Door Dennis de Vries

Redacteur smartphones & tablets

Apple iPhone 17 & 17 Pro Preview

Grootste upgrade sinds jaren voor het basismodel

11-09-2025 • 11:30

204

iPhone 17 & 17 Pro Preview

Wat hebben budgettelefoons al jaren en sommige iPhones die honderden euro's meer kosten niet? Een 120Hz-scherm natuurlijk. Dit jaar wordt er eindelijk gebroken met die traditie, want Apple was maar wat trots om ons te vertellen dat de iPhone 17 nu over ProMotion beschikt. Dat werd tijd en is natuurlijk niet de enige upgrade die het goedkoopste iPhone 17-model heeft gekregen. Samen met de vernieuwingen van de Pro-modellen lijkt het een behoorlijk interessant jaar voor iPhone-liefhebbers.

Lees ook onze preview van de iPhone Air.

Forse schermupgrades en soort-van-unibodybehuizingen

De iPhone 17 hoef je niet voor zijn uiterlijk te kopen, want hij lijkt als twee druppels water op de iPhone 16. De schermdiagonaal is gegroeid naar 6,3 inch en dat grotere formaat is vooral mogelijk dankzij dunnere schermranden, maar de telefoon is ook een haartje groter: hij is twee millimeter langer, om precies te zijn. Ik had graag gezien dat de afmetingen van de behuizing echt hetzelfde waren gebleven − of zelfs verkleind − maar het is wat het is.

Apple iPhone 17 preview - OntwerpApple iPhone 17 preview - OntwerpApple iPhone 17 preview - OntwerpApple iPhone 17 preview - Ontwerp

Het scherm is een van de interessantste upgrades in jaren voor de non-Pro-iPhone. Dat komt door de komst van ProMotion. Daarmee beschikt de iPhone 17 nu voor het eerst over een ltpo-paneel dat tot maximaal 120Hz en minimaal 1Hz kan verversen. De hogere verversingssnelheden zorgen ervoor dat het toestel beduidend soepeler aanvoelt; de lage vernieuwingsfrequenties helpen energie te besparen. Het voelt gek om dit zo positief op te schrijven, want Apple had deze stap naar mijn mening jaren geleden al moeten maken. Maar goed, het is er eindelijk en het lijkt geen flauwe uitgeklede versie van ProMotion te zijn, dus dat is mooi. Voor de Pro-modellen geldt uiteraard ook dat ze over ProMotion beschikken.

Daar houdt het niet bij op, want de maximale helderheid van zowel de reguliere als de Pro-modellen zou met 3000cd/m² ook een flinke stap vooruit moeten zijn. Als de claim van Apple klopt, plaatst dat de beeldschermen wat helderheid betreft weer aan de top. Ook het glas van de schermen is nieuw: Ceramic Shield 2. Het moet drie keer krasbestendiger zijn dan zijn voorganger en is nu voorzien van een zevenlaagse antireflectieve coating.

De iPhone 17 Pro heeft een behoorlijk ander ontwerp.
De iPhone 17 Pro heeft een behoorlijk ander ontwerp.

De reguliere iPhone is op het eerste gezicht dus nauwelijks te onderscheiden van zijn voorganger; de iPhone 17 Pro en Pro Max wél. Weg is het vierkante camera-eiland en daarvoor in de plaats is een horizontale camerabalk verschenen. De meeste reacties op het nieuwe uiterlijk die ik tot dusver heb gezien, waren behoorlijk negatief. Gelukkig is de nieuwe camerabalk er niet alleen voor de sier: er zitten verschillende onderdelen in verwerkt, zoals antennelijnen en chips, om zo ruimte vrij te maken voor bijvoorbeeld een grotere accu. Bovendien zijn de formaten van de Pro-telefoons verder zo goed als hetzelfde gebleven, wat de iPhone 17 Pro voor hedendaagse standaarden een relatief compacte telefoon maakt.

De nieuwe camerabalk is fors, maar huisvest verschillende chips.
De nieuwe camerabalk is fors en huisvest verschillende chips.

Opvallend genoeg stapt Apple bij de nieuwe Pro-modellen af van titanium, waarvan de behuizing sinds de iPhone 15 Pro was gemaakt. Volgens de techreus uit Cupertino heeft het bedrijf die keuze gemaakt om te helpen bij het warmtebeheer. Aluminium heeft een hogere warmtegeleiding en leent zich beter om te fungeren als unibodybehuizing, omdat het makkelijker te bewerken is. De iPhone 17 Pro en Pro Max hebben namelijk zo'n unibodydesign, net als de MacBooks en iPhones van weleer. Dat is hoe de fabrikant het zelf noemt, maar aan de achterkant zit een uitsnede voor een plaatje dat een combinatie van glas en aluminium is en vier keer zo bestand zou moeten zijn tegen barsten. Helemaal één geheel lijkt het dus niet te zijn, wat je ook kunt zien aan de antennelijnen die op verschillende plekken in het frame zichtbaar zijn. Hoewel Apple nu de voordelen van aluminium benoemt, is titanium niet helemaal uit de gratie. De dunne iPhone Air heeft wel een titaniumbehuizing.

Voor alle iPhones geldt dat ze voorzien zijn van de Actieknop en de Cameraregelaar. Dat zijn twee fysieke knoppen die Apple sinds enige tijd op zijn telefoons plaatst. De eerste kun je volledig vrij instellen en met de tweede kun je, zoals de naam doet vermoeden, de camera oproepen en verschillende camera-instellingen aanpassen tijdens het maken van foto's.

Meer power en vaporchambers

Het zal je niet verbazen, maar de iPhone 17 Pro (Max) is krachtiger dan de iPhone 16 Pro (Max). Dat komt door Apple's nieuwe A19 Pro-chip die de telefoon aan boord heeft. Het kloppend hart van de reguliere iPhone 17 is een A19, zonder Pro-achtervoegsel. Beide socs zijn opgebouwd uit twee krachtige cores die geklokt zijn op 4,26GHz en vier zuinige cores, waarvan het niet bekend is op welke kloksnelheden ze draaien. De chips lijken onderling vooral te verschillen op het gebied van bandbreedte, L3-cache en gpu, allemaal in het voordeel van de Pro-versie. De gpu van de A19 heeft vijf kernen, net als de A19 Pro in de iPhone Air. De A19 Pro in de iPhone 17 Pro (Max) heeft zes gpu-kernen. De npu, die verantwoordelijk is voor zaken als kunstmatige intelligentie, zou vier keer zo hoge piekprestaties moeten leveren als het exemplaar uit de A18 Pro van vorig jaar.

Apple A19 Pro

Ook het werkgeheugen verschilt tussen iPhone 17-modellen. De reguliere iPhone 17 is voorzien van 8GB werkgeheugen, terwijl de iPhone 17 Pro en Pro Max 12GB aan boord hebben. Dat is 4GB meer dan vorig jaar, maar nog altijd niet zo veel als de meeste Android-topmodellen. Daar hoort een bepaalde nuance bij, want iPhones gaan over het algemeen efficiënter met hun hardware om. De opslag is op alle nieuwe modellen nu minimaal 256GB.

iPhone 17 iPhone 17 Pro iPhone 17 Pro Max
256GB 969 euro 1329 euro 1479 euro
512GB 1219 euro 1579 euro 1729 euro
1TB - 1829 euro 1979 euro
2TB - - 2479 euro

Dat is niet de enige nieuwe chip die je aantreft in deze iPhones. Ze maken namelijk gebruik van een door Apple ontwikkelde N1-chip, die verantwoordelijk is voor verschillende draadloze verbindingen. De N1-chip ondersteunt Wi‑Fi 7, Bluetooth 6.0 en de smarthomestandaard Thread. Het is tevens een van de onderdelen die in de camerabalk geïntegreerd zijn. Het nieuwe C1X‑modem, dat verantwoordelijk is voor de 4G‑ en 5G‑verbindingen die wel in de iPhone Air zit, tref je niet aan op de iPhone 17 of de Pro (Max). Welk modem dat wel is, weten we momenteel nog niet.

Al die hardware produceert de nodige warmte. Die warmte moet beheerd worden om te voorkomen dat de telefoons te hard throttlen, waarbij de prestaties teruggeschroefd worden om niet oververhit te raken. Om dat verschijnsel zoveel mogelijk tegen te gaan, krijgen de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max dit jaar een vaporchamber: een kleine ruimte waarin vloeistof gevangen zit. Dat is een koeloplossing die sinds 2018 in verschillende Android-telefoons te vinden is. Volgens Apple is het een van de grote redenen dat de Pro‑modellen veertig procent beter moeten presteren wanneer ze langdurig zwaar belast worden, zoals bij het spelen van zware games, uitgebreide videobewerking, opladen en het maken van veel foto’s en video's.

