Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

MSI heeft naast zijn reguliere productline-up een aantal nieuwe technieken getoond op zijn Computex-stand. Onder andere usb 3.1 en sata express, beide technologieŽn die in komende generaties hardware gebruikt zullen worden, waren alvast bij het Taiwanese bedrijf te zien.

Niet alleen demonstreerde de hardwarefabrikant een harde schijf die met de nieuwe sata express-interface was aangesloten, maar het had ook een moederbord met daarop de opvolger van de huidige usb-standaard, usb 3.1, aan de muur hangen. De controller van die usb 3.1-interface was afkomstig van Asmedia: de ASM1142 was op het prototype moederbord gesoldeerd. De usb 3.1-standaard maakt snelheden tot 10Gbit/s mogelijk: twee maal de snelheid van de huidige usb 3.0-standaard. De chip werd op een niet nader gespecificeerd Z97-moederbord getoond.

MSI moederborden op ComputexMSI moederborden op ComputexMSI moederborden op Computex

In samenwerking met Western Digital werd sata express gedemonstreerd. De 4TB-drive werd door WD geleverd en betreft een aangepaste WD Black-drive. Met sata express kunnen drives gebruikmaken van een snellere interface dan de bandbreedte die een sata-600-aansluiting biedt. Naast twee sata-600-poorten kunnen drives via sata express op pci-expresslanes worden aangesloten, waardoor ze over meer bandbreedte beschikken: met twee pcie 2.0-lanes is er ongeveer 1000MB/s beschikbaar, terwijl pcie 3.0-lanes die capaciteit verdubbelen. Bovendien kunnen drives via sata express volgens het snellere ahci-alternatief nvme worden aangestuurd, wat de prestaties verder moet verbeteren.

WD 4TB sata express-hdd

Wanneer de drives daadwerkelijk beschikbaar zijn is nog niet bekend: veel moederborden met Intels Series 9-chipset zijn al wel van sata express-connectors voorzien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Het mooie van USB 3.1 is dat er ook de nieuwe type-C kabels gebruikt kunnen worden. Of MSI voor backward compatibility gekozen heeft middels de oude USB kabels of deze nieuwe aansluiting gebruikt, wordt niet duidelijk uit dit nieuwsbericht.

Deze nieuwe Type-C kabels zijn niet backward compatible vanwege zijn symmetrisch opbouw. Dit betekent dat ze niet meer verkeerd om ingeplugd kunnen worden. Daarnaast kan deze kabel 100W stroom bieden. Dit betekent supersnel laden of bv. je HTPC via je TV voeden (=1 stroomkabel minder).
je denkt toch zeker niet dat er tvs gaan komen die met deze nieuwe kabel gaan werken, 100w power leveren aan een devices terwijl een tv zelf maar een wattje of 50 doet (en dan heb je al geen zuinig ding) dat maakt je voedings apator ineens 3x zwaarder...

[Reactie gewijzigd door i-chat op 3 juni 2014 17:19]

Dan toch andersom: De Tv krijgt stroom van de voeding van de HTPC. Punt is dat er ťťn kabel weg kan omdat USB3.1 100W kan leveren.
Voor iedereen die zich afvraagt wat het nut is van deze schijf op SATAe, hebben de buren gemeld dat het om een hybride gaat (4TB HDD + 128 GB SSD).
Waarom is usb 3.1 genoemd en niet meteen usb 4 ?
Ik krijg nu het gevoel dat ze al met de opvolger (3.2 of 4.0) bezig zijn en deze binnen niet al te lange tijd gaan presenteren
Waarom in godesnaam een 4TB 3,5inch HDD met een theoretische doorvoer van 150Mb/s aan een controller hangen zodat hij zou kunnen profiteren van + 600Mb/s van S-ATA3.......dit slaat echt als een tang op een varken. Zie liever inderdaad een SSD die profiteert van de 600+
Het is een 4TB hdd gecombineerd met een 128GB ingebouwde ssd.
Als je goed kijkt zie je het bovenin op het etiket een beetje wazig staan ;)
Goed opgemerkt, jammer dat er niet wat meer info bij staat, wat betreft die interne 128GB SDD specs. en de aldaar behaalde prestaties met Sata Express, beetje vaag nog. ;)

@HMC: Het was inderdaad al iets eerder gemeld door Tha Ra aantal post hieronder. 16:16 om 16:18uur, is mij ook niet eerder opgevallen...

[Reactie gewijzigd door Habana op 3 juni 2014 20:05]

Bovendien kunnen drives via sata express volgens het snellere ahci-alternatief nvme worden aangestuurd, wat de prestaties verder moet verbeteren.
Als NVME inderdaad een verbetering is ten opzichten van AHCI lijkt het mij een goede reden. dan zijn de protocollen efficiŽnter wat voor winst kan zorgen.
Nee want nvme is een specificatie alleen voor SSD's, niet voor hdds. Op de foto staat een HDD met 120 GB ssd, daarvoor is Sata express wel handig.
Kun je die USB 3.1 stekkertjes er insteken ongeacht hoe ze zitten, net zoals lightning stekkers?
Sam Byford (2013-12-04). "Next USB plug will finally be reversible". The Verge. Retrieved 2013-12-04.
http://www.theverge.com/2...r-specification-announced
USB 3.1 is backwards compatible met op zijn minst USB 3.0 dus; nee, helaas niet.
vraag me alleen af of een disk based storage drive hier nou echt wat aan heeft of krijgen we straks sneller spinnende helium HDD's :P

wel leuk voor flash geheugen
als ze in ťťn schijf meerdere platters samen laten werken als een raid 0 kan de prestatie ook verhoogt worden. waarschijnlijk doen ze dit al en moeten ze allen maar zorgen dat er meer platters in een drive komen ;)
Als je dat wil verwezelijken heb je volgens mij ook koppen nodig die afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen. Lijkt me een redelijke technologische uitdaging... Ik verwacht inderdaad dat deze connectie vooral zal gebruikt worden voor flash-based storage (SSD).
Conner heeft dat lang geleden gepatenteerd, en Seagate heeft het gemaakt (is eigenaar van Connor geworden):
http://www.tomshardware.c...e-hdd-harddrive,8279.html

1e versie had 2 armen: binnenste helft / buitenste helft van de disk
2e versie had 2 armen met elk volledig bereik.

Het blijkt te duur en te moeilijk om betrouwbaar aan de praat te krijgen met de huidige fysieke limieten.
De arm van de huidige schijven is nog altijd vast, alle koppen wijzen dezelfde kant op. Zou inderdaad leuk zijn als de arm aan 2 of meerdere kanten van de schijf zou zitten en zodoende meerdere acties tegelijk kan uitvoeren. Misschien kunnen ze dan ook de onderkant van de platter gaan gebruiken ?
conner peripherals heeft daar wel mee zitten klooien maar het leverde meer problemen op dan dat het oploste.

en de onderkant van de platters worden al HEUL lang gebruikt.
Leuk om storage aan te sluiten via sata expres. Alleen verwacht ik dat het meer zin heeft om een SSD op deze manier aan te sluiten.
Om het grote voordeel te beschrijven.
De HDD is min-of-meer op twee verschillende interfaces tegelijk actief, waarmee de B bijna verdubbeld wordt. Dat vind ik toch wel tamelijk revolutionair.

Misschien dat ze die enorme winst bij een SSD niet konden tonen.
Marketingtechnisch dus het slimst, en voor ons, de Tweaker een extra WOW-factor.
ik snap het niet heb je een link waar ik meer info krijg, waarom is het revolutionair ?
ok je hebt 2 interfaces nu , maar dat verandert toch noch niet dat de HD alleen 60-150Mbit kan gaan?
De naald kan maar op 1 plaats staan op de platter , dus zou je 2 keer invoeren opdezelfde platter met 2 interfaces heb je ee bottleneck?
Hmmm. Wijs punt. +2 Daar dacht ik niet aan.
Dat zou inderdaad problemen moeten geven.
Maar toch schijnen ze zo'n drastische winst te halen qua doorvoer.
mee eens, snap niet waarom ze dat showen met een HDD
Omdat je op die manier veel meer ruimte krijgt met toch een redelijk snelle HDD.
Maar een normale HDD is amper te snel voor een Sata2 interface, laat staan Sata3 en al helemaal die Expres variant.

Ik verwacht niet dat die NVME nou ineens gaat zorgen dat al die trage HDD schijven nu ineens 3x zo snel worden...
Ben ik nu de enige die ziet dat het een 4TB schijf is met een 128GB PCIe SSD in zich voor caching...? Dit heeft dan egt wel voordelen voor het caching gedeelte.
Volgens mij is het alleen niet voor caching bij deze.
"has a 128GB SSD in tandem with a larger 4TB HDD" pulling down 695 MB/s in a sequential test.

Compact artikel maar wel iets meer informatie

Intel has indicated they will stop supporting SATA 3 in the future

[Reactie gewijzigd door Greybeard op 3 juni 2014 18:21]

Fair enough, je kan de SSD en HDD volgens mij ook apart gebruiken, al lijkt het mij persoonlijk logischer om dit in caching mode te plaatsen voor deze HDD/SSD :) :P
Je hebt gelijk maar het staat niet erg duidelijk beschreven in het artikel. In eerste oogopslag ziet de HDD er ook niet heel bijzonder uit, dus ik snap de verwarring wel.
NVME is niet voor HDD's.
Non-Volatile Memory zit in SSD's, en HDD's maken gebruik van platters dus dat gaat hem niet worden waarschijnlijk, die blijven gewoon op AHCI werken...
Ze showen het met een HDD/SSD combi :) Het is een 4Tb HDD met een 128 Gb SSD.
waarom hebben ze sata express zo breed gemaakt??? bijna netzo breed als IDE. raar en onhandig anno 2015.
Compatibiliteit met SATA vermoed ik, het lijkt gewoon een SATA kabel met een voeding connector eraan vast.
Volgens mij zie je de stroomaansluitng van de HDD voor een deel van de data connector aan.
Waarom laat MSI dit zien terwijl ze geen sata express op hun bordjes hebben..
Ze zijn nog niet te koop, maar aangezien de drive aangesloten is neem ik aan dat MSI wel degelijk een pre-productie bord met sata express heeft.
Zou best kunnen maar alsnog een beetje raar dat hun dat doen, ookal ben ik een msi fanboy xD
Hoezo raar, dit soort beurzen is juist het uitgelezen moment om te laten zien met welke nieuwe technieken je binnenkort gaat komen.
Western Digital moet niet onderschat worden in hun know-how.
Ik denk dat WD de opkomst vaan SSD met lede ogen aanziet, die trein
hebben ze gemist.
Dus: if you can't beat them, join them!

Toch zullen we (helaas?) over 5 jaar niets meer vernemen van WD en
is de SSD gearriveerd: grotere afname, lagere prijzen, grotere afname etc.
Geen houden aan voor WD, wederom is een Amerikaans bedrijf aan het
ten onder gaan in alles wat tot ons komt uit Azie.
Leve de vooruitgang!
Toch zullen we (helaas?) over 5 jaar niets meer vernemen van WD en is de SSD gearriveerd: grotere afname, lagere prijzen, grotere afname etc.
Tenzij ze zelf SSD's produceren, wat ze trouwens al doen.
Is het aantal PCI-e lanes niet enorm beperkt, of groeit het aantal pci-e lanes ook met de eerstvolgende generaties?
momenteel hebben huidige pc behuizingen 7 uitbreidings sloten
dus voor een normale gebruiker is dit voldoende


het is wel mogelijk maar hiervoor moet je een custom plate laten maken
http://cyclone.com/products/expansion_backplanes/
Hij bedoelt lanes en geen sloten. Een LGA1150 cpu heeft 20 (of 16?) lanes beschikbaar net als zijn voorgangers op LGA1150 en LGA1155. Een PCIe slot gebruik doorgaans meerdere lanes (1, 4, 8 of 16) en zeker met meer/snellere videokaarten, PCIe SSDs, thunderbolt etc wordt dit misschien krap.
Blijkbaar kunnen de lanes worden verspreid met behulp van multiplexing, maar het lijkt me dat dat drastische impact op de performance kan hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True