Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Internet.org, de organisatie van diverse techbedrijven onder leiding van Facebook die gratis toegang tot internetdiensten op telefoons mogelijk wil maken in ontwikkelingslanden, heeft zijn app en website live gezet voor de eerste gebruikers, bij een provider in Zambia.

Door deals met providers in ontwikkelingslanden kunnen mensen zonder internettoegang gebruikmaken van Internet.org, dat als app en als site te gebruiken is, zonder verdere kosten. Het initiatief onder aanvoering van Facebook lijkt wel wat op 0.facebook.com, dat met providers gratis toegang tot Facebook regelt in ontwikkelingslanden.

De app en site zijn te gebruiken voor klanten van de provider Airtel in Zambia, zegt Facebook. Via de app en site hebben ze gratis toegang tot Facebook, Google Zoeken, het weerbericht via Accuweather, informatie van de Zambiaanse overheid, vacaturesites, informatie over gezondheid van moeders en informatie van de provider zelf. Wanneer gebruikers van andere providers en in andere landen toegang krijgen tot de diensten, is onduidelijk. Ook is onbekend hoe en of Airtel zijn klanten vertelt van de dienst.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Internet in dit soort landen heeft toch geen enkele zin. Er moeten waterputten etc gemaakt worden omdat de mensen daar niks hebben.
In de grotere steden zullen de rijkere wel een vaste internetverbinding hebben. Maar de armen moeten het doen met enkele euros per dag om hele gezinnen te onderhouden.
Laat de lokale overheid eerst maar voor de basis dingen zoals water en voedsel zorgen voordat er aan gratis internet gedacht wordt, ook al wordt het nu gratis aangeboden door Facebook/internet.org.....
Wat een westers georienteerde nonsense zeg!. Dit is WEL nuttig. Ik zal een voorbeeld geven. Vissers buiten de steden ziten vaak met een probleem. Omdat ze geen vervoer hebben moeten ze op goed geluk met hun vissen naar de stad lopen. Omdat de kopers daar weten dat ze er van af moeten krijgen ze een slechte prijs en als klant kan je op jouw buert geen bestelling voor bijvoorbeeld ene buffet doorgeven.

Mobieltjes maken het mogenlijk om via SMS aan de visser door te geven wat je wil je hebben en van te voren een prijs en levertijd af te spreken. Als hij iets vangt stopt hij het in zijn fuik die hij in het water laat hangen. Wanneer het tijd is haalt hij de vissen die nodig zijn er uit en brengt hij deze naar de stad waar hij de afgesproken prijs krijgt.

Dit gebeurt nu vooral via SMS maar dat kost per berichtje en MMS schijnt niet echt te werken dus je kan slecht zien wat je krijgt of gaat leveren. Als het zo via Facebook kan dan helpt dat de arme vissers, de arme klanten en iedereen. Aan dit soort zelfstandige economische ontwikkeling hebben die landen een stuk meer dan een paar westerlingen die ze komen vertellen wat ze moeten doen en ze bijvoorbeeld putten laten graven die niet nodig zijn (niet heel Africa is droog)
^^dit dus
En in Zuid-Afrika (ok, een van meest welvarende Afrikaanse landen, maar er zijn heel veel arme mensen daar) liep vier jaar geleden echt iedereen al met een mobieltje rond hoor. Ik vond het opvallend dat de mobiele telefonie al zo was doorgedrongen daar. Blijkbaar is een mobiele telefoon toch een belangrijk hulpmiddel in het dagelijkse leven van de arme Afrikanen, en dat kan ik me eigenlijk ook wel voorstellen.

Waarom Facebook nou zo belangrijk moet zijn in het leven van deze mensen vind ik dan weer minder duidelijk. Volgens mij vind FB het belangrijkst dat ze weer een paar 100 miljoen leden kan bijschrijven bij zijn jaarrekening.
Ik denk dat niet zozeer Facebook als zodanig van belang is, als wel "een sociaal netwerk" buiten de eigen grenzen. En Facebook is nu toevallig degene die bereid is hier geld in te pompen, dus zal het ook Facebook zijn dat ze krijgen aangeboden. Simple as that...
Maar waarom moet dat altijd via Facebook ? Zo'n bedrijf is helemaal niet nodig. Die komen daar alleen maar om zieltjes te winnen.
Als je echte ontwikkelingshulp doet rol je (naast de eerste levensbehoeften) gewoon internet uit zodat ze in elk geval kunnen mailen / sms'jes sturen zonder tussenkomst van slechts een paar grote (Amerikaanse) bedrijven die alleen maar op persoonlijke gegevens uit zijn. Alleen de mobiele provider is dan nodig en misschien Google om te zoeken al zijn daar ook zat alternatieven voor.
Want dit lijkt gewoon op kolonisatie zoals 100 jaar geleden ook plaatsvond.
Volledig mee eens. Ik heb veel ontwikkelingslanden bezocht (vanwege natuurfotografie) en een mobieltje is in veel van die landen een primaire levensbehoefte. Dat wil zeggen, mocht men 50 of 100 euro bij elkaar hebben en kunnen kiezen uit een iets beter werktuig of een mobieltje, dan kiest men het mobieltje.

De reden is totaal voor de hand liggend: communicatie en informatie. Toegang daartoe is levensreddend en levensverbeterend.
http://techcrunch.com/201...ns-will-have-smartphones/
http://www.bbc.com/news/world-africa-15659983
http://www.smallstarter.c...s/mobile-phone-businesses

Bovenstaande URL's maken zeer inzichtelijk dat de verwachting is dat er meer dan 1 miljard mobiele telefoons op het gehele continent Afrika verwacht worden in de komende jaren. Even afgezien van de dekking/kosten per abonnee, zijn dat dus meer individuele klanten dan USA & Europa bij elkaar.

Als je als provider dus gratis zaken kan aanbieden, en zo een klantenkring opbouwen, waarom niet als investering in de toekomst?
Wat zich dan weer kan vertalen in 1 miljard nieuwe facebook gebruikers. Oftewel: cash voor dhr.Zuckerberg. Goed initiatief voor zowel bevolking als Facebook dus.
maar misschien minder goed voor de adverteerders: 1 miljard nieuwe gebruikers die geen toegang hebben tot hun producten of ze niet kunnen betalen.
en ze kunnen niet per regio adverteren? zie vrij weinig reclame/ads van bedrijven uit bv zweden of Noorwegen. en daar gebruiken ze toch echt facebook.
Ja, dat wel, maar ik doelde meer op de reactie: "cash voor dhr.Zuckerberg"
De huidige adverteerders en aandeelhouders zitten hier wellicht niet echt op te wachten.