Meer megapixels, vierkante sensors en betere lenzen

De camerasystemen van de iPhone 17 en iPhone 17 Pro (Max) zijn op meerdere vlakken van upgrades voorzien. De primaire camera heeft de minste aandacht gehad: die van de iPhone 17 is identiek aan de iPhone 16, en de iPhone 17 Pro (Max) heeft alleen een iets grotere lensopening gekregen. Bij de ultragroothoekcamera van de iPhone 17 wordt het al iets interessanter, want deze heeft de relatief nieuwe 48‑megapixelultragroothoekcamera van de zestiende generatie Pro‑modellen gekregen. Dat is een forse upgrade voor het instapmodel.

k:Apple iPhone 17 preview - Camera's

De iPhone 17 (links) heeft een nieuwe ultrawidecamera achterop; de Pro-modellen een betere lens en nieuwe telecamera.

Een telecamera om mee te zoomen ontbreekt nog altijd: voor een zoomlens moet je bij de 17 Pro (Max) zijn. De sensor en lens daarvan zijn vernieuwd, waardoor je nu standaard een 4x‑zoomfoto kunt maken, wat overeenkomt met een fullframebrandpuntsafstand van 100 millimeter. Ook kun je een 8x optische zoom bereiken door een in‑sensorcrop toe te passen. Deze techniek is nu mogelijk doordat de beeldsensor 56 procent groter is dan die van de telecamera van de voorgangers. Ik weet dat er meerdere mensen zijn die dit alsnog 'gewoon' een digitale zoom zouden noemen. Toch levert deze techniek over het algemeen betere foto's op dan wanneer je simpelweg een uitsnede maakt van een reeds gemaakte foto.

Zijn dat de enige camera‑upgrades? Nee, want de frontcamera is op alle iPhones nieuw. De 12‑megapixel‑TrueDepth‑camera heeft plaatsgemaakt voor een 18‑megapixel‑Center Stage‑camera. Niet alleen de resolutie is hoger, de sensor is ook tweemaal zo groot als vorig jaar. Bovendien is deze nu vierkant in plaats van rechthoekig. Dat moet ervoor zorgen dat je je telefoon nooit meer horizontaal hoeft te houden wanneer je groepsfoto's maakt met de selfiecamera en je altijd kunt kiezen tussen een horizontaal of verticaal aspect, zonder grote compromissen te doen. Ook brengt de Center Stage‑functionaliteit een ander voordeel met zich mee. Wanneer je foto's maakt van alleen jezelf, zul je nagenoeg altijd gecentreerd op beeld staan, zoals je dat misschien kent van de Center Stage‑camera's op MacBooks.

Een andere leuke nieuwigheid voor de iPhone-camera's is dit jaar Dual Capture. Het kon op andere iPhones al door middel van thirdpartyapps, maar vanaf de iPhone 17 kun je rechtstreeks uit de doos gelijktijdig video's opnemen met zowel de front- als een van de backcamera's.

Grotere, opmerkelijke accu's

In de preview van de nieuwe iPhone Air schreef ik nog dat de accu van dat model bijzonder is, omdat deze geen rechthoek betreft: nagenoeg elke smartphoneaccu heeft die vorm. Apple wijkt wel vaker van die norm af door L‑vormige accu's te gebruiken, maar van echte 'uitstulpsels' is eigenlijk nooit sprake. In het geval van de Pro‑modellen is dat wel zo. Zo'n toch wat bijzondere vorm zorgt voor grotere accu's. In het geval van de iPhone 17 is het een stijging van slechts 3,9 procent, de accu van de 17 Pro is 18,7 procent groter en die van de Pro Max is met 8,6 procent in capaciteit gestegen. In Europa krijgen we overigens de modellen die nog over een fysiek simkaartslot beschikken. Dat betekent dat de hier vermelde Europese accucapaciteiten lager zijn dan die van Amerikaanse iPhones.

Apple iPhone 17 Pro Max - Verschil in accucapaciteitApple iPhone 17 Pro Max - Verschil in accucapaciteit

De accu van de iPhone 17 Pro Max met simkaartslot (links) en die van het model zonder simkaartgleuf.

Hoe dat in de praktijk uitpakt, moeten we natuurlijk nog zien: onze accutest houd je tegoed in onze review. Apple zegt zelf dat de iPhone 17 tot 30 uur video kan afspelen, de 17 Pro dat tot 31 uur kan doen en de Pro Max het in zo'n scenario 37 uur lang volhoudt. Over het opladen blijft de fabrikant tot dusver een beetje vaag: we weten alleen dat de bedrade laadvermogens van in ieder geval de Pro-varianten hoger liggen. Draadloos opladen kan op alle iPhone 17-modellen met maximaal 25W wanneer je een Qi2-lader gebruikt.

Voorlopige conclusie

Een preview draait in essentie om onze eerste indrukken, maar je moet wel heel scheef naar de presentatie hebben gekeken om de verschillende upgrades over het hoofd te hebben gezien. Daar doen mijn eerste indrukken niets aan af, al zijn de iPhones zoals altijd wel weer ontzettend duur.

Eindelijk is het gedaan met het antieke 60Hz-scherm op de iPhone 17 en dat is slechts een van de meerdere vernieuwingen op de instap-iPhone 17. Door de sloot aan hardwarematige upgrades – en dan bespreek ik hier iOS 26, de nieuwe software, niet eens – lijkt dit model voor veel mensen interessanter te zijn dan ooit tevoren.

Over de Pro-modellen ben ik voor nu ook positief, al zal de doorsnee consument waarschijnlijk maar weinig verschil opmerken tussen het standaardmodel en de Pro-versies. Een helderder scherm, nieuwe frontcamera, dezelfde 48-megapixelultrawidecamera, nieuwe soc en grotere accu heeft de reguliere iPhone 17 immers ook. Een betere lens op de hoofdcamera, indrukwekkendere telecamera, krachtigere soc met eindelijk een vaporchamber en nog grotere accu's met hogere laadsnelheden ontbreken daar echter. Voor powerusers lijken de Pro-modellen dus genoeg interessants te bieden.

Kortom: het lijkt een goed jaar te worden voor degenen die op zoek zijn naar een nieuwe iPhone. De iPhone 17-modellen zijn vanaf 12 september beschikbaar voor preorder en liggen vanaf 19 september in de winkels.

Redactie: Dennis de Vries • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (204)

204
203
137
4
0
26

Sorteer op:

Weergave:

"het opladen blijft de fabrikant tot dusver een beetje vaag: we weten alleen dat de bedrade laadvermogens van in ieder geval de Pro-varianten hoger liggen. Draadloos opladen kan op alle iPhone 17-modellen met maximaal 25W wanneer je een Qi2-lader gebruikt."

Iphone 17:

Binnen 20 minuten14 tot 50% opgeladen met een adapter van 40 W of meer (afzonderlijk verkrijgbaar) in combinatie met een USB‑C-oplaadkabel

Binnen 30 minuten14 tot 50% opgeladen met een adapter van 30 W of meer in combinatie met een MagSafe-oplader (beide afzonderlijk verkrijgbaar)

Iphone 17 pro:

Binnen 20 minuten14 tot 50% opgeladen met een adapter van 40 W of meer (afzonderlijk verkrijgbaar) in combinatie met een USB‑C-oplaadkabel

Binnen 30 minuten14 tot 50% opgeladen met een adapter van 30 W of meer in combinatie met een MagSafe-oplader (beide afzonderlijk verkrijgbaar)

(bovenstaande gegevens gewoon van de Apple website)

Dus bovenstaande quote uit het artikel snap ik echt niet?

[Reactie gewijzigd door Roflmao op 11 september 2025 21:53]

Er staat letterlijk in je text "of meer" wat dus suggereert dat het sneller kan maar niet hoeveel.
Dat slaat op het vermogen van de oplader. Je behaalt die snelheid met opladers die minimaal 40 watt bieden.
Altijd weer die discussie over bij merk x krijg je betere hardware voor je geld.

Iedereen vind het normaal dat je bij de aankoop van een PC/laptop een Windows licentie betaald, ja daar betaal je voor want hetzelfde apparaat met Android OS is vaak goedkoper.

Ik ben momenteel een iPhone Xr gebruiker en die wil ik vervangen omdat deze soms wat trager begint te worden. Mijn volgende telefoon moet en zal een toestel worden met iOS. Ja met AI lopen ze enorm achter, maar voor mij is er gewoon geen alternatief. Onlangs een Head Unit gekocht voor in de auto met Android, op mijn werk met regelmaat Android hardware in mijn hand, maar ik kan er gewoon niet aan wennen. Op een of andere manier is het gewoon niet zo gebruiksvriendelijk als iOS.

