Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

In navolging van Google werkt het Chinese internetbedrijf Baidu aan een zelfrijdende auto. Volgens Baidu kan de auto zelf beslissingen maken tijdens het rijden, maar houdt de bestuurder wel de controle over de auto.

De plannen werden door Baidu, die in China een populaire zoekmachine heeft, uiteengezet in een gesprek met The Next Web. Met een zelfrijdende auto lijkt Baidu in de voetsporen van Google te treden, maar het bedrijf stelt dat het er een eigen filosofie op nahoudt. Zo ziet Baidu de autonome auto niet als een vervanging voor de bestuurder, maar juist als een hulpmiddel.

Volgens Baidu-topman Kai Yu kan de zelfrijdende auto het best vergeleken worden met een paard: net als een paard kan de auto zichzelf besturen en beslissingen nemen, maar als de bestuurder weer controle over de auto wil, dan is dat mogelijk, aldus Yu. Volgens Baidu is het meest belangrijke aspect aan de zelfrijdende auto dat het de veiligheid op de weg vergroot.

Baidu verwacht dat het in 2015 de eerste prototypes van de zelfrijdende auto de weg op kan sturen. Het bedrijf gaf niet aan in welke fase van de ontwikkeling het precies zit en er zijn nog geen afbeeldingen naar buiten gebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Goed om te zien dat ook Baidu hier aan werkt :) We hebben er allemaal baat bij dat deze technologie op de markt komt en een stukje concurrentie is dan wellicht gezond.

Ik vind het wel een interresante invalshoek dat ze de auto's niet 'driverless' willen maken, maar eerder dat alle automatische systemen de bestuuder helpen maar dat de auto in principe bestuurd blijft door een mens:
“This is actually an intelligent assistant collecting data from road situations and then operating locally… We don’t call this a driverless car. I think a car should be helping people, not replacing people, so we call this a highly autonomous car,”
Volgens mij wil Google dit juist niet, die willen dacht ik echt een driverless car ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Herr Roedy op 26 juli 2014 13:07]

Google gaat inderdaad voor een auto zonder stuur. Waar je dan ook geen rijbewijs voor nodig zou hebben, die zelfs zonder passagier de weg op kan (OK google, pick me up in 30 minutes).
Dat is wat hun project speciaal maakt.

Het project van Baidu klinkt meer als waar iedere autofabrikant al mee bezig is.
Intelligente cruise control, lane-assist, automatisch parkeren en botsing preventie.
niet helemaal, in iedergeval als je dit artikel moet geloven, ze willen je de keuze geven dat je dus OOK nog zelf kunt rijden, een beetje zoals in de arnold schwarzenegger film, the 6th day..
Of zoals in Knight Rider. Daar heette het automatisch rijden "cruise control", terwijl dat nu iets heel anders betekent.

* Bonez0r wil een auto met turbo boost.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 26 juli 2014 17:37]

Het is positief dat naast gigant Google de andere gigant Baidu ook laat zien zich te ontwikkelen. Op deze manier komt er hopelijk meer competitie, ervaringen van elkaar leren, etc. Zeer mooi om te lezen dit! _/-\o_
Dat is een mooie toekomstvisie, maar zoals altijd zal er ook wel weer het (on)nodige patentengeruzie zijn.
Ik denk ook dat het toch nog iets met de rechtspersoon en verzekering te maken heeft. Hoe en wie stel ja aansprakelijk als het fout gaat (b.v. eenaanrijding) met zo'n auto ? Helemaal autonoom zou het dus een robot zijn maar hoe ga je dat afhandelen ? De fabrikant ? Blijft voorlopig denk ik nog een lastig vraagstuk.
Ik denk ook dat het toch nog iets met de rechtspersoon en verzekering te maken heeft. Hoe en wie stel ja aansprakelijk als het fout gaat (b.v. eenaanrijding) met zo'n auto ?
Net zoals dat nu gaat. Ook nu al hebben we zelf remmende, zelf sturende auto's, andere parkeren zelf in, in tijdens al die handelingen blijft de bestuurder 100% verantwoordelijk. Niets nieuws dus.
Ook als er geen stuurwiel met in de auto zit, of de auto leeg onderweg is om je van je werk op te pikken?
Ja, het is jouw auto die WA verzekerd behoort te zijn. Dus als deze een fout maakt ben jij ervoor verantwoordelijk.
Stuur of geen stuur maakt in deze niet uit.
Op zich ben ik het daar mee eens. Ik verwacht echter wel dat dit in de VS nog wel eens in de rechtszaal uitgevochten gaat worden.
Mijn eerste gedachte is kopieergedrag, maar het is goed dat meer partijen hier onderzoek naar doen. Ben benieuwd hoe ver ze al zijn.
Klopt oa Mercedes is hier heel lang mee bezit en nu zie je Google ineens blinde mensen auto's laten besturen om meer aandacht te genereren :P

