'Samsung werkt aan 120Hz-verversingssnelheid bij hoogste resolutie Galaxy S20'

Samsung werkt naar verluidt aan de mogelijkheid om het scherm te verversen met 120Hz als gebruikers bij de nieuwe Galaxy S20-toestellen kiezen voor de wqhd+-resolutie. Momenteel kan het scherm zich dan verversen met maximaal 60Hz.

Max Weinbach, auteur van XDA Developers, meldt op Twitter dat Samsung bezig is om zijn software te optimaliseren, zodat een verversingssnelheid van 120Hz mogelijk wordt bij het instellen van de wqhd+-resolutie, ofwel 3200x1440 pixels. Onafhankelijk van Weinbach toont Twitter-gebruiker Ice Universe een screenshot van een nog in ontwikkeling zijnde firmwareversie waaruit lijkt te kunnen worden opgemaakt dat Samsung 120Hz in combinatie met de hoogste schermresolutie mogelijk gaat maken.

Volgens Weinbach brengt Samsung deze functie ergens in de komende een tot drie maanden uit, al heeft Samsung officieel nog niets gezegd over de nieuwe optie of de te verwachten releaseperiode van de update. Momenteel is de verversingssnelheid bij een resolutie van 3200x1440 pixels 60Hz; 120Hz is nu alleen mogelijk als de gebruikers kiezen voor de resolutie van 2400x1080 pixels. Dit geldt voor alle toestellen in de S20-serie.

Het mogelijk maken van 120Hz bij de hogere resolutie zal een verlaagde accuduur met zich meebrengen. Het is niet precies duidelijk waarom Samsung deze optie in de komende periode lijkt te gaan introduceren. Wellicht speelt het bedrijf hiermee in op de wens van gebruikers of heeft het onderliggende issues in verband met het te verwachten hogere accugebruik weten in te dammen. De S20-toestellen hebben in vergelijking met hun voorgangers in ieder geval accu's met een relatief hoge capaciteit van 4000, 4500 en 5000mAh voor respectievelijk de S20, S20+ en S20 Ultra.

Samsung Galaxy S20 Ultra, S20+ en S20

Door Joris Jansen

Redacteur

19-02-2020 • 13:54

52

Reacties (52)

52
48
20
2
0
22
Wijzig sortering
Grootste voordeel hieraan wat ik zie is dat hoe hoger de resolutie en verversingssnelheid superbelangrijk zijn voor VR.
Ja, alleen VR is niet echt een prioriteit meer van Samsung nu. De Gear VR ondersteunt deze toestellen niet meer en de Oculus SDK schijnt de ondersteuning voor Gear VR ook al te hebben laten vallen.
Samsung is een van de grootste panelen makers in de wereld. Of samsung wel of geen prioriteit meer geeft aan VR laat me eerlijk gezegd koud, waar het mij om gaat is dat als zij blijven pushen voor hogere resolutie en hogere frequentie dat dit dan bedrijven die wel in VR investeren de mogelijkheid geeft betere schermen in te kopen.

Vooralsnog gaat niemand echt fundamenteel unieke scherpen produceren alleen maar voor VR (lijkt mij) VR is dus afhankelijk van wat de mobiele markt doet.
Het zou inderdaad fantastisch zijn, indien Samsung besluit een opvolger voor HMD Odyssey(+) te maken, om 120Hz OLED displays in hun WMR-headsets te stoppen. Ik juich deze ontwikkeling toe als Samsung HMD Odyssey eigenaar.
Persoonlijk zie ik op mijn S10 het verschil niet tussen de 1440 en 1080 resolutie (en zelfs nauwelijks met 720) en ik ben benieuwd wie dat wél ziet.
Persoonlijk zie ik het echt vrij gemakkelijk maar ik merk het ook weer niet als ik er niet op let. Er zit een schaduw om de randjes van de witte letters onder de app icons bij hogere resolutie zijn deze duidelijker om te lezen. Mijn slechte ogen zijn wel gekalibreerd met lenzen :D

Ik vraag mij nu wel af of ik dat ook zo met bewegend beeld zou hebben

[Reactie gewijzigd door rroovers op 25 juli 2024 01:22]

Anoniem: 486069 19 februari 2020 14:10
Ben niet geheel bekend met verversingssnelheden en alles wat daar bij komt kijken, maar is de stap 60 -> 120 een logische? Het lijkt mij namelijk een erg grote stap en ik zou verwachten dat het incrementeel naar de 120 toewerken wellicht wat handiger is.
Ze hebben een beetje stil gestaan. afgelopen jaren hebben andere fabrikanten gekozen voor een 90 hz scherm en nu komt Samsung in een klap gelijk omdat de verwachting is dat de concurrentie ook naar 120hz gaat dit jaar.
Ze hebben denk niet perse stil gestaan, ze hebben alleen hun 90hz schermen eerst aan de concurrenten verkocht zodat die het konden 'uittesten'. Oneplus koopt ook gewoon de schermen van Samsung toch?
Nu dat Samsung de techniek goed genoeg vindt voor zichzelf brengen ze het zelf uit.
Het verschil zal denk zitten in het totaal aantal te leveren toestellen. Kleine bedrijven kunnen misschien makkelijker iets proberen.
Samung Display Technologies ≠ Samsung Telecommunications

Oftwel Samsung moet net zo goed de schermen bij zichzelf inkopen als een andere fabrikant dat moet, zelfde bij LG Display en LG Electronics.

Het is de taak van SDT om gewoon winst te maken en ST is gewoon een klant, dus de schermen zijn niet goedkoper voor ST dan voor OP. Het is heel krom op het eerste gezicht maar best logisch.

Dus van wie de schermen zijn maakt niet zoveel uit.
Het voordeel van het hebben van Display R&D onder Samsung (dus SDT) is dat je naast het voorzien van andere klanten (zoals OP) je precies je andere bedrijf kan voorzien van wat er nodig is. ST is hierin niet zomaar een klant, en zal zeker een andere prijs krijgen dan OP als het blijkt dat onder aan de streep ze er beter uit komen.
Nou klopt niet helemaal wat je zegt.

Want kan me nog herinneren in de tijd van HTC dat Samsung display geen OLED schermen meer leverde aan HTC omdat ze het zelf nodig hadden voor hun mobiele divisie.

Dus zo een strikte scheiding hanteren ze niet zoals jij doet voor komen.
Nou klopt niet helemaal wat je zegt.

Want kan me nog herinneren in de tijd van HTC dat Samsung display geen OLED schermen meer leverde aan HTC omdat ze het zelf nodig hadden voor hun mobiele divisie.

Dus zo een strikte scheiding hanteren ze niet zoals jij doet voor komen.
Zo ver hoef je niet terug te gaan, tot dit jaar leverde Samsung geen oled's met punch hole aan derde partijen, daarom dat enkel Samsung oled's let punch hole had.

Persoonlijk zou ik liever een optie voor 90hz zien, het verschil tussen 90 en 120 is klein, en in veel gevallen niet het extra verlies aan accuduur waard.
Wellicht handiger, maar nu moeten ze wel mee met de concurrentie. 2020 wordt namelijk het jaar van 120hz bij de koplopers. OnePlus gaat volgens de geruchten de display ook op 120hz draaien met een digitizer op 240hz!
Voor normaal gebruik weet ik het zo niet. Ik weet wel dat ik ooit een filmpje zag van een iPad ie naar 120 Hz ging waarbij iemand met de pencil over het scherm schreef. Daarbij was 120 Hz veel sneller en natuurlijker. Ik weet niet wat de oude verversingssnelheid was.
Snap wel dat ze er aan werken ,want ze hebben zelf aangegeven dat het scherm 120 hz ,maar denk dat 60 of 90 voldoende is voor gebruik . Volgens mij het xiaomi 90 hz en 180 hz touchscreen voor game mode en batterij gaat dan gierend naar beneden. Ik geloof dat bij de game PUBG de batterij van de nieuw mi 10 pro rond de 5 uur leeg is, wel kun je er trouwens bijna 30 uur video op kijken in HD
Het mogelijk maken van 120Hz bij de hogere resolutie zal een verhoogde accuduur met zich meebrengen. >> Lager toch?
Ik zou ook inderdaad denken dat de accuduur zich zou verkorten ipv verhogen :D
Ja haha, anders zou het pas écht nieuws zijn ;) Ik denk dat daar lager/hoger en accuduur/accugebruik even een keer door elkaar zijn gehaald. Aangepast!
Of ze kunnen kiezen voor een middenweg door de 1440p resolutie te koppelen aan een 90 hz refresh rate
Van mij hoeft het niet eens per se 120Hz te zijn, als ze mij een 90Hz optie zouden geven voor WQHD+ ben ik ook tevreden.
Harder faster stronger...

maar waarom
Waarom? Nou omdat het fijner kijkt naar zo een scherm met vloeiendere animaties etc.

Stilstand is achteruitgang hè. Of het voor jou zin heeft, en het het waard is, dat is een tweede.

[Reactie gewijzigd door Bose321 op 25 juli 2024 01:22]

Het verkoopt makkelijker. Als je geen zin hebt om je in de details te verdiepen kies je voor het apparaat met de hoogste cijfers voor het geld. Dat was al zo in de begintijd van de PC's en we hebben het gezien bij digitale camera's (waarbij je idiote hoeveelheden megapixels ziet, terwijl het hoogstens op een TV wordt bekeken).
Omdat een hogere resolutie scherper is en meer Hz vloeiender oogt. Combineer de twee en de ervaring wordt nog beter.
Juist omdat 120Hz op de hoogste resolutie in eerste instantie niet mogelijk was heb ik besloten om de S20 Ultra niet te kopen, ik wacht nog even af dus..
Op zich snap ik je keuze maar de op één na hoogste resolutie is al zo scherp dat je het verschil in de praktijk niet merkt.
Ik zie juist dat het scherm niet op zijn native resolutie draait, het is hetzelfde principe als:

1440p monitor op 1080p draaien, dat ziet er waziger uit dan een native 1080 monitor van dezelfde grootte.
Op een computer monitor zie je het verschil maar dat is een veel lagere pixel dichtheid en dan zie je het verschil veel sneller. Op een telefoonscherm zie je het verschil niet of nauwelijks.

Zet je telefoon maar eens op FHD+ ipv. WQHD+ en als je heeeel goed kijkt zie je misschien een heel klein beetje verschil.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 25 juli 2024 01:22]

Ik heb mijn LG G7 ThinQ van 1440p maar 1080p gezet en zie alleen verschil als ik deze heel dicht bij mijn hoofd hou. Ik kwam van een G4 met 1440p, en merk geen beperkingen. Daaronder zie je wel verschil. Als ik mijn telefoon naast een iPone XR hou, ziet de XR er echt wel onscherp uit.

Met VR zou ik je gelijk geven, want dan zit je wel heel dicht op je telefoon.

Op een klein schermpje is het verschil nauwelijks merkbaar dus. Maar als ik mijn laptop van 15.6 inch 1080p voor me pak, zie ik wel degelijk onscherpte

[Reactie gewijzigd door m1999 op 25 juli 2024 01:22]

Hoge beeld verversing werkt heerlijk maar het verbaasd me eerlijk gezegd wel dat dit voor jou de doorslaggevende factor is geweest in het overslaan van de s20 ultra. De specs van de s20 ultra zijn uitmuntend in elke klasse op de verversingssnelheid na en zou je makkelijk 5 jaar mee kunnen doen (jammer dat de ondersteuning van Samsung niet zo ver reikt, maar je snapt me punt wel toch)
Omdat het scherm niet op de native resolutie draait dan ziet het er allemaal net wat minder scherp uit. Voor het geld wat je neerlegt mag je denk ik wel verwachten dat alles op zijn hoogst kan draaien en ook draait.
Dat zou erg mooie stap zijn als dat mogelijk wordt
Kan iemand mij uitleggen wat je daar in godsnaam aan hebt?!

Zelfde dat ze adverteren dat het sneller is dan je laptop... Een smartphone is toch nooit zo fijn werken als met een laptop...
120Hz oogt vloeiender voor je ogen, dus het wisselen tussen schermen etc oogt fraaier. iPad Pro heeft al langer een 120Hz scherm (maar volgens mij wisselt deze actief afhankelijk van wat je aan het doen bent).

Verwacht dat veel consumenten er overigens weinig van zullen merken eerlijk gezegd, maar datzelfde geld voor het resolutie verschil op een telefoon (1080p vs 1440p).
Wij hebben een iPad Pro 2018 12,9, moet hier lezen dat ie 120 Hz heeft...
Zelf een 11" iPad Pro (2018), kunt verschil wel merken maar om nu te zeggen dat dit de beste uitvinding sinds het gesneden brood is?. Nee.

Voordeel bij games (op pc) is veel groter dan op b.v. een tablet. Kan me voorstellen dat het voor grafisch werk bijvoorbeeld wel echt een pluspunt is.
Totdat je een toestenbord en beeldscherm kan aansluiten en je smartphone als PC kunt gaan gebruiken.
Maar zover is het nog niet.
120hz werkt vloeiender dus is dat de nieuwe standaard voor nieuwe topmodellen en straks alle telefoons.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.