Door Dimitri Reijerman

Redacteur

Windows 7 nader bekeken - deel 1

16-04-2009 • 10:56

214

Multipage-opmaak

Inleiding

Starting WindowsNadat we in een tweetal previews de belangrijkste nieuwe features van Windows 7 de revue lieten passeren, wordt het tijd om het nieuwe OS te installeren en in de praktijk te beproeven. Het besturingssysteem beschikt immers over meer functionaliteit en mogelijkheden. Bovendien heeft Microsoft, mede aan de hand van de feedback van zijn bèta-gebruikers, de laatste maanden nog druk gesleuteld aan zijn nieuwe creatie.

We bekeken zowel de publieke bèta (build 7000) als de gelekte build 7057, een versie die dicht tegen de Release Candidate-status aanzit. Als testmachine kozen we voor een Compaq 6710b, een doorsnee laptop voor de zakelijke gebruiker. Deze is voorzien van een 2GHz T7300 Intel Core 2 Duo-processor en 2GB werkgeheugen, terwijl de graphics door een Intel 965-igp worden verzorgd.


Installatie

De installatie van Windows 7 kan op diverse manieren plaatsvinden. Uiteraard is allereerst een installatie-image van het OS nodig. De bèta werd tot begin februari op de website van Microsoft als iso aangeboden, maar is op ruilbeurzen nog steeds te vinden. Inmiddels zijn ook recentere builds uitgelekt; wij beproefden buildversie 7057. Volgens de laatste berichten wordt de uiteindelijke RC1 eind mei verwacht.

Ten opzichte van Windows Vista zijn de systeemeisen van Windows 7, zowel in de 32bit- als in de 64bit-uitvoering, nauwelijks zwaarder geworden. Verbazingwekkend is dit niet, aangezien Microsoft zijn nieuwe OS ook op minder krachtige hardware als die van netbooks wil laten draaien. Minimaal is een systeem nodig met een processor van 1GHz of hoger, 16GB aan beschikbare ruimte op de harddisk of ssd en 1GB werkgeheugen. Wie van de Aero-interface gebruik wil maken, heeft verder 128MB videogeheugen nodig, plus een gpu met DirectX 9-ondersteuning. Windows 7 gebruikt daar wddm-drivers voor, net als Vista.

Met een programma dat iso's kan branden, bijvoorbeeld Imgburn, kan de disk-image op een dvd-r worden geplaatst. Het OS kan ook in een gevirtualiseerde omgeving worden geïnstalleerd, bijvoorbeeld op Virtual PC 2007 van Microsoft of Suns VirtualBox. Installatie op een virtuele machine heeft uiteraard als voordeel dat Windows 7 kan worden uitgeprobeerd zonder gevaar voor het bestaande OS. Vermeldenswaardig is dat Windows 7 ook zelf ondersteuning voor images van Virtual PC biedt; daarover meer in deel 2 van dit tweeluik.

Nieuw is dat Windows 7 ook vanaf een usb-stick kan worden geïnstalleerd. Deze innovatie komt niet als een verrassing, omdat Microsoft heeft aangekondigd dat zijn nieuwe besturingssysteem, in tegenstelling tot Vista, ook soepel op netbooks moet kunnen draaien. Aangezien netbooks veelal niet over een optische drive beschikken, heeft het OS een ander installatiemedium nodig, en een usb-stick ligt dan voor de hand. Voor deze manier van installeren is een als fat32 geformatteerde usb-stick met minimaal 4GB aan opslagruimte nodig. Instructies voor het binnen Vista geschikt maken van een flashdrive zijn op deze blog te lezen. Verder is Windows 7 met behulp van Bootcamp ook op een Mac te installeren.

*Upgrades uitsluitend met Vista

Net zoals de bestaande Windows-versies kan Windows 7 als upgrade of 'schoon' worden geïnstalleerd. Een upgrade-installatie is echter alleen mogelijk voor gebruikers van Vista met Service Pack 1. Hierbij worden alle systeeminstellingen en software naar het nieuwe besturingssysteem gemigreerd. Gebruikers van Vista zonder Service Pack en Window XP-gebruikers vallen dus buiten de boot en het ziet er niet naar uit dat dat in de final van Windows 7 anders zal zijn.

Toch is het ook voor Vista SP1-gebruikers aan te raden om zo mogelijk een schone installatie van Windows 7 uit te voeren op een geheel lege harde schijf of een lege partitie: Microsoft garandeert namelijk niet dat alles goed kan worden overgezet bij een upgrade. Uiteraard kan Windows 7 naast een bestaande Windows-installatie geplaatst worden. De setup-software zal daarbij het oude OS in het Windows 7-bootmenu tonen, maar ziet eventuele Linux-partities nog steeds over het hoofd; die moeten later via een bootloader als Grub alsnog aan het alternatieve bootmenu worden toegevoegd.

Windows 7 nader bekeken - Installatie Windows 7 nader bekeken - Installatie Windows 7 nader bekeken - Installatie Windows 7 nader bekeken - Installatie Windows 7 nader bekeken - Installatie Windows 7 nader bekeken - Installatie Windows 7 nader bekeken - Installatie Windows 7 nader bekeken - Installatie

De installatieprocedure van Windows 7 is korter dan die van Vista; bovendien is het aantal benodigde stappen naar beneden bijgesteld. Het ingeven van een accountnaam, een wachtwoord en een hintvraag voor een vergeten wachtwoord zijn verplicht. Na het ingeven van de productsleutel wordt de vraag gesteld hoe Windows Update patches en updates moet binnenhalen en installeren. Vervolgens moet de juiste tijdzone worden gekozen.

Wanneer de setup-software een bedraad of draadloos netwerk detecteert, krijgt de gebruiker de keuze uit drie profielen: Home Network, Work Network of Public Network. Ten slotte wordt gevraagd of er een Homegroup opgezet moet worden. Dit nieuwe netwerkconcept in Windows 7 moet het delen van bestanden en randapparatuur in een netwerk makkelijker maken. Voor de homegroup dient ter beveiliging een wachtwoord aangemaakt te worden.

De nieuwe desktop

Na het doorlopen van de setup, wat grofweg een half uurtje kost, verwelkomt Windows 7 de gebruiker. De transparante taakbalk valt direct op; de werkbalk is door de Microsoft-ontwikkelaars flink onder handen genomen en het resultaat kan gezien worden als een van de belangrijkste vernieuwingen van Windows. De taakbalk is niet alleen groter geworden, ook kunnen programma's verankerd worden. Standaard is dit al gedaan met de Windows Media Player.

Windows 7 nader bekeken - Startmenu In het startmenu staan weinig items; zo ontbreken koppelingen voor de standaard browser en e-mailclient. De Getting Started-sectie aan de rechterzijde moet de beginnende gebruiker op weg helpen. Deze ruimte kan ook contextgevoelige snelkoppelingen tonen, bijvoorbeeld de laatst bezochte pagina's in Internet Explorer.

Ook de systray is aangepast. Standaard worden niet meer dan vier iconen naast de klok getoond, waardoor het geheel minder druk overkomt. Het systeemvak is desgewenst aan te passen via de optie Customize. Verder worden popup-meldingen van bijvoorbeeld Windows Update onder één icoon samengevoegd, waardoor cluttering wordt voorkomen. De meldingen zijn gebundeld in het Action Center, een verzamelplaats voor allerhande systeemmeldingen, die tevens via het configuratiescherm bereikbaar is. De eerste melding is direct een nuttig advies: installeer antivirus-software.

Windows 7 nader bekeken - Aero PeekEen nieuwe taakbalk-feature, die in de praktijk vooral nuttig blijkt met Windows Explorer 8 en de Verkenner, is de Aero Peek-preview-modus: door op het blauwe IE-logo te gaan staan worden miniatuurweergaves van geopende browsertabs of -vensters zichtbaar. Helaas worden de tabs van Firefox nog niet getoond. Nieuw in build 7057 is dat bij een groot aantal vensters een lijst wordt getoond, waarbij met een close-knop een tab of venster direct kan worden gesloten.

Windows 7 nader bekeken - JumplistEen andere nieuwkomer op de taskbar is de zogeheten jumplist. Deze lijst met shortcuts moet de gebruiker helpen door het sneller beschikbaar stellen van veelvoorkomende taken. De jumplist komt tevoorschijn zodra met de rechtermuisknop op een actieve applicatie wordt geklikt. Bij het control panel worden bijvoorbeeld de laatstgekozen vensters getoond, en het IE8-icoon laat recent bezochte url's zien. In de toekomst kunnen ontwikkelaars voor hun software ook eigen items aan de betreffende jumplist toevoegen. In build 7057 zijn onder andere nieuwe jumplists voor de Powershell-omgeving en de Remote Desktop toegevoegd. Verder zijn een aantal shortcuts toegevoegd. De combinatie Windows Logo + Alt + 1 t/m 9 bijvoorbeeld opent de jumplist van de betreffende applicatie in de taskbar. Gebruikers die met de nieuwe taakbalk hun vertrouwde Quick Launch Bar missen, kunnen met een tweak deze werkbalk weer terugtoveren.

Overigens is het ook aardig om te weten welke features in de toolbar het uiteindelijk niet gehaald hebben. Zo beschrijft Microsoft-ontwikkelaar Steven Sinofsky, medeverantwoordelijk voor de gebruikersinterfaces van Windows 7, tegenover Tech Radar een feature die codenaam 'Bat Signal' had meegekregen: wanneer de gebruiker de muiscursor over een icoon in de taakbalk hooverde, sprong met de nodige lichteffecten het gehele venster naar de voorgrond. De feature bleek echter in de praktijk niet goed te werken, omdat sommige gebruikers de gewoonte hebben hun muiscursor tijdelijk op de taakbalk te parkeren als ze iets willen tikken, waardoor onbedoeld de Bat Signal werd geactiveerd. Uiteindelijk evolueerde de feature in het huidige Aero Peek.

*Vensterdans

Met een aantal extra toetsencombinaties en mouse gestures heeft Microsoft het vensterbeheer willen verbeteren. De features, die tezamen tot Aero Snap zijn gedoopt, laten het onder andere toe om vensters snel te maximaliseren door op Windows Logo + Shift + pijl-omhoog te drukken. Een in de praktijk zeer welkome shortcut is Windows Logo + pijl rechts/links, waarmee het actieve venster direct de rechter- dan wel de linkerhelft van het scherm inneemt. Zo kan er eenvoudig met twee applicaties naast elkaar worden gewerkt, een werkwijze die met de opkomst van breedbeeldschermen efficiënter is geworden. Gebruikers die de luxe hebben over meerdere displays te beschikken, kunnen door ook de shift-toets ingedrukt te houden een venster direct naar de andere monitor verplaatsen.

Video (window7_desktop.flv)

Wie liever de muis niet loslaat, kan door het titelvenster vast te houden en te schudden met het venster, alle andere openstaande windows minimaliseren. Door dit nogmaals te doen wordt de oorspronkelijke layout weer hersteld. Een klik op de 'knop' rechtsonder naast de systeemklok gunt de gebruiker een snelle blik op de desktop, iets wat met Windows Logo + spatiebalk ook kan worden bereikt. Een overzicht van alle nieuwe shortcuts in Windows 7 staat in deze overzichtstabel.

De eerste tweaks

Windows 7 nader bekeken - uac-dialoogEen verse Windows, met al zijn defaults, vraagt natuurlijk om een uitvoerige tweakronde. We beginnen bij het gebruikersaccountbeheer en lopen daar direct tegen een voorname vernieuwing aan, die met name Vista-gebruikers zal aanspreken: de instelbare, en zelfs uitschakelbare, User Account Control-beveiliging. Terwijl in Vista de uac-dialoogvensters de gebruiker om de oren vlogen, heeft Microsoft in Windows 7 gekozen voor een gebruiksvriendelijker benadering. De uac-instellingen kunnen met een schuifregelaar zelfs geheel uitgeschakeld worden, al is het uiteraard de vraag of dit een verstandige keuze is. Volgens de standaardinstelling waarschuwt Windows de gebruiker alleen als een programma op het punt staat systeemaanpassingen te maken. De andere keuzen zijn 'altijd waarschuwen' en het tonen van een uac-dialoog via de taakbalk.

In de praktijk blijkt de standaardinstelling een goede keuze: de gebruiker krijgt alleen een dialoog voor zijn neus wanneer hij een programma wil installeren, en niet als hij zelf systeeminstellingen aanpast. Microsoft heeft bovendien een potentieel beveiligingsgat in het beveiligingsmechanisme gedicht. Hoewel de softwaregigant stelt dat de komst van uac in Vista het aantal veiligheidsproblemen heeft verminderd, zal de discussie of Windows als een 'veilig' OS bestempeld kan worden, ook na de release van Windows 7 ongetwijfeld blijven doorwoeden. Grootste zorgenkindje blijft echter de browser, terwijl de meest onvoorspelbare factor nog steeds de manier is waarop de eindgebruiker met zijn systeem omgaat.

Windows 7 nader bekeken - visualsHet instellen van gebruikersvoorkeuren als achtergronden, thema's en systeemgeluiden verloopt eenvoudig via de optie Personalize bij een klik met de rechtermuisknop op het bureaublad. Thema's zijn deels naar de taalversie aangepast - de localisaties zijn te vinden in de map C:\Windows\Globalization\MCT - en via de optie 'get more themes online' zijn extra thema's binnen te halen. Desgewenst kunnen meerdere wallpapers via een slideshow-optie na een bepaalde tijd worden verwisseld. Overigens kan via een registeraanpassing ook het inlogscherm van een eigen achtergrondplaat worden voorzien. Een goede keuze in Windows 7 is om de screensaver standaard uit te laten; niet alleen hebben steeds minder gebruikers een ouderwets crt-scherm - bij lcd-schermen bestaat er geen inbrandgevaar - bovendien levert het uitschakelen van het beeldscherm de nodige stroombesparing op.

