HBO komt volgend jaar met 'streaming only'-abonnementen in VS

HBO-directeur Richard Plepler heeft aangekondigd dat zijn streaming-videodienst HBO Go vanaf volgend jaar in de Verenigde Staten ook als los internetabonnement zal worden aangeboden, naast de bestaande bundels met de tv-betaalzenders. Over een introductie in Europa is nog niets bekend.

HBO logoVia HBO Go kunnen HBO-abonnees films en series op onder andere tablets en smartphones bekijken. Daarvoor is echter zowel in de VS als in Europa een volledig abonnement nodig. In Nederland telt HBO momenteel drie hd-zenders. Veel gebruikers vroegen HBO echter om ook te komen met een abonnementsvorm waarmee uitsluitend HBO Go kan worden bekeken, terwijl er online al druk werd 'gehandeld' in logins voor de streaming-videodienst. In april bezweek de dienst zelfs onder het grote aantal bezoekers dat afkwam op nieuwe afleveringen van Game of Thrones.

HBO-ceo Richard Plepler heeft woensdag aangegeven dat de betaalzender vanaf volgend jaar in de VS aparte abonnementen voor HBO Go zal introduceren. Over de precieze introductiedatum is nog niets bekend, evenals de prijzen. Onduidelijk is nog of HBO ook in Nederland met nieuwe 'online only'-abonnementen gaat komen. Woordvoerder Jeroen Roovers laat aan Tweakers weten dat daarover nog niets bekend is.

Met de aankondiging van een abonnementsvorm voor zijn zogeheten over the top Go-dienst volgt HBO het voorbeeld van concurrent Netflix. Laatstgenoemde is niet alleen actief in de VS en Nederland, maar opende onlangs ook zijn deuren in België. HBO biedt in België een deel van zijn content aan via het Prime-platform dat via Telenet toegankelijk is.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

15-10-2014 • 17:22

36 Linkedin

Reacties (36)

36
36
29
2
0
3
Wijzig sortering
Wat ik ronduit belachelijk vind van die hele online dienst van HBO is dat vrijwel elke serie die ze aanbieden alleen het laatste of de laatste paar seizoenen beschikbaar zijn. Slaat werkelijk nergens op dat als ik een serie wil gaan kijken die ik niet ken dat ik dus de eerste seizoenen niet kan kijken.

Dit punt maakt de hele dienst praktisch nutteloos.
Helemaal mee eens. Zolang dat niet verandert, neem ik geen HBO meer. Die series zijn nota bene hun eigendom. Zijn ze bang dat het aanbod te goed wordt of zo?
Ze willen dat je ze los aanschaft. HBO verdient er niets meer aan door de oude seizoenen ook op HBO Go te zetten. Dat krijg je als je producten verkoopt met vrijwel geen marginale kosten. Het loont om ze in een apart pakket te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Tomtest op 16 oktober 2014 00:46]

Jawel hoor, want dan zou ik weer HBO nemen. ;) Maar goed, het verdienmodel zal vast kloppen. Ik trap er alleen niet in.
Is 15 euro per maand niet genoeg?! Tuurlijk ga ik ze niet aanschaffen, ik zou NOOIT series aanschaffen. Alsof ik het ooit een 2de keer ga kijken. Ja heel mischien jaren later, maar tegen die tijd heb ik jarenlang elke maand 15 euro betaald, lijkt me meer dan genoeg.

Word tijd dat ik HBO weer ga opzeggen eigenlijk ...
Van de oude seizoenen willen ze dat je ze los koopt op DVD of Bluray. Je moet en zal dus 2x betalen! 1x voor HBO Go, nog een keer voor de oude seizoenen op DVD of Bluray, kassa!
Dat gaan ze niet heel erg lang meer volhouden met de hete adem van diensten als Netflix in de nek. Ik wil best betalen voor HBO series, maar dan wil ik wel alles kunnen zien en voor een fatsoenlijke prijs. Zolang ze dat niet willen aanbieden blijf ik gewoon downloaden.

