Intel toont computer ter grootte van sd-kaart

Intel heeft op de CES-elektronicabeurs in Las Vegas een kleine computer ter grootte van een sd-kaart gepresenteerd. De chipfabrikant hoopt dat ontwikkelaars de kleine pc gebruiken voor draagbare apparatuur.

De mini-computer, die waarschijnlijk moet concurreren met onder meer de Raspberry Pi, is opgebouwd rond een dualcore-Quark-soc, die Intel in oktober aankondigde. De kleine Intel-pc ter grootte van een sd-kaart communiceert met de buitenwereld via wifi en bluetooth. Het apparaat beschikt voor zover bekend niet over fysieke poorten. Onduidelijk is hoe de pc van stroom moet worden voorzien.

De Edison wordt geleverd met Linux, maar kan worden voorzien van andere besturingssystemen, al is niet duidelijk hoe die moeten worden geïnstalleerd. De pc krijgt een eigen downloadwinkel. Intel hoopt dat ontwikkelaars de kleine pc gaan gebruiken voor draagbare apparatuur. Intel zelf toonde het voorbeeld van een onesie voor baby's die statistieken over het kind naar een koffiemok verstuurt.

Ontwikkelaars die nieuwe applicaties voor de Edison bedenken, maken kans op 500.000 dollar, omgerekend 367.000 euro, zo beloofde Intel-ceo Brian Krzanich; in totaal wordt 1,3 miljoen dollar, omgerekend 954.000 euro, verdeeld. De Edison komt deze zomer op de markt.

Door Joost Schellevis

Redacteur

07-01-2014 • 08:42

178 Linkedin

Reacties (178)

178
166
120
12
0
6
Wijzig sortering
Zoiets zou wel interessant zijn als 'removable computer'.

- Laten we zeggen, we kopen elk twee jaar een telefoon. Zou het niet handig zijn als je dan onderdelen die nodig zijn voor voor het correct werken van de OS (inc. OS) op dit soort kaartjes zet en op de telefoon enkel de harde schijf om 'persoonlijke' gegevens op te slaan als muziek en video's. Zo houd je OS en personal stuff gescheiden.
- Bovendien, als je meer performance wilt, dan koop je een andere (snellere) kaartje. Voor een andere look koop je een ander telefoon. Voordeel hiermee is dat men er bij vernieuwing van de phone (een standaard gebruiker gaat over het algemeen voor de look) er goedkoper uit is en bovendien al je OS gegevens staan op het kaartje.
- Voor de geeks kan de uitdaging zijn om juist de kaartjes te vernieuwen (look is minder van belang, wel vaak de resolutie & geheugen). Al met al, de OS zelf is altijd wel aan te passen (vooral als ie in de SD kaart slot past).
- Met dit zullen waarschijnlijk twee stromingen ontstaan die onafhankelijk van elkaar kunnen leven. Die van de performance en die van de look.
- Uiteraard, krijg je dan dingen als dit telefoon werkt met kaartje vanaf quadcore blabla. Maar je kan niet alles hebben.
- Ook leuk als BYOD, stop hem in de monitor en je hebt je vertrouwde omgeving (cloud als opslagplaats).
Top post! Dit zijn precies de toepassingsmogelijkheden. Ik denk dat Intel hiermee een zeer sterk concept laat zien. Nu hopen dat het snel en goed uitgewerkt gaat worden.
Ik voorzie problemen met aansluiten, sowieso de stroom, da's slecht via Bluetooth te doen. Nou zal ie niet veel verbruiken, maar een knoopcel lijkt me net te weinig prik leveren. Als je hem echter vanuit een penlite-ding kunt voeren, en iets nuttigs kunt laten doen, is het een optie. Zal vooral afhangen van de prijs, de Raspi is voor 40 euro te vinden, en kan overweg met standaard-hardware. Als dit ding (a la Via nano-dingen) 200 euro moet kosten zie ik het somber in.
Stroom is een ding, maar wat denk je van beeld? Ik zie ook geen mogelijkheid tot het aansluiten van een monitor.
Ik zou het op zijn minst vreemd vinden als hij stroom van een SD-kaartlezer zou krijgen: die krijgt de prik natuurlijk weer via USB van een computer of laptop. Dus dan zou je al een systeem nodig hebben om dit apparaatje te laten werken? Wat is hier dan het nut van?
En dat druist toch ook een beetje tegen het idee van "een computer ter grote van SD-kaart" in, als je de kaart moet "docken" om er iets mee te kunnen doen?
VNC Desktop/SSH terminal over Wifi? Je een pc heeft niet perse een monitoraansluiting te hebben om hem toch te kunnen bedienen.
En hoe ga je de pc dan verbinding laten maken met een draadloos netwerk? :+
Nee Nee, het is net andersom. De Edison creëert een wifi accesspoint waar je met je pc/telefoon connectie mee moet maken. De Edison host dus zelf een (zwak) wifi netwerk, al dan niet beveiligt.

