Let op: je bekijkt een oudere versie van dit artikel. Bekijk hier de nieuwste versie van dit artikel.

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

Beste voeding voor high-end (750-850W)

Voeding Community Best Buy Guide

32

Beste voeding voor een high-end game-pc (750-850W)

In een high-end game-pc is de videokaart doorgaans de grootste verbruiker en in het geval van een Nvidia-videokaart zit daar tegenwoordig vrijwel altijd een 12Vhpwr-aansluiting op. In dit segment krijg je doorgaans een ATX 3.0- of ATX 3.1-voeding met een 12Vhpwr-connector. Voor een RTX 4080 of 4090 heb je een 12Vhpwr-kabel met een maximale rating van 450W nodig. Wil je zeker weten dat je ook toekomstige, nog meer verbruikende videokaarten kunt aansluiten, dan kun je kijken naar een model met een 600W-rating.

In veel gevallen raden we meerdere vermogens van dezelfde voeding aan. Aangezien het prijsverschil doorgaans gering is, lichten we meestal primair de 850W-versie uit en vermelden we het als er ook een 750W-variant bestaat.

✅ Alle voedingen op deze pagina zijn ATX 3.0-compatibel.

Best Buy

MSI MPG A850G PCIE5 850W (Cybenetics ETA Gold (230V)) • volledig modulair 5 van 5 sterren
(57 gebruikersreviews)
Prijs bij publicatie: € 118,-

MSI geeft al vanaf het begin gas op zijn voedingen met 12Vhpwr-kabel en heeft dan ook meerdere 850W-exemplaren in zijn assortiment, maar onze voorkeur gaat uit naar de MPG A850G PCIE5. Deze variant gebruikt een 135mm-FDB-ventilator, waardoor hij stiller is dan andere series. In de schakelbare semipassieve modus is hij in idle volledig geruisloos. De voeding wordt geproduceerd door CWT en geleverd met een 600W-12Vhpwr-kabel.

Oem: CWT Cybenetics-labels (230V): efficiëntie Gold, geluid A

Alternatief

Cooler Master V850 Gold i Multi 850W (Cybenetics ETA Platinum (230V)) • volledig modulair 3 van 5 sterren
(1 gebruikersreview)
Prijs bij publicatie: € 143,-

Ook beschikbaar in 750W

Cooler Master noemt de V850 Gold i Multi een semidigitale voeding, maar de digitale mogelijkheden blijven beperkt tot het aanpassen van het fanprofiel via software en het monitoren van de vermogens en temperaturen. Belangrijker is dat de voeding ook een hoge efficiëntie biedt: Platinum volgens Cybenetics, Gold volgens 80Plus. De prestaties zijn dus beter dan die van de MSI, maar daar betaal je wel meer voor. In deze 850W-versie gaat de 12Vhpwr-kabel tot 450W; let erop dat dat bij de 750W-variant slechts 300W is.

Oem: Chicony Cybenetics-labels (230V): efficiëntie Platinum, geluid A-

Alternatief

Corsair RM850x SHIFT, Zwart 850W (80 Plus Gold (115V)) • volledig modulair 3.5 van 5 sterren
(2 gebruikersreviews)
Prijs bij publicatie: € 156,-

Ook beschikbaar in 750W en in een witte versie

Corsair heeft bij zijn RM750x en RM850x Shift de connectors verplaatst van de achterkant naar de zijkant van de voeding. De kabels komen er dus uit aan de kant van het rechterzijpaneel van de meeste behuizingen. Dat is handig bij het kabelmanagement en bij het achteraf toevoegen van extra kabels, want dan hoef je de voeding niet te demonteren. Let er wel op dat je kast minstens 30mm ruimte tot aan het zijpaneel biedt. Corsair biedt op zijn website een handige casecompatibilitycheck aan, waar ook kasten van andere fabrikanten in staan.

Verder is de RMx Shift-serie een prima voeding, met een 140mm-fan die schakelbaar semipassief is en een 600W-12Vhpwr-kabel. De prijs is alleen stevig in vergelijking met andere, reguliere voedingen.

Op het moment van schrijven is de RM1000x Shift met een hoger vermogen in de aanbieding, waardoor hij goedkoper is dan de RM850x Shift. Zolang dat het geval is, verdient de psu met het hogere vermogen uiteraard de voorkeur.

Oem: CWT Cybenetics-labels (230V): efficiëntie Gold, geluid A

Alternatief

DeepCool PX850G 850W (Cybenetics ETA Gold (115V)) • volledig modulair Prijs bij publicatie: € 100,-
Bekijk product

De DeepCool PX850G kost bij de meeste winkels rond de 160 euro, maar is bij één winkel al geruime tijd te verkrijgen voor nog geen 100 euro. Dat maakt het zonder meer een killer deal. De voeding maakt gebruik van een kwalitatief hoogstaand CWT CSZ-platform en is niet al te luid. Verder valt er met een instelbare semipassieve fan, een 600W-12Vhpwr-kabel en een 135mm-FDB-fan weinig aan te merken.

DeepCool kwam enkele maanden geleden in het nieuws doordat het op een Amerikaanse sanctielijst is geplaatst vanwege het leveren van goederen aan de Russische oorlogsindustrie. Sindsdien is het merk in de VS niet meer te koop en de toekomst ongewis. Testorganisatie Cybenetics heeft de testrapporten van alle DeepCool-producten bijvoorbeeld verwijderd uit zijn database. Wellicht is dat ook de reden voor deze uitzonderlijk goede deal; of je daarvan wil profiteren of het merk daarom overslaat, laten we aan jou.

Oem: CWT (CSZ) Cybenetics-labels (230V): niet getest, efficiëntie Gold, geluid A- op 115V

Reacties (32)

32
31
25
2
0
5
Wijzig sortering
Ligt het aan mij of zit er verder geen enkele onderbouwing bij deze "Best buy"? Geen testresultaten, alleen een vergelijking op basis van theoretische specs? Er staan tig 80 Plus gold voedingen in de pricewatch, wat maakt deze MSI dan de "Best buy"?
Cybenetics is geen theoretische spec. Aris Mpitziopoulos, de eigenaar staat al jaren bekend om zijn uitgebreide en met praktijktests onderbouwde reviews. Of dat voldoende basis is om een best buy te rechtvaardigen is aan de lezer, maar de aanbevelingen zijn hiermee beter onderbouwd dan met een 80 plus rating. Je hebt gelijk dat je hiervoor ook de pricewatch kunt gebruiken, maar deze best buy is voor nieuwe bouwers wellicht een fijne aanvulling.
Het staat een beetje verstopt onder het kopje totstandkoming op deze pagina, maar de voedingen zijn gekozen op basis van dit topic, hoewel er niet heel veel directe input vanuit de community was deze keer. Het lijkt vooral door Tomas samengesteld op basis van adviezen uit het Voeding advies en informatie topic. De adviezen daar zijn ten slotte op basis van tests van Cybenetics en diverse reviewers.

Natuurlijk zou het mooi zijn als Tweakers zelf voedingen zou testen, maar dat soort testen zijn behoorlijk gespecialiseerd en dan kun je het beter niet doen, maar in plaats daarvan verwijzen naar tests van mensen die het heel grondig kunnen doen.
We kijken zeker niet alleen naar theoretische specs. Zie het kader 'Totstandkoming' op de hoofdpagina van deze BBG.
Allereerst maar een simpele vraag. Welke is nu beter? De Cooler Master v850 gold i multi, of de DeepCool PX850G? Of misschien toch iets anders? Die labels zijn ondertussen zo diepgaand en nemen zoveel aspecten mee dat ik het overzicht kwijt ben.
Ik zoek een voeding voor een nieuwe PC met PCIe 5.0, die ook in mijn oude computer werkt voor zolang de 9800x3D nog niet uit is (ik heb nu een 5800x), en die niet teveel herrie maakt. Uiteraard vind ik kwaliteit ook belangrijk, zodoende gebruik ik nu nog steeds de 2e voeding die ik heb gekocht en de eerste kocht ik in 2003, daarom ben ik niet meer zo thuis in wat er tegenwoordig allemaal speelt. Efficientie is bonus uiteraard, maar scoort niet zo hoog als geluidsproductie, toekomstbestendigheid en kwaliteit.

