Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

De verkoop van mobiele laders in Nederland groeit sterk. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van analistenbureau GfK. Dankzij de 'power packs' gaven Nederlanders in de afgelopen maanden meer dan de helft meer geld uit aan smartphone-accessoires dan in dezelfde periode het jaar ervoor.

Met de mobiele laders kunnen gebruikers hun toestel gedurende de dag bijladen zonder een stopcontact te hoeven opzoeken. Omdat veel gebruikers de eerste of de tweede dag nadat ze hun toestel van de lader halen niet doorkomen, kopen ze vaker een mobiele lader en dat leidt tot een stijging van 54 procent in de verkoop van telefoonaccessoires, zegt GfK in het rapport.

Bijna de helft van de toestelverkopen in Nederland is inmiddels zonder combinatie met een abonnement; die mensen kopen dus losse toestellen. Volgens GfK is 41 procent van de verkochte telefoons gekoppeld aan een abonnement, terwijl de rest van de toestellen in prepaidpakketten over de toonbank gaan; dat is dus iets meer dan 10 procent.

Inmiddels is de helft van de verkochte telefoons geschikt voor 4g. Nu twee providers landelijke dekking claimen, namelijk KPN en Vodafone, en de derde, T-Mobile, de hele Randstad heeft bedekt, kunnen steeds meer mensen gebruik maken van 4g. Desondanks is het percentage niet bijzonder hoog: er zijn nog maar weinig nieuwe modellen van de gevestigde merken zonder 4g-mogelijkheid.

Nog maar 19 procent van de verkochte telefoons is geen smartphone; vrijwel alle zullen goedkope toestellen zijn voor mensen die uitsluitend willen bellen en sms'en. De duurdere 'featurephone', die tot enkele jaren geleden populair was met modellen als duurdere Nokia-telefoons, de Samsung Ultra-serie en LG Chocolate-modellen, is verdwenen uit de winkels.

Telefoons 2013

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Het is toch vreemd dat als je CM installeerd op je telefoon dat de batterij ineens 2-3x langer mee gaat. Naar mijn mening heeft dit toch met slechte apps te maken en de datahonger van Google onder de noemer services.
Ik kan met mijn Moto g 4g 16 uur op de accu doorkomen met 5 uur 45 minuten screen on time. Dat is dus meer dan genoeg om een normale werkdag mee door te komen. Toch heb ik een Xiaomi 10400mAh powerbank waar ik de Moto G drie keer mee kan opladen. En waarom als ik toch met 16 uur wel een stopcontact weet te vinden? Voor de dagen als ik een dag op pad ben, met GPS en fitnessapp bijhoud hoeveel km's ik gelopen heb, hoeveel km/u en tegelijkertijd muziek aan het luisteren ben en her en der foto's maak. Dan is het toch handig om op de terugweg nog met genoeg stroom achter de hand te zitten voor het geval dat. Of op vakantiereis, naar de plek van bestemming. Dus vooral voor de momenten dat je niet meteen weet wanneer je weer een stopcontact zult tegen komen.
Die powerbanks kopen mensen uit frustratie maar ik gok dat 9 vd 10 na een paar keer in de kast belanden om er nooit meer uit te komen.

Die powerbanks moet je ook regelmatig bijladen. Betere investering is een extra oplader voor op je werk te kopen en een autolader. Als kers op de taart een kort micro usb kabeltje in je jaszak dan kan je als de nood echt hoog is altijd ergens wat stroom vragen.
Dit verbaast mij. Ik krijg juist een akelig gevoel als ik al die accessoires zie. Zo'n battery pack is m.i. alleen maar extra sjouwen, laag rendement en slecht voor het milieu (dit poneer ik even zonder bronnen, maar het is vanzelfsprekend dat het niet energie- en milieuvriendelijk kan zijn). Ik zou er nooit een kopen. Hebben jullie medetweakers er wel ťťn in huis?

Het is "slim" van de fabrikanten van accessoires dat ze hierop inspelen, maar er moet vanuit de smartphonefabrikanten meer aan de kwaliteit van hun telefoons gedaan worden. Naar mijn mening is er een ziekelijke situatie ontstaan, waarin mensen afhankelijk worden van bizarre accessoires als battery packs, screen protectors, etc. Economisch gezien niet zozeer ziekelijk, maar als je kijkt naar hoe dit soort technologie de mens in zijn functioneren beÔnvloedt, dan hebben we het niet meer over enabling technologies, maar over manipulating technologies: de mens moet/laat zich behoorlijk aanpassen wil hij nog fatsoenlijk gebruik maken van de technologie. Bizar en jammer.
Ik ben het er helemaal mee eens. Nog niet zo lang waren wij niet afhankelijk van accessoires op wat enkele specifieke situaties na, tegenwoordig wordt iedereen opgezadeld met het resultaat van keuzes Door fabrikanten die menen dat wij het wel af kunnen met een telefoon die een dag mee gaat.

Ik snap helemaal dat een snelle processor en HD-scherm killing is voor de accuduur maar waarom worden de toestellen dan zo gemaakt dat er geen grote accu meer in kan? Ik heb nu een Note3, gekozen vanwege de accu zodat ik er langer mee voort kan. Ik kan zonder zorgen de dag doorkomen al moet het apparaat wel aan het eind van de dag aan de lader.

Een accupack dan maar? Liever niet want dan heb je weer iets om mee te zeulen en aan het eind van de levensduur heb je weer extra belasting op het milieu omdat je er vanaf moet.

