Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Apple heeft de publieke bèta van OS X 10.10 Yosemite vrijgegeven. De nieuwe OS X-release is echter alleen te downloaden voor de eerste miljoen gebruikers die zich hebben ingeschreven; onduidelijk is of later meer bètatesters toegang krijgen.

Tot nu toe konden enkel ontwikkelaars met een betaald developer-account voortijdig toegang krijgen tot een nieuwe OS X-release, maar met 10.10 Yosemite heeft Apple ook 'normale' gebruikers toegang gegeven tot de bèta-ronde. De eerste miljoen gebruikers die zich hebben ingeschreven, kunnen nu toegang krijgen tot de testversie; het is onduidelijk of meer gebruikers later toegang krijgen. De nieuwe versie komt in het najaar uit, maar wanneer precies is niet bekend, al houden geruchten het op oktober.

OS X 10.10 brengt onder meer betere samenwerking met iOS, al zullen gebruikers hun iOS-toestel wel moeten upgraden naar versie 8 om functies als Handoff en Continuity te kunnen gebruiken. Daarmee kunnen gebruikers bijvoorbeeld een mailtje dat ze op hun iOS-apparaat aan het typen waren afmaken op hun Mac. Continuity laat gebruikers telefoongesprekken en sms'jes op hun desktop of laptop ontvangen. Daarnaast heeft de opvolger van Mavericks een aangepast uiterlijk met meer transparantie en een nieuw schermlettertype.

Tweakers kon vooraf al aan de slag met de nieuwe testversie; lees hier onze preview

OS X Yosemite

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/redemption

Kan niet iedereen hier een code halen?

Edit: zo te zien kan iedereen die deze pagina bezoekt in inlogt met zijn appleid een code krijgen!

Werkt perfect als je de Clover bootloader hebt icm met een HP ProBook 4530s. Alles werkt! :)

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 25 juli 2014 15:24]

Krijg af en toe een maintenance melding, maar als je reload gaat ga je alsnog naar de volgende stap. Werkt uiteindelijk prima.
Ik heb ook een partitie aangemaakt en daar Yosemite op geinstalleerd. Ik liep alleen tegen het probleem aan dat ik na de installatie moeilijk bij de mavericks partitie kon komen en niet meer in bootcamp kon opstarten. In mavericks komen was simpel. Opstarten in recovery modus en daar een startup schijf selecteren en opnieuw opstarten. Doe je dit met de bootcamp partitie dan zal dat niet lukken. Deze geeft aan dat hij geen bootable disk kan vinden.

Dan moet je het volgende doen:

Start op in je mavericks omgeving (ik heb dit niet getest op yosemite).
Download en installeer GDisk.
Open je terminal (Je computer mag absoluut niet afsluiten tijdens het volgende proces, dus laad je accu goed op of voorzie je computer van een betrouwbare stroom voorziening).

Voer de volgende commando's in:
diskutil list

Noteer dan je partitienummer van je bootcamp partitie (Bijv. disk0s6 (het gaat dan om de 6))

sudo gdisk /dev/disk0;
Vul in je wachtwoord;
r <enter> ga naar de recovery & transformation menu
h <enter> maak een nieuwe hybrid MBR
{6} <enter> voeg partitie {partitienummer} toe aan de MBR
<enter> accepteer dan de standaard MBR hex code van 07
y <enter> stel de bootable vlag in
n <enter> beveilig verder geen andere partities
o < enter> print (bekijk) de MBR

Nu moet je twee regels zien. Een type EE en een type 07. De 07 regel heeft als het goed is onder het Boot kopje een astriks (*) staan.

Schrijf de partitie naar je hardeschijf:

w <enter> Schrijf partitietabel naar je schijf.

Herstart en houd de option toets ingedrukt. Nu zie je als het goed is weer je bootcamp partitie.

Dit werkte voor mij. Ik hoop dat het anderen het niet mee maken maar als het gebeurd dan hoop ik dat deze stappen jou ook helpen.
Houd er rekening mee, dat sommige programma's niet werken onder Yosemite. Ik heb vooral last van een niet-werkende Final Cut Pro X. Met een beetje zoeken vind je wel een workaround op internet, maar gewoon lanceren vanuit de Finder levert een foutmelding op.
Gisteren pas ingeschreven maar ik kan hem gewoon downloaden nu...

Ben wel benieuwd hoe hij draait op mijn macbookje uit 2010.
Meeste van de nieuwe mogelijkheden zullen wel niet werken vrees ik...

Leuk om even mee te spelen en anders weer terug naar mavericks met de teletijdmachine :)
Voor Continuity moet je hardware in ieder geval Bluetooth 4.0 LE ondersteunen en voorlopig lijkt het inderdaad dat een MacBook uit 2010 niet voldoet. Maar, het verhaal gaat dat die ondersteuning nog verder uitgebreid wordt naar oudere modellen. Apple still finalizing support for Continuity features on older Macs, Bluetooth LE adapters a possibility

Een Bluetooth adapter zou een uitkomst kunnen zijn. Op Netkas.org heeft iemand Continuity op een Mac Pro uit 2008 aan de praat gekregen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 juli 2014 19:28]

Ah ok, dat is jammer. Dan gaat dat waarschijnlijk dus nog niet werken.
Hopelijk gaan ze de ondersteuning inderdaad uitbreiden want een losse adapter (en dus 1 USB poort 'kwijt') vind ik ook weer wat overdreven hiervoor. Als ergens medio sept de nieuwe macbooks/imacs inderdaad uitgebracht worden ga ik sowieso een nieuwe aanschaffen. Dus ik ben wel nieuwsgierig hoe de ervaring nu met de beta op een oude macbook is ten opzichte van een verse straks. Vraag me inderdaad ook af hoe het qua resolutie en leesbaarheid zit op een non-retina scherm.
MacBook's hebben verwisselbare Bluetooth adapters. De vraag is of er je eentje kunt vinden die BT 4.0 LE ondersteund én in jouw MacBook past. Er lijken wat mensen succes te hebben gehad met modules voor nieuwere apparaten in oudere stoppen.
Klopt, ik geloof dat Apple aanhield "Macbook Pro's van na 2012". Geld denk ik ook voor reguliere macbooks dan.
Denk het ook, want in 2012 waren er nog alleen maar Pro's, en geen reguliere. Hence de schrijfwijze.
Die witte heten toen gewoon Macbook, toen kwam de Air er later "tussen"
Jawel hoor, de oude vertrouwde Macbook's waren die witte unibodies. Dat waren de Macbooks (heb er nog een liggen, kapot), dan had je de Pro's met een metalen unibody en daarna kreeg je de Air.
Ja natuurlijk ken ik die witte unibodies, maar die waren er in 2012 al niet meer (nieuw). Volgens wikipedia: "Op 20 juli 2011 werd de MacBook van de consumentenmarkt gehaald".

Mijn punt is dus, ze zeggen niet "Macbooks van na 2012" omdat er na 2012 alleen nog maar de pro's over de toonbank gingen (naast de Air natuurlijk, maar geen reguliere Macbooks).

[Reactie gewijzigd door rgjleclaire op 25 juli 2014 18:20]

Leuk om even mee te spelen en anders weer terug naar mavericks met de teletijdmachine :)
Wat ik (als geregistreerd developer) gedaan heb is een dual boot tusen Mavericks en Yosemite. Dat werkt ook erg handig.
Kan ik upgraden van 10.9 naar 10.10 beta zonder bestanden te verliezen of moet ik een verse installatie doen?

Edit: Ja dus, en ik ben nu al blij met 10.10 , dit draait namelijk een behoorlijk stuk vloeiender op mijn macbook air !

[Reactie gewijzigd door ongewoongewoon op 24 juli 2014 20:51]

Maak een back-up met Time Machine, kan je nooit iets kwijt raken :)
Zou ik niet te hardzeggen :P

paar maanden geleden heb ik mn MacMini opnieuw geïnstalleerd.. Mijn TC was toen toch echt overleden :P Gelukkig stonden er geen belangrijke bestanden op de TC.. Software RAID Mirror kwam na de install ook weer fijn up gelukkig :)

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 25 juli 2014 11:28]

Daarom op gezette tijden een back-up maken van je laatste back-up.

De kans is zeer klein dat 2 apparaten het bijna gelijktijdig opgeven.
Als je je zorgen maakt om je bestanden is een beta misschien geen goed idee ;) Ik zou zeker eerst een back-up maken.

Afgezien daarvan zal de upgrade je eigen bestanden ongemoeid raken.
Installatie van OS X 10.9 resulteerde bij mij in een upgrade naar 10.10.
Wordt OS X 10.9 eigenlijk nog ondersteund na de officiële release van 10.10?
Ja, sowieso nog volledig tot 10.11 uitkomt (ze bieden altijd volledige ondersteuning van de huidige en de vorige versie). Daarna verschijnen er ook nog een tijdje security updates maar hoe lang hangt van de aard van het security probleem af.
Uhm, ondersteuning voor 10.8 werd direct beëindigt na de lancering van 10.9.
Nee hoor, je bent in de war met 10.7. 10.8 wordt nog steeds ondersteund. Ik draai zelf nog 10.8 en heb pas nog een reeks updates gehad. Apple levert ook nog direct support op 10.8. Dat houdt op zodra 10.10 uit komt, dan verhuist 10.8 naar "Older OS" waar nu Lion en Snow Leopard staan. En sowieso kun je altijd een Apple Store binnenlopen met nog veel oudere versies, alleen heb je dan misschien een kans dat het niet kosteloos is.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 juli 2014 23:48]

Hier werkt het :)

Zou het mogelijk zijn om een upgrade te doen met behoud van programma's, data etc? (Uiteraard met back-up). Draai nu op de laatste stable versie van M. en wil het wel graag proberen zonder dat ik alles opnieuw hoef te installeren lol.

PS: Als iemand wil testen of office werkt.. wel zo handig icm werk.. lol

[Reactie gewijzigd door Workaholic op 24 juli 2014 19:28]

Ik wil niet als een zeur klinken maar het is niet de bedoeling dat je zo'n beta over je huidige installatie gaat installeren want dat is gegarandeerd voor problemen vragen. Wat je best doet is een partitie aanmaken op je harde schijf om Yosemite te installeren en zo te testen.

Wat je vraagt is mogelijk maar wordt echt ten sterkste afgeraden om te doen. Hou er rekening mee dat het pas over een maand of nog later kan zijn dat je problemen ondervind. Ondertussen heb je dan al veel nieuwe bestanden aangemaakt en die ben je dan weer wel kwijt als je naar je oude Mavericks installatie zou terug keren.

Best manier is dual boot. Een partitie naast je huidige installatie die enkel dient om Yosemite te verkennen.
het is niet de bedoeling dat je zo'n beta over je huidige installatie gaat installeren want dat is gegarandeerd voor problemen vragen.
Dat is iets wat juist wel gedaan moet worden, anders komen bugs in het upgrade-proces ook niet naar voren. Apple raad alleen aan om het niet op een productie machine te doen...
En wat denk jij dat een productie machine is? Workaholic heeft het over een productie machine want hij wil er volgens zijn reactie zijn werk mee doen.

Als je 2 Macs hebt kan je dat idd doen maar als je over maar 1 Mac beschikt beschik je dus enkel over een productiemachine.
We moeten niet gaan overdrijven. Ik doe regelmatig mee aan developer previews en installeer deze op mijn enige mac zonder dual boot over mijn huidige installatie. Wel zorg ik dat mijn belangrijkste bestanden ge-backupped zijn uiteraard :) Maar heb nog nooit serieuze problemen ondervonden behalve dan uiteraard de bugs e.d.

[Reactie gewijzigd door Huppol op 24 juli 2014 20:20]

Dus gaan we iedereen aanraden om even domme dingen als jij te doen? Het is en blijft een beta. Ik weet niet wat jouw configuratie is en jij weet niet wat zijn configuratie is. Voor hetzelfde geld heb je enkel de standaard apps geïnstalleerd zijn, ben je een student en doe je nooit iets echt belangrijk met je Mac. Wat ik wel weet over workaholic is dat hij zijn Mac gebruikt voor werk en dan is het gewoon oerdom om een beta als main OS te gebruiken.
Ik heb vanuit 10.9 geüpgrade naar 10.10 geen enkel probleem, Ms Office Apps starten en zijn functioneel. Wel effe een TimeMachine backup maken voordat je los gaat!
Zo blij dat jullie allemaal (gratis!) bugtester zijn. :+ Ik wacht zelf eventjes.

Het is me niet helemaal duidelijk wat de bedoeling van Apple is. Serieuze kwaliteitscontrole/testing? Early adopter buzz genereren? Voorkomen dat non-developers zich als developer registreren voor beta-software? Piek-downloads bij de launch voorkomen? Grotere app-compatability testen?

Al met al vind ik het prima, want het strekt mij tot voordeel bij de launch. Yosemite zal ws. wel iets volwassener en stabieler zijn. Maar ik vind het best gevaarlijk dat op deze manier veel mensen, die geen flauw idee van de aard van dit soort buggy Beta's, hem wel installeren omdat ze per se nieuwste van nieuwste willen hebben.

Die zijn straks belangrijke data kwijt... en dan?
Ik wacht ook nog even lekker. Ik ben fervent iCloud gebruiker en het omzetten naar de nieuwe iCloud versie is volgens mij nog niet aan te raden. Recentelijk hebben ze ook de beta versie van iCloud gereset, wel netjes aangekondigd maar in zo' n zandbak wil ik nog niet spelen.

Ik bedank iedereen hier al vast voor het testen, wel goed doen hé! ;)
Over iCloud heb je inderdaad gelijk. Bij OS X 10.10 wordt gevraagd of je over wilt stappen naar iCloud Drive. Maar deze functie zit er nog maar half in en werkt niet met OS X 10.9 of ouder. Daarnaast werkt het ook niet met iOS 7.*.

Het werkt dus alleen met iOS 8.*, terwijl je daarvoor een developer-account moet hebben. Niet aan te raden dus!
Hoeft niet gevaarlijk te zijn, plak er een externe schijf eraan vast en installeer het daar op.
Of maak eerst een installatie image met deploy studio van je huidige installatie, kan je het vrij eenvoudig weer terug zetten.
Be sure that your Mac is running OS X Mavericks. If you don't have OS X Mavericks, you can download it free from the Mac App Store. We recommend installing OS X Yosemite Beta on a secondary Mac, since it may contain errors or inaccuracies. Please be sure to back up your Mac using Time Machine before you install the beta. This is beta software that is still in development, which means some applications and services may not work as expected. Some features require iOS 8, which is not being offered as part of the OS X Beta Program.


https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/
Microsoft heeft niet veel anders gedaan bij Windows7 ;)
De bedoeling van Apple is om mensen sneller te doen upgraden naar de finale versie. Bij elke upgrade van OSX hoor je mensen zeggen "ik wacht nog wel even, ik laat eerst de massa versie X.0 testen." Deze publieke beta zorgt ervoor dat het gros van de bugs bij het grote publiek al verdwenen zijn bij de finale versie zodat mensen ook veel sneller geneigd zullen zijn hun de finale versie vanaf dag 1 te installeren. Dit zal nog niet zo zijn met Yosemite maar met de volgende versies zal er meer vertrouwen komen.
Is deze publieke beta dan hetzelfde als de huidige DP4?
Heeft iemand m al kunnen downloaden? En wat is het build nummer dan?