Ik ben niet van plan er een peperdure videokaart in te stoppen, dus een 600w powerkabel lijkt me niet nodig.
Als je er geen "dure" videokaart in gaat zetten dan heb je ook geen 850W nodig.
Beter kijken bij de BBG voor 550-650W voedingen
Maar die DeepCool kost nu hetzelfde als de 550-650 midrange aanbevelingen. Ben je er dan niet beter mee uit (meer upgrade mogelijkheden, hogere kwaliteit). Of wordt dat teniet gedaan door mindere efficiënte ( werkt op te laag deel van het mogelijke vermogen)??
@Arjant2, geen peperdure. Ik zal iets preciezer zijn. Het wordt wel minimaal een standaard 16gb kaartje, dus ook geen 4060 16gb, want die zijn standaard maar 8gb. Ik ga wel wachten op GDDR7 hiervoor, dus wat het precies wordt, weet ik niet, maar het wordt geen kaartje van 300 euro en met het dubbele ga ik het zeer waarschijnlijk ook niet redden. Buiten dat lijkt een 550w voeding me niet heel toekomstbestendig als je standaard met een videokaart werkt.

[Reactie gewijzigd door yustme_x op 16 augustus 2024 11:55]

Mooi lijstje van alternatieven, waarbij ik blij was te zien dat er ook een Corsair voeding op het lijstje staat.

Wat ik alleen niet begrijp waarom specifiek de RM850x SHIFT wordt genoemd, als enige voeding in de met de aansluitingen aan de zijkant? Dan kan je toch beter de normale RM850x vermelden en dan melden dat deze ook in een 750W, witte versie èn SHIFTvariant is?
Je bedoelt de uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart? Dat is geen variant van de Shift, maar echt een andere psu, zonder ATX 3.0 support en 12Vhpwr kabel bijvoorbeeld.
Helemaal duidelijk!

Op de Website van Corsair blinkt het overigens niet bepaald uit van duidelijkheid.

Daar wordt de RM850x (2021) als alternatief voorgesteld voor de SHIFT 8)7 (die dan wel als eerste keus genoemd wordt).
De opvolger van de RMx 2021 serie komt in September, dus nog even wachten. Deze heeft naar verluid volgens Jon Gerow een 12-2X6 aansluiting aan de PSU zijde (Corsair Discord): "I've reluctantly put 12V-2X6 connectors on the next gen RMx."

Inmiddels is daar ook een Amazon pagina van online:
RM750x (2024) https://www.amazon.nl/dp/B0D9C2K4VS/
RM850x (2024) https://www.amazon.nl/dp/B0D9C1DT62/
RM1000x (2024) https://www.amazon.nl/dp/B0D9C3P46P/

[Reactie gewijzigd door Apart op 17 augustus 2024 13:31]

Seasonic is altijd de beste geweest, waar worden zaken als brandveiligheid, garantie, performance etc vermeld dan?
Yups ... En wat ik niet snap is dat men maar die gold blijft pushen. Titanium is veel interessanter omdat je daar ook efficiënt bent bij lage loads.

Maar veel hangt af van het aantal uren je een pc gebruikt. Bij 4u per dag haal je de meerkost van een titanium voeding er niet uit. Bij 8u per dag (of meer) dan heb je op 4 jaar ongeveer zo een 20-50 euro minder uitgegeven. Zeker als je zoals ik de hele dag lage loads hebt (wat programmeren vscode & db tool). Veel is ook afhankelijk van de stroomprijs

Veel mensen zeggen dan ja maar het is maar 50 euro, dat is toch peanuts. Snap ik helemaal. Maar als de stroomprijs stijgt zoals 2 jaar geleden, dan is het nog interessanter. En zeker als je die voeding ook langer gaat gebruiken dan 4 jaar.

