86 kunnen draaien. Die willen nog wel eens gek doen als ze op een emulatielaag draaien. Gelukkig hebben de meeste VPN-software bouwers imiddels ook prima ARM64 varianten.

Geldt natuurlijk voor de meeste software, het is een kwestie van tijd voordat er ARM64 varianten bijkomen, zeker nu men ziet dat Qualcomms' visie nu blijft hangen en er nu meerdere generaties met serieuze hardware, vendors en support is, ook op enterprise-vlak (i.e. HP, Dell, Lenovo hebben inmiddels allen Qualcomm enterprise lijnen). Qua enterprise is het vooral goed testen tegen de use cases die je hebt, maar doorgaans kun je zeggen dat zeker administratieve functies het echt prima kunnen gebruiken.

Daarnaast is het niet het enige ARM64 platform, ook Apple gebruikt dit en daar kan het voor software ontwikkelaars interessant zijn.

[Reactie gewijzigd door Venator op 7 januari 2026 09:22]

Uit mijn ervaring als software ontwikkelaar (op heel wat platformen) weet ik dat het toevoegen van een nieuw platform serieus voeten in aarde heeft en gepaard gaat met significante kosten (alleen al het testwerk voor een extra platform). Als de opbrengsten onzeker zijn, dan is de drempel om hierin te investeren klein (en ik weet voor server-side software ook van meerdere flops, o.a. Linux PowerPC en Windows/Alpha, maar ook de Itanium processor).

Aangezien er ook - afgezien van simpele apps - weinig kantoorsoftware geschreven worden buiten de VS, denk ik - het gaat hier om laptops, dus in principe geen server software, afgezien voor demo/test doeleinden - is de drempel erg hoog, de omvang van de markt waarschijnlijk (te) klein en de opbrengsten onzeker. Ik denk dat je te optimistisch bent voor de kansen voor ARM voor office gebruik (buiten dus MS office en andere standaard dingen, waar ook een aardige groep al mee overweg kan).

Ter illustratie: ik weet me nog wel de (trage) overgang van 16-bit naar 32-bit en later die van 32-bit naar 64-bit te herinneren. Het is wel veelzeggend dat Windows, na zoveel jaar, nog steeds een 32-bit laag heeft. Nu is 64-bit niet louter voordeel (ondanks dat aardig wat mesnen denken dat 64 is meer dan 32, en net als salaris, meer beter moet zijn), dus er zijn nog wel valide redenen om dat zo te houden, maar het toont wel aan hoe lang een overgang van platform A naar B (en dan in dit geval nog eens een compatibele route) duurt. Om dezelfde reden is Linux voor desktop/notebook (uitgezonderd wat Tweakers) voor kantoor/thuisgebruik nooit doorgebroken.

Het is idd vaak een kip-ei probleem. Zolang er geen apps zijn, gebruikt de meerderheid de bekende Windows/Intel (of AMD) variant. En zolang dat zo blijft, komen er niet snel app. Ach, ik zie sowieso niet snel een breed geaccepteerde kantoorsoftwarepakket komen dat een nieuwe de-facto standaard kan worden, incl. compatibiliteit met MS formaten. Omdat die groep zo groot is, is dat gewoon noodzakelijk.

Dat Apple het gebruikt, boeit niet voor Windows gebruikers. Dat is letterlijk appels met peren vergelijken.
Ik heb zelf de surface laptop met de snapdragon. Ik kom zelden nog programma's tegen die niet Arm beschikbaar zijn voor Windows.

Sowieso zijn de basis zaken voor het grote publiek allemaal mee zoals office, browsers, Spotify, WhatsApp, etc

Ik doe ook veel development, en zelfs daar is zo goed als alles mee. De meeste moderne IDEs, Git, Python, geavanceerde python packages zoals Scipy, node.js, compilers voor rust en c, etc.

Zelfs de meeste kleinere tools die ik af en toe eens download zijn tegenwoordig in arm verkrijgbaar (pdf editors, file system helpers, etc).

Uitzondering zijn sommige tools om updates te doen. Bv m'n dell display manager. Maar die draaien perfect op emulatie en dat is nu ook niet de grote load.

Ik heb nog nooit enig probleem gehad met de emulatie van iets dat niet werkt. Maar de batterijduur is wel fantastisch. Kan na anderhalf jaar nog steeds gemakkelijk een hele werkdag zonder oplader.
Je kan beter voor AMD of Intel gaan voor een Windows laptop.

ARM is niet zuiniger in een laptop. Wel in een telefoon. Windows arm heeft nog veel problemen met software die niet werkt.