*Gadgets

Terwijl bij voorganger Vista de Sidebar Windows 7 nader bekeken - Gadgetsnog een opvallende vernieuwing was, heeft Microsoft deze innovatie in Windows 7 weer laten vallen. Gadgets kunnen nu overal op de desktop geplaatst worden, maar hebben wel de eigenschap om tegen de rand van het bureaublad te 'kleven'. Het aanbod van gadgets is nog niet spectaculair, maar omdat de code ervan compatibel is met die van de Vista-gadgets kunnen ook reeds ontwikkelde gadgets moeiteloos een plekje op de desktop veroveren. Nieuw is de Windows Media Center-gadget, die een lijst van opgenomen tv-programma's toont en een ingang biedt voor het bekijken van streaming media.

Windows 7 nader bekeken - Sticky NotesDe gadget om notities te maken is als losse applicatie naar Accessories in het startmenu verhuisd. De notitiebriefjes worden automatisch groter naarmate er meer tekst wordt ingevoerd, maar zijn ook met de muis op maat te maken. Bovendien biedt de desktop nu plaats voor meerdere notities, met elk zes instelbare achtergrondkleuren.

Typografische vernieuwingen

Windows 7 nader bekeken - ClearType Text TunerMicrosoft biedt in Windows 7 een nieuwe tool om via zijn ClearType-techniek de zogenaamde font smoothing in te stellen. De zogeheten ClearType Text Tuner kan via de commandline met cttune.exe worden gestart, maar is ook in het configuratiescherm te vinden. Door het maken van de beste keuze uit een aantal voorbeelden is na het doorlopen van vier stappen de juiste ClearType-instelling bepaald. De ClearType Text Tuner kan voor elke aangesloten monitor individueel de instellingen vastleggen. Iets soortgelijks is mogelijk met de Display Color Calibration-tool, bereikbaar via dccw.exe of het configuratiescherm. De wizard kan via een stappenplan voor elk display de kleurcalibratie bepalen.

Windows 7 nader bekeken - FontsHet fontbeheer is flink op de schop genomen. Niet langer kijkt de gebruiker naar nietszeggende iconen: lettertypen laten daadwerkelijk hun gezicht zien en met een dubbelklik wordt een preview getoond. Om het overzicht te vergroten zijn de fonts bovendien naar categorie gegroepeerd. Ook het aantal meegeleverde fonts is verder omhoog gegaan; Windows 7 krijgt naar verwachting uiteindelijk 233 lettertypen mee, tegenover de huidige 191 in Vista. Verder zijn fonts niet meer noodzakelijk Windows-breed beschikbaar: applicaties kunnen over eigen fontverzamelingen beschikken. Bovendien moet het verbeterde fontbeheer zorgen voor betere compatibiliteit met browsers en met name de css-standaard.

Gabriola lettertype

Om de typografische verbeteringen, waaronder het eerder genoemde ClearType en OpenType-ondersteuning, mogelijk te maken, gebruikt Microsoft de zogeheten DirectWrite-api. Dit nieuwe onderdeel van DirectX maakt allerhande bewerkingen op fonts mogelijk die, ongeacht de gekozen resolutie, hardwarematig worden versneld. Een fraaie nieuwkomer is Gabriola, ontworpen door de typograaf John Hudson. Dit lettertype is gebaseerd op de OpenType-standaard en kan met behulp van de DirectWrite-api op diverse manieren worden gerenderd. Meer informatie over de typografische mogelijkheden van Windows 7 is in deze blogposting te lezen.

Deel 2 van 'Windows 7 nader bekeken' volgt op zaterdag zondag. Daarin bekijken we onder andere de nieuwe games, de vernieuwde applicaties, Windows Media Center en Media Player, en de beheer- en beveiligingsmogelijkheden van Windows 7.

Windows 7 keyboard shortcuts

Het beter benutten van met name de Windows Logo-toets in Windows 7 zal in de smaak vallen bij fanatieke gebruikers van shortcuts via het toetsenbord. De belangrijkste combinaties zet Tweakers.net voor je op een rij:

Toetsencombinatie Functie
Windows Logo + Tab Met Aero-effect door open applicaties bladeren
(alternatief voor Alt + Tab)
Windows Logo + E Start Windows Explorer
Windows Logo + R Start Run Command
Windows Logo + F Open zoekvenster
Windows Logo + X Open Mobility Center
Windows Logo + L Lock het systeem
Windows Logo + U Open Ease Of Access Center
(toegankelijkheidsopties)
Windows Logo + P Kies uitvoerbron voor videobron(nen)
Windows Logo + T Wandel door geopende Super Taskbar-items
Windows Logo + 1 t/m 0 Open bijbehorend venster in de taakbalk
(van links naar rechts)
Windows Logo + S Open One Note Screen Clipping Tool
(vereist OneNote)
Windows Logo + M Minimaliseer alle geopende vensters
Windows Logo + D Toon het bureaublad
Windows Logo + Spatiebalk Bekijk het bureaublad
Windows Logo + Pijl Omhoog Maximaliseer het geopende venster
Windows Logo + Pijl Omlaag Minimaliseer het geopende venster/herstel vorig formaat
Windows Logo + Pijl Links Verplaats venster naar links en neem helft van het scherm in
Windows Logo + Pijl Rechts Verplaats venster naar rechts en neem helft van het scherm in
Windows Logo + Shift
+ Pijl Links
Verplaats venster naar linkermonitor
(vereist dualmonitor-setup)
Windows Logo + Shift
+ Pijl Rechts
Verplaats venster naar rechtermonitor
(vereist dualmonitor-setup)
Control + muisklik op
vastgepind taskbar-icoon
Wandel door geopende Aero Peek-previews
Control + Shift + muisklik
op vastgepind taskbar-icoon
Start een nieuw venster van de applicatie met administrator-rechten
Shift + muisklik op vastgepind
taskbar-icoon
Start een nieuw venster van de applicatie
Alt + Pijl Omhoog Ga een directory omhoog
(werkt in Windows Explorer)
Alt + Pijl Links/Rechts Ga een stap Terug/Vooruit
(werkt in Windows Explorer)

Lees meer

Reacties (214)

214
209
38
12
0
8
Wijzig sortering
Terwijl in Vista de uac-dialoogvensters de gebruiker om de oren vlogen, heeft Microsoft in Windows 7 gekozen voor een gebruiksvriendelijker benadering.
Waarom toch weer die UAC-bashing in een artikel gaan verwerken. Blijkbaar begrijpen mensen niet dat je tijdens dagelijks gebruik helemaal geen UAC tegenkomt, tenzij je slechte programmatuur draait. En dat is dan weer niet Microsoft's probleem.

Ik heb slechts 1 applicatie (Cabal online, wegens die brakke nProtect anti-cheat) die consistent een UAC melding geeft. Het is niet alsof iemand dagelijks in zijn Configuratiescherm zit te pielen om die of die optie toch maar anders te zetten.

De enige reden die ik zie om UAC, tijdelijk uit te schakelen is wanneer je zonder internet connectie een hele resem software uit betrouwbare bron wil installeren.

Dit soort bashing is mijns inziens helemaal onterecht en kan dan ook maar beter achterwege gelaten worden.
[...]

Waarom toch weer die UAC-bashing in een artikel gaan verwerken. Blijkbaar begrijpen mensen niet dat je tijdens dagelijks gebruik helemaal geen UAC tegenkomt, tenzij je slechte programmatuur draait. En dat is dan weer niet Microsoft's probleem.
En wat als je zelf beslist een folder aan te maken op C:\? Vind je dat geen slecht UAC beheer?
En als je dan toch wil vergelijken met Linux:
probeer als non-root maar eens een folder aan te maken in /
Is dat dan ook slecht beheer?

Dat Microsoft schuld heeft aan slechte gewoontes creeren bij zowel developers en gebruikers is correct. Developers moeten helemaal niet lopen pielen in C:\windows of configuratiebestanden opslaan in C:\Program files.
Gebruikers moeten helemaal geen mappen aanmaken in C:\

Dat ze hun laxheid nu fixen moet je eerder positief zien.
In Linux kan ik niks als non-root buiten m'n home-dir om. En bij alle andere dingen vliegen de root-password prompts me net zogoed om m'n oren. Vaker dan bij Vista.
En wat als je zoontje probeert folders op C:\Windows te hernoemen, verwijderen ,of iets dergelijks? Als ze geen admin zijn horen ze daar niet aan te kunnen zitten, maar als jij snel even iets wilt aanpassen geef je gewoon je wachtwoord en kan het wel even. UAC is geen veiligheidsbariere, het is een feature die het makkelijker maakt om als niet-admin te werken.

EDIT: En als jij als tweaker daar niet mee te maken wilt hebben kun je het gewoon uit zetten en als admin werken.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 23 juli 2024 02:55]

Anoniem: 111970 @ScSi16 april 2009 12:28
als jij de beslissing kan maken om aan dingen in je root dir te peuteren dan kan je ook de beslissing maken om UAC uit te zetten en als admin te draaien.

De 'gewone gebruiker' hoeft geen mappen aan te maken in root - die hebben 'My Documents' waar ze zich helemaal in uit kunnen leven.
probeer eens coretemp te installeren en zo in te stellen dat die automatisch opstart bij windows startup, voeg een gadget toe van coretemp aan je gadget balk zodat die het automatisch detecteert en zorg er ook meteen voor dat je op je logitech G15 de temps kan zien...

Kom daarna maar ff terug en we zullen verder praten over UAC...
1) Installeren van software is logisch.
2) Instellen van automatisch opstarten kan zonder UAC door een snelkoppeling in je start menu (folder Opstarten) te steken.
3) Gadget toevoegen is een aparte installatie, plus dat is GEEN UAC, maar een waarschuwing dat niet alle gadgets veilig zijn.
Wat die logitech temps betreft, heb ik geen ervaring.

Blijft over: 1 UAC melding tijdens installatie
Programma's die bij het starten een UAC melding geven zijn gewoon slecht geprogrammeerd.
Ben ik het wel mee eens... zolang ik geen admin-taken doe of systeeminstellingen wijzig, zie ik hier nooit een UAC-melding. Ik heb nog wel mijn admin-account geactiveerd en een wachtwoord erop gezet, en mijzelf uit de admin-groep gehaald. ik moet dus voor elke UAC-prompt een wachtwoord invoeren.

Er is hier slechts één programma dat een UAC-melding genereert, en dat is StyleWorks. (Dit is een programma om rythms/styles van keyboards en orgels mee te converteren en bewerken.) Dit heb ik zelf bewust zo ingesteld. Dit programma MOET in admin-modus draaien, anders crasht het, zodra je een style wilt laden. Vraag me niet waarom, maar het is zo.

Het prog, ook de allernieuwste versie uit 2007, is geschreven in Visual Basic 6. Het zou eens geport moeten worden naar VB.Net of C#....
Anoniem: 80466 @Katsunami16 april 2009 21:16
Dit programma MOET in admin-modus draaien, anders crasht het, zodra je een style wilt laden. Vraag me niet waarom, maar het is zo.
Vermoedelijk slaat het programma tijdelijk zaken op in de programma directory onder program file ipv van in de applicatie data directories van windows
Anoniem: 221425 16 april 2009 18:35
Overigens kan via een registeraanpassing ook het inlogscherm van een eigen achtergrondplaat worden voorzien.
Dit kan ook gemakkelijker:
http://windows7center.com...gonui-background-changer/
(Deze ondersteund itt die registertweak ook 1280x800:))
Het ziet er leuk uit, maar wat me wel opviel is dat diverse features overgenomen zijn van Mac OSX.

Zo lijkt de nieuwe taakbalk steeds meer op een dock ala OSX, zowel het 'vastpinnen' van iconen, als de rechtermuisknopmenu met meest voorkomende taken is al aanwezig binnen OSX.

Ik moet wel zeggen dat ik het OS er netjes uit vind zien, en het zeker een verbetering vind tegenover voorgaande versies.
Veel zaken die je nu ziet stammen uit een concept versie van Windows Longhorn uit 2002. Deze versie is getoond op verschillende evenementen en bevatte zaken waarvan MS melde dat ze in de toekomst zouden komen.

Hier zie je een beknopte samenvatting van die conceptversie: http://www.youtube.com/watch?v=b9ifQvQCO7Y Er is nog een uitgebreid artikel over, met screenshots, die geschreven is in 2002, zal eens zoeken.

Veel zaken die OSX nu herbergt zaten al in die versie en waren dus allang doordacht bij Microsoft. Het altijd maar, bij de vaagste herkenning, wijzen naar OSX is in de meeste gevallen onterecht.

De reden dat veel zaken die je ziet in de versie het nooit hebben gehaald op dat moment, lag vooral aan de veel te beperkte hardware op dat moment. Mensen vonden ten tijde van Vista launch al dat de eisen te zwaar waren, kan je nagaan wat het zou zijn geweest als ze dit daadwerkelijk in 2003 op de markt hadden gebracht ;) Deze concept versie is dan ook gemaakt voordat de beslissing viel bij Longhorn/Vista om het roer om te gooien en opnieuw te starten.

[Reactie gewijzigd door PWM op 23 juli 2024 02:55]

Het dock is al wat ouder dan 2002 als ik mij niet vergis. Het maakt ook totaal niet uit dat Windows wat zaken overneemt (naar mijn idee gebeurt dat zeker wel, gezien zaken als spotlight, widgets, de dock en 3D switchen tussen schermen). Maar goed, die ideeen zijn top, vandaar dat ik ook OSX al tijden gebruik, het lijkt mij op zich logisch dat goede ideeen dan ook hun weg vinden in Windows. Doen alsof dat echter niets met elkaar te maken heeft, net als in de mobiele wereld de nieuwe touchscreen-hype niets te maken heeft met de iPhone (zo hoor ik vaak hier) is ook een beetje met oogkleppen kijken.

Windows 7 is zeker een hele verbetering...eindelijk...het draait minstens net zo snel als Vista op mijn pc en dat was al een welkome verrassing. De explorer vind ik nog steeds niet prettig, maar het geheel loopt snappier, soepeler en zit veel beter in elkaar dan Vista. De beta dan, uiteraard moeten we de RC nog afwachten en de (helaas) 100 verschillende smaken. Hopelijk wordt er deze keer ook wat minder bloatware meegeleverd in de winkel. Zit een kleine kans in dat dat verbeterd, aangezien MS met deze Windows versie echt geluisterd lijkt te hebben naar de kritieken op Vista.
@ PWM, OSX is een doorontwikkeling van NeXTSTEP dat al uit 1989 stamt. Microsoft heeft flink van NeXT geleend. ;) Zie verder ook:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3786305620575922367
De geschiedenis van de OSX dock loopt veel verder terug dan 2002 hoor ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_Dock
Anoniem: 80466 @ZpAz16 april 2009 20:56
Zo lijkt de nieuwe taakbalk steeds meer op een dock ala OSX,
Of lijkt het gewoon op Windows 1.0 uit 1985 (he, misschien heeft Apple dar ook naar gekeken)
http://regmedia.co.uk/2008/11/11/windows_one.jpg
Toen werkte Apple al lang met een GUI ;)
Anoniem: 16536 @qless17 april 2009 22:13
Alle GUI os'en zijn uiteindelijk gejat van Xerox, dus both MS en Apple hebben gejat... einde discussie

http://en.wikipedia.org/wiki/Graphical_user_interface
MS heeft het niet van Xerox gejat, maar van Apple.

De link die je gezet hebt gaat over de GUI in het algemeen, maar je moet doorklikken naar de geschiedenis van de GUI.

http://en.wikipedia.org/w...y_commercial_developments

Toendertijd nodigde Xerox Steve Jobs uit om hun producten te bekijken en misschien af te kopen. Uiteindelijk investeerde Xerox in Apple om de Mac te maken.

"Note also that Apple was invited by PARC to view their research, and a number of PARC employees subsequently moved to Apple to work on the Lisa and Macintosh GUI. However, the Apple work extended PARC's considerably, adding manipulatable icons and a fixed menu bar and direct manipulation of objects in the file system (see Macintosh Finder) for example."

http://www.roughlydrafted...ead-end/#more-1368http://

Xerox investeerde niet in Microsoft, Bill Gates en consorten maakte Visual Basic voor de Mac. En tijdens de productie kreeg en vroeg Microsoft vele details dat opvallend veel te maken had met een eigen OS ontwikkelen(Windows)

http://en.wikipedia.org/w..._graphical_user_interface

Je kunt je ook afvragen waarom MS vrijspel had op de OS markt. Dat komt omdat Apple iedereen ging aanklagen die ook maar iets kopieerden van Apple's GUI.
Zoals het bedrijf DRI.

"It was developed from DRI software, known as GSX, designed by a former PARC employee. The similarity to the Macintosh desktop led to a copyright lawsuit from Apple Computer, and a settlement which involved some changes to GEM."

"In 1988, Apple sued Microsoft for copyright infringement of the LISA and Apple Macintosh GUI. The court case lasted 4 years before almost all of Apple's claims were denied on a contractual technicality."

De zogenaamde "contractual technicality" is dat de domme CEO toen van Apple, Microsoft bepaalde rechten heeft verleend om de unieke GUI van LISA en Mac te gebruiken. In ruil voor doorontwikkeling van Microsoft Office voor de Mac.

"Microsoft threatened to discontinue Microsoft Office for the Macintosh if Apple did not license parts of the Macintosh graphical user interface to use in the Windows operating system. Under pressure, Sculley agreed, a decision which later affected the Apple v. Microsoft lawsuit."

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Sculley
Dat zou kunnen, ik kan geen 'dock' vinden in de Macintosh GUI uit 1984 ;)

Maar dat kan ook zijn omdat ik geen andere screenshot kan vinden, Windows 3.11 had op de 'desktop' ook geen taakbalk achtig iets.
Anoniem: 80487 16 april 2009 11:26
Toch heb ikzelf helemaal geen gezeik meer met Vista sinds SP1.
Ik vraag me dan ook even af wat Windows 7 dan gaat toevoegen.

Ik heb momenteel het idee dat het een beetje daar buiten "geperst" word om de gaten van Vista op te vullen en verder geen enkel nut dient behalve dus wat interface updates en redelijk karig setje functionele updates.

Ik zou eigenlijk ook wel willen zien dat ze Windows Vista gebruikers tegmoet komen met een e.v.t. korting op een Windows 7 licentie.
Met je niet eens zo oude pc ben je straks alweer outdated eigenlijk omdat hun product heeft gefaald.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 23 juli 2024 02:55]

Ik heb 2 PC's met een W7 test draaien hier, en ben behoorlijk razend enthousiast over de homegroups. Nog nooit zo weinig moeite hoeven te doen voor een veelzijdig netwerk, hoewel Vista al een stuk makkelijker was met rechten instellen dan zijn voorgangers, is het nu al helemaal makkelijk, ook voor Jan met de Pet.

Ik vond het ook een aangename verassing dat Windows (eindelijk) overweg kan met ISO, en dat virtualisering ook steeds meer naar voren komt. Ik experimenteer persoonlijk graag met OS-en, en vond het een aangename verassing toen ik een nieuwe built downloadde dat mijn huidige W7 gelijk een icoontje gaf aan het .iso bestand. Een simpele dubbelklik startte de Windows brandwizard.

Ik vond het ook aangenaam dat de DPI afhankelijk van het scherm (indien windows het detecteerd) ingesteld wordt. Mijn PC met een 22" 1680*1050 scherm kreeg automatisch 96DPI, maar mijn laptop die dezelfde resolutie op 15.4" perst werd naar 120DPI gezet.

En ja, de manier waarop W7 met lettertypes omgaat vond ik al een verbetering, maar nu ik het stuk over Opentype en DirectWrite lees, heb ik iets van: daar zit écht veel innovatie.

Ik heb nog geen post-6XXX built geprobeerd op mijn HDMI-TV die hogere kleurdieptes aan kan, maar ik ben benieuwd eigenlijk, een van de uitspraken van MS over W7 was namelijk dat er meer kleurdieptes kwamen. Ik denk dat vooral de grafische industrie te spreken zal zijn over 48bit kleur.
Wat dan ook wel heel erg tijd werd allemaal, de concurrentie had veel van die zaken al jaren. Waarom netwerken opzetten altijd zo'n gedoe was met Windows snap ik nog steeds niet.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 02:55]

Dat komt denkik omdat je Windows netwerken dan waarschijnlijk niet zo goed begrijpt als de netwerken van andere besturingssystemen. Zelf heb ik nooit (noemenswaardige) problemen gehad met netwerken :) Niet onder NT, 2000, XP, en nu ook niet onder Vista. Ik heb ook regelmatig XP/Vista, XP/Linux (fileserver), Vista/Linux en XP/Vista/Mac aan elkaar gehangen in verscheidene huishoudens.

Dan moet ik wel zeggen dat ik (zonder te willen opscheppen) van al die besturingssystemen weet hoe de netwerkfuncties werken en ingesteld moeten worden. Van Windows 2000/XP/Vista is mijn kennis dan wel het grootste; dat kan ik uit het hoofd, terwijl ik voor OSX, en zeker Linux, soms nog wat moet opzoeken.
Ik heb jaren met Windows gewerkt en heb er veel verstand van, echter bleef het bouwen van netwerken altijd een pittig werkje. Toen ik onder osx met een paar klikken klaar was, dacht ik daar wel even over na ja.
Ha, deel jij maar eens een willekeurige map in Mac OS X, lukt niet zonder hulpmiddelen. Je hebt een paar voorgedefinieerde locaties die simpel gedeeld kunnen worden. Of probeer eens een usb HD te delen?
System Preferences -> Sharing -> File Sharing

Onder shared folders klik je op de + en selecteer je zo de map of drive (ja zelfs USB/CD) aan en je bent klaar.

Binnen een halve minuut klaar zonder extra hulpmiddelen.
behalve dus wat interface updates en redelijk karig setje functionele updates.
... En dat wordt bij elke nieuwe Windows-versie gezegd ;)

Maar er zijn aardig wat toevoegingen.
* Uiteraard de nieuwe taakbalk
* De libraries
* Homegroup
* Aero-peek e.d.
Om een paar van de handigste eruit te vissen.
Aero-peek was er al in Vista als ik me nie vergis.
Er zit een preview functie in vista die de taak van een tooltip overneemt, maar dat is zeker geen Aero peek. Met peek kun je meer, zeker als je enkele van hetzelfde venster hebt open staan, het komt vaak voor dat ik 4 Excel, 5 Word, en 1 Powerpoint venster open heb, dat lijkt me erg makkelijk met Peek.
Alsof Windows Vista centraal gedeactiveerd wordt zodra 7 uit komt? Nee Vista is prima bruikbaar en ook stabiel. Ook over een jaar nog.
16GB aan beschikbare ruimte op de harddisk of ssd, Dat is wel heel erg aso veel

Als je een Netbook hebt met een 20gb disk is hij met je Os al vol waar moet je je programma's dan laten.

ik vindt Xp pro Sp3 al aso met zijn 7Gb, Een Ubuntu server heeft maar 3-5gb nodig en dan heb je toch wel heel erg uitgebreid gedaan zeg maar als je op de 5gb zit.

Ik heb eigenlijk in dit stuk geen overtuigende rede gevonden om over te stappen van Xp

Ik zou dan eerder naar ubuntu over stappen daar kan ik me eigen snel toetsen instellen en een stuk meer met je windows doen dan in het filmpje te zien is

ben niet echt impressed
Van die 16GB is hooguit 8 voor echt het OS, de rest valt toe te schrijven aan pagefiles (zeg me niet dat je ubunty zonder swap partitie draait), hibernate image, en voorgeinstalleerde media die te verwijderen valt. Met wat grondig sloopwerk valt Vista met exact dezelfde functionaliteit terug te dringen naar 2GB, je mist alleen veel geluiden, achtergronden, helpfiles, drivers, en de Swap + hibernate files worden niet meegerekend.
Wel eens na een tijdje durven kijken in c:\windows\winsxs? Een drama. Moet dat versiebeheer voorstellen?
ubuntu server heeft standaard geen (uitgebreide) desktop, dus daarom dat die maar 3-5 gib in beslag neemt , plus het feit dat swap ook op je disk moet staan en minstens 2x zo groot moet zijn als je fysieke aanwezige geheugen om suspend to disk te kunnen ondersteunen.. ;) naar mijn weten heeft windows altijd een swapfile en geen swap partitie..
all in all is windows 7 een leuke ontwikkeling, die het naar mijn idee nog niet haalt bij de laatste gnu/linux distributies.. (ook ieder met hun eigen nukken)
Ik draai een Ubuntu server met X desktop en heel wat grafische opties daarnaast security, raid(lvm), remote werken, video streaming, enzovoort

Je swap hoeft maar 1 Gb te zijn, alles daar boven is weg gegooide ruimte als hij 2x me geheugen zou moeten zijn had hij 8 Gb moeten zijn dus dat klopt niet helemaal wat je zegt

totaal is hij 4.53Gb = 5.53 inclusies 1Gb swap hoe hij nu geinstalled is en ik kan er eigenlijk nog een hoop af gooien maar ik ben daar nog niet aan toe gekomen.

Ik ben zeker niet tegen windows 7 ik hoop zelfs dat het een goed OS is want ik zal er zeker mee te maken krijgen in de toekomst.

ik ben tegen de geld ripperij die microsoft doet met een paar 100 euro vragen voor een OS met weinig kostenlose ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door dispie op 23 juli 2024 02:55]

<offtopic>
Linux vreet meer stroom van je netbook.(Bron: Asus website)
</off topic>

16 Gieg waar heb je het over tegenwoordig zit er in veel netbooks een hdd van 160Gb
Wie het geld over heeft voor minder ruimte voor meer geld moet dat zelf weten.
Maar dan moet je niet zeuren dat een bepaald OS zoveel ruimte neemt.
Die Giegs, en zeker in een laptop, gebruik ik veel liever voor opslag van interessante zaken, niet voor een OS.
Ik gebruik mijn laptop om mee te werken niet als opslagdevice.
haha Uhm, ja, maar dat werken vereist dan totaal geen opslag? Ik werk bijv. met foto's, met een kleine library is elke gieg meegenomen hoor.
offtopic
mijn asus eee gaat 1 uur langer mee met eeebuntu netremix,

dan op windows home die voor de 3de keer is gecrashed en ik nu Xp pro heb moeten installen en dus een portable Cd rom heb moeten aanschaffen omdat Xp niet van SD card of usb stick te installen valt

ontipic

Super ontwikkeling van windows dat ze daar nu wel over na denken en hij dus van usb stick te installen is.
Ik heb XP Pro anders vanaf een USB stick geinstalleerd. Kost wel iets meer moeite en je hebt er een paar programmaatjes voor nodig, maar het kan zeker wel.
Zonde van je geld, met 3 tellen google had je dit artikel gevonden:
http://www.liliputing.com...-xp-on-mini-note-usb.html

Hiermee kan je keurig een bootable usb flashdrive maken waarmee je windows XP kan installeren op je netbook.
Ik volg Vista/Windows 7 maar matig, maar hetgeen wat ik me echt afvraag na een aantal artikelen en reviews gelezen te hebben:

Wat is er ècht nieuw? Wat voor verbluffende features hebben ze toegevoegd? Waarom is het startmenu fundamenteel nog steeds precies hetzelfde, hebben ze uberhaupt wel geprobeerd om het op de schop te gooien?

Ik zie alleen maar kleine tweaks die de prijs echt niet waard zijn...
Dat is ook meteen mijn grootste punt met deze review. Zeker leuk om te lezen over alle nieuwe desktopfeatures, keyboard shortcuts, etc., maar ik zou het veel interessanter vinden om wat te lezen over de veranderingen onder de motorkap. Dat het voortborduurt op de Vista kernel weten we allemaal wel, maar wat zijn nou bijvoorbeeld de dingen die Windows 7 als OS beter moeten maken dan zijn voorganger? Performance, stabiliteit, driver model, veranderd geheugenconcept mbt. services, multithreading, WinFS, DirectX11, ...

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 23 juli 2024 02:55]

Nog even een aanvulling op de vensterdans als je een venster met de muis versleept naar de bovenkant van het scherm maximaliseerd deze automatisch en als je hem dan weer naar beneden sleept wordt deze weer het normale formaat.
Ook wel leuk is dat als je een venster richting boven of onder vergroot tot aan de rand van het scherm, er dan de suggestie komt om m te resizen naar van helemaal boven tot helemaal onder. Versleep ik het venster vervolgens naar mn 2e scherm dan plakt het venster zelfs automatisch aan de onderkant van het scherm ipv aan de bovenkant van de taakbalk. Zelf vind ik dit vooral handig met chatvensters trouwens
Anoniem: 56924 @thor66616 april 2009 12:13
mja, zolang deze "features" kunnen worden uitgeschakeld vind ik het best.

ik zie eerlijk gezegd nog steeds geen waanzinnige voordelen t.o.v. XP voor mijn eigen gebruik althans... als de final uit is ga ik hem wel proberen, maar ik ben vooralsnog niet volledig overtuigd.
dezelfde voordelen die windows vista biedt, namelijk een kernel die een stuk meer up to date is en die goed met nieuwere systemen om kan gaan in de zin van multi core processors aanspreken op een effectievere manier ;)
Het is meer een kwestie van wat 'losser' worden in het gebruik. Je moet bij het overstappen naar W7 wat meer open staan voor de veranderingen in gebruik die Microsoft heeft doorgevoerd. In eerste instantie had ik ook zo mijn vraagtekens bij het automatisch plakken van windows door ze naar de randen te slepen, maar nu gebruik ik vooral de rechterkant van m'n scherm om snel 2 windows naast elkaar te houden.
Anoniem: 56924 @Kazu17 april 2009 10:09
ik "moet" helemaal niks.

bovendien heb ik al een multi monitor setup dus ik hoef helemaal niet 'snel 2 windows naast elkaar te houden'.

niet iedereen werkt hetzelfde, en daarom zeg ik, zolang je al deze zgn handigheidjes kan uitschakelen dan vind ik het best. dan kunnen mensen als jij het namelijk aan laten staan en mensen als ik kunnen het dan uitzetten.

maar op het moment dat je verplicht wordt jezelf een nieuwe werkwijze aan te meten puur omdat je oude werkwijze niet meer wordt ondersteund dan is er toch iets niet goed imho.
Yup, het OS is met (multi) touchscreens en andere "intuitieve" input in het achterhoofd opgezet, blijkt uit zo'n beetje alles. Voor alles is naast een on-screen knopje ook wel een of andere sleep-actie, of sneltoets.
Nieuw is dat Windows 7 ook vanaf een usb-stick kan worden geïnstalleerd. Deze innovatie komt niet als een verrassing, omdat Microsoft heeft aangekondigd dat zijn nieuwe besturingssysteem, in tegenstelling tot Vista, ook soepel op netbooks moet kunnen draaien.
Dit was/is ook al mogelijk bij Vista. ;)
Enkel als je moederbord dit ook ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door 3svb op 23 juli 2024 02:55]

Anoniem: 157137 @3svb16 april 2009 21:55
Daarom is dit nieuw. Nu is het niet meer afhankelijk van je moederbord.
Als je een moederbord hebt die het booten van een USB-stick niet ondersteunt wens ik je alsnog veel succes.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door JeroenKooger op 23 juli 2024 02:55]

Anoniem: 80466 16 april 2009 11:14
In het artikel
Toch is het ook voor Vista SP1-gebruikers aan te raden om zo mogelijk een schone installatie van Windows 7 uit te voeren op een geheel lege harde schijf of een lege partitie.
Waarom ?
Het is best veel werk om al je instellingen en software weer in richten. Het artikel beidt geen enkel aanknopingspunt waarom je vanuit Vista niet zou upgraden maar zou kiezen voor een clean install.
Vista gebruikers zijn ook vee logischer upgraders want die zitten al op de goede hardware specs terwijl XP gebruikers nog voor flinke delen op te oude hardware zitten en ipv een clean install vaak beter gewoon een nieuwe bak kunne kopen.
Een clean install heeft bij elk OS de voorkeur over een upgrade.
Vóór Windows Vista was dat wel zo ja (XP en eerder). Upgraden naar Vista vanuit XP betekende echter geen enkele achteruitgang in prestaties t.o.v. een clean install. Vele benchmarks hebben dat uitgewezen, bijv. http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2089952,00.asp. Ook de stabiliteit (dat moet enigszins subjectief beoordeeld worden door de benchers) bleek prima in orde te zijn. De tijd dat een upgrade je computer zowat vernielde is voorbij. En aangezien de stap Vista -> Win7 kleiner is dan XP -> Vista verwacht ik daar geen problemen; het nieuwe upgradeconcept wordt doorgezet. Niet voor niets vraagt MS de RC1 testers om te upgraden vanuit Vista.
Een clean install heeft bij elk OS de voorkeur over een upgrade.
Sorry, maar dat is gewoon onzin. Ik heb diverse Linux-installaties die ik 5 jaar of meer geleden geinstalleerd heb. Deze upgrade ik gewoon en deze draaien nu de allernieuwste versie mijn mijn distributie, zonder ooit opnieuw te installeren, ook na diverse hardwarewijzigingen. Het feit dat Windows hier blijkbaar niet goed mee om kan gaan betekent niet dat dat voor alle OS-en geldt.
Als we het dan toch over linux hebben, ook daar heeft een clean install bij een major upgrade bij mij de voorkeur.
Bij een upgrade worden enkel je paketten geupgrade, je settings blijven zoals ze staan, en je blijft ook met dezelfde paketten werken. (bv. ubuntu is op een gegeven moment overgestapt van init naar upstart, als je enkel upgrade blijft het ouderwetse init geinstalleerd, als je een clean install had gedaan, dan had je opeens het snellere upstart gehad.)
Het wil nog wel eens voorkomen dat bij distro's de voorkeur voor standaard programma's verschuift, die voorkeur komt met een reinstall wel mee, en met een upgrade niet.

Dus ik ben het wel met je eens dat upgraden goed gaat, maar een clean install zorgt er uitendelijk toch voor dat je systeem meer up-to-date is.
je settings blijven zoals ze staan
Dat is nou juist het voordeel van upgrades. Ik heb geen zin om steeds weer opnieuw dezelfde settings te doen. Sterker nog, ik copieer soms bij een nieuwe install zelfs een deel van m'n o.a. /etc naar het nieuwe systeem, zodat ik niet al die instellingen opnieuw hoef te maken.
Het wil nog wel eens voorkomen dat bij distro's de voorkeur voor standaard programma's verschuift, die voorkeur komt met een reinstall wel mee, en met een upgrade niet.
Bij mijn distro (Gentoo) verschuift in bepaalde gevallen die default gewoon mee als je upgrade (indien het oude programma niet meer ondersteund wordt, bv.) en in andere gevallen kan ik die keuze gewoon zelf maken. Daarom ben ik Linux gaan gebruiken, om zelf de controle te houden, ik zou dus helemaal niet willen dat als de distrobakker op een bepaald moment besluit een andere browser als default te zetten, dat ik dan automatisch meega.
Als we het dan toch over linux hebben, ook daar heeft een clean install bij een major upgrade bij mij de voorkeur.
Bij mij anders niet hoor...
Bij een upgrade worden enkel je paketten geupgrade, je settings blijven zoals ze staan
Ja, dat is het idee achter een upgrade ja.
bv. ubuntu is op een gegeven moment overgestapt van init naar upstart, als je enkel upgrade blijft het ouderwetse init geinstalleerd, als je een clean install had gedaan, dan had je opeens het snellere upstart gehad.
En die stond toen netjes in de release notes vermeld, waardoor ik zelf het upstart pakket geinstalleerd had na de upgrade. Init werkte ook nog prima hoor, en switchen was een kwestie van upstart in je package manager opzoeken en installeren.
Het wil nog wel eens voorkomen dat bij distro's de voorkeur voor standaard programma's verschuift, die voorkeur komt met een reinstall wel mee, en met een upgrade niet.
Nog een reden om een upgrade te doen. Ik heb zelf een voorkeur voor bepaalde programma's. Dat hoeft een distro voor mij niet te bepalen. De custom distro op m'n werk (genaamd Open Client, gebaseerd op redhat 5.3) besloot ineens dat ze Songbird als mediaspeler wilden hebben. Leuk voor hun, niet voor mij. Mijn voorkeur gaat namelijk naar Audacious. Ze kunnen nog zo laag of hoog springen, maar het is niet alsof de voorkeur van eindgebruikers ineens verandert door het aanpassen van een default applicatie.
Dus ik ben het wel met je eens dat upgraden goed gaat, maar een clean install zorgt er uitendelijk toch voor dat je systeem meer up-to-date is.
En een upgrade zorgt er voor dat je systeem meer is zoals jij het wilde hebben, waardoor ik toch altijd de upgrades zal blijven gebruiken.
Waarom ?
De huidige build is nog altijd een bètaversie. Om te voorkomen dat een upgrade onverwacht je hele systeem overhoop haalt, kun je dus in veel gevallen beter eerst een testinstallatie doen voor je je vaste stekje upgradet.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Windows 7 instabiel is; ik heb zelf naar tevredenheid een 64-bit testinstallatie draaien. :)
MS doelt echter niet alleen op de bèta versies van W7.

Overigens draai ik ook altijd liever een clean install dan een upgrade. Kan tussen de oren zitten, maar ik voel me er toch altijd beter bij. Daarnaast doe ik dat ook geen 10 keer per jaar.
Volgensmij is dat omdat je er toch wat dingen fout kunnen gaan. Zoals programma's die vervolgens niet meer werken of dat je oude vista drivers meeneemt naar 7 enzo. In ieder geval doe ik ook altijd een format als er een nieuw OS op mijn pc komt. Want dan heb je minder kans dat er bij het installeren allemaal irritante fouten op komen dagen :p.
De tekst is daar ondertussen iets op uitgebreid :)
Ik ga in elk geval als ik overstap op Win7 nadat het een maand of 3 uit is, wel proberen met een upgrade. Hier heb ik een desktop en een notebook ingericht op dezelfde manier met dezelfde programma's. (Mijn notebook is effectief een compactere versie van mijn desktop wat dat betreft; zelfs de hardware is vergelijkbaar.) Als ik beiden opnieuw zou moeten installeren en tunen, zoals het aan/uitzetten van services, installeren van programma's en verder, dan ben ik per computer een week bezig.

Ik ga van beiden een image maken, en dan dingen verwijderen die vervangen gaan worden door de nieuwste versies, zoals drivers, en sommige programma's. Dan hoop ik dat ik zonder veel gezever weg kom met de upgrade. Als het op mijn desktop lukt, weet ik bijna zeker dat het met het notebook ook gaat lukken.

Lukt het niet, dan kan ik mijn image terugzetten en een tijd uitkiezen die me uitkomt, om de desktop en notebook beiden een voor een te herinstalleren.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 02:55]

hAI, volgens mij heb je over de volgende zin heen gelezen:
Toch is het ook voor Vista SP1-gebruikers aan te raden om zo mogelijk een schone installatie van Windows 7 uit te voeren op een geheel lege harde schijf of een lege partitie: Microsoft garandeert namelijk niet dat alles goed kan worden overgezet bij een upgrade.
;)
Anoniem: 80466 @Gojira16 april 2009 20:52
Nee, die zin is LATER toegevoegd !!
Kleine aanmerking:
Het ingeven van [...] een wachtwoord [...] zijn verplicht.
Het wachtwoord is niet verplicht maar mag leeg gelaten worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.