Zelfde princiepen als de sd-kaarjes waar wifi ingebouwd zit die al enkele jaren verkrijgbaar zijn.
Intel hoopt dat ontwikkelaars de kleine pc gaan gebruiken voor draagbare apparatuur
het lijkt er dus toch op dat je het pc-kaartje moet "docken" om er iets mee te kunnen doen.
Een smartphone kan al heel goed voorzien in de basisbehoefte van een beeldscherm, input-apparatuur (toetsenboard) en stroom. Dus zo veel groter hoeft het bruikbare systeem niet te zijn.
[...]


het lijkt er dus toch op dat je het pc-kaartje moet "docken" om er iets mee te kunnen doen.
Een smartphone kan al heel goed voorzien in de basisbehoefte van een beeldscherm, input-apparatuur (toetsenboard) en stroom. Dus zo veel groter hoeft het bruikbare systeem niet te zijn.
Ik denk dat de term 'draagbare apparatuur' hier verkeerd vertaald is uit de Engelse term "wearable computing". Ofwel: Computers die klein genoeg zijn om in kleding te verwerken.
Stroom is een ding, maar wat denk je van beeld? Ik zie ook geen mogelijkheid tot het aansluiten van een monitor.
Ik zou het op zijn minst vreemd vinden als hij stroom van een SD-kaartlezer zou krijgen: die krijgt de prik natuurlijk weer via USB van een computer of laptop. Dus dan zou je al een systeem nodig hebben om dit apparaatje te laten werken? Wat is hier dan het nut van?
Genoeg televisies en mediaspelers die ook een SD-kaart slikken voor hun opslag.

Met dit systeempje kun je in principe ook een 'domme' speler die alleen bestandjes van een kaart speelt ombouwen tot een intelligenter media-systeem of een set-top-box die zijn signaal versleuteld ontvangt.

Het zou ook nog wel eens een opzet kunnen zijn tot een nieuw formaat Conditional Access Module voor smart TV's. :)
// slightly off-tpoic
Overigens heeft VIA wel dit gemaakt: http://apc.io/ klein en betaalbaar met Linux/Android en (sinds een paar dagen) Mozilla FireFox OS.
Loop je nou gewoon dom het artikel na te praten of hou je graag van open deuren intrappen?

`Ik voorzie problemen met aansluiten, sowieso de stroom´

"Het apparaat beschikt voor zover bekend niet over fysieke poorten. Onduidelijk is hoe de pc van stroom moet worden voorzien."

`de Raspi is voor 40 euro te vinden, en kan overweg met standaard-hardware. Als dit ding (a la Via nano-dingen) 200 euro moet kosten zie ik het somber in.`

"De mini-computer, die waarschijnlijk moet concurreren met onder meer de Raspberry Pi"
Een rondgang bij andere nieuws sites levered weinig meer op:
"It has NAND flash memory storage as well but Intel has not specified how much memory"
http://www.firstpost.com/...f-an-sd-card-1326043.html

staat ook in intels factsheet

Wat prijs betreft, de grotere variant (iets groter dan credit card) Intel® Galileo Development Board gaat over de toonbank voor 52.20 euro gezien er hier minder connectors op zitten vermoed ik dat de prijs gelijk of lager zal gaan liggen

Website competitie: http://makeit.intel.com/ (scroll naar beneden)

http://www.intel.com/cont...s/intel-ces-keynote.html# video van keynote is hier edison verhaal begint om 21:30

[Reactie gewijzigd door Mr_Light op 7 januari 2014 10:24]

Ik voorzie problemen met aansluiten, sowieso de stroom
Onduidelijk is hoe de pc van stroom moet worden voorzien
Zou hij niet gewoon door de 5 volt van een SD-kaartlezer gevoed kunnen worden? Mogelijk heb je dan ook meteen toegang tot het bestandsysteem van het computertje via de kaartlezer :)

[Reactie gewijzigd door Magic op 7 januari 2014 08:48]

In het artikel staat niet dat hij een poort heeft die een normale SD kaart wel heeft.
Er staat alleen dat de 'computer' ter grote is van een SD kaart.
Je hebt gelijk wat het artikel en de grote betreft maar er staat een foto bij van iets dat er ook uit ziet als een SD-kaart dus zou het ook kunnen dat er aan de andere zijde een SD kaart aansluiting zit.
Al wordt er in het artikel gesproken dat er geen poorten naar buiten aanwezig zijn.
Al met al wordt dit wel verwarrend.
Je hebt gelijk wat het artikel en de grote betreft maar er staat een foto bij van iets dat er ook uit ziet als een SD-kaart dus zou het ook kunnen dat er aan de andere zijde een SD kaart aansluiting zit.
Al wordt er in het artikel gesproken dat er geen poorten naar buiten aanwezig zijn.
Al met al wordt dit wel verwarrend.
Geen 'poorten' betekent misschien dat er geen gestandaardiseerde interfaces op zitten waar stekkers op passen. Nogal wiedes met zo'n klein kaartje, daar valt moeilijk een stekker in te proppen. :+

Dat wil niet zeggen dat er geen stroomcontacten op kunnen zitten die gestandaardiseerde signalen (zoals SPI, Ethernet of USB) kunnen dragen.
Het artikel laat daar in tekst een steekje in vallen. Mijn insziens is "ter grootte van een SD-Kaart" iets anders dan "het heeft dezelfde form-factor als een SD-Kaart".

Het kan natuurlijk een prestigeobject zijn om hem precies dezelfde form factor te geven, maar ik moet mij ernstig vergissen wil daar niet meer achter zitten ;)
Via de link: "He debuted Intel® Edison, a new Intel® Quark technology-based computer housed in an SD card form factor with built-in wireless capabilities and support for multiple operating systems."

(of bedoel je dat het steekje een 'onjuiste' de vertaling is?)

[Reactie gewijzigd door airell op 7 januari 2014 09:56]

Dat bedoelde ik inderdaad, niet zozeer een onjuiste vertaling, maar meer een inaccurate vertaling.

Wat betreft de form factor:
if it walks like a duck and quacks like a duck it is probably a duck
;)
[...]


[...]

Zou hij niet gewoon door de 5 volt van een SD-kaartlezer gevoed kunnen worden? Mogelijk heb je dan ook meteen toegang tot het bestandsysteem van het computertje via de kaartlezer :)
Een SD-kaartlezer snapt gewoon SPI, dus daarmee zou je in principe gewoon naar buiten kunnen communiceren.
Echter zou ie dan alleen z'n werk kunnen doen vanuit zo'n lezer, en dat lijkt me niet de bedoeling... Wordt het hele systeem een stuk groter van. Dat je hem er alsnog in kunt steken (voor configuratie en uitlezen) is wel te hopen.
Echter zou ie dan alleen z'n werk kunnen doen vanuit zo'n lezer, en dat lijkt me niet de bedoeling... Wordt het hele systeem een stuk groter van. Dat je hem er alsnog in kunt steken (voor configuratie en uitlezen) is wel te hopen.
Een printplaatje met alleen de contacten voor een SD-kaart hoeft nog niet een SD-kaartlezer te zijn die met zijn hele handeltje aan een host-systeem hangt natuurlijk.

Je kan ook een domme aansluiting maken die 5V aan deze pico-computer voedt en de andere pennen gebruikt voor bijvoorbeeld SPI. Aan die SPI-bus kun je dan weer alle andere randapparatuur hangen (bv. Ethernet of WiFi) die je zou willen hebben.

USB zou daar ook nog een optie voor zijn als het ding door heeft dat ie niet in een SD-kaartlezer wordt gestoken maar in een set contactpennen die er toevallig op lijkt.
Als je nou een kaartlezer hebt met slechts een hdmi-poort voor beeld en een usb aansluiting voor stroom hebt kan de rest via bluetooth verlopen. Geen groot kastje nodig en mogelijk dat het dus voor de flex werkplekken net iets kan betekenen (wat open office'en moet kunnen zou je zeggen)

Mogelijk dat het via een SD-kaart lezer ook nog aangeroepen kan worden
In welk opzicht zou een PC van dit formaat van nut kunnen zijn op iets als een flexwerkplek? De toepassingen voor deze Edison zijn nog onbekend, maar je zult het toch echt moeten zoeken in de hoek van embedded systemen en 'internet of things'. Voor toepassingen met een monitor, een muis en een toetsenbord heb je niet zoiets kleins nodig.
De specs, laat staan de toepassingen, zijn op dit moment onbekend maar als je ziet wat je zoal al kan doen met een rasp-pi zie ik toch echt wel een flexplek achtige omgeving ontstaan. Een linux installatie met open office en firefox zou voldoende zijn en het personeelslid heeft de SD-kaart nodig voor het werken op die locatie en verbinden met het netwerk etc, bestanden staan in de cloud of intern op NAS'en. Toepassingen voor 'The internet of things' kan natuurlijk ook.

Ook is dit natuurlijk slechts het begin, de Rasp is inmiddels alweer oud (2012!) en ik zie best in dat Intel dezelfde kracht misschien al zo significant heeft kunnen verkleinen? Wie weet!

Als je kijkt wat de hardware van een iphone zonder scherm, connectors en batterij is stelt het ook qua formaat amper iets voor. http://www.techinsights.c...hone-5-comm-front-web.jpg

Daar kan de Simkaart lezer, GSM chip etc nog vanaf en een aantal bridges etc en dan kom je ook aardig in de richting van wat Intel nu heeft gemaakt denk ik zo

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 7 januari 2014 12:27]

Klopt, heel veel meer dan een SoC met wat opslag en (draadloze) i/o is het niet.
Waarom zou je een SD kaart als flex-plek inzetten en vervolgens via netwerk/cloud/nas 'intern' laten werken?....
Kan je toch net zo goed een thinclient gebruiken of een -vaste- flexplek. Wat voor nut heeft het om één miniscuul (sd-kaart formaat) aspect van de flex-plek aan je werknemers mee te geven om ze vervolgens achter een tobo, muis en scherm neer te zetten???

Sorry maar tenzij je die sd-pc ook meteen voor authenticatie gebruikt met een of andere encryptie/beveiliging die niet mogelijk is via een 'vaste' flexplek (en werknemers een login geven) zie ik het nut simpelweg niet
militaire toepassingen dan? EMP op je dak? geen probleem! haal gewoon een paar nieuwe sd-pc chips uit het tegen straling beveiligde doosje en frot ze in al je hardware ter vervanging van de doorgebrande chips?

Anyway leuke proof-of-concept en ze zullen er ongetwijfeld wel dingen voor verzinnen. Persoonlijk denk ik dat het simpelweg geen nut heeft om èlk voorwerp van je schoenen tot je jas intelligent te maken.. wat wèl nuttig zou zijn is wanneer deze dingen ècht samen kunnen werken om zo een soort clustertje op te bouwen.
Succes met dit soort micro-pc's zal mijns inziens niet in single-pc toepassingen maar juist in multiple-object-single-hivemind ideeën zitten.
Denk: je horloge geeft je een waarschuwing dat je je jas bent vergeten op het parkbankje waar je zoujuist even was gaan zitten op het moment dat je 10 meter door bent gelopen. Dat soort fun.
Stroom via Bluetooth? Dat zou een enorme innovatie zijn, de meerprijs tov Raspberry Pi meer dan waard. Maar ik heb het gevoel dat dat technisch onmogelijk is.
Stroom via Bluetooth? Dat zou een enorme innovatie zijn, de meerprijs tov Raspberry Pi meer dan waard. Maar ik heb het gevoel dat dat technisch onmogelijk is.
Misschien ook wel niet:
http://www.zdnet.be/nokia...aalt-stroom-uit-straling/
Stroom via Bluetooth.. Daar dacht ik vanmorgen nog aan toen ik op stond en ik zag dat mijn telefoon weer bijna leeg was. Wat zou het handig zijn als die in de auto gewoon altijd oplade zodra hij via Bluetooth verbonden was. Geen gedoe met kabeltjes en crap :)
Maarja, de Raspi is wel behoorlijk wat groter dan deze computer...
Nog wel, maar als ik zo naar de componenten kijk hoeft dit ding niet veel te kosten bij massaproductie.
"Intel zelf toonde het voorbeeld van een onesie voor baby's die statistieken over het kind naar een koffiemok verstuurt."

Ik heb die zin eerst 3x gelezen en toch maar geconcludeerd dat een ander conceptvoorbeeld wellicht handiger was geweest ;)

Maar ontopic zijn we weer een stapje verder in de technische evolutie. Wordt dit de eerste pc die je per ongeluk in de stofzuiger kun doen belanden?
Wat is een onesie?
Bij de demonstratie hadden ze een Mimo Onesie http://mimobaby.com/mimo/ pak gebruikt om de potentie van Edison te laten zien. Een concept voor "Nursery 2.0". Dat pakje heeft sensoren welke dingen bijhouden van de baby zoals de temeratuur en Edison zorgde er voor dat al die informatie op een koffie mok verschijnt door middel van een blije groene smiley. Als er wat mis was dan werd deze een rood.

Dit systeem hadden ze daarnaast gekoppeld aan een, ik geloof, melk opwarmer welke Edison aan kon zetten als de baby op een dergelijke manier begon te bewegen waardoor hij wist dat het 'melktijd' was.
Een rompertje dus. Van een bepaald merk. Wat in Nederland blijkbaar minder bekend is dan in de VS. Hadden ze in het artikel beter gewoon "rompertje" kunnen zeggen. Of Onesie met een hoofdletter en dan linken naar de product-website.
Mini Roy Donders huispak.
Een (baby) pyjama uit 1 stuk (broek en truitje aan elkaar).
een rompertje met mouwen en pijpen
Inderdaad ik moest er ook erg om lachen. Dit wordt een moderne babyfoon? Nu zijn ook wel erg beperkt dus misschien is er bij Intel toch wel echt serieus over nagedacht wat de mogelijkheden zijn voor een dergelijke chip :P Maar neem aan dat ze wel meer en betere voorbeelden hebben bedacht.
Internet of all things is born