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 15 oktober 2014 18:21]

Hmmm, dat is erg jammer. Ik heb al 10 jaar geen kabel-abonnement meer en dat bevalt me uitstekend. Maar als HBO via internet te streamen is zou ik daar toch misschien wel interesse in hebben. Maar helaas, door wat jij hier zegt, was mijn interesse maar van korte duur. Ik wil series namelijk alleen kijken als ze zijn afgerond (met uitzondering van GoT, die ik wel nagenoeg 'live' volg), dan zit er tenminste een eind aan en kan het redelijk snel en wordt het geen 5 jarenplan ofzo. Maar goed, dat is dus blijkbaar sowieso niet mogelijk.
Ik denk dat ze onder de prijs van netflix gaan zitten. Dan waarschijnlijk wel met de zelfde voorwaarde natuurlijk.

De HBO go app zit goed in elkaar en maak er dan ook veel gebruik van. Ze hebben echt goede series en films erop staan.

Maar eerlijk gezegd meer gebruik van HBO go dan dat ik naar de gewone zenders kijk.
Ik denk niet dat dit echt aan gaat slaan bij het grote publiek.....
we zijn namelijk al 1 van de duurste met telefoon abonnementen van europa.
en met de duurste abonnementen heb je niet echt een data limiet meer. Tevens zijn er ontzettend veel plaatsen in nederland waar wifi beschikbaar is.....

Netflix is het andere probleem voor HBO want het aanbod op netflix is zo gigantisch groot.
http://www.consumentenbon...ernet/review-netflix-hbo/
Dit aanbod kun je nog eens vertienvoudigen en met hola plug-ins voor pc tablet en telefoon. hier mee krijg je toe gang tot het aanbod van alle landen waar netflix actief is .
het Amerikaanse , Canadese en Britse aanbod raad ik sterk aan... Daar staat zo veel meer in dan kun je heel HBO vergeten .... en voor het spel der tronen. ik zou zeggen lees de boeken of stream ze gratis online
hbo content is wel tien keer beter al alles wat op netflix te vinden is, breaking bad misschien uitgezonderd
Pardon? maar misschien is dat in jou unieke perspectief
Het merendeel van de mensen die netflix hebben delen die mening absoluut niet.
House of Cards , orange is the new black . of duizenden andere films Check eens the complete line up eens. in 8 maanden ben ik zo gigantisch veel tegen gekomen wat ik nog niet kende daar kan HBO gewoon niet tegen op. ook het aan bod voor mijn kids is geweldig click en play geen ondertitels laat ze maar engels leren :)

huidige aan bood nederland
http://www.nuopnetflix.nl/aanbod-netflix
huidige aan bod in USA
http://netflixusacompletelist.blogspot.com/


voor mij is het anders op HBO heeft totaal niet genoeg content voor mij zeker niet waar mijn interesse ligt. netflix heeft niet meestal niet het laatste seizoen van series maar alles staat er wel op niet alleen het laatste , maar kwa films zijn ze heel erg rap in de USA.

[Reactie gewijzigd door Red_inc op 15 oktober 2014 19:39]

En jij bent niet de enige die daar zo over denkt hoor..
Gezien de prijzen van HBO, lijkt mij dat HBO GO het losse abbonement niet zo veel lager zal gaan liggen dan hun normale abbonement, immers kun je via HBO Go alles zien wat ze ook op hun 'vaste' zenders hebben..
Beste zou gewoon zijn de content van HBO ook op netflix te vinden zou zijn (hell IMHO zelfs al zijn het alleen de meer dan 1 jaar oude series), maargoed, dat zal niet zo snel gebeuren..
Ik neem aan dat er ook een app komt voor smart tv's.
nee :P maar niet getreurd voor 35 euro heb je altijd nog een Chromecast :)
http://www.google.nl/intl...ast&utm_campaign=1000844+|+Chromecast+|+NL+|+nl+|+Hybrid+|+Text+|+BKWS+~+Remarketing+Chromebooks
werkt prima met apple of android telefoon / tablet
ik denk dat het eerder boven netflix zal zitten, volgens mij houden ze gewoon de prijs van 16 euro aan
lijkt mij ook, aangezien je met HBO Go alles kunt zien wat je ook op die 'vaste' zenders kunt zien, misschien dat ze er een euro of 2 onder zullen gaan zitten ofzo. Want wat is de waarde van de normale HBO kanalen nog als je toch alles kunt kijken wanneer jij wilt..
Ik denk idd dat dat nodig is willen ze een beetje voeten aan de grond krijgen op dit gebied.

*edit Het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat het in nl beschikbaar is, en tegen die tijd kunnen ze meer ervoor vragen omdat Netflix dan ook wel weer duurder is geworden :Y).

[Reactie gewijzigd door Only5left op 15 oktober 2014 17:37]

Misschien zijn ze wel te laat.

Probleem is netflix is nu al grot.
HBO wil kabelnetwerken ook niet tegen de schenen schoppen en zit dus in een moeilijke situatie.
Cool nieuws, en voor mij een mooie aanvulling op Netflix.. Ben benieuwd wat ze met locale versies gaan doen. Net als Netflix heeft HBO hier een heel ander aanbod in de US, maar dat heeft als voordeel dat daar ook non-HBO series bij zitten.

Dit is zoals ik de toekomst zie, überhaupt geen ouderwetse TV zenders meer, alleen VOD services met ieder hun eigen aanbod. Kabelproviders zijn er alleen nog om het signaal over te brengen, TV pakketten zijn overbodig.
tja, probleem wat ik alleen zie met 'VOD services met ieder hun eigen aanbod' is dat je dus uiteindelijk nog vele malen duurder uit bent dan met al die losse tv-pakketten waar dezelfde content ook (uiteindelijk een keertje) voorbij komt..
Ik voel er weinig voor om voor EN netflix EN HBO go EN Whatever more te gaan betalen.. Beter is het als alle content gewoon op al die aanbieders beschikbaar komt, zodat je zelf kunt kiezen welke aanbieder te wilt gebruiken...
Dat is mogenlijk, maar is ook afhankelijk van de gebruiker.. Mijn probleem met traditionele TV pakketten is dat ik er te veel troep tussen zit.

De laatste jaren ben ik steeds minder traditionele TV gaan kijken, tot het punt waar ik alleen nog interesse heb in de BBC zenders.. Verder absoluut niks, zelfs de Nederlandse publieke omroepen niet.

Het algemeen voordeel van VOD services is natuurlijk duidelijk, maar ik kan me voorstellen dat er studios komen met hun eigen service. Je neemt een abonnement op een studio zeg maar, zoals je nu een abonnement op een magazine neemt. Zoiets als HBO heeft een bepaalde identiteit, en er is grotere kans dat het meerendeel van het aanbod bevalt i.p.v. een klein deel daarvan.

Verder, en dit is belangrijk: de VOD services zijn over het algemeen maandelijks opzegbaar. Zeg je je basispakket op, ben je meteen alles kwijt. Met Netflix ben ik zeer tevreden, en zeg ik zeker voorlopig niet op. HBO daarentegen, heeft voor mij te weinig aanbod. Ik wilde het een paar maanden geleden overwegen om het toen "voor een maandje" te doen voor Game of Thrones en Boardwalk Empire, maar het was toen nog niet beschikbaar bij onze provider. In ieder geval, ik heb geen interesse in een doorlopend abonnement, maar af een toe een maandje is een leuke aanvulling op Netflix. En dan ben ik zeer zeker goedkoper uit dan die TV pakketten.

Wat jij voorstelt is trouwens inderdaad beter, maar gaat de komende 10 (ik wil zelfs 20 wedden) jaar niet gebeuren.

Ik zie het puur als de evolutie van de tradionele TV zender, o.a. met het recente nieuws over de problemen van Nederland 3 (NPO 3) en zo.. Tradionele TV mag van mij verdwijnen. Ik zou wel een abonnement nemen van een euro ofzo, op VOD services met originele content.

[Reactie gewijzigd door Sméagol op 15 oktober 2014 20:33]

ja, een abbonement van een euro, dan zou ik er ook geen probleem mee hebben, maar dat gaat dus ook niet gebeuren, hou het maar op 10 euro+ voor vods als hbo-go... en dan wordt het toch wel duur, ondanks misschien maandelijkse opzeg (wat overigens niet hoeft te zijn, kan best zijn dat het 1ste jaar dus niet maandelijks is, aangezien in nl de verplichting van maandelijks pas na het 1ste jaar is.)
Voor HBO zeker niet nee, maar dat was dus onderdeel van die toekomst die ik voor me zie. Stel de publieke omroepen worden afgeschaft in hun huidige bestaan, en gaan verder als VOD services.. NOS is handig, dus daar betaal je een euro voor. Misschien vind je VPRO leuk, nou nog een euro. Tros vind je niks, net als alle overige omroepen, dus die laat je links liggen. Dan heb je dus een paar mini abonnementjes. Ze zijn als service veel te klein om een tientje te vragen. Iets als HBO daarentegen heeft een groter aanbod met higher budget producties, dus die wel.

Wat HBO betreft en maandelijkse of jaar contracten.. Ik weet niet wat het gaat worden. Ik heb geprobeerd op te zoeken wat het huidige beleid is, maar kon ´t zo gauw niet vinden. Dat gezegd, ik ben altijd iemand die met m´n portomonnee stemt, en ik zal geen abonnement nemen op HBO als je alleen jaarlijkse contracten kan afsluiten.
Maarja, aangezien ik al belasting betaal waarmee de publieke omroepen voor een groot deel mee bekostigd worden, zou het te gek voor woorden zijn als ik dan nog moet gaan betalen. Als dat wel het geval gaat zijn, dan mag wat mij betreft de hele publieke omroepen sowieso opgedoekt worden en het geld aan andere zaken besteed worden..
Specifiek in het geval van de publieke omroepen verwacht ik dan wel inderdaad dat de belasting daarvoor ook opgeheven wordt.. In feite worden ze geprivatiseerd. De succesvolle programma´s zullen dan blijven, daar betaal je dan voor, de rest redt het niet. Maar goed, da´s zoals ik de toekomst zie, in de tussentijd betaal je gewoon voor NPO3 waar blijkbaar niemand naar kijkt nu de Wereld draait door daar niet meer uitgezonden wordt.
Hbo Go gebruik ik meer dan dat ik de tv zender bekijk. Probleem is de kwaliteit van de app... Waardeloos! Iedere sessie opnieuw inloggen, langzaam, onthoud niet wat ik wel en niet heb gezien, meerdere apparaten tegelijk geeft conflicten met de chromecast...
Problemen die waarschijnlijk opgelost zijn bij uitbrengen betaalde dienst.

Verder is het aanbod series op dit moment karig te noemen. Niet alle hbo series zijn beschikbaar en ook niet altijd alle seizoenen van een serie zijn altijd beschikbaar.
Al verandert dat vast ook bij het nieuwe abonnement.

Een hbo abonnement in de prijsklasse van Netflix, met een compleet aanbod zou erg aantrekelijk zijn icm Netflix!
Anoniem: 32279
@polpol15 oktober 2014 19:23
het is een wonder dat jij uberhaupt kan inloggen met die app. Ik heb net 2 dagen geleden mijn abonnement opgezegd, ben het zo zat. Neem nooit meer HBO. Elke keer beloftes dat de app gaat werken, maar elke update maakte het probleem alleen maar erger. Zo erg dat ik nu niet eens meer iets kan zien. Te bizar en dan lees je zo'n bericht als hier op tweakers.

Ze hebben nu al geen werkende app... dat gaat nooit wat worden.
Updaten werkt bij mij ook niet. Verwijder de oude app en installeer de nieuwe app. Zo krijg ik het altijd wel aan de praat...
Wel leuk, mits het voor een prikkie is. Ik vind alleen Game of Thrones van HBO interessant en om daar nou een abonnement voor af te gaan sluiten vind ik wat ver gaan.
Ik hoop dat dit niet weer de zoveelste 'too good to be true' of 'niet echt zoals gehoopt' in het old media wereldje is. Als HBO echt meer als Netflix wilt worden -- maar dan met HBO's content -- dan sluit ik direct een abo af wanneer dat in Nederland mogelijk is.

Nu maar hopen dat Rupert Murdoch nooit HBO in handen krijgt. Internet en Rupert Murdoch gaan niet bepaald samen.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 15 oktober 2014 18:31]

Goede ontwikkeling, alleen met erg belangrijke beperkingen.
Als ze al hun content er nou in hadden zitten, ze hebben tenslotte de rechten, maar nee alleen de laatste paar seizoenen. En voor die beperkte content alleen zijn ze nu in ieder geval veel te duur.
Ik hoop dat dat ze dat dit ook in Europa zal gaan invoeren, als ze de abonnementen een beetje betaalbaar zal zijn zal ik zeker HBO Go aanschaffen!
Anoniem: 512552
15 oktober 2014 17:42
Tabonnementen?
Nee, ik denk een typefoutje. De titel van het artikel is inmiddels aangepast... :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee