Microsoft Windows 7 E Ultimate (NL Retail) Review
Windows 7 is zoals de meeste mensen wel weten het nieuwe OS van Microsoft dat alles van Vista moet doen vergeten. Het zou sneller, stabieler en voor minder irritant moeten werken dan Vista. Helaas is mijn ervaring met Vista zelf zeer beperkt dus zal ik mij meer baseren op mijn ervaring met Windows XP. Vista heb ik bewust overgeslagen vanwege vooral de negatieve publiciteit er rond (hoewel ik denk dat de media het een beetje te veel heeft opgeblazen). Ik heb deze Windows 7 dus getest op 2 verschillende computers: een Dell Latitude D830 (Intel Centrino 1.8GHz met 2GB RAM) en een zelf gebouwde computer (Intel dual core 2.66GHz E6750 met 2GB RAM). Beide draaien Windows 7 Ultimate. Installatie Veel is hier niet over...
Pluspunten
Snel (weliswaar getest op snelle hardware) Goede software en hardware ondersteuning aangename interface Goed werk geleverd met gebruiksvriendelijkheid
Minpunten
Geen outlook, fotobeheerder, kalender, movie maker,... maar als optionele download Prijs Paint en Wordpad mogen eens een grote update krijgen Media Player/Center zou out of the box ondertiteling aan moeten kunnen
Eindoordeel
Helaas is mijn ervaring met Vista zelf zeer beperkt dus zal ik mij meer baseren op mijn ervaring met Windows XP. Vista heb ik bewust overgeslagen vanwege vooral de negatieve publiciteit er rond (hoewel ik denk dat de media het een beetje te veel heeft opgeblazen).
Ik heb deze Windows 7 dus getest op 2 verschillende computers: een Dell Latitude D830 (Intel Centrino 1.8GHz met 2GB RAM) en een zelf gebouwde computer (Intel dual core 2.66GHz E6750 met 2GB RAM). Beide draaien Windows 7 Ultimate.
Installatie
Veel is hier niet over te zeggen. De installatie lijkt zeer sterk op die van Vista. Er is dus geen DOS look waar je even in terecht komt. Als je vergelijkt met die van Vista is de achtergrond gewijzigd en de workgroups (waar straks meer over gezegd zal worden).
De installatie duurde circa 30 minuten. Op de desktop veel langer omdat die telkens lang vastliep bij elke dialoogbox. Kan liggen aan Win7 zelf, aan de hardware (God weet het
Na de installatie draaide beide systemen (dus geen mislukte installaties ofzo).
Eerste indruk
De eerste indruk is eigenlijk wel positief. De meeste van mijn drivers werden gevonden, met uitzondering van het geluid van mijn desktop (Realtek HD audio) en de grafische drivers van mijn laptop (nVidia Quadro 140M). Omdat ik graag geupdate drivers wil hebben heb ik maar even de officiële gebruikt. Iedereen had er beschikbaar voor mij (Dell niet, maar als je afzonderlijk gaat zoeken zal je die wel vinden).
Helaas is mijn scanner niet meer aan de praat te krijgen van Windows 7/Vista (maar dat wist ik door de program adviser). Dat is natuurlijk wel jammer, maar zo vaak gebruik ik die niet.
Systeemeisen
De systeemeisen zijn eigenlijk dezelfde als Vista, met het verschil dat Windows 7 soepeler zal draaien. Ik merk wel een zeer snelle boot bij zowel een verse start als uit hibernate. Over het algemeen draait Seven snel, maar ik moet er natuurlijk bij zeggen dat mijn computers wel wat kracht hebben.
Vernieuwde desktop
De vernieuwde desktop met het dock achtig iets is duidelijk en goed 'gevonden'. Het bespaart alvast veel meer ruimte op mijn soms wel overvolle taakbalk. Het concept is tamelijk snel te snappen, alleen moet je een omschakeling doen van titel naar icoontje (aangezien je niets meer van titel ziet maar enkel het icoontje).
Je kan de oude startbalk overigens niet terug uit de dood halen.

Enkele andere leuke vernieuwingen is het verslepen van vensters naar de randen van je scherm. Naar boven wordt het venster gemaximaliseerd (hoewel ik dubbelklikken op de titelbalk snelle vind), naar links en rechts gaat het venster de helft van het scherm innemen aan die kant. Dat laatste is handig zeker voor widescreens. Voor mensen met een kleiner scherm is het echter compleet nutteloos.
Over de gadgets heb ik geen mening
Functionaliteit
Mijn magere score voor functionaliteit is eigenlijk geheel te wijten aan de grote schoonmaak die Microsoft heeft gedaan in de programma's. Windows zelf is bijna niets meer (buiten een OS). Je hebt zelf geen kalender, email client, fotobeheerder,... meer.
Oke, je kan er eentje downloaden met een paar klikken, maar zal de gewone gebruiker dat ook weten? Ook zit dat gebundeld met al de rommel van Windows Live (dus de messenger, een email client, Movie maker, kalender, en noem maar op), met waarschijnlijk 15 links om een hotmail account aan te maken, een toolbar en al de browsers standaard op Bing.
Iets waar een gebruiker dus niet om gevraagd heeft (en omdat die nooit de installer leest zal ie dat ook krijgen).
Ik ben dus dan ook overgestapt op Picasa samen met mijn vertrouwde Office Outlook.
De andere spannende functies van het OS zijn Paint, het rekenmachine, Media Player, Internet Explorer, Media center,...
Paint heeft een mooie update gemaakt. Het wordt min of meer een programma dat effectief te gebruiken valt. Zo is er nu een resize in, kan je meerdere standaard vormen toevoegen,... Ik zal wel liever een nog iets uitgebreidere doch nog simpele Paint. Iets in de aard van de SnagIt editor (voorbeeldje).
Zo is de SnagIt editor vrij krachtig en kan het wel handige dingen doen zoals een scheureffect, schaduws,... en dit allemaal zeer simpel.
De media player is ook onder handen genomen. De grootste verandering zit echter onder de motorkap. Zo heeft Win7 EINDELIJK wat codecs meegekregen om films af te spelen. Het Media Center geniet hier natuurlijk ook van, hoewel ik nog steeds verlang naar een native ondersteuning voor ondertiteling.
Gebruiksvriendelijkheid
Dat is natuurlijk wat subjectief. Het feit dat je met Windows al meteen een antivirus moet gaan downloaden vind ik minder gebruiksvriendelijk. Maar Microsoft probeert dit toch wel veel simpeler te maken met bijvoorbeeld het Action Center.
Het vernieuwde action center draagt wel serieus bij wat betreft dit topic. Het vernieuwde security center heeft veel meer taken op zich gekregen.
Zo is het een centrale plaats voor het gebruikelijke zoals de antivirus, firewall, Windows update, spyware en UAC controle maar hier kan je nu ook de backups beheren, betrouwbaarheid van je computer raadplegen,... Ik zag hier echter nog graag in dit lijstje checkdisk (hoewel je dit met de sinds Vista vernieuwde self healing NTFS amper nodig hebt), de disk cleanup en defragmentatietool, zo zou het plaatje helemaal compleet zijn.
Ook is het UAC (dat vervelende ding dat elke keer om een bevestiging vroeg als je iets systeemkritisch wilde wijzigen) serieus gematigd. Je krijgt de melding enkel nog te zien als je wat wilt installeren, een bepaald programma wilt starten dat wat meer doet dan in de user profile mapjes zitten (zoals Ccleaner). Desgewenst kan je de UAC een strenger niveau laten aannemen, maar het standaard niveau is helemaal niet irritant te noemen.
Verder heeft Microsoft de libaries geïntroduceerd (je hebt er voor documents, muzic, pictures en videos). Deze virtuele mappen kan je opvullen met allerlei mappen naar keuze (mensen die hun documenten op de niet systeempartitie zetten zullen dit geweldig vinden). Als je dan vanuit een programma iets wenst te bewaren zal je bij Opslagen als meteen naar de libaries gaan en kan je zeer snel je gewenste map vinden zonder veel geklik.
De homegroups is ook iets nieuw aan deze versie. Dit is de vervanging voor de werkgroepen van vroeger (waar we eigenlijk niet veel meer waren). Als je de eerste computer bij je thuis installeert maak je de homegroup aan. Komt er een tweede bij kan je die aan de homegroup aansluiten en kan je meteen kiezen wat je wenst te delen met de rest van het netwerk.
In de verkenner zal je meteen ook een link zien naar de computers in de homegroup zodat je snel bestanden over het netwerk kan trekken. Voor beginners is het dus zeker een handige toevoeging.
Ondersteuning
Qua ondersteuning kan ik ook niet klagen. Zoals al vermeld waren kon ik al mijn drivers terug vinden (zelfs de Windows 7 driver). Er wordt ook gezegd dat als je geen drivers kan vinden, de Vista drivers ook voldoende zijn aangezien ze beide hetzelfde driver model hebben. Kan goed zijn, maar ik heb er alvast geen nood aan gehad.
Ook op software vlak scoort het zeer goed. Al mijn bestaande programma's kon ik moeiteloos terug installeren. Enkel de Ovi Suite Beta draait niet zo goed, daar kan hij niet synchroniseren (het oudere Ovi suite gebruiken is dan een oplossing).
Prijs
Tja, het is niet gratis hé. Als je student bent (verbonden aan een van de deelnemende hogescholen/universiteiten) kan je de Ultimate versie kopen voor nog geen €100 (€65 in mijn geval).
De OEM en upgrade Home Premium prijzen liggen rond de €100. De retail versie is het dubbel. Die laatste groep heeft natuurlijk wel pech, de kans is zeer klein dat je geen aanspraak kan maken op de goedkopere versies. Als ik mij niet vergis kan je met Windows XP zelfs kiezen voor de upgrade (iets wat Microsoft nog nooit heeft toegestaan als ik mij niet vergis).
Changelog
6/10/09: review geplaatst
7/10/09: reacties gelezen en wat plooien glad gestreken
Heb jij ook een Microsoft Windows 7 E Ultimate (NL Retail)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (47)
Ook heeft paint juist een redelijke upgrade gekregen, gek dat je dat eerst opmerkt en vervolgens als minpunt aanvoert dat het aan een update toe is- heel veel meer heeft een standaardgebruiker niet nodig, toch?
Ook vind ik het optioneel downloadbare spul juist een plus. Werd het meegeïnstalleerd dan was dat niet goed en moest het te downloaden zijn, is het te downloaden dan zou het ineens standaard mee moeten komen? Nee hoor, hoe beter zelf configureerbaar voor de gebruiker hoe beter.
Libraries zijn beter bruikbaar dan jij doet vermoeden, vind ik. Zo kan je meerdere muziekmappen (MP3 & Lossless bijv) onder 'Music' scharen, wat eventueel indexeer en opsla-werk vergemakkelijkt.
Verder ben ik het in grote lijnen met je review eens, hoor.
Ik zou Paint graag zien evolueren naar iets zoals SnagIt editor. Die is zeer krachtig maar belachelijk simpel te gebruiken.
Ik heb niets tegen die optionele dingen, maar jij en ik zijn geen normale gebruikers. Wij gaan meteen op zoek naar individuele programma's. Gewone gebruikers gaan op die link naar Live essentials drukken en de volledige troep (en zelfs meer) downloaden. Is dat dan beter?
Het principe van de liberies heb ik verduidelijkt. Het zijn virtuele mappen die je kan opvullen met allerlei mappen. Het is inderdaad zeer handig! Vooral als je veel bestanden hebt die over wat op de harde schijf staan.
Zelfs de Drivers van me bordje en Chipset instaleerd windows 7 er bij
[msi p45 platinum]
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:29]
umm.. fout?
rechtsklik > properties > vinkje bij 'Use small icons', Taskbar buttons op 'Never combine' .. da's alvast de helft..
desgewenst kun je ook de oude vertrouwde quicklaunch terughalen: rechtsklik > Toolbars > New Toolbar > %APPDATA%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch > OK (zet vervolgens 'show title' en 'show text' uit voor deze toolbar, en slaap hem naar links > klaar
Je hebt gelijk dat de instellingen van de browser ongelofelijk irritant zijn!
Ik zelf gebruik zelf de 64bit versie van Ultimate en deze heeft heel veel compatibiliteitsproblemen. Zo draaien de meeste x86 programma's niet of pas na een helehoop getweak. Chrome is 1 van deze programma's die ik erg moet missen
- De oude talkbalk is niet uit de oude doos te halen? Wel dus.
- Geen mailclient e.d.: Bel jij Neelie even of MS het er weer in wil stoppen? Dat is geen keuze van Microsoft geweest.
- Mijn windows media player ondersteunt ondertiteling wel direct
- Mijn real HD audio device werd zonder problemen direct herkend door windows 7
-Wordpad heeft volgens mij wel een grote update gehad. Het is nog ongeveer een basic versie van Word en voor de meeste gebruikers is dat meer dan genoeg.
- Paint vind je in je tekst aardig opgeleukt, maar in je conclusie moet het ineens eigenlijk nog uitgebreid worden.
De prijs is een nadeel? Op een complete pc is een OEM licentie niet de hoofdprijs en valt het volgens mij allemaal wel mee. Ik heb weinig te klagen, omdat ik ook gebruik kan maken van surfspot en MSDNAA.
Ik begrijp ook niet dat je zoveel icoontjes op je desktop hebt staan. Icoontjes zijn echt zoóó windows XP. Ik start alles op met Win + eerste letters van het programma. Iedereen zijn/haar ding.
- Geen mailclient is volledig de keuze van Microsoft. Ik heb het verder niet alleen over de mailclient maar ook over de rest van het systeem. Neelie vond IE en Media player er teveel aan, maar het dumpen van de rest (zelfs van IE) was niet haar bedoeling.
Ik doelde overigens niet echt op de IT minded personen maar de gewone gebruikers. Die zullen het er volgens mij moeilijk mee hebben dat hun nieuw OS geen movie maker, outlook, kalender,... meer heeft. Ze zullen dan zoeken naar deze basis tools en misschien wel bij rommel terecht komen.
Ik al IT persoon vind het ook wel goed dat Outlook enz eruit is, maar ik kon mij evengoed vinden in de optie om het gewoon te verwijderen via add remove windows components.
- Ondertiteling over srt bestanden. Ondersteuning van ondertiteling op dvd's is wel in orde.
- Wordpad en paint hebben inderdaad een update gekregen, maar zoals ik hierboven ook al gezegd heb, is dat iets waar we decennia op gewacht hebben? Eindelijk een resize functie en ondersteuning voor ODF? Dat is geen tempo om vooruit mee te gaan.
Icoontjes op de desktop: ieder zijn ding zoals je terecht zegt. Ik vind een lege desktop zeer kaal. Je moest eens weten van voor rommel er intussen al op staat
Paint is goed aangepast, maar inmiddels is er Paint.NET wat (wat mij betreft) perfect is. Ik heb iig geen decennia gewacht op een vernieuwde pain/wordpad.
Tevens ben ik zeer te spreken over het gebruiken van Libraries (zie reactie hier ergens boven) en verkenner via de taakbalk (rechtermuis knop, pinnen van belangrijke mappen/libraries). Dit werkt erg goed en voorkomt 'gezoek', geklik of snelkoppelingen maken om er te komen.
De nadelen vind ik een beetje in het niet vallen. Paint is prima zoals die nu is en Wordpad moet je ook niet meer van verwachten. WMP native support voor subs geven vind ik een goed idee, maar de fervente filmkijker gebruikt VLC o.i.d. Het 'ontbreken' van bepaalde applicaties zijn ook te begrijpen en zag dat iemand hierboven het ook al goed weerlegde.
Er is alleen één dingetje dat mij een beetje tegenvalt aan de taakbalk en dat is het herkennen van vensters en vooral dat ik normaal van 2 chatvensters (bijvoorbeeld) in 1 klik de goede had. Nu moet ik eerst op het icoontje klikken en zoeken welke ik nu moet hebben voor een bepaald persoon. Maargoed, nauwelijks een nadeel te noemen. ;-)
Het 'zoeken' naar specifieke instellingen/functies in Windows is sinds Vista al moeilijk en nu geen verandering in gekomen. Voor de normale gebruiker prima, maar ik ben constant aan het zoeken en klikken naar voor mij 'onlogische' plekken om iets in te stellen.
Wat betreft specifieke instellingen in Vista en Windows 7 is mijn tip; wen eraan om het in te typen in het zoekvenster van je start menu. Dit werkt echt veel beter dan in het configuratiescherm rond te gaan prutsen enzo.
Het hangt wel van je CPU af of je gebruik kunt maken van XP mode. Het moet volgens mij wel beschikken over een bepaalde instructieset. (Ik kan het gebruiken met mijn E6600, maar een E7300 o.i.d. kan dat niet.)
Dit is namelijk toch wel 1 van belangrijkse Eye catchers van Windows 7 naar mijn idee.
Volgens mij ben je alleen hier vergeten je zin af te maken onder kopje functionaliteit:
"Ik zal wel liever een nog iets uitgebreidere doch nog simpele Paint."
****
@de review: overall een nette review. Enkele fotootjes om de blok tekst te doorbreken maken het vlotter leesbaar.
Eén opmerking die ik wil geven is dat ik vind dat je jezelf wat tegenspreekt. Je vindt dat basisfuncties niet makkelijk genoeg te gebruiken zijn voor de onwetende gebruikers (wegens downloaden). En dan geef kritiek op het feit dat windows 7 onmiddellijk aangeeft dat er antivirus software geïnstalleerd moet worden. Wat mij juist wel iets lijkt voor onwetende gebruikers.
Dit is muggenziften maar het viel mij gewoon op
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


:strip_icc():strip_exif()/u/105946/crop5d9c68da9274b_cropped.jpeg?f=community)
/u/8896/crop5dcc0ced23567_cropped.png?f=community)
/u/114559/smurf.png?f=community)
/u/71954/crop5daf689d5ff80.png?f=community)
:strip_exif()/u/91615/hann1bal.gif?f=community)
:strip_exif()/u/69039/MetallicA.gif?f=community)
:strip_exif()/u/4402/felix2.gif?f=community)
/u/3106/crop601874b34ff83_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/94821/blackbird_small.jpg?f=community)
/u/9258/killbill.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/123391/crop686d5e44d8dd4_cropped.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/294322/64-floyd.gif?f=community)