Veel anderen fabrikanten zijn al vrij ver met allerlei technieken alleen gaat het stapsgewijs. Het idee dat we van de ene op de andere dag autonome auto's zullen hebben is een illusie en geeft te weinig krediet aan diegene die er realistischer mee bezig zijn.

Gisteren op BNR nationale autoshow (herhaling) kwam Ford de technieken aangeven die ze nu al in huis hadden.
http://www.bnr.nl/radio/b...=program:Programmaupdates
Links en rechts gaf hij ook aan dat andere producenten er heel ver mee zijn.
Dit zal zeker gefaseerd ingevoerd worden. De nieuwe S-klasse die bv automatisch remt als de auto ervoor afremt is hier een goed voorbeeld van. Evenals het automatisch inparkeren van veel auto's. Op deze manier wennen we er ook allemaal langzaam aan.
Jammer, dat er mensen zijn die er aan moeten "wennen". Ik wil al die dingen NU. Heerlijke extra slapen tijdens het rijden naar mijn werk.
Hopelijk komt er een inbouw pakket. Kan ik het inbouwen in me Nissan 350z.
@ Texamicz: U vraagt, u krijgt ;)

Deze startup is momenteel bezig met het ontwikkelen van een 'goedkoop' inbouwsysteem:

Officiële website: http://www.getcruise.com/
Review & gesprek met founder: http://www.youtube.com/watch?v=kx_kfY1uDSY

Momenteel doet het systeem nog niet 'veel' (op autostrades de weg volgen, remmen, gas geven en dergelijke zaken). Toch hopen ze in de toekomst een volledig autonoom systeem te brengen.

[Reactie gewijzigd door Ridolma op 26 juli 2014 23:29]

Geweldig ! :D Dankjewel voor deze info. Klinkt alsof je straks updates kan krijgen waardoor de auto steeds meer kan. Meeste ontwikkeling zit toch wel in de "software".

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 27 juli 2014 12:24]

Zul je momenteel naar Volvo moetne stappen, daar rijden al een aantal prototypes standalone :)
Logisch dat zijn ook Chinese auto's.
Slapen zit er niet in want de bestuurder moet wakker blijven om in te grijpen als het mis gaat. Deze zin komt letterlijk van Google dacht ik.

Als de bestuurder toch wakker moet blijven om op te letten kan deze beter zelf rijden om überhaupt wakker te blijven. Functies als automatisch inparkeren vind ik al belachelijk. Als je je auto niet kan parkeren hoor je geen rijbewijs te hebben.
Google pronkt al met auto's zonder stuurwiel, dus dat ingrijpen...? Tja...
Google pronkt al met auto's zonder stuurwiel, dus dat ingrijpen...? Tja...
Maar ingrijpen is nodig wanneer het hele systeem faalt. Dus wanneer daar de mogelijkheid niet toe is... Tja, dan zal het niet veiliger worden op de weg. Waar computers zijn, gaat het altijd wel eens mis.
Waar mensen zijn toch ook...
Kortom: in beide gevallen gaat het mis. Het zal uiteindelijk niet veel uit maken we rijdt, als je maar af kan wisselen.
De auto zal het meeste rijwerk moeten doen, maar de bestuurder moet in kunnen grijpen.

Maar ik rij liever zelf. Wakker blijven om in te kunnen grijpen is ook niet te doen. Laat alle computerfuncties als automatisch inparkeren ook maar weg (zie bovenstaand commentaar).
Een automatische rem-functie is uiteraard wel handig. Er gebeuren veel ongelukken bij slecht zicht omdat niet iedere bestuurder even slim is om zijn/haar rijgedrag aan te passen aan het weer.
Mm, ik kan me ook voorstellen dat het een alles of niets scenario wordt - een zelf-rijdende auto mag alleen de weg op als je niet eens kunt ingrijpen, zodat de bestuurder geen fouten kan maken. En wanneer zelf-rijdende voertuigen alom doorgevoerd zijn, wordt een snelweg een soort van achtbaan, waar je je eigen karretje op aansluit.

Als deze systemen met elkaar communiceren en afstemmen lijkt me dit een utopie van veiligheid - menselijke bestuurders kunnen dan geen idiote maneuvres meer uithalen, aso-gedrag heeft geen effect, etc
autonoom verkeer ga je nog héél lang op moeten wachten. Niet zozeer vanwege de techniek maar eerder omdat je nog een wijziging in de psychologie nodig hebt.

Immers hoe je het ook draait of keert, in het verkeer neem je risico's. Berekende risico's weliswaar maar het kan altijd eens verkeerd uitdraaien. Denk maar aan een klein kind dat tussen 2 geparkeerde wagens door de straat oploopt net voordat je gaat passeren. Als je dit risico wilt wegnemen moet je letterlijk 5 km/uur gaan rijden in de stad. Of ben je aan het rijden op de autosnelweg, krijgt de vrachtwagen naast je klapband met alle gevolgen van dien.
Je bent ook gigantisch afhankelijk van andere verkeersdeelnemers.

Het zal als deze systemen op grotere schaal worden ingezet niet lang duren vooraleer het systeem een fout begaat.
En dan is het, het is niet veilig. Stel je voor dat je in je automatische wagen stapt, het een fout maakt en je daardoor zou sterven, nee niet veilig.
Dat mensen fouten maken is niet zo erg. Jij maakt fouten, ik maak fouten, iedereen maakt fouten. Maar dat een computer systeem fouten maakt kan niet, dan is het slecht, kapot, onveilig.

Je ziet het overigens perfect als je naar vliegtuigen kijkt. Veel is geautomatiseerd maar er moet en zal een piloot achter de knuppel zitten. Als je heel de luchtvaart samen neemt is 75% van de ongelukken te wijten aan pilot error. Specifiek op commerciële burger luchtvaart (zeg maar het vliegtuig dat je neemt als je op vakantie gaat) ligt dat boven de 50%. Als je de verkeersleiding meeneemt zelfs tot 60%.
Wil je vliegen een pak veiliger maken dan moet je de piloot buiten smijten. En dan ga ik weer tegenwind krijgen met de vraag hoeveel ongelukken er niet vermeden zijn door de piloten, geen idee, geen statistiek van te vinden.

Om een lang verhaal kort te maken, mensen zullen enkel automatische wagens accepteren als ze nooit geen fouten maken. Dat automatische wagens/vliegtuigen véél veiliger zijn dan diegene bestuurd door mensen doet er niet toe. Van het moment ze 1 fout maken is het kot te klein.

Overigens het idee dat de persoon achter het stuur kan ingrijpen speelt hier perfect op in. Het systeem doet eigenlijk al het werk maar mocht het systeem een fout maken kan de mens ingrijpen. Wat gebeurd er dan? Een persoon die nooit controle over het voertuig heeft (systeem rijd altijd) schiet in paniek en neemt de controle over. Op het meest kritische moment gaat de controle over naar een persoon die feitelijk nooit meer rijd/gereden heeft. Dat gaat uiteraard fout gaan, net zoals bij vliegtuigen maar dat maakt niet uit, mensen mogen fouten maken, computers niet.
Dit zal zeker gefaseerd ingevoerd worden. De nieuwe S-klasse die bv automatisch remt als de auto ervoor afremt is hier een goed voorbeeld van.
Dat had de S-Klasse al bijna tien jaar. Nu kan je dat krijgen op alle topmodellen. Het valt me elke keer op hoe tweakers de snelheid waarmee dit gaat gebeuren onderschatten.
Misschien 'onderschatten' ze het uit realiteitszin? Zo lang Siri nog voor geen meter verstaat wat ik zeg heb ik geen zin om in een 'intelligente' zelfrijdende auto te gaan zitten.

Tweakers hebben allemaal wel eens gezien hoe ontzettend dom computers zich kunnen gedragen. Die dingen de controle geven over een 2000 kilo wegende auto is vragen om problemen.

To err is human; to really foul things up requires a computer.
Ik weet niet wat je onder topmodel verstaat, maar mijn B180 doet dit ook gewoon 
De B180 is dan ook een topm... Nah :-)
Wennen is niet altijd goed, wanneer mensen lui worden en er iets mis gaat met het systeem. Dat kan veel problemen opleveren.

Laten we zeggen persoon A heeft een leuke auto, semi-automatisch, hoeft niet te remmen als de auto daarvoor ook afremt, dat doet de auto zelf.

Het doet het dagelijk het gaat 1000den keer goed, maar op het 1001ste keer, knalt hij tegen een snel stoppende auto aan omdat er iets verkeerd is gegaan in het systeem.

Automatisme is handig, maar om menselijke intelligentie te opwekken zodat ze bepaalde dingen kunnen uitvoeren, dit is moeilijk, en fouten kunnen er altijd in zitten of omstandigheden dat niet voorspeld had kunnen worden. Storm? Boom? of iets gaat tegen de auto aan en de systeem ziet het als een mogelijk crash, hij gaat hard afremmen en zorgt ervoor dat de personen achter hem een ongeluk krijgen tegen persoon A's auto.
Zulke argumenten zijn er altijd. Het probleem is dat als een autonome auto een fout maakt is de reactie "zie je wel", maar het wordt niet vergeleken met de hoeveelheid fouten die mensen maken. Als je duizend ritjes door menselijke bestuurders hebt en 50 krijgen een ongeluk hoor je niemand, maar als die autonome systemen in hetzelfde aantal ritten situatie slechts een ongeluk produceren deugen ze meteen niet. Er wordt altijd met twee maten gemeten wanneer we dingen met onszelf vergelijken. Want wij zijn natuurlijk stuk voor stuk perfecte machines.
Ach, kopieergedrag... ze pakken hetzelfde idee op, en verder werken ze het zelf uit.
Als jij besluit om model vliegtuigjes te bouwen omdat je die bij je buurman zag en het je zelf ook heel leuk lijkt?
Als ik zie dat mensen een kavel kopen en zelf een huis ontwerpen, en ik besluit zelf ook een huis te ontwerpen? wat is daar mis mee?
Google is trouwens bij lange na niet de eerste die hier mee bezig is, ze gooien er misschien wel het meeste geld tegen aan. Alle grote autofabrikanten spelen ermee. Maar ja, de wereld en wetgeving moet er wel klaar voor zijn.
Goede vergelijking met een paard. Die blijven volgens mij ook gewoon de weg volgen in plaats van langzaam in de berm te belanden en dan tegen een boom aan te lopen ;)
Inderdaad. Op zich best suf dat een auto gewoon de berm inrijdt als je even niet stuurt. Ik kan me zo voorstellen dat de 'neutrale' positie van het stuur er een wordt waarbij het stuur gewoon meedraait met de rijrichting zodat de auto gewoon de weg volgt. Ga je met (een beetje) kracht aan het stuur draaien dan moet je toch de controle over kunnen nemen.

Men heeft al iets vergelijkbaars gedaan met het gaspedaal. De auto weet aan de hand van GPS locatie en routekaarten e.d. wat de maximum snelheid is op het stuk weg waarop je rijdt en je voelt een lichte weerstand ontstaan in het gaspedaal als je tegen die snelheid aanzit. Trap je iets harder kun je nog steeds sneller, maar als je dat niet doet dan voel je als het ware dat je tegen de max. snelheid aanzit.

Echter enkele van de leukste scenario's ontstaan pas als de auto het echt helemaal zelf kan:
  • De auto brengt de kinderen naar school
  • Je stapt uit en de auto zoekt een parkeerplaats en parkeert zichzelf
  • Lekker stappen en de auto is de bob
  • Krant lezen of wat werken op je laptop in de auto
Maar gezien alle obstakels die nog overwonnen moeten worden (zowel technisch als juridisch) en de trage voortgang op gerelateerde gebieden zoals spraakherkenning en geschreven tekst herkenning ben ik bang dat het nog wel een hele tijd gaat duren voordat we met de auto naar de stad kunnen om een avondje te gaan zuipen.

EDIT: Ik zag toevallig gisteren op Discovery een aflevering van Don't drive here. Ik zie een geautomatiseerde auto niet ver komen in Delhi.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 26 juli 2014 14:46]

Ja, ik vind de vergelijking met een paard ook een beetje vreemd. Een paard gaat lopen steigeren of weigert door te lopen bij grote objecten met een vreemde kleur. Of slaat op hol...
Een auto compleet zonder stuur zou volgens mij niet realistisch zijn. Er zullen altijd situaties zijn waarin de computer zijn weg niet weet.
Als die auto's er echt komen die helemaal zelf kunnen rijden, dan komt er waarschijnlijk vanzelf een moment waarop ze dit veel beter kunnen dan mensen. Zoveel beter dat er waarschijnlijk zelfs wegen (en/of tijden van de dag e.d.) komen dat je als mens niet eens meer deel mág nemen. Dat zou veel te gevaarlijk zijn.

Ik kan me voorstellen dat het begint met speciale stukken snelweg waar je alleen op mag als je het stuur uit handen geeft. De computer gaat dan 180 rijden en auto's rijden slechts twee meter van elkaar af. Moet er één remmen dan geeft hij een elektronisch signaal door naar achteren en alle auto's remmen gesynchroniseerd af. Zo rijden als een soort trein zou veel brandstof sparen en je zou sneller op je bestemming komen.

Als uiteindelijk met de hand rijden meer iets wordt voor op het circuit dan kan ik me best voorstellen dat je i.p.v. een stuur liever een prettig werktafeltje hebt op die plek waar je een laptop op kunt zetten en je kopje koffie.

* OddesE droomt lekker verder...
Of dat je moet ingrijpen
Toch blijf ik het een raar idee vinden om te denken dat je over een x aantal jaar door een auto wordt ingehaald waar van de ( bestuurder ) een boek zit te lezen of ligt te pitten. :9
Maar zo lang de veiligheid er maar op vooruit gaat, vind ik deze ontwikkelingen prima.
En het gaat er komen, hoe dan ook. En achteraf zullen we denken, hoe hebben we al die jaren die auto zelf kunnen besturen. Bespottelijk :)

Toch blijf ik ook wel met een hoop vraagtekens zitten. Het is nog zo ontastbaar.
Toch blijf ik ook wel met een hoop vraagtekens zitten. Het is nog zo ontastbaar.
Ik vergelijk het met het openbaar vervoer, bijvoorbeeld een trein, daarin zitten mensen ook te lezen, slapen enz. Als je het op die manier ziet is het best voor te stellen.

Of zoiets als de taxi uit Total Recall.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 26 juli 2014 18:11]

ach, jij komt zeker niet veel in het hedendaagse verkeer, hoe vaak je niet mensen ziet lezen en vooral met hun smartphone bezig zijn tijdens het rijden...
Dan zie ik ze toch liever in een auto die de boel in de gaten houd.
Klopt ik ook, daarom zeg ik ook dat deze ontwikkelingen prima zijn. ;)
ach, jij komt zeker niet veel in het hedendaagse verkeer, hoe vaak je niet mensen ziet lezen en vooral met hun smartphone bezig zijn tijdens het rijden...
Indd, ik ben niet erg vaak onder het verkeer.
Maar ik had het meer over het feit dat ze achter over liggen in de stoel, zonder enig zicht op het wegdek.
Ik wordt nu al regelmatig ingehaald door mensen die zitten te lezen, te appen of andere gevaarlijke dingen. Dan zie ik ze toch liever in een auto die de boel in de gaten houd.
Hoezo? Ben nu al auto's tegengekomen waarbij de bestuurder de krant las of op zijn mobieltje aan het twitteren of iets dergelijks was.
Volgens Baidu is het meest belangrijke aspect aan de zelfrijdende auto dat het de veiligheid op de weg vergroot.
Hier geloof ik dus helemaal niks van. In de praktijk zal de zelfrijdende auto altijd interventies van de bestuurder nodig hebben, alleen deze is door het zelfrijdende gedrag niet meer gefocussed op autorijden en grijpt niet of te laat in. Ik voorzie zeer veel ongelukken bij de introductie hiervan, en uiteindelijk een marktfalen op zelfrijdende auto's ivm verzekerings- en of juridische problemen.
In zijn huidige vorm heeft een zelfrijdende auto interventies nodig, klopt. Maar over 10 jaar kan dat al heel anders zijn. Zelfrijdende auto's hebben wel degelijk de potentie om vele malen veiliger dan een bestuurder te worden. Het enige nadeel van computers is dat ze geen creativiteit hebben, mensen kunnen veel en veel beter op 'rare' situaties reageren. buiten dat hebben computers een veel snellere reactietijd, zijn altijd 100% oplettend, kunnen geen alcohol/drugs gebruiken, kunnen d.m.v. sensors zo enorm veel meer informatie verwerken dan de gemiddelde bestuurder en kunnen communiceren met computers in andere auto's (wat veel verder kan gaan dan een handgebaar bij bestuurders).

"Ik voorzie zeer veel ongelukken bij de introductie hiervan, en uiteindelijk een marktfalen op zelfrijdende auto's ivm verzekerings- en of juridische problemen."

Zeer veel ongelukken? Serieus? Je bent wel heel erg pessimistisch, denk je echt dat een zelfrijdende auto niet door en door getest zal worden voor het op de markt komt? Als zelfrijdende auto's met de techniek van 2014 worden geïntroduceerd heb je gelijk, maar het is waanzin om te denken dat dit altijd zo zal blijven.

Zelfrijdende auto's zullen er komen, dat is onvermijdbaar. Of het nu in 2024 of in 2044 is.
Het enige nadeel van computers is dat ze geen creativiteit hebben, mensen kunnen veel en veel beter op 'rare' situaties reageren.
Computers kunnen ook in allerlij ongebruikelijke situaties een voordeel hebben. Er zijn een hoop rare situaties die je in een mensenleven misschien 1 keer mee maakt maar die toch redelijk voorspelbaar zijn en vele malen per jaar voorkomen. Bijvoorbeeld slippen op ijs of de keuze moeten maken tussen een hert aanrijden of de sloot in rijden. Als mens heb je geen tijd om er over na te denken en niet de ervaring om op instinct een goede keuze te maken. Zelfs als je ooit een slipcursus hebt gedaan is er een grote kans dat je in paniek raakt en verstijft.
Een computer kan wel voorbereid zijn op allerlei relatief zeldzame situaties en zal zonder in paniek te raken een afweging maken.

Dat lijkt science-fiction maar het is al gebeurd. Tijdens een DARPA-challenge een paar jaar geleden maakte de bestuurder van een begeleidende, normale, auto een fout waardoor er bijna een ongeluk ontstond. Hoewel de computerauto's de opdracht hadden om zich aan alle verkeersregels te houden besloot de computerauto onmiddelijk om de stoep op te rijden en zo een ongeluk te voorkomen.
Als alle voertuigen onderling zouden communiceren zou het voor voertuigen heel simpel goed te doen zijn om zonder brokken zelfrijdend te zijn. Maar er zijn voertuigen en zelfs andere verkeersdeelnemers die geen capaciteit hebben voor de benodigde apparatuur om automatisch te worden bijgestuurd (bv voetgangers en fietsers). MAW autonome voertuigen kunnen alleen op "afgesloten" wegen (als auto(snel)wegen, provinciaale wegen zonder kruisingen met andere gebruikers enz.).
Daarvoor hebben deze auto's eigen sensoren. De communicatie tussen de voertuigen dient om de efficientie te verhogen, maar tenzij ineens heel het wagenpark communiceert dienen de communicatie-capabele auto's ook rekening te houden met de auto's die het niet kunnen en dus niet alleen met voetgangers en of fietsers. Elk soort verbetering heeft dus zijn eigen usecase en het gaat hem hier om het EN-EN verhaal en niet het OF-OF.

Trouwens dat communiceren tussen de voertuigen gaat door de auto-industrie zelf in de kiem gesmoord worden, tenminste toch als ze een beetje de huidige IT trends volgen. Een Mercedes auto zal beter met een Mercedes auto kunnen communiceren etc... Tenzij de overheid hier tussenkomst zie ik een rooskleurigere toekomst voor het compleet autonoom rijden met eigen informatiebronnen dan het verkrijgen van externe informatie.
net als een paard kan de auto zichzelf besturen en beslissingen nemen, maar als de bestuurder weer controle over de auto wil, dan is dat mogelijk
Dit lijkt mij vooral onduidelijkheid scheppen; iets wat je niet wil tijdens het deelnemen van het verkeer. Je moet als bestuurder de zekerheid hebben dat jouw voertuig reageert zoals je verwacht. Bij beide extremen, i.e. volledig automatisch en volledig handbediening, heb je die zekerheid, en bij puur waarschuwende of (iets minder) bij-gevaar-uitwijkende systemen weet je als bestuurder ook dat jij het voor het zeggen hebt. Het 'kan alles' concept van Baidu lijkt mij dan ook uitnodigen tot situaties waar de bestuurder denkt dat de auto autonoom rijdt, terwijl dit niet het geval is.
We hebben nu toch ook al gedeeltelijk zelfrijdende auto's? Neem cruise control, dat neemt een deel van het rijden over en schept geen onduidelijkheid, je weet precies wat je kan verwachten.
Toerist: "ik wil naar de amerikaanse ambassade, auto"
Auto:" sorry, dit mag niet van de regering. U heeft foto's gemaakt van de chinese tanks. Ik rij wel naar de rechtzaal" :+

De Chinese overheid controleert al iedereen in china. Nu kunnen ze ook beslissen waar mensen heengaan? (En mensen in de auto afluisteren). Ik zeg niet dat dit alleen in china gebeurt, maar me lijkt het wel een eng scenario.
Daar heb je geen zelf rijdende auto voor nodig. Snelwegen hangen al vol met camera's en matrixborden die de meeste mensen gedwee opvolgen. Niets staat een overheid in de weg meer van die camera's en borden op te hangen.

In China wordt er inderdaad iets agressiever gebruikt van gemaakt dan in Nederland. Zo zie ik op de matrixborden regelmatig berichten als "Bestuurder van auto met kenteken XYZ rijd levensgevaarlijk."

Berichten dat iemand zich bij de politie moest melden heb ik nog niet gezien :P
Wat kopieergedrag aangaat, ook google is niet origineel al ca 30 jaar geleden is DARPA een initiatief gestart voor autonome legervoertuigen, misschien heb je weleens op Discovery zo'n DARPA challege gezien.

DARPA heeft ook het ARPA net bedacht, de voorloper van ons huidige internet.

Leuk filmje ter illustratie https://www.youtube.com/watch?v=gXnDKGhg_j4

https://www.youtube.com/watch?v=P0NTV2mbJhA

[Reactie gewijzigd door JRvP op 26 juli 2014 14:35]

Erg leuk dat je DARPA aanhaalt. Vooral het tweede filmpje is ontnuchterend.

Eén van de voertuigen kan niet starten omdat een groot beeldscherm in de omgeving teveel storing geeft. Een ander voertuig raakt (een stukje) van de weg en komt niet op het idee om even een paar meter achteruit te rijden om zo zijn weg te hervatten. Een derde voertuig rijdt de start uit en gaat meteen de fout in met een hele vreemde bocht. Tenslotte probeert een voertuig een andere in te halen en botsen ze heel suf met 3 km/u of zo tegen elkaar aan.

Als je het geheel zo bekijkt is het alleen maar indrukwekkend omdat je weet dat er geen bestuurders inzitten. De voertuigen rijden allemaal tergend langzaam en maken desondanks de ene na de andere fout. Als deze bestuurd waren geweest door mensen dan waren de chauffeurs stuk voor stuk goede kandidaten voor 'De Slechtste Chauffeur van ...'. Jij en ik springen in onze auto en rijden ze lachend allemaal voorbij en eindigen als eerste, zelfs als we tegelijkertijd met onze telefoon zitten te spelen. :+
Wel goed dat iedereen ermee bezig is. Hoe sneller hoe veiliger dit is.
Je geeft je auto bestemming Parijs en rijden maar. Lekker makkelijk toch?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True