Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Submitter: Schlumpie

DJI heeft een nieuwe quadrocopter aangekondigd, de Inspire 1. Het nieuwe model heeft een prijs van 2800 dollar en is vooral gericht op filmers. De drone heeft een 4k-camera met 360 graden vrij zicht aan boord, die onafhankelijk van de drone bestuurd kan worden.

De nieuwe Inspire 1 moet een brug slaan tussen de Phantom 2-consumentendrones en de professionele Spreading Wings-serie. De laatste is een versie met 8 rotors, die krachtig genoeg is om een dslr of systeemcamera te dragen, terwijl de eerste bedoeld is voor actiecamera's, zoals DJI's eigen Vision+.

De Inspire 1 wordt standaard geleverd met een door DJI ontwikkelde 4k-camera, die met 30fps kan filmen. De lens bestaat uit 9 elementen, inclusief een asferisch lenselement, en biedt een beeldhoek van 94 graden. De 1/2,3"-sensor is geschikt om foto's te maken in een resolutie van 12 megapixel, die ook opgeslagen kunnen worden in het dng-formaat. Het landingsgestel kan tijdens het vliegen omhoog geklapt worden, zodat de camera 360 graden rondom zicht heeft, zonder dat de drone zelf in beeld komt.

Inclusief accu weegt de Inspire 1 2,9kg. Hij heeft een maximale snelheid van 22 meter per seconde zonder wind en kan stijgen en dalen met een snelheid van respectievelijk 5 en 4m/s. De maximale hoogte is 4,5km en de 4500mAh accu is goed voor een vlucht van circa 18 minuten.

De quadrocopter kan bestuurd worden met een app of controller tot op 1,7km hoogte en kan ook voorgeprogrammeerd worden om op een bepaalde locatie op te stijgen en weer te landen. De camera kan onafhankelijk van de drone bestuurd worden, door een tweede persoon of door de dronepiloot zelf, en is ook in staat om zelf een bewegend onderwerp in beeld te houden. Een drieassige gimbal moet stabiele beelden opleveren. De camera is overigens demonteerbaar en kan in de toekomst vervangen worden door een ander exemplaar, al is het nog onduidelijk of dat ook een camera van een derde partij, zoals GoPro, kan zijn. De DJI Inspire 1 heeft een adviesprijs van 2800 dollar en gaat in de EU vermoedelijk circa 2800 euro kosten.

DJI Inspire 1Update: 11:28 specs toevoegd

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

En hoe lang duurt t voordat de accu al leeg is?

Edit: had ik idd even moeten opzoeken, had ff een luie bui ;)

[Reactie gewijzigd door Quintenzee op 13 november 2014 12:25]

dat is dus gewoon vet veel te weinig.. ik bedoel dat moet gewoon een minimaal een haalf uur tot een uur zijn... ik noem wat, een of andere corso, een sinterklaas optocht een festifay.... dit soort dingen lijken me juist geschikt voor onder andere kleine jounalisten die tot voor kort alleen met grote logge dingen op hun schouder liepen, maar nu dan ook beelden vanuit de lucht willen (de prijs is er eindelijk naar) maar voor dat soort werk of voor hobby-film makers is 18minuten echt te weinig naar mijn idee...
Heb je je ooit verdiept in de wereld van quad/multicopters? 18 minuten is een hele gangbare tijd voor een apparaat als dit.

Als je langere vliegtijd wilt, kijk eens naar de Phantom 2 of de Walkera X350Pro, die halen ietsje langer omdat het wat lichtere drones zijn en die je dus ook een wat lichtere cam meegeeft, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat die laatste na 15 minuten bij een wat stevige wind en leuke manoeuvres, ook naar beneden komt :+

Niets is onmogelijk, maar Ī15min flight time is gewoon redelijk.

Ik ben zelf overigens meer fan van Walkera dan van DJI. DJI maakt echt consumenten-like spul, waar je niets aan kunt verzieken, maar dus ook zelf niets aan kunt tweaken. De walkera's hebben een wat steilere leercurve, maar bieden je wel alle opties die je bij het serieuzere spul ook ziet, o.a. je zender kun je helemaal zelf inregelen. Grappig genoeg is Walkera ondanks de rijke featuresets, vaak nog goedkoper ook.

Het is jammer dat in NL de beperkingen op quadcopters zo sterk geworden zijn, dat je eigenlijk niets meer kan of mag.

Waarom je overigens een gopro onder dit apparaat zou hangen is me een raadsel, daarvoor kun je ook prima af met de DJI Phantom 2 die je voor minder dan 1/3e van de prijs van dit ding scoort. Of de eerder genoemde Walkera X350 pro, die heeft dan zelfs een FPV-systeem aan boord.

[Reactie gewijzigd door Henk op 13 november 2014 11:32]

Walkers is ook gewoon echt een consumenten merk hoor. Het is nog niet zo lang dat ze hun kwaliteit opgeschroefd hebben.

Gebruiksgemak bij Dji is gewoon hoger omdat alles beter gedocumenteerd is en gewoon efficiŽnter werkt. Walkera is heus geen professioneler merk dan Dji. Als iets minder makkelijk opereert, is het niet noodzakelijk professioneel. Soms is het gewoon 'minder goed' ;)
Daarom maak ik onderscheid tussen functies. Een walkera zender in de Devo-serie, kun je gebruiken om elk RC-beestje met een walkera-ontvanger te besturen, alle kanalen programmeren, het is gewoon wat je verwacht van een zender als je er wat serieuzer mee gaat spelen.

Een van de functies die ik bijvoorbeeld heb ingeschakeld op mijn Devo F7 is dat als de throttle boven de 10% komt, er een timer aftelt vanaf 15 minuten (mijn quad heeft Ī25 min vliegtijd), en als de timer op 0 staat, er een alarmpje af gaat. Op die manier weet je zeker dat je je drone niet langer dan 15min in de lucht houdt, en kun je dus met een gerust hart vliegen zonder dat de Return To Home er ineens uit zichzelf in knalt, of het kreng probeert te landen (ongeacht of hij boven water hangt :P ) omdat hij echt op zijn laatste voltjes loopt.

Daarmee bestempel ik Walkera absoluut niet als professioneel, in plaats daarvan noem ik het uitgebreider, en tweakbaar, en geef ik aan dat ik om die reden meer een Walkera fan ben, ook al heeft dat uitgebreidere er wel voor gezorgd dat ik af en toe door de bomen het bos niet meer zag en mijn drone de grond in boorde :P

Minder goed is een persoonlijke mening die ik op geen van beiden zou plakken, ik denk dat allebei de merken/copters hun doelgroep hebben. Daarbij noem ik de DJI Phantoms als consumenten-drone voor mensen die dit willen en niet zomaar iets anders gaan halen, en ik denk dat de Walkera x350(pro) wat meer voor een hobbyist is die benieuwd is hoe het drone-vliegen werkt, maar wel de opties open wil houden om door te gaan, en daarbij bijvoorbeeld zijn zender mee wil nemen naar een toekomstige, serieuzere drone.

Dat Walkera vroeger ook een typisch consumentenmerk was, doet niets af aan wat ze nu in de markt hebben staan natuurlijk. Overigens maakt DJI ook erg leuk spul voor de serieuzere hobbyisten, met bijvoorbeeld de F450/550 frames, maar het lijkt me duidelijk dat ik die met mijn bovenstaande opmerkingen niet bedoelde.
Timers zijn nog altijd niet iets waarop je je echt op kan gaan betrouwen. Het is altijd veel beter te gaan werken met telemetrie.

Ik zeg nu maar iets: lipo's die bijna 'end-of-life' zijn gaan bijvoorbeeld een heel andere ontlaadcurve gaan hebben dan nieuwe. Indien ze bij een powerpeak eens onder het shutdown voltage van de ESC's duiken, heb je een probleem, dan valt het ding nu eenmaal als een baksteen uit de lucht. Bij heli's maken we gebruik van een apart BEC circuit voor de elektronica en kan je in auto-rotation naar de grond gaan als de motor/esc het voor bekeken houden, bij een copter. Stroom weg en je hebt gelijk een dure baksteen :)

Ook hangt het er vanaf hoe je vlucht eruit ziet. Bij hoveren in windstille omstandigheden ga je natuurlijk veel minder wattages gaan trekken dan bij rondvluchten in harde windstoten. IISI telemetrie gebruik ik op mijn heli's en ons professioneel filmplatform. Kan je in realtime de batterijcapaciteit gaan uitlezen. Maakt een timer overbodig en je kan altijd maximale efficiŽntie halen uit je lipo zonder hem te ver te gaan ontladen!

https://www.youtube.com/watch?v=-W8YpQFJxqY

Ben persoonlijk geen fan van die 'kant-en-klare' RC drones. Er gebeuren veel teveel ongelukken mee doordat mensen veel te weinig ervaring hebben en je die dingen nu bijna in elke winkel om de hoek kan gaan kopen.

Devo 7 is trouwens wel een leuke zender voor die prijs. Lijkt me goede value.

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 13 november 2014 16:14]

Helemaal eens m.b.t telemetrie, maar de X350pro en volgens mij ook de phantom, gaan bij een low-voltage in de RTH-stand, en als ze dat niet redden, landen uiteindelijk autonoom. Het is dus niet zo dat ze in een klap als een baksteen uit de lucht komen.

Ik zit n.a.v. jouw post wel gelijk naar telemetrie modules te zoeken, bedankt he :P

Ergens best vreemd dat telemetrie niet standaard in de X350 Pro met de F7 zit, of de Vision 2+. Als ze dan toch al bezig zijn met het doorsturen van videofeeds is die upgrade een hele kleine, maar hele veilige toevoeging.
Als je een tip wil: Koop dan gewoon die IISI cockpit V2 met een ontvanger erbij, klaar is kees.

Veel producten getest tot de ingebouwde telemetrie van Futaba en Spektrum inclusief, maar met een voltage readout ben je nu eenmaal niet zoveel. De kracht van IISI is vooral het feit dat je per direct kan zien hoeveel percent er nog in de batterij zit.

En de RTH stand werkt dan ook enkel als je GPS lock hebt :)
Is bij alle toestellen met GPS wel voorzien maar als for some reason het voltage toch tever dropt, heb je hoedanook een shutdown, mits de andere 'beveiligingen' het laten afweten.
Hmmm, ga zeker even kijken naar dat IISI spul.

Als de GPS faalt, daalt een walkera X350pro gewoon verticaal, Phantom doet volgens mij precies hetzelfde. Zonder fix kan de wind de drone daarbij overigens alle kanten nog uit laten gaan, want de motoren gaan gewoon allemaal op een bepaalde rpm.
Je kan perfect 'manueel' vliegen hoor, alleen moet je dan manueel gaan corrigeren op wind drift aangezien de gyro's dat nooit perfect kunnen opvangen. Die gaan gewoon zorgen dat het toestel mooi recht blijft.

Als je vragen hebt, stuur gerust een berichtje, is echt geen moeite.

Succes met de zoektocht! :)
Het is jammer dat in NL de beperkingen op quadcopters zo sterk geworden zijn, dat je eigenlijk niets meer kan of mag.
heeft nederland de regels voor mini drones al aangepast?
ik heb tot nu toe nog niets van gehoord.
Nee, ze zijn 'bezig' met nieuwe wetten, maar zoals het er nu naar uit ziet geven die 'iets' meer vrijheden, maar is bijvoorbeeld commercieel gebruik nog steeds zo goed als onmogelijk, en vreselijk kostbaar.
Klopt helemaal. Als je commercieel wilt vliegen heb je ten minste nodig:

1. Tijdelijke ontheffing van ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) om in dat luchtruim te mogen vliegen
2. Tijdelijke ontheffing van de Provincie om daar te mogen stijgen en landen
3. Brevet voor de piloot
4. Goedgekeurd vliegershandboek
5. Kunnen aantonen dat de piloot vliegt volgens het handboek
6. Een waarnemer die niets anders doet dan het luchtruim waarnemen. Je mag dus sowieso niet in je eentje vliegen.
7. Luchtwaardigheidsbewijs voor je toestel.

Ik heb me laten vertellen dat dit traject je ongeveer 7000 euro lichter maakt en minstens een jaar ouder.
Je hebt bij DJI uiteraard ook de ARF dat is weer heel anders als de Phantom.
Maar inderdaad heb zelf de 450 deze haalt ook zo'n 15/20min ligt er maar net aan welke accu je er op gooit.

ps voor degene die filmpje in 4k willen zien
https://www.youtube.com/watch?v=ZnJcZfsVLAQ
Wel eens naar de S1000 gekeken ivm je uitspraak over consumenten-like,
nee DJI maakt zeker zeer professionele producten ;)
ps voor degene die filmpje in 4k willen zien
https://www.youtube.com/watch?v=ZnJcZfsVLAQ
... moet eerst een 4k scherm aansluiten.... O-)
Als je een evenement zoals een sinterklaasintocht wil gaan filmen (live registratie) dan doe je dat toch met meerdere camera's en het liefste met een kraan om boven het publiek te filmen. De shots die je met de drone gaat maken zal je moeten inplannen of goed moeten communiceren.

Dus je wil meerdere accu's aan het laden hebben en goed communiceren met je camera crew.
Een sinterklaasintocht filmen met een drone is simpelweg bij de wet verboden. Verder moet je je als operator gewoon _altijd_ afvragen wat er gebeurd als je drone naar beneden komt door bijvoorbeeld een motor die het af laat weten, lipo die stuk gaat, of wat voor reden dan ook.

Je hebt het hier wel over een apparaat van minstens 1 kg wat dan als een baksteen naar beneden komt vanaf soms aardige hoogtes. Als iemand die op zijn hoofd krijgt, kan dat erg nare gevolgen hebben. Om die reden mag je in Nederland dus ook niet vliegen in de buurt van o.a. waterwegen, wegen waar harder gereden mag worden dan 60km/u, aaneengesloten bebouwing. Verder mag je niet hoger dan Ī300m, en moet je minstens 3km afstand hebben van alle vliegvelden/helipads.

Commercieel vliegen is helemaal een crime, dan moet je eerst tig vergunningen aanvragen, met alle bijkomende kosten.

Om maar een aantal regeltjes te noemen :P
Ik ben het met je eens, maar je zou prima met je drone over het water kunnen vliegen om de intocht in beeld te nemen.

Boven mensen vliegen lijkt mij inderdaad een slecht plan.
De intocht is vaak over een waterweg, en officieel mag dat dus niet. Normaal gesproken kraait er waarschijnlijk geen haan naar, maar ga er bij de intocht maar vanuit dat er een agent komt kijken wie die kerel met die quadcopter was.
18 minuten is toch vrij kort voor een intocht... ;-)

snap wel wat je wilt hoor... nog ff paar jaartjes wachten tot er lichtere modellen zijn... (en dan nog mag het niet ;-) )
Maar was laats bij Walibi fright nights. En daar hebben ze van de eind show ook een drone gebruikt(alleen vloog deze niet over de mensen) en daar hebben ze gewoon een vergunning voor gekregen
Met zo'n ding moet je helemaal niet boven mensenmassa's gaan vliegen (Corso, sinterklaas optocht, festifal etc.). Dat ding weegt bijna 3 kilo. Als dat vanaf 50 meter hoogte boven op je hoofd valt mag je met een beetje mazzel naar het ziekenhuis. En er zijn nogal wat onderdelen in zo'n ding waar niets van mag misfunctioneren om hem in de lucht te houden.
Ter aanvulling van satoer; bovendien is het ook nog eens hartstikke verboden met een kans op boetes oplopend tot §7800 ;) juist vanwege de veiligheid zoals satoer zei.
volgens mij mag je niet zomaar professioneel vliegen met zo'n ding, voor hobby wordt het vaak gedoogd, maar je geld verdienen met drones is niet zo makkelijk

verder zit er een 4500mah lipo is. weegt 570 gram, als je hier een uur van wilt maken zit je gelijk aan een accu van +/- 1,5 kilo, dat gaat gewoon niet in dit formaat, (totaal gewicht zou dan van 3 naar 4 kilo gaan)

er is overigens nog wel een 5700 mah (670gram) accu te krijgen, dan zal je een paar minuten langer kunnen vliegen

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 13 november 2014 11:34]

Bij DJI's professionele platform, de Speading Wings S1000 bijvoorbeeld, heb je vergelijkbare vliegtijden (http://www.dji.com/product/spreading-wings-s1000/spec).
Dat is gewoon niet haalbaar bij dergelijke drones. Een grote accu is te zwaar.
De accu is verwisselbaar, ik neem aan dat ze die ook los verkopen en je dus meerdere keren 18 minuten lang kunt vliegen.

Voor het werk wat je noemt is 18 minuten meer dan zat. Je wil toch geen shot van 18 minuten van de sinterklaasintocht? Kwestie van goed timen en wat leuke momenten kiezen. Natuurlijk is een drone niet geschikt om een volledige registratie te maken van een dergelijk evenement.

Zelfs professionele drones zoals de DJI S1000+ vliegen maar 15 minuten.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 13 november 2014 11:35]

Ik heb zelf een DJI Phantom 2 Vision+ en die kan minstens twintig minuten in de lucht blijven. Dat is in de praktijk ruim voldoende; ik heb nog nooit een accu helemaal leeg gevlogen.

Vergeet niet dat een gemiddeld videoshot maar een paar seconden duurt en dat een video niet meer is dan een aaneenschakeling van shots. Je hoeft niet voortdurend in de lucht te zijn om een mooie video te maken. Bovendien kan het vliegen heel inspannend zijn. Hoewel vliegen op zich niet moeilijk is (veel makkelijker dan een modelvliegtuigje), wil je na twintig minuten achtereen geconcentreerd vliegen wel weer even rust. Dan wissel je de accu en begin je aan je volgende vlucht.
Als je langer wilt vliegen, neem je gewoon een paar accupacks mee.

Bij DJI zijn ze zeer makkelijk te wisselen. En bovendien is het zeer verstandig na +-15 minuten even een pauze te houden!
Dat het te weinig is kan ik me bij vinden. Alleen als je je verdiept in quadcopters e.d. moet je weten dat 18 minuten best veel is. Hoe snel je gaat, de weersomstanidheden (vooral wind en temperatuur) en het gewicht dat gedragen wordt hebben grote impact op je accu duur. 18 minuten is gezien de mogelijkheden van dit pracht ding behoorlijk goed.
Zou hij uberhaubt in die 18min naar de 1,7km hoogte kunnen komen? :o
Max Ascent Speed
5m/s
Max Descent Speed
4m/s

Dat moet dus in 12,75 minuten kunnen :)
en omlaag dan?? dat redt hij niet meer, toch?
Voor omlaag te raken heb je toch geen energie nodig? Hoogstens een goed vangnet als je dat ding nog wil blijven gebruiken (wat meer dan waarschijnlijk is gezien de prijs)
Is het niet wat zonde om een stuk apparatuur van 2800 euro van een relatieve hoge grote naar beneden te vallen?? :+
Omlaag is nooit een probleem, dat gaat vanzelf ;-)
hij kan tot 4.5 km hoogte (gps) met bediening tot 1.7km
hij heeft 15 min.minimaal nodig om op 4.5km te komen, dan gaat het laatste stuk in de afdaling wel veel sneller. met 18min accutijd :)
Specs

Max Ascent Speed 5m/s
Max Descent Speed 4m/s

In iets minder dan 6 minuten zit je op de maximale hoogte en in een ruime 7 minuten ben je weer beneden. Dus ja, dat kan.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 13 november 2014 11:38]

Met een stijgsnelheid van 5m/s, stijgt hij dus 300m per minuut. 1,7km duurt dus 340 seconden, ruim 5 en een halve minuut. Maar... je moet ook weer naar beneden, en dat gaat met 4 m/s (als je het gecontroleerd wil doen :P ), dus dalen duurt ook weer 435 seconden, ruim 7 minuten. Je hebt dus maximaal een minuut of vier de tijd voor je shots op die hoogte, de rest ben je bezig met stijgen en dalen. En dan heb je nog geen safety margin.
Dat vroeg ik me ook al af.

In het filmpje zie je trouwens ook een paar skaters, maar ik betwijfel of die gasten genoeg geld hebben om dit ding te kopen!

Ziet er wel erg gaaf uit. Erg mooi om te zien dat de quadcopter besturingen tegenwoordig zo stabiel zijn dat je er, met gimbal welliswaar, super high-res en stabiele beelden mee kan maken. Nu zijn de beelden in het filmpje natuurlijk nog wat "gephotoshopped", maar desalniettemin, leuke specs, maar ja, ook een leuke prijs.
wat heeft iemands hobby nou weer te maken met hun portomonnee?
§2800 is niet duur voor wat het kan, als het ook inderdaad allemaal kan wat er wordt verteld.

Ik ben echter benieuwd wat tegenwoordig de regels zijn voor drones in Nederland, mag ik die overal vliegen? Zijn er verplichte verzekeringen ivm. met schade aan/bij derden? Etc...
In BelgiŽ is het dus verboden voor commercieel gebruik, recreatief mag het dan weer wel mits enkele regels uiteraard (http://www.drone-kopen.be...ng-vliegen-drones-belgie/):

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2057253
Die mogen zeker niet overal vliegen.
Hi Cergorach. Goede vraag!

Voor alle informatie over het commercieel vliegen van UAV's/Drones in Nederland kun je hier terecht:

http://www.nlr.nl/NL/down...-onbemande-luchtvaart.pdf

Dit is de officiele informatie bulletin van IL&T (Inspectie leefomgeving en transport) waarin duidelijk staat beschreven wat je wel en niet commercieel mag doen met drones in Nederland.
Hij ziet er zeer veelbelovend uit, zeker voor filmers.
Inmiddels heeft Jared Polin op YouTube een "real world" video gemaakt.
https://www.youtube.com/w...=UUZG-C5esGZyVfxO2qXa1Zmw
Het resultaat ziet er zeer goed uit, vooral de stabilisatie is zeer strak. IMO die §2800,- gewoon dik waard.

18 minuten accuduur is denk ik het enige echte pijnpunt, maar met de techniek van tegenwoordig niet beter op te lossen denk ik, tegen de tijd dat smartphones weer een week mee kunnen gaan deze apparaten ook naar betere accutijden.
Die stabilisatie is gewoon te vergelijken met de 3 assige gimbal op de phantom 2
Zie mijn filmpje:
http://youtu.be/E_we0pVQfL4?list=UUEvIIQXVQGLZH8tsW_1h_RA
Voor professioneel gebruik volstaat dit echt niet.

Die camerasensoren zijn 'ok' maar verre van goed genoeg voor volwaardige opnames. Dit is voor consumenten met een groot hobbybudget, niet voor een productiehuis.
Die willen een red of black magic aan de gimbal hangen :)
Waarom compenseren ze het gewicht van een drone eigenlijk niet deels met bijvoorbeeld helium?
Zelfde idee als contragewicht bij liften en hijskranen, om de benodigde kracht te compenseren.

Of gebeurd dat wel maar wordt het dan zeppelin genoemd in plaats van copter/drone?
Zou kunnen maar je hebt erg veel volume nodig en bent dan vreselijk windgevoelig. (en moeilijk te vervoeren)
Omdat het verschil tussen helium en lucht niet zo groot is! Gemiddeld weegt de lucht rondom ons ongeveer 1,29 g/l, helium is met 0,18 g/l. Je kan met 1 liter helium dus maar 1 gram optillen! Zet dus geen zoden aan de dijk!
Als ik niet al zoveel geld aan gadgets had uitgegeven dit jaar, dan was dit op mijn wensenlijst gekomen. Maar ga dan zeker op de inspire 2 wachten. Ook kijken hoe het met het geluid van de rotors.
Ik denk niet dat je met een vliegende drone geluidsopnames wil gaan maken. Je gaat altijd minimaal een heleboel windgeruis hebben lijkt me.
Je wil geen geluidsopnames, maar je wil wel de geluid aan hebben bij het opnemen om multi-cam setups te kunnen synchroniseren. Dan is minder geruis nog steeds prettig.
Om je beelden goed sync te leggen kan je beter tijdcode gebruiken dan op gehoor het geluid goed leggen.
Prachtig stuk speelgoed voor liefhebbers en semipro's, maar:
De DJI Inspire 1 heeft een adviesprijs van 2800 dollar en gaat in de EU vermoedelijk circa 2800 euro kosten.
2800 USD = 2245,55 EUR; het is toch godsgeklaagd...
2245 + 21% BTW = 2716 euro. Ga je zelf importeren komen er ook nog verzendkosten bij met verzekering en douanekosten. Dan ben je misschien 20 euro goedkoper uit.
Die 2800 USD is streetprice; wat de eindgebruiker dus betaalt. Wij betalen hier 550 euro meer en voor wat? De staat die je nogmaals wil beroven nadat je al kaalgeplukt bent met inkomstenbelasting?
Mooi speelgoed, maar zoveel moois drijft de prijs uiteraard wel op. Voor diegenen die gewoon wat willen dollen met een Drone, en dan eventueel als aan een paar voorwaarden voldaan zijn (mooi weer, niet teveel wind) ben je veel goedkoper af met een Parrot AR.Drone. Ja, minder opties, maar de prijs is uiteraard ook maar een franctie. Ik persoonlijk ben wel benieuwd naar Parrot hun nieuwe "Bebop". Die biedt al wat meer opties dan de oude AR.Drone(2), en ik ben benieuwd naar de prijs.

http://nl.hardware.info/n...rone-gaat-499-euro-kosten
Die parrots zijn af te raden.

Ga op zijn minst voor een toestel met 2.4ghz ontvanger ipv wifi. Je kan voor de prijs van de parrot echt al iets veel leuker in elkaar gaan stoppen hoor. Je zou zelfs nog verbaasd kunnen zijn! :)
Kan je me eens een voorbeeldje geven met een maximumprijs van §250?

Dat is dan een drone, batterij, oplader voor de batterij, een camera, en een ontvanger. Veel success :)
U vraagt, wij draaien.
Wanneer je een volledige config maakt met hobbyking parts, is dit echt geen enkel probleem en ik garandeer je dat het een pak betrouwbaarder is dan een AR Drone.

Heb nu de tijd niet om alles gaan op te zoeken, maar sowieso is dit mogelijk.
1 minuut google:

http://fpvcentral.net/201...step-1-the-shopping-list/ 120 USD voor een quadcopter DJI kloon met hobbyking parts.

Turnigy 9 kanaals zender inclusief ontvanger 59 USD: http://hobbyking.com/hobb..._Mode_2_v2_Firmware_.html

Lipo's kosten je bij hobbyking met moeite 15 euro aangezien het eenvoudige 3-cellen zijn.

Camera's heb je ook voor 2 tientjes bij hobbyking.

Google is uw vriend, helifreak ed staan VOL met builds voor goedkope fpv quads.

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 13 november 2014 16:28]

Ik waardeer de moeite die je ervoor doet, maar ik ben er zeker van als je straks thuiskomt, en dan wat meer tijd hebt om een "echt" voorstel neer te pennen:
-met exacte prijzen
- dus eventuele douane kosten erbij
- eventuele verzendkosten,
Bij bovenstaande nog:
- een camera,
- eventuele bevestigingskit voor de camera,
- eventuele SD kaart voor de camera,
- en een lader voor de LiPo accu's,
- eventueel nog een set batterijen voor de zender.

Dat het dan toch een pak moeilijker wordt om die §250 aan te blijven houden.
Douanekosten geen issue, hobbyking heeft een Europees warehouse en zelfs eentje in Nederland sinds kort!

Geloof me vrij, ik ben al heel lang met rc heli's aan het vliegen en wij hebben een professioneel filmplatform waarmee wij effectief commerciŽle opdrachten vliegen, speciale verzekering, ... Trust me, I know what I'm talking about.

http://hobbyking.com/hobb...oConfig=&CatSortOrder=asc Imax 6-cell lader met 50 Watt. Je kan tot 6-cell lipo's gaan laden maar gezien het formaat van die drones, meestal 3 cellen, dus je kan vast tot 4C gaan chargen aangezien het altijd kleine packs zijn: 18 EUR

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__52187__FatShark_PilotHD_720p_30fps_HD_FPV_Camera.html Fatshark 720p camera 24 euro, en het kan nog goedkoper.

Cameramounts vind je voor 3 euro, met pan en tilt functies voor 18 euro al bij Hobbyking.

Net even opgezocht: de AR drone kost maar liefst 349 euro, laat ons zeggen dat het echt geen issue is om een beter product te maken voor die prijs. De reden dat een AR drone altijd 'speelgoed' en een gadget zal blijven, is het feit dat het geen gebruik maakt van een volwaardige zendfrequentie.

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 13 november 2014 16:40]

Ik wil em, maar dan het liefst met een GoPro mount. De beelden die tot nu toe uit deze nieuwe 4k camera van DJI gekomen zijn stellen behoorlijk teleur. Verder kun je een GoPro natuurlijk voor veel meer doeleindes gebruiken, terwijl deze camera alleen op DJI producten te gebruiken is?

Voor de rest een mooie evolutie van de Phantom. Retractable gears en de nieuwe controller zijn erg nice. Het gewicht zal (denk ik?) ook wel helpen bij de stabilisatie?
En laten we de sensors voor indoor flight niet vergeten.

Anyways, ik wacht het nog even af.

[Reactie gewijzigd door Bombtrack op 13 november 2014 12:54]

Neem toch gewoon de DJI F450 of F550 ik heb de F550 en was met 650 Euro helemaal gesteld.
De GoPro eronder gebruiken we in het gezin ook om te gaan zwemmen of andere leuke dingen te filmen.

Ik raad de F450 aan, die is wat wendbaarder en goedkoper, de Gimball eronder past ook beter dan bij de F550. Hij kost nu nog 320 Euro en je begint als te vliegen (als je een zender hebt)

Wil je FPV vliegen steek je dat erop, wil je filmen dan is het een GoPro, crashed het ding is het minder erg dan 2800 Euro.
Maar DJI is wel echt top materiaal en ik vermoed dat deze nieuwe ook wel erg goed gaat
zijn

PS en koop in godsnaam je zender apart, je kan er zoveel leuke dingen mee besturen :-) Graupnertje mx-12 volstaat ruim

[Reactie gewijzigd door AttilaD op 13 november 2014 13:34]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk...maar ik het totaal geen ervaring met custom drones etc. Hoogstwaarschijnlijk zou ik er na verloop van tijd, en mogelijk een beetje hulp, wel uitkomen, maar ik weet niet of het aandurf om die route te nemen zeg maar. Dat is voor mij nou juist zo lekker aan phantoms etc. Hij zit in de doos...daarna kan je vliegen :P

Ik ga me er denk ik toch nog maar eens in verdiepen.
Hey niks custom, 2 uurtjes vijzen en klaar, niet zo snel als een Phantom maar erg makkelijk, plug and play (bijna) alles past en hoort erbij

Have fun :-)
Nu we het er toch over hebben, nog 1 klein vraagje:
Stel je hangt een zenmuse gimbal onder de f450, kan je dan ook de pan en tilt (camerabewegingen) via de afstandsbediening regelen zoals bij de phantom? (na natuurlijk het nodige aansluiten en een compatible controller erbij kopen)
Thanks!
Ja dat kan, al zou ik als je naar geld moet kijken dat nog niet onmiddellijk kopen, leer er eerst mee vliegen, probeer eens met een tablet een route te plannen en koop de gimball na een tijdje als je hem goed kent. Voordeel is als je deze crashed je een nieuw frame koopt voor een 30 Euro . Een Phantom is total loss en kost toch aardig wat geld.
Dus F450 set met gps en Naza module, MX 12 en een lader die je op 12 V en 220 kan gebruiken.
Ik zeg Review actie? :D
Gewoon een heerlijk ding!! Al die kritische personen hier.... het is wat het is en het is de max, de mogelijkheden zijn eindeloos. En ja zoals bij elk toestel is de batterij de bottleneck.
Iemand die professioneel te werk gaat ermee neemt 3 extra batterijen mee en klaar is kees

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True