Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 144 reacties

De Samsung Galaxy S6 krijgt volgens SamMobile een chip van Broadcom die het stroomverbruik bij het gebruik van wifi en gps met 80 procent moet terugdringen door die zaken te laten afhandelen via een aparte chip in plaats van de applicatieprocessor.

De chip van Broadcom, de BCM4773, is de eerste die de afhandeling van wifi, bluetooth en gps op een enkele chip combineert en zo de applicatieprocessor ontziet. Broadcom kondigde de chip vorige maand aan, maar hij zit nog niet in een smartphone of tablet.

De informatie over de Broadcom-chip is afkomstig van SamMobile, een Nederlandse site die vaak ver voor de aankondiging over juiste informatie heeft beschikt over Samsung-producten. Volgens SamMobile brengt Samsung de Galaxy S6 uit met de Qualcomm Snapdragon 810-soc, een 64bit-octacore met vier Cortex A53- en vier Cortex A57-kernen en de Adreno 430-gpu.

Er komt ook een variant met de Exynos 7-octacore die ook al in sommige versies van de Galaxy Note 4 zit. In de Note 4 heeft Samsung de processorkernen nog op 32bit draaien. De gpu daarin is een Mali T-680 van ARM.

De S6 zou varianten krijgen met een opslag van 32GB, 64GB en 128GB; daarmee zou het de eerste Samsung-smartphone zijn met een 128GB-variant. Andere fabrikanten als Meizu en Apple hebben al wel 128GB-varianten van hun toestellen. Het scherm zou een amoled-scherm zijn met een resolutie van 2560x1440 pixels met een nog onbekende grootte.

Samsung brengt zijn nieuwe Galaxy S-toestel telkens in het voorjaar uit. De Android-smartphone met als codenaam Project Zero zal daarom vermoedelijk over ongeveer een half jaar op de markt komen. Er zijn nog geen afbeeldingen naar buiten gekomen van de telefoon.

Broadcom

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (144)

Volgens mij moet de redactie het persbericht van Broadcom beter lezen. Klinkt alsof een oplossing van Broadcom voor de features die in de iPhone nu door de M7/M8 gedaan worden, maar nu worden geintegreerd op de BT/Wifi/GPS/NFC chip.

Dus over het bijhouden van positie, sensors info zonder dat de application processor continu aan hoeft te staan.

Volgens mij zit dit ook al in sommige Android telefoons via een andere oplossing, maar kan het mis hebben.
Met slimme apps zoals Tasker en Skiplock kun je ervoor zorgen dat BT altijd uitstaat als je geen devices hebt die er gebruik van maken zoals je carkit, of dat GPS standaard uit word gezet zodra je thuis bent en verbinding maakt met wifi.

Ook kun je met Skiplock elke keer dat je je scherm aandoet snel een wifi check doen om te kijken of je dus thuis bent, dus je kunt wifi ook uit zetten als je onderweg bent.
Spijtig dat we niet te weten komen hoe deze besparingen exact behaald kunnen worden.
Zoals in het artikel staat, de verwerking van signalen van gps, bluetooth en wifi gebeurt op een aparte (vermoedelijk low-power) chip in plaats van de energieslurpende applicatieprocessor zoals nu gebeurt. Uit de bron (Broadcom):
The Broadcom® BCM4773 minimizes battery drain and adds a new layer of intelligence to location technology on mobile devices by integrating the GNSS chip and sensor hub into a single combo chip. Broadcom's architecture enables information from Wi-Fi, Bluetooth Smart, GPS and micro electro-mechanical systems (MEMS) to be calculated on a single system-on-chip (SoC) instead of the application processor (AP). This unique design drives more than 80 percent power savings by offloading from the AP and lowers cost by reducing board area by 34 percent.
Spijtig dat we niet te weten komen hoe deze besparingen exact behaald kunnen worden.
80%? dat is pas een vooruitgang :Y)
Alleen voor BT, GPS en WiFi, als je deze communicatie minder vaak gebruikt valt de impact/winst wel tegen.
En laten BT, GPS en WiFi nu net energieslurpers zijn, vandaar dat ik ze ook altijd standaard uitzet.. Naast grotere accu's vind ik dit een zeer zeer goede ontwikkeling

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 4 november 2014 15:39]

De titel van het nieuwsbericht is misleidend, en die 80% stroombesparing is een marketingspraatje.

Je moet je eerst realiseren dat ongeveer 80% van de energieverbruik van een smartphone juist naar het scherm en de SoC (CPU/GPU/RAM) gaat, afhankelijk van wat de smartphone aan het doen is.

Wat overblijft (20%) gaat dus naar: speakers, camera, WiFi, GPS, LTE, knopjes, sensors (accelerometer, barometer, gyro, compass, ...), en allerlei andere IC'tjes op de printplaat. Denk bijvoorbeeld aan de step-down converter die de accuspanning converteert naar 1.2V, 1.8V, 2.5V, 3.3V, etc. voor alle IC'tjes (anders staat je telefoon uit).

Als we aannemen dat deze nieuwe Broadcom chip 80% energie kan besparen op de gehele 20% stroomverbruik (wat nog steeds onzin is, want al die andere componenten eten ook mee), dan hebben we het over een maximale totale energiebesparing van 4% 16%.

In stand-by is die 80% stroomverbruik van de SoC en scherm weg, en daarom gaat je telefoon ook zo lang mee op stand by. In stand by ga je dus wel een groter verbetering zien. Maar is die verbetering 80%? Denk het niet. Er zijn altijd allerlei achtergrondsprocessen die de SoC wakker maken, want wie heeft nou geen apps op zijn telefoon? Of: welke telefoon hoeft niet bijhouden hoe laat het is?

Mijn Samsung Galaxy S4 raakt na 1 dag maar zo'n 5% accu kwijt in stand-by met WiFi, GPS en LTE aan. Maar als jij zo blij wordt als die 5%, 1% wordt (ideale situatie: verschil zal kleiner zijn), dan heb je denk ik een miskoop gemaakt en kon je beter een oude Nokia kopen...

[Reactie gewijzigd door mohf op 5 november 2014 14:10]

Ik vind je opmerking zeer terecht, maar heb toch een aanvulling. De huidige generatie aan BT, WIFI, etc... chips handelen de zaken niet volledig af en belasten de processor hier nog vaak mee. Ik heb een vermoeden dat deze chip deze taken wel volledig (of toch bijna) afhandeld.
"is de eerste die de afhandeling van wifi, bluetooth en gps op een enkele chip combineert en zo de applicatieprocessor ontziet"
Als inderdaad 80% naar het scherm, CPU, GPU, RAM gaat, dan zal deze chip zowel tijdens standby als buiten standby winst opleveren. De CPU zal vaker in sleep kunnen blijven (hoewel de app die een data connectie nodig heeft nog wel CPU zal vragen, maar je snapt wel wat ik bedoel vermoed ik). Ook zeker die Google Location Services durven soms wel eens de batterij leeg slurpen; ik vermoed dat dit er ook een positieve invloed op zal hebben (deze gebruikt tenslotte o.a. GPS en WIFI)
Navigeer even op Google Maps en je ziet je batterij ook sneller leeg geraken dan een gestolen portefeuille... Vermoedelijk heeft dit er ook een positieve invloed op.
Ik denk dat je sowieso wel boven de 4% uit komt, alles natuurlijk afhankelijk van wat je gebruik is.
80% besparen op 20% geeft een besparing van 16% op het totaal, dus dat is al wel een substantieel verschil. Voor wie een groot deel van de tijd verbonden is met WiFi, constant een bluetooth connectie heeft (smartwatch, ...), en ook regelmatig GPS aan heeft staan, zou die 20% misschien nog redelijk kunnen kloppen.
3G/4G is in mijn ogen nog een grotere energieslurper. Maar echt zeker weet ik het niet. :+
Neemt niet weg dat dit een briljante vooruitgang is.

Ooit denk ik dat de feature-groei van de telefoon stoppen en dat een telefoon alleen nog beter en zuiniger zal worden. Ik hoop ooit weer een degelijke smartphone te krijgen met een batterij voor een week. Het liefst natuurlijk nog langer.

[Reactie gewijzigd door mkliko op 4 november 2014 15:42]

Ja, maar je 3g/4g uitzetten is niet echt een optie hé! Dit is ook de reden waarom ik vaak wifi uit laat staan, en 3g/4g en wifi slurpt weer teveel!

Ik heb overigens een batterijduur van 2-3 dagen met mijn telefoon, gewoon een met een huge accu kopen. Ze bestaan ;)

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 4 november 2014 15:48]

heb meestal BT en wifi aan en 3G uit.
GPS enkel als het echt nodig is.
GPS gebruikt niet zoveel stroom, hier zit al voldoende slimmigheid in.

Ik zet niks meer uit, zo lang de telefoon ongeveer 16 uur mee gaat is dat voldoende.

Maar wanneer dit helpt om de telefoons straks weer naar de week batterijduur te tillen zou dat mooi zijn.
Ligt eraan hoe je je GPS gebruikt. Voor enkelvoudige lokalisatie boeit het niet echt. Maar tijdens het navigeren in de auto kun je maar beter een actieve houder gebruiken of een verbinding naar je sigarettenaansteker hebben.
Voor GPS is het niet het verbruik dat me interesseert, maar gewoon ik vind het nergens voor nodig dat mijn prositie gekend is.
en inderdaad voor het navigeren zelf, zit hij toch in de craddle.
Ik gebruik geen enkele dienst die het nodig heeft (lees :voor mij nut heeft ) en die "diensten" die er wel om smeken zijn net die diensten die ik wil vermijden dat ze het hebben. bvb www.google.com.
via wifi zat ik onlangs 1000 km ergens anders, dus daar schieten ze nergens mee op.
Off-topic: Ach meestal zit ik bin jalal-abad, kyrgyzstan. Nu atm in de atlantische oceaan bij ivoorkut.
On-topic: hopelijk gaat samsung nu niet denken dat ze vanwege die chip wel een kleinere batterij erin kunnen stoppen
Ligt eraan hoe je je GPS gebruikt. Voor enkelvoudige lokalisatie boeit het niet echt. Maar tijdens het navigeren in de auto kun je maar beter een actieve houder gebruiken of een verbinding naar je sigarettenaansteker hebben.
Dat komt niet door de GPS maar omdat je de telefoon actief gebruikt. Het vergt nogal wat processorkracht om turn by turn navigatie weer te geven, daarnaast staat je scherm aan.
Al zou je het puur op geluid doen en dus je scherm uitzetten dan slurpt het ding nog steeds veel stroom omdat de telefoon niet in zijn stand-by/low energie verbruik stand gaat.
De GPS zorgt maar voor een kleine fractie van het totale verbruik wanneer je navigatie gebruikt.

Anyway, dit soort ontwikkelingen zijn natuurlijk altijd zeer welkom.
Ik gebruik ook wel eens een bluetooth ontvanger omdat die een beter bereik heeft, en dan merk ik het verschil wel met mijn batterijduur.
Vergeet een week maar. Het scherm blijft verbruiker nr 1 met stipt.
Ja, maar je 3g/4g uitzetten is niet echt een optie hé! Dit is ook de reden waarom ik vaak wifi uit laat staan, en 3g/4g en wifi slurpt weer teveel!

Ik heb overigens een batterijduur van 2-3 dagen met mijn telefoon, gewoon een met een huge accu kopen. Ze bestaan ;)
Precies.
Ik heb de verouderde Note 2 en die doet het ook 2-3 dagen.

Waar wat is er mis met uitzetten van 3/4g ? Die vreet inderdaad meer energie dan wifi (1 of 2 W inplaats vam 0,1W zendvermogen) en vreet ook meet geld met de peperdure tarieven voor mobiel internet. Dat gebruik ik daarom dus ook bijna nooit want ik heb bijna overal wifi. Ja, onderweg niet maar dingen kunnen wel even wachten.
3/3.5/3.75G uitzetten is zeker wel een optie hè! Ik heb gedurende (werk)dag geen hoge snelheden nodig voor whatsapp berichtjes of streaming (want datalimiet...) dus staat die van mij altijd in 2G mode, en zelfs daarmee presteer ik het om binnen de korste keren door mijn 1GB datalimiet te gaan.
Ik geraak in een hele maand niet eens door mijn 1GB!
Klopt uiteraard helemaal niet wat je nu hier probeert te beweren.

Snap ook totaal niet hoe je zoiets kan neertypen als a) miljoenen mensen gebruik maken van data op 2G én bereikbaar zijn en blijven en b) je zelf 2sec kon de tijd nemen om je bewering te toetsen aan de waarheid.
Ik heb er nog even een linkje bij gezocht voor je : http://support.apple.com/nl-nl/ht1976

Komt wel bij apple vandaan en dat is voor een hoop tweakers een dubieuze bron.

Kijk even onder het kopje gsm wat er bij de 2g technieken in de kolom gelijktijdig spraak/data staat. Nee betekent dat het niet mogelijk is.
Het wordt echt pijnlijk.

Dus je snapt helemaal niet dat de dataverbinding dan gewoon even wordt gepauzeerd als je telefoontje pleegt of ontvangt? Dat je dus perfect bereikbaar bent als je aan het surfen bent op 2G? Is dat nu echt zo'n complex concept? Dat bovendien, zoals ik al zei, door miljoenen dagelijks wordt ervaren, dat je dat gewoon keihard negeert of ontkent? En eventjes met een technische fiche van 2G verbinding komt "weerleggen"?
Tegen zulke koppigheid kan ik niet op. Ik heb je 2 bronnen gegeven maar je wilt alleen je eigen waarheid horen.

Die miljoenen mensen hebben niet continue hun data verbinding in gebruik. Dat klinkt toch niet raar? En als nou mijn provider en een leverancier van smartphones mij vertellen dat als de data verbinding daadwerkelijk in gebruik is de binnenkomende spraakverbinding direct naar voicemail wordt doorgezet dan ga ik zeker niet jou geloven, die meteen op een denigrerend toontje en zonder bronnen alles doodleuk ontkent.

Einde discussie. Goeie dag.
Nieuwe dag, nieuwe kansen.
http://en.wikipedia.org/wiki/2G#Disadvantages
Ik zie niks over missing calls when using data connection.

Het is wel zo dat je internet wegvalt zodra je belt en/of gebeld word, test het zelf.
  • Telefoon 2G modus.
  • Zet een mooie download aan.
  • Bel jezelf met een andere telefoon.
Ik had anders heel wat gemiste oproepen per dag aangezien ik 95% van de tijd op 2/2.5G bivakkeer.
Even je eigen zoektermen in Google gegooid (wat je ook zelf had kunnen doen, natuurlijk)

http://www.englishforum.c...works-orange-sunrise.html

Voor het geval je niet het hele verhaal wilt lezen:

"I advise you to do a search online, and see that this is a well known limitation of the 2.5G (GPRS over GSM) spec.
3G supports both voice and data at the same time. However, if a 3G phone has to switch back to 2.5G mode, it will face the above limitation again."

En als je terug had gelezen dan had je gezien dat ik er uit eigen ervaring tegen aan gelopen was. En vertel ook even eerlijk hoeveel van die 95% van de tijd dat jij op 2/2.5G bivakkeert je je verbinding ook daadwerkelijk gebruikt. Het alleen aan hebben staan telt niet mee.

Dus dat is nu de derde bron waarbij iemand vertelt dat het niet kan (mijn eigen ervaring niet meegerekend). Wanneer komt er nu een bron waarin er hard staat dat het wel kan?
3G/4G gebruikt veel minder energie dan WIFI. Vooral 4G is zuinig. Dat is ook de reden dat Samsung en Apple zo graag VoLTE willen introduceren: dan gaat de batterij langer mee, dus heeft de gebruiker een betere experience.
Met 4g heb ik nog geen ervaring, maar 3g/hsdpa is zeker wel meer energie verslindend dan Wi-Fi, dit heb ik al op meerdere telefoons ervaren, ook op verschillende Wi-Fi routers.
BT is niet echt een energieslurpers sinds de komst van LBE, tenzij je deze continu gebruikt (als in connected zijn)
tenzij je deze continu gebruikt (als in connected zijn)
Wat natuurlijk bij de verreweg belangrijkste toepassing van BT, de verbinding aan de carkit van de auto, wel het het geval is.
Zit jij 8 uur per dag in de auto? Ik gelukkig niet, maar bij een vrachtwagen chauffeur of courier is dat misschien wel anders.
Niet altijd maar wel vaak. Vannochtend ingestapt, telefoon behoorlijk vol, BT verbonden, paar gesprekken, nu 450km verder en telefoon bijna leeg. En borft heeft wel gelijk, ik heb natuurlijk een lader maar vergeet de telefoon vaak aan te sluiten. BT verbruikt, geeft niet want het biedt een nuttige dienst. Maar minder verbruik is altijd welkom.
het probleem is niet Bluetooth, maar je gebruiksgedrag. Doordat je 450km rijdt moet je telefoon steeds contact maken met een nieuwe toren en dat kost vermogen. Dan bel je ook nog wat, hetgeen je telefoon alleen maar extra belast. Als je in je batterij statistieken kijkt, dan zie je waarschijnlijk dat Bluetooth niet het grote probleem was vandaag.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ergens wel grappig dat je mijn gedrag als probleem gedrag beschrijft en het bellen als een accu belasting noemt. Ik zou zeggen dat is de normale use-case ;)
Dat was het ooit wel. Tegenwoordig is een normale use case: langzaam lopen op straat, liefst ander verkeer hinderend, geconcentreerd naar je smartphone kijken. Af en toe opkijken voor een selfie.

Of deze: gezellig bij vrienden/vriendinnen op bezoek. Met z'n allen aan tafel/op de bank/op het bed zitten en Whatsappen.

Of deze: uit eten gaan, je vrienden negeren en een foto instagrammen van elk Sushi hapje dat je eet.

Ik kan er nog wel een paar bedenken, die ik allen vaker zie dan een bellend persoon :P
Het gemak van bijvoorbeeld een carkit en veel andere BT accessoires is dat ze automatisch werken. Al stap je 2x per dag in de auto voor je werk, dan is het fijn dat je niet eerst weer handmatig je BT moet gaan aan/uitzetten bijvoorbeeld. En dat allemaal om einde van de dag 5 minuten langer met je telefoon te doen.

Mijn telefoon gaat met alles aan ook met gemak 2 a 3 dagen mee. Ik zet nooit wat uit. De technologie is er om mij te helpen, niet andersom ;)
Dan heb je geen smartphone met een big-ass scherm en een hoop toeters en bellen :)

Maar je hebt wel gelijk, ik ga niet constant allerlei zaken aan en uit zetten, gewoon een kabeltje in de auto en aan de laptop en dan blind gaan. Mijn telefoon ligt de helft van de dag en 's nachts aan de lader.
Het is dat je het zelf zegt, maar het is natuurlijk wel makkelijk om te zeggen 'ach ik gebruik het niet'. Het is een feature, en die wordt door verschillende mensen wel gebruikt, dus dan kan die beter zo goed mogelijk in orde zijn.

Zonder gebruik zijn de meeste accuduren wel in orde natuurlijk.

Overigens is het bij chauffeurs zo dat ze hun hele toestel flink gebruiken. In de tijd dat ik in de telecom werkte hadden die altijd zonder uitzondering flinke abonnementen. Dat zijn dus net de mensen aan wie het interessant is voor aanbieders om een telecomoplossing te verkopen. Daarvoor hebben ze met een dergelijke zuinigheid een goed verkoopargument.
maar in de auto heb je dan ook weer een lader...
Het scherm is natuurlijk de échte energieslurper. Volgens mij maken BT, GPS en Wifi een stuk minder uit op het totale verbruik.
Inderdaad. Waarom komen ze niet eens met een transreflective display: Veel licht: reflecterend, weinig licht: achtergrondverlichting aan.
Maar de huidige schermen vreten steeds meer, Steeds feller (om tegen daglicht op te boksen) en steeds meer marketingpixels die je alleng met het blote oog niet meer ziet.
En laten BT, GPS en WiFi nu net energieslurpers zijn, vandaar dat ik ze ook altijd standaard uitzet.. Naast grotere accu's vind ik dit een zeer zeer goede ontwikkeling
het scherm is nog altijd de grootste energieslurper
Een slechte (2g/)3g verbinding slurpt uiteraard een pak meer dan een snelle sterke wifi verbinding...
Ik heb BT en WIFI standaard aan staan. Alleen GPS staat uit omdat dat zo veel stroom vreet. Dat komt weer omdat sommige apps continu de locatie lopen op te vragen zonder dat dit gewenst is en uit te zetten is.
Waarom zou je dat niet kunnen uitzetten? Dat kan iOS zelfs tegenwoordig.
Ik kan GPS uit zetten. Maar zou zo niet weten waar ik dat per App zou kunnen doen.
Sommige apps laten het niet uit zetten. Ze willen die data immers hebben om te verkopen of andere dingen mee te doen.

Volgens mij kan je het maar beperkt uitzetten in Android 4 en niet per App. Zou ook kunnen dat er wel mods voor zijn. Maar daar heb ik me niet zo in verdiept.

Ik zet de hele GPS gewoon uit werkt ook.
Je kunt in iOS gewoon per app de rechten voor location services uitzetten. Dat apps soms niet werken zonder GPS is een ander verhaal.
Nice, kan geloof ik niet op Android. Net een hip nieuw spelletje geinstalleerd en echt niet normaal wat voor rechten ze willen hebben.. toegang tot contacten, toegang tot gallerij, etc. Wat dat betreft is het op iOS dan beter geregeld.

[Reactie gewijzigd door Snow Veil op 4 november 2014 17:08]

Kan wel op Android, maar niet standaard. Je hebt root tools nodig.

De Xprivacy module is een van de meest bekende tools om dit soort restricties aan apps op tel leggen.
Sommige AOSP roms hebben standaard al een app rechten manager ingebouwd (Privacy Guard op Cyanogenmod).

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 5 november 2014 06:48]

In iOS kan je Locatie per app uitzetten terwijl bij sommige apps het ook mgelijk is om het alleen aan te zetten als de app actief is.
En laat ik dat nu constant gebruiken :) , GPS voor Ingress, WiFi praktisch altijd en BT om audio naar mijn autoradio/carkit of logitech boombox te streamen.
Bluetooth op mijn HTC One (M7) continu aan (zonder dat het verbonden is ofzo) zorgt er niet voor dat mijn telefoon minder lang meegaat. Misschien omdat het BT 4.0 is. Vroeger was het wel anders hoor maar met een HTC One M7 en een Moto X (2013) merk ik het niet.
Laat bij mijn note 3 de wifi wel een van de grootste slurpers zijn. Voor een telefoon die meestal op idle staat is het verschil tussen wifi aan en wifi uit dag en nacht.
80% op 1% van totaal verbruik van de telefoon is amper iets... om maar iets te zeggen. het is is niet 80% van wat u batterij verbruikt per uur bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Nees op 4 november 2014 16:07]

Het is helemaal geen vooruitgang... ik weet niet of het al ooit iemand is opgevallen maar ik en ron hebben laatst een test gedaan met de wifi snelheden bij bluetooth gebruik. Ik wist het al langer, maar wifi en bluetooth zijn al jaar en dag 1 chip. Bij het gebruik van een bluetooth headset of speaker keldert de wifi snelheid bij vol bereik met de helft van de snelheid naar beneden. Als nu ook GPS nog op dezelfde chip komt te staan dan wil ik niet weten wat er gebeurt.

De verbinding wordt nu al instabiel. De ping van een wifi verbinding verdubbelt en vanaf 50% bereik zakt de upload op mijn z3 naar minder dan 1 Mbit. (normaal 50 Mbit met mijn glasvezel)

Ik pleit juist voor afzonderlijke chips voor wifi bluetooth en gps. Handig dat deze standaarden bluetooth en wifi op dezelfde frequentie zitten en dat het ruimte bespaart om ze samen te voegen. maar als een chip gelijktijdig 2 signalen moet versturen dan krijg je altijd vertraging... en dit is in de note 4, iphone 6, HTC M8 en de sony Z3 nog steeds niet opgelost. Allemaal kelderen ze 50% in wifi snelheid naar beneden

[Reactie gewijzigd door sygys op 5 november 2014 08:17]

Alles leuk en aardig hoor, maar word die 80% energiebesparing niet een beetje teniet gedaan door het hoge resolutie scherm? Ik vraag me écht af wanneer fabrikanten en consumenten gaan inzien dat meer pixels niet gelijk staan aan een beter scherm, en dat zulke pixeldichtheden totaal geen toegevoegde waarde hebben! Full HD is al meer dan genoeg, en moet je kijken wat het aan stroomverbruik van zowel het scherm als de cpu/gpu scheelt. Maar zolang consumenten opgehitst kunnen worden met extra specs zal Samsung hier wel mee doorgaan.

edit: artikel niet goed gelezen

[Reactie gewijzigd door biteMark op 4 november 2014 16:25]

2560x1440 is iets anders dan 4K, dat is 4096 x 2160.
Daarnaast komt er misschien net als bij de Note 4 vr functionaliteit.
Dan is zo'n resolutie wel handig.
4k begint bij :3840*2160
Oke geen 4K, artikel even niet goed gelezen :+ maar dat neemt niet weg dat zulke hoge resoluties geen enkele toegevoegde waarde hebben, dus waarom -1? :(
hogere resolutie hoeft natuurlijk helemaal niet te betekenen dat er meer stroom gebruikt wordt, alleen de oppervlakte en totale lichtoutput is daarbij van belang. een scherm met 1 pixel van 5 inch met dezelfde lichtsterkte als een telefoon zal ook zoveel stroom gebruiken.
Er zit een stukje hardware en software achter die verantwoordelijk is voor de berekeningen. Hoe meer pixels, hoe meer berekeningen, hoe meer stroomverbruik.
Het komt erg goed uit voor VR, en door hogere resoluties te gebruiken worden schermpjes ook goedkoper. Daar heb ik zelf wel wat accu voor over, al met al vind ik het best en mogen ze van mij zo snel mogelijk naar 4k schermen :)
Super! Ik had onlangs nog een S3 die ik inruilde voor een Oneplus One. Maar één iets mankeert aan ieder smartphone en dat is het energie-zuipende GPS. Zou pas ideaal zijn om langer te kunnen gaan geocachen met m'n smartphone.
Wifi is anders ook een behoorlijke slurper.
Wifi uitzetten maakte op mijn telefoon het verschil tussen soms bijna leeg, naar nu 's avonds met ruim meer dan halfvol op de cradle leggen.
Is sterk afhankelijk van je telefoon. Mijn huidige telefoon (OPO) gaat netjes met wifi om. Bij mijn vorige ,een chinees toestel, trok WIFI in standby 30% van de accu leeg.
30% in een tijdstuur van?
Met mijn Nexus 5 merk ik nauwelijks verschil wanneer ik WiFi aan laat vergeleken met het uitzetten, ik heb het daarom eigenlijk ook altijd gewoon aan staan.
Gewoon 30% van wat er in standby verbruikt werd wanneer wifi aan stond.
Opo is ook Chinees..
heheh, helemaal gelijk in, alleen eentje met westerse trekjes ;)
Is wifi in sommige gevallen niet zuiniger dan 4G/3G?
Dat denk ik dus ook. Ik merk dat als ik thuis zit met Wifi hele dag aan, dat hij zuiniger is met de energie dan wanneer ik mijn 3g heb aanstaan op school. Kan natuurlijk ook aan het OS en het toestel liggen.
ik weet het wel zeker. Als ik in het buitenland ben, en data-roaming uitheb, maar wel continue online ben via wifi, gaat mijn telefoon een stuk langer mee. Het is ook logisch, de afstand naar een Wifi AP is doorgaans veel kleiner, en dus hoeft er met minder vermogen gezonden te worden.
Groot voordeel inderdaad van wifi uitzetten, maar vergeet ook de reductie van afleiding van je werk niet. Daar is de baas wel zo content mee hoor.. :*)
Eindelijk komt er een oplossing voor de energieslurpende functies als GPS en WIFI. Kan me nog herinneren dat de accu van mijn Galaxy S1 destijds sneller leegging dan de autolader hem weer kon opladen, wanneer ik GPS gebruikte :)
Dat lag aan je niet originele oplader en een bug in Android ICS of Jellybean dat had mijn Note 1 in die tijd ook... :)
Herkent dat apparaat echt of je wel al dan niet een originele oplader gebruikt? Wow, had ik niet verwacht! Overigens draaide ik Cyanogenmod met de destijds meest nieuwe versie van Android, weet niet of dat Jellybean was..

Met deze chip daar dus in ieder geval geen last meer van :)
Hoezo zou dat aan de oplader kunnen liggen? Is gewoon micro-USB...
Sommige opladers en/of kabels laten een kleinere stroomsterkte door. Zo heb ik een oplader die slechts 600 mA doorlaat, en één die gewoon 1200 mA doorlaat. Voor Galaxy apparaten is de app "Galaxy Charging Current" een goede om te kijken welke oplader en kabel het beste is, want met maar 600 mA vreet de telefoon meer stroom dan dat er binnenkomt als het scherm aan is, en laadt deze dus niet op.

https://play.google.com/s...alaxychargingcurrent.free

Edit: Google Play linkje toegevoegd voor geïnteresseerden

[Reactie gewijzigd door Donkade op 4 november 2014 17:05]

Er zit inderdaad zeer veel verschil tussen de verschillende laders en kabels, dat kan ik - in ieder geval voor Samsung smartphones - bevestigen. De originele lader en kabel zijn erop berekend om de nodige laadstroom te kunnen leveren, maar wanneer de kabel wat vaak in- en uitgeplugd is, dan komt er wat sleet op en gaat het ook met de originele kabel niet meer zo snel.

Samsung smartphones proberen het maximale amperage te trekken, en analyseren hoe stabiel de spanning blijft. Wanneer die te fel zakt, dan wordt er automatisch een lagere stroom gevraagd, en dit tot de spanning wel stabiel blijft. Op die laadstroom blijft hij dan zitten, tenzij de spanning opnieuw instabiel wordt, dan zal hij terug dalen, maar stijgen zal hij - na de eerste minuut of zo - volgens mijn ervaring niet meer doen.

Sommige externe laders worden ook herkend als een USB aansluiting, waardoor de telefoon de laadstroom begrenst op 460 mA, ongeacht wat de lader of kabel aankan. sommige laders, zoals de recentere van ianker.com, detecteren voor een hoop apparaten welk mechanisme ze gebruiken om het type voeding te detecteren, om zo de laadstroom per poort te optimaliseren, zodat je toestel zo snel mogelijk oplaadt. Dit werkt voor mij zeer goed op een recente externe batterij, autolader en 5-poorts USB lader voor thuis.
De specificaties klinken verder prima. Het zal er aan liggen hoeveel RAM het toestel krijgt of het een interessant toestel zal worden. Samsung is in de regel nogal karig met het werkgeheugen, in vergelijk met de concurrentie. Tegen die tijd moet 4 GB toch wel het minimum zijn aangezien er nu al diverse toestellen zijn die 3GB RAM hebben.

Leuk dat de WIFI / GPS chip 80% minder energie verbruikt, alleen jammer dat Samsung dit geheel teniet doet door een AMOLED scherm met een qHD resolutie te kiezen van 2560x1440 pixels. Dat heeft echt helemaal geen zin op een smartphone. Ik spreek uit ervaring (Oppo Find 7). Kost een hoop extra energie en gaat ten koste van de prestaties in games. Zelfs een simpel spelletje als Jurassic Park Builder draaide vlotter op mijn Galaxy S3 dan op mijn Find 7. Daarbij is het risico op defecte pixels groter; ik heb er eentje midden in het scherm van mijn toestel zitten. Wat mij betreft is full-HD perfect voor toestellen van 5 - 5,5".

Het design is ook nog een punt dat ter discussie staat. Samsung beweert dat ze voor de S6 terug naar de tekentafel gaan, maar ik moet het allemaal nog maar eens zien gebeuren.
Samsung is in de regel nogal karig met het werkgeheugen, in vergelijk met de concurrentie.
Wat een onzin, alleen de toestellen van dit jaar zijn blijven hangen, verder is Samsung juist in de regel de 1 van de eerste die meer geheugen dan de concurrentie in hun toestellen propt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 november 2014 16:04]

Ze maken de chips ook veelal zelf Titan_Fox, ook voor andere fabrikanten.
Hier nog een stukje van vorig jaar alweer over Samsung die juist voorloopt en zelf ook daadwerkelijk bijdraagt aan de markt:

http://gizmodo.com/samsun...into-every-pho-1491516157
Je bedoeld Apple is nogal karig met werkgeheugen? Samsung zal er allicht meer in kunnen stoppen maar als je het over karig hebt moet je bij Apple zijn. Maarja zo kunnen ze over 1 of 2 jaar het werkgeheugen verdubbelen/verdrievoudigen en daarmee lekker marketen :)
Werkgeheugen vreet stroom. Dat en het feit dat iOS er efficienter mee omgaat maakt dat Apple minder geheugen kan instaleren.
Bij de Samsung S serie ligt het ook een deel aan de schermen. Mijn S4 bijvoorbeeld gaat het snelst op door het scherm. Als je kijkt bij batterijgebruik zie ik na een dag staan dat het scherm de hoogste gebruiker is! Dit stroomverbruik komt vooral door de redelijk hoge resolutie (1080P). Als ze ervoor zorgen dat het scherm wat zuiniger is dan zijn ze ook al een hele stap verder!
Klopt. Bij mijn S3 is dat precies hetzelfde verhaal (behalve dan het 1080p scherm dat ik niet heb).
55% van het energieverbruik gaat bij mij naar het scherm.
stroomverbruik van het scherm komt doorgaans door het oppervlak, niet door de resolutie! Het geeft gewoon een bak licht, en dat kost energie.
Ja maar hoe hoger de resolutie, hoe feller het licht moet zijn om het display te verlichten. Dat maakt weldegelijk een verschil. Dat is trouwens ook de rede dat Sony "simpele" 1080p schermen prefereert.
niet mee eens, als je bv amoled hebt, dan geven pixels actief licht. Dus hoemeer pixels je hebt, deste minder licht hoeft een enkele pixel te geven. Waarom zou dat meer energie moeten kosten?
Ik heb het over normale lcd schermen. Het kost meer energie omdat hoe kleiner de pixels hoe minder licht ze doorlaten. Vraag mij niet naar de techniek, geen idee hoe dat exact werkt.
maar het is toch niet erg dat ze minder licht doorlaten? Er zijn immers meer pixels, dus per pixel heb je minder licht nodig om dezelfde totaal lichtopbrengst te krijgen!
Samsung gebruikt in zijn S reeks AMOLED schermen, en die hebben geen last van een hoger verbruik bij verhoogde resolutie. De GPU die dit moet aansturen natuurlijk wel...
Ik weet dat het niet door de resolutie komt. Maar het was meer om miscommunicatie te voorkomen omdat mensen dan misschien denken dat ik bedoel dat de S3 een 1080p scherm heeft.
jah, ik had eigenlijk op Jochemd13 moeten reageren denk ik ;)
Tjaaa, de fabrikanten zitten zeker niet stil. Binnen een oogwenk kondigen ze weer een nieuwe telefoon aan. Als je de S5 net hebt gekocht kondigen ze alweer de S6 aan. Tja, marketing hè?
Maar wel echt een enorme verbetering.
Alleen het zou nóg beter zijn als de stroomverbruik van 3g/4g ook naar beneden zou gaan :)
De S[x] komt ieder voorjaar uit en het is nu november. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.
OK, dan lijkt het gewoon sneller te gaan :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True