Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties
Submitter: himlims_

Een Engelsman heeft een systeem gebouwd van Lego Technic en een kleine controller die voor hem de free-to-play iPad-game Jurassic Park: Builder speelt. Met het apparaat verdient hij de maximale hoeveelheid in-game geld zonder daarvoor bij te betalen.

Uli Kilian, een maker van 3d-animaties uit Londen, bedacht het systeem omdat hij het te druk had met zijn werk en de zorg voor zijn zoontje. "Ik had ook nog nooit iets in de echte wereld gemaakt. Alleen 3d-modellen," vertelt hij aan Wired. Het apparaat werkt met een aantal wielen en een arm gemaakt van Lego Technic. Aan het uiteinde van die arm zit een 'vinger', gewikkeld in aluminiumfolie die op de aarde-aansluiting van het mechanisme is aangesloten. Daardoor gelooft het touchscreen van de iPad dat het om een echte vinger gaat. "Ik heb sinds ik acht jaar was niet meer met Lego gespeeld. Met Lego Technic heb ik helemaal nog nooit gespeeld", zegt Kilian.

Aangesloten op het Lego-mechanisme is een Arduino-board en een Windows-laptop. Die zorgen ervoor dat de iPad zodanig verschuift dat op het juiste moment op de juiste dinosaurus op het scherm wordt getikt. De tik-cyclus duurt exact vijf minuten. Voor deze toepassing heeft Kilian al zijn dinosaurussen op een rijtje gezet zodat de vinger er gemakkelijk bij kan. Met dit systeem verdient hij de grootst mogelijke hoeveelheid in-game geld zonder dat hij daar echt geld voor hoeft neer te tellen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Waarschijnlijk was het sneller geweest om gewoon dat zoontje te trainen :)
Of een aapje. Een golden retriever. Een eend wat mij betreft.

Maar waarschijnlijk valt dat niet binnen de competenties van deze man.
Waarschijnljik wel...maar dit is wel even meesterlijk nerdish als omslachtig. En daar zie ik de humor absoluut wel van in. Ook al is het dan misschien niet meer zo heel nieuw. :Y)
Kijk, das nou een echte hacker's spirit.
Echt hacken is het niet. Misschien moeten we het houden op 'de echter tweaker spirit'. Zonder hoofdletter dit keer ;)
Hoezo niet?

Hij omzijlt een beveiliging, gebruikt verschillende technische oplossingen om dat te doen, en moet daarvoor ook nog eens wat code schrijven en laten interfaces met een stukje hardware.
Wat voor beveiliging omzeilt hij dan? Volgens mij is het idd meer tweaken dan hacken.

Wel super leuk gedaan! Volstrekt nutteloos maar goed gemaakt. Volgende stap is natuurlijk een camera die alles kan herkennen.

Ik ga ook maar weer eens technisch lego van zolder halen....
Hij omzeilt de server sided beveiliging die softwarematig geautomatiseerd spelen "botten" opvangt en bans uit deelt. Spellen zoals dit hebben een anti bot beveiliging zodat je niet zomaar een softwarematige bot kan schrijven en op het internet kan verspreiden, waarna iedereen dit gaat gebruiken. Dit is bij alle MMO spellen zo.

Hij weet de anti-bot beveiliging te omzeilen door dus hardwarematig te gaan botten. Zo moeilijk is het allemaal niet, als je even nadenkt ;).

En let erop dat het woord omzeilen gebruikt wordt en niet het woord Kraken, groot verschil!

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 16 april 2014 13:24]

Hoe bedoel je hij omzeilt wat ?
ik heb even gekeken naar dit simpele spelletje en heb met autoit in een half uur een veel efficienter script gemaakt wat hetzelfde doet als wat hij hier heeft gebouwd.
Daarbij draait dit script gewoon vloeiend met pixel recognision etc. Het smoesje van "bypassen server sided beveiliging" gaat hier niet in op aangezien ze amper beveiliging hebben en 99 van de 100 games ook geen tot amper beveiliging hebben.
Zo kon je vroeger al bij maffia wars (de ouwe tijd) binnen twee dagen van lvl 1 naar 300-400 gaan zonder geflagged te worden , zelfs nu werken al die scripts nog steeds vlekkeloos . al moet je misschien 1-2 pointers aanwijzen ivm kleurwijzigingen / andere indeling.