Als er twee exact dezelfde toestel te koop zouden zijn, één met Android en één met iOS, dan betaal ik met alle plezier extra voor de iOS versie. En dat weet Apple ook.
Ik blijf het fascinerend vinden hoe sterk het marketingteam van Apple is. Ze weten altijd de beste slogans, namen en reclames te bedenken voor nieuwe iPhone-features, terwijl veel budget-Androids die functies vaak al lang hebben. Ik vraag me af of een gemiddeld iPhone-gebruiker gewoon minder wil, of dat Apple bewust later komt met bepaalde functies. Zelf ben ik totaal geen iPhone-fan, al vond ik het design altijd wel strak en goed afgewerkt. Ik ben blij dat mijn S25+ ook diezelfde strakke uitstraling heeft. maar wat ze nu met dat eiland hebben gedaan vind ik persoonlijk jammer. Het enige dat ik nog mooi vond aan de iPhone is voor mij nu ook weggevallen. Het ziet er een beetje goedkoop uit en past niet bij wat ik van Apple zou verwachten.
Voor mij is de iPhone gewoon de enigste optie. Het heeft VoiceOver, wat gewoon goed werkt. Hoewel Android TalkBack beter is geworden, VO is king. Ook braille is beschikbaar out of the box. Bij Android moet ik dan van alles installeren en instellen.

IOS heeft remote help standaard beschikbaar. Een Apple medewerker kan inbellen op de iPhone en met een pijltje aanwijzen waar je moet klikken.

Vooral in de beginjaren bood Apple jarenlange updates, wat bij Android hooguit een paar jaar was. Tegenwoordig is dat bij vooral de premium Android modellen beter geworden.

De privacy opties zijn geweldig goed. Ik kan per app bijvoorbeeld plaatsbepaling, gebruik van microfoon, camera, mobiele data (...) toestaan voor 1 sessie, nooit of altijd. Ik kan apps "temmen" zodat de batterij niet zo snel leeg loopt.

De bouwkwaliteit is goed. Zelfs een vijf jaar oude iPhone voelt nog steeds premium aan.

Zijn er nadelen? Zeker. De prijs is hoog. Ze lopen achter met features. Ze zijn heel erg op vormgeving gefocust wat mij niet boeit wat de iPhone gaat toch in een hoesje. Dat megapixeltje meer boeit mij ook niet, net zo min als dat milimetertje binnen. Het belangrijste minpunt is dat Android veel flexibeler is. Dat je bijvoorbeeld een word document met een usb kabeltje naar een pc kan omzetten. Bij Apple moet dat via een clouddienst, google drive o.i.d.

Voor mij is een iPhone een werkgereedschap, tot zover werkt het gewoon.
Ik ken het niet eens. VO en TB ken ik niet en braille heb ik niet nodig. Maar je bent dus slecht zient? Hoe werkt braille op een telefoon?
IOS heeft remote help standaard beschikbaar. Een Apple medewerker kan inbellen op de iPhone en met een pijltje aanwijzen waar je moet klikken.
Oke, dat is wel iets waar andere van kunnen leren. Dit is waarvoor je dus ook meer betaald. De service die ze verlenen. Gelukkig heb ik zo iets nodig want een snelle zoek in je instellingen of google weet ik het vaak wel te vinden. Maar voor bijvoorbeeld een ouder persoon zou hier zeker van kunnen profiteren
De privacy opties zijn geweldig goed. Ik kan per app bijvoorbeeld plaatsbepaling, gebruik van microfoon, camera, mobiele data (...) toestaan voor 1 sessie, nooit of altijd. Ik kan apps "temmen" zodat de batterij niet zo snel leeg loopt.
Die opties zijn voor ook altijd mogelijk geweest voor wat ik weet bij samsung in ieder geval. Zo heb ik laatst overal waar ik het niet nodig vond dat het mijn locatie nodig had uitgezet. Flitsmeister en maps zijn de enige die het nodig hebben. Maar ook heb ik aangegeven dat ze het alleen mogen gebruiken tijdens gebruik van de app. Die optie heeft android om aan te geven. Ook heb je voor foto's beperkt toestaan mogelijk. hiermee kies jij een aantal foto's die de app mag zien. Dus als je een foto wilt sturen via insta.
De bouwkwaliteit is goed. Zelfs een vijf jaar oude iPhone voelt nog steeds premium aan.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Iphone heef taltijd goede kwalitiet materialen gebruik ipv plastic achter kantjes bij samsung.
Het belangrijste minpunt is dat Android veel flexibeler is.
Maar daardoor is Android minder veilig. Het is het een of het ander.

[Reactie gewijzigd door TheProst op 11 september 2025 12:56]

Ik kan maar moeilijk geloven dat Apple tijd aan een gebruiker gaat 'verspillen' door in te bellen op zijn of haar telefoon en te zeggen waar die moet klikken. Dat is ook niet echt hun taak, maar eerder iets voor de gemeenschap die je ondersteuning geeft voor iets dat je zou moeten weten of moet opzoeken. Microsoft gaat je toch ook niet helpen met op Opslaan te klikken in Word?

En zodra ze je centen hebben, ben je toch niks meer waard voor hun?
Ik weet niet hoe hun dat doen. ben niet bekend met deze type ondersteuning.
En zodra ze je centen hebben, ben je toch niks meer waard voor hun?
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ze willen natuurlijk dat je ook klant blijft.
Dat kunnen ze ook goed door hun zaken zo o.a. min mogelijk compatibel te maken met andere dingen en dat doen ze ook... Tot ze verplicht worden het tegenovergestelde te doen.
Niet dat Microsoft zo veel beter is, die gaan bijvoorbeeld nooit Office op Linux uitbrengen want dan valt er voor heel veel bedrijven de nood om Windows te gebruiken weg.
Dat je het moeilijk kan geloven verandert niks aan het feit dat het toch écht zo is. ;) Ik heb laatst Apple gebeld voor een probleem met iCloud en Mail. Toen werd er na het vragen van toestemming ook meegekeken op m’n scherm op zowel m’n MacBook Pro als iPhone. Er verschijnt een inderdaad een rode pijl in beeld waar m’n support agent wou dat ik heen ging. Ik ben zelfs later nog teruggebeld omdat ze meer informatie nodig hadden.
Da's goed voor je, maar als die Apple-genieën of hoe heten ze zichzelf juist niet in 1 keer deftig een mailaccount kunnen instellen vermoed ik dat het ook Indische loonslaven of dergelijke knakkers waren. En geen experts.

En ik dacht dat alles op Apple-spul quasi vanzelf ging en supermakkelijk was, opnieuw een illusie armer! :P
De illusie is dat iedereen tech savvy is en er geen digibeten bestaan of ouderen. ;)
Volgens mij bleek laatst dat Iphone meer vulnerabilities heeft dan Android. Maar goed, dat blijft continu verschuiven wie het het beste doet op dat moment.
Het nieuwe DMA sideloading gebeuren heeft een hele andere beerput open getrokken waardoor er inderdaad een hoop verschuiving is op security vlak.

App repackaging is nu gewoon een giga gat in de security maatregelen waar men te lang niks aan gedaan heeft, maar door de DMA nu ineens wel moet.
This research was conducted before Apple began allowing sideloading on iOS as part of the DMA. If anything, the security situation may be worse going forward. These findings only suggest that app developers have prioritized security measures and repackaging protections more diligently on the Android side, specifically because of the more hostile app environment. On iOS, there was a misplaced assumption of sufficient security provided by the App Store review and sandboxing alone.

This complacency on the part of iOS developers aligns with the app threat report polling carried out in our webinar on iOS vs. Android security, where most respondents said their mobile security efforts skew heavily toward prioritizing Android over iOS. The perception of an iOS security advantage has paradoxically opened the door to iOS apps having worse real-world vulnerabilities. Developers haven't invested equivalent resources into app hardening and anti-repackaging measures on iOS.
For our report on the state of iOS app security, we analyzed the top 100 most downloaded apps for both iOS and Android to test their vulnerability to repackaging attacks.

