Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 151 reacties

Audi heeft aangekondigd dat het in zijn auto's zowel ondersteuning voor Googles Android Auto zal inbouwen, als Apples CarPlay. Vanaf volgend jaar moet de Audi-software de diensten van Google en Apple ondersteunen.

Volgens Audi worden de belangrijkste functies geïntegreerd in de Multi Media Interface die de autofabrikant zelf heeft ontwikkeld. Waarschijnlijk kunnen gebruikers kiezen of zij met de op Android of iOS gebaseerde software willen werken door respectievelijk een Android- of iOS-smartphone aan te sluiten in de auto. Vanaf volgend jaar moeten Android Auto en CarPlay geïntegreerd zijn in de autosoftware van Audi, maar het is nog niet duidelijk om welke modellen het precies gaat.

Google kondigde zijn Android voor in de auto aan op de ontwikkelaarsconferentie I/O die deze week werd gehouden. Apple maakte CarPlay al in maart wereldkundig. Het openstellen van de mobiele besturingssystemen voor andere doeleinden dan smartphones en tablets is onderdeel van de ambitie om zoveel mogelijk gebruikers te genereren.

Android Auto en CarPlay bevatten functionaliteit die is toegespitst op gebruik in de auto. Zo kan er gebruik worden gemaakt van kaartendiensten en multimedia, terwijl bediening onder andere met de stem mogelijk is. Er zijn vooralsnog geen auto's op de markt die Android Auto of CarPlay aan boord hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (151)

Volvo zal de nieuwe XC90, die eind dit jaar leverbaar wordt, ook met beide systemen uitrusten.
Klopt, dit is al bekend vanaf de aankondiging van Ios en Android in car.
Ik verwacht dat héél veel andere autofabrikanten die QNX-automotive gebruiken. Precies hetzelfde gaan doen. Uiteindelijk zijn zowel apples carplay en Androids-Auto een skin over het QNX platform, met daarnaast een extra interface om beeld van de telefoon op het auto-systeem te displayen.

Grappige is dat Blackberry zelf, eigenaar van QNX hun eigen telefoons nog niet ondersteund met hun in-car systemen.
Ik verwacht dat QNX een API aan biedt voor derden en support voor remote display ondersteunt voor zowel iOS als Android.

De auto telemetrie sensoren worden door QNX via de API aangeboden en iOS/Android maken daar gebruik van. Vervolgens zullen de respectievelijke mobile OS-en er wat bewerkingen mee doen en naar het remote display sturen dat dan weer door QNX opgevangen wordt.

De bestaande iOS/Android diensten kunnen ook via het remote display afgebeeld worden. Hoe het met scherm touch input gaat weet ik niet precies, maar zou best kunnen dat QNX de veegbewegingen ook via de remote display driver afhandelt.

Kwestie van tijd dat ook Windows Mobile hetzelfde kan gaan doen, eventueel levert MS de QNX remote display driver.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 28 juni 2014 12:49]

Dat lijkt mij niet, gezien Windows Mobile al enige tijd ter ziele is. Windows phone doet het allicht wel.
Hoe kom je aan deze informatie?
Ik kreeg het idee dat Android Auto in ieder geval gewoon linux is, ik heb in ieder geval nergens anders kunnen vinden.
http://qnxauto.blogspot.n...udi-mmi-framework-to.html
Gewoon vanaf de QNX blog

En nog een ander interresant artikel:
http://www.zdnet.com/blac...auto-industry-7000027169/

[Reactie gewijzigd door padrini op 28 juni 2014 12:42]

Je kan het indirect afleiden uit de lijst van ondersteunende merken van android-car die nu allemaal qnx afnemers zijn.

Direct staat het in verschillende bronnen:
Audi's implementation of Android Auto will see it baked into the existing MMI in-car system, with drivers seeing a prompt when they connect up a compatible Android smartphone. It's important to remember that Android isn't taking over all of the running, Audi still has its own proprietary system underneath Android Auto run on the QNX operating system.~androidcentral
BlackBerry's QNX, a Unix-like operating system for embedded devices, powers roughly 50% to 70% of all automobile infotainment systems. Auto manufacturers modify QNX for their own vehicles, in the same way that Samsung, HTC, and Sony can modify Android's appearance for their handsets. QNX is easy to develop apps for, since it is compatible with Java, HTML5, OpenGL, ES, and Android packages. Since QNX is so flexible, it has attracted just as many partners as the OAA.

Therefore, rather than develop a full system to compete against QNX, Google's OAA partners will run Android Auto on top of QNX, meaning that the app will merely "take over" as the car's infotainment interface. Apple's CarPlay also runs on top of QNX.~fool.com
Blackberry partners to offer infotainment system in digital instrument clusters
~computerworld
Android Auto en CarPlay zijn functies van je Android/iOS apparaat. Het systeem in je auto hoeft dat alleen maar te ondersteunen, het is er zelf niet echt een onderdeel van. In feite wordt je autoradio straks een soort veredelde afstandsbediening van je telefoon.
En een belangrijk reden hiervoor is dat Blackberry QNX als enige een RTOS is (iig tussen Android/iOS) en dat is in een auto systeem een must-have!

[Reactie gewijzigd door HakanX op 28 juni 2014 17:09]

WindowsCE/Embedded is dat ook. Dus?
Vergeet niet dat de auto toepassingen BOVENOP een OS draaien.
Net als Here Auto bijvoorbeeld. En dat is zelfs een veel verdere implementatie als de android/ios versie heeft laten zien.
Ja Windows CE is dat ook en daarom zijn hun ook een speler in de markt. Alleen kun je in enkele berichten hier al zien dat mensen niet tevreden zijn met Windows CE+ toepassing erboven op gaat niet soepel.
Waar ik op doelde is dat Android en iOS niet losstaand kunnen werken omdat die geen RTOS zijn en dus verplicht zijn boven ander OS te draaien. QNX heeft met BB10 bewezen hoe sterk het daarin kan zijn.
En dat is QNX ook niet. Moet te vroeg ontwikkeld worden en zal al snel achterlopen op hardware/software ontwikkelingen. En het is een auto.
Daar spelen meer zaken mee als met een huis en tuin systeem.
Bijvoorbeeld. De radio is bij Pioneer systemen eerder paraat als met een QNX systeem. Ten minse degene waar ik mee heb mogen spelen. En die is uiteraard later paraat als een aloude simpele AM/FM Radio. Voor wie zich dat nog kan herinneren. Heb een paar maanden geleden trouwens met een nieuw Windows 8 Embedded (nwe CE zeg maar) systeem mogen spelen (nog geen produktie systeem) en die was al veel sneller als CE of QNX. De toekomst ziet er dus beter uit.
Waarom zou het infotainment een RTOS moeten hebben? Motormanagement jazeker, maar daar draait een echt embedded RTOS. Maar je navigatie systeem hoeft dat natuurlijk niet te hebben. Dat moet stabiel zijn, snel opstarten, vlot reageren.
We moeten achter dit Android auto en Apple Carplay niet teveel zoeken het zijn vrij simpele applicaties op je infotainment systeem die de gekoppelde telefoon toestaan informatie te tonen die op de telefoon genegeerd wordt. En dat laatste is nieuw. Eigenlijk wordt gewoon de display en touchscreen van het infotainment aan de telefoon aangeboden.
Ik verwacht er eigenlijk niet veel van, navigeren doen de fabrieksystemen vaak beter dan de apps op de telefoon. Ook hebben de fabrikanten vaak een bedienconcept met haptische feedback door een centrale knop in de middenconsole. Dat werkt tijdens het rijden wanneer je de ogen op het scherm hebt nog het beste. Android Auto en Apple carplay zal in de praktijk waarschijnlijk vooral een veredelde spotify client blijken te zijn.
Thanks voor de info! Ga ik eens opzoeken, inderdaad bizar eigenlijk
Microsoft loopt weer achter en krijgt geen ondersteuning?
Het concept van Microsoft werkt gewoon via MirrorLink, een technologie die al een paar jaar bestaat. Kans is groot dat Audi dit ook gaat ondersteunen.
Hier laat Microsoft al een demo zien van hun nieuwe Car-systeem gebaseerd op Mirrorlink:

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2014/2-511
Inderdaad, en HTC heeft blijkbaar ook al iets vergelijkbaar. Zal wel ongeveer op dezelfde manier werken veronderstel ik.

http://youtu.be/6J5KNaaVRoQ
Moet wel erbij zeggen dat het érg sloom reageert. Wordt dat verbeterd?
Dat is mij inderdaad ook opgevallen, de interface hapert enorm en video is er eigenlijk niet op te bekijken. Het lijkt toch echt wel aan het systeem in de auto te liggen en niet aan de software op de smartphone. Dat is juist iets waarvan ik dacht dat het nu definitief verleden tijd was, met de komst van dit soort oplossingen. Ik hoop dat zowel Google als Apple (en natuurlijk de deelnemende fabrikanten) hier voldoende aandacht aan besteden.
MirrorLink = VNC over USB. Vertraging hangt dus af van hoe goed/slecht VNC werkt...
Vroeg ik me ook al af. En dat terwijl WIndows in de auto al veel langer bestaat, onder een iets andere naam. Sterker nog, je merkt het niet eens. Ze zijn gewoon erg slecht in marketing. Het lijkt nu of Apple en Android "de eerste zijn".
Lol. Microsoft is niet slecht in marketing, maar hun product is gewoon heel slecht.

Ze hebben nu microsoft windows automotive embedded. Wat draait op verouderde CE programmatuur. (in mijn fordiaanse jag rete-traag is). Ze hebben met wae nog maar 4 klanten(ford,kia,fiat nisssan) waarvan de grootste(ford) is weggelopen naar qnx.

Dit windows voor auto's is gewoon technologisch niet geschikt voor zulke snappy interfaces. En het ce windows is niet hetzelfde als de modernere Nt kernels in hun telefoon.

Maar voor ms is er licht aan de horizon, want ze willen om Blackberries qnx in te halen hun nieuwe auto-os laten draaien op een NT programmatuur.
Het product wat jij aanhaalt is niet courant en wordt ook door MS helemaal niet neergezet als in-car-entertainment.

Microsoft focust zich nu op het al bestaande mirrorlink en probeert daar mee samen te werken.

Zie ook: http://www.techrepublic.c...rking-with-windows-phone/

Ik kan dan ook totaal niet blij zijn met de nu in opkomst zijnde standaarden. Zowel Apple als Android zullen niet open staan voor andere merken. Dus kunnen we straks weer kiezen voor 4 verschillende in car entertainment systemen. En bij 2de hands verkoop gaat weer meewegen welk systeem dat is. En daarnaast krijg je een vendor lock-in van jewelste. Geef ons gewoon 1 systeem voor alle toestellen. Bijvoorbeeld zoals Mirrorlink.
Het sync waarnaar je verwijst draait dus op
"Operating system: Windows Embedded Automotive."
Op een CE systeem :X
Ik heb het nu in mijn auto, en het is traag, en het heeft theoretisch wél veel functies, maar door instabiliteit en traagheid komen die niet uit de verf.
Schijnbaar is dat niet een probleem alleen in mijn wagen maar ook bij anderen. Vandaar dat geen van de merken uit het hogere segment er nog gebruik van maakt.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 28 juni 2014 16:02]

Ik heb die Windows Automotive als onderdeel van Fiat Blue and Me ook gehad. Onduidelijk wie ik als schuldige moet aanwijzen, maar er was 1 USB stick die het goed deed, en als ik mijn telefoon aansloot als USB-Storage dan crashede het hele systeem, wat alleen op te lossen is door de motor uit/aan te zetten, ook na loshalen werkt zelfs de radio en dergelijke niet meer.
Gelukkig zat er een AUX aansluiting op, dus in de praktijk gewoon mijn telefoon via die plug aangesloten voor muziek, wat wel een beetje 'lullig' is als je stuurwielbediening hebt voor een mediasysteem.
Ik had het ook in mijn fiat 500 cabriotje en het was een drama. Liep constant vast, bluetooth werkte soms gewoon niet meer en moest ik weer naar de dealer voor een harde reset etc. Ze hadden beter dat Windows logo op het stuurwiel weg kunnen laten want het was geen goede reclame voor MS. Ben in dat opzicht blij dat ik een andere auto heb met een wat degelijker systeem, al is dat ook nog voor verbetering vatbaar. Al die in car media systemen zijn overigens niet echt super of het nou windows of qnx is. Ik persoonlijk kijk wel uit naar een echt cool systeem van Apple of Google...
Tuurlijk niet /s
Bijna allemaal dus. Als ook bijna alle losse head unit fabrikanten zoals Pioneer.
Maar who cares wat de basis is, als het maar snel en fucntioneel is. En dat is Windows Embedded 8 zeker. Nog niet meegespeeld zeker?
Je roept m.i. te vroeg.
Ik rijd BMW =QNX software maar daar jan je toch gewoon zowel Android als iOS op aansluiten.
Het doet er dus niet toe welke software er in de auto draait.
Vergelijk het een beetje met je iPhone, iPad of zo aansluiten op je Windows PC. Werkt toch ook gewoon?
Voor QNX is het commercieel interessant om zo veel mogelijk telefoons te ondersteunen, maar waarom zou Google moeite doen om iPhones en Windows Phones te ondersteunen?
Omdat de autofabrikant uiteindelijk de keuze bepaald. Dus Audi die allebei de systemen ondersteunt. Als Apple of Android alleen hun eigen toestellen zouden ondersteunen dan trapt daar geen enkele autofabrikant im.
Als ik het goed lees en het artikel het goed weergeeft is het software van Audi die beide platformen ondersteund. En dat is niet zo verwonderelijk. De software omvat veel meer dan wat iOS of Android kan bieden. Bijna alle electronica in de auto wordt tegenwoordig softwarematig bediend.

En geen fabrikant die zo gek is als basis van die software Android of iOS te nemen.
En geen fabrikant die zo gek is als basis van die software Android of iOS te nemen.
Jawel hoor. Volvo Sensus is op basis van Android. Ook Audi wil voor sommige dingen Android inzetten. Niet vanwege de UI (die is niet zo goed of mooi) maar vanwege de mogelijkheid applicaties van de remote op de auto te zetten. Daar kun je als fabrikant het infotainment mee up to date houden en aan nieuwe features geld verdienen.
Microsoft focust zich nu op het al bestaande mirrorlink en probeert daar mee samen te werken.
Microsoft probeert altijd "samen te werken" als ze aan de verliezende hand zijn.
Bij protocllen waar ze de dienst uitmaken proberen ze deze zo sloten mogelijk te houden. SMB, office protollen, doc, ppt (ook deze componenenten in het *x , bv doc in docx, formaat) MAPI etc.

Opmerking Mirrorlink is een Nokia en geen Microsoft ontwikkeling!
Ik kan dan ook totaal niet blij zijn met de nu in opkomst zijnde standaarden. Zowel Apple als Android zullen niet open staan voor andere merken.
Niet anders dan Microsoft in de zelfde positie.

IMO moet de autoindustrie de handschoen oppakken. Om een open protocol te ontwikkelen dat in alle auto's werkt.
Bijvoorbeeld via GENIVI.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 29 juni 2014 15:05]

Opmerking Mirrorlink is een Nokia en geen Microsoft ontwikkeling!
Heb ik nooit gezegd, ik zeg dat Microsoft deze techniek wil gaan gebruiken voor hun toekomstige implementatie.
Niet anders dan Microsoft in de zelfde positie.
Wel waar, Microsoft gebruikt een open systeem waar je gewoon op kan licenseren (mirrorlink) om hun techniek in te zetten. Ook al is het niet bevestigd, ik denk dat dit een vrij gesloten systeem gaat worden.
Ford weggelopen naar QNX? Vooralsnog krijgt de nieuwe focus (modeljaar 2015, vanaf Q4 dit jaar bij de dealer) nog altijd sync 2, en dat is Microsoft.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 28 juni 2014 12:42]

Niets bevestigen, waren ook toen rumors.
http://www.cnet.com/news/...erry-isnt-necessarily-in/

anders is dit ook een duidelijke bevestiging dat Ford Windows blijft gebruiken.

Dus, wie weet.
Hou toch op met je rant en geruchten aannemen voor feiten.
Alle huidige head up display systemen zijn traag vergelijken met smartphones.
Worden vroeg gebouwd en lopen dus achter. Heeft niets specifiek met WindowsCE te maken. Zoals ook het android Pioneer systeem traag is.
Ook nu is het maar de vraag hoe snel het systeem gereed voor aktie is.
android auto heeft al de verplichting van een usb aansluiting. In 2014..
Enne Windows CE is ook NT kernel gebaseerd. Aleen een oudere. Blijkbaar heb je wat gemist.
Er is al eventjes (weet niet hoe lang) Android spul te koop van Parrot. Zit een vette schil van hunnie overheen, maar je kunt er ook eigen apps op zetten. Volvo heeft dat heel even overgenomen in de 2014 V40, maar ik geloof dat ze er alweer vanaf gestapt zijn. De V60 heeft het ineens niet meer. V40 nog wel geloof ik. Maar Volvo had er van alles aan gedaan om het systeem zo goed mogelijk dicht te kitten. Kon je op de Parrot versie nog eigen software installeren; bij de Volvo is dat afgesloten. Inmiddels is ie alweer geroot, maar het had handiger geweest als ze het beter gedaan hadden.

Evengoed is dat natuurlijk niet hetzelfde als een speciaal auto-systeem, ondersteund vanuit Google. Wat er tot nu toe was, komt neer op standaard Android met een alternatieve launcher en wat widgets.
Heeft weinig met marketing te maken, als het op hardware apps aankomt, is Microsoft met zijn WP platform nergens.

Android en iOS woekeren uit naar allerlei hardware, van thermostaat, naar audio/video, auto's, horloges, accessoires, the list goes on. Meestal is er geen WP app, fabrikanten vinden de 96% marktaandeel die Android en iOS afdekken genoeg.
En voor Windows Phone en Windows 8 ook. Alleen dan vaak via 3rd party apps, die vaak ook nog een stuk beter zijn. Maar waar jij op doelt heeft natuurlijk niets te maken google/apple/microsoft in de auto.
Microsoft moet eerst iets hebben om af te kraken en een jaar later zal het kwartje wel weer vallen en gaan ze zelf ook maar zoiets ontwikkelen....

OT: Lijkt me een goede zet van Audi. Ik ben heel erg benieuwd welk platform meer gebruikt gaat worden. In het begin is het natuurlijk afhankelijk welk platform de gebruiker op zijn smartphone heeft. Vermoed dat dat bij Audi meer richting IOS gaat dan Android.

Ben heel erg benieuwd wat beide systemen in de toekomst brengen en hoop dat er snel vergelkijkbare aftermarket oplossingen komen. Niet iedereen kan een nieuwe auto kopen/leasen
Ieder auto-merk zou eigenlijk de klant de optie moeten kunnen bieden voor iOS en/of Android.
Auto's gaan kopen op basis van of ze uw geprefereerd systeem gebruiken is immers helemaal gek, je gaat toch niet merk A links liggen omdat ze enkel iOS ondersteunen terwijl je graag Android in je wagen wilt gebruiken.

Het beste zou zelfs zijn dat de ondersteuning voor Carplay en Android Auto gezamenlijk aangeboden wordt door het merk (in 1 pakket). Als je een iPhone hebt en de vrouw een Android, of er wordt een jaar later overgestapt naar het andere systeem, is het maar al te zot dat je wagen slechts 1 systeem ondersteund. Enkel als merken beide systemen ondersteunen zie ik deze smartphone/auto relaties groeien. Als het een doolhof wordt/blijft van exclusiviteit gaat het allemaal een stille dood sterven vrees ik.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 28 juni 2014 12:58]

Niet mee eens... het systeem zou juist compleet onafhankelijk van het OS moeten zijn, een compleet universele standaard waar in principe iedere fabrikant die de standaard implementeert verbinding kan maken. Ik zie ook niet waarom dit alleen voorbehouden zou moeten zijn aan telefoons of tablets... waarom geen laptops of mediaspelers? Daarom volledig universeel zodat er een hele markt omheen kan groeien.
100% eens. Jannes denkt eerder alleen aan zijn eigen situatie.
Laten Google/Microsoft/Apple/BB e.a. samen aan 1 tafel zitten en dit gewoon voor ons voor elkaar krijgen.
Zelfs dat bedoel ik nog niet eens... de (auto)industrie moet met een eigen standaard op de proppen komen, of iig een onafhankelijk partij. Juist echt helemaal en totaal niet aan de telecomfabrikanten overlaten, zie maar bijvoorbeeld hoe dat ging met het nieuwe ontwerp van de SIM. Dat is nog redelijk vers en was basically een eenvoudig onderwerp waar men overeenstemming kon vinden... nou laten ik het erop houden dat er van alles is gebeurd maar een stap dichter bij elkaar zijn ze nou niet bepaald gekomen. Wat dat soort dingen betreft heb ik echt 0,0 vertrouwen in de grote jongens als Apple, Samsung, Microsoft... die willen elkaar liever de loef afsteken dan echt het gemak van de consument in het vizier hebben.

Als het 1 mooie standaard wordt dan heeft echt iedereen er baat bij... autofabrikanten hoeven niet tig verschillende systemen aan te bieden, ook software hoeft niet tig verschillende platforms te ondersteunen... maar uiteraard het allerbelangrijkste is dat het voor de eindgebruiker geen ene donder uit maakt wat voor een toestel er in de zak zit... je telefoon 'personaliseert' je wagen. Ik zie dat soort dingen ook veel breder dan alleen entertainment als ze het slim aanpakken... je kan op die manier iedere auto naar jouw gelieven automatisch gaan instellen.
Het cerificeren van een dergelijk open systeem is een nachtmerrie en ik denk dat geen enkele fabrikant zijn vingers daaraan zal willen branden.
"je gaat toch niet merk A links liggen omdat ze enkel iOS ondersteunen terwijl je graag Android in je wagen wilt gebruiken."

Nou...dat weet ik nog zo net niet. Rij nu BMW, een merk dat tot toe allen iOS bij de wat meer exotische functies ondersteunt. Mochten ze besluiten dat iOS bijkans verplicht wordt om radio en navigatie ed fatsoenlijk te gebruiken, dan is het geen BMW meer voor mij. Maar ik zie ze zo'n blunder niet maken.
En welke software draait er op je BMW? Juist QNX. Dus als dat iOS apparaten toelaat kan dat ook met Android. Omgekeerd zal ieder OS is de auto "praten" met eender welke tel.
Volgens mij, zijn ze als bezig met een nieuw systeem gebaseerd op Windows phone 8.
We zullen dat snel zien of dat waar is? Want MS heeft aankomende week weer een persconferentie. ;)
Windows Embedded Automotive 7

Wel opletten Tweakers redactie
Ik denk dat IOS en Android een heel groot deel van de markt hebben. Anders kan je ook klagen over Linux, Firefox en alle andere mogelijke OS'sen die je op een telefoon kan vinden.
Met iOS en Android, heb je wel 90% van de smartphone markt te pakken, en dat is toch waar het om gaat het koppelen van je smartphone met de auto.
Microsoft loopt voor.

wet van de remmende voorsprong
MS heeft een van de beste imago's op deze wereld. Op welke wereld leef jij?
MS heeft het imago van het maken van saaie kantoorsoftware. Nagenoeg alles wat ze daar buiten doen zijn ze niet bijzonder succesvol in.
Voor jou. Je kent de Xbox niet? Je kent Skype niet? Je kent Hotmail/Outlook.com niet. Kijk eens breder. Of zoals deze survey uitwijst. Van januari dit jaar.
Microsoft is the top consumer technology brand name in the U.S. says Forrester Research.
http://www.phonearena.com...orrester-Research_id51232
Microsoft beat out the other tech names thanks to a high trust ranking among all age-groups.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 28 juni 2014 22:18]

XBox is zowat de enige uitzondering. Hotmail/Outlook valt onder saaie kantoor software. Skype grenst daar aan en is daarnaast een overname (recent). Hotmail is ook een overname trouwens en is in het Web 2.0 / smartphone / twitter / facebook tijdperk behoorlijk downhill aan het gaan.

Ze weten het zelf ook. Het merk 'Microsoft' zie je in kleine grijze lettertjes onderin staan bij www.bing.com . Hun merk voor consumenten was Live.
Ook op de website voor Windows Phone word 'Windows' als merk gebruikt, niet eens Microsoft, http://www.windowsphone.com/nl-nl . Al is daar Microsoft 'iets' prominenter.

De enige uitzondering tot nu toe is Nokia, http://www.nokia.com/nl-nl/ . Misschien omdat Nokia al jaren downhill aan het gaan was, dat Microsoft dacht dat hier Microsoft toch een merknaam is die meer vertrouwen wekt.

Forrester is een bekend instrument van Microsoft's marketing afdeling, http://techrights.org/wiki/index.php/Forrester / http://techrights.org/2014/01/15/microsoft-mass-propaganda/ . Zij hoaxen al decennia leuke onderzoekjes bij elkaar voor Microsoft, een beetje de Maurice de Hond van de VS.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het puur over het merk Microsoft. Niet over de kwaliteit van hun producten.
Daarnaast zie ik het ook nog wel goed komen met ze, Windows Phone zit wat ik er van gezien heb erg goed in elkaar. Begint ook al een beetje te verkopen en daarmee kunnen ze misschien wel weer binnenkomen als 'fun' en ook hun imago wat verbeteren doordat dat ook een mooi platform is om hun eigen producten te promoten/pushen.

[Reactie gewijzigd door thegve op 29 juni 2014 00:48]

Buiten het feit natuurlijk dat Microsoft al jaren in auto's aanwezig is. Jij denkt Apple en Google komen met een product voor in de auto, dus Microsoft zal dat wel niet hebben. Microsoft loopt helaas voor jou op vele fronten voor en heeft, zoals je toch zou moeten weten, veel meer producten op de markt als Apple en Google bij elkaar. Microsoft loopt alweer een tijdje mee.
En dat hij het niet weet terwijl hij een Tweaker is geeft ook het pijnlijke punt aan van MS.
3x3 geeft ook aan dat het traag en instabiel is. Dat lijkt dus op het Windows Mobile scenario. Daar was MS er ook veel eerder mee dan Apple en Google met iOS en Android, maar hun implementatie liet te wensen over voor de gebruikers. Datzelfde is nu hier ook weer het geval.
Huh? Dus een tweaker weet iets niet en dat is pijnlijk voor Microsoft? 8)7
Het gaat nota bene om het OS waarop iets draait.

En dat je enkele tweaker ervaring als feit aan haalt, is een 'mother of all fuck ups'.

Maar ja, het past wel mooi in je Windows bash straatje. Wie houd wie voor de gek :X

Oh ja, we hebben Windows Phone en dat draait soepeler als Android op lower spec phones. Waar is je punt nu gebleven? Garantie uit het verleden? Yep, moved to /dev/null ;)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 28 juni 2014 19:16]

Windows Phone draait niet soepeler als Android (soms wel, afhankelijk van toestel/skin), maar ze waren er wel veels te laat mee.
Heeft niks met bashen te maken, ik zet alleen de feiten op een rij. WP was laat en dat lijkt voor een echte (goed werkende) auto interface van MS opnieuw te gelden. Ze waren in feite wel het eerst, net zoals met Windows Mobile (eerder dan iOS en Android) en Windows op tablets (eerder dan iPad) maar het zijn Google en Apple die als eerst iets afleveren wat echt goed en lekker werkt.
En Microsoft volgt daarna.
Maar er was een tijd dat iedereen het slikte dat Microsoft je gewoon rommel verkocht en die tijd is nu voorbij. Mensen willen iets dat werkt dus kiezen ze niet meer voor Windows. Microsoft was ook de eerste met tablets en je moet eens zien hoever ze daarmee zijn gekomen. Nergens omdat ze totaal niet wisten hoe een consument met een tablet zou omgaan. En dat is het grote probleem van Microsoft. Microsoft weet niet wat de klant wil. Microsoft loopt niet al een tijdje mee, Microsoft loopt gewoon nog steeds jaren achterop, zover zelfs dat niemand nog rekening houdt met Microsoft.
Net als Google en Android in de Enterprise? Of heb je daar ook geen ervaring mee. Je weet half niet waar je het over hebt..
Waar moet ik kijken dan? Of is het bij die paar MKB bedrijven?
Apple heeft niet eens servers, geen virtualisatie platform, geen eigen mail server, geen eigen database server, geen soort Active Directory, geen ERP enz enz.
Je moet wel een grapje maken, want als dit een serieuze opmerking van je is, tsja, dan hebben we wel een HELE grote hamer nodig 8)7
Je hebt hier wel gelijk Tweaker1234. MS is zeker niet dood in bedrijven. Wel worden steeds vaker (gedeeltelijk iig) Apple en Google producten gebruikt. Dat lijkt me alleen maar prima, dan moet MS zich ook weer verder verbeteren.
Is het straks ook zo dat je module in de achter niet goed genoeg is voor een nieuwe versie van Android of Apple?

Wat we nu zien is dat veel Android toestellen niet op de huidige / laatste model draait (4.4.4)

Straks krijg je dit bij auto's en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Wat te denken als Apple z'n connector weer eens verandert?
Android is een simpele mini-usb, Apple heeft z'n eigen systeem en dat hebben ze in het verleden al eens veranderd en dan heb je dus met een nieuwe telefoon/ipod niks meer aan je oude apparatuur.

Bij Android is het denk ik een kwestie van wat software upgraden en dan is het gefixed.

[Reactie gewijzigd door SiGNe op 28 juni 2014 16:04]

Nou niet doen of Apple de connector zomaar even veranderd. de vorige connector heeft 10 jaar lang meegedaan. (en verloop stukje helpt je nog steeds uit de brand) Ben je met USB dan werkelijk beter af?
Maar connectivity van Carplay kan straks ook gewoon draadloos, dus die connector is niet van groot belang.
Ik denk inderdaad dat je met USB beter af bent, want die Apple connector is natuurlijk feitelijk gewoon een USB connector met een andere stekker.

Die stekker doet niets dat USB niet kan, dus de noodzaak voor een aparte stekker ontgaat mij volledig. Dan heb ik het nog niet over het feit dat alle andere merken een universele conector gebruiken en Apple de enige is die daar van af wijkt.

Ik vermoed dat het iets met licenties te maken heeft.. Apple vereist licenties voor iedereen die iets met een Apple Dock Connector wil doen, en dat maakt het een cashcow. Niet echt positief voor de eindgebruiker in ieder geval
De huidige USB aansluitingen zijn bepaald niet future proof en hebben wel degelijk nadelen t.o.v lightning het is niet zomaar een usb connector met een andere stekker. Je weet nu al dat er straks een nieuwe USB stekker komt welke eigenschappen heeft welke op de lightning stekker lijkt. Lightning heeft 8pins vs 5 pins bij micro-usb, adaptive (Dynamische) aansluiting en biedt meer power. 9watt vs 12 watt. Micro-usb zou een domme zet van Apple zijn geweest. Face-it micro-usb is al een verouderde stekker. Micro-usb ondersteunt geen USB 3.0, daarvoor krijg jij straks weer lekker een andere stekker. Lightning gebruikt nu weliswaar USB 2.0 maar er is geen noodzaak om de stekker te veranderen om toekomstige USB versies te ondersteunen.
Vergeet ook niet dat lightning op accessoires meer mogelijkheden biedt dan micro-usb kan bieden.

Je kan het proberen te zien als een cashcow, je zou ook misschien kunnen zeggen dat Apple geen genoegen kon en wilde nemen met de huidige USB stekkers en simpelweg een beter doordachte aansluiting op de markt heeft gezet. micro-usb en mini-usb zijn ook ongelooflijk ongelukkige aansluitingen om accessoires op aan te sluiten. Kwaliteit en gebruiksgemak van de lightning stekker is een stuk hoger. Ik kan me moeilijk voorstellen dat hier iemand is die micro-usb een fijne aansluiting vindt.

Het is grappig dat iedereen roept dat Apple de standaard zou moeten gebruiken, maar iedereen weet ook wel dat de huidige usb aansluitingen en techniek de meest ongelukkige zijn en het simpelweg geen optie is.
af en toe heeft Apple inderdaad geen boodschap aan de standaard, maar veelal hebben ze ook een plausibele reden of komen ze met een betere oplossing.
Je zet USB nu wel heel zwart-wit negatief neer. Het is niet dat micro-usb nou zo'n ramp is want dat is het niet. Het werkt prima. Je hoort er feitelijk ook niemand over klagen behalve appelaars. Feit is dat we zo min mogelijk verschillende stekkers wil hebben en met appels way hebbben we er weer 1 bijgekregen. Naast dat apple zelf ook al onlangs geswitched is.
Laten we hopen dat met USB3 al het oude weg kan. Kwa En dat USB2 en Apples standaard. Wat betreft de techniek en aansluiting kan het dat al. En dan 1 standaard. Zeker als je bijvoorbeeld bij android auto USB verplichting is. Dan dus maar 1 type aansluiting nodig. Want laten we wel wezen. Android is veeeeeel groter als iOS. En Windows is veeeeeeel groter als MacOS. Alleen al daardoor zal USB3 leading zijn.
USB zelf werkt prima, maar ga jij beweren dat micro-USB een fijne stekker is? En denk dan vooral aan acessoires hoe je daar zo'n smartphone in moet plaatsen. De wattage is zeker wel een probleem, ik ben toch wel blij dat ik met 1 kabel vlot alles kan aansluiten en op kan laden incl een iPad.
Micro-USB voldoet gewoon niet voor datgene wat Apple eiste. Don't blame Apple vanwege de tekortkomingen van huidige USB aansluitingen.

Ik zet USB inderdaad zwart neer, maar dat is dan ook vanwege die rommel van aansluitingen. Ik heb al genoeg USB kabels en als je dan vervolgens ziet waar ze bij USB 3 meekomen (stekker er aanplakken).
Ik hoop dus op een stekker gelijk aan lightning
Wattage is geen probleem. Je loopt te zoeken.
?? te zoeken? Het is een algemeen bekend issue met micro-usb. Voor smartphones is het geen probleem het was altijd een flink probleem voor tablets welke meer power nodig hebben.
Het is een algemeen bekend issue met micro-usb.

Ik loop niet te zoeken, ik probeer alleen duidelijk te maken dat micro-usb bepaald niet ideaal is. Velen zouden graag zien dat Apple deze standaard gaat ondersteunen, maar daar zouden ze veel voor moeten gaan inleveren en men zou dan al een zo goed als obsolete stekker moeten gebruiken. (dat zou lullig zijn voor Apple gebruikers)
micro-usb is ook meer gericht op laden en synchroniseren, lightning gaat een stapje verder.
micro-usb is alles behalve heilig en daarom begrijpelijk dat sommige fabrikanten het niet gebruiken. en niet alleen Apple is degene die er niet aan wil. Kijk eens naar bijvoorbeeld tomtom die daarmee de beste stap hebben gemaakt voor gebruiksvriendelijkheid. Nu hebben ze een stekker die geschikt is om het apparaat zonder moeite in een dock te zetten.

Let wel ik juich het toe als er een bruikbare standaard aansluiting komt, maar tot nu toe laat de USB standaard daar een flinke stap vallen. De USB 3 aansluiting is ook weer één die ontworpen is door iemand met heel veel humor. Gelukkig ziet het eruit dat men op korte termijn eindelijk met iets fatsoenlijks gaat komen.
Als Apple de standaard niet gebruikt, waarom maken ze de standaard dan niet?
Als de licenties niet tegen al te hoge kosten oplopen voor andere fabrikanten en ze het daardoor maar laten zitten heeft het geen zin natuurlijk maar ik denk dat ze er best een aardige stuiver aan zouden kunnen verdienen als ze het niet exclusief houden.

En wat betreft Audi en z'n plannen, draadloos is natuurlijk mooi maar gaat wel ten koste van de accu in de telefoon, een draadloze oplader zou helemaal geweldig zijn.
Dan zit je inderdaad niet meer met kabels te kloten en is je telefoon na een rit nog opgeladen ook.
ik denkt niet dat het USB consortium staat te juichen. Gelukkig gaan die straks nu ook met een nieuwe en betere stekker komen, dus wie weet.
Apple hun stekker is duur vanwege de chip in de stekker,ik kan me voorstellen dat dit een obstakel voor vele fabrikanten is. Door o.a de stekker hebben ze ook een enorm eco systeem aan accessoires en dat geeft een voordeel t.o.v de concurrent, dus ze vinden het waarschijnlijk wel goed zo.
Is alleen een micro-USB kabel wel voldoende? Ik kan me voorstellen dat er ook nog genoeg smartphones met mini-USB zijn.
Men kan gewoon een kabelkit aanleveren, dat zie je nu ook vaak genoeg.

Zoals ik begrepen heb is straks Carplay ook gewoon draadloos mogelijk. Dit komt via een update en zal wel over Bluetooth gaan.
Maar connectivity van Carplay kan straks ook gewoon draadloos..
Als dat zo is, dan is dat een duidelijke plus boven android auto die een USB aansluiting verplichting lijkt te gaan hebben (met de info zover we die nu weten)

Ben benieuwd wat Microsoft heeft.
Nou niet doen of Apple de connector zomaar even veranderd. de vorige connector heeft 10 jaar lang meegedaan. (en verloop stukje helpt je nog steeds uit de brand) Ben je met USB dan werkelijk beter af?
De Apple connector heeft langer gewerkt dan de huidige mini USB connector tot nu toe gebruikt is. Dus als langlevigheid (is dat een woord?) een doel is dan is de Apple connector de beste. Ik heb hier een hele collectie telefoons liggen en die hebben vrijwel allemaal een aparte plug die nu niet meer gebruikt word.

De nieuwe Apple plug is dusdanig gemaakt dat ie behoorlijk toekomstzeker is.
Praat niet zo dom. In de tijd dat Apple voor het eerst zijn connector heeft aangepast zijn er al vele wijzigingen aan de connectoren geweest bij de andere fabrikanten. En ook daar zal de connector nog eens wijzigen.
Bijzonder hoe velen lijken te denken dat micro usb een gouden "standaard" is die al decennia bestaat.

De dock connector van Apple heeft 10 jaar dienst gedaan. Ik vraag me af hoelang micro usb het vol gaat houden.
Ja want iets wat nu 4.4.4 draait is over een paar jaar ineens echt onbruikbaar geworden in diezelfde auto natuurlijk... Omdat er iets nieuwers op de markt komt hoeft de vorige versie niet gelijk nutteloos van te worden. Je auto brengt je ook nog steeds van A naar B ondanks dat de fabrikant net een nieuw model heeft uitgebracht...
Telefoons gaan korter mee dan auto's.
Wel interessant wat er op de lange termijn gaat gebeuren: Een auto gaat tegenwoordig ongeveer 12 jaar mee. Een OS gaat niet meer zo lang mee, Windows XP uitgezonderd. Straks met de iPhone 6 zal er wel support zijn, maar met de iPhone 9 waarschijnlijk niet meer. De tweedehandsprijzen van dit soort auto's zal dus enorm instorten.
Desnoods maken ze upgrade modules. Ze zullen hier vast over na gedacht hebben.

Overigens gebruikt carplay de processorkracht van de iPhone als ik me niet vergis, dus is de Audi meer een beeldscherm met audio. Beeldschermen van 10 jaar terug werken nog prima
Ik zie het nut van upgrade modules niet echt. Het is in het belang van Audi dat men juist een nieuwe auto koopt. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat er derde partij upgrade modules komen.
Waarom niet? Het is gewoon het ondersteunen van een protocol en draait niet iets van IOS op.
Voordeel van de huidige manier van implementeren is dat het in principe los is van het smartphone OS en dus wel toekomstbestendiger is.
Dus een IOS9 zal waarschijnlijk nog steeds geen enkel probleem zijn. Bij Android idem.
De tweedehandsprijzen van dit soort auto's zal dus enorm instorten.
De auto zal er echt niet minder om rijden. Er lijkt hier een beetje het idee te staan dat het verplicht wordt een iOS of Android telefoon te koppelen voordat je iets kunt. Zonder telefoon doet alles het in de auto. Met telefoon kun je bepaalde apps (navigatie, spotify) van je telefoon op het navigatiesysteem laten weergeven. Meer is het eigenlijk niet.
Ik zou graag beide firmware's in 1 zien, als ik in de auto zit met m'n android en als mijn vriendin de auto pakt met haar iphone. Ik zou niet graag bij aankoop van een auto willen kiezen, misschien switch ik volgend jaar naar iphone of andersom.
Naar alle waarschijnlijkheid werkt het zo, adhv een "open" QNX api waarbij de iPhone of Android handset toegang krijgt tot het touch scherm en telemetrie gegegevens van de wagen.
Zo werkt het ook helemaal niet.. De auto heeft ondersteuning voor beide, wat dus betekent dat als jij je iPhone aansluit, je de CarPlay interface te zien krijgt, en je vriendin haar Android aansluit zij de Android Auto interface te zien krijgt..
Mooi. Audi zijn prachtige auto's, zou zonde zijn als ze je zouden dwingen iOS of Android te nemen.
helemaal mee eens, kijk maar eens naar alle speaker docs, alleen maar ipod/iphone support,
en geen android support (via usb)
Maakt toch niet uit welke auto. Het is eerder zonde dat je dan alleen maar tussen 2 of 3 kan kiezen. Gewoon een standaard maken. Je maakt ons niet wijs dat dat niet zou kunnen.
Als Audi dit gaat gebruiken, gaan andere merken uit de VAG-groep zoals Volkswagen, Seat en Skoda dit dan ook gebruiken?
de andere merken van VAG zijn zo ver ik weet nog niet bij Android of ios als deelnemer bekend. dus ik vermoed dat binnenkort bekend zal worden dat de andere merken ook beide systemen gaan ondersteunen, net zoals Audi.
zou je inderdaad wel verwachten, maar ik verwacht dat alleen volkswagen en audi met deze dienst gaan komen (op het begin dan) om zo een beetje exclusief te zijn
In mijn ogen is dit ook de enige realistische manier om zoiets als Carplay te integreren. Het hele idee ervan is dat de hardware die in je auto ingebouwd wordt niet de beperkende factor is.
In een wereld waar auto's langer meegaan dan smartphones is dat niet meer dan logisch.
En aangezien 80% van de mensen in een 2ehands auto rijdt zou het idioot zijn als in je auto hardware zit die jouw telefoon niet ondersteunt, vanwege een ander OS.
Nou dat gaat toch gebeuren...

Want wat als jij een windows telefoon hebt?...
Gelukkig mag ik nog lekker 3 jaar in mijn leasebak.. ;-)

Het wachten is op de eerste advertentie op mijn display... tank nu extra voordelig bij..... OMG... moet er niet aan denken!
En als je door die reclame op je scherm net wat goedkoper kan tanken?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True