Uiteindelijk vind ik het wel een goed initiatief en kan het mogelijkheden bieden om vooruit te gaan.
Natuurlijk zitten adverteerders hier op te wachten!
Alle grote bedrijven waar ik tot nu toe voor gewerkt heb (only in EU), breken zich het hoofd over hoe ze de Afrikaanse markt kunnen bestormen. Juist omdat het zo'n onbekende weg is, is het lastig om daar binnen te komen.

Dus reken maar dat adverteerders daarin geinteresseerd zijn!
Ik had juist altijd het idee dat ze er daar veel meer baat bij hebben dan hier. Informatie van de overheid zal vaker nodig zijn, informatie over gezondheid voor moeders is daar ook niet iets waarvoor iedereen bij de huisarts langs kan. Ik hoop dat er bijvoorbeeld ook snel educatie aan het gratis pakket wordt toegevoegd (misschien wel over het omgaan met water en het maken van waterputten).

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 31 juli 2014 11:50]

Ik had juist altijd het idee dat ze er daar veel meer baat bij hebben dan hier. Informatie van de overheid zal vaker nodig zijn, informatie over gezondheid voor moeders is daar ook niet iets waarvoor iedereen bij de huisarts langs kan. Ik hoop dat er bijvoorbeeld ook snel educatie aan het gratis pakket wordt toegevoegd (misschien wel over het omgaan met water en het maken van waterputten).
Maar voor internet moet je weer kunnen lezen, wat daar ook lang niet iedereen kan.
Geen water of educatie maar wel internet. Veel mensen in Afrika kunnen niet lezen of schrijven, dit is wel handig voor internet denk ik zelf. Of wordt alles met plaatjes uitgelegd? Als de mensen niet goed weten hoe ze met water om moeten gaan, hoe gaan ze dan met een telefoon om? Zoals gezegd lijkt het me beter als ze eerst de basis infrastructuur hebben voordat ze aan internet beginnen.
Wanneer wil de Afrikaan leren lezen en schrijven? Als hij er het nut van in ziet.
De smartphone is een Zwitsers zakmes, dus dan dient het nut zich vanzelf aan.
50 jaar en 2000 miljard dollar ontwikkelingshulp hebben nog niet alle Afrikanen van schoon drinkwater kunnen voorzien. Oftewel, de aanpak tot nu toe heeft niet echt geholpen.
ligt dat aan de Afrikaan of aan de corrupte overheden (http://www.nrc.nl/opklari...p-waar-zijn-de-bonnetjes/)
Het zou mij ook niet verbazen dat onderweg ook hier en dar wat geld achter blijft. (http://www.welingelichtek...dpadden-wijn-en-kaas.html)

Het is steeds en overal hetzelfde: mensen en geld zijn niet te vertrouwen
http://mijn-kijk-op.infon...jarden-euros-vermist.html

Daarbij hebben de meer ontwikkelde landen alle baat bij 'domme' Afrikanen: zij (de ontwikkelde landen) melken Afrika immers leeg (grondstoffen, rijkdom, ..). It's all about politics (and economics).

[Reactie gewijzigd door petervdb op 31 juli 2014 12:59]

Total adult literacy rate (%) 2008-2012* 61.4
Primary school net enrolment ratio (%) 2008-2011* 97.2
http://www.unicef.org/infobycountry/zambia_statistics.html Dan kan je die kinders mooi verder educeren en er zal in de meeste families wel iemand zijn die kan helpen met medische informatie.
Hmmm, da's waar de huisartsen in NL ook zo blij mee zijn, mensen die op internet wat hebben gelezen en denken dat ze het ook hebben, en dus voor elk wissewasje langskomen... ;)
Ik heb bij de huisarts dankzij internet vaak hetzelfde gevoel als bij de Mediamarkt: inhoudelijk beter op de hoogte zijn dan de verkoper. Gelukkig ligt de tijd achter ons dat we dom werden gehouden. Huisartsen doen immers ook niet veel meer dan het uitvoeren van standaard protocollen. Laten we wel wezen, niet iedere patiënt heeft een standaard aandoening.
en daarom ben ik blij met mijn huisarts. hij werkt nog met gevoel en denk na ipv een aantal protocollen afwerken.
Maar daar kunnen ze vaak niet voor elk wissewasje langskomen. Dan is iets beter dan niets.

En zeg niet dat doktoren in Nederland er altijd niet blij mee zijn. Laatst nog scheelde het een chirurg een hoop vertelwerk bij mij omdat ik al de officiële ziekenhuis documentatie over de operatie had gelezen van hun site. Scheelt hem weer een kwartier tot half uur een riedeltje afgaan, zorgt dat ik er met minder onzekerheid zit en al gerichtere vragen kan stellen, beiden hebben we een stuk meer zekerheid over wat ik weet en wat niet etc..
Het is trouwens ook aangetoond dat een database en deftige analyse-oplossing een betere diagnose stelt dan een dokter.
Internet in dit soort landen heeft toch geen enkele zin. Er moeten waterputten etc gemaakt worden omdat de mensen daar niks hebben.
Je moet eens gaan rondkijken in "dat soort landen". Vaak water genoeg, zeker in Zambia.
Internet is daar zeer belangrijk, men kan prijzen opzoeken op de markten, dus hun producten naar de meestbetalende brengen. Daardoor hebben ze hogere inkomsten en dus een betere levensstandaard.
Via bijvoorbeeld facebook krijgen die arme mensen wel een stem... Denk eens aan de positieve gevolgen die dat kan hebben.
Ik snap niet wat je bedoelt met dat ze een stem krijgen...hoewel internet handig kan zijn wil niet zeggen dat er geen nadelen aan zitten; die mensen zien allemaal mensen in andere landen die in een soort sci-fi van welvaart verkeren hier. Daar zouden ze wellicht heel boos om kunnen worden (terrorisme), of depressief, of ze komen allemaal hierheen wat we natuurlijk ook niet willen (ook al zullen de meesten dat hier niet hardop durven zeggen, totdat hun eigen baan in gevaar komt). Maar misschien is het wel te doemdenkerig van mij.
Op zich is dat niet doem denkend. Je ziet het nu ook al... mensen uit polen roemenie en weet ik het allemaal, wat daar geen baan kan vinden of zien dat het hier beter is komen met bussen vol hier heen. De meeste zijn nette hardwerkende mensen daar valt niks van te zeggen. Maar ik ben van mening dat wij geen walhalla zijn voor alle mensen die het minder goed hebben.

Ook ben ik van mening dat er niet voor niets armoede en ellende is in de woestijn daar in Afrika.... daar horen gewoon geen mensen te wonen. De natuur regelt zichzelf normaal gesproken. In een onleefbare omgeving sterven de zwakke rassen of soorten die er niet goed kunnen gedijeen. Als mensen nergens meer sterven en overal maar kunnen vermenigvuldigen en uitbreiden... heeft er iemand wel een idee wat er dan met de aarde gebeurt? Deze erbarmelijke omstandigheden en egoisme van de mensheid is het enige wat momenteel de menselijke bevolking nog enigszins in toom houdt.

We zijn opgegroeid met normen en waarde en we worden geacht om lief te zijn voor onze mede mens en elkaar te respecteren. maar de hele natuur bewijst gewoon dat we ontzettend onnatuurlijke gedrag vertonen. in de natuur wordt gevochten om eten. en overleven de sterkste. De mensheid heeft deze rangorde helemaal niet. iedereen moet geholpen worden de zwakke en de sterke. Mensen met afwijkingen zouden in de "echte" natuur worden afgestoten en sterven. nu krijgen ze een baan geld en een vrouw. vervolgens plant een persoon zich met afwijkende of defecte genen voort. waardoor je eigenlijk niets anders krijgt dan een steeds zwakker menselijk ras met steeds meer afwijkingen en ziektes.

Wat we eigenlijk doen is haaks op de natuur. En dit begin je nu al te zien. Steeds meer mensen krijgen kanker. dit aantal loopt over een paar jaar op tot 1 op de 3 mensen is voorspelt. je ziet steeds meer kinderen met afwijkingen ADHD noem het maar op.

Een half bloedje waarom denk je dat die meestal zo mooi zijn... omdat die uit 2 verschillende rassen komt en dus een "zuivere" versmelting van genen krijgt zonder inteelt. Kinderen/ mensen worden steeds lelijker.

Ik weet het ik dwaal af maar alles komt weer terug op waar ik mee begonnen ben. Er behoort onderscheid te zijn tussen sterke en zwakke mensen. hierdoor Planten het sterke gedeelte van een ras zich voort en de zwakke sterven uit.

Zo is de natuur bedoelt.... in alles... en wij mensen verstoren deze natuur in iedere mogelijke manier die we kunnen.

Wij mensen hebben deze rangorde eigenlijk verplaatst naar wel of geen geld hebben. sterke slimme mensen hebben veel geld vaak. mensen die dommer zijn en uit een zwak gezin komen hebben vaak niets. De drang naar deze rangorde is er dus nog zeker wel bij mensen. maar is gewoon ontzettend verlegd naar iets waar de natuur eigenlijk niets aan heeft.

Water putten aanleggen waardoor daar mensen in de woestijn kunnen (over)leven... is dat nu eigenlijk wat je echt moet willen? Kunnen we niet beter de mensen daar laten realiseren dat ze beter geen kinderen meer kunnen maken waardoor er op den duur niemand meer daar woont?

[Reactie gewijzigd door sygys op 31 juli 2014 13:35]

En daar komt de rassenleer nog even om de hoek kijken.

Zinloos om op te reageren, maar ik vind het schokkend dat je +1 krijgt, dus toch maar...

- Dacht je dat Nl zo'n prima plek was om te leven? Dit land was een moeras, onleefbaar volgens de Romeinen. Dat heeft meer dan 1000 jaar geduurd voordat "We" er iets leefbaars van hadden gemaakt. Je argument dat niemand in Afrika zou kunnen wonen snijdt geen hout. Beetje pech en het was andersom geweest. Hadden de egyptenaren hun samenleving doorgezet en Afrika verovert en zaten 'wij' op het 'onleefbare' continent

- Meer mensen kanker en ADHD, hoe zou dat kunnen? Ik doe maar even een gokje hoor, maar wat dacht je van het feit dat diagnostiek steeds beter wordt? ADHD bestond vroeger niet, omdat de term niet bestond. Kanker bestond niet, mensen gingen dood aan "ouderdom"

- Je hebt het over sterke en zwakke mensen, waar de natuur een voorkeur zou hebben voor de sterken. Klinkt alsof je darwin niet goed hebt begrepen. Het gaat niet om de sterken, maar om best passend. Tegenwoordig zijn intelligentie en compassie dingen die beter scoren dan brute kracht. Gelukkig maar. Waarbij ik tegenwoordig in evolutionaire zin gebruik, ook 10000en jaren geleden werden deze dingen gewaardeerd
Bovendien stijgen we uit boven evolutie en 'selectie van de natuur'. We hebben namelijk iets slimmers en beters verzonnen: maatschappijen, samenwerken, leren van elkaar, altruïsme (okay, heeft origine in evolutie, maar we gaan verder dan dat). Dat zijn de dingen die ons als soort vooruit doen gaan.
We moeten juist af van 'natuurlijk' gedrag.

Verder, "halfbloedjes" (verschrikkelijke term) bestaan niet. Je dna kan meer gelijk zijn met iemand uit Afrika dan iemand uit België. Ook al zien we er allemaal nogal anders uit per continent, zijn we nog wel één soort. Dat jij meer verschil ziet tussen een blanke en een zwarte dan tussen twee blanken heeft meer te maken met het feit dat je niet kunt zien hoe iemands dna eruit ziet.
Zo lang geleden Is het evolutionair gezien niet dat de mens (sapiens) over de wereld is verspreid

Ugh, veel te veel tijd besteedt aan een internet battle. Ws ben je toch aan het trollen

Zo. Nu pak ik eerst een pilsje.
Op zich is dat niet doem denkend. Je ziet het nu ook al... mensen uit polen roemenie en weet ik het allemaal, wat daar geen baan kan vinden of zien dat het hier beter is komen met bussen vol hier heen.
Foto van die bussen of ik geloof er niks van. Macro economisch gezien is het alleen maar gunstig dat er Polen beschikbaar zijn. Lagere productie kosten = lagere prijzen = gunstig voor de consument. Daarnaast is er iets dat Supply & Demand heet (NEEEN, nou niet vraag&aanbod klikken bovenaan de pagina! das weer wat anders..) Wij kunnen niet genoeg werknemers vinden en Polen heeft een overschot, prima deal. En niet piepen over dat we Nederlandse werklozen hebben en dat het UWV zo veel geld kost enzo. Mij maakt niet uit waar mijn schoonmaker vandaan komt zolang ik, koning consument, zo min mogelijk betaal. En een verwende Nederlander weigert onder zijn/haar niveau te werken, dan liever werkloos.
En dan nog even over "de mensen met een afwijking" (die trouwens niet een baan en vrouw "krijgen", pffffft, alsof de regering vrouwen uitdeelt):

Iedereen heeft een afwijking. Alleen die kun je niet altijd aan de buitenkant zien.
Sommige mensen leven hun hele leven zonder hun afwijking te weten.

Wellicht heb je een misvormde hartklep, maak je een of ander enzympje niet goed aan (merk je niks van), is je lever misgroeid, mis je 3 meter darm of heb je een psychische aandoening die niemand merkt.
Of misschien ben je wel de persoon met een afwijking in je genen waardoor je witte bloedcellen immuun zijn voor aids. Lucky you!

Ooit gaan we achter al die afwijkingen komen, ook die aan de binnenkant. En dan weten we ook die van jou.

Tot die tijd kunnen we alleen de afwijkingen aan de buitenkant zien. Maar dat maakt die mensen niet speciaal.

Dus volgende keer dat je iemand ziet die zonder armpje Is geboren, moet je maar even blij zijn dat niemand jouw eigen afwijking kan zien, en je niet beter voelen.
Mijn god!
:+ :+ :o

Onder welke steen kom jij vandaan?

En, hoe bevalt het om tot het 'superieure' ras te behoren en voor de 'morele' keuze te staan om een bloedmooi halfbloedje te gaan uitkiezen?
Gegarandeerd dat de familie ook nog wel een bruidsschat heeft. Immers, zo'n 'zuivere' 'Ollander willen ze wel in de familie..

Gelukkig maak je nog steeds spelvauten, dus met de acceptatie in die familie zit het wel goed, waarschijnlijk.

Bij god, ik wist niet dat mensen dit nog steeds lazen en geloofden...

edit: kom ik net deze clip tegen en moest ik toch echt weer aan deze draad denken...
http://www.addictinginfo....rosexual-president-video/

[Reactie gewijzigd door Timoo.vanEsch op 1 augustus 2014 23:42]

Geen doemdenkerij, maar ik denk dat je toch een verkeerd beeld hebt. Die mensen hebben vaak wel tv, al is het maar een dorps-tv, en daar zien ze alles wat wij hebben. Daar zal FB niks aan veranderen. FB is een communicatiemiddel, en alle negatieve dingen over privacy daargelaten is het een fantastisch iets voor deze mensen. Het kan hun enorm vooruithelpen, vooral in het delen van informatie met elkaar. Het gaat vooral om het met elkaar delen denk ik, en om het zoeken naar informatie. Ik hoop dat Wikipedia er ook bij komt, want dat lijkt me heel zinnig.

Degenen die hier het meeste voordeel van gaan krijgen zijn jonge vrouwen, zij die het vaak het moeilijkst hebben, meerdere kinderen voor wie ze zelf moeten zorgen, vader verdwenen - zij gaan hier iets aan hebben. Zij willen ook, bekijken alles van een praktische kant.
Ik reageerde op PM_Petrol die aangaf dat die mensen een waterput moeten krijgen alvorens op internet aangesloten te worden. Mijn idee is dat die mensen via internet een stem krijgen als in "Hallo wereld.. Er is hier geen waterput, wisten jullie dat al?" of "We hebben al tien waterputten, geef ons liever een micro-krediet om zelf bedrijfjes te starten"..
Internet nodigt ook uit tot bedrijvigheden.
Verder zei ik: "Denk eens aan de positieve gevolgen, die dat kan hebben" jou gedachtegang is het tegenovergestelde ;)
En jij ook bedankt, hè! |:(
Wat jij aanhaalt als nadelen, zie ik meer als voordelen. Het geeft hen de mogelijkheid om onze welvaart (internet) in te zetten voor eigen gebruik. Met als gevolg dat ze wellicht niet zo snel meer hier naartoe willen om "goud te delven". En de jaloezie waarover jij spreekt (terrorisme, etc.) is eigen aan de maatschappelijke wanverhoudingen van de huidige wereld. Waar jij gratis (multinational-)internet voor hen ziet als een potentieel gevaar, zie ik er juist de positieve kant van in.

Vergelijk het met de waterput: geef ze een put en als die stuk gaat, hebben ze er niets meer aan. Leer ze een put bouwen en als die stuk gaat, zijn er in elk geval mensen die weten hoe ze dat ding moeten repareren. Hier ook: mobieltjes zijn common good in Afrika (geen vaste lijnen in de grond!). Dus op het moment dat zij daarmee op internet geraken, is dat goed voor de economie. Of heeft internet bij ons ook geleid tot meer terrorisme en depressie?

Dus vind ik het gezeur, wat je stelt. Net zoals maten van me nog steeds niet verder komen dan te roepen "rot op naar je eigen land" als een gozer met Noord-Afrikaanse roots(2e, 3e generatie, vaak) hier de crimineel uithangt.

ps. persoonlijk stuit me de vergelijking met die waterput wel tegen de borst: alsof "men" in Afrika zelf geen putten kan slaan... Maar goed, had even geen voorbeeld voor handen en die waterput is hier al meermaals voorbij gekomen, vandaar.

[Reactie gewijzigd door Timoo.vanEsch op 1 augustus 2014 19:12]

Vooropgesteld dat ze het geld hebben een telefoon te kopen
Dat hebben ze zeker. In veel dorpen wordt samengelegd om een GSM en eventueel zonne-oplader te kopen met de hele extended family.

Uit onderzoek blijkt steevast dat wanneer mensen in afgelegen gemeenschappen wat geld over hebben, een GSM de eerste uitgave is na onderwijs. Blijkbaar zijn een koelkast en een vervoermiddel de volgende stappen op de ladder.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 31 juli 2014 14:58]

misschien moeten ze ook toegang geven tot kickstarter, indigogo en andere crowfdfunding sites en wikipedia, de bron van alle kennis.
Dat lijkt me wat veel eer voor wikipedia ;)
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het internet zou hier wel aan kunnen bijdragen denk ik. Wellicht kunnen de mensen daar in Afrika informatie vinden over de gevaren van slecht drinkwater, informatie over hygiëne etc. Misschien kunnen ze op basis van plannen en tekeningen zelfs zelf voorzieningen aanleggen.

Voornamelijk de toegang tot kennis is erg belangrijk, dat kan van grote toegevoegde waarde zijn.
Je ziet met de ebola uitbraak nu al dat de mensen waar je hier op doelt totaal geen vertrouwen hebben in "Westerse" / "Vreemde" informatie. Ik denk niet dat internet daar een positieve draai aan kan geven tenzij de betreffende medicijnmannen zelf iets met de informatie gaan doen die ze op internet vinden :) Het blijven toch vooral de "Westerse" grote bedrijven die dit initiatief mogelijk hebben gemaakt.
Je moet "mensen" vervangen door "mannen". Als je dit soort informatie aan vrouwen geeft (niet oma van 75 maar een jonge redelijk intelligente vrouw van begin 20), dan zullen ze dit gebruiken. Ze moeten wel, en ze willen ook. Vast niet alle vrouwen, maar dat hoeft ook niet. Als er een redelijke basisgroep is die deze informatie gebruikt, dan kan er veel voor hun leven veranderen, en ook aardig wat op landelijk niveau.
Inderdaad. Gratis toegang tot bepaalde diensten kan levensreddend zijn.

Facebook valt hier echter niet onder.
Inderdaad. Gratis toegang tot bepaalde diensten kan levensreddend zijn.

Facebook valt hier echter niet onder.
Hurrrdurr, aldus een 12 jarige op zijn kamertje. Een beetje onderbouwing is wel te verwachten, vooral hier op tweakers

Communicatie red levens - punt. Via FB kan je een groot aantal mensen snel bereiken. Ik verwacht niet dat er in ontwikkelings landen veel alternatieven bestaan die als effectief zijn. In het westen zijn er betere middelen beschikbaar dan Facebook, dus gebruiken wij het niet als dusdanig. Neemt niet weg dat er al best wat positieve verhalen zijn over wat FB heeft gedaan om mensen te redden (google maar even op: Facebook saved my Life) o.a.:
Facebook saved my life: Climber rescued from 70ft crevass
Facebook saved my son's life
Facebook saved my life: Leukaemia boy, 4, diagnosed

Daarnaast zijn er FB groepen die serieuze hulp kunnen bieden over taboo onderwerpen.

Daarnaast wordt internet al heel veel gebruikt door Afrikaanse boeren om prijzen en weervoorspellingen te bekijken. En dan niet denken dat ze een Macbook Air hebben maar ze gebruiken veelal simpele mobieltjes.

Vergeet niet dat een vreemde de wereld anders beleeft.

[Reactie gewijzigd door DeKuiper op 31 juli 2014 16:43]

Facebook saved my life: Climber rescued from 70ft crevass
Luxeprobleem...
Facebook saved my son's life
Ook een luxeprobleem. Kind had een zeldzame ziekte. In afrika gaan er bakken met mensen dood vanwege ondervoeding. Denk je dat het helpt als er honderdduizenden facebookpagina's bijkomen die smeken om wat voedsel?
Facebook saved my life: Leukaemia boy, 4, diagnosed
Alweer een luxeprobleem. Leukimia is in afrika echt een veel kleiner probleem dan de problemen die worden veroorzaakt door de structureel slecht opgebouwde samenleving. Al kan je via facebook een diagnose maken dan is er nog steeds geen ziekenhuis in de buurt die je kind kan behandelen.

Leuk dus voor onze moderne samenleving waar iedereen toch al massaal aan het facebooken is, maar ik denk dat er toch wel beter, snellere en goedkopere manieren zijn om te communiceren dan via facebook. Zeker in noodsituaties.

Facebook is uitgevonden om je ego te spekken door jezelf aan de wereld te presenteren op een 'Kijk mij eens!' manier. Je kunt een perfect plaatje afschilderen van jezelf en blij zijn dat anderen dat mooi vinden. Facebook lost dus vooral een luxeprobleem uit de westerse samenleving op.

Ik denk dat dat voor een gemiddelde arme afrikaan een heel stuk minder aantrekkelijk is.
Jij hebt het over taboes doorbreken, maar als er geen werk en geld is dan wordt zo'n voorstel wel erg cynisch. Taboes doorbreken doen mensen als ze niks anders te doen hebben. Wij in het westen zijn dat pas gaan doen na de industriele revolutie toen we veel te veel vrije tijd kregen en geld over hadden. Dat kun je van deze landen niet zeggen.

De reden waarom facebook dit initiatief neemt is omdat ze een onontgonnen markt zien. Ze willen er gewoon als eerste bij zijn want dan zal voor veel van deze mensen internet gelijk gaan staan aan facebook.
Denk maar niet dat bedrijven als facebook oprecht humanitaire trekjes vertonen. Uiteindelijk is elke beweging van dat bedrijf (en dat van vele anderen) een gecalculeerde zet richting meer winst.

Voor google geldt in princiepe hetzelfde. Meer reclameinkomsten genereren uit een volledig nieuwe bron van mensen. Onontgonnen markt. Nu flink zichzelf profileren in die landen en als ze straks mischien financieel beter ontwikkeld zijn dan staat je merk al met kop en schouders boven alle andere lokale initiatieven.

Heb je er wel eens over nagedacht dat het geld dat door die multinationals wordt verdient aan die mensen niet terugvloeit in hun economie?
Dat gaat (via nederlandse brievenbusfirmas zodat er geen belasting hoeft te worden afgedragen) hup zo de zakken in van de technocratische maffia uit silicon valley. Dit is echt geen liefdadigheid. Dit is marktpositie innemen.
Brave new world.
Laten we het gewoon eens zijn dat we het oneens zijn. Ik snap je punten maar ik ben het gewoon niet eens met je onderbouwing.

Op je enige vraag:
Ja ik ben bekend en heb nagedacht over wat multinationals doen met hun geld. In dit geval zal inderdaad een goed deel van de winst niet direct terug vloeien in de Afrikaanse economie. Maar je vergeet dat het wel veel werkgelegenheid oplevert.

Technocratische maffia.. really? Knul, als iemand een goed stel hersenen heeft en daar bakken met geld mee verdient dan is dat hun goed recht. Of vind jij de pharma industry ook een stel mafiosos?

Het is inderdaad geen liefdadigheid maar ze gaan er zeker niet heen om de inheemse bevolking uit te knijpen. En het gratis beschikbaar maken van diensten kan ik alleen maar toejuichen.

Maar het is makkelijk praten vanuit me stoel hier in Nederland. Ben benieuwd wat een Afrikaan ervan vind.
Als jij op google/youtube op kunt zoeken hoe je fatsoenlijk een waterput kunt maken, schiet je al een heel eind op.
Vaak zorgt een achterstand in kennis ervoor dat in een ontwikkelingsland structurele problemen zijn, dat kun je afvangen met kennis van internet
Dat vind ik een leuke discussie! Dat is inderdaad wel iets om over na te denken, Het kan inderdaad helpen! maar hebben ze hier ook wel de middelen voor?

Stroom, oid. Want als ze al geen water hebben.
Zon, wind....
Elementen zijn aanwezig, alleen zijn de zgn hulporganisaties (niet allemaal) te focussed op 'hun' product.
Dus er zal en moet een put, of school komen.
Dat zo'n gemeenschap iets anders meer nodig heeft, is dan bijzaak... Daar komt men niet voor
Er is een snel groeiende markt voor het leasen van kleine zonnepanelen die verbonden zijn met een LED-lampje en een USB-oplader. De dingen kosten niet meer dan 20 euro en kunnen op afbetaling gekocht wordt, wat ze zelfs in de armste dorpen bereikbaar maakt. Bovendien liggen ontwikkelingslanden in gebieden met vrij constante instraling, dus het is nog eens betrouwbaar ook.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 31 juli 2014 15:06]

Tsja ach, die waterputten... Een familielid gaat wel eens naar Afrka voor werk om weer wat waterputten te installeren. Gaat er 1 onderdeeltje van zo'n simpele pomp los of kapot, dan doen die mensen er zelf helemaal niets aan. Ze proberen het niet zelf even te fixen. Het enige wat ze doen is op de grond zitten voor zich uit te staren onder een afdakje, de hele dag door. Totaal geen initiatief, maar wachten tot er weer iemand komt.

Dus misschien heeft internet meer zin! :)

Edit: @ hieronder: Die workshop en instructie wordt gewoon gegeven hoor!

En het is niet een verdraaisel of een mening van mij hoor. Dit zijn 1 op 1 de woorden van iemand die daar rechtstreeks mee bezig is. Zie het als een houten kozijn waar geen verf meer op zit en dat je na elke bui voor je ogen ziet wegrotten. Je zou er wat nieuwe verf op hebben kunnen gesmeerd of smeren. De potten verf zijn voorradig.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 31 juli 2014 12:53]

Dan kunnen ze via Google een of andere tutorial vinden om het te fixen. Geloof niet dat heel Afrika lui is... Maar wat er wel kan ontstaan is conditionering en dat is volgens mij gevaarlijker dan de oorlogen die ze daar hebben.
Dat niet alleen, maar imo is het gewoon relatief verstandig.
Waarom prutsen aan iets wat je niet begrijpt.

Die put is er weggezet door iemand die heel vriednlijk lachend kwam vertellen dat het hun leven zou verbeteren.
Ondertussen zitten ze nog steeds onder dat afdakje, en is er relatief weinig verbeterd.

"we hebben in ieder geval water"
Het minste wat men kan doen is toch wel een workshop geven over wat te doen als er een onderdeel kapot is. Desnoods uitgeprint op allerlei folders afiches of wat dan ook.

Arme landen worden gewoon aan een infuus gelegd en wordt hen wijsgemaakt dat ze zelfstandig niks kunnen bereiken. Er is om die reden ook geen echte prikkel om vooruit te komen en is die er wel dan is er niemand die de hand toereikt om te helpen, omdat iedereen in de negatieve spiraal zit dat ze zelfstandig niks kunnen bereiken.

Dit kost niet alleen geld aan onze samenleving, maar ook aan die van hen en uiteindelijk de mensheid zelf. We hebben verschillende inzichten en kijkhoeken nodig om tot optimale oplossingen te komen voor allerlei problemen.
Zodoende ligt het niet aan de bewoners / gemeenschap, maar aan de ontwikkelingshulp.
Die organisatie's houden hun optie's ook open, en houden de informative dus dermate beperkt, dat ze een "sustained feed" hebben.

Het kortzichtige "de bevolking is dom" is dan niet juist, er is gewoon onvoldoende voorlichting.

( mijn huurbaas hangt hier ook een verwarmingsketel op zolder, en als daar iets aan schort ga ik ook niet zelf prutsen .... ondanks dat het mijn gemak is, bel ik en wacht netjes af tot de reparateur komt ... zelfs als het een simple knopje is )
Zou dat onder een afdakje kunnen, prima ;)
En daarom zijn er organisaties als heier, die de mensen niet alleen hulp geven door goederen te schenken, maar ook kennis zodat ze zichzelf kunnen redden.

http://www.heifer.org

Dus niet alleen dieren geven, maar ook de dierenarts opleiden bv.

Dit is eindelijk eens een goed doel waarvan ik overtuigd ben dat het wel kan werken.
Dat vind ik wat naïef en nogal eurocentrisch gesteld. "Dit soort landen", "mensen hebben daar niks". Dat zal gelden voor sommige delen van sommige ontwikkelingslanden, maar lang niet overal.
Er is een gebrek aan infrastructuur in de breedste zin van het woord, en dit is een mogelijk antwoord op een deel van die problemen. Dat kun je dan gelijk afbranden, maar ik lees ook "informatie van de Zambiaanse overheid, vacaturesites, informatie over gezondheid van moeders" en ik denk dat dat wel degelijk meerwaarde kan hebben.
Dat heb je mis, iemand in mijn netwerk komt oorspronkelijk uit Sri Lanka en heeft dankzij internet geld verdiend. Met dat geld heeft hij inmiddels met nog wat mensen een school gebouwd en helpt hij mensen met het opbouwen van een bestaan. Uiteraard zijn waterbronnen van vitaal dus ook belangrijk.
Het aantal smartphone gebruikers in Afrika loopt snel op. De verwachtingen lopen uiteen, maar tegen 2017 zijn de huidige schattingen dat 20 - 40% van de gehele Afrikaanse bevolking een smartphone zal bezitten.

De komst van low budget toestellen, zonder abonnement, heeft het aantal verkochte toestellen sterk doen toenemen. En ja, de inkomsten van veel mensen daar zijn laag, maar dit soort smartphones zijn ook uiterst voordelig. < 50$ hebben deze mensen een smartphone, en dit wordt alsmaar nog goedkoper.

Daar tegenover staat dat door dit soort initiatieven ook de bevolking in kleinere steden en dorpen steeds meer in aanraking kan komen met nieuwe mogelijkheden om werk te vinden, contacten te onderhouden, etc. Waterputten alleen voorzien daar niet in. Toegang tot kennis, netwerk mogelijkheden en de banenmarkt al meer.
In dit soort landen is informatie voorziening juist zinvol.

Mogelijk juist waarom waterputten zo belangrijk zijn en hoe ze die kunnen maken.
Facebook kan ook wat toevoegen door het delen van problemen en oplossingen daarvoor vinden.
Initiatieven om waterputten te graven zijn goed, en hopelijk kunnen ze iets veranderen.
Maar moeten ze volgens jouw zitten wachten op een blanke om een waterput te komen graven?

Wat als ze zelf op internet de handleiding "waterput HOWTO" vinden? Dan komen ze er misschien achter dat hun eigen methodes om wateraders te zoeken (tovenaar met wichelroede) niet de beste is.
Met internet kunnen ze dus leren een goede waterput te maken.
Afrika is een heel erg groot continent. Niet iedereen heeft dorst, niet iedereen heeft honger en er zijn gebieden die qua welvaart probleemloos binnen de spreiding binnen de EU vallen.

In de gebieden die tussen die beide extremen zitten zal er vast ruimte zijn voor deze app.
Internet (contact met elkaar) kan heel belangrijk zijn in deze landen, het is jammer dat veel mensen denken dat iederen daar maar in hutjes woont etc
Het zal je verbazen wat de impact kan zijn, het is voor ons namelijk moeilijk voor te stellen hoe deze mensen leven. Wij denken misschien dat deze mensen vanuit een klei-hutje hun maaltijden gaan instagrammen, want dat is een voorstelling die wij maken. Dat is niet zo.

Even wat voorbeelden van hoe techniek als internet en mobieltjes impact hebben...

Bijvoorbeeld mobiel bankieren en electriciteit:

- in veel Afrikaanse landen betaal je je energie prepaid per maand
- veel mensen in Afrika hebben geen bankrekening nummer
- daardoor moeten ze cash rekeningen betalen
- dit doe je op het kantoor van het electriciteitsbedrijf
- daarvoor moet je soms een dag reizen

Nu betalen steeds meer mensen met M-Pesa (waarmee je geld kunt overmaken zonder bank, met elke telefoon (ook oude Nokia's bijv.). Scheelt ze een dag reizen per maand.

Nog een voorbeeld:

- kinderen gaan niet elke dag naar school
- het is moeilijk kinderen te motiveren terug naar school te gaan en huiswerk te maken, aangezien ze ook hun bijdrage moeten leveren aan het gezin
- het is mogelijk proefwerken af te nemen via sms en voortgang te rapporteren aan de ouders
- op die manier kunnen er gezette tijden worden gemaakt, waardoor ouders tijd kunnen vrijmaken voor school en motivatie hoog blijft.

Schijnt een grote impact te hebben

Nog eentje dan:

- je kunt niet lekker 130 knallen over de A3 in grote delen van Afrika...
- het is lastig professionele expertise naar elke uithoek te krijgen (sommige gedeelten zijn praktisch onbereikbaar)
- deze expertise kan ook bereikt worden via Skype, of via offline apps

http://edition.cnn.com/20...-africa-mobile-explosion/

De impact is juist (potentieel) enorm.
Er worden oude dingen naar derde landen gegeven door liefdadigheids organisaties. Dit kan water zijn, computers zijn, eten zijn en ook telefoons?

Het is erg handig, ook al heeft een iemand in een buurt een telefoon, hij kan dan wel waarschuwen als slechte weer komt, of er iets aan de gang is bij de overheid en actueel nieuws. Ik zie hier wel profijt aan echter denk ik niet dat hij veel gebruikt wordt. Duurt nog wel even aangezien niemand die applicatie kent, en weinig mensen telefoons hebben.
Internet in 'dit soort landen' heeft ontzettend veel zin.

De meeste mensen op het platteland leven van landbouw, en internet kan meer doen dan gelijk welke andere uitvinding om subsitentielandbouw te verbeteren:

- Nauwkeurige, lokale weerberichten zijn essentieel om de juiste beslissingen te nemen in verband met oogsten, zaaien en verkopen.
- Internetcommunicatie laat toe rechtstreeks prijzen te checken in de steden, in plaats van te moeten vertrouwen op wat de dorpsopkoper je vertelt.
- Organisaties als dierenartsen zonder grenzen gebruiken internet om nuttige tips en waarschuwingen te verspreiden.
- In dorpen die te klein en te arm zijn om banken te hebben, kan mobile money mensen toegang geven tot de formele economie.
Natuurlijk wel. Ben jij ineens expert op gebied van Afrika? Daar zijn genoeg problemen die opgelost moeten worden ja, maar dat betekent niet dat initiatieven zoals deze niet helpen. Internet is een basisbehoefte geworden in ons land. In Afrika is het ook een behoefte die mensen zouden mogen gebruiken. Op alle fronten is daar hulp nodig. Van 3D geprinte woningen en wijken en goedkope voeding, kleding tot gratis internet en scholing. Alles is een stap in de goeie richting. Dus opmerkingen van jou worden niet geaccepteerd aangezien jij alles al hebt en jij je niet bevind in hun situatie!
"Geef een man een vis, en hij heeft een dag te eten. Geef een man een hengel, en hij is te lui om 'm te gebruiken en vraagt om nog een vis". Zo werkt het daar.

Waterputten hebben geen enkel nut. Als je door te roven en stelen méér kan verdienen dan door normaal een bestaan op te bouwen, dan doe je dat. Zeker 'als de rest dat óók doet'.

Internet, daarentegen, kan mensen informeren en in zekere zin opleiden.
Want het kan niet tegelijk?
Daar bestaan inmiddels al honderden initiatieven voor. Met succes. OLPC bijvoorbeeld.

Daarnaast betekent "ontwikkelingsland" niet automatisch "zielige afrikaantjes in een dorre woestenij". Er zijn meer dan genoeg ontwikkelingslanden waar mensen in het bezit zijn van PC's en smartphones.

Misschien kan je dat bijdehante toontje voortaan achterwege laten en je eerst wat meer verdiepen in de materie?
Maar waarom verspillen ze hun geld dan aan een smartphone als ze toch internet kunnen betalen?
Als ze die via zo'n initiatief gekregen hebben, is dat initiatief ook nutteloos natuurlijk als ze er het internet niet bij kunnen leveren.
Ik vind het een beetje dubbel en een beetje een wrange bijsmaak hebben. Op deze manier wordt er dus voor de bevolking bepaald welke webpagina's ze mogen bekijken en wordt censuur vanuit de overheid (of vanuit adverteerders, aangezien Google en Facebook beiden een bijzonder commerciele partij zijn) wel érg makkelijk in de hand gespeeld.

De bevolking is zichzelf natuurlijk van geen kwaad bewust. Die krijgen immers gratis internet.
De overheid zou hierbij inderdaad een belang kunnen hebben, als middel om aan de macht te blijven.

Facebook (e.d.) hebben hier niet zo veel belang bij. Gezien het gebrek aan financiële middelen is het geen interessante doelgroep om op te adverteren.
Eigenaardig. Westerse bedrijven als Unilever doen alles om geld te verdienen met 'the bottom of the pyramid'.

De allerarmsten zijn stilaan de meest aantrekkelijke markt van allemaal voor adverteerders: het is een markt met een razendsnel groeiend inkomen, die extreem groot is en die voorlopig nog heel slecht gediend is: hier is Head and Shoulders één van duizenden shampoomerken en Heineken het zoveelste merk van afwaswater, in de sloppenwijken van Nigeria hebben ze een indrukwekkend marktaandeel.
Stap 1 : Drinkwater, Voedsel en onderdak
Stap 2 : Onderwijs
............
Stap 245 : Internet

Het is noodzakelijk dat je überhaupt kan lezen wil je gebruik maken van het internet. Om een contributie bij te dragen moet je ook kunnen schrijven.

Dit is helemaal niet vanzelfsprekend in dat soort landen.
Internet en onderwijs zijn niet per se gescheiden stappen. Je kunt onderwijs aanvullen/bereikbaarder maken met internet.

De hindernissen die je ziet zijn imo ook helemaal niet zo onoverwinbaar als je voorspiegelt.

Ten eerste zijn er in Zambia genoeg mensen die wel kunnen lezen en schrijven.
Youth (15-24 years) literacy rate (%) 2008-2012*, male: 70.3
Youth (15-24 years) literacy rate (%) 2008-2012*, female: 58.5
Number per 100 population 2012, mobile phones: 75.8
Number per 100 population 2012, Internet users: 13.5
bron
Er zijn dus veel meer mensen die kunnen lezen en schrijven dan er internet-gebruikers zijn. Voor die grote groep mensen is dit initiatief dus een uitkomst.

Ten tweede, ook zonder dat je volledige geletterd bent is het goed mogelijk om informatie van het internet te halen. Zeer jonge kinderen van vrienden van me zijn bijvoorbeeld prima in staat filmpjes die ze willen zien op youtube op te zoeken en af te spelen, ook al kunnen ze geen letter lezen. Zo zou je je voor kunnen stellen dat je tutorials over zaken op youtube kunt vinden en afspelen, waardoor je alsnog je begrip kunt vergroten, ook al kun je niet lezen. Sterker nog: je zou misschien zelfs apps beschikbaar kunnen maken waarmee men zichzelf kan leren lezen. Tenslotte bestaan dat soort apps ook voor kinderen hier.

[Reactie gewijzigd door Spheroid op 31 juli 2014 12:30]

Je hebt wel gelijk, hoewel ik internet nu niet op plaats 245 zou zetten.

Door het internet verwerven ze meer kennis, welke op langere termijn bijdraagt tot beter onderwijs, betere organisatie voor voedsel e.d. (dus verbetering in stap 1 & 2)
Ook kan dit een boost geven in het drijven van handel tussen dorpen (de éne heeft teveel bananen en een tekort aan water en vice versa).

Een kennis is sinds een tijdje bezig met een soort SMS app voor Congo die het mogelijk moet maken om handelaars in contact te brengen met elkaar. Maar dit zou bijvoorbeeld evengoed via facebook kunnen.
Facebook, Google Zoeken... maar geen Wikipedia?

Da's jammer. Maar gelukkig is Wikipedia Zero wel al beschikbaar in een hoop andere landen: http://wikimediafoundation.org/wiki/Wikipedia_Zero
The Internet.org app will offer, in partnership with wireless operator Airtel, more than a dozen services including online encyclopaedia Wikipedia, websites devoted to weather, job listings and health information, as well as Facebook's own social network and messaging service.
Het staat gewoon in het artikel.

Edit:
Ik zie dat Arnoud een ander artikel gebruikt heeft. Ik had deze gesubmit. Daar komt ook die quote vandaan.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 31 juli 2014 12:37]

Bedankt voor de update!

Denk dat Wikipedia ook nog wel vermeld mag worden in het Tweakers artikel dan, of in elk geval nog een link naar het fin24.com artikel.
voor zover bij mij bekend is zal je er weinig aan hebben om iemand in te huren die een put bouwd.
Als je ze leert hoe het moet, kunnen ze die ook zelf onderhouden en op andere plekken putten maken.

Facebook is nu wel degene die vaak wordt genoemd in het artikel, maar indien je ook kennissites toegang geeft hebben ze daar veel aan lijkt mij. Google en vacaturesites is de eerste stap hierheen.
Maar, waar stopt het gratis internet, als je kennis gratis wil aanbieden? Internet bestaat 100% uit gegevens. Welke gegevens voor jou informatie is (informatie = gegevens in context) verschilt per persoon, en informatie is in die zin direct gerelateerd aan kennis.

Het toepassen van kennis is het belangrijkste middel in de wereld om iets voor elkaar te krijgen, en ja, zelfs een Facebook kan hier bijzonder aan bijdragen. Het verhaal over de waterputten, is het welbekende 'give a man a fish, he will eat for a day. Teach a man how to fish, he will eat for the rest of his life'. Geef die mensen toegang tot de informatie over het 'waarom' en vooral het 'hoe', en je helpt de bevolking hier enorm mee.

Het aanbieden van vacaturesites is naar mijn mening ook een geweldige toevoeging aan het arsenaal. Geef die mensen de mogelijkheid om van de straat af te komen, en misschien komen er meer mensen op het idee om een onderneming te starten! Ik heb alleen maar lof voor zulke ontwikkelingen, en ben van mening dat geld voor ontwikkelingshulp mede naar dit soort toepassingen zou moeten gaan.
Prachtig initiatief dit. Sowieso een win-win-win situatie lijkt mij.

Facebook krijgt zo meer exposure, de telecom provider wint en het allerbelangrijkste, de mensen zullen hierdoor toegang krijgen tot informatie. Informatie is macht en zoals al eerder werd verteld, is de verwachting dat er meer mensen toegang gaan krijgen dan in de VS en Europa samen.

Hieronder twee mooie TED talks over ontwikkeling van wat we nu nog Derde Wereld landen noemen en hoe de wereldbevolking zal toenemen. Wat wij vaak denken in het Westen is verouderd, ze ontwikkelen zich best snel en dat heeft alles met onderwijs te maken. De meeste landen hebben 2 kinderen vandaag de dag, met uitzondering van Afrika. Naar schijnt zal Africa iets minder snel ontwikkelen dan de rest, maar door dit soort initiatieven kunnen we daar wellicht iets aan doen, dat zij ook zicht hbeben op een beter toekomst.

https://www.ted.com/talks...e_good_news_of_the_decade
https://www.ted.com/talks..._global_population_growth
Ik moet bij meneer Zuckerberg steeds meer denken aan een evil genius met world domination als doel.

Kijk maar eens goed hoe hij te werk gaat.

Eerste stap is zoveel mogelijk mensen afhankelijk maken van je producten (en concurrenten opkopen), en ondertussen bakken met informatie verzamelen. (aan de hand van posts en reacties van mensen kun je een nauwkeurig profiel van iemand maken).

En dan heb je enorm veel macht.
En wat doe je met zoveel macht? Meestal niet veel goeds.
idd beste is je facebook account verwijderen
Misschien eerst eens scholen bouwen en zorgen dat kinderen (en ouders!) naar school kunnen.
Internet als je niet kan lezen heeft niet veel zin...

Wat is er te halen in Zambia? Facebook en Google doen niets voor niets.
Ik vind het jammer dat ze geen toegang geven tot Wikipedia, wat zowel de online encyclopedie is.

Diensten die privacy-gevoelig zijn worden dan weer wel beschikbaar :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True