Als je een arm laptop wilt, kan je beter gewoon een Apple Macbook kopen. Lange batterij duur en software die gewoon werkt.
Ben ik het niet mee eens. In het geval dat je office, Edge, en andere native ARM applicaties draait is het een verademing. Ik ben sinds een aantal maanden over en ik wil niet meer terug. De accuduur is veel beter, ARM applicaties draaien supersnel en de chip wordt ook niet zo heet.

Mocht je echt specifieke software (drivers) gebruiken dan is het wel raadzaam om te checken of dit werkt.
"En andere native ARM apps"

Dat is het punt een beetje: die zijn er niet, of nauwelijks.

Ja sommige MS apps zelf zijn native, maar voor praktisch alle andere zaken zul je een emulatie naar x86 moeten draaien.
Ik ben blij met FLstudio, lightroom en photoshop support, maar je hebt gelijk dat het momenteel nog altijd een beetje karig is qua aanbod. Maar de emulatielaag is zo goed dat performance redelijk vergelijkbaar is met mijn Asus Proart P16 (AMD Ryzen AI 9 HX 370) als x86 geemuleerd wordt. En de batterijduur is nog altijd best goed in vergelijking met die laptop. Enige reden dat ik die P16 nog heb is de RTX4070 die erin zit, want GPU kracht is nu eenmaal niet vanzelfsprekend bij de meeste SOC's.
Het zijn er aardig wat. Zeker voor de meer standaard gebruiker.

https://www.qualcomm.com/snapdragon/laptops-and-tablets/windowsapps
Ik heb mijne nu ongeveer een jaar. Toen ik hem kocht was ik toch skeptisch over hoe X86 programma's gingen draaien op ARM. Tot nu toe eigenlijk pas met een programma problemen gehad en die zijn inmiddels opgelost.

Het doet mij denken aan mijn Macbook maar dan met Windows, precies wat ik wil. Gebruik ook nog een ProBook van werk. Maar wil niet naar X86 terug (tenzij ze iets geweldigs gaan maken)
ARM biedt op windows zowel voordelen op snelheid, consistentie als batterijduur.

Het enige verschil met telefoons is dat Windows zelf (helaas) nog steeds niet goed onder controle heeft is de slaap/hibernate stand. Daardoor kan ofwel in slaap je batterij leeg kan gaan ofwel de laptop in hibernate gaat en opstarten wat langer duurt.

In principe werkt praktisch alle software gewoon op ARM op windows, maar het is wel verstandig om het van te voren te checken inderdaad, gezien sommige developers nog achterlopen (oa autodesk).

Als je een Macbook wilt moet je ook vantevoren kijken of de software die je wilt gebruiken compatible is, in het geval je van Windows afkomt.
Ik denk juist dat dit perfecte laptops zijn voor de meeste mensen. Ik heb de ASUS Zenbook A14 en de batterij gaat ongekend lang mee voor een Windows laptop. In mijn variant zit de Snapdragen X Plus. Met de 'standaard' dingen voelt de laptop sneller en snappier aan dan mijn PC met 64gb ram, 3900xt processor en 6900xt gpu.
Dit draait op ARM met door MS ontwikkelde emulatie. Is vrij snel.
En de prijs?

Ben ik nou gek?
De A16 is een volledig nieuw model en krijgt volgens ASUS exclusief de X2 Elite Extreme-processor.
Als in: er komen geen Asus A16 varianten met AMD/Intel? Of als in: dit is de enige laptop met een Snapdragon X2?

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 7 januari 2026 08:59]

Als in: dit is de enige laptop die een Snapdragon X2 Elite Extreme zal hebben. of eigenlijk staat er dat ASUS de enige is die deze mag gebruiken, ze kunnen natuurlijk nog meer laptops uitbrengen daarmee.


Andere Snapdragon X2 varianten zullen wel in andere laptops terugkomen van andere merken

[Reactie gewijzigd door Erik B op 7 januari 2026 09:26]

Het lijkt me erg bizar dat ASUS zou hebben kunnen afdwingen dat ze de enige zijn de de X2 Elite Extreme zouden mogen gebruiken... Daarmee schiet Qualcomm alleen zichzelf in de voet, of ze hebben zo een lage yield dat ze gewoon niet aan anderen kunnen leveren.
ASUS heeft al wel vaker (tijdelijke) exclusiviteit verkregen bij partnerfabrikanten.

