Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 248 reacties

Apple heeft maandag zijn nieuwe versie van het OS X-besturingssysteem aangekondigd. De versie, Yosemite, komt met een aangepast uiterlijk en nieuwe features die de nadruk leggen op samenwerken. Yosemite komt voor consumenten in de herfst gratis beschikbaar.

Mac OS X YosemiteOS X 10.10 komt met een radicaal ander uiterlijk. In tegenstelling tot voorgaande versies zijn de iconen veel platter, een lijn die Apple eerder inzette met iOS 7. Gradiënten en texturen ontbreken en de panelen zijn nu doorschijnend. Daarnaast kan de taakbalk bovenin ook worden ingesteld in een donkere kleur, waarmee Apple naar eigen zeggen powerusers tegemoet wil komen.

Apple heeft in Yosemite ook het Notification Center onder handen genomen. Met het nieuwe notificatiecentrum kunnen gebruikers zelf instellen wat er kan worden getoond. Zo kunnen de kalender en het weer direct worden getoond en is het ook mogelijk om widgets van applicaties uit de App Store in willekeurige volgorde toe te voegen. Verder ondergaat Spotlight een update en kan er met de tool voortaan op het web worden gezocht.

Apple legt met Yosemite vooral de nadruk op het werken tussen verschillende apparaten. Een van de grootste veranderingen is de nieuwe clouddienst iCloud Drive. Daarbij zijn iCloud-bestanden voortaan ook direct benaderbaar via Finder en zijn ze vanuit dat programma ook te beheren. De bestanden in iCloud Drive kunnen worden gesynchroniseerd via Mac-en Windows-computers, iets wat met de Onedrive-client van concurrent Microsoft ook al mogelijk is.

Verder biedt Apple de mogelijkheid om met AirDrop voortaan bestanden te delen tussen Macs en iOS-apparaten. Voorheen was die functie om bestanden via een ad-hoc-wifi-verbinding te delen alleen aanwezig op iOS-apparaten. Het duurde even voordat Apple deze functionaliteit uitrolde, want vorig jaar waren er namelijk al geruchten over AirDrop-integratie op Mac.

Apple kondigde ook Handoff aan, waarmee met meerdere apparaten aan een bestand kan worden gewerkt. Iemand die bijvoorbeeld op een Mac een presentatie maakt en vervolgens wegloopt met zijn iPad, krijgt op de tablet een notificatie te zien. Wanneer hij die vervolgens wegveegt, kan hij verder werken aan het bestand dat op zijn Mac stond. Handoff werkt alleen als de apparaten in het begin dicht bij elkaar liggen.

Met Yosemite maakt Apple het ook mogelijk om via een iPhone te bellen met een Mac. Zo verschijnen telefoonoproepen op het Mac-scherm en zijn die vanaf daar ook te beantwoorden. Ook kan er vanaf de Mac voortaan worden gebeld.

Mac OS X YosemiteIn Yosemite heeft ook Safari een grote wijziging ondergaan. Apple heeft voortaan de bladwijzerbalk weggelaten en gecombineerd met de adresbalk. Daarnaast paste de fabrikant ook de tabsinterface aan; Safari toont voortaan tabbladen in een overzicht met miniaturen, waarbij tabbladen die betrekking hebben op één site in een aparte stack worden getoond. Verder ondersteunt de browser nu WebGL, Spdy en html5 premium video, waarmee bijvoorbeeld zonder plugin naar Netflix kan worden gekeken. Dit komt volgens Apple de batterijduur ten goede. Tenslotte kunnen afbeeldingen in de browser zelf worden bewerkt.

Ook Mail is aangepast, toonde software-engineer Craig Federighi tijdens de Keynote. Apple laat gebruikers met MailDrop voortaan bijlagen van 5GB via mail versturen, waarbij de bijlagen naar iCloud worden gestuurd en daar versleuteld worden opgeslagen. De ontvanger krijgt het bestand direct te zien in Mail, mits hij een Mac-gebruiker is. Gebruikers van andere mailclients krijgen een linkje naar iCloud, waarna ze het bestand kunnen downloaden. Met Mail is het voortaan ook mogelijk om handgeschreven informatie aan mailtjes toe te voegen, een techniek die Apple MarkUp noemt.

Verder werkt Apple aan een nieuwe interface van de foto-applicatie, die lijkt op de app die Apple aankondigde voor iOS 8. Er is een zoekfunctie toegevoegd, waarmee kan worden gezocht op locatie, tijd en album. De foto-app komt later beschikbaar voor Mac. Tenslotte komt Yosemite met de optie om sms-berichten die met een iPhone worden ontvangen, ook in de Berichtenapplicatie van Mac OS X weer te geven.

Yosemite is per direct verkrijgbaar voor ontwikkelaars. Apple stelt het besturingssysteem daarnaast deze zomer beschikbaar in een publiek bètaprogramma, waarna de fabrikant Yosemite aankomende herfst als gratis download naar het grote publiek uitrolt.

Mac OS X YosemiteMac OS X YosemiteMac OS X YosemiteMac OS X YosemiteMac OS X YosemiteMac OS X Yosemite

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (248)

Ook interessant:
  • preview voor developers vandaag
  • publieke beta in de zomer
  • gratis voor iedereen in de herfst

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 2 juni 2014 19:58]

Wat ik een beetje mis in het verhaal van Apple is welke Mac's nou geschikt zijn voor deze release. Jammer dat ze dat er niet bij vermelden.

De preview is trouwens te downloaden via deze link: http://www.apple.com/osx/

Helaas nog niet beschikbaar (Ergens in de zomer aldus Apple).

[Reactie gewijzigd door lasharor op 2 juni 2014 19:57]

je bedoeld dat de preview hier kan worden gedownload?? https://developer.apple.com/osx/whats-new/
Dat is de developer preview, er komt ook een preview voor de normale consument die alvast wil proberen. Die is (in de zomer) beschikbaar op de link die ik gepost heb.
Dat is de OS X maverics pagina, die zullen ze echt niet voordat de nieuwe OS uit is gaan opgeven.. Daar zal dan wel een nieuwe pagina voor gemaakt worden..