[Reactie gewijzigd door debom op 24 juli 2014 18:43]

Ja het is precies dezelfde versie als DP4
DP4 had build 14A298i , open beta 14A299l
Build van 1 dag later dus, zal niet baanbrekend zijn.
Let wel op mensen, de Handoff functies werken pas als je een Macbook pro hebt die je in het midden van 2012 hebt gekocht. Vanaf dat moment zit er namelijk een nieuwe type bluetooth Low energy adapter in en die heb je nodig om met handoff te werken. De standaard bluetooth 4.0 adapter en de LE adapter werken niet samen. Hier krijgt apple ook een dikke min voor dat ze dit gedaan hebben. Als je een macbook pro koopt dan koop je zo'n ding voor 10 jaar, aangezien ze deze computers maken met forse hardware erin mogen ze hier toch wel een beetje rekening ermee houden.
Dus volgens jou mogen ze geen features introduceren die niet werken op Macs van 3 jaar oud en ouder? En dan achteraf zeuren dat Apple niet meer vernieuwt...
@sluuz

Dat zeg ik niet, ik vind het alleen jammer dat het gebruik van handoff op zo iets lulligs vastloopt.
Dat ben ik met je eens, het is lullig. Maar ik vraag me af of dit komt door een keuze van Apple, of door de BTLE specificaties. Kan iemand dat ophelderen?
is gewoon andere hardware Bluetooth Smart is iets anders dan Bluetooth classic, dat het ook Bluetooth 4 genoemd wordt is alleen een beetje misleidend. Alle moderne Apple devices hebben BLE, dus ja, alleen dan kun je beacons / hand-off etc. gebruiken, niets aan te doen. 10 jaar is inderdaad een eeuw in computertermen dus wie dat redt.
Elk jaar komt er nieuwe type hardware uit met nieuwe functie's e.d.
Als een fabrikant kiest om iets nieuws te introduceren. kan het zijn dat oudere apparaten misschien niet of niet geheel correct samenwerk.

Dus ja ik denk dat apple gewoon vooruit moet gaan.. Een MacBook koop je niet voor 10 jaar, maar eerder voor 3 misschien 4 jaar.

Ik heb ook geen display port of Thunderbold aansluiting om mijn MacBook Pro E08 maar wel DisplayPort op mijn MacMini E09
10 jaar maar? Nee joh, eerder 20, misschien wel 25.
:')
"Als je een macbook pro koopt dan koop je zo'n ding voor 10 jaar, aangezien ze deze computers maken met forse hardware erin mogen ze hier toch wel een beetje rekening ermee houden."

En welke hardware mag dat zijn? De hardware is, grosso modo, identiek aan alle andere merken met het verschil dat het design van het apparaat in vele ogen "beter" is en je er OS X op draait, wat zeker geen onbelangrijk component is in de "beleving" die Apple wil bieden.

Maar als we uitgaan van Apple's uitgebreide garantieregeling + telefonische ondersteuning, een AppleCare Protection Plan, dan is de levensduur van een Mac 3 jaar en voor een iOS apparaat 2 jaar. Althans, dat is de garantie die Apple wil geven, tegen betaling (dit is even afgezien van het hele consumentenrecht verhaal, wat in België 2 jaar is en in Nederland onbepaald). Sterker, als je een beetje rond googled lijken reparaties überhaupt geen mogelijkheid meer te zijn na 5 tot 7 jaar, laat staan de 10 waar jij over denkt, omdat de onderdelen na deze termijn gewoon niet meer worden geleverd.
Jullie hebben gelijk 10 jaar is iets te extreem, maar je moet wel toegeven dat de hardware die apple in zijn laptops steeds vaak beter is dan die van de standaard merken en dan geef ik als voorbeeld de grafische kaart. In 2011 was apple de eerste die een 1gig aan DDR5 geheugen in zijn laptop had zitten terwijl andere merken daar nog niet eens aan dachten. En hetzelfde geld voor de 2e generatie intel i7 processor.
Als jij er vanuit gaat dat Apple jou 10 jaar lang alles maar compatible maakt omdat jij Macbooks voor zo lange periode koopt dan kun je net zo goed niet innoveren.
Het is lelijk als je (net als ik) een MacBook, early 2011 hebt maar zo is het nu eenmaal.
Mid 2010 hier, beestje doet het nog prima. Is wel toe aan een nieuwe accu want deze is rot en gaat 'maar' 4 uur mee. De apparaten gaan inderdaad idioot lang mee en dan is de kans op het missen van nieuwe features groot helaas, maar niets aan te doen. Het is alleen maar goed dat de nieuwe features er komen anders zou niemand meer een nieuwer model halen.
Current Build: 14A299l
Released On: July 24, 2014
Is zo goed als zeker hetzelfde maar de publieke beta zal hoogstwaarschijnlijk een FeedBack Assistant hebben, dit zit niet in de developers versie aangezien we feedback via de developers portaal kunnen versturen.

Maar de rest zal wel gelijk zijn.
Volgens Appleseed (besloten test usergroup van Apple) krijgt de openbare beta een vereenvoudigde Feedback Assistant, het wordt door Apple dan ook afgeraden om als Applleseeder ook mee te doen aan de opnbare beta. Via Appleseed worden ook regelmatiger updates aangeboden.
Zou deze leuk draaien gevirtualiseerd op een niet Mac?
Niet zonder FakeMSC of andere zooi om OS X te laten denken dat het een mac is (hackintosh)
Wat voor andere zooi ?
Ik heb slechts FakeSMC een DSDT en de Clover bootloader nodig om 100% native incl powermanagement OSX te kunnen draaien. Valt me op dat zodra je over hackintosh begint hier op tweakers het altijd omlaag gemod wordt terwijl discussies officieel zijn toegestaan en het een hoger tweaker gehalte heeft dan standaard op je appletje een nieuwe release te installeren. Een hackintosh achtergrond is erg handig en geeft je heel veel inzicht in hoe een mac / linux / unix en de hardware werkt. Een hackintosh heeft er bij mij toe geleid dat ik ook een echte mac heb gekocht maar de hackintosh staat er ook nog steeds.
Als je een eigen mac maakt met de hardware die je los koopt in de winkel, is de snelheid evensnel als een echte mac?

Ik lees veel dat als je een eigen mac maakt(hackintosh) vallen de benchmark bijna altijd stuk lager dan die op de echte mac. Hoe kan dit?
Vaak sneller. Zie de geekbench stats.http://browser.primatelabs.com/geekbench2/chart?q=model%3A%22Hackintosh%22


Het luistert nauw, maar hangt vooral van de ondersteuning van je hardware (drivers/kexts) af en in hoeverre je daar een geschikte DSDT voor hebt.

Slechte kexts, maar vooral waardeloze DSDT's kunnen de performance flink onderuit halen. Het is dan ook het beste om zelf dergelijk systeem in elkaar te zetten en niet blind op installers te vertrouwen. Zelfs bij de betere installer-initiatieven zal je moeten weten wat je doet (en kiest) om het optimale uit je hardware te kunnen halen.

Maar het is mogelijk. Dat is 100% zeker!

Zie ook http://quocomputer.com/shop/z77mx-quo-aos/ voor de makkelijke variant ;-)
Sneller als je maar de juiste hardware aanschaft. Je moet alleen wat beter je best doen als het oog ook nog wat wil.
:)
Een basis hackintosh komt met "null-CPU-powermanagement" waardoor de CPU gebruik maakt van slechts 2 multipliers bv 10x en 20x terwijl de CPU bv 24x ondersteunt. Proper energie management is dus een must om de performance eruit te krijgen middels ssdt en dsdt's. Google maar op "revo girl script" waarmee je de correcte ssdt kan genereren voor jouw CPU. Dan hadden we het over CPU powermanagement, soortgelijke uitdagingen kom je tegen voor je videokaart clocks | multipliers. Hier komt bij dat energie beheer afhankelijk is van de keuze bv macpro5,1 macpro 3,1 etc. Het model activeert de mogelijkheid om energie op de juiste manier te schakelen zodat de videokaart optimaal gebruikt wordt.

Dit alles vereist dus inzicht in de keuze die Apple gebruikt in haar modellen en om alles zo dicht mogelijk te evenaren met "vrije" hardware. Dat geeft de minste problemen.
Het ligt er ook aan welke hardware je hebt. Als je geluk hebt (wat jij zo te zien hebt) hoef je inderdaad alleen FakeSMC, een aantal DSDT's en een bootloader te doen en dan draait het. Ik heb een paar keer de kernel moeten patchen voor power management (Intel 4e generatie i5/i7 processor), en dat was een hel.

Maar met "andere zooi" bedoelde ik een alternatief voor FakeSMC, als dat er is.
geeft je heel veel inzicht in hoe een mac / linux / unix en de hardware werkt.
Blijkbaar geeft het niet inzicht in het feit dat OSX vrijwel niks met Linux te maken heeft vanwege de BSD origine...
Ik citeer even Wikipedia.

Dit nieuwe systeem werd Mac OS X, de tiende versie van het Macintosh-besturingssysteem. Het is grotendeels gebaseerd op NeXTStep, het besturingssysteem voor NeXT Computers, dat op zijn beurt gebaseerd is op een BSD-kern. Omdat Mac OS X hierdoor een Unix-systeem is, is het relatief compatibel met Linux, hetgeen een groot voordeel is bij het omzetten van software.
Ik citeer even Wikipedia.
Wikipedia (en dat geld meer voor de NL-versie) is lang niet altijd een betrouwbare bron.

Since OS X is POSIX compliant, many software packages written for the *BSDs, Linux, or other Unix-like systems can be recompiled to run on it.
Wat is nu eigenlijk je punt? Je stelde dat OSX vrijwel niks met Linux te maken heeft. Vervolgens kom ik met een bron die vermeld dat het wel degelijk dichtbij Linux staat. Daarna kom jij met een reactie dat het geen betrouwbare bron is en je onderstreept dit met een citaat waarin min of meer dezelfde stelling wordt uitgesproken als de stelling die ik van Wikipedia haalde. Als jij vindt dat de Nederlandse bron niet klopt op Wikipedia waarom verbeter je m dan niet ? Misschien is dit de ultieme gelegenheid.
Linux is een UNIX-like OS, net als BSD, waarvan OSX afgeleid is. Beide zijn het dus UNIX-achtigen, maar dat betekent niet dat ze een relatie hebben.
De reden dat applicaties redelijk "uitwisselbaar" zijn komt omdat ze beide aan de POSIX standaard voldoen, niet omdat ze een relatie met elkaar hebben.
Heb je wel veel RAM nodig. Ik draai Mountain Lion en 8GB is dan net genoeg, OS-X crasht vaak als je 'm niet minstens 4GB RAM geeft. Erg snel is het ook niet, maar wel lekker om even snel een iOS build ergens van te maken zonder een Mac erbij te pakken. Verder is het eigenlijk nergens nuttig voor.
Waarom heeft osx zoveel RAM nodig virtueel? Draait het volledig in het tijdelijk geheugen??

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 24 juli 2014 22:51]

hmm, vreemd. Ik heb een aantal keer OS X in een VM gedraaid (ML) en dat draaide met 2 GB al enigzins netjes, met 4GB gewoon goed. Welk virtualisatieplatform gebruik je?
Zelf nooit meegemaakt / iets van gemerkt. Op de echte Macbooks is dat sowieso niet het geval, aangezien de Airs nog altijd standaard worden geleverd met 4GB. Volgens mij is het zo dat OSX itt Windows zoveel mogelijk van het geheugen volgooit met veelgebruikte bestanden op de harddrive om het laden te versnellen. Dan zit je geheugen dus ook vaker vol; maar eigenlijk maakt dat niets uit. Alles is immers al ingeladen, en net als bij bijvoorbeeld Android worden dingen uit het geheugen verwijderd wanneer je plaats nodig hebt en niet alles gebruikt wordt op dat moment.
Bedoel je Hackintosch???