Een grotere accu maakt dat je er langer op vooruit komt, een zuiniger toestel maakt dat je minder energie verbruikt.

Ik ben van mening dat mensen best §10,-- meer willen uitgeven voor een toestel met een grotere accu. Vandaag de dag is dit belangrijker dan een Nog snellere telefoon omdat die extra snelheid in de meeste gevallen toch niet nodig is.

De fabrikanten lijken niet meer te luisteren naar de klanten maar meer naar de designers. Juist die klanten brengen het geld in het laatje, de designers zijn slechts een hulpmiddel.
Inderdaad bij elke energie verplaatsing gaat er energie verloren. Ik vraag me af wat het rendement van die powerpacks na opladen is, dus hoeveel mah er gebruikt is en hoeveel er uiteindelijk in die powerpack zit.
Tevens ook hoeveel energie er vervolgens weer verloren gaat bij het opladen van je telefoon.

Tevens zullen die powerpacks ook snel capaciteit verliezen omdat ze waarschijnlijk helemaal leeg getrokken worden voordat ze weer aan de oplader gehangen worden en vervolgens weer naar 100% geladen worden.
Dat ligt aan de accutechniek. De problemen die jij omschrijft zijn vooral van toepassing op NiCD, maar bij de huidige moderne NiMH / Li-ION / Li-Polymer accu's moet je toch best wel moeite doen om ze te slopen. Gewoon om de zoveel tijd je mobiele lader gebruiken (hoeft niet helemaal leeg) en dan weer opladen. Op mijn mobiele lader zitten een aantal minuscule LEDjes die aangeven hoeveel capaciteit er nog zit. Beetje hetzelfde principe wat Dell doet / deed met de accu's van bepaalde Latitude-modellen.
Ik dacht bij het schrijven van bovenstaande echt niet aan NiCd of NiMH batterijen.
Ook Li-ion heeft hier last van, vooral van het laden van 0% naar 100%
http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries

(Daarom hebben bijv de duurdere o.a. Dell en Sony laptops ook onboard opties om niet verder op te laden dan bijv 80%) Dit heeft dus enorme invloed op de (dis)charge cycles.
Sorry, mijn fout. Ik was in de veronderstelling dat dit probleem amper nog voorkomt bij moderne accu's.
En dat is niet het enige dat ik met "slecht voor het milieu" bedoel. Wat gebeurt er met zo'n power pack nadat je 'm weg wilt gooien? Ze zullen wel naar de stort gebracht moeten worden of bij het klein chemisch afval (als dat al gebeurt). Wat is de "footprint" van zo'n pack qua productie, gebruik en afvalverwerking?
n. Hebben jullie medetweakers er wel ťťn in huis?
euhmm ja, maar niet voor mijn telefoon.
Die gaat gewoon 60u mee, incl. normaal gebruik ( 5u screen on )

Ik heb de powerpack voor een travelrouter met usb-3G om mijn tablet online te krijgen.
Dezelfde router wordt gebruikt als wifi repeater als het wifi net niet haalbaar is voor andere devices
Heb zelf ook een powerpack in de auto liggen, sinds ik de OnePlus One heb, is deze nog niet in actie gekomen. Ben niet iemand die de heledag met een mobiel in de handen loopt, vandaar dat ik toch al snel 2,5 - 3 dagen op 1 laadbeurt kan doen.

Ook vraag ik mij af of een powerbank de accu wel ten goede komt, mijn powerbank is 2300mAh en mijn accu is 3100mAh, m.a.w. hij krijgt hem nooit vol en ik heb wel eens geruchten gehoord dat je accu dan lui kan worden? Het liefste laat ik mijn mobiel tot onder de 7% zakken waarna ik hem in 2,5u weer op 100% heb zitten.

[Reactie gewijzigd door Glasya op 13 november 2014 11:33]

nou... structureel een powerbank gebruiken als oplader lijkt me niet zo efficient, als je toch een stopcontact hebt om je powerbank bij te laden kan je net zo goed je telefoon ook opladen. Ik ken werkelijk niemand die een powerbank op die manier gebruikt (en daarnaast is het ook logischer om een powerbank te kopen die je toestel wel vol krijgt).

verder is worden moderne (telefoon) accu's niet lui, dat was bij NiCd cellen. Sterker nog overladen en diep ontladen is juist slecht voor je accu, hoe groter de cycles (met name bij ontladen) hoe harder de slijtage. slijtage is minimaal bij cycles tussen de 40-80%, maar 20-100 is ook prima
Heb mijn powerbank gekocht toen ik nog mijn iPhone 4 in gebruik had, die had een kleinere accu capaciteit en zodoende had ik er precies genoeg aan. De powerbank heb ik puur voor noodgevallen bij me (voornamelijk wanneer ik op de motor weg ben en er onderweg iets gebeurd, dan wil ik niet met een lege telefoon staan).

Bedankt voor je informatie over de nieuwe accutypes, ik was hiervan niet op de hoogte.
Het beste zou ik de telefoon dus al rond de 25% aan de lader kunnen gaan gooien, en dan bij voorkeur wanneer ik niet slaap omdat hij dan overlaad?
nee, voor overladen hoef je niet bang te zijn, dat regelt je toestel zelf prima, ik wilde meer aangeven dat het niet erg is om je toestel bij 80% te unpluggen (als je powerbank bv niet toereikend is). Ook is het helemaal niet erg om je toestel even bij te laden in de auto, of als je achter een computer zit (even een half uurtje aan de USB) en je kan de dag weer wat beter door.
Niet gek als de batterijen van de slimme telefonen tegenwoordig niet langer mee gaan dan een dag.
Ik denk nog vaak terug aan de tijd dat de Nokia 6310i wel vier dagen op een acculading kon! Als je niet veel belde dan was tien dagen zelfs mogelijk.

Als je de 6310i trouwens als GPRS terminal gebruikte, dan was de werktijd ook maar iets van 16 uur.

Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig minder lange gesprekken voer. Vroeger kwam het geregeld voor dat je telefoongesprek werd afgebroken na 2 uur. Dat was een beveiliging van NL Ben om broekzakbellers te beschermen. Die beveiliging heeft T-Mobile overigens nog steeds, maar als ik tegenwoordig zulke lange gesprekken voer dan haal ik het einde van de dag niet eens. Vroeger kapte je een gesprek af met "het gesprek is duur", tegenwoordig kap je gesprekken af met "ik moet mijn batterijlading sparen." Ik ben volgens mij niet de enige die dat doet. Het is dus ook in het belang van de providers om de accu's te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 13 november 2014 10:48]

4 dagen? In die tijd laadde ik m'n telefoon om de 3 weken op!

4 dagen haal ik net (krap welliswaar) met m'n Samsung Galaxy S, de S2 van m'n werk zit op 3, max 4 dagen.
Als je niet veel internet of whatsapp gaat je Note 4 ook gewoon 10 dagen mee hoor.

Echt, die vergelijkingen met telefoons van 10 jaar terug die vrijwel niks konden is gewoon irrelevant.
Edit, ik zie dat je je post flink uitgebreid is. GPRS terminal is, zoals hieronder vermeld is, inderdaad meer relevant.

[Reactie gewijzigd door Richh op 13 november 2014 10:51]

Als je de 6310i trouwens als GPRS terminal gebruikte, dan was de werktijd ook maar iets van 16 uur.
Ik denk dat je dat dus wel kunt vergelijken. Het enige wat een moderne telefoon meer kan is 3G en 4G. In die tijd was er alleen maar GPRS. Wat je vroeger deed via SMS, doe je nu via Whatsapp. Het enige verschil is dat de kosten voor communiceren enorm zijn gedaald. Door mijn oude abonnement betaal ik binnen Nederland nog 50 eurocent per SMS (en in het buitenland, door Europese regelgeving, veel minder), maar heb ik nog wel onbeperkt internet.

Overigens, als je 3G en 4G op een huidige telefoon uit zet, dan gaat de accu veel langer mee. In ieder geval langer dan de 16 uur GPRS tijd van de 6310i. Dus qua energiezuinigheid kan het best zijn dat er veel is verbeterd.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 13 november 2014 10:53]

Wat heeft dit te maken met powerbanks? Ik snap de +2 niet echt.

Ontopic:

Deze powerbanks zijn vaak erg slecht. het probleem ermee is dat ze een 3,7 Volt li-ion accu bevatten maar deze voltage te laag is om een accu van een smartphone op te laden. Ze roepen dat ze 5000 mAh bevatten maar vergeten erbij te zeggen dat een hoop hiervan verloren gaat aan het omzetten van de 3,7 naar 5 volt.

Vervolgens is het niet zo dat een 6000 mAh powerbank een accu van 3000 mAh twee keer kan opladen. Een hoop van de stroom die wordt afgegeven gaat verloren aan bjvoorbeeld warmte en de onnauwkeurige techniek in Li-ion accu's

Mijn ervaring met dit soort powerbanks maar ook zonneladers is, dat deze de smartphone kalibratie in de software aantasten en deze vaak totaal niet nuttig zijn. Bij het laden van smartphones is het zelfs vaak zo dat accu's na het opladen veel sneller leeg gaan. Hoe dit precies komt weet ik niet. maar de powerbanks tasten wel de kalibratie in accus aan van smartphones.

Ik vermoed dat dit voornamelijk komt door de communicatie die een normale lader heeft met het device via usb. en ik denk dat (voornamelijk goedkope) powerbanks niet goed communiceren met de steeds geavanceerder wordende smartphones. Waardoor vaak problemen optreden.

De telefoon van mijn ex heeft er 2 weken over gedaan om weer normale accu waardes aan te geven na een paar keer de power bank te hebben gebruikt.

[Reactie gewijzigd door sygys op 13 november 2014 11:17]

Bij het laden van smartphones is het zelfs vaak zo dat accu's na het opladen veel sneller leeg gaan.
Omdat je batterij indicatie niet rechtstreeks gekoppeld is aan hoe vol je accu is maar aan de spanning die deze af geeft. Deze is bij lithium batterijen voornamelijk afhankelijk van hoe vol de accu is maar er zijn ook nog andere factoren die mee spelen zoals temperatuur en belasting (huidig gebruik). Ik heb mijn telefoon zelfs wel eens zien stijgen in batt. percentage zonder lader.

Wat betreft de powerbanks heb je helemaal gelijk. Het hangt af van de kwaliteit van de boost converter electronica die ~3.4V tot ~4.2V om moet zetten naar 5V. Vervolgens moet het laadcircuit van de telefoon er weer een lagere spanning van maken.

Ook hebben de gebruikte lithium cellen in de powerbanks vaak niet opgegeven capaciteit. Hier b.v. een review van een 6800mAh bank die maar 1/3 bevat.

http://howiem.com/wordpre...i-po-battery-mini-review/

Hier trouwens nog een nuttige link voor het kopen van powerbanks:

https://www.facebook.com/...read-this/168991523289769
Kijk dat zijn tenminste nuttige links.

Ik heb afgelopen winter in Finland in de Nokia winkel een mobiele lader gekocht. Lekker compact en inderdaad ideaal als je bang bent de dag niet door te komen.
Wat een onzin. De accu's die in de powerpacks zitten, je weet wel, die van 3.7 volt, zijn precies dezelfde die in je telefoon zitten. Echter, om een accu te kunnen laden, moet je een bepaalde drempelspanning overwinnen, en dus heb je een step-up regelaar nodig. De efficientie van een dergelijke regelaar is tegen de 100%, dus daar verlies je niet veel.

Wat veel mensen doen, is zich blindstaren op de 600000mAh, dit is echter een maat voor lading, niet voor capaciteit van een accu. De capaciteit van een accu, dwz de energie die ie kan leveren, meet je in Wh (dus afgegeven vermogen * tijd). voor een accus van 6Ah, bij 3.7V is dat dus 22.2Wh.

Voor je letefoon geldt hetzelfde, bv mijn telefoon heeft een 3.7V accu met een lading van 2600mAh, dat is dus 9.6Wh. Uiteraard verlies je wat bij het laden, want dat proces is niet 100% efficient (de accu wordt bv warm, wat energie verlies is). Maar zelfs dan, zou ik verwachten dat ik met een dergelijk accupack mijn telefoon 2x kan volladen.

Een normale lader heeft geen communicatie met je telefoon. Het enige waarin normale laders verschillen met een USB port, is dat er doorgaans een extra weerstand inzit die een van de datalijnen naar 0 trekt, waardoor de telefoon "weet" dati ie niet aan een pc hangt, en dus sneller kan opladen. Er is zeker geen sprake van communicatie over het laadproces. Dat wordt volledig vanuit de telefoon gestuurd.

Ik kan me dus ook helemaal niet vinden in je theorie dat het laden met accupacks slecht voor je telefoon zou zijn.
Capaciteit van een batterij wordt nog steeds uitgedrukt in Ah, en de energieinhoud in Wh. Je hebt gelijk dat het die laatste is die eigenlijk van belang is voor het laden van je telefoon en, jŠ, de term capaciteit is misschien niet de meest intuÔtieve, maar het is wel de correcte term.

Maar je geeft zelf in je berekening: 6Ah * 3.7V = 22 Wh ook al de benadering aan waar de hele business in Ah-getallen op steunt: als je aanneemt dat de spanning niet noemenswaardig zakt, zijn capaciteit en energie-inhoud van een batterij evenredig (en dus even goed bruikbaar voor de eindgebruiker). Dat de spanning niet zakt is niet helemaal waar, maar bij een goede batterij blijft dat effect binnen de perken.
Je had ook abonnementen met 1000 sms voor 5 euro. Extra BB-service kostte je maar 5 euro. Antieke 3210 ging makkelijk enkele dagen mee, Blackberry haalde in ieder geval de dag.

Wat dat betreft een keiharde achteruitgang. Echter wordt aan de andere kant de gewone pc een stuk minder gebruikt wat veel meer energie oplevert.
Gek he, tegenwoordig zit iedereen de hele dag naar zijn smartphone schempje te staren en dan janken ze dat hij maar max een dag mee gaat. Een 3210 gebruikte je amper, dan is het ook niet zo vreemd dat ie lang mee gaat....
Dan moet je echter wel je internet uitzetten en wellicht vliegtuig stand, het mobiele netwerk en wifi verbruiken veel stroom.
Ik doe sinds xperia z vorig jaar en S4 1,5 dag met een telefoon, dat is er met de Htc one M8 nu zelfs 2 dagen geworden.
Zonder zaken uit te zetten haal ik die anderhalve dag ook wel.
gebruik = verbruik, ik mag aannemen dat de tweaker in de gaten heeft hoe en waar zijn accu door leegloopt, en daar actie op onderneemt.

Ik heb alleen ervaring met Samsung en iPhone's en beiden halen bij normaal gebruik 4 tot 5u screen on, je kan spelen door helderheid lager te zetten, en dan 6u eruit trekken, maar dat is het wel
Alles wat je het scherm niet aan hebt, is standby.

dus elke 5 minuten 60 seconden schermpje kijken, alleen om de tijd te lezen kost gewoon in de standby tijd.
Ik hoef niet elke 5 min op mijn telefoon te kijken dat is te gek voor woorden, ja die van mij zal wel wat meer standbye tijd hebben als gemiddelde.
Ik heb dan inderdaad zaken uit staan

Wifi
Bluetooth(Nooit gebruikt op de M8)
gps
Synchronisatie ik hoef niet van elk mailtje of iets pingeltje te krijgen, 9,9 van de emails is toch reclame.

Ik heb ook dan spaarstand aan die schakelt dus ook af en toe even je data enzo uit, heb ik helemaal geen probleem mee.
Ik heb alleen mijn data uitgezet (ik gebruik geen whatsapp, twitter, facebook en mail checken kan ik ook als ik wifi heb, ik gebruik gemiddeld tussen de 10 en 20Mb per maand aan data...). Wifi en bluetooth staan aan. Mijn telefoon gaat dan een dag of twee mee (ik gebruik hem met name als mp3 speler voor Spotify en checken van mail overdag, op het wifi netwerk op het werk)
Zelfs met data aan gaat die van mij mee, dan heb ik wifi uit staan en gebruik alleen mijn data.
Ik check mijn mail er op soms beetje whatsappen en wat apps als facebook soms bekijken, en gebruik hem als muziek speler voor naar het werk en terug.

Bluetooth staat uit heb ik zelfs nog nooit gebruikt op deze telefoon.
Ik heb maar een 200Mb data abonnement, dus ik gebruik liever Wifi...

En bluetooth heb ik aan voor de auto. En ik denk er toch nooit aan om hem uit te zetten als ik niet in de auto zit :p

(GPS is een stroomvreter, daarnaast heeft onze auto ingebouwde navigatie, hebben we een tomtom en hebben we een garmin gps apparaat...)
Inderdaad, ik gebruik vrijwel nooit 3G/4G en wifi alleen als het scherm aan staat met een timeout.
En allerlei achtergrond synchronisaties (lees: Google spionage) uitgezet.
Dan doe je al gauw 2-3 dagen met een lading (Note 2).

Maar ja als je dag-in-dag-uit als een zombie naar dat schermpje zit te turen (wat velen in trein/ bus, etc. doen) wat je velen ziet doen dan gaat die snel leeg ja.
Extreme spaarstand op Samsung Galaxy S5 zou ook meer dan 10 dagen halen.
Ik denk nog vaak terug aan de tijd dat de Nokia 6310i wel vier dagen op een acculading kon! Als je niet veel belde dan was tien dagen zelfs mogelijk.
Voor mij maakt het eigenlijk niets uit met vroeger, sterker nog, de huidige toestellen gaan langer mee!
Tot mijn N900 had ik altijd een reserve batterij bij me, ik haalde het einde van de dag nooit.
Goed, het waren wel wat uitgebreidere toestellen dan de 6310 (Communicators), maar de vaak niet al te beste dekking zorgde voor een uitputtingsslag op de batterij.

De overstap naar een 4G abbo was wel een verademing. Ineens (vrijwel) overal bereik, ook op drukke punten, en de batterij gaat prompt een stuk langer mee.
Dus nog geen reden om een batterypack te kopen.
;) 5u gingen mijn accu's mee, en de reserve batterijen uit hongkong 4,5u
En dan had ik niet eens meer dan 1u screen on ....

( skype was mijn grootste boosdoener, omdat dat de enige 'chat' client was die overal werkte )

ik denk echt niet terug aan de 6310i, die ligt volijk in mijn burolade ...
Welke provider had je eerst, en naar welke stapte je over toen je 4G kreeg? Of was dat dezelfde?
T-mobile naar Hi. Zelfde toestel, dat wel. Ik merk echter rond het huis ook het verschil in het weekend, terwijl ik bij beide providers vol bereik heb/had.
Ik ben twee jaar geleden van T-Mobile naar Hollands Nieuwe (netwerk van Vodafone) gegaan, met dezelfde telefoon, beide alleen 3G. In mijn ervaring is het netwerk van Vodafone in alle opzichten een stuk beter dan dat van T-Mobile, vooral wat betreft dekking/snelheid. En KPN is nog beter dan Vodafone. Dus jouw ervaring zou ook (deels) daaraan kunnen liggen.
Goede oude tijd :P. Bellen, smsen en snake meer had je niet nodig. Oh en zelf beltonen maken.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 13 november 2014 10:44]

Biep. ... Boep. ... Baap. ... Play: Biepoebaap

Zelf beltoon gemaakt :D
Ja goeie oude tijd. In die tijd had ik wel veel vaker een lege telefoon dan nu. Waarom? Je vergeet hem gewoon op te laden tot het te laat is. Een huidige smartphone moet je elke dag opladen, dus dat vergeet je niet makkelijk. Voor het slapen aan de lader. Maar als je 4-5 dagen kan werken op een accu, dan is de routine weg.
als je vroeger de hele dag aan het smsen was, snake speelde etc... ging je toestel ook maar een dag mee.

als je je telefoon nauwelijks aan raakt (en zorgt dat apps niet op de achtergrond op internet kunnen zoals whatsapp wel doet), dan gaat jouw telefoon ook echt wel 3 a 4 dagen mee.

ik heb een iphone 5 en heb tijdens mijn vakantie 4 dagen mee kunnen doen, omdat ik er alleen maar 2 a 3 keer per dag mee belde.
Ik denk nog vaak terug aan de tijd dat de Nokia 6310i wel vier dagen op een acculading kon! Als je niet veel belde dan was tien dagen zelfs mogelijk.
Als je niet veel belt en verder ook niks met je smartphone doet is 10 dagen ook geen uitzondering hoor :) De vraag is dan echter waarom zou je een smartphone kopen...
Ik denk dat we vooral onze smartphones intensiever gebruiken.
Want moderne smartphones hebben uithoudingstijden als nooit tevoren.
2 jaar geleden waren er geen telefoons die net zo lang konden bellen en surfen als de nokia1520, sony z3, iphone6+ of blackberry passport.
Je hebt het over goede smartphones, maar vergeet niet dat het gros van de mensen niet de topmodellen koopt en daarmee soms met een matige telefoon met matige accuduur zit. Dan heb ik het over matige accuduur als in 12 uur (nauwelijks een dag te noemen) bij gemiddeld gebruik. Onder gemiddeld gebruik valt dan ook de energie die bloatware en slecht geoptimaliseerde apps / services verbruiken.
Voor bloatware kies je zelf natuurlijk, en daar zit ook een beetje sluipverbruik aan vast. Ik denk als mensen wat dat betreft kiezen voor een betaald os is in plaats van een gratis os dat geleverd is door een bedrijf dat haar inkomsten krijg uit advertentieverkoop dat het dat verbruik kan sparen.

Maar de grootste gebruiker is het scherm, die wat minder helder zetten bespaart een hoop. En eerlijk gezegd, heb ik die helderheid van 900nits van mn telefoon ook niet nodig.
Je hebt gelijk wat betreft het verbruik door het scherm, maar voor een leek ziet een telefoon eruit als een telefoon. Het OS dat erop draait ziet er nogal eens verschillend uit, maar verder kijkt het gros niet. Men kiest dus doorgaans niet bewust voor een gratis of betaald OS. Ik denk dat prijs en specificaties veel meer invloed hebben op aankoopkeuzes.

Bovendien zijn het niet de advertenties die veel verbruiken, maar bijv. de skins zoals TouchWiz en Sense op Android van Samsung en HTC respectievelijk, of andere apps en onnodige/onnozele functies die fabrikanten meeleveren. Android is kaal helemaal niet zo afgeladen met bloat zoals de grote fabrikanten het OS aanbieden. Ik weet niet goed hoe het zit met iOS en WP, maar die hebben ook apps die je zou kunnen bestempelen als bloatware.
Bovendien zijn het niet de advertenties die veel verbruiken, maar bijv. de skins zoals TouchWiz en Sense op Android van Samsung en HTC respectievelijk, of andere apps en onnodige/onnozele functies die fabrikanten meeleveren.
Als ik nu een AOSP of CM versie op mijn toestel zet gaat ie echt niet langer mee. De bloatware draait ook zelden actief op de achtergrond, alleen als je het gebruikt, maar dan kan je niet echt van bloatware spreken he!

Eigenlijk mag tweakers daar wel is een test op uitvoeren om die fabeltjes is een keer de wereld uit te helpen die hier steeds langs komen over bloatware. JA het staat er op, NEE als je het niet start heb je er geen last van, en 80% kan je ook nog is gewoon uninstallen of disablen waardoor je ook het icoontje niet meer hebt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 november 2014 12:46]

Dat vraag ik me sterk af. Ik noem S-Pen functies e.d. bloatware en ik kan me voorstellen dat die altijd draaien, zelfs als het pennetje in z'n houder zit en nooit gebruikt wordt. Tenzij die functies uitgezet (kunnen) worden (maar dat kunnen ze niet allemaal)?

Goed idee om een telefoon vol bloatware eens met een kale Android te vergelijken, "straight out of the box" (want zo gebruiken veel mensen 'm ook). Bijvoorbeeld een HTC One (M8) vs. dezelfde telefoon, maar dan de Google Play Edition (en zo is er nog een aantal wel/niet GPE telefoons).

Je start 'm op, stopt er een simkaart in, verbinden met dezelfde Wi-Fi, stelt hetzelfde account in, opladen, een keer vers opnieuw opstarten en dan wachten maar welke het eerste uitvalt. Als je 'm dan opstart aan de stroom en meteen de batterijstatistieken erbij pakt, dan zie je nog welke apps hoeveel hebben verbruikt.

Omdat dit niets zegt over verbruik tijdens gebruik, doe je nog de volgende test.

De telefoons worden door twee personen gebruikt voor een week en na die week ruilen de personen van telefoon en gebruiken hem nogmaals een week. Dan heb je (verondersteld) gelijk gebruik van beide telefoons.

Dit is nog best een lastig experiment om te doen, zeker als de verschillen tussen de telefoons klein zijn. Tenzij de personen een nagenoeg gelijk gebruik hebben in de twee weken. Dan kun je met de statistieken van de batterij (evt. een geavanceerde app hiervoor gebruiken) hopelijk iets zeggen over het evt. verschillende stroomverbruik.
Klopt er zijn enkele services die altijd draaien, maar dat wil niet zeggen dat ze cpu cycles pakken constant. Ik heb sinds mijn vorige bericht het gebruik bijgehouden. Ik gebruik vrijwel niks van samsung actief op de launcher en toetsenbord na :)

Check de screenshots:
https://picasaweb.google....hkey=Gv1sRgCMeyge2r1b7mKA

Over 1 dag en 14 uur staat er niet eens wat bij het standaard batterij-overzicht van android over de samsung apps en services.

Dan heb ik nog een app die alles bij houdt en dus helaas wel zorgt voor extra verbruik, maar daar kan je mooi zien dat er van die 1 dag en 14 uur maar maximaal 1 minuut naar alle niet gebruikte samsung gaat. De rest van de software zit bij elkaar op een paar uur cpu gebruik dus 1 minuut daarvan is veel minder dan 1% en dus totaal niet noemenswaardig. Het scherm heeft iets meer dan 5 uur aangestaan waarvan 70% gamen en wat browsen en chatten...

Enige waar je wat ovwr kan zeggen is het verbruikte ram maar dat gebruikt weer geen extra stroom (alle ram is altijd aan)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 november 2014 10:50]

Je kiest niet voor een betaald / gratis OS op een telefoon.

Je kiest een product, wat al compleet is.
Telefoons zijn nagenoeg embedded device's en werken alleen maar op de vooraf bepaalde OS / driversets.
( er zijn projecten die je de keuze geven om andere OS'en te installeren zoals Ubuntu / Firefox, maar die zijn niet echt productierijp )

Je hebt als consument een uitzoekplicht, om er achter te komen welke de beste is voor jouw inzet / behoefte.
Een Samsung telefoon bevat evenveel advertentie-materiaal als een van Apple of Nokia.
Allemaal plaatsen ze apps op het device waar door anderen voor is betaald.
( of maakt Apple gratis reclame voor Facebook & Twitter door de 'handige' integratie ?)
Reclame op zichzelf, verbruikt niet zoveel energie.
Services die permanent op de achtergrond draaien wel.

Nu zit daar wel verschil in tussen een samsung of blackberry telefoon. De een draait permanent een service om api's via de cloud van een advertentieverkoper te laten lopen, de ander niet.

Aan de andere kant, is google erg ver met het zo energiezuinig mogelijk maken van telefoons.
Het lijkt me sterk dat er achtergrondprocessen blijven lopen die reclames verversen.
( dat zou breed uitgemeten zijn op de interwebs namelijk )

Wat er wel gebeurt, is bij een active refresh inderdaad nieuwe advertenties ingeladen (kunnen) worden.

In de eerste versies van de OS'en zal dat minder degelijk afgesloten geweest zijn, maar sinds android 2.3 is de taskmanager een stuk slimmer geworden.
Ondanks dat een proces aangegeven is als actief, wil dat niet perse zeggen dat hij 'bezig' is.
< het kan nog beter, maar dan moet je meer concessie maken mbt multitasking >
Dat inderdaad en we gebruiken onze smartphones overal. Dus thuis, onderweg en op het werk.
Zo heb ik 2 extra laders op het werk (voor mijn prive en zakelijke toestel) en ook in de auto, dan gaat het hard met het aantal mobiele laders. ;)
Inderdaad, mijn Xperia Z1 Compact gaat ook bijna altijd een 3 dagen mee op een lading. Ik gebruik ook whatsapp en dergelijke, maar dan vooral buiten de werkuren. Mijn Wifi staat tijdens de dag bijna continu aan ('s nachts gaat deze uit).
Mijn Nexus 5 past niet in dat rijtje wat gaat dat ding snel leeg. Verder wel een top telefoon.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 13 november 2014 10:48]

Nexus staat bekend om ze niet al te geweldige accu duur, zelfs de nieuwe nexus 6 blijkt matige accu te hebben.
Tegenwoordig? volgens mij was dit al een probleem sinds dag 1.
Niet gek als de batterijen van de slimme telefonen tegenwoordig niet langer mee gaan dan een dag.
het is eerder dat het verbruik te genomen is , de batterij kan makkelijk weken stand-by draaien
sindskort de Z3 en die gaat makkelijk twee dagen mee :-)
Mijn one plus houdt het rustig 3 dagen uit beetje youtube kijken wat internet ed meer niet. Had heel kort ingress erop staan dat trok hem in 12 uur leeg zonder het actief te gebruiken.
Hangt er eigenlijk van af wat je aan het doen bent. Als je je leven constant zit te verspillen aan candy crush of een van de vele timewasters, dan gaat je accu wel leeg ja. Als je gewoon normaal doet met je telefoon, dan kan je er prima 3 of 4 dagen actief mee zijn.
als ik echt niets doe dan kan ik 1,5 dag op standby en dan is mijn nexus 5 wel leeg. maar dat komt haast nooit voor. ik ben geen gebruiker die veel spelletjes speelt. in mijn geval maakt het niet zo veel uit omdat ik toch wel aan de einde van de dag oplaad.
Ja, daarom had ik ook niet verwacht dat dat bij jou een issue zou zijn, maar soms zie je zo veel mensen met bakbeesten zitten niksen dat je je afvraagt of ze niet inzien dat het enige probleem met hun accuduur hun eigen gebruik is.
Het is toch eigenlijk van den zotte dat dit nodig is? Maar laat ook maar weer zien dat de fabrikanten vaak wensen van klanten negeren. Er zitten steeds minder mensen te wachten op een dunne telefoon, ze hebben liever dat die 2mm dikker is en dat hij dan langer meegaat. Nu zie je dus overal mensen met die hoesjes waardoor de telefoon dubbel zo dik is, omdat ze een extra accu moeten meeslepen.
Waarom is dit van de zotte? Bedoel telefoons worden tegenwoordig voor zoveel meer gebruikt dan vroeger. Vroeger in de tijd van je nokia 3310 pakte je je telefoon misschien 10-20 keer per dag om te kijken of je een smsje hebt en ik denk dat ik dan al overdrijf.
Nu pak je je smartphone 10-20 keer per uur als het niet meer is, de batterij moet veel grotere (kleuren)schermen met hoge resoluties aansturen, waar je vroeger nog een simpel zwart/groen schermpje had van pakweg een paar honderd pixels.

Dan maar niet te spreken over het feit dat je vroeger alleen op het GSM netwerk zat, waar je nu Wifi/3g/4g en GSM en je telefoon continu op de achtergrond apps en informatie blijft refreshen.


De hele vergelijking met 'vroeger' is in dit geval zo krom als maar kan. Zet voor de grap je telefoon eens op de laagste helderheid en wifi, 3g/4g uit en kijk dan eens hoelang je doet met je smartphone. De batterijen zijn er echt wel mee vooruit gegaan, er wordt gewoon 100x meer van verwacht en gevraagd dan vroeger het geval was.
Klopt, je hebt veel meer energie nodig dan voorheen. Daarom is het van den zotte dat men inleverd in energie capaciteit, omdat ze de telefoon dan een 0,7 mm dunner kunnen maken. De klanten geven, vooral door dit soort acties, aan dat hun die .7 gestolen kan worden, en dat ze liever meer accuduur hebben.
Ja dat is waar, en daar geef ik je ook zeker gelijk in, maar aan de andere kant, als een telefoon 0,7 mm dunner is en daarom maar 1 dag meegaat en met die 0,7 mm extra 1,5 dag mee zou gaan, dan zou ik toch voor die 0,7 mm dunner kiezen, puur en alleen omdat de meeste gebruikers toch niks hebben aan anderhalve dag en de telefoon dan s'nachts alsnog in de lader doen.

Zolang een batterij geen 2-3 dagen meegaat blijf, samen met veel anderen ( lijkt mij ) de telefoon dagelijks in de lader stoppen, zodat je altijd voldoende capaciteit bij je hebt.
True, halve dagen werken in de praktijk ook niet nee. M'n telefoon gaat sowieso iedere nacht aan de lader, maar als hij op minder dan 50% staat (wat meestal ook zo is) dan weet je al van te voren dat hij de volgende dag niet de hele dag meegaat.
In eerste instantie zullen die halve dagen niet werken inderdaad, maar zodra je batterij slechter wordt, wordt die anderhalve dag wel weer een volle dag. Als je accu nieuw een dag meegaat, dan gaat hij na verloop van tijd nog maar 12-16 uur mee. Dan zit je aan 2x daags laden wat gewoon erg irritant is. Dan heb ik liever die 1.5 dag accu die na 2 jaar nog steeds een dag mee kan, ook bij iets meer gebruik.
Helemaal mee eens! Ik zou graag een iets dikkere telefoon hebben, die (veel) langer mee zou gaan.
Er blijft een 'spanning' tussen capaciteit van accu's en de behoeften van mensen. Aan de ene kant moeten accu's steeds meer capaciteit hebben en aan de andere kant willen mensen steeds grotere schermen en dunnere telefoons, gecombineerd met steeds meer functies en diensten/services.

Een Nokia 3310 vergelijken met een huidige smartphone is een oneerlijke vergelijking.

Op zich brengt die ontwikkeling wel met zich mee dat hardware steeds kleiner wordt en minder stroom nodig heeft of efficiŽnter wordt, wat je als positief zou kunnen opvatten.

Maar ja, ik heb makkelijk praten met mijn Lumia 1520 die met matig gebruik ruim 3 dagen meegaat, en met intensief gebruik met gemak 1,5 dagen. En als dat niet genoeg is gebruik ik mijn Poweradd Pilot X6 20800mAh waar ik mijn telefoon op lokatie (festival of zo) 8x mee kan opladen.
Omdat de batterijduur van smartphones onacceptabel slecht is was dit te verwachten. Een mobiele telefoon is niet mobieler door maar halve dag, maximaal 1 dag, op een batterij mee te gaan.
Ik doe er toch echt met de M8 al 2 dagen mee makkelijk haal ik dit, dan luister ik er muziek mee beetje whatsappen en wat apps kijken.
Ik heb het niet over "M8" of ander specifiek model maar over toestellen algemeen.
Ik probeerde juist te zeggen dat het wel beter lijkt te worden, aangezien ik nu al met deze telefoon 2 dagen kan halen.
Ik ging vandaag weg 7:10 en de telefoon ging zo rond 7 uur van de lader, ik kom vanavond thuis om 18:00 en pas 18% gebruikt.

Ik heb daarbij gewoon beetje whatsapp gedaan en andere apps bekeken(facebook,nu.nl,androidworldtweakers enz), muziek geluisterd naar mijn werk en terug.

Email nog effe gecheckt op terug weg naar huis, en ik draai geen custom rom of iets gewoon stock rom van htc geen root ofzo.
Toestellen in het algemeen slaat vooral op low end android smartphones, en dat dekt zo'n beetje 70% van de markt wel. Logisch dat de meeste mensen dus crappy ervaringen hebben met hun apparatuur: als je stront koopt kan je verwachten dat je er niet blij mee gaat zijn.
Geeft onmiddelijk ook het grootste pijnpunt aan de huidige generatie smartphones aan.
Iedereen kan inmiddels wel een toestel vinden dat doet wat ie wil, zelfs in de onderste regionen van de middenklasse, maar allemaal samen vloeken we maar op 1 ding: om 17u op onze gsm kijken en zien staan dat hij maar 12% batterij meer heeft.
Producenten hebben dit zeker ook wel al opgemerkt, dus nu hopen dat er snel een met een doorbraak kan komen. Echter denk ik dat het noodzakelijk is het probleem van beide kanten te bekijken.
Vaak wordt er gekeken naar een grotere batterijcapaciteit, wat goed is, maar elke mAh die je niet verbruikt moet je batterij ook niet leveren, dus daar valt zeker ook nog wat te halen.
Zo zijn er wel meer punten.. naast het verbruik (idd. hoe minder er verbruikt wordt.. hoe langer een batterijlading meegaat), maar ook de capaciteit van de accu's in een kleiner volume accu weten te stoppen.. vooral met de trend van 'dunnere' telefoons is het belangrijk om ontwikkelingen in de verhouding capaciteit/volume te maken. De capaciteit omhoog schroeven ken iedereen, wat daar (nu) bij komt kijken is dat de accu daarbij ook groter wordt.
Zonder aantallen zegt een stijging van het percentage niet erg veel, beste tweaker.net.
Praten we hier over duizenden of honderdduizenden? Of wellicht honderden (ik zie ze vrijwel nooit)?
Deels is de stijging wel te begrijpen.

Anderhalf jaar geleden waren powerpacks nauwelijks verkrijgbaar in de reguliere winkels.
Het kwam via webshops, of zelfs rechtstreeks uit china.

Nu krijg je ze van de Action tot Bol, en zelfs AH heeft ze in de schappen liggen.
Dan is er vanzelf een stijging natuurlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True