Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Samsung heeft aangekondigd te zijn begonnen met de massaproductie van pci-express-ssd's voor gebruik in ultrabooks. De XP941-ssd's moeten flink sneller zijn dan exemplaren met de sata-interface en komen beschikbaar in varianten van 128GB, 256GB en 512GB.

De XP941 heeft een pci-express-interface en wordt dus niet beperkt door een sata-aansluiting. De maximale sequentiële leessnelheid ligt daardoor op 1400MB/s. Over schrijfsnelheden of iops is nog niets bekendgemaakt.

De nieuwe ssd's zijn bedoeld voor ultrabooks en hebben compacte afmetingen. De XP941 meet slechts 80 bij 22 millimeter en weegt zes gram. Met die afmetingen voldoet de ssd aan de M.2-formfactor, die gezien kan worden als de opvolger van msata. De geheugenchips van de ssd zijn volgens een 10nm-class-procedé gebakken. Samsung specificeert het productieproces niet nader, wat betekent dat de featuresize tussen de 10 en 20nm ligt. Samsung heeft ook nog niet bekendgemaakt in welke ultrabooks het de nieuwe ssd's als eerste zal leveren.

Samsung XP941

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Ik weet niet of iemand het is opgevallen maar er staat op het label van het nieuwe product het Serial ATA logo gedrukt. Volgens de website van het SATA logo:

"The certified logos indicate adherence to the SATA specification and are intended for use on the product packaging, Web site, marketing, or collateral for a product that has passed Interoperability Testing." Bron

Dat zou dus betekenen dat dit product ook "SATA compatible" is. Of zie ik dit verkeerd? :P
Ik weet niet of iemand het is opgevallen maar er staat op het label van het nieuwe product het Serial ATA logo gedrukt. Volgens de website van het SATA logo:
De SSD wordt door de computer gezien als een extra PCI-e SATA controller.
Het voordeel is dat je gebruik kunt maken van de reeds aanwezige SATA driver.
Dat zou dus betekenen dat dit product ook "SATA compatible" is. Of zie ik dit verkeerd?
De SSD is alleen compatible op SATA driver niveau, de SATA bus is niet meer aanwezig.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 17 juni 2013 15:40]

Wordt deze SSD al niet gebruikt in de nieuwe MacBook Air?

Bij iFixit hebben ze in de teardown in ieder geval een Samsung controller gevonden op de nieuwe PCIe SSD.

http://www.ifixit.com/Tea...Mid+2013+Teardown/15042/1

Dit is wel een mooie ontwikkeling. Ik verlang naar de desktop varianten!
Klopt,

Anandtech komt op 800MB lezen en schrijven uit.Sommige op 500 schrijven en 800MB lezen. Het is maar net welke review je leest.
Bovenstaande 1400 zal dus wel theoretische snelheid zijn. Zelfde geldt dat je SATA ook niet volledig kan benutten 550MB ipv 600MB bij laatste versie.
De M.2 formfactor ondersteund tot 4 PCI-e lanes en ondersteund dus in theorie 4GB/s.

Als de beloofde 1400MB/s niet gehaald wordt zal dat dus aan de controller liggen en niet aan de formfactor.
SATA kan op een gegeven moment vooral dienst doen als 'lage snelheids interconnect' lijkt me, net als USB dat doel eigelijk vooral zou moeten hebben. Waarom zou je nog CPU-BRIDGE-PCIE-SATABRDIGE-SATA doen als je rechtstreeks op PCIe kan aansluiten? De architectuur van PCIe ondersteunt het, zelfs extern (zie thunderbolt).

Behalve als er een snellere vervanger voor PCIe komt zal je steeds minder aan specialisaties uit PCIe hebben. Natuurlijk kent dat ook zijn beperkingen; je zal er geen packet switched netwerk mee aanleggen, of lang afstands verbindingen mee maken, maar dingen als eSATA zullen verdwijnen. Naast Thunderbolt heeft een bus als FireWire ook geen echt bestaansrecht meer, want DMA kan je vast ook prima rechtstreeks over PCIe doen.

USB zal leuk blijven voor externe poortjes voor randapparatuur. Van die ventilatortjes, muizen, toetsenborden, misschien een usb stick. Scanners misschien ook nog wel, maar printers zijn steeds vaker 802.11abgn en hebben ook al vaak een ethernet aansluiting.

Wat blijft er dan nog over? Audio misschien, van die analoge aansluitingen. Want beeld gaat ook prima over mini DisplayPort, en dat kan weer prima "in'' Thunderbolt.

In een ideale wereld verdwijnen VGA, DVI, HDMI, SATA, mSATA, eSATA, FireWire, en USB > 3 zodat je een paar poorten hebt voor alles:

- Thunderbolt (2) voor alle hogesnelheidsverbindingen, en voor DisplayPort
- Analoge audio i/o
- Gigabit Ethernet (of TB->Ethernet adapters, waarom ook niet)
- USB
- Power
- Intern gebruik je PCIe

Dus, dat Samsung hier een PCIe SSD gaat massaproduceren lijkt me een best goede stap! Dit doet me een beetje denken aan die eerste Apple-SSD voor een of ander model van ze, die was volgens mij ook al PCIe (of custom mSATA), voor dat het populair werd. Het is natuurlijk ook logisch om al die tussenstappen over te slaan, want wat voegt het nog toe? Het is niet alsof je interne opslag gaat hotswappen, en zelfs als je dat wel wil is er een PCIe hotswap specificatie.
Of thunderbolt verdwijnt en USB 3 blijft bestaan. Kleine nuance..
Of thunderbolt verdwijnt en USB 3 blijft bestaan. Kleine nuance..
USB 3 (peripheral bus) is geen vervanger voor Thunderbolt (externe PCI-e bus + video-link)
Wat gaan de ontwikkelingen wat dat betreft snel. Naar mijn beleving is het nog niet zo heel lang geleden dat SSD's op de markt kwamen, los van de doorontwikkeling van sata (300 naar 600) en mSata.
Desalniettemin mooie ontwikkeling. Ik weet niet in hoeverre dit effect gaat hebben op afmeting danwel gewicht van ultrabooks, maar vervelend kan het nooit zijn.
Eigenlijk bestaat dit al heel lang, zelfs nog kleiner.
De Eee PC van Asus had in 2008 al een PCI-E SSD. Weliswaar wat minder snelheid, maar daar waren hetzelfde jaar al alternatieven voor.
Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Super Talent FPM32GLSE (Asus Eee PC) 32GB : Specificaties.
Met in 2008 al snelheden van 170/130 MB/s. Goed, het was maar maximaal 64GB, maar voor bijna 5 jaar geleden vind ik het nieuws nu niet heel erg vernieuwend. Het is fijn dat het nu massaproductie wordt en er een standaard voor komt. Ook de SSD technologie zelf zal een stuk beter zijn, maar het principe bestaat al een tijd dus.

Ik heb mijn 32GB overigens al vanaf 2009 in een Eee netbook en dat ding werkt nog altijd super tov veel duurdere netbooks of laptops met HD.
Niet zo lang? OCZ Vertex, eerste prijsvermelding: december 2008, en redelijk verkrijgbaar in januari, dat is dus 4½ jaar geleden, in PC/technologie land is dat een eeuweigheid.


Verder gingen de ontwikkelingen vooral in de eerste twee jaar erg snel, sindsdien zitten we min of meer vast op dezelfde throughput/IOPS/etc en wordt er vooral gewerkt aan de prijs.
Ja toen waren de eerste SSD voor consumenten mondjes maat verkrijgbaar, ik heb mijn laptop nu 2 jaar en weet toen ik hem kocht dat over ssd nog werd gedacht dat het jaren ging duren voordat het beetje betaalbaar werd aanvaardbare grote.

Vooral mobile gedeelte is SSD de HDD aan het inhalen met ongekende snelheid, volgend jaar zal SSD de 2.5" mobiele HDD voorbijgaan als ze niet snel iets gaan doen aan de capaciteit van de 2.5" HDD. Sommige site zeggen dat het al dit jaar het geval zal zijn, maar ik denk dat het nog jaartje nodig heeft.
Het grappige is dat je dit ook in de 3,5" markt begint te merken. Er zijn door fusies niet heel veel producenten meer. De ontwikkeling lijkt langzamer te gaan. Als ik in mijn (lokale niet Nederlandse) pricewatch kijk dan zie ik nog slechts 100 HDD types die te koop zijn. Dat waren er voor de problemen met de fabricage door de overstromingen minstens dubbel zoveel.

Het lijkt er dus op dat ook de HDD markt in 3,5" langzaam op zijn retour is. De SAS markt zal het zeker langer volhouden aangezien bedrijven toch liever voor betrouwbaarheid/bewezen technologie gaan dan voor SSD (inmiddels in mijn ogen betrouwbaar en bewezen, maar goed, ik ben dan ook geen sysad ;)).
Niet zo lang? [...] 4½ jaar geleden, in PC/technologie land is dat een eeuweigheid.
In belastingland is dat nog niet eens één generatie, en in werkelijkheidland is dat iets meer dan een generatie (lees: vervangingstermijn) geleden.

Naar mijn mening gaat dat ook gewoon snel. Niet dat ik er iets op tegenheb hoor! Beter is alles uitontwikkeld voordat ik sterf, want ik ben wel nieuwschierig naar de noemenswaardige stappen die nog komen gaan. :P
Precies. Dit is vooruitgang waar iedere klant op zit te wachten. De ontwikkelingen op het gebied van hardware gaan ongelovelijk snel. Het is mooi om te zien wat er allemaal mogelijk is, zelfs met het gebruik van bestaande technieken. De pci-express is ook zeker niet nieuw, mooi om te zien dat er vooruitgang kan worden geboekt door gebruik te maken van een bestaand concept.
Wat gaan de ontwikkelingen wat dat betreft snel. Naar mijn beleving is het nog niet zo heel lang geleden dat SSD's op de markt kwamen, los van de doorontwikkeling van sata (300 naar 600) en mSata.
Desalniettemin mooie ontwikkeling. Ik weet niet in hoeverre dit effect gaat hebben op afmeting danwel gewicht van ultrabooks, maar vervelend kan het nooit zijn.
5 Jaar, toch al wel al ruim 5 jaar :+
Frack, ik droomde al van een Gigabyte i-RAM in mijn 'nieuwe' PC en dat was in 2006 ofzo. Inmiddels 7 jaar later hebben we eindelijk betaalbare SSD's van bruikbare grootte ( 400gb of groter)...en met decent snelheden om over naar huis te schrijven (gecapped door de SATA bandbreedte)
@ Dafffie:

Het gewicht zal alleen maar afnemen gezien de afmetingen van dit stukje hardware op de afgebeelde foto. en de bijbehorende tekst: weegt 6 gram

Dit is mede te wijten aan het feit dat een de behuizing die normaal gebruikt wordt voor standaard SSD schijfjes nu wegvalt.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 17 juni 2013 22:07]

Wauw, wat is het toch prachtig om te zien hoe hard de techniek vooruit gaat. Hogere snelheden, kleinere afmeting en minder gewicht :D Ik ben benieuwd of pci-express de nieuwe standaard gaat worden hardeschijven. voor ipv het vertrouwde SATA.

Edit: woord 'hardeschijven' vergeten.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 17 juni 2013 12:25]

niet zo gek dat je het woord 'hardeschijven' vergeet, want volgens mij is dat ook niet meer van toepassing. weer een techniek die over een tijdje met pensioen gaat :+

als dan ook de cpu + gpu passief gekoeld kunnen worden in een ultraboek zijn we helemaal verlost van bewegende delen en de daarbij horende herrie. kan niet wachten!!
Je hebt helemaal gelijk, je kunt een hardeschijf ook geen floppy noemen. Dit valt dan ook niet in de categorie hardeschijf ;) Ik ben benieuwd wat de nieuwe term zal zijn. Ik denk dat veel mensen een SSD als deze nog steeds een tijd 'hardeschijf' zullen noemen. Solid State Drive wordt vaak verward met Solid State Disk (wat eigenlijk niet correct is). Ik denk eigenlijk dat SSD dan ook niet de juiste term is, Solid State Storage is mogelijk een betere en meer algemene term.
Waarom noemen we het niet LTM? Long Term memory.. en RAM geheugen noemen we STM short term memory. =)
Dit is niet helemaal correct.
Apple gebruikt deze formfactor al wel langer in zijn Macbook Air, maar deze SSD's zijn nog aangesloten via SATA en dus niet via de PCI-Express aansluiting, zoals in het artikel genoemde SSD's.
Even ter aanvulling, de nieuwe Macbook Air 13inch model heeft deze SSD al. iFixit kwam erachter toen ze de verschillen wilde vinden tussen de nieuwe en vorige generatie Air.


Bron: http://www.ifixit.com/Tea...Mid+2013+Teardown/15042/1

Btw wat iFixit wel aangaf: Apple kan nog steeds gewoon zaken doen met Samsung. Weliswaar compleet andere afdeling maar het gaat om het idee :)

@Ethirty: Je hebt gelijk, ik heb het net opgezocht. het scheelt wel wat in de aansluiting. De M2 heeft een groot en een klein gedeelte. De Apple-connector heeft ze beide bijna even groot.

Samsung SSD M2 aansluiting
Samsung SSD Apple aansluiting (Bovenste)

[Reactie gewijzigd door henkMASTERPRO op 17 juni 2013 16:22]

Wel met het verschil dat in de nieuwe Air geen gebruik wordt gemaakt van de M.2 connector. Ze hebben hun eigen aansluiting. Dus trap er niet in om een goedkopere Samsung SSD op de kop te tikken.
Je zou bijna denken dat ze dat expres doen...
Was het maar PCI-Express...
De snelheden die dit soort PCI-Express schijven halen liggen wel een ietsie pietsie boven de snelheden die een MBA van 2 jaar geleden haalt.

http://osxdaily.com/2012/...arks-vs-macbook-air-2011/
Als het aan Samsung ligt dus wel.

En verder kan je het alleen maar hopen. 1400MB/sec dat is bijna 3x zo snel als de snelste SSD nu op SATA-600.
@ Royale de Luxe: Dat hoef je niet te hopen, er zijn al PCI-E SSD's die zelfs iets sneller zijn: http://ocz.com/consumer/revodrive-3-x2-pcie-ssd
Mijn eerste reactie is, dat is zeer mooi. Echter kun je dat in je bestaande laptop inbouwen? Of is dat puur voor producenten om dit voor nieuwe laptops/ultrabooks te gebruiken?
Als je er de ruimte voor hebt en je BIOS bootten van PCI-E ondersteunt dan zou je dit ook gewoon in je bestaande laptop moeten kunnen inbouwen.

Zou leuk zijn als ze die dingen ook in expresscard formaat zouden uitbrengen
Moet je wel het juiste aansluiting en ruimte hebben in je laptop. Ik ken nog geen laptops die dat hebben. Dus nee, het kan niet
vrijwel alle laptops hebben mini PCI-E, vaak zit de WLAN kaart op die plek, maar als je de ruimte hebt zou je die moeten kunnen vervangen met iets anders.
ExpressCard zit alleen in zakelijke notebooks, waar die slots eerder worden gebruikt voor zakelijke toepassingen zoals smartcards, modems, of netwerkdongles. Bovendien lijkt het me niet praktisch om voor vaste storage een verwisselbaar medium te gebruiken. Beetje hetzelfde als je OS installeren op een usb-stick die die gewoon permanent gebruiken. Leuk en "veilig", maar niet erg praktisch.
Ik heb zelf een Thinkpad voor mijn studie, dan is de zakelijke stevigheid wel mooi meegenomen. Zou graag mijn OS op een SSD hebben staan, maar storage heb ik ook nodig. Dan zou een expresscard ideaal zijn.

Expresscard is toch al een native PCI-E verbinding, een SSD erop zou (voor mij)ideaal zijn. Gebruik dat slot toch nergens anders voor.
Als jij een thinkpad voor je studie hebt durf ik te wedden dat het er eentje is met een ongebruikte mstata poort, waar een crucial M4 msata in past.
Je kan ook de gewone HDD vervangen door een gewone SSD, en dan de XC gebruiken voor storage. Klinkt omgedraaid, maar tragere SSD's op XC zijn er al. Maar met max 32GB kun je net zo goed een 128GB SDXC-kaartje kopen en dat in je gleuf prikken :P
Er zullen weinig notebooks zijn die een mini PCI-e slot vrij hebben. Misschien de notebooks die de optie krijgen om zo'n SSD in te bouwen... waarbij je dat later zelf dan nog kan doen.