- Hun eerste gaming foon had een exclusieve yield van Snapdragons
- De AMD Ryzen Z1 extreme was een tijd exclusief in een gaming handheld
- De gameconsole/xbox versie van Windows 11 komt pas later uit voor andere producten

Het kan dus goed dat deze CPU een tijdje alleen op ASUS laptops verkrijgbaar is.
Ik denk het eerste, maar het is taalkundig extreem ongelukkig geschreven.
Zeker niet de enige laptop. HP heeft ook de Omnibook aangekondigt met daarin een Qualcomm Snapdragon X2 Elite (X2E-90-100, 18 cores). Tot nu toe lijkt het wel zo dat Asus als enige de Extreme variant gebruikt, maar iets zegt mij dat dat niet heel exclusief blijft de komende maanden..

Of Asus AMD/Intel varianten plant in de A16 is mij niet bekend, denk dat dat vooral zal liggen aan de thermische variabelen van de CPU packages en de fysieke ruimte.
De enigste met de nieuwere snapdragon die eerder ook al op deze website geintrodiceert is.
Meer dan 100W op USB-C is wel mooi om te zien.
Ligt er natuurlijk helemaal aan wat de laptop er mee kan. Piek load + snel laden van de batterij? En wat schiet je er mee op als je alleen in dat geval marginaal sneller kan opladen?
lk vind de specs toch wel mager. Ik snap sommige beperkingen tav stroomverbruik maar dit lijkt me niet nodig. 

-Max. 48GB Lpddr5X

-Max. 2TB PCIe 4
Wat is de usecase van meer dan 48GB geheugen in een redelijk dun en lichte laptop met ARM processor? Hier ga je geen workstation taken op doen. Denk dat 90% van de gebruikers 16GB al niet vol krijgt.
AI

Het mooie aan deze chips is dat de RAM gedeeld is met de videokaart.
Kun je dan niet beter een pay-as-you-go VM aanslingeren met een GPU in je favoriete cloud? I.e. NC/ND series VM in Azure? Zal natuurlijk aan je use case (i.e. training, inference) liggen of de businesscase OK is, maar hardware zelf kopen is ook niet altijd de beste optie heb ik wel gemerkt. In de enterprise waar ik voor werk hebben we bijv. reserved instances op een pool van dit soort VM-types, die door developers zo hoog mogelijk uitgenut worden. Is veel goedkoper dan lokale hardware kopen en moeten ondersteunen, die ook nog eens beperkt is in geheugen, netwerk, cores, lifecycle etc. Onze devs zijn er in ieder geval zeer bij gebaat en draaien hooguit kleine probeersels op hun lokale hardware.

[Reactie gewijzigd door Venator op 7 januari 2026 09:44]

AI modellen worden extreem snel kleiner en sneller.

Ik draai op mijn Macbook met gemak Qwen 30b modellen. Offline, op mijn eigen chip.
Snap ik en dat argument heb ik ook heel vaak gehoord :) Is ook niets mis mee binnen de levenscyclus van een apparaat (doorgaan 3-5 jaar). Maar mensen vergeten vaak dat een zakelijke omgeving dat ook moet ondersteunen en er kosten aan vast zitten v.w.b. ondersteuning zoals hard- en software warranties vervanging/reparatie van hardware (niet iedereen is even netjes..), lifecycle vervangings kosten etc. Dat kan het maken dat een altijd beschikbare AI VM met de laatste stand van technologie goedkoper op de langere duur is voor de zaak, waarbij je zowat naadloos kan schalen in grootte van memory/cpu/gpu pools met veel hogere geheugen bandbreedtes voor snappy performance. Maar wederom, ligt zeker ook echt aan je usecase en zeker als je voorbij alleen generative AI gaat.
Ik kan me indenken dat als je toch wil gamen op dit apparaat, je bv 8GB (of meer?) RAM toewijst aan de Adreno X2 GPU (Shared Memory Allocation). Het is tenslotte een system-on-chip dus verder vrij beperkt qua grafisch geheugen.
specs zijn normaal bij deze confugiratie snel omdat alles arm is het zijn snellere specs dan je verwacht maar ook voldoende geheugen en genoeg plaats voor aplicaties.
Heb de huidige A14 voor als ik op pad ben, het heeft volgens mij de minste Snapdragon X processor (geeneens de plus) - En voor lichte taken is het echt top. De batterij is goed, maar ook niet veel beter dan mijn 4 jaar oude M2 Macbook Air (die ook nog eens stukken sneller aanvoelt). Achteraf had ik eigenlijk veel liever de elite versie gehad, die ik ook op het moment in een T14S heb zitten.

Ben benieuwd naar de X2 processors.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn