Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Acer heeft een laptop aangekondigd met een 4k-scherm. Het apparaat met een 15,6"-scherm valt in Acers V Nitro-lijn van high-end laptops en volgens de fabrikant is het uhd-display vooral nuttig voor toepassingen als gaming en videobewerking.

Het 15,6"-scherm heeft een resolutie van 3840x2160 pixels, de resolutie die ook in gebruik is op onder meer uhdtv's. De variant met 4k-scherm komt beschikbaar als een duurdere optie naast de eerdere Nitro-laptops met full-hd-scherm te staan, zegt de fabrikant.

De laptop draait op een Intel Core i7-4710HQ met een Nvidia GeForce GTX860M voor de grafische spierballen. De laptop heeft een werkgeheugen ter grootte van 16GB en beschikt over een 1TB harde schijf en een ssd met een capaciteit van 256GB.

Volgens Acer is de laptop naast toepassingen als gaming en het bewerken van video ook zeer geschikt voor het maken van 3d-modellen. De V Nitro Black Edition met 4k-scherm komt nog deze maand uit en gaat in de Verenigde Staten 1500 dollar kosten, omgerekend en inclusief btw rond 1450 euro. De Nitro-serie komt ook naar Europa, maar er is nog niets bekend over een release in Nederland of België.

Acer V Nitro

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Ongelofelijk dat juist de Tweakers een 4K scherm in een laptop afbranden. Ik wacht al jaren totdat hogere resoluties eindelijk doorbreken. Op tablets werkt het ook al tijden prima, telefoons hebben een hoge resolutie. Geen reden om het op laptops niet te doen.

Games in een lagere resolutie draaien is een stuk minder groot probleem dan bij vorige schermen, omdat je de individuele pixels amper meer ziet. De rare blur is dus lang niet zo opvallend.

Verder bieden hires schermen juist de mogelijkheid om ook zaken te versnellen. Anti aliasing (zowel bij fonts als in games) is bijvoorbeeld een techniek die vooral bedoeld was om de karteltjes te verhullen op schermen waarbij je de individuele pixels kon zien. Bij een hires scherm is dat niet meer nodig en zorgt AA juist voor een lelijker effect.
Wellicht omdat de meesten hier kijken naar praktische haalbaarheid ipv "specs als USP"?

4K is zoals hierboven al vele malen gezegd niet speelbaar met de videokaart die wordt geleverd in deze laptop. Als je dan toch naar een lagere resolutie moet kan je er net zo makkelijk een 1920*1080 scherm inzetten , dat ziet er beter uit dan een LCD dat niet-native resolutie draait.

Je gaat er gemakshalve van uit dat Acer de scaling netjes heeft opgepakt. In de praktijk zal dit lelijk tegenvallen, zeker als ik de prijs zie die Acer voor deze laptop vraagt. Het is voor deze prijs niet te verwachten dat je top-of-the-range spul gaat krijgen.

Ik ben het met je eens dat als er een OS (OSX) op zou draaien die de UI mooi opschaalt, je voordeel kan hebben van een 4K scherm, maar met dit ding zie ik alleen maar nadelen.
Als je dan toch naar een lagere resolutie moet kan je er net zo makkelijk een 1920*1080 scherm inzetten , dat ziet er beter uit dan een LCD dat niet-native resolutie draait.
Grappigen, 1920x1080 past net vier keer in Ultra-HD, waardoor het even scherp zal zijn als op een native Full-HD-scherm.
Omdat 90% van de applicaties niet schalen of heel slecht schalen. Games spelen, prima, maar je gaat me niet vertellen dat je alleen maar games op je laptop speelt. Ik heb zelf een QHD+ scherm en ik wil er het liefst zo snel mogelijk van af.

Veel applicaties die ik gebruik zijn of ontiegelijk klein of zijn blurry. Met andere woorden, totdat de content goed mee gaat schalen is een HiDPI scherm nutteloos.

En het feit dat het in een **laptop** zit met zo'n slappe videokaart maakt het alleen maar erger. Het vreet ten eerste je batterij op en je kan er toch niet soepel op gamen.
Dat is meer een (tijdelijk) probleem van de software dan van de hardware. En zolang de hardware niet breed beschikbaar is wordt niets ervoor geoptimaliseerd. Laten we alsjeblieft blij zijn dat de HiDPI-schermpjes nu steeds meer op computers te vinden zijn, want dat heeft veel te lang geduurd. Windows 10 zal er ongetwijfeld nog beter mee werken. Het web werkt er al steeds beter mee, Adobe timmert ook aan de weg.

Qua gaming ben ik er niet enorm thuis in, al geeft scherper beeld bij de overige toepassingen nog altijd meerwaarde. Met de matige nieuwe generatie consoles vermoed ik dat je hier nog wel een tijd mee vooruit kan. Full HD gamen is ook niet verkeerd als de resolutie precies 2x zo hoog is. Het zou er niet anders uit hoeven zien dan een gewoon Full HD scherm op 15.6", je maakt de pixels simpelweg 2x zo groot. Het wordt pas een probleem wanneer je bijvoorbeeld 720p op een 1080p scherm draait, omdat je dan de pixels niet 1 op 1 kan mappen.

Het grootste probleem voor mij zou nog eerder zijn dat dit een Acer is :+
Het 4K scherm in déze laptop wordt afgebrand. Dit komt vooral door de futloze gpu die eraan gekoppeld is.
Het gaat niet zozeer om het afbranden van scherm. Het gaat er net om dat de laptop als gaming laptop wordt aangeboden, terwijl de hardware nodig om daadwerkelijk een goede 4k game ervaring ermee te hebben ontbreekt.
Ziet er netjes uit! Maar ik maak me toch wel zorgen om de prestaties.... het lijkt me nogal tegenvallen in games.
Je kan altijd een lagere resolutie instellen als het nodig is.
Niet dat dat mooi is maar nog steeds full-hd bijvoorbeeld.
Mooi ding, prijs valt me ook wel mee.
Inderdaad.
Maar het zou er dan nog steeds goed uit moeten zijn. Het voordeel van 4k is dat het perfect schaalt. Voor elk blokje van 4 pixels heb je één pixel voor 1080p. En voor elk blokje van 9 pixels heb je één pixel voor 720p.
Ik vind een 4k scherm in een laptop stoppen zeker geen gimmick. Youtube heeft al aardig wat 4k video's (inmiddels ook 60fps). En oudere/minder zware games kan je wel gewoon op 4k spelen.
Games hebben een eigen resolutie setting, qua gebruiksgemak zit je dus ook goed.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 4 november 2014 15:18]

Het is gimmick het gaat of de scherpte nog redelijk waarneembaar is voor het gross van volk bij PPI voor video en plaatjes.
10 pixel hoog font kan je wel vergeten.

Dat zou je zo kunnen checken. Detail en scherpte in willekeurig plaatje kan moeilijk zijn.

Maar als 10 pix font meer als dashed line ervaren word dan is het gimmick.
Als je kan zien dat er tekst lijn staat maar het nog niet goed kan lezen. Dan is het voor video en plastjes en gamen sherp genoeg bij dat formaat.

Voor zo groot mogelijk werk canvas voor text. In 10pp row. Dan heb je al gauw nog groter sherm diameter nodig.

Nou de scherpte is gelijk aan een 7,8" FHD mini tablet.

Mischien voor CaD Cam met fine lining van wireframes nog te doen.

Maar gezien ik tekst met gemak wil lezen nou nee.

4K desktop vervanger met 19" ips sherm.
Of zoiets als alienware met external dock waar knots van gcard in kan pleuren.

Nou 4 K
Phablet 8"
Tablet 15" a 17"
Note book 20"
Desktop vervanger 22"
Pc monitor 60 cm 30"
Pc monitor 1 meter 46"
Tv 4 meter 84"

Ik denk niet dat veel behoefte heb aan 4 K op phablet of tablet of notebook gezien voor mij de grote ook wat mee moet schalen.
vaste font waarde is niet meer van deze tijd, zelfs Windows scaled alles op, 10px font op 4k en 15" zou dus even groot moeten/kunnen zijn als op 768p en 15" scherm, alleen zal 4K veel scherper zijn en meer detail (kunnen) bevatten.
Mee eens, en qua power red deze laptop makkelijk 4K op YouTube, mijn 4 jaar oude laptop trekt zelfs 2K (4K niet) dus hiermee lukt het makkelijk (ik heb een i3)
wat je zegt klopt maar ik ervaar het wel anders. als ik mijn spellen op 1140p of 1080p speel lijkt het echt alsof ik een xbox 360 spel aan het spelen ben, zelfs met hoogste settings.
Dus wacht even. Je koopt een state of the art laptop om oude, grafisch mindere, games in 4K resolutie te spelen?!
Echte games, spelen ook nog vaak oudere games ff tussendoor of op lanpartys. Niks mis mee ;).
Een 4k scherm voor 15.6" is wel een beetje over top, maar zoals Fleximex als zegt: het schaalt perfect mee!. Hierdoor heeft het een meerwaarde boven een 3K scherm.
Counter strike zal wel lekker scherp eruit zien op 4K, en zelf CS:S draait denk ik ook wel soepel op 4K en GTX860. Ik speel het nog steeds, en is nog steeds redelijk druk op sommige momenten. :)
volgens de fabrikant is het uhd-display vooral nuttig voor toepassingen als gaming en videobewerking.
HAHA ja natuurlijk zullen spellen goed draaien op een Nvidia GeForce GTX860M op 4K, wat een onzin, dan moet je de spelen hun settings zo laag zetten dat het totaal geen zin meer heeft om een resolutie te hebben van 4K.

Ja voor oude spellen is het waarschijnlijk geen probleem, maar je koopt niet een high-end (dat is wat Acer zegt) gamelaptop van +/- ¤1500,- om alleen oude spellen op te spellen, en dan kan je wel de nieuwe spellen op 1080P zetten maar waarvoor heb je dan een 4K scherm, om wat YouTube filmpjes te kijken.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 november 2014 01:39]

Mooi ding zeker.. 9 van de 10 gaming laptops moeten er meteen zo kinderlijk uitzien.. deze is naast "gaming" ook gewoon best zakelijk. :) Prachtig!
Voor dat geld vind ik de specificaties toch nog best goed anders hoor.
Het gaat ook niet zozeer om het geld, het is meer dat een 860m niet voldoende is voor 4K. Voor de prijs is alles erg netjes, maar ik zie het nut er niet zo van in....
Jawel hoor. 2d applicaties runnen top een 860m en 4k en voor gaming schaal je lekker 1x omlaag naar 1080p. Probleem is imo vooral dat windows zelf onwerkbaar is op die DPI en je imo dus altijd (zowel casual, gaming als office/pro) op 1080p zit. Enige dat ik kan bedenken is films, maar of je met een dergelijke dpi en gemiddelde afstand nog het verschil ziet tussen FHD en UHD?? Ik denk het niet waardoor dit 4k paneel imo alleen zinnig is als je er Hackintosh op gaat draaien (aangezien dat wel behoorlijk schaalt)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 4 november 2014 14:46]

Het schijnt dat Windows 10 beter om zal gaan met hoge-DPI-schermen; laten we het hopen (in de huidige build werkt het nog hetzelfde als in W8.1).

En inderdaad, deze GPU leent zich niet goed voor gaming op 4K. Voor zover ik weet is er zelfs geen enkele mobiele GPU met genoeg rekenkracht om de nieuwste games op 4K speelbaar te maken. Op 't moment is alleen SLI / CrossFire een optie, en daarvoor zou dan zo'n "externe videokaartenbak" nodig zijn, wat de mobiliteit van een laptop weer teniet doet. Ook in desktops is 4K nog in opkomst; met een single GPU is het amper haalbaar in de nieuwste games, laat staan een beetje toekomstbestendig (dus met het oog op de games die over 2 jaar uitkomen).

Conclusie: Wie nu 4K wil, moet diep in de buidel tasten voor een nog niet ideale oplossing. De schermen zijn duur, en het verkrijgen van genoeg grafische rekenkracht ook. Voor de fanatieke tweakert met de dikke beurs is het alvast leuk; voor de massa duurt het nog wel eventjes. Een paar generaties videokaarten later, en een paar prijsverlagingen op de schermen, dan komt het wel. Een gaminglaptop als deze komt nog niet echt in de buurt van wat gamers nodig hebben op 4K.

Voor TV en smartphone vind ik 4K vrij onzinnig, vanwege de kijkafstand van de eerste en de schermgrootte van de tweede. Maar voor PC's en laptops zie ik er wel veel waarde in; het duurt alleen nog even voordat het echt interessant wordt. Dit soort producten zijn nodig in de aanloop daar naartoe, denk ik.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 4 november 2014 17:37]

Mee eens. Om die reden zelf toch nog maar even een 2560x1440 schermpje gekocht voor op mijn bureau. Met zijn 27" gaat het dan nog net op scaling 100%. Als ik een 28" 4k scherm had gekocht, had ik de scaling op 150% moeten zetten om alles nog te kunnen zien, en ja, dan zit je dus precies weer op 2560x1440 pixels effectief qua bureaubladgrootte, maar wel met zwaarder werk voor je videokaart. Dus nee, nog maar even niet, ik zie over 2-3 jaar wel weer eens... :)
Klopt, 2D zou inderdaad werken, maar persoonlijk vind ik dat op een "gaming" laptop 3D games gespeeld "moeten" worden, anders is het nut van een gamelaptop eigenlijk ook miniem, aangezien eigenlijk elke laptop wel 2D games aan kan.

En inderdaad, windows is nog niet gemaakt voor 4K.... ik vind een beetje dat dit een gevalletje "too much, too soon" is.
Mwah windows 8.1 kan aardig goed overweg met High DPI schermen, je moet gewoon te text grote iets hoger zetten
ach, een 4k laptop met 980m zal vast niet ver weg zijn :)
Lekker veel vensters tegelijk op je scherm heeft ook wel wat vind ik.
Maar 4K had wel in een 17 inch laptop gemogen.
Ik vind het vooral triest dat ze niet gaan voor de laatste nieuwe 900 reeks van NVIDIA... Gemiste kans al je het mij vraagt.
Ik begrijp het echt niet. Kan ik dan ook Metro spelen op 4K met deze laptop? NOP NO CHANCE

Ik snap deze resoluties wel voor foto bewerkers en programmeurs enzo. Maar ik snap 4K op een gading Laptop echt niet.

Haha -1 welkom op tweakers.

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 4 november 2014 14:17]

Er zijn ook genoeg games die veel lichter zijn en dan wel op 4k kunnen worden gespeeld. Daarnaast is film kijken in 4k ook altijd nog mogelijk.

Waar ik mij dan wel zorgen over maak is de inputlag. 4k schermen zijn (zover ik weet) niet de beste als het gaat om inputlag. Eerst maar de revieuws afwachten dus.
zelfs high end desktop kaarten hebben moeite met games op 4k het kan wel maar dan zou je detail moeten verlagen en daarvoor ga je dit soort spul niet kopen je wilt namelijk alles op max hebben.

4k schermen is leuk maar je hebt er niet veel aan als er weinig content voor is en de apparatuur in de laptop zelf te zwak is om het degelijk te ondersteunen

dus ik snap Vegettokai zijn reactie wel.
Met een 860m kun je sws neit alles op max doen. Ook niet op 1080p. Wat je zegt is waar je kunt niet de nieuwste titels op 4k spelen.

Wel is het zo juist omdat het 4k is je er prima ook 1080p op kan doen. Je hebt bij 1080p content dan 4 pixels voor 1 pixel. Dus dat scaled heel erg mooi. 4k vind ik dan ook beter op een laptop dan een gekke 1.5k resolutie.
Er zijn ook genoeg games die veel lichter zijn en dan wel op 4k kunnen worden gespeeld. Daarnaast is film kijken in 4k ook altijd nog mogelijk.

Waar ik mij dan wel zorgen over maak is de inputlag. 4k schermen zijn (zover ik weet) niet de beste als het gaat om inputlag. Eerst maar de revieuws afwachten dus.
Tja, je kunt inderdaad Quake 3 Arena gaan spelen op 4K, ja. Maar of dat er op 4K nu echt veel beter uit ziet dan op 1080p is ook maar weer de vraag… Bovendien koop je voor af en toe eens een potje Angry Birds geen gaming laptop van anderhalf duizend euro, dat kan op een 300-euro notebookje ook.
JA want 4K is al helemaal mainstream en alle films, zenders en series zijn al in 4K.....
ach voor programmeurs zie ik het nut niet in... Ben zelf ontwikkelaar en ik hou inderdaad van een hoge resolutie maar wel gepaard met een fysiek grote scherm... 4k lijkt me echt lekker maar dan op een mooie 27 inch, of stiekem toch een opstelling van twee...
IK ben ook programmeur en hoge resoluties zijn gewoon heel makkelijk wanneer je met Xcode en Playground aan het werk bent. Mijn mening natuurlijk.
Waarom specifiek XCode als ik vragen mag?

Het maakt toch weinig uit wat je programmeerd, c++, javascript php... Snap de link met XCode niet echt
ik nam Xcode als voorbeeld omdat ik zelf Xcode gebruik. En als je mijn comment nog eens leest staat er playground naast. Ik heb verder weinig ervaring met andere programma's
Ja dat zag ik, maar uit je statement lijkt het of heeft xcode meer ruimte nodig dan elk ander venster met tekst/code.. Net als iemand zegt dat een hoge framerate handig zou zijn voor Battlefield, i.p.v. simpelweg 'gaming' in het algemeen. Dus was nieuwsgierig.
O nee bedoelde meer even als voorbeeld. Wanneer ik bijv een ios app schrijf ik in meerdere bestanden tegelijk bezig ben. En op die manier kan bijv 4 k leuk zijn als je geen 2de scherm hebt of als je niet steeds tussen bestanden wilt schakelen
snapte ik ook niet, ik neem aan dat hij bedoelt dat een moderne IDE (Xcode, Netbeans, Eclipse, Android Studio, Visual Studio enz enz) gebruik maakt van veel in en aan elkaar hangende windows/frames...
op een 15 inch scherm ?
Ik programmeer op een 13 inch scherm en Native 0p 2560x1600 en het is wel degelijk makkelijker door de plek die je hebt.
Wtf? 2560x1600 op een 13 inch scherm? Native, dus zonde scaling? Ik vind op 13,3" 1366x768 al de max om nog alles lekker te zien... Dat draai ik op mijn 27", jouw resolutie.
Wanneer ik met meerdere scripts bezig ben vind ik native op MBP gewoon iets makkelijker. Dat is natuurlijk mijn mening
tsjah, dan verschillen we daar gewoon van mening... Je hebt inderdaad "extra plek" pixel-wise maar op zo'n fysiek kleine scherm betekend het ook meteen voor mijn leeftijd onleesbare letters en 30 cm voor je scherm moeten hangen...
Nee dank je, ontwikkelen doe ik toch liever op een tweetal externe schermen, sowieso een stuk verantwoorder anatomisch gezien als dat je fulltime baan is...
Geen nut voor programmeurs??? Als ontwikkelaar zal je toch wel blij zijn met veel werkruimte?

Maar 4k op 27" inch??? Dan heb je een ppi van 142! Dat kan je nooit lezen met een scaling op 100%. Een 27" met 2560x1440 vind ik echt het minimum wil je alles nog goed kunnen lezen, dan zit je op een ppi van 95 bij 100% scaling. En voor de rest zal je moeten scalen, tenminste als je hoger gaat in resolutie.

Ik ben zelf ook developer maar als ik native 4k wil draaien heb ik eigenlijk maar 1 keus, en dat is die 40" Philips monitor van EUR 799,- in de pricewacht. Dan zit je op 96 ppi. Da's op 1 per inch na hetzelfde als mijn eigen 2560x1440 27" schermpie. :)
je kan altijd de fonts groter schalen natuurlijk. dan kan je minder tekst kwijt maar de letters zien er wel een stuk netter uit
Ja okee, maar veel websites gaan er dan niet meer goed uitzien, o.a. verspringende menu's enzo. Je kan zeggen dat ze dan niet goed geprogrammeerd zijn, maar als je bijvoorbeeld 10 items in een menubalk hebt en het lettertype op 150% zet, dan gaat het toch echt niet meer passen. Je ziet dan websites anders als ze bedoeld zijn.
Gelukkig zijn er steeds meer websites waarbij dit wel goed gaat.
Nou ja, als je menubalk aardig vol staat bij 100%, dan kan je bij scaling niet 150% daarin kwijt.

Verder gebeuren er ook andere rare dingen bij scaling. Als ik een screendump maak van een venster waarbij mijn Windows op 125% scaling staat, dan komt ie in Photoshop toch op 100% binnen. Is misschien wel juist okee, maar ik zie dus niet 1 op 1 alle vensters. Dus ook om dit soort redenen werk ik zelf liever gewoon op 100%. Ik ben zelf webdeveloper dus zit vaak in Photoshop en in programma's zoals Notepad++.

Ik weet ook wel dat er eerdaags geen ontkomen meer aan is, aan scaling, met zoveel verschillende resoluties op zoveel verschillende schermformaten (2560x1440 op een 6" smartphone of 1366x768 op een 15,6" laptop, haha), maar voor nu wacht ik nog effe (een paar) jaartje(s) af...
+1, je hebt een punt die klopt, 4K is ook vanwe de power meer voor desktops qua gaming.
4k lijkt me voor veel nieuwe spellen niet echt haalbaar, maar een hd resolutie ziet er volgensmij nog steeds goed uit op zo een scherm.
Vrij waardeloos als je het mij vraagt. Die 860M gaat games niet soepel in 4k kunnen draaien en deze laptop is toch vooral bedoeld voor games lijkt me. En er is ook (nog) niet echt veel 4k content beschikbaar.
Waarom zit er trouwens geen 970M of 980M in?
Ik denk dat dit ding ruim 500 euro duurder word als ze er een 970m / 980m in stoppen. Waardeloos voor gaming zeker, maar voor content editors die graag veel ruimte op hun scherm willen zie ik het nut er nog wel van in.
Lijkt me niet echt prettig. Ik gebruik zelf een 4k monitor en sommige programma's zijn bizar klein en lastig te lezen op m'n 28". Op een 15.8" is het waarschijnlijk helemaal onleesbaar etc.
Er zijn inderdaad een aantal doelgroepen voor wie een relatief betaalbare 4K-laptop nog wel enige meerwaarde kan hebben. Maar dit ding wordt in de markt gezet als een gaming-laptop. En op 4K zul je er alleen oudere games op kunnen spelen, of alsnog op lagere resolutie / lage grafische instellingen. Dat is niet wat gamers willen, dus het product slaat de plank behoorlijk mis naar mijn mening.

En zelfs het werken in Windows en in Windows-applicaties is op 4K nog niet ideaal, omdat lang niet alles mooi opschaalt. 4K staat nog in de spreekwoordelijke kinderschoenen, naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 4 november 2014 15:27]

Omdat dat meer geld en stroom kost en het meer warmte genereert?
Je gaat hier ook niet veel games in 4k mee spelen nee, maar 1080p ziet er nog steeds goed uit.
Waarom heb je die hoge resolutie dan? Zodat je een hires buroblad heb? Nou joepie. Had er dan een gewoon full HD scherm in gestopt, bespaard mogelijk weer kosten en energie (en native draaien is toch altijd mooier dan een lagere resolutie draaien op een hoog resolutie scherm).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 4 november 2014 14:27]

Voornamelijk marketing.
Wel handing voor photoshoppen ed, en toekomstbestendig.
Had ook liever een variant gezien met Full-HD scherm, kon je tenminste nog kiezen.
Ik zie de nu voor photoshop niet echt bij zo'n klein scherm, stop er liever een lagere resolutie scherm in die kleur echt is. Bespaar je ook op energie verbruik.
Meer ruimte is altijd fijn natuurlijk, zeker met photoshop ed. Maar dit ding wordt gemarket als een Gamelaptop, maar dit ding kan niet eens op die resolutie fatsoenlijk games draaien.
keuze genoeg zou ik zeggen:

http://www.informatique.n...12=NVIDIA%20GeForce%20GTX

ik wacht zelf op de VN7-591G-77A9. Naar verwachting rond de 1100 euro met full HD, 128gb ssd en 8gb ram.
Source: http://www.notebookcheck....book-Review.128435.0.html

[Reactie gewijzigd door jeroen1984 op 5 november 2014 13:04]

Omdat er (gezien het aanbod aan dergelijke laptops) blijkbaar genoeg mensen zijn die een krachtige laptop als main device willen hebben waarop ze hun werk/hobby uitoefenen én kunnen gamen, zonder dat gamen ook meteen de primaire bezigheid is. Ik heb zelf een 1080p gaming laptop, en naast gamen programmeer ik erop, bewerk ik foto's etc. etc. Voor gaming is de 1080p resolutie prima, maar voor die andere taken had ik graag een hogere resolutie gehad. Wat dat betreft is een 4K scherm dus ideaal: genoeg scherm real estate om productief te zijn, én goede downscaling naar 1080p.
Ongetwijfeld dat mensen er nut bij hebben, maar wat ze doen is een sportauto introduceren die niet harder dan 80km/u gaat. Noem het dan geen sportauto ;)

Een gaming laptop waarvan je maximaal potentieel voor alles behalve gaming kan gebruiken, juist ja
Als ik eigentijdse games als Battlefield, Assassin's Creed, etc. op hoge details in 1080p kan draaien op een laptop, dan is dat apparaat voor mij gewoon een gaming laptop. En zeker geen sportauto die 80km/h kan - een sportwagen die zo hard gaat is ongeschikt voor autosport, een laptop met een gaming grade GPU (ook een entry-level GTX x60m valt onder die noemer) is wel geschikt voor gaming. Een beetje een ongelukkige analogie, wat mij betreft :)
Dat je er andere dingen op kunt doen, of dat het een scherm heeft met een resolutie die hoger is dan wat de GPU trekt, doet daar op zich niets aan af. Een betere analogie was imo. een sportauto met 4/5 deuren geweest (bijv. een AMG Mercedes of een BMW M-series): nog steeds een sportauto, maar tevens geschikt voor hele andere zaken die je met een coupé met vergelijkbare prestaties niet of nauwelijks kan doen.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 4 november 2014 16:57]

Alleen het punt waarmee ze advertere (gamelaptop, 4k scherm) zijn niet in combinatie met elkaar te gebruiken, dat is toch lomp. Ik had er ook geen moeite mee gehad als ze het geen gamelaptop hadden genoemd.

(en auto vergelijkingen lopen altijd wel ergens mank ;))
Tja, een 4K paneel is momenteel hip (hogere cijfertjes, dus beter! hurr durr!), en daarom vind ik het niet verwonderlijk dat ze ermee adverteren. Anderzijds ben ik het met je eens dat het adverteren met een 4K scherm (feature) in combinatie met het label game laptop (performance) niet de gelukkigste combo is. BWM schreeuwt ook niet van de daken dat een M5 4 deuren (feature) heeft, maar wel dat-ie ruim 500pk (performance) onder de kap heeft.

Oh, en eens wat betreft autovergelijkingen.
Hey Zoop, deze laptop is in delen van europe en de US al leverbaar met fullHD en dus binnenkort met 4K scherm.

http://www.cyberport.de/a...ws-8-1-1C26-94Y_1695.html
Ik dacht precies hetzelfde. Wat heb je aan een 4K scherm als je niet de spierballen hebt om er een leuke game op te toveren? Als je een 'budget' game-laptop wil bouwen, hou het dan gewoon bij 860M / 1080p, of schaal in één keer beide op naar 970M / 4K. Ja, het is leuk dat je oude games wél in 4K kan spelen, maar daar zien de graphics er tóch al minder mooi uit, dus waarom zou je. Andersom is nuttiger (970M / 1080p) als je als fabrikant dan per se een 'middenmoot' wil maken. Kun je ten minste nog op hele hoge instellingen spelen.
1450 ¤ is niet veel voor een 4K gaming laptop.
Maar kon er geen GTX980M in in plaats van de "oudere" GTX860M?

Hoogstwaarschijnlijk geraken ze de GTX860M niet kwijt dat ze nu ineens allemaal laptops maken die 4K zijn met 16GB RAM en een SSD rond de 256GB om toch maar verkocht te worden.
Er bestaan geen 4k gaming laptops. Geen mobile GPU kan deze resolutie nog aan.

Voor ¤ 1450 heb je ook:

CPU: i7
GPU:GTX970M
RAM: 16GB Crucial
SSD/m.2 :Plextor M.2 128GB Or Crucial MX100 256GB + HDD (If HDD is possible with one SSD)
HDD: From old laptop (500GB)
GIGABIT LAN & WIRELESS INTEL® AC-7260
15,6 inch Matte Full HD IPS LED Widescreen

Price with 970M + SSD: ¤ 1425
Price with 970M + M.2: ¤ 1435
Ik zal pas een 4K laptop kopen als de hardware evenredig is met de gaming performance op 4K. Ik heb hier nog een laptop Acer Tuba Series 8930G en deze is 1920x1080. Gaming gaat perfect op deze laptop, echter voor de nieuwste games lukt het niet meer. Ik zoek dus een waardig vervanger. :)
Had er een GTX980m ingezet was de laptop waarschijnlijk een stuk dikker en een heel stuk duurder geweest. Op zich is een GTX860m prima geschikt voor 1080p (dat is een GTX760m namelijk al, is mijn ervaring), en volgens mij is voor gaming doeleinden de 1080p-weergave op een 4K prima te doen (correct me if I'm wrong, heb namelijk geen ervaring met 4K monitoren).
Je hoeft natuurlijk niet op 4K te gamen. Op mijn 13 inch macbook (2560x1600) speel ik soms Diablo 3 op 1440 x 900 of 1680 x 1050 en dat ziet er nog altijd beter uit dan de oorspronkelijke 1280 x 800.

Voor deze Acer geld het zelfde. De 4K versie zou misschien wel spellen kunnen spelen op 2560 x 1440, en dat ziet er beter uit dan 1920 x 1080 op de full HD versie :)
Mijn ervaring leert anders dat ik digitale schermen altijd op de native resolutie zal zetten. Anders krijg je zo'n enorm lelijke pixels. Vind het zelf niet om aan te zien.
Het kan lelijk zijn maar je kan ook kiezen voor schaling door de drivers in plaats van door het beeldscherm, dat is wellicht beter?
Op een laptop is dat sowieso al door de drivers.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 4 november 2014 14:21]

Je kan niet gamen op 4k want dat trekt de GPU niet.
Je kan niet werken op 4k zonder de DPI op te schalen anders kan je de lettertjes niet lezen.
lijkt me de enige juiste conclusie
Erg nette prijs, hopelijk zit het een beetje goed met de bouwkwaliteit en de batterijduur want dan lijkt me dit een leuke laptop.
Niet echt nuttig om een 4K scherm in een gaming laptop te zetten. Je moet vervolgens alsnog terug naar 1920x1080 om de FPS speelbaar te krijgen. En op dat moment heb je een minder scherp beeld als met een native scherm.

Zelfs 2x een GTX980M zouden het erg zwaar hebben met een 4K scherm. Dan moet je eigenlijk 2x een GTX980 desktop kaart hebben.
4k? GTX860M? Hmmmm... Maar geen FPS op dat ding doen dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True