The results were surprising. A whopping 93% of the top iOS apps were vulnerable and could be successfully repackaged. Some of these repackaged iOS apps have been downloaded over 5 billion times in the past year. In contrast, only 62% of the top Android apps were vulnerable to repackaging under the same testing conditions.
https://promon.io/security-news/android-vs-ios-security
Locatie vind ik voor de camera app ook erg fijn. Dan staat in de EXIF de exacte plek waar een foto genomen is en als ik een foto op de telefoon zelf bekijk ook al een plaatsnaam.
Dat je bijvoorbeeld een word document met een usb kabeltje naar een pc kan omzetten. Bij Apple moet dat via een clouddienst, google drive o.i.d.
Of het op een PC kan weet ik niet want die heb ik niet, maar op je Mac kan je gewoon ene kabeltje inpluggen dan dan kan je bij je files. Geen idee waarom je dat zou willen, via de cloud of AirDrop is handiger maar het kan wel gewoon.
Binnen het Apple ecosysteem werkt bestanden overzetten naadloos. Er zijn echter ook (veel) mensen of bedrijven die een PC of (windows) laptop gebruiken. Dan is het soms sneller en handiger om even wat bestanden of presentaties uit te wisselen zonder gedoe met clouddiensten of het gebruiken van een internet file sharing dienst. Bijkomend voordeel, mijn iPhone wordt meteen bijgeladen als ik hem een uurtje of zo aangekoppeld laat.
Er zijn echter ook (veel) mensen of bedrijven die een PC of (windows) laptop gebruiken. Dan is het soms sneller en handiger om even wat bestanden of presentaties uit te wisselen zonder gedoe met clouddiensten of het gebruiken van een internet file sharing dienst.
Want OneDrive is geen optie?

Ik vind het persoonlijk een gedrocht, maar als je dan toch met windows aan het werk bent dan maakt OneDrive volgens mij ook niet meer zoveel uit.
Bijkomend voordeel, mijn iPhone wordt meteen bijgeladen als ik hem een uurtje of zo aangekoppeld laat.
Die USB 2.0 snelheid is laag, maar zolang duurt een word document overzetten nou ook weer niet toch? :+
Het feit dat je dat moet gebruiken omdat je geen Mac hebt is meer het punt wat hij bedoelt. Als je McAfee op je computer geïnstalleerd krijgt, moet je dan maar ook gaan gebruiken? Ik vind je argument een beetje raar. Het is gewoon fijn om de optie te hebben om het via kabel te doen i.p.v. een clouddienst of binnen het ecosysteem. Ik snap niet wat er zo mis is met het hebben van meer opties om hetzelfde te kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Kopri op 12 september 2025 11:41]

Het feit dat je dat moet gebruiken omdat je geen Mac hebt is meer het punt wat hij bedoelt
Moet? Volgens mij moet niks.

https://support.apple.com/en-mk/120402

Maar goed, je moet een appje downloaden en dan heb je gewoon een verkenner voor je iPhone. Kan dus gewoon.
Als je McAfee op je computer geïnstalleerd krijgt, moet je dan maar ook gaan gebruiken?
Op een werk PC? Ja, dat was ook het argument. Meeste bedrijven hebben voor werk gewoon een onedrive actief.
Het is gewoon fijn om de optie te hebben om het via kabel te doen
Mogelijkheden zat. Ook op Windows, altijd al geweest. M'n eerste iPod Touch (64gb) gebruikte ik ook als veredelde USB stick.
Je kan via pc niet via verkenner een .pdf bestandje erop zetten. Toen moest ik een klein traantje laten. iPhone ligt ergens in een kast 😬
Wel via een App die Apple gewoon voor je levert. Het is niet zo gek dat Windows niet kan schrijven of lezen van/naar een filesystem wat het niet kent. Je kun ook geen Ext4 drive gebruiken in verkenner zonder extra software te installeren.
Ik weet niet hoe je die inference maakt (was het de Ext4?), maar het was juist om even aan te geven dat je met een linux formatted storage device ook niet zomaar even met verkenner wat dingen heen en weer kan slepen.

Android heeft daar ook een hele laag omheen zitten, maar die doen het on device (omdat ze nu eenmaal geen devices hebben waar ze het wel native in kunnen verwerken anders dan misschien ChromeOS).

Maar voor Linux zijn er ook applicaties die gebaseerd zijn op deze library: https://libimobiledevice.org en die zouden dat wel degelijk moeten kunnen.

Normaliter meld een iPhone zich als camera device als deze op linux wordt aangesloten, dus dan kun je ws wel foto's enzo zien.
ext4 kun je wel aan de praat krijgen op Windows (en NTFS werkt al heel lang goed op Linux) maar telefoons zijn rare dingen en werken met gevirtualiseerde bestandssystemen en extra lagen zoals je zegt, dus het is nooit native ondersteuning, ook niet als je OS het aan kan.
Wat Android en iPhone intern gebruiken weet ik niet.

Maar dat hoeft ook niet echt, als het als USB-emulatie geval werkt, ben ik al tevree, want je kan er toch data opzetten en afhalen. Je hebt geen block niveau toegang, maar toch kun je bestanden manipuleren.
PTP/MTP werkt ook wel, maar is wat beperkt in functionaliteit voor zover ik weet.
Ter aanvulling van een geen-Windows gebruiker: Ext4 werkt prima met een Mac. Ook zonder een proprietary plugin.
ext4 kun je wel aan de praat krijgen op Windows
Maar vereist wel extra handelingen en software, net als dat NTFS ook op Mac extra dingen vereist.

EXT4 werkt dan wel weer native op MacOS
Maar dat hoeft ook niet echt, als het als USB-emulatie geval werkt, ben ik al tevree, want je kan er toch data opzetten en afhalen.
Ja dan moet je even die files app for windows downloaden. Werkt echt best goed moet ik zeggen.
Ik ben het met je eens dat het apple ecosysteem fantastisch werkt.

Maar ik als tweaker heb mijn Honor V2 helemaal naar mijn hand gezet, chrome eraf gegooid en alles via firefox.

Apps zoals Youtube feestboek instagram tiktok allemaal zonder reclame.
Apple komt bewust later met features en functies. Dat is al jaren zo. Veel features bestonden al jaren maar werkte nooit helemaal zoals je zou verwachten op Android / Windows of whatever.

Daarom hebben ze de horizontale zoom ook overgeslagen, de under screen camera enz enz enz. Allemaal nieuwe dingen die super vet zijn (als tweaker) maar voor een eindgebruiker net nadelig kunnen zijn. (de super zoom camera amper tot niet gebruikt en amper tot niet stabiel te krijgen zodra het niet perfect licht is. De under screen camera die altijd een beetje vaag bleef of net een grid over het beeld toonde waar de paar nog bestaande pixels zaten.)

Maar zo missen ze ook regelmatig de boot en moeten ze jaren na dien in eens toch verplicht mee doen. (kug kug USB-C)

[Reactie gewijzigd door Shunt op 11 september 2025 12:32]

Ik snap best dat je niet als eerste wilt zijn met nieuwe features. Je moet eerst alle fouten en kinderziektes eruit halen. Maar vijf jaar wachten nadat je grootste concurrent (Samsung) al 120Hz-schermen heeft geïntroduceerd vind ik wel erg lang. Op dat punt kun je niet meer zeggen dat je het eerst perfect wilt hebben.

Superzoom vond ik persoonlijk best handig toen ik nog een S21 Ultra had. Het is natuurlijk deels marketing, maar soms komt het echt van pas. Bijvoorbeeld als ik ergens iets moest lezen maar geen zin had om op te staan, kon ik gewoon even inzoomen en het probleem was opgelost.

Wat betreft de USB-C-verplichting, ik vind dat juist een goede ontwikkeling. Het is toch ideaal dat je straks bijna al je apparaten met één kabel kunt opladen of aansluiten? Voor mij is dat al zo: mijn headset, muis, toetsenbord, smartwatch, telefoon en zelfs mijn elektrische schroevendraaier gebruiken allemaal USB-C. Dat maakt het veel makkelijker en overzichtelijker, al moet je wel de verschillende types USB-C uit elkaar kunnen houden.
Apple bracht in 2021 zijn eerste telefoon uit met 120hz en zo ver ik kan zien was Samsung een jaartje eerder met de s20.
Het punt is natuurlijk dat (overdrijf-modus:aan) elke android telefoon van drie tientjes of meer een 120hz scherm had, waar de instap-iPhone van toch nog vele honderden euro's het moest doen met een 60hz scherm. Hetzelfde gold voor de oled-schermen. Veel van de véél goedkopere androids hadden dat allang toen Apple dat op de instapper introduceerde.

Het spul van Apple is niet goedkoop, dan is het soms opvallend dat ze met bepaalde specs behoorlijk achter lopen. Maar goed, specs zijn niet het belangrijkste aankoopargument voor Apple-gebruikers
Winstmaximalisatie. Kleine stapjes en proberen je klanten te verleiden met mooie marketing tot een upgrade die ze eigenlijks niet nodig hebben. Alles voor de aandeelhouders! Daar komt bij dat wanneer je klanten zo vast zitten in je ecosysteem, ze toch niet makkelijk kunnen switchen en hoef je dus ook geen haast te maken met grote technologische sprongen.