Link dan naar http://www.apple.com/osx/preview/ waar daadwerkelijk de preview wordt getoond ergens deze zomer!!

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 2 juni 2014 22:14]

Gewoon op alle apparaten waar Mavericks ook op draait. 64-bit was eerst een opstakel, maar nu niet meer.
Je zou nog wel een beperking kunnen hebben m.b.t. GPU power. Ik weet nog wel dat er een overgang was waarbij de GUI hardware versneld werd en je minimaal Quartz Extreme nodig had. Tegenwoordig is dat QEX (quartz extreme - rendering), CI (CoreImage - manipulatie), MIPMAP, en volgens mij ook GLSL minimaal. FPRG, NPOT en FLOAT zijn nog optioneel, hoewel NPOT vrij modern is (nouja, relatief dan :p 2009 en later was volgens mij de GPU periode waar iedereen dat had), en volgens mij omwille van snelheid ook richting "Required" gaat.

Het is bij Apple wel vaker dat ze support droppen op het moment dat bepaalde instructies gewoon niet beschikbaar zijn. EFI32 bijvoorbeeld, toen EFI64 nodig werd. En SSE4.2 toen de lagere SSE's niet meer genoeg waren voor redelijke performance.
Kan me eigenlijk op Intel gebied maar 1x herinneren dat ze support op oude (pre Core2Duo) systemen hebben laten varen. Dat was volgens mij toen ze naar Lion gingen.

Volgens Apple:
Developer Preview System Requirements
The OS X v10.10 Developer Preview supports the following Macs:

iMac (Mid 2007 or newer)
MacBook Air (Late 2008 or newer)
MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)
Mac mini (Early 2009 or newer)
MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer)
Mac Pro (Early 2008 or newer)
Xserve (Early 2009)

Dat is dus volgens mij hetzelfde als Lion.
Ze hebben eerst Core Duo en Core Solo laten varen, daarna C2D met EFI32. Daarna waren er een aantal functies die bepaalde GPU support nodig hadden en dus uitgeschakeld waren op apparaten zonder die support. (AirPlay Mirroring) Dat is op z'n minst 2x onbruikbare hardware, en eigenlijk 3x als je de hardware requirements van volledige functionaliteit zou rekenen.
waarschijnlijk hetzelfde als de vorige versie, Apple heeft in het verleden support opgegeven aan bepaalde hardware omdat ze instructies miste en dat is niet meer echt een issue tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door stewie op 2 juni 2014 19:58]

Ze hebben ook kunstmatige support beperkt voor oudere modellen dus die vraag blijft relevant, apple wil immers hardware verkopen.
Gelukkig is er de hackintosh community waardoor het installeren van nieuwe osx versies op niet-supported hardware vaak prima gaat,maar het is toch weer een extra stapje.
Er waren ook modellen met UEFI 32bit, die niet ge-upgrade konden worden naar 64bit versie doordat hij een te kleine flash opslag had.
apple had er geen enkel belang bij om die machines te droppen financieel gezien, ze zullen er zelfs een zootje OS X verkopen door zijn misgelopen..

er is geen enkel feitelijk bewijs dat Apple bewust OS X heeft gecrippled, anders waren er echt wel rechtszaken geweest die Apple verloren had.

dit valt gewoon onder de noemer: Conspiracy theory.
Zelf heb ik een dergelijk model (mac pro 1.1) en daar draait toch echt (na wat moeite) 10.9 op, dus het was technisch prima mogelijk en dus lijkt het er toch op dat het een bewuste (zakelijke) keuze was.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 3 juni 2014 03:01]

"na wat moeite" is niet voor de meeste Macgebruikers interessant. "Vlekkeloos" is dat imo wel.
Maar als de thuisgebruiker het met wat moeite voor elkaar kan krijgen, dan moet Apple ook wel in staat zijn om een vlekkeloze patch te bouwen die dezelfde stappen automatiseert.
Dat is dus niet altijd mogelijk.
Ik weet niet of dat hier het gaval is, maar in het algemeen is niet mogelijk om alles wat je als thuisgebruiker kan, te automatiseren.

Stel je voor je moet in een bepaalde bootmodus iets doen. Soms kan dat geautomatiseerd, maar soms ook niet. Afhankelijk van hoe de BIOS/UEFI geprogrammeerd is.
Gewoon recovery usb maken, en dan via de recovery mavericks uit de store downloaden.
Dat bedoel ik, teveel stappen. De gewone mac gebruiker wil het product aanklikken in de app store en gaat dan iets anders doen, en na een tijdje terugkomen bij de mac met een nieuw OS.
dat is die mac met die niet compatible firmware en geen SSSE3 ondersteuning wat latere versies nodig had. "de hack die je moet toe passen is zo goed als de complete kernel te vervangen" :+

en de performance die je daar uit haalt is gewoon de moeite niet waard vs een tweedehands iMac uit 2010.

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 juni 2014 12:24]

Je bent in de war met iets anders gok ik, de "hack" die ik moest uithalen betrof het verwijderen van mac versiechecks uit de installer (kunstmatige beperking) en het vervangen van de boot.efi, beide zaken die niets met de kernel te maken hebben en die BEIDE prima door apple zelf hadden kunnen worden opgelost: er was GEEN hardwarematige beperking en voor alle hardware waren gewoon 64bit drivers.

Kijk, voor de 32bit cpu's van sommige 1e generatie intel mac's snap ik het nog wel, maar voor de mac pro 1.1 was het gewoon een trucje om mensen te dwingen om te upgraden.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 3 juni 2014 15:18]

dit valt gewoon onder de noemer: Conspiracy theory.
https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Bestaat gewoon, vrijwel elke fabrikant maakt zich er tegenwoordig op een of andere manier schuldig aan. Simpelweg omdat het meer geld in het laadje brengt.
Klopt inderdaad.

Zo zijn er meer acties van fabrikanten waarbij je in eerste instantie vraagtekens neerzet. Een voorbeeld zijn de netbooks, die kunnen een stuk platter en lichter, alleen hebben fabrikanten daar voorlopig niet voor gekozen. Dat was voorbehouden aan het duurdere ultrabooks en het goedkoper alternatief waren de tablets. Nog met een netbook aankomen was not done.
Nu je zie je langzaam goedkopere netbooks terugkomen die wel een stuk lichter en platter zijn, met hogere resolutie en zonder ventilator.

Wat wel nog steeds geld is dat netbooks gemankeerde producten zijn. Eerste generaties hadden een gemankeerde gpu, deze generatie ontberen een ssd terwijl dat een substantieel verschil maakt. Sommige modellen gebruiken niet eens de standaard 2,5" dus simpel upgraden zit er niet eens in.
Ik zie daar toch niet echt een conspiracy. Het is niet omdat je een dunnere en lichtere netbook kan bouwen dat je dit ook goedkoop kan.

Dat is ook de reden waarom Apple spullen in sommige mensen hun ogen veel te duur zijn. Zij maken veelal designs die duurder zijn om te bouwen dan de gemiddelde PC. Zo hoorde je vroeger zeggen "voor die specs kan ik het veel goedkoper bouwen". En dat klopte wel maar als je dan de behuizing van zo'n ding bekeek snapte je ook direct waarom ze het goedkoper konden. Ik heb nooit zo'n doe het zelf PC bouwer een vergelijkbare PC weten bouwen met een behuizing die ook maar in de buurt kwam van waar Apple mee kwam.
Zal wel snel te vinden zijn op de developerwebsite eens de previewrelease beschikbaar is.
Minium Specs:

" "•"iMac (Mid 2007 or newer)"
"•"MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)"
"•"MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer)"
"•"MacBook Air (Late 2008 or newer)" "•"Mac mini (Early 2009 or newer)" "•"Mac Pro (Early 2008 or newer)" "•"Xserve (Early 2009)"


"•"At least 2 GB of RAM "
"•"At least 10 GB of available disk space (50 GB if you wish to use Caching Server)" "
OS X 10.10 Yosemite Developer Preview System Requirements:
  • iMac (mid-2007 or newer)
  • MacBook Air (late 2008 or newer)
  • MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)
  • Mac Mini (Early 2009 or newer)
  • MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer)
  • Mac Pro (Early 2008 or newer)
  • Xserve (Early 2009)
Aldus de developer pagina. :)

Iemand anders was me al voor, excuus! ;)

[Reactie gewijzigd door n-evo op 3 juni 2014 14:55]

minimaal de 2011 Macbook pro's en van imac denk ik minimaal 2009/2010? ;) zeker kan ik dit niet weten.
Ik vermoed alle unibody Macbook pro's (dat hoop ik toch).
Dat zou kunnen maar het hele Continuity zal leunen op Bluetooth 4. Mijn early 2011 MacBook Pro kan dat niet aan :(
Ja want de MacBook Pro's zijn veel langzamer dan de iMacs.... 8)7
NOT want ook de iMacs hebben intern gewoon een mobile i5 of i7 chip en de verschillen in snelheid tussen iMacs en MBP's zijn nog kleiner dan minimaal.

Wie een iMac koopt, koopt geen desktop computer, maar een laptop met los toetsenbord en megagroot scherm.
Uh... niet persé waar. De processoren zijn net bij de high-end modellen het enige dat niet mobile is (of er zijn alleszins toch nog steeds uitvoeringen met desktop CPUs). Het RAM daarentegen zijn wel SO-DIMMs en de GPUs zijn ook vaak hun mobiele tegenhangers (hoewel apple ze vaak een andere naam durft geven).
Gisteren geďnstalleerd op een MacBook Pro uit 2008
Op wikipedia lees ik nu dat alle macs die Mavericks kunnen draaien straks ook Yosemite kunnen draaien.

Ik denk dat iedereen die de keynote heeft gekeken en veel Apple spul bezit heeft gedacht dat dit ontzettend mooie updates zijn. Handoff en instant hotspot zijn wel hele mooie toevoegingen zonder dat ik daar opnieuw geld voor neer te tellen.

Ik ben echt geen apple fanboy, maar dit kan simpelweg allemaal niet met Android. Android telefoon kunnen tien keer snellere hardware hebben dan wat Apple heeft, het gaat veel meer om de software. de iPhone 4S kwam ooit met IOS 5 en gaat nu 3 major update mee. Je mag met een Andoid telefoon blij zijn als je 1 update krijgt van Android krijgt.

ijzersterke keynote weer van Apple
Ik hoop dat je aan het trollen bent, instant hotspot achtige functionaliteit heb je al tijden in android en zoiets als handoff is technisch ook prima mogelijk.
Daarnaast: handoff en continuity werken niet met andere systemen dan apple: dat maakt het ineens een heel stuk minder interessant voor mensen zoals ik die wel OSX gebruiken maar op hun telefoon/tablet liever iets meer functionaliteit hebben (en dus geen iphone/ipad hebben).
Dat is zeker waar, helaas heb ik een iPhone 2G. (die ik natuurlijk niet meer gebruik)
Maar ben zeker benieuwd naar de icons van de pro apps. en van 3rd part apps er uit zien.
Ik snap wel dat ie over Android begint, de designers hebben er duidelijk goed naar gekeken ;)
Eh ... noem eens iets dan, wat niet ook al in leopard, (mountain) Lion en Mavericks zat..
Op deze pagina iets naar beneden staat inmiddels uitgelegd hoe je kunt upgraden
en daarbij uiteraard de compatible hardware:
http://www.apple.com/osx/how-to-upgrade/
Dat gaat over Mavericks (de huidige versie), niet over Yosemite.
De vereisten waren voor zover ik weet hetzelfde als die van mavericks, correct me if im wrong...
Dat heb ik op de stream niet voorbij zien komen, dus dat weet ik niet. Ik vermoed dat deze versie iets zwaarder is op je GPU vanwege alle semi-transparante dingen die erin zitten, maar dat is maar een vermoeden.
Enige wat ik er zo snel over kon vinden was dit artikel , wel zonder bronvermelding dus het kan een broodje aap zijn.
http://arstechnica.com/ap...ort-ios-8-and-os-x-10-10/

Kan het OS 10.8 draaien, dan kan het 10.10 draaien. Zoals verwacht eigenlijk.

Voor iOS 8 geldt dat alles met een A5 of beter ondersteund wordt. De gewone iPhone 4, die al een jaar niet meer verkocht wordt, valt dus uit de ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 3 juni 2014 08:44]

Developer Preview System Requirements
The OS X v10.10 Developer Preview supports the following Macs:

iMac (Mid 2007 or newer)
MacBook Air (Late 2008 or newer)
MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)
Mac mini (Early 2009 or newer)
MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer)
Mac Pro (Early 2008 or newer)
Xserve (Early 2009)
Hopelijk werkt op Yosemite mijn superdrive weer, die op miraculeuze wijze in Mavericks ermee kpte, maar onder bootcamp windows wel gewoon werkt. Dat vind ik wel echt heel treurig. Op de support page van Apple staat het ook vol met de superdrive klachten na installeren van Mavericks. Hoe suf kun je 't hebben, dat je eigen hardware niet meer werkt onder een Os update. (Heb een early 2011)
Ik heb de afgelopen jaren het idee dat de "even" OS X versies "af" zijn, helemaal compleet, en de "oneven" versies incompleet, onaf zijn.

De oneven versies:
10.5: veel nieuwe features, halverwege op weg naar Intel
10.7: begin integratie iCloud, iOS look
10.9: veel nieuwe features, veel kleine probleempjes

De even versies:
10.6: alle nieuwe features werken, werkt vlekkeloos op Intel
10.8: geslaagde integratie iCloud, iOS compatibel met oa AirPlay
10.10: ???

Ik verwacht veel van 10.10...
Ik ben erg enthousiast over deze release. Het ziet er goed uit, maar de integratie met iCloud en je iPhone of iPad is echt wel geniaal en een flink stap in de juste richting. Bellen en SMS'en via je mac, zonder je telefoon op te pakken, maar ook het doorwerken in een mailtje of document waar je op een ander device mee bent begonnen. Dit zijn de voordelen die je toch wel wilt in een dergelijk eco systeem.

Ben ook wel blij met de nieuwe Spotlight, Notificatie centrum en Safari.
iCloud drive werd natuurlijk tijd en gelukkig hebben ze naar de klanten geluisterd. Voor mij betekent het dat ik nu weer terug kan naar 1 cloud service voor mijn files en documenten. Nu gebruikte ik iCloud en Dropbox naast elkaar. Nog even afwachten wat de pricing van extra storage zal zijn, er zullen nu wel nieuwe abonnementen komen.
Jup. Microsoft -> 1 besturingssysteem voor alle apparaten. Apple -> naadloze samenwerking tussen apparaten met het OS dat het beste werkt op dat apparaat.
Het samenwerken tussen phone en besturingssysteem (dat synchroniseren van foto's en bestanden zit al langer op WP) en andere zaken zijn niet echt nieuw hoor? Andere platformen werken net zo goed samen. Het is juist eerder dat Apple weer wat bij trekt?
Nou nee, want het foto's synchroniseren of bestanden had het Apple platform al wat langer, dus het is geen nieuwe feature. De extra stap die ze nu weer t.o.v de concurrentie nemen is met Continuity en Handoff.
Oh je bedoelt het omzetten van een telefoongesprek naar skype zoals Windows Phone al aankondigde? ;)
Als je Skype op die telefoon hebt, is Skypen naar die telefoon gewoon gratis hoor?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 juni 2014 02:18]

Ja maar dan kan je dus net zo goed vanaf je PC bellen met skype en heb je je telefoon helemaal niet nodig. Waar het hier om gaat is dat een telefoon gesprek wordt doorgezet naar je mac, waar je dan kunt opnemen. Dit gaat dus om Phone-to-Phone niet om skype-to-skype of skype-to-phone

Skype-to-skype gebruik ik ook al jaren, maar dat is niet wat ik bedoel. Waarom mijn reactie dan -1 krijgt vind ik wel raar.
??? iOS is een aangepaste/gestripte variant van OS X, net zoals Windows Phone en Windows RT dat zijn van Windows. Zelfs Google kruipt naar dat model toe, nu er ook de eerste all-in-ones met Android verschijnen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 juni 2014 21:28]

Android wordt gewoon letterlijk als tablet-only OS op een desktop gegooid en fabrikanten hopen dan dat het wat wordt. En tot nu toe, is dat dus nee. Google heeft geen omgevingen gemaakt voor de mobiele en desktop interface (Chrome OS daar gelaten, aangezien Android en Chrome OS niks met elkaar gemeen hebben, behalve de Linux kernel). Dat is bij Microsoft en Apple totaal anders. Zij hebben beide een interface voor ieder gebied en daadwerkelijk 2 besturingssystemen die naadloos in elkaar overlopen, Microsoft tot nu toe op kop met dank aan de enorme gelijkheid tussen de ontwikkelmodellen tussen Windows Phone RT, WinRT en Windows Desktop (die laatste kan zeer makkeijk gemigreerd worden naar een metro app, en met Modern UI apps op de desktop in Winodws 9, wordt dat nog beter (daarbij: Modern UI apps hoeven niet perse touch-first te zijn, zie Windows Store)).
met dank aan de enorme gelijkheid tussen de ontwikkelmodellen
Nou ja, de gelijkheid tussen het ontwikkelen van iOS apps en OS X apps is ook enorm te noemen, zeker sinds de App Sandbox op OS X.
Oneens. Ik heb thuis een iMac en wissel MAC OS X en Windows 8 wat af, maar net welke dingen ik ga doen. Voor productiviteit is de combinatie Windows 8 + RT + WP8.1 echt heel sterk. Werkt naadloos samen op de manier van Microsoft, dat deze anders is dan die van Apple wil niet zeggen dat het niet werkt.

Kan niet wachten totdat de nieuwe versie beschikbaar is. Ziet er erg mooi uit, hoop het snel te proberen.
Je kan het er niet mee 'oneens' zijn, dit is gewoon de filosofie die Apple en MS hanteren, dat bedoelt hij te zeggen. Hij zegt nergens dat de manier van MS niet werkt.
Op zich is het kunnen werken op al je apparatuur handig, maar ik ben huiverig voor twee cloud problemen.
Obvious one: zonder netwerk heb je een probleem.
Een minder duidelijke is de kans dat een gevoelig of geheim document in de cloud komt doordat een werknemer een klein foutje maakt.
Dus totdat je zelf kunt instellen naar welke (bedrijfs) server of NAS je documenten vliegen zou ik het niet willen gebruiken, ook niet privé.
de eerste is niet zo obvious toch? zolang er lokaal maar een cache staat. Als ik in Pages een iCloud document wil open in iCloud zonder netwerk, kan ik altijd nog terugvallen op de lokale cache.

2de is natuurlijk aan de gebruiker als een gebruiker er maar bewust van is. Maar het grootste gros van persoonlijke documenten zal niet zodanig privé zijn dat je ze niet in de cloud kwijt kan. Voor de andere documenten, lekker lokaal opslaan. (ik plump echter alles in de cloud)
Voor bedrijven is een cloud strategie zonder meer al een uitdaging. Maar zelfs voor zakelijk zie ik mijn voordeel. Ik wil het liefst minder gebonden zijn al de laptop van de baas.
Niet al mijn zakelijke documenten zijn een enorm geheim, veel data is nou niet zodanig belangrijk dat je het per definitie uit de cloud moet houden. De truc is hoe je het onderscheid maakt.
Obvious one: Airdrop werkt ook zonder WiFi. BTLE voor verbinding van een peer2peer WiFi verbinding. Zou goed kunnen dat ze dat hier ook voor gebruiken.
Prijzen voor iCloud Drive zijn $0,99 per maand voor 20 GB of $3,99 voor 200 GB opslagruimte, de eerste 5 GB vrije ruimte is gratis. :)
Daarmee is het direct veel aantrekkelijker dan Dropbox. Volgens mij betaal ik nu een 99,- voor een 100GB. Erg aantrekkelijk dus, deze prijs had ik niet verwacht.

Waar ik benieuwd naar ben is of het ook geďntegreerd wordt met de webversie van iCloud, zodat ik via de browser ook bij mijn bestanden kan.

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 2 juni 2014 21:34]

De service kost in vergelijking $0,40 ct duurder dan Google Drive, Apple heeft hiermee inderdaad een van de laagste prijzen als het om online opslag gaat. Apple kennende zullen ze wel goede apps (en een website) ontwikkelen voor de service, maar eerst zien... dan geloven. :)
is $0.99 per 20GB per maand of $3,99 voor 200GB per maand zag ik in de live stream

Ohh, is hierboven ook al gemeld

[Reactie gewijzigd door McGreenNL op 2 juni 2014 21:36]

Ik ben ook benieuwd. Een donkere user interface bedoelen ze daarmee zwarte achtergrond met witte tekst op de top menu balk en de finder windows ?
Bellen en SMS'en via je mac, zonder je telefoon op te pakken, maar ook het doorwerken in een mailtje of document waar je op een ander device mee bent begonnen. Dit zijn de voordelen die je toch wel wilt in een dergelijk eco systeem.
Ja allemaal erg leuk maar ook heel proprietary.
Overigens bellen en sms via de mac kan al : installeer Airdroid op je Android en je kunt gewoon vanuit Safari (of een andere browser) een SMS versturen of nummer kiezen vanaf je Mac. Geen iPhone nodig. En als je SMB sharing op je Android hebt kun je de folders op je Android apparaat gewoon in de finder zien (ge-mount via /Volumes/sdcard) en bestanden over en weer kopieren. Geen iCloud nodig.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 3 juni 2014 08:34]

De donkere interface veranderd de licht grijze menu balken etc in donker grijze. Ze lieten het maar heel even zien, dus ik ben benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering. Ik houd het liever bij de wat lichtere interface

Zoals jij het brengt is alles dan proprietary, het gaat juist om de integratie.
Via browser en sms versturen of een nummer kiezen is toch iets anders dan deze implementatie. Hier wordt het dus echt geďntegreerd. Kortom de Mac of iPad neemt de taken over van de iPhone en gebruikt de iphone als hub. SMS'sen gewoon via iMessage op je Mac en telefoon via GSM gewoon op je mac zonder dat je de telefoon bij de hand moet hebben. (moet alleen in bereik zijn) Het houdt dus niet op bij gewoon een nummertje kiezen.
Het was heel strak gedaan en zonder dat je extra apps nodig hebt. Het is iets waar ik persoonlijk erg enthousiast over ben.

SMB sharing.... eh dat wil een gemiddelde gebruiker niet. Je wilt het tevens toch ook syncen, tussen verschillende devices? Waarom zou ik mij er als gebruiker druk om maken, dat moet het OS doen met behulp van een cloud dienst. (foto's, instellingen, documenten, bookmarks, open tabs, keychain, appsdata etc.) Dat doe je niet via een SMB share.
SMB share is ook verre van een type integratie die je zou willen. Juist in een dergelijk eco systeem kunnen zij hun voordeel er mee doen.
SMB sharing.... eh dat wil een gemiddelde gebruiker niet. Je wilt het tevens toch ook syncen, tussen verschillende devices? Waarom zou ik mij er als gebruiker druk om maken, dat moet het OS doen met behulp van een cloud dienst. (foto's, instellingen, documenten, bookmarks, open tabs, keychain, appsdata etc.) Dat doe je niet via een SMB share.
SMB share is ook verre van een type integratie die je zou willen. Juist in een dergelijk eco systeem kunnen zij hun voordeel er mee doen.
Precies en die cloud dienst is onnodige extra overhead en tevens een veiligheidsrisico. Syncen kan prima over het lokale netwerk zonder maar enige internet connectie te hebben, of het nu over SMB, Bittorrentsync, Bonjour of een of ander Apple protocol gaat.

En ik noem SMB alleen omdat dat op vrijwel alle platformen zoals Mac OSX, Linux, Windows, Android (een app) bestaat. Sinds Mavericks is het overigens standaard ipv AFP.
Maar een gemiddelde gebruiker zal het worst wezen welk protocol het is als het maar op zoveel mogelijk platformen werkt en niet alleen op iOS en OSX, al gaat het via de rioolpijp. En liefst zo snel mogelijk, desnoods ook zonder internet verbinding.
Sorry ik heb een typ fout gemaakt ik bedoel SMB zou je niet willen. Hoe kan je van een gebruiker vragen dat die op een dergelijke manier zijn data moet syncen? Voor ons nog te doen, maar een simpele gebruiker niet. Ikzelf zou het beslist niet willen.
Nu wordt het automatisch gedaan via een cloud service. (welke ook op windows werkt)

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 3 juni 2014 14:42]

Nog even afwachten wat de pricing van extra storage zal zijn, er zullen nu wel nieuwe abonnementen komen.
5GB - free
20GB - $0.99 per month
200GB - $3.99 per month
Ik vind 'nieuw uiterlijk' nou niet het spannendste wat ik gezien heb en een beetje teniet doen wat er misschien wel veel beter is.

Ik vind Continuity misschien wel het beste wat ik tot nu toe gezien heb. Erg knap waar andere fabrikanten alleen maar van kunnen dromen, niet vanwege het feit dat ze het technologisch niet zouden kunnen, maar puur omdat ze niet de hele chain aan apparaten maken en zo uniformiseren :-)

EDIT:
Dat Family sharing is ook wel heel fijn zeg!

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 2 juni 2014 20:14]

Gmail? Telegram? Hangouts?

Of ik mis iets wat er uniek is aan 'Continuity'/'Handoff', of 'andere fabrikanten' hebben dat al jaren?
Dan ben ik mij er misschien niet van bewust, maar ik heb het nog nooit eerder gezien. Ik gebruik Gmail al jaren en ben het niet tegengekomen, maar dat kan aan mij liggen of het gebrek aan marketing bij Google. Als ik het goed begrijp kan ik dus Gmail zo instellen dat als ik gebeld wordt op mijn Android dat mijn Windows PC begint te rinkelen? Zo ja, dan heb ik niks gezegd :) Waar kan ik dat vinden, want dan zet ik het per direct aan.

Voor zover ik kan zien is Gmail een mail-programma (app / webbased) met messaging mogelijkheden. Telegram is een Whatsapp-achtige en Hangouts is een soort van groeps-Whatsapp.

Voor zover ik begrijp verbindt Continuity al je iOS én OSX devices tot 1 cluster, automatisch, zodat alle connectiviteit, danwel telefoon, sms, messaging, dataverbinding, zonder instellen en extra te downloaden apps met elkaar samenwerken en je dus kan bellen op je Mac, sms'en op je iPad zonder daarvoor een simkaart erin te proppen. Dát is iets wat ik eerlijk gezegd nog nergens heb gezien. Pogingen daartoe zeker :)

Edit: Verhip: Het bestaat nog ook. Voor ¤4,50; Dat dan weer wel ;) Niet gratis. Soit. Ik heb ook nooit gezegd dat Apple de eerste was hiermee, alleen dat ik het nog niet eerder zo goed geintegreerd heb gezien. Ik ga mijn moeder nit uitleggen hoe ze die app moet gebruiken in ieder geval. Dat Continuity zal ze wel begrijpen. ;)

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 2 juni 2014 21:20]

Dat specifieke voorbeeld zou via Google Voice kunnen worden gerealiseerd, geloof ik. Helaas is die dienst nooit volledig uitgerold in Nederland. In die zin zou Apple eerder kunnen zijn in Nederland.

Het is me niet helemaal duidelijk hoe het redirecten van een incoming call naar je Mac zou werken. Het Google Voice-truukje zou de call direct kunnen rerouten, maar dan zou het heel goed ook US only kunnen zijn. Als ze de audio vervolgens via het data netwerk doorbouncen, ben ik benieuwd hoe het met de latency zit --> via de cloud zou issues kunnen opleveren, maar als je het direct via Wifi doet, zou het alleen binnen hetzelfde netwerk zonder issues gaan. (Al is de meestvoorkomende use case hier waarschijnlijk toch dat je phone ergens in huis ligt en je zelf ook thuis bent).

Ben benieuwd hoe dat precies werkt.
Hebben wij nou gewoon een inhoudelijke discussie onder een Apple nieuwsbericht? ;)

Ach, hoe het ook zou. Ik heb nooit gezegd dat andere fabrikanten het niet hadden, ik heb het alleen niet gezien bij fabrikanten die alle 3 de devices (desktop, tablet, telefoon) maken. Dan komen (op het moment), alleen Samsung en Microsoft in mijn hoofd op.