"zomaar" een software matige bot maken voor dit soort games is appeltje eitje. Ze kunnen amper Autoit scripts herkennen laat staan als je het netjes compiled naar een exe en er wat foute informatie aan toevoegd. Bij alle "flash" achtige games is het gewoon een feit dat het kinderspel is om softwarematig een oplossing te maken. Zolang het op je scherm klikbaar is kan je via autoit het automatiseren.

Bij games zoals WOW of een andere 3d game ligt het vaak stuk ingewikkelder en zul je moeten hooken. Bij flash games/ tablet games / telefoon games / facebook games kan je gewoon gebruik maken van een autoit binary (voor als je lazy bent) en je zal nimmer geband of geflagged worden.

Blizzard had ook niet door dat mijn "autoit" diablo 3 bot gewoon maanden achter elkaar volop farmde zonder dat ik er ook maar 1 seconde achter zat. Had het script zo gemaakt en is daarna alleen maar uitgebouwd na het zien en lezen van wat anderen qua creatieve ideeen hadden. Uiteindelijk heeft dat scriptje me zeker geen windeieren gelegd. Als zelfs een bedrijf als blizzard het na een jaar nog niet had weten op te lossen (al hebben ze aardig wat bots al gebanned , ik kan mijn scripts hier op ROS nog steeds draaien zonder een flag en het lijkt gewoon alsof ik een speler ben puur door het inbouwen van willlekeurige treuzelmomenten , express een death etc.) dan lijkt het mij dat een klein bedrijfje zoals een "flash" game maker toch echt niet de resources of manpower heeft om al hun gebruikers zo te monitoren. Want via autoit kan je zo dingen maken dat het echt lijkt alsof het een gebruiker is . En omdat de taal heel goed leesbaar is kan zelfs de grootste noob er gebruik van maken om te leren coden.

Wat ik wel leuk vind is gewoon de combi van lego :P . het enige wat ik nog mis is dat ie de ipad sloopt , dat zou toch wel +1000 rating waard zijn vind ik.

Als je het helemaal goed wilt doen en echt wilt "hacken" zoals men dat noemt dan zou je je pc als hotspot instellen , wireshark gebruiken om pakketten te filteren en eventueel die aan te passen. (wat ook via autoit kan)

Omzeilen en kraken zijn twee verschillende woorden maar het is geen "hack" , een hack is in mijn optiek gewoon dat je echt in hun servers binnenkomt en daar dingen kan aanpassen. Een hardwarematige workaround is gewoon puur wat het is , een lazyness maniertje voor non hackers/programmers/handige googler's. Kudos aan de OP voor het maken ervan , blijft leuk om te zien .

Desondanks is dit geen vorm van hacken. Het blijft gewoon een "luie" manier om dingen te automatiseren.
Wat voor beveiliging omzeilt hij dan?
Dat is niet relevant, voor een "hack" hoef je niet per definite een beveiliging te omzeilen.
Dat is niet relevant, voor een "hack" hoef je niet per definite een beveiliging te omzeilen.
Hacken is het omzeilen van een beveiliging of een zekere bedoeling. Nu kan het aan mij liggen, maar dat gebeurd beiden niet, de bedoeling is geautomatiseerd (het aanraken van het scherm op de iPad) en er wordt geen beveiliging gekraakt.
Ik denk dat het lastig is om hier een strakke definitie voor op te stellen valt waar alle gavellen in omsloten worden. In mijn ogen is 'hacken' bijvoorbeeld meer het gebruiken en benaderen van een systeem op een manier waarvoor het oorspronkelijk niet bedoeld is. En dat is hier weer zeker wel het geval.

Daarbuiten blijft het gewoon een gaaf project natuurlijk. Dit soort projecten zijn misschien ook een leuk idee voor een onderwijsinstelling. Ik krijg de indruk dat het voor een informaticadocent op het middelbaar onderwijs vaak lastig is om het 'nut' van informatica door leerlingen zelf te laten ontdekken. ("Moet ik helemaal die 12 regels code schrijven voor een simpele 'Hello World'? Lekker efficiŽnt...") Dit is dan natuurlijk een stoer en niet al te complex voorbeeld.
Dat is niet alleen in jouw ogen, dat is ook effectief de betekenis van de term: het gebruiken van een apparaat of technologie op een manier waar het niet oorspronkelijk voor bedoeld was.

De term ontstond in de modeltrein-club van MIT in de jaren 60, en was ook van toepassing op de personen die in de jaren 70 hun eigen pc's in elkaar knutselden, de phonephreaks en de grondleggers van het internet en het WWW.
Allemaal individuen die bestaande technologie gingen gebruiken of aanpassen naar hun eigen noden, en zodoende de technologie beschikbaar maakten voor de massa.
Om deze helden gelijk te stellen met de internetcriminelen van vandaag de dag is er echt over.
Het feit dat deze term in de media verkeerd gebruikt werd sinds de pc gemeengoed geworden is, en daardoor bij de massa een hacker synoniem staat voor cracker doet niets af aan de oorspronkelijke betekenis, en als tweaker zouden we beter moeten weten.
Maar 't is wel relevant in het antwoord omdat killercow ons vertelt dat er een beveiliging wordt omzeild. Wat gewoon niet het geval is.
Dit is hacken in de pure vorm van de betekenis (van 'hacking something together'). Waarbij jij eerder de betekenis van 'cracken' gebruikt, de vorm die Hollywood hanteert.

Bovendien is tweaken, als je het op tweakers.net gebruikt, niet echt de beste woordkeuze om termen te verklaren waarover al discussie bestaat. ;)
Dit is geen hacken, dit is automatiseren.
De hack is een automatisering.
Dit is echt hacken, hacken is het verkennen van (technische) mogelijkheden en/of het gebruiken van iets om iets te doen wat niet de originele bedoeling was.
Denk toch dat ik het eerder met TerAarist eens ben:
DeTeraarist in 'nieuws: Gamer gebruikt Lego en Arduino-bord om te farmen in free-to-play-game'

Dit is automatiseren - niet hacken. Binnen jouw definitie zou de enige 'hack' zijn dat het nu door een robot wordt gedaan, i.p.v. door een mens; qua gameplay is er immers niets 'gehackt'.. er wordt nog steeds dezelfde handeling gedaan om maar punten/whatever te krijgen (grind grind).

Als je dat al 'hacken' gaat noemen, dan heb ik al heel wat hacks uitgevoerd in mijn leven.
10 PRINT "HELLO WORLD"
20 GOTO 10
Da's een 'hack' om niet zelf steeds 'HELLO WORLD' in te hoeven tikken.
De "hack" zit in het feit dat hij:
-speelgoed gebruikt om iets te automatiseren, iets waar dat speelgoed nooit voor bedoeld is, en buiten "normaal" gebruik van dat speelgoed valt.
-hij technisch lego combineert met een arduino, iets wat de bedenkers van lego nooit bedoelt hebben.
Daar valt dan nog wel verder over te discussiŽren. Is LEGO Technic bijvoorbeeld nooit bedoeld voor automatisering, ondanks dat een robot arm gewoon een van de voorbeelden is?
En als je het dan kan aanspreken met een 'gewone' computer via een protocol, is het dan een 'hack' om dat protocol vervolgens op een microcontroller te gebruiken?

Ik snap op zich je redenering wel, maar verschil van mening :)
Waarschijnlijk haal je Lego Mindstorms en Technics door elkaar, toen Technics voor het eerst op de markt kwam bestonden er amper robots.
Dat zou heel goed kunnen (lees: yep, helemaal gelijk!)
Mwah lego technics word gepushed om gebruikt te worden voor "technische" doeleinden. Dat iemand creatief zoiets in elkaar klust is gewoon een "handigheidje", een hack kan je het niet noemen.

Als je een colaautomaat hebt en je hangt er een muntje aan een touwtje in en gebruikt dat om half de automaat leeg te trekken (wie heeft dat nou niet gedaan vroeger ^^) dan kan je dat een "hack noemen" aangezien je het mechanisme helemaal bypassed wat controleerd of jij een gulden of pleuro erin hebt gegooid.

Als je daarnaast een lego mindstorm arm gebruikt om het muntje automatisch omhoog en omlaag te laten gaan dan is het puur een vorm van automatisering , geen "hack" . Immers is de hack het gebruik maken van het touwtje en het muntje en is de mindstorms arm of lego technic arm puur alleen maar voor "lazyness".

In het geval van het filmpje kan je ook niet spreken van een "hack" , alleen maar van een "lazyness" methode. het enige wat hij niet hoeft te doen is klikken en met zijn vinger naar de juiste locatie.
Hacker heeft ook een definitie als knutselaar, niet alleen firewalls omzeilen. Eigenlijk synoniem met tweaker zowat.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 16 april 2014 12:09]

Als aanvulling,

Hacken is iets gebruiken waarvoor het eigenlijk niet is ontworpen

Simpelste voorbeeld: Thee zetten met een koffiezetapparaat :)
Lifehacken is het wel :D
Wat sommige mensen al niet bedenken om dat soort dingen voor elkaar te krijgen :)
Creatief en lucratief in een, maar ja dit soort spelletjes vraag ook om dat soort oplossing...
Zal de voorwaarden wel even gaan lezen, het is illegaal?
Waarom? Voor de game is het gewoon net alsof hij 24 uur per dag al z'n dino's aan het farmen is, niets illegaals aan.
Een actie (dino's farmen) automatiseren op welke manier dan ook is vaak iets wat niet wordt geaprrecieerd. Bij een aantal spellen kan dit ook een beeindiging van je account inhouden.
Haha kleine kans dat er in de voorwaarde staat dat het spel niet door lego bestuurt mag worden
En wat kan je dan met dat Jurassic Park geld doen? Is er ook een RMAH?
Een dikke BMW coupť kopen. :P

Dit is natuurlijk gewoon "omdat het kan". De spelproducent zal het wel niet leuk vinden, maar het is een individueel spelletje en verder heeft niemand hier last van. :) Met het geld zal je wel niet meer dan in-game items kunnen kopen en verder niks. Vaak worden er trouwens schrikbarende bedragen gevraagd voor "bijzondere" in-game items: §80 in echt geld omgerekend voor een bouwsel bijv.
Het zelfde als bij ieder andere F2P spel met een vergelijkbare opzet. Het is gewoon een gigantische Skinner box, je verdient geld waarmee je dingen kunt bouwen waarmee je meer geld verdient.

Dit is dan allemaal aan timers gekoppeld om het je zo lastig mogelijk te maken waardoor je eerder geneigd bent om ingame geld te kopen met echt geld.
is gamecih op je tablet installeren niet veel makkelijker?
Op een iPad? En de meeste F2P spellen doen alles op de server, waardoor je dus niet gewoon je geld kunt aanpassen. Dat is namelijk hun inkomsten.
nou ik ging er vanuit dat er wel iets vergelijkbaars voor de ipad was. en bij die game kun je wel alles aanpassen.
iOS is een behoorlijk gesloten systeem, dat gaat Apple nooit toestaan als app. Wellicht dat er zoiets is voor een jailbroken iPad, maar ik betwijfel of je zo een f2p game dan weer kan draaien op een jailbroken iPad. Maar goed ook, want dit is gewoon cheaten. Ook al gaat het hier om een bagger game die alleen ontworpen is om je zoveel mogelijk geld afhandig te maken zonder zich te richten op gameplay.
ach ja, Jammer dat iOS zo gesloten is.Ik hou van de vrijheid die je bij android hebt. Je legt tenslotte genoeg geld neer voor een telefoon of tablet. Dan wil ik er ook mee kunnen doen wat ik wil. Wel gaaf hoe meneer deze manier van cheaten toch voor elkaar krijgt met z'n lego
Dat is jammer genoeg zelden zo. Kijk maar naar de modchips van de vele consoles, of desnoods de simlock op telefoons.
daar heb je gelijk in maar ik mag graag klooien met mijn telefoon
Ik hou er juist van dat er alternatieven naast Android zijn die wel meer richting waterdicht gaan, en in hun ontwerp een stuk hardere regels hebben.

Je moet natuurlijk ook gewoon kopen wat je wil.
Dat is natuurlijk ieder voor zich. Ik gaf alleen aan wat mijn voorkeur heeft.
ik betwijfel of je zo een f2p game dan weer kan draaien op een jailbroken iPad.
Je kan gewoon alle normale apps (uit appstore) draaien op een jailbroken iDevice. Dus dat is het probleem niet. Dan kan je altijd kijken of de app de hoeveelheid geld inderdaad netjes op de server heeft staan of toch lokaal opslaat (zie ik vaak genoeg). Dan kan je die dus zo aanpassen.
Anders kan je altijd nog een in app purchase hack proberen, werkt zeker bij dit soort simpele spellen met als enige doel echt geld uit geven vaak.

Wel tof dat iemand dit in elkaar geknutseld heeft. Weinig nut, maar o zo leuk.
Ik vind een hardwarematige oplossing wel een beetje buitensporig. Er zal vast wel iets te vinden zijn wat aanrakingen kan emuleren.

Nou ja... Op een geroote android misschien. Met een ipad weet ik t niet. :P
Uit het feit dat dit mogelijk is blijkt maar wat voor een enorm intelligent spel dit "Jurassic Park: Builder" is. Wel vind ik het leuk om te zien dat iemand iets als dit bouwt, onzinnig als het dan ook mag zijn :)
Hoe blijkt hieruit dat Jurassic Park: Builder 'een enorm intelligent spel ' is? Ik neem aan dat het sarcasme is en je dus het spel afkraakt, wel zo handig erbij te zeggen waarom...
Iedereen kan namelijk een autoclicker op een spel op de computer richten, dat hier iemand ipv de computer een iPad gebruikt en daar een autoclicker van software heeft vervangen door een verzameling Lego en Arduino bordje betekent dan toch niet dat het een dom (tegenovergestelde van intelligent?) spel is?
Dat ze er een waslijst aan scriptjes tegenaan kunnen gooien die patronen zoeken betekent niet dat dit een voordeel biedt voor de spelers of de servers.
Als je alleen maar om de vijf minuten op een vaste plek op het scherm moet klikken dan is het niet echt een intelligent spel. Het moeilijkste is dan om te kijken wŠŠr je precies moet klikken en je vinger er naar toe bewegen.

Als dat het moeilijkste van een spel is, dan is het inderdaad een `dom` spel. Bij een intelligent spel zou er nog enigszins denkwerk aan te pas moeten komen.
Als die wieltjes doorslagen vliegt die iPad de kamer door :9
Wel tof gevonden, vraag me wel af wat het uiteindelijke doel hiervan is. (Niet dat er altijd een is ofc)
Doel: gratis spelen / soort van mining om dit soort spelletjes gratis te blijven spelen. Want ze proberen altijd van alles om je toch kleine bedragen afhandig te maken om te kunnen blijven groeien. Ik zelf speel sommige van dat soort spelletjes ook en vaak is het enige wat ik iedere dag doe even wat dingen aanklikken om zo wat geld te krijgen. En als ik het dan nodig heb dan heb ik een kleine hoeveelheid staan want om nou echt geld uit te gaan geven aan dat soort dingen vind ik niet leuk. Sommige schieten omhoog in racking maar die kopen dan ook echt alles en dan is er toch ook geen lol meer aan. Juist door spelen en slim sparen blijft het leuk vind ik...
Leuk onder het motto "Gewoon omdat het kan"

Wie zegt dat lego alleen voor kinderen is :)
De slogan was of is nog steeds: "Van Lego kun je alles maken". Nou dat klopt aardig lijkt me zo. Ik heb ook al menig doolhof muis gemaakt zien worden van lego, gewoon omdat het zo lekker makkelijk om te doen. In de toekomst zullen we denk ik nog meer 3D printer modellen zien omdat die techniek ook steeds goedkoper wordt. Een soort mining apparaat om een heel andere manier :)
ik vraag me af hoelang hij hier daadwerkelijk mee bezig is geweest, en hoe hij daar wel de tijd voor had en niet om zelf te klikken (of zijn zoontje te laten klikken)
Opzich is het natuurlijk erg leuk gemaakt en leuk om te maken, maar ik vraag me af of je de lol in het spel door zoiets niet een beetje gaat verliezen
Het is een cookie clicker game. Je klikt erop en je krijgt moneyz. Waarschijnlijk speelt ie de game niet om steeds op beestjes te klikken.
Lol? Dat geklik is een timesink om de speler te verplichten het spel frequent op te starten of anders echt geld te betalen. Er zijn veel te veel van dat soort spellen en veel te weinig spellen met echte gameplay op mobiele apparaten.
niks farmbot!! gewoon lego!! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True