...En dat zeg ik als gebruiker van een iPhone 11 en een Macbook Air M1 en nog eentje uit 2012 (die nog steeds functioneert, maar nogmaals een nieuwe accu nodig heeft, omdat mijn vrouw deze nog steeds gebruikt voor haar werk (met Ubuntu Linux)). Ik upgrade pas als de hardware kapot is of niet meer met moderne apps kan werken. Beter voor mijn beurs en het milieu. Dus op mij heeft het niet HEEL VEEL werking die marketing prut... Eh... Praat van Apple.
Mja jammer dat er zo selectief wordt onthouden wat Apple deed. Met de iPhone X (de eerste iPhone met OLED scherm) was het niet het OLED scherm ansich dat nieuw was, maar het feit dat de bezels rond het scherm aan alle zijkanten even groot waren. Geen keiharde technische spec, maar meer een esthetische. Dit was nog in de tijd dat veel Android telefoons een kin(netje) hadden in de vorm van een wat grotere bezel aan de onderkant.
Dus om dan te zeggen: "alles voor de aandeelhouders" is wat flauw omdat je dat simpelweg niet weet. Wellicht speelde het een rol, maar het was iig niet de enige reden om te wachten met een OLED scherm.
Apple loopt door de jaren heen ook op sommige vlakken technisch echt wel voor - van cpu en gpu tot scherm eigenschappen zoals kleur echtheid en helderheid. Maar ze willen perse een hoge marge en letten op alle onderdelen, inclusief diegene die niet zo sexy zijn zoals speakers en trilmotor waar bij de Android fabrikanten juist vaak bezuinigd wordt.

ze zitten ook met hun volume - ze maken niet even 10k iPhones om een nieuwe tech te proberen maar gelijk honderden miljoenen.


Dus ja echt het nieuwste vind je vaak op de Chinese telefoons.
Mja jammer dat er zo selectief wordt onthouden wat Apple deed. Met de iPhone X (de eerste iPhone met OLED scherm) was het niet het OLED scherm ansich dat nieuw was, maar het feit dat de bezels rond het scherm aan alle zijkanten even groot waren. Geen keiharde technische spec, maar meer een esthetische. Dit was nog in de tijd dat veel Android telefoons een kin(netje) hadden in de vorm van een wat grotere bezel aan de onderkant.
Volgens mij beschrijf je hier perfect wat ik bedoel. Kleine stapjes.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 12 september 2025 12:30]

Is het ook niet gedeeltelijk zo dat mensen grote upgrades meestal niet zo leuk vinden?

In kleine stapjes een aanpassing uitvoeren gaat gewoon veel gemakkelijker, mensen houden niet zo van grote veranderingen.

Uiteraard komt dit ook de aandeelhouders een beetje goed uit maar zoals je zelf aangaf, de toestellen zijn -standaard- van een hoge kwaliteit en behouden daardoor deels ook hun betere restwaarde, er zijn de die hard fans die elk jaar het nieuwste van het nieuwste moeten hebben maar in mijn beperkte kring zie ik die behoefte toch steeds minder worden en de meerderheid gebruikt de telefoon gewoon tot hij echt vervangen moet worden.

Voor mij voelt het een beetje zoals een computer van vroeger, je hebt echt niet meer de laatste nieuwtjes nodig aangezien bijna alles deftig genoeg werkt en soms er zelf een kleine achteruitgang is, nieuw is niet perse altijd beter in mijn opinie.
Ow de title liet mij denken dat dit de eerste keer was. i.v.m. eindelijjk. Ik ben neit zo bekend met de specs van iphone
Het is nu voor het eerst dat de hele lineup 120hz heeft. (met uitzondering van de 16e (wat het oude SE / budget ich) toestel moet zijn.
En Apple had het sinds 2017 al in een tablet, Samsung pas in 2020. Een beetje van het ene, een beetje van het andere.
Verschil is wel het scherm in de iPhone direct een motion scherm was en kon schakelen van 24 fps tot 120 zo ver ik het uit mijn hoofd weet.
Volgens mij kende het scherm van Samsung 2 standen 60 of 120.
Apple liep ongeveer anderhalf jaar achter op Samsung met high-refresh rate schermen in smartphones en niet 5 jaar.
  • Samsung bracht in begin 2020 (met de Galaxy S20-serie) al 120Hz OLED-schermen uit.
  • Apple introduceerde pas in 2021 met de iPhone 13 Pro en Pro Max een 120Hz display (ProMotion).
Vergelijking hier is op het basis model. Samsung S20 had al een 120Hz scherm in 2020 terwijl Apple nu in 2025 komt met 120Hz op zijn iPhone 17. Dat is toch wel 5 Jaar later.

De duurdere modellen worden hierop niet gekritiseerd.
Een Samsung S20 is toch bij Samsung wel hun topmodel. Wanneer kreeg de Samsung A series een 120 Hz scherm zou je dan ergens moeten meenemen in het bepalen van de achterstand, ondanks dat Apple voor hun A-series een heel ander bedrag vraagt natuurlijk. De vergelijking met de Samsung Ultra gaat om meerdere redenen mank, als die tegenover de Apple Pro gezet moet, en de 'normale' Samsung S tegenover de reguliere iPhone, dan hebben ze toch teveel verschillen in strategie Samsung en Apple om dat vergelijk zinnig te maken.
Ik bedoel met dat laatste: genoeg nieuwigheden komen tegelijk op de S series en de ultra beschikbaar in dezelfde generatie, terwijl bij de iPhone zo goed als altijd de Pro modellen een jaar eerder zijn met bepaalde techniek of spec upgrade, en de normale iPhone 1-2 generaties later pas diezelfde verbeteringen. Of zelfs helemaal nooit, zoals met de telelens... wat bij Samsung de 'normale' S series ook wel al heeft
Wel is de ProMotion branding al in 2017 meen ik begonnen in hun iPad Pro line-up.
120Hz (ProMotion voor Apple) was altijd gewoon een pro-feature. Dat zal er al wel in sinds de 13 Pro (Max), maar is nu pas voor het eerst beschikbaar in de 'gewone' iPhones.
Van wat ik zo kan vinden was de eerste samsung met 120Hz de galaxy S20 uit begin 2020, terwijl de iPhone 13 Pro in 2021 uit kwam, dus 'maar' 1,5 jaar verschil
Wikipedia: List of smartphones with a high refresh rate display

Ik denk dat je de opmerking over USB-C ook verkeerd opvat.
Apple heeft daar juist de boot gemist door niet eerder naar USB-C te gaan, dus jullie vinden dit beide een goede ontwikkeling dat Apple dit (al dan wel wat laat) nu ook heeft.
Die 120 hz schermen heeft Apple toch ook al een tijdje? Alleen zaten ze niet in hun basismodellen.
De s20 had een 120Hz paneel, maar dat kon alleen een 120 Hz (of 96 of ander ingestelde frequentie) doen. Dus je moest dat zelf instellen en dat was het dan. Deze panelen gaan van 120 tot 1 Hz. Significante reductie in resourceverbruik hierdoor en ook een hele andere techniek. Ook heeft het wel een tijdje geduurd voordat je het op de S20 daadwerkelijk op full res kon gebruiken:

nieuws: 'Samsung werkt aan 120Hz-verversingssnelheid bij hoogste resolutie Galaxy S20'

Ik snap dat het op het oog lijkt alsof het hetzelfde is, maar functioneel is het echt niet te vergelijken met elkaar. Uiteindelijk is dat ook wel weer goed gekomen, maar Apple is altijd wel terughoudend in dat soort dingen zolang het niet 100% goed werkt.

Daadwerkelijke VRR vs een fixed 120Hz paneel (met alle gevolgen van die) is echt een heel groot verschil.
Het is toch ideaal dat je straks bijna al je apparaten met één kabel kunt opladen of aansluiten?
Behalve dan dat mijn PC nog steeds maar met 1 USB-C poort kwam aan de achterkant. Terwijl mijn Macbook die ie verving al met usb-C only kwam. In PC wereld is USB-C echt nog veel te weinig goed geïmplementeerd. Dat gaat al een stuk beter met USB 4, maar nu kan ik dus weer de USB A apparaten weer gaan vervangen.
"jaren na dien"? Hoe is het mog elijk?
Ik blijf het fascinerend vinden hoe sterk het marketingteam van Apple is. Ze weten altijd de beste slogans, namen en reclames te bedenken voor nieuwe iPhone-features
Ik vind het langzaamaan irritant te vinden hoe ze bepaalde dingen brengen. Kijk ook naar de dikte van de Apple Watch... ze zeggen dat het de dunste Watch is die ze ooit gemaakt hebben, als ik naar de specs kijk zie ik gewoon dat hij exact hetzelfde is als zijn voorganger.

Je kan steeds moeilijker geloven wat de features daadwerkelijk zijn, dat werkt bij mij wantrouwen. Ze bereiken bij mij in elk geval averechts ermee.

Om toch positief in mijn bericht af te sluiten... de unibody van de 17 Pro lijkt me wel heel netjes en mooi in lijn met hun MacBooks.
Lol de unibody iPhone past in de verste verte niet bij het design van de Macbook, met zijn gekke vorm en lelijke plastic insert achter in het midden. Totaal verschillende design language. Het enige wat het zelfde is, is dat het uit één stuk aluminium komt, maar dat was het wel. De iPads doen dat veel beter.
ik heb me het meest verbaast over de teruggang naar aluminium. Titanium werd altijd geroemd om zijn sterkte en kwaliteit. Maar nu de titanium prijzen flink gestegen zijn is aluminium ineens weer de beste keus.
Ik moet hem natuurlijk nog in het echt zien, maar na sinds 2017 inox en titanium gewend te zijn, vind ik de IP17pro er op papier en foto maar "goedkoop" uitzien. Je betaalt wel een premium prijs voor een product dat qua uiterlijk er sinds 2017 midrange uitziet.

Bij de Samsung Galaxy S25 lijken ze nog wel titanium te gebruiken icm zo'n Vapor chamber.

Je koopt voor een stukje ook een mooi design. Ze verkopen door die beslissing in alle geval een iPhone 17 ProMax minder.
Ik zal het met mijn goudkleurige 14 ProMax nog maar een jaartje verder volhouden.
Apple is lifestyle. Vormgeving : super. Software : super. Intergratie : geweldig.

Vorig jaar een maand Samsung Fold6 geprobeerd. Daarna weer terug naar iPhone 16 pro.

Ik ben ingenieur en ontwikkel graag, maar mijn digitale omgeving moet gewoonweg altijd werken, en een plezier zijn om mee te nemen cq te gebruiken.
Dat is dan jouw persoonlijke ervaring. Vormgeving is natuurlijk een kwestie van smaak. Software is inderdaad bij Apple wat strikter, waardoor het soms iets consistenter kan werken. Integratie hangt vooral af van het ecosysteem waar je in zit. Ik vind juist dat je bij Android meer keuze hebt, omdat het niet merkgebonden is. Apple is Apple, terwijl Android-toestellen samenwerken met veel meer merken en diensten.

Ik neem aan dat je meerdere Apple-producten gebruikt. Dan snap ik dat het goed samenwerkt, maar een overstap werkt pas echt als je alles vervangt, anders verlies je juist een deel van die integratie.

Mijn Samsungs hebben nog nooit problemen gegeven. Ze werken altijd, zijn tot in detail te personaliseren en doen precies wat ik wil. Het enige voordeel van Apple is misschien dat het heel “idiot proof” is: alles zit zo dicht dat je bijna niets fout kunt doen. Ik heb in iedergeval altijd plezier met de mijne en het is en blijft altijd een persoonlijke voorkeur.
Ik kan me prima voorstellen dat mensen met een Samsung + Android + Windows super tevreden zijn. Ons hele huis draait op apple, overal alle kamers, meerdere computers, iPhones, koptelefoons, etc etc. Voor ons geen enkele reden om over te stappen. Maar nogmaals, ik besef dat we in een heerlijke apple-hemel-lockin zitten.
Precies, daarom gaan bij mij zowel MacBook als iphone 15 pro max er uit. Instabiele software, veel te veel klikjes voor de simpelste taken. Een niche product voor de fanbase, maar ik heb pure kwaliteit nodig, geen marketing.
Ik heb de afgelopen 15 jaar Android vaak genoeg een kans gegeven, voornamelijk via devices die ik van de werkgever heb. Ik gooi ze vaak binnen een paar dagen al aan de kant.

Voor mij is het gewoon troep waar ik niet aan kan wennen. Die premium voor Apple betaal ik met alle liefde per 3-4 jaar. Gewoon omdat het werkt.
Ik vraag me dan af over wat voor opties u het heeft.

Sinds de iPhone 3G lijken ze allemaal erg op elkaar. Je kan er nog mee bellen, en je kan er foto’s mee maken. Internet en apps hebben ze ook allemaal.

Het enige wat een enkele leverancier bied is opvouwbaar, maar goed die zijn dan ook gelijk veel duurder dan een iPhone .
Ik ben nu bijna 5 jaar over op Apple. Ik had hiervoor elke 2 jaar de meest recente Samsung S. Dat zijn mijn inziens toch wel de highend toestellen van Android.

Mijn redenen dat ik overgestapt ben:
  • Achtergrond apps op Samsung. Er draait zoveel meuk op de achtergrond welke vaak ook niet eens uitgeschakeld kan worden.
  • Behalve die achtergrond apps die ik niet kan uitschakelen zijn er sommige apps die ik niet kan verwijderen. Met name Samsung apps zelf.
  • Op Samsung S toestellen moet ik naast een Google account een Samsung account hebben.
  • Op Samsung S toestellen heb je ook nog es te maken met 2 app stores. De reguliere Playstore maar ook Samsung's eigen sausje.
  • Bloatware: 2 browsers, 2 dit, 2 dat. Allerlei zooi pre-installed. Zoveel meuk.
  • Google. Ik wilde een paar jaar geleden mijn gebruik van Google ernstig inperken.
Vervolgens is mijn eerste iPhone de 12. Dat toestel was na 4 jaar nog perfect en een batterij van 89%. Al mijn Samsung's was de batterij na 2 jaar dusdanig op dat elke dag opladen een must was. Dat was dus een een fijne ervaring.

Inmiddels op mijn 2de iPhone, de 16 Pro, ik ben supertevreden. Dat sommige features later komen, jammer maar kan ik mee leven.
Telefoon is een stuk gereedschap wat het “gewoon altijd moet doen”

Met Android heb je 101 x meer vrijheid en mogelijkheden to tweaken, personaliseren of zelfs de ROM te vervangen.

Dat is geweldig, en in verleden veel mee bezig geweest. Heden dag ben de 40 gepasseerd, ik heb geen zin noch tijd in dat eindeloos fine tunen.

doe mij maar een telefoon stuk gereedschap wat gewoon werkt
Het gaat niet altijd maar om meer functies. Maar de functies die er zijn moeten super werken.

Daar is Apple beter in. Is niet altijd de eerste, maar wat ze doen werkt erg prettig.

Helemaal als je verschillende Apple apparaten hebt. Ik vind je opmerking wat kort door de bocht dat het alleen marketing is. Anders zouden Apple gebruikers massaal overstappen, terwijl het loyaliteitspercentage nog steeds hoog is.
Al dat geneuzel over specs. Het kan mij echt niet boeien. Iedereen en met name Apple gebruikers hebben een soort van lock-in. Ik ben gewend aan de Apple-ecosysteem en het bevalt mij uitstekend. iPhone, Apple-TV, iMac, Macbook, iCloud, FindMyPhone.... het werkt allemaal uitstekend en ik zou niet willen wisselen naar Android, omdat een topmodel daar een 200Hz scherm, 80 MP front camera en wat voor andere dingen dan ook heeft. Het werkt gewoon, ik ben blij en betaal daar graag iets meer voor.
Dit is de belangrijkste reden, waar gek genoeg het minst over gesproken wordt. Het ecosysteem van Apple werkt beter als geheel, omdat Apple als fabrikant alles zelf ontwerpt en op elkaar af kan stemmen, van desktop, laptop, tablet, foon, horloge en oortjes tot mediabox en zowel qua hardware als software, werkt het in de praktijk naadloos.

Kies je voor Android, dan kies je in feite ook voor een ecosysteem/lock-in, alleen is het samenspel wat minder strak. Daar hangt dan ook vaak een iets lager prijskaartje en meer, maar andere opties aan.

Maar net zo belangrijk: Als je na jaren gebruik vergroeid bent met het ene systeem, ga je niet graag het andere gebruiken, want dat kost heel wat gewenning. Mensen houden niet van verandering.
Ik heb zelf een iPhone maar met deze onzin mogen mensen wel stoppen.

werkt het in de praktijk naadloos.