Doordat ze zo klein zijn en voor ultrabooks bestemd zijn zullen ze ook wel energiezuinig zijn. Hierdoor zijn ze ook prima toepasbaar op alle andere soorten computers. Van je desktop thuis tot high-end servers.

Wellicht dat door het materiaalbesparing een gunstige prijs mogelijk is :).
ideaal Als Thunderbolt-stickkie zo. Lekker klein, maar veel sneller, plus dat je altijd je volledige OS mee kan nemen op stick.
Ik denk niet dat Samsung dit soort SSD's snel in TB-vorm zal gaan gieten. Te kleine markt daarvoor. Bovendien is het dan nogal duur voor een geheugenstick van een dergelijke capaciteit.
Er zullen weinig notebooks zijn die een mini PCI-e slot vrij hebben. Misschien de notebooks die de optie krijgen om zo'n SSD in te bouwen... waarbij je dat later zelf dan nog kan doen.

Doordat ze zo klein zijn en voor ultrabooks bestemd zijn zullen ze ook wel energiezuinig zijn. Hierdoor zijn ze ook prima toepasbaar op alle andere soorten computers. Van je desktop thuis tot high-end servers.

Wellicht dat door het materiaalbesparing een gunstige prijs mogelijk is :).
Ik heb hier een 2tal desktops staan, met daarin 2 mini-pci-e en msata aansluiting.
Als die dingen massaal geproduceert worden, en voordelig zijn, lijkt me dat een fijne uitbreiding.
Heerlijk, zo'n SSF-formfactor, maar reuze beperkt in de uitbreidingen achteraf :)
Ik denk dat je wifi module meestal ook op zo'n aansluiting zit. Dus als je in de lengte genoeg plaats hebt kan je die wisselen (ten koste van wifi natuurlijk). Booten is volgens mij geen probleems als je UEFI hebt.
Ik wil dit voor de desktop. Mag dat ook?
Die is niet te vergelijken. Een handjevol vertexen in raid op een storage controller is heel anders dan een pci-e ssd waar geheugencontroller direct met de cpu verbonden is.
Het leek me ook al niet dat Samsung creatie met allerlei controllers en bridgechips aan de PCI-e lanes hangt, maar dat de controller dat gewoon native kan. Ik denk dus dat de latencies naar een native PCI-e SSD controller een stuk lager zijn.
Ten eerste hoef ik geen lelijke zwartzilveren $4000 vuilnisbak op m'n bureau te hebben, en ten tweede is het Apple kennende allemaal custom, dus nét even anders dan normaal.
Het begint steeds meer op de isolinear chips te lijken. Hoewel dat meer USB stickjes zijn volgens mij..

http://en.memory-alpha.org/wiki/Isolinear_chip

Maar mooie vooruitgang!
Dat is in een "post-kapitalistische" samenleving. Hier krijgen we precies zoveel dat alles lekker duur blijft. Dat gaat hem niet worden denk ik.
Technisch gezien is het best haalbaar om bij alle digitale elektronica alles te paralleliseren, dus meerdere of bredere SATA/USB/PCI bussen en netwerkverbindingen. Dat kost relatief weinig extra en veroorzaakt een exponentiele groei in beschikbare bandbreedte bij datatransfer. Helaas is het fataal voor de markt. Alles wat snel genoeg is verknalt de omzet voor nog snellere produkten. Er moet dus minstens 1 bottleneck blijven bestaan die de boel afremt om de winst op peil te houden.

Hoeveel is trouwens een kiloquad? :P

[Reactie gewijzigd door blorf op 17 juni 2013 13:10]

Ik vraag me af waarom het desktop segment niet een snelle vlucht neemt, veel keuze is er niet en ze blijven toch stevig aan de prijs.

Mocht er iemand iets over weten dan hoor ik het graag
Een soortgelijke ssd wordt ook in de nieuwe Sony VAIO Pro serie gebruikt. Dat zorgt ervoor dat ie op dit moment de snelste ssd is, in een Ultrabook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True