Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Pioneer heeft een overeenkomst gesloten met Apple waardoor het CarPlay kan gaan aanbieden op vijf in-dash-multimediasystemen. Daarvoor hebben de NEX-systemen wel eerst een firmware-upgrade nodig.

Apple introduceerde CarPlay, in feite een iOS-versie voor voertuigen en bekend onder de naam iOS in the Car, in maart. Volgens Apple maakt CarPlay het eenvoudiger om te telefoneren vanuit de auto en navigatie-applicaties te benaderen. Ook muziek afspelen en het tonen van notificaties zijn mogelijke toepassingen.

Bij de introductie werden alleen autofabrikanten genoemd die CarPlay in hun boordcomputers zouden opnemen. Apple noemde onder andere overeenkomsten met BMW, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Kia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot Citroën, Subaru, Suzuki en Toyota. Daar is nu echter een fabrikant van losse in-dash-multimediasystemen bijgekomen: Pioneer.

Pioneer zal door middel van een upgrade in vijf NEX-systemen CarPlay toevoegen. Het gaat om de AVIC-8000NEX, 7000NEX, 6000NEX en 4000NEX. Dit zijn modellen van dit jaar en de firmware-update zou deze zomer beschikbaar moeten komen.

Niet alleen Pioneer gaat CarPlay in losse in-car-systemen aanbieden, ook Alpine gaat een los CarPlay-systeem verkopen.

CarPlay

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Voor alle mensen die het dus geheel gemist hebben en met hun reacties de plank volledig mis slaan (ik koop geen Pioneer meer, zo verliezen ze klanten etc) IOS CarPlay functioneert als een secondary display van je iphone die tevens touches kan doorgeven. De iphone neemt als het ware het scherm over en kan je vervolgens de iphone functionaliteiten gebruiken zoals telefoon/kaarten/muziek en andere compatible gemaakte apps (spotify b.v.).

Het zal niet je huidige interface vervangen slechts uitbreiden en zo lang jij je iphone niet koppelt aan het apparaat zal het hoe dan ook niet functioneren. Het zal niet je huidige device minder relevant maken en als Android met een dergelijke functionaliteit komt kan Pioneer ook dat systeem implementeren (support is niet gebonden aan alleen carPlay maar CarPlay wel aan IOS)
In dat geval had ik liever gezien dat Pioneer Android ging ondersteunen. Dat is de grootste markt. Op deze manier is het meer een verkooptruc om meer iphones te verkopen, want 'die werken beter met deze apparatuur'.
Dat zullen ze ook gaan doen, alleen heeft Android nog niet zo'n systeem. Straks zullen deze systemen gewoon alle grote spelers (Apple, Google en Microsoft) ondersteunen.
Dan moet android dit wel eerst gaan ondersteunen. Google is hieraan bezig, maar verwacht wordt dat dit pas voor einde dit jaar zijn eerst vruchten afwerpt.
Als dit voor Android beschikbaar was geweest, denk ik dat de developmentafdeling van Pioneer ook het protocol voor Android devices had geimplementeerd.

Het feit dat er iets beschibaar is voor apple en niet voor Android is gťťn verkooptruc.

De uiteindelijke situatie zal zijn dat de Pioneer (en waarscijnlijk de andere merken idem) apparaten gewoon de protocollen voor IOS, Android en WP zullen ondersteunen.
Ja want Android gebruikers gaan 700 tot 1500 betalen voor een in-car systeem. Ze zeuren nu al over elke centiem die ze teveel betalen.

De grootste markt wil niet veel zeggen in functie van wat er te verdienen valt natuurlijk. En Pioneer, Alpine en al die autofabrikanten willen gewoon geld verdienen, dat is nu eenmaal wat bedrijven doen. Ondanks dat Android het grootste marktaandeel heeft valt er met iOS veel meer te verdienen. We spreken bij iPhones nog steeds over miljoenen potentiŽle klanten. PotentiŽle klanten die +500 willen betalen voor apparaten.

Verder is het zo dat iOS het enige platform is dat vandaag klaar is voor de auto. Dus al zouden ze Android willen ondersteunen het is vandaag de dag niet mogelijk. Waarom zouden ze dan een markt van miljoenen potentiŽle klanten laten liggen?
Heeft android dan al een 'secondary screen in car' feature? Naar mijn weten is Apple namelijk de eerste. Als er meer protocollen komen zullen die heus wel geÔmplementeerd worden.
Goed nieuws dit voor alle Pioneer gebruikers van deze systemen. Kanttekening is wel dat Pioneer aangeeft dat dit nog niet voor Nederland en BelgiŽ opgaat b.v.

Wel in de US, Canada, UK, Frankrijk, Duitsland, ItaliŽ, Spanje, Zwitserland, Mexico, AustraliŽ & Japan. Kortom voor Benelux gebruikers heeft dit nieuwsbericht nog helaas niet de juiste waarde.
Voor zover ik weet is er geen NEX systeem in Europa te vinden?
Ik heb even lopen zoeken, en volgens mij hebben wij inderdaad geen NEX maar iets andere modellen onder een andere naam. De AVH-X8600BT bijvoorbeeld ziet er uit als de AVIC-8000NEX en daar staat ook CarPlay bij.
AVH-X8600BT AV receiver will be available from March 2014 at Pioneer car audio dealerships.
Volgens mij zijn dit gewoon de EU varianten van wat boven in de lijst staat.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 16 april 2014 11:55]

Klopt, de NEX serie is de Amerikaanse variant van de F-serie in Europa (AVIC-F860BT, AVIC-F960BT/DAB, AVIC-F60DAB).

Voor Europa komt CarPlay voor:
AVH-X8600BT (AV Receiver)
2014 AVIC range (navigatie): AVIC-F860BT, AVIC-F960BT, AVIC-F960DAB en AVIC-F60DAB.

Meer info:
http://www.pioneer.eu/eur/landing/products/carplay.html
Dat ligt niet aan Pioneer, maar aan de beschikbaarheid van Carplay in een beperkt aantal landen:

Bron: http://www.apple.com/ios/...applecarplay-applecarplay

Australia Canada France Germany Hong Kong Italy Japan Mexico Republic of Korea Spain Switzerland UK USA
Misschien ook handig om de EU typenummers te vermelden die ondersteund gaan worden en niet alleen de Amerikaanse.
In Europa zullen de AVIC-F60DAB, AVIC-F960BT, AVIC-F960DAB en de AVH-X8600BT worden voorzien van een firmware update.
Dan vallen heeeeel veel Pioneer systemen af. De 960 is feitelijk 'een nieuw model'Niks bestaand dus. Voorlopig ook niet in de benelux.
Mooie titel, maar blijkt dus een dooie mus.
Controleert Tweakers.net eerst wel voordat een nieuwsbericht geplaatst wordt?
Geen eigen hardware? De kracht van Apple was toch juist een naadloze integratie tussen hard- en software voor een ultieme ervaring? Dit was in ieder geval hoe Jobs het altijd wilde. Ben in ieder geval benieuwd welke hardwarematige vereisten benodigd zullen zijn.
Het draait ook niet op de headunit zelf, het wordt vanaf je iPhone/iPad uitgestuurd als deze aangesloten is. Het enige wat de headunit doet is het beeld tonen (en feedback terugsturen van handelingen van de gebruiker).

[Reactie gewijzigd door dlmh op 16 april 2014 11:48]

Het zou te moeilijk worden voor Apple om eigen hardware in al die auto's te krijgen waar ze nu in terecht komen. En CarPlay draait in sť nog steeds op eigen hardware. Zonder iPhone geen CarPlay
Op zich een mooi systeem, maar waarom zou je dit in je auto nemen?
Dat betekent dat je zolang je de auto hebt je altijd vast zit aan een bepaald merk telefoon.
Wil je eens een ander merk telefoon dan werkt het hele systeem niet meer.

Meeste mensen doen tenslotte langer met hun auto dan hun telefoon.
Nouja zoals ik het lees heb je nog steeds een iphone nodig want zonder dat heb je niets aan het systeem in feite. Dus mijn opmerking blijft staan.
Overigens heb ik het dan niet alleen specifiek over dit pioneer systeem, maar ook over de samenwerking met meerdere autofabrikanten. Leuk zo een geintegreerd systeem waar je VEEL geld voor betaald, maar zonder iphone heb je net zo veel aan een standaard radio/cdspeler.

Ik zie liever een systeem dat met alle operating systems werkt, gewoon een standaard dus.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 16 april 2014 12:06]

Ja, je hebt inderdaad een iPhone nodig om CarPlay te gebruiken.. Net zoals ik een Android device nodig heb om in de PlayStore iets te kopen.. Maar omdat mijn iPhone niet in de PlayStore kan, is mijn iPhone toch niet ineens minder waard? Ik kan nog steeds alles met mijn iPhone wat ik gisteren ook kon doen.

Daarbij zeg je nu dat je er veel geld voor betaald. Dat is natuurlijk nog maar de vraag. Zoals ik het zie is deze firmware update gratis. Dat betekent dat je als iPhone bezitter nu dus gratis extra functionaliteit krijgt, wat is het probleem dan? Als je geen iPhone hebt veranderd er helemaal niks voor je, je kan nog steeds gebruik maken van het systeem van Pioneer.

Die standaard is er niet, maar belangrijker nog, deze is niet echt nodig. Android en Microsoft komen straks met hun eigen protocol die wss ook gewoon via een firmware-update gepushed kan worden. Dan hebben ook mensen met een Android of Windows telefoon gratis nieuwe functionaliteit..
De vraag is wel of Google of MS met een eigen oplossing werkt wat alleen een implementatie van een protocol is zoals Apple heeft gedaan. Carplay is in principe gewoon Airplay 2.0.
Wat ik lees aan de Google plannen, is dat ze een heel OS naar de auto willen brengen, en dat zal een heel andere impact hebben, terwijl Apple voor een vrij simpele benadering heeft gekozen welke bovenop bestaande systemen geÔmplementeerd kan worden, met het voordeel dat het dus ook op bestaande systemen kan draaien, zoals je nu ziet.
Wat MS doet is mij nog niet helemaal duidelijk. De toekomst zal het leren.
MS doet hetzelfde als Apple. Ze gebruiken MirrorLink om beelden van de telefoon te "projecteren" op het systeem van je auto.. Wat Google doet weet ik niet precies, maar een Android systeem dat echt in het systeem zit ingebouwd lijkt me niet de meest handige oplossing. Het is juist super slim wat Apple gedaan heeft door de twee los te koppelen. Op die manier zit je dus nooit vast aan een telefoon of een specifieke auto.
De oplossing van google spreekt me nog het minste aan, als er een nieuwe versie uitkomt kan je dus weer eeuwig wachten of je krijgt helemaal geen update. Voordeel bij Apple en MS is als er een update komt deze voor je telefoon is, koop je een nieuwe iphone of nokia dan upgrade je indirect ook je auto.

Bevorderd de levensduur veel meer voor je in-car systeem. Je zou nu zelfs hele goedkope in-car systemen kunnen krijgen die puur carplay ondersteund, veel goedkoper dan nog eens een compleet OS ontwikkelen voor in de auto.
In dit geval van de pioneer wellicht gratis functionaliteit.
Maar kijk eens in een prijslijst van een auto.
Standaard audiosysteem is vaak inclusief, zodra je een duurder systeem wil voor je iphone betaal minimaal 1000 euro (en ga niet naar een premium merk want dan zit je boven de 2000). Dan is het een hard gelach als dat systeem alleen met de iphone werkt...

PS ik zeg niet dat je iphone minder waard is, ik zeg wel dat je audiosysteem in je auto minder waard is als je geen iphone hebt. Immers je mist een groot stuk functionaliteit waar je wel voor betaald.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 16 april 2014 13:16]

Jij maakt nu de veronderstelling dat een systeem duurder wordt als deze CarPlay ondersteunt.. Dit zou zeker kunnen, maar hoeft natuurlijk helemaal niet. Vergelijk het met AirPlay voor receivers.. Zijn receivers duurder geworden nu ze AirPlay ondersteunen?? Ik denk het niet.. bijna elke reciever ondersteunt het tegenwoordig. Ik verwacht ook dat fabrikanten dit redelijk goedkoop (of misschien wel gratis) van Apple mogen inbouwen. Het is namelijk puur een "accessoire" voor je iPhone. Apple hoeft hier geen geld aan te verdienen.
Apple en gratis zijn geen twee woorden die je in 1 zin kunt gebruiken ;)

Je begrijpt alleen nog steeds mijn punt niet. Als je in je auto vanuit de fabriek een dergelijk systeem wil dan moet je flink betalen. Wie daar de winst van opstrijkt doet er niet toe, of dat nu de autofabrikant is of apple of google of wie dan ook. Het gaat mij er om dat als je een dergelijk systeem koopt voor in je auto, dat je het dan ook koopt om het te gebruiken en daarmee dus aan je iphone vast zit.

Zoals ik eerder zei, ik zie liever een standaard waar je alle telefoons kan koppelen en kan bedienen.
Aan de andere kant zou je nu ook systemen kunnen krijgen die alleen carplay ondersteunen en geen eigen OS meer hebben, dat zou de otwikkelings kosten drastisch kunnen verlagen.
ja maar dan zit je nog steeds vast aan iphone.
en dan heb je helemaal niets meer als je geen iphone hebt, dus dat is nog minder interessant.
Nee juist niet.. Het hele probleem wat jij nu schetst is over een jaar opgelost. Dan hebben namelijk de andere partijen ook hun protocol uitgebracht (bv Microsoft met MirrorLink en whatever Android gaat gebruiken). Ik verwacht dat op dat moment alle (beetje goede) systemen al deze protocollen ondersteunen en je dus totaal geen probleem meer hebt dat je "vast zit" aan een specifieke fabrikant. Het probleem is alleen dat op dit moment Microsoft en Google hun systeem nog niet klaar hebben, daarom kan het ook (nog) niet worden ingebouwd. (wat overigens alleen software is. De kans lijkt me dan ook aannemelijk dat die andere protocollen via een firmware-update alsnog toegevoegd gaan worden).
Mijn reactie was op ronald, die zei dat het goed zou zijn als de systemen geen eigen OS meer zouden hebben. Dan zit je dus wel degelijk vast aan je iphone.
Daarbij ingebouwde systemen in auto's worden niet zo vaak voorzien van extra functionaliteit. Dus het later toevoegen van andere systemen zie ik daar niet zo snel gebeuren.
Maar je oude hands-free functionaliteit blijft toch gewoon werken? Het haalt geen functionaliteit weg. Inderdaad als je een iPhone hebt komt er iets extra's bij, als je een ander toestel hebt behoud het systeem zijn standaard functionaliteit of activeert de functionaliteit voor dat specifieke toestel.
Ik kan kan me voorstellen dat men dus later meerdere systemen ondersteunt.
Netjes van Pioneer dat ze bestaande modellen een upgrade geven, in plaats van dat ze zeggen dat klanten een nieuw model moeten kopen.

Ik denk persoonlijk dat de 'simpelheid' van iOS wel tot zijn recht kan komen in een auto, zodat een bestuurder met minimale acties een doel kan bereiken, waarbij de aandacht voornamelijk op de weg gericht is.
Ik hoop vooral voor die bestaande klanten dat de upgrade optioneel is. Niet iedereen heeft een iOS-device.
Maakt niet uit.. het vervangt niks, het voegt alleen wat toe. Mensen met een iPhone kunnen CarPlay gebruiken, voor mensen zonder iPhone veranderd er niks, zij maken nog steeds gebruik van het systeem van Pioneer. Sterker nog, ook al heb je wel een iPhone aangesloten, dan kan je nog steeds gebruik maken van het systeem van Pioneer zelf.

[Reactie gewijzigd door Eswip op 16 april 2014 11:47]

zal het niet gelijk als de apple tv worden? een ios device is handig om te hebben maar absoluut niet noodzakelijk.
Aangezien de verbinding gebeurt via de lightning connector, is een iOS device noodzakelijk. Zonder iOS device doet carplay ook niks.
De verbinding gaat via USB? Bron? Ik neem aan dat dit via bluetooth of wifi zou gaan.
http://appleinsider.com/a.../apple-introduces-carplay
http://www.theguardian.co...apple-carplay-siri-iphone
http://www.techradar.com/...ut-ios-in-the-car-1230381

Zijn geen onbekende sites dus ga er vanuit dat zij de bronnen wel op orde hebben ;-) even zoeken op 'lightning'. Daarbij is natuurlijk het voordeel dat je telefoon kan opladen tijdens de rit, in plaats van dat hij leeg loopt door zijn GPS gebruik (en bluetooth/wifi als dat gebruikt zou worden).

Daarbij... ze willen het natuurlijk 'exclusief apple' houden, als het bluetooth zou zijn, dan zou een alternatief merk hier mogelijk een compatible systeem voor kunnen maken.
Nee, het gaat nu nog via USB. Aangezien je telefoon het beeld op je scherm projecteert, kan ik me voorstellen dat BT daarvoor niet snel genoeg is. Wat ik heb begrepen komt WiFi er wel aan, maar wordt dat voorlopig nog niet ondersteund (hebben auto's al wifi eigenlijk?)
Dit dacht ik dus eerst ook, maar niet dus. Daarom zijn alleen de iPhone 5, 5c en 5s compatible met carplay.
Begrijp ik het dus goed dat je als Androidgebruiker dit soort systemen links moet laten liggen? of geven de fabrikanten je een keuze tussen de twee? (..) Want als dat zo is, wordt het wel lastig om je inbouwapparatuur te kiezen... (zoeken naar het 'geschikt voor Android'-stickertje).
Als je deze Pioneer systemen nu ook kunt gebruiken met Android, zal dat na die update nog steeds zijn. Carplay is optioneel en de functionaliteit die er nu is, zal blijven bestaan.

Auto fabrikanten die meedoen in het carplay project, bieden hopelijk het alleen aan als extra optie (zoals nav en lederen bekleding ook optioneel is) en kan je bij de auto's ook gewoon alternatief multimedia inbouw krijgen.
Verandering in het feit dat niet iedereen een iOS device heeft?
Lijkt me een ongewenste situatie namelijk.
Het lijkt me niet dat zonder iphone de huidige functie van het device komt te vervallen met deze update (nogal krom om dit te denken)
Carplay wordt pas aktief als er een een iOS device aan gekoppeld wordt die carplay ook ondersteund. Zolang dat niet wordt ondersteund loopt alles via de oude protocollen.
In weze is het niet meer dan een driver voor randapparatuur die wordt toegevoegd. Heb je de betreffende randapparatuur niet dan verandert er niks voor je. Je gaat toch ook een Windows update niet tegenhouden omdat er een nieuwe printer wordt ondersteund die je niet hebt?
CarPlay vervangt niet de volledige Pioneer interface. CarPlay wordt pas geactiveerd wanneer een iPhone wordt aangesloten of je op de CarPlay knop drukt. Wanneer je geen iOS device hebt kan je gewoon Pioneer's software gebruiken als altijd.
Edit: had Eswip's comment niet gezien dat hetzelfde stelt :)

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 16 april 2014 12:43]

Ik ben altijd Pioneer fan geweest en wil niet anders.... tot ik dit nieuws las :(
Ik hoop niet als ik iets dergelijks koop dat ik Apple crap erbij krijg. Ik heb net een aanbod voor een gratis S5 afgelagen (jawel legaal, werk telefoon van een vriendin die hem niet gebruikt en stof ligt te vergaren in de kast) en ga voorlopig nog een half jaartje door met mijn Sensation.

Ik wil niet gebonden zitten aan bagger apps en geen fatsoenlijke ondersteuning voor een Android telefoon als ik een Pioneer neem.
Ik heb een (oudere) AVIC-F940BT en erger me er eigenlijk steeds aan dat die in-dash systemen niet gewoon mini-pc's zijn.
Gezien dingen als rasberry pi kan ik me niet voorstellen dat het zo moeilijk is om een volwaardige multi-media PC in 2DIN formaat te bouwen met een volwaardig (linux-based?) OS.

Voornaamste redenen hiervoor zijn als volgt:
- mijn avic heeft AUX, USB en microSD input maar kan maar HEEL beperkt audio en video afspelen (DVD's en mp4 wel maar 9/10 mp4's die ik wil spelen skipt hij gewoon).. uiteraard gťťn .FLAC ondersteuning
- mijn avic onderseunt enkel FAT32 volumes.... geen exFAT of andere formaten.
- instelmogelijkheden zijn vrij beperkt
- navigatie (Navteq) is dramatisch slecht vergeleken met iets als google maps en voor kaart updates kan je jaarlijks meer dan honderd (!) euro neerleggen.
- ondersteuning voor smartphone linking dramatisch beperkt.

Kan iemand AJB een kickstarter opzetten voor een linux-based 2DIN head unit??? Zou makkelijk zat geforkt moeten kunnen worden uit android. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 17 april 2014 06:06]

Nou noem Pioneer maar netjes. Ik heb een maand geleden een AVIC-F950DAB double DIN autoradio gekocht met navigatie. Staat de nieuwe Coentunnel en A5 er nog niet eens in. Met een vraag hoe het met kaartupdates zit, want je mag toch verwachten dat een +700 euro autoradio wel wat support heeft, verwijzen ze me doodleuk door naar de site van Navtec, waar ik even 149 euro mag neertikken om mijn gloed nieuwe navigatie systeem te updaten.

Dus jouw "netjes" beaam ik niet echt. 149 euro voor een kaartupdate... daar kan je gewoon een compleet Tom Tom systeem inclussief update's voor kopen.
Dan kan deze update voor je een uitkomst zijn!
iOS is juist niet simpel genoeg voor in een auto. Feitelijk geen enkel mobiel OS.
De interface moet aangepast worden voor in de auto. Via MirrorLinktm En dat is gelukkig wat ze doen. Net als Microsoft en Google doen.
En heeel veel bestaande niet. Titel is verkeerd. Pioneer gaat 'een aantal' bestaande pioneer upgraden. En zoals hieronder te lezen is: niet eens in de Benelux. Sommigen blij maken met een dooie mus dus..
Pioneer en netjes in ťťn zin? De niet bestaande support en het dumpen van producten vlak na de release laten mij afzien ooit nog wat van ze te kopen.

Lees bv. dit maar eens: http://www.avsforum.com/t...ns-android-app-icontrolav
http://www.avforums.com/t...-come-to-android.1328825/
Ben je hier wel zo blij mee als je geen iPhone hebt? Als ik het zo lees op de Pioneer site is dit grotendeels weer iPhone only, en de screenshots doen mij denken dat het ook nog iets vervangt.

@Eswip:
Ik zie anders duidelijk dat er eerst een knop Apps stond op de plaats waar nu CarPlay staat, niet de screenshot hierboven, die toont alleen carplay, maar op de site van Pioneer.

Apps
CarPlay

[Reactie gewijzigd door LOTG op 16 april 2014 11:41]

Je vervangt niks.. Zie je het knopje "Pioneer"? Als je daar op klikt ga je uit CarPlay en kom je gewoon in het "OS" van het Pioneer systeem zelf. Het is enkel een uitbreiding.. Als je geen iPhone hebt, dan kan je uiteraard geen CarPlay gebruiken, maar kan je nog steeds gewoon gebruik maken van je systeem zoals je altijd gedaan hebt.
Komt er dus op neer dat je voor het hele product betaald en maar de helft kan gebruiken. Ook niet echt wat je wilt als non-iPhone gebruiker.
Zoals ik het begrijp is deze firmware update gewoon gratis, dus nee, je betaalt er niet voor (in dit specifieke geval). Maar mogelijk dat als je straks een nieuwe auto koopt, je wel extra voor deze functionaliteit moet betalen (net zoals dat je bijvoorbeeld extra moet betalen voor verwarmde stoelen)
Dat heb je toch met veel apparaten. De meeste mensen gebruiken toch ook niet alle functies van hun oven of hun PC.
Het is weer eens zo dat het meest gebruikte systeem (Android) op de 2e plaats komt omdat de zogenaamde helige eifoon schijnbaar de standaard schijnt te zijn.
Voorheen zeg ik ja dat waren ze, en ze hebben op een aantal vlakken nog steeds wat dingen erg netjes voor elkaar.
Maar lang niet overal meer in en al helemaal niet meer als je naar de prijs/kwaliteit verhouding gaat kijken, dan zijn ze veel te duur voor wat ze bieden.

Net als wat Pioneer dus gaat doen, je betaald teveel voor wat je er mee kan omdat je er niet alles uit kan halen.
50% van de automobilisten kan nu de aandacht al niet op de weg houden, laat staan met een halve ipad ingebouwd in het dashboard. Ik zie de verschillende apps al verschijnen voor de Apple CarPlay
Je kan het ook anders bekijken:

50% van de mensen gebruikt een smartphone achter het stuur met gevaarlijke situaties tot gevolg.
Misschien brengen dergelijke systemen juist veiliger gebruik voor die 50% van de bestuurders?
Ja laten we het hopen. Want het gebruik van smartphones in het verkeer is momenteel dramatisch.
Daarom net dat CarPlay er komt. De bedoeling is net dat automobilisten de apps die ze nu al gebruiken in de auto handsfree kunnen benaderen. Het is dus de bedoeling dat het de veiligheid verhoogt.
Ik vind carplay al 10x overzichtelijker dan R-link van Reneault met al die animaties...
Spijtig dat ze niet gewoon een protocol ontwikkelen waarmee gsm-fabrikanten mee kunnen verbinden met een dashboard/auto/radio. Dan kunnen android, ios, symbian, ... er allemaal mee overweg als ze dit inplementeren.
Wat je nu ziet is dat fabrikanten zelf een eigen protocol hebben (Apple heeft CarPlay, Microsoft gebruikt MirrorLink en Android zal misschien weer wat anders gebruiken). Maar zoals je hier leest is dit met een firmware-update gewoon te fixen. Dus als Microsoft zijn systeem klaar heeft, kan dat gewoon via een firmware gepushed worden.
oke, bedankt voor de verduideling! :)
Weet iemand iets over de hardware requirments van CarPlay? Zou wel erg relaxed zijn als ik m'n BMW (F30 groot scherm) ook kan upgraden natuurlijk.
Je zou natuurlijk bij BMW kunnen informeren of ze ook dergelijke plannen hebben. Mercedes heeft ook al aangekondigd bestaande systemen van een upgrade met Carplay te voorzien.
Ik kan het vragen, feit is alleen dat BMW Nederland geen idee heeft wat BMW GMBH van plan is, voor zover ze er iets over mogen zeggen. Is een beetje als hier in de Apple store vragen wanneer de iPhone 6 komt ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True