Voor mij, als technisch bekwaam casual consument is het een welkome verassing en dat is precies waarom dit wellicht een succes kan worden en 'Google Voice' truukjes die eventueel US-only zijn niet. De normale niet technische bekwame consument snapt daar echt geen hol van. Die wil geen apps installeren van 4,50 die het misschien wel of niet mogelijk maken. Die wil gewoon dat het werkt. Dat ie niet wist of ie het nodig zou hebben of dat het kon is een tweede, maar als het er in zit en het werkt out-of-the-box dan heb je een verkoopargument in handen en verkoop je weer iets waarvan mensen niet wisten of het kon of dat ze het wilde. :)

P.s. besef me nu dat ik dit al heb met Lync op mijn werklaptop en mijn telefoon.... :) Maarja, dat is voornamelijk in corporate land.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 2 juni 2014 21:33]

Hebben wij nou gewoon een inhoudelijke discussie onder een Apple nieuwsbericht? ;)
Hehehe, zie je, het kan wel! ;-)
Die wil geen apps installeren van 4,50 die het misschien wel of niet mogelijk maken.
Naja, dat is bij Google Voice natuurlijk ook niet het geval. Gewoon gratis, makkelijk en van Google. Voor zover ik weet was Google Voice behoorlijk populair op enig moment (ik weet nog dat ik het heel graag wilde), maar is het eigenlijk nooit fatsoenlijk doorontwikkeld.

Even gezocht en ze gaan blijkbaar het Google Voice-stukje onderdeel van Hangouts maken: http://9to5google.com/201...e-features-into-hangouts/

Aangezien daar een browser-based 'desktop client' voor is, heb je dan meteen toegang tot de functionaliteit vanaf alle desktop platforms. Ben benieuwd of alle functionaliteit daarbinnen wel worldwide beschikbaar wordt gemaakt..
Ja, je kon natuurlijk al iMessage etc gebruiken op de Mac. Maar continuity gaat een stap verder.
Stel ik wil je bellen of ik wordt gebeld, dan kan ik de telefoon opnemen of gebruiken via mijn Mac. Mijn iphone hoeft alleen in de buurt te zijn. Ook SMS kan ik via mijn Mac ontvangen en antwoorden.
Zit ik in de contacten op mijn Mac en wil ik bellen, dan hoef je het nummer alleen aan te klikken en je Mac gaat via de iphone bellen. (geluid blijft op je mac)
Dat heb ik nog niet eerder gezien, anders dan enterpise oplossingen met bijv Lync of Cisco oplossingen.

Een andere functie is, dat je beginnen kan met een mailtje of document op 1 device en dit direct kan overnemen op een ander device en door kan gaan waar je bent gebleven, zonder eerst App te openen en het bestand te zoeken.

Dat heb ik nog niet eerder gezien.

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 2 juni 2014 21:20]

Dat heb ik nog niet eerder gezien, anders dan enterpise oplossingen met bijv Lync of Cisco oplossingen.
Yup, een tijdje gehad. Een vaste lijn VOIP-phone (Snom) en een Firefox Add-on, die telefoonnummers klikbaar maakte. Het scriptje stuurde het nummer alvast naar de telefoon, ik hoefde alleen maar de hoorn op te pakken en hij ging bellen.

Maar dat is nog steeds niet hetzelfde als dat je telefoon een extensie van je PC wordt.

Ontzettend gave technologie. Nu maar hopen dat het echt "just works". Niet alleen prive, maar ook voor werk erg prettig.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 2 juni 2014 23:09]

Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Uh Skype op de Mac? Zit een grote groene knop in voor een voice-only gesprek.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 juni 2014 02:20]

Nou nee, want dat is meer VOIP niet het routeren van mijn mobiel.
Wat Apple hier uitbrengt is geen VOIP oplossing, maar het integreert met de iPhone en iPad, waardoor je dus binnenkomende telefoon gesprekken op je Mac of iPad op kan nemen, zelfde voor SMS. Met dat laatste wordt iMessage op de Mac nog weer wat handiger. Nu moet ik nadenken wie een Apple account heeft om vanaf mijn Mac een iMessage bericht te sturen (iPhone kiest automatisch tussen iMessage of SMS)
Nu kan ik ook gewoon een SMS sturen. Het is niet echt vergelijkbaar met Skype.
Continuity en handoff kijk ik naar uit. Best wel vaak dat ik een kort mailtje op mijn iphone aan het tikken ben, dat dan een groot mailtje wordt, zou ik graag verder gaan op mijn laptop.

Ook bellen vanaf de laptop zie ik wel zitten.
Groot nadeel is dat het waarschijnlijk niet werkt met apparaten van andere fabrikanten, terwijl dat technologisch prima zou kunnen.
Kijk, dat is nog een goede zaak: Gratis upgrade!

Ik vindt wel dat het uiterlijk minder verschilt van voorgaande versies dan dat met iOS7 het geval was. Wel een mooi bottom bar natuurlijk! Veel beter dan de oude variant.

De kleurtinten zijn allemaal wat subtieler en zien er erg goed uit. Jammer dan OS X niet echt op gewone PC's draait.

[Reactie gewijzigd door niektb op 2 juni 2014 19:59]

Bottombar is nu in de stijl van de iPhone. Erg stylish naar mijn mening. En er is natuurlijk altijd de optie voor Hackintosh ;)
Bottombar heet Dock in Apple-taal.
Ach natuurlijk. Ik kon even niet op het woord komen (ik heb wel ervaring met docks, Xubuntu, maar dat is al weer even geleden...)

Het dock van Apple vindt ik persoonlijk wel aanzienlijk mooier dan die van XFCE (de WM van Xubuntu).
Deze laat ik toch aan mij voorbij gaan. Was al geen fan van iOS, en versie 7 vond ik echt afschuwelijk. Spijtig dat OS X er ook aan moet geloven. Misschien in de toekomst toch eens Ubuntu? Windows 7en 8 zijn wel OK, maar soms te ingewikkeld en inconsistent.
Och komaan het is en blijft het vertrouwde OSX. Zo dramatisch als de overhaul van iOS is het niet en trouwens ik zou niet meer terug willen naar iOS6.

Yosemite is heel mooi gedaan vind ik.
Precies dit. De nieuwe features zijn op zich leuk en al maar het uiterlijk is naar mijn mening compleet geruďneerd. iOS 7 vind ik al onwijs lelijk, dit komt dan ook niet op mijn iMac.

Ook vraag ik me af wat het nut is van al die extra features als je geen iDevice hebt.

Als je trouwens Linux wilt is elementary OS aan te bevelen. Werkt prachtig, wacht alleen op Isis.

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 3 juni 2014 07:59]

Ook vraag ik me af wat het nut is van al die extra features als je geen iDevice hebt.
Voor continuity niets natuurlijk maar als je geen iDevices hebt naast je Mac zit je ook niet echt op je plaats bij Apple. Men spreekt niet voor niets over de Apple beleving. Het is de bedoeling dat alles perfect samenwerkt en dan is het natuurlijk wel key dat je apparaten op elkaar zijn afgestemd. Dit gaat steeds harder een rol spelen. Plays well together but not with others.

Ik vind dat persoonlijk super. Geen geklungel met instellingen, alles werkt gewoon out of the box goed samen. Dat is de Apple beleving. Maar ik snap best dat mensen niet graag gebonden zijn aan één merk maar dan moet je echt niet bij Apple zijn.
Ik snap dat mensen hier veel nut aan hebben, maar zelf ben ik geen fan van iOS (zeker niet vanaf v7); zelf vind ik Android veel fijner werken en ik heb de ervaring dat het gewoon gebrekkig samenwerkt met OS X.

Ik snap dat Apple hun eigen iOS devices belangrijker vind dan Android apparaten, maar ik zou toch wat betere ondersteuning verlangen.
Je kunt Windows 8 overhaulen met een OSX sausje. http://www.youtube.com/watch?v=DfsgfoiXAVM
Gebruik macs vrij weinig maar lijkt mij best netjes te werken zo.
Welke versie van OSX moet dat voorstellen dan...een interne pre-alpha versie van voor 2000?
Het ziet er voor mij OSX-achtig uit, gebruik het zelf weinig (en meestal is het dan die control panel of terminal). Was ook maar een search :P
Ik heb alleen maar wat gnome/kde clonen geprobeert op windows en werkte redelijk hetzelfde. (zult altijd een paar eigenaardigheden houden).
Maar heb wel eens eerder mensen zo'n OSX thema aangeraden en ze waren er wel blij mee, denk probeer het.
Waarom een nieuwe interface? De desktop omgeving is net dat gene wat ik het liefst zo lang mogelijk constant houd aan mijn computer. Eens gepersonaliseerd verwacht ik dat het OS daar af blijft.

Het ziet er ook compleet kinderachtig uit. Voor een smartphone kan dat leuk zijn. Voor een computer? Niet mijn ding.

De nieuwe features zien er mij dan weer wel super uit, de integratie tussen computer en telefoon zouden meer fabrikanten standaard moeten inbakken.

[Reactie gewijzigd door Joecatshoe op 2 juni 2014 21:31]

De een klaagt dat OS X te veel stil staat qua interface, de ander weer als er iets veranderd. Een bedrijf als Apple kan nooit iedereen tevreden houden.
Nou, kunnen? Personalisatie is iets dat sinds iDag 1 ver te zoeken is bij Apple. Ze hebben daarvoor bewust gekozen, wat hun goed recht is, maar dat maakt het een kwestie van willen i.p.v. kunnen. Het zou voor Apple een kleine moeite zijn om rekening te houden met gebruikers die een afwijkende interface willen, maar dat willen ze nou net niet.
Als OS X duizend en één personalisatie voorkeuren zou hebben zullen sommigen weer klagen dat het systeem te complex en rommelig is. Zoals het Configuratiescherm van Windows. Dus het is zoals ik al eerder zei een kwestie van niet iedereen tevreden kunnen houden.
Inderdaad. Je kan niet iedereen tevreden houden. Uiteindelijk claim je ook een specifiek domein, zoals Apple doet. Met dit specifieke domein hebben ze de afgelopen jaren veel succes gehad ;).
Ik ben daar juist blij om. Ik vind het veel fijner dat alle apps op elkaar lijken: consisent. Als extreemste voorbeeld zijn bijvoorbeeld de virusscanners op Windows: die hebben een hele toeters en bellen skin die zo onhandig is....
Maar goed het is persoonlijk. Een skin engine wordt denk ik wat lastig op OS X.
Texturen ontbreken: ja. Gradiënten ontbreken: nee. De iconen uit iOS 7 moeten het juist hebben van die 'gradients', want zonder gradients zou er helemaal geen kraak of smaak meer aan die sterk vereenvoudigde iconen zitten.
Het is meer dat ze van de grijstinten afstappen bij de witruimte. De iconen hebben nog wel een achtergrond maar ze zijn nu voornamelijk van dezelfde vorm
Mooi dat iOS en OSX dezelfde look krijgen ... maar waarom de iOS look? OSX begint een speeltuin te lijken. De dock doet me denken aan de eerste dock die ik in OSX Puma had (10.1). Kan als die-hard Apple gebruiker niet zeggen dat ik het mooi vind. Als het niet nodig is om te upgraden zal ik nog een tijdje op Mavericks blijven hangen.
Ja die 2D dock vond ik ook wel verassend, ik denk dat ik persoonlijk de 3D versie ook mooier vindt maar het zou wat raar afsteken tegen het platte design wat ze nu introduceren. Ik hoor ook veel Apple gebruikers die juist veel liever de 2D variant zien.
De looks worden meer en meer gelijk getrokken, dan is het niet echt een speeltuin meer.
Het mag duidelijk zijn dat er nu 1 man achter het design zit. Voor de rest zal het gewoon even wennen zijn, maar het heeft teveel mooie functies om links te laten liggen.