Uiteraard zijn er hier genoeg die hun eigen stroom niet moeten betalen. Enja ik betaal mijn electriciteit en heb ook zonnepanelen etc, maar dat speelt allemaal geen rol. Iemand zal die meerkost betalen

Een titanium voeding heeft ook gewoon betere componenten anders kunnen ze niet zo efficiënt zijn. Dat wilt ook zeggen dat er minder restwarmte is. Nu die restwarmte zal je pc geen 10 graden warmer doen lopen, maximaal 1 graad ofzo. Maar alles telt

Ik heb al voedingen gehad van Bequiet, Cooler master, Corsair en god weet wat nog allemaal... Wel de enige waar ik nog nooit problemen mee gehad heb is Seasonic. Ik kijk gewoon niet meer naar iets anders bij een nieuwe build. Voor mij is dit zakelijk, maar dit is dus +- om de 4 jaar een volledig nieuwe pc. En dat is gewoon altijd een nieuwe platinum. Sinds ik ook platinum voedingen koop, heb ik dus geen problemen meer gehad met voedingen. Ik game heel weinig maar ik neem altijd wel een voeding waar ik bij gaming zo rond de 50-60% zit. Vandaar ook dat een platinum zo interessant is voor mijn gebruik.

Dus is snap dat hele gold pushen nog altijd niet, voor de rest moet het hier altijd zo "groen" mogelijk zijn, maar als het op een voeding aankomt ... ja dan gaan we gold "pushen".

Net hetzelfde voor stekkerblokken/UPS hier thuis, dat komt alleen van APC
Wellicht mis ik iets, maar een goede (passend bij het systeem) PSU is bij gold ook ca 80% efficiënt op lage belasting. Laten we voor het gemak ongeveer 40w pakken als verbruik bij office taken. De Titanium variant is dan 5-10% zuiniger, dit scheelt dan een 2-4w per uur. 8 uur gebruik per dag is dan 16-32w besparing. Bij een prijs van 0.28euro/kw is dit nog geen 1 cent per dag.

Volgens mij doen we er goed aan een passende (geen te hoge capaciteit, want deze zijn beduidend minder efficient bij lage belasting) kwaliteitsvoeding te kopen. Gold is daarbij prima.
Nopes bij Gold is er pas vanaf 20% belasting een garantie en dat is 80%. Bij Titanium is dat al 90% garantie op 80% en daar is zelfs vanaf 10% een garantie van 90%. Terwijl bij Gold onder de 20% je geen garanties hebt. Daar is het vrij, dus het kan wel, het kan niet. Maar veel hangt af van het gebruik en hoeveel uren per dag, plus de stroomprijs en allerhande taksen en capaciteitstarief hier in België. De laatste keer dat ik de berekening gemaakt hebt voor mijn verbruik (aan de hand van een zeer gedetailleerde spreadsheet die ik ooit ergens gevonden heb) kwam ik uit op 4 jaar op 43 euro (en nog iets) minder na 4jaar. En dat was ergens in December vorig jaar.
Ik wilde je verwijzen naar JohnnyGuru, maar zie dat de site is opgeheven (was de groote PSU specialist). Er zijn voldoende sites die voeding reviews doen, incl. low load belasting; Alle gerenomeerde voedingen doen 80-85% efficiency by low load (30-40w zoals aangegeven). De Titanium/platinum varianten doen het marginaal beter (2-5%). Je verhaal klinkt leuk, maar klopt niet.

43 euro in 4 jaar is grofweg 150kW verbruik -> 110w per dag, 15w per uur verschil. Dit kan gewoon niet bij een belasting van 40w en 80% efficiency

Ter info; ik heb zelf ook een seasonic platinum in mijn main rig, meer om de kwaliteit vd componenten dan de werkelijke efficiency.

[Reactie gewijzigd door lasty82 op 16 augustus 2024 12:54]

Gold is een beetje de sweet spot voor prijs/kwaliteit. Het verschil in verbruik is minimaal daarboven.
Ik gebruik ook zoveel mogelijk Seasonic voor mn builds en voor klanten, gewoon erg goed en fijne soepele kabels daar kunnen andere fabrikanten nog wel iets aan doen, en 10 jaar garantie ik zou sowieso geen voeding kopen met minder dan 5 jaar.
Seasonic is nog steeds de beste als we het hebben over de fabrikant met grote aanwezigheid en goede track record zonder echt grote duds. Als je nu meteen een voeding zou moeten kopen zonder te mogen onderzoeken wat de kwaliteit is heb je aan Seasonic de grootste kans een goede binnen te halen.

Het nadeel is dan daar weer wel dat Seasonic's prijzen hier ook op inspelen. Ze zijn eigenlijk nooit de goedkoopste en vragen zo 30% meer geld voor een vergelijkbare kwaliteit voeding. Dat maakt ze dan een stuk minder interessant prijstechnisch.

In het kort, Seasonic is nog steeds goed maar wel wat overpriced. Als je zelf wat onderzoek doet (door hier al te zijn) kan je een vergelijkbare kwaliteit voeding vinden voor minder.
Als het in je kast past zou ik zeker de Shift kiezen. De beste componenten van allemaal in deze lijst.
Ik ben het hier niet mee eens, ik heb namelijk de MSI A850G zelf en ben hier niet tevreden mee. De kabels zijn extreem stijf en daardoor vreselijk om mee te bouwen, ook maakt de fan aanzienlijk meer lawaai dan elke andere fan in PC op idle en is hierdoor zeer irritant.

Ik zou zelf de Seasonic Focus GX-850 3.0 aanraden, deze is vrijwel beter in elk aspect.
Waarom ontbreekt Seasonic in het lijstje? Zijn dat geen goede voedingen meer?
Ik begrijp niet zo goed waarom de kwaliteit van een voeding en het al dan niet aanraden afhankelijk is van politieke beslissingen. Waarschijnlijk komen ze "gewoon" uit China, mogen ze nog gewoon verkocht worden, dus zie ik geen reden om de testresultaten te verwijderen.
Volgens mij gaat dat ook niet over kwaliteit, maar over ethiek; Vraag jezelf af of je van dit merk wilt kopen.
60% onder de verkoopprijs bij anderen of 17-30% onder die van vergelijkbare voedingen zijn toch sterke motivaties om ethische bezwaren te heroverwegen. Vooral ook omdat de webshops blijkbaar ook geen last hebben van ethiek.
Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Zelf zou ik voor die paar tientjes mn principes niet opzij willen zetten en het daarbij zien als mijn kleine bijdrage in de boycot naar Rusland. Voor een ander kunnen die paar tientjes net het verschil maken.

Wat ik wel vind is dat iedereen voor zichzelf de afweging moet maken en zich niet moet spiegelen aan wat de webshops vinden. Die vinden namelijk dat ze vooral veel omzet en winst moeten maken.
Volledig mee eens!
Daarom is het goed dat Tweakers dit vermeldt, want, wat niet weet, wat niet deert!
Een ethisch verantwoordelijk aangeschafte voeding? Het slaat wel een beetje door hoor, het is niet alsof we spreken over bloeddiamanten uit Sierra Leone.
Mijn reactie was beschouwend, ik deel niet per sé de mening van het artikel.
Mocht je die toch willen, ja, dan geef ik liever €150 uit in Europa, dan €100 in Rusland.
Dan mag je ook geen corsair en andere merken meer kopen die gewoon in Rusland verkrijg zijn. Beetje naief om te denken dat andere merken netjes wegblijven...

https://www.ozon.ru/categ..._global=true&text=corsair

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.