Veel vage problemen bij mijn iPhone en die van mijn familie. Bij Android had je dan vaak nog wel oplossingen via internet maar bij Apple worden vele van die discussie gewoon gesloten zonder oplossing.
Elk systeem heeft wel die 1% problemen die nooit helemaal verklaart of opgelost worden, maar dat doet er niet aan af dat het ecosysteem van Apple verder is. Je adressenboekje op je Windows desktop synchroniseert nou eenmaal niet vanzelf met je Android telefoon, om maar iets eenvoudigs te noemen.
Bij mij synchroniseert wel alles naadloos tussen tablet ,s24 en pc. Met aanvullend genot van vrijheid en de nieuwste opties
Niet out of the box. De meeste mensen zijn niet erg technisch en doen maar wat.
Sinds de jaren 90 gebruiker van de spullen van het fruitbedrijf, altijd profiel van apparaat naar apparaat verhuisd. Nog nooit ‘een vaag probleem’ gehad.
Hier meerdere keren dat hij gewoon weigert met een bestaand wifi netwerk te verbinden terwijl alle andere apparaten wel gewoon werken.

Moet ik het netwerk verwijderen en dan doet hij het weer 2 weken.

Even een voorbeeld.
Welk device en iOS versie heb je.
SE2022 met laatste versie IO (niet 26)
Exact, bij Android houd je altijd die interne strijd tussen bijv. Samsung en Google. Beide willen dat je hun eigen webbrowser gebruikt, de eigen cloudoplossing, de eigen back-up functie, de eigen wachtwoordmanager, de eigen email app, de eigen agenda etc.

Ik heb jarenlang Samsung Galaxy S-toestellen gehad (tot 5 jaar geleden) en het zijn echt fantastische dingen. Maar ik ergerde me vaak aan de niet goed functionerende back-up functie van Samsung. Moest dan weer via USB-kabel aan de laptop, liep soms random helemaal vast en dan moest je het toestel weer rebooten.

Bij Apple, al mis ik sommige voor mij hele fijne software features, heb je in 99% van de gevallen 'gewoon geen gezeik' en werkt het. En de softwareoplossingen werken vaak ook voor vele jaren, waar Google met veel dingen nog wel eens wil experimenteren en dan ineens de stekker eruit trekt.
Bij Mail op macOS verspringen bij mij de breedtes van de kolommen ongeveer 1x per dag naar een andere waarde. Klik ik een andere postbus aan en weer terug, dan staan ze weer goed. Dat is op dit moment het enige wat niet goed werkt bij mij.

Ik ben een soort van de it-helpdesk van mijn sociale kringetje en dan krijg je allerlei vragen. Ik vind het ook altijd wel een soort van sport om mensen daar zo goed mogelijk mee te helpen. Maar soms valt dat niet mee. Ik heb bijvoorbeeld een digitaal eh… minder handige man geholpen aan een stappenplan, waarmee hij zelf facturen kan maken in Google Sheets, ze kan printen, en bewaren als pdf op zijn pc en Google Drive.

Best een prestatie voor die kerel, want hij had eerst al hulp nodig bij het verkleinen van een venster in Windows.

Maar geheid dat Google Sheets een à twee keer per jaar weer iets verandert, zoals de positie van de knop voor ‘Exporteer naar .pdf’ 🙄. Dat staat dan ineens in een heel ander menu. Die man loopt dan gelijk vast.

Virusscanners die met pop-ups blijven komen, keuzes bij updates, backups bij clouddiensten, spamfilters, hoe je foto’s verstuurd met whatsapp-achtige apps, dat soort zaken verandert nogal eens en wat je zegt, Microsoft, Samsung, Google, Dropbox etc willen allemaal dat je bij hen klant wordt en blijft en zetten daar nogal eens drammerig op in.
In ons bedrijf hebben we nu bijna 10 jaar uitsluitend Apple producten. Het resultaat is, 152 werknemers, 1 fte systeembeheer minder in vergelijking met het heterogene apparatenlandschap. Goedkoper dus en ook wat betreft de vervangscyclus die nu langer is.
Voor locked-in iPhone gebruikers is misschien een andere vraag belangrijk: is dit model het waard om te upgraden?

Oudere iPhone Pro (Max) modellen zijn nog steeds heel goed en krijgen updates. Ik zie best wat mensen die nog tevreden zijn met hun 11 Pro (Max) of 12 Pro (Max). Ja, dat is n=1.

En zoals je zegt @107mb : veel mensen vinden het belangrijk dat het gewoon werkt. En die oudere iPhone modellen werken nog gewoon goed. Dat doet Apple ook goed.
Maar wat is daar anders aan in vergelijking met Android modellen, zeker van dezelfde prijsklasse?

Mijn Pixel 4a (zomer 2020, € 460,-) heb ik tot afgelopen voorjaar gebruikt en nu met een verse ROM doorgeschoven naar mijn zoon die hem met plezier gebruikt. Draait alle games die hij wil, maakt prima foto's, Magister, Teams, Signal, Youtube, bank-app... alles wat een gemiddelde puber wil doet het erop. Batterij houdt het nog steeds een dag vol, gaat vooral preventief dagelijks aan de lader om te voorkomen dat hij de volgende dag naar een lege telefoon staat te kijken.
Eerlijk gezegd was de enige reden dat ik een vervanger kocht dat hij een telefoon nodig had en ik mijzelf ook wel weer eens wat gunde. Anders zou ik die oude nog lange tijd zelf gebruiken waarschijnlijk.

En dat is dan met een toestel wat nog niet de helft kost van de instapper iPhones.

Wat ik daarmee wil zeggen: de tijd dat iPhones superieur waren is naar mijn idee ver voorbij. Dat imago hebben ze nog wel, en daar maken ze goed gebruik van. Terwijl IMHO het enige waar ze technisch gezien mee voorlopen de SoCs zijn. Voor de rest is het redelijk vergelijkbaar met midrange Androids.
Mijn iPhone Se (2015) heeft een battercapaciteit van 80% en moet om de twee dagen laden. In welke tijd leeft uw gsm?
Dat schrijf ik in mijn bericht waar je op reageert... Iedere dag preventief aan de lading.

Hoeveel hij leeg is ligt aan het verbruik. Soms zit ie er een hele pauze op te youtuben ofzo, of moet hij voor bepaalde vakken filmpjes opnemen die natuurlijk tig keer opnieuw moeten. Andere dagen gebruikt ie hem nauwelijks.

Uiteindelijk vinden wij het belangrijk dat hij onderweg ons kan bereiken. Ook op de terugweg naar huis. Dus of er nou 's avonds 20 of 80 procent in zit, hij hangt toch aan de lading.
Netjes dat het nu allemaal weer een beetje bij de tijd is met de reguliere iPhone. Voor veel mensen een reden om de pro te laten liggen.
Gewoon ronduit laat, veel te laat. De "60Hz is genoeg" excuses gaan naar mijn idee niet op, zeker niet voor een telefoon van deze prijs. Zelfs budget telefoons in Android landschap hebben al jaren 120Hz en meer opslag voor minder geld. Gelukkig is dit goedkope upsell tactiek eindelijk gestopt.
Ik heb hier een uur gedaan om een van die 60Hz is genoeg mensen het verschil te laten zien. Bij filmpje 10 en uit eindelijk in een app waar je veel scrolt begon hij het in eens te merken. Wij tweakers denken altijd dat iedereen is als ons. Maar geloof me the 60Hz people walk among us! :D
Meeste mensen zien het uiteindelijk wel als je het naast elkaar legt, maar dat maakt 60 Hz niet opeens onbruikbaar ofzo. Voor het geld dat Apple voor iPhones vraagt zou een 120 Hz scherm echter wel gewoon standaard mogen zijn.
Dat is waar: het is niet een verschil tussen een soc van 10 jaar geleden en eentje van nu. Zo'n soc van toen zou veel meer moeite hebben met de huidige systeemeisen dan simpelweg 60 vs 120 Hz.
Tsja maar dit argument werkt ook tegen andere telefoons:

Voor het geld van een Pixel verwacht ik een SOC die meekan met de beste

Voor het geld van een Galaxy verwacht ik een fijne gebruikerservaring

Voor het geld van een Oppo verwacht ik niet zoveel bloat

Het grappige is dat mensen praten alsof de IPhones zo duur zijn, maar de nieuwe pixels met hun midrange SoC, minder scherm, minder opslagcapaciteit, zijn duurder
Ja dus? Dan valt er ook wat aan te merken op Pixels en Galaxies, dat maakt het niet opeens dat we niets meer aan mogen merken op Apple telefoons toch?

Dat er (nog) duurdere telefoons zijn, maakt iPhones niet opeens goedkoop. Vreemde argumenten.

Als mijn huidige iPhone de geest geeft koop ik gewoon weer een nieuwe want ik gebruik dat ding veel voor werk en ik vind t prettig in gebruik, maar dat betekent niet dat ik kritiekloos alles wat Apple doet en laat fantastisch moet vinden ;)
Voor een telefoon zou je mij ook niet overtuigen. Voor de websites die ik bezoek, de berichtjes die ik verstuur en de filmpjes die ik kijk, heb ik geen hoge refreshrate nodig. Het is geen (multiplayer) game PC met een groot scherm waarbij het daadwerkelijk nuttig is om een hogere refreshrate te hebben.

Daarnaast zorgt een hogere refreshrate er doorgaans voor dat het stroomverbruik toeneemt, waardoor de batterijduur korter wordt.
Het is het gevoel (soepel / en sneller) dat het grote verschil is. Zodra ik een 60hz telefoon aan raak (alle non pro iphones voel ik het meteen.)
Dat zeg je precies goed: je went eraan. Maar zolang je het niet hebt of gebruikt, wen je er ook niet aan en mis je het dus ook niet.

Dat is net als een (kleine) auto zonder turbo met 60 pk: je redt je er prima mee en komt van A naar B. Maar zodra je in een nieuwere (kleine) auto met 120 pk en turbo hebt gereden, wil je niet meer anders, omdat dat heel snel went.

Met andere woorden: het is leuk, maar niet nodig of onmisbaar.
Ik heb een iPad Pro 2022 en een standaard iPhone 16, de ene met pro Motion en de ander zonder. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nooit echt de moeite ervoor neem. Maar ik merk oprecht het verschil niet met normaal gebruik. Zou ik er echt op letten kan ik dat vast en zeker zien, maar wanneer doe je dat nou? Ik pak de tablet erbij als ik op tweakers oid wat wil lezen of filmpje zien, en mijn iPhone voor al het overige gebruik. Het voelt voor ‘mij’ dus erg gimmicky, desalniettemin zit het ook niet in de weg dus prima als het er wel op zit.
Leuk voor jou, maar voor een enorm aandeel van gebruikers is dit dus een totale non-feature. Sterker nog, voor velen is het niet eens duidelijk wat een 2025 1200 euro smartphone zoveel beter doet dan hun 2021 Galaxy A-nogwat van 250 euro indertijd.
Dit, ik kan zelf 60Hz echt niet accepteren, maar mijn vriendin merkt werkelijk geen verschil. Die heeft een tijd op mijn 15PM zitten spelen en gaat zonder iets te merken terug naar haar "normale" 16.
Het is lang niet voor iedereen een belangrijke feature.
Klopt, afgelopen week een Iphone 16 van familie geïnstalleerd. Heb zelf een 15 pro op 120 en ik merk het ook niet echt, maar zie het wel als ik ze naast elkaar houdt.
Ik kán het in specifieke side-by-side vergelijkingen ook zien, maar ik moet er echt naar zoeken en het boeit me dus echt niet. Als het goedkoper/energie-efficiënter zou zijn met 60Hz (en de keuze zou bestaan) zou ik er meteen op springen. Wat mij betreft een nutteloze feature.
Mijn werklaptop en werkschermen zijn allemaal 75hz. Merk ik het, vast wel, is het vervelend nee. Ik heb liever een kwalitatief hoogwaardig scherm met nauwkeurig kleurbereik dan meer hz.
Die conclusie heeft Apple zelf ook getrokken, en ik vermoed dat ze daarom de 17 Plus hebben laten vervallen om op die manier meer mensen naar de Air/Pro modellen te pushen.
Nuja, bij de tijd… ik hoor nog vaak genoeg - ook op Tweakers - dat 60 Hz vloeiend genoeg is en dat niet iedereen het verschil ziet.
Ik weet nog steeds niet wat de daadwerkelijke fysieke omvang is van de sensor voor de hoofdcamera. Alleen een signifcant betere camera zou me kunnen doen upgraden van de 16 pro naar de 17 pro.
Apple heeft een patent aangevraagd voor aanpassingen aan de normale sensor , waarbij de pixels boven elkaar zouden liggen. Waardoor er een kleiner oppervlak nodig is .

Nieuwe beeld sensor

Dan is het lastig te vergelijken met de grote van andere sensoren.
Hmm zou dat marketing zijn? Of écht een doorbraak? Ik ben benieuwd naar de camera tests.

Het zou wel leuk zijn als er verbetering is. Bij android zijn er wel een aantal toestellen beschikbaar met daadwerklijk een fysiek grotere sensor dan je bij Apple kan krijgen, alleen die specifieke merken trekken me niet zo. En Samsung heeft helaas een verlijkbare sensor met die van de iPhone 16 pro, dus dat is geen upgrade.
Die is hetzelfde gebleven volgens mij dus zou dan niet upgraden. Alleen de telelens is naar 48mp gegaan, waarbij de 16 Pro een 12mp had.
Prijsverschil tussen de 17 en 17 Pro lijkt mij te groot, 400 euro extra voor iets betere camera's en accu ?
Zit er niet een andere processor in met meer kernen , als voorbereiding op AI?
+ genlock, ProRess raw, USB-C recording etc. Voor cameramensen is het het geld zeker waard
Ik heb uitgekeken naar de 17. Met mijn iPhone 11 en Watch series 5 (die sinds vorig jaar geen updates meer krijgt zelfs) was ik nodig toe aan vervanging. Ik was zelfs aan het overwegen om uit de Apple bubbel te stappen met de nieuwe Fairphone, maar dit wordt waarschijnlijk toch wel de vervanger voor de komende 5 a 6 jaar ;)
wat heeft je doen te beslissen weer een iphone te nemen? ongeacht de specs het verschil tussen een iphone en fairphone gaat verder dan enkel specs lijkt mij. het is niet zo dat de fairphone beter is of was dan een iphone 16. wat maakt de 17 speciaal?

ik heb ook de iphone 11 en gezien deze ios 26 krijgt blijf ik deze nog een jaar gebruiken en zie het volgende jaar wel weer
Hier ook een iPhone 11 sinds release en daarna gecombineerd met de originele SE. Beiden zullen vervangen worden dit jaar vanwege batterij (die van iPhone 11 heeft nog maar 73% capaciteit en heeft dus ECHT zijn beste tijd gehad). De S11 zit reeds in bestelling (voornamelijk voor batterij en ook het betere scherm toch deze gekozen boven de SE3). Morgen ga ik de iPhone 17 pre-orderen. Zal een verademing worden qua batterij.

Hebben jullie geen last met de batterijslijtage na al die jaren?
de capaciteit van mijn iphone zit op 71%. het voldoet mij prima echter kijk ik geen video's of gebruik ik social media. enkel safari browser en wat chat app af en toe muziek en de camera. ondanks loopt de accu over de dag leeg en is ook zeer slecht in idle maar goed het is geen hinder voor mij
Ik heb in mijn iPhone 11 vorig jaar via amac en nieuwe batterij laten zetten. Doet het nog prima. Kan met geen twee dagen op een lading doen. Is inmiddels gezakt naar 95%.


Ik wacht zelf op een iPhone met LE audio. Dat werkt hopelijk stabieler met mijn gehoorapparaten. iPhone 17 zou het moeten kunnen qua hardware begrijp ik, maar of Apple het ook aanzet?
Ik denk dat de voornaamste overweging dan toch is dat ik zou breken met het ecosysteem als ik over zou stappen, iets wat ook gevolgen heeft voor m'n familie. Fairphone overwoog ik dan weer omdat ik sterk achter de idealen sta van dat bedrijf en het ook lange ondersteuning biedt op toestellen.
Het blijft bijzonder die uittekende camera eilanden, maar blijkbaar is er een wens naar dunnere toestellen zie ook de Air en Samsung Edge.

Een vlakke achterkant met camera's in de behuizing en meer ruimte voor een grotere batterij zou logischer zijn wat mij betreft, maar er is geen fabrikant die zich daar aan waagt.
Omdat niemand een telefoon wil van 250+ gram.
Omdat bijna niemand een telefoon wil van 250+ gram.
Heb het even voor je aangepast, Het gewicht zou mij echt niet uitmaken en ik gok dus Dutchgio ook niet. Surface Duo 2 was bijvoorbeeld ook 284 gram en die vond ik nou niet echt zwaar of zo in de jaren dat ik er mee gelopen heb. Als het 500+ gram word dan ga ik me zorgen maken.
De Samsung folds lopen anders best goed en zijn ook niet bepaald lichtgewicht (Fold 3 bvb). Maar goed; voor dat gewicht krijg je wel screen real-estate terug van 2 kleine telefoons (8" / wortel(2) = 5.7").
Hou toch op met het genocide noemen, zolang er nog geen hoge rechter dit heeft bevestigd mag je niet spreken van een genocide.
we hebben geen rechter nodig om te zien dat dit een genocide is. De media laat al zien dat honderdduizenden mensen zijn vermoord door Israël.
Dit is echter wel hoe het werkt. Ook willekeurig cijfers roepen maakt je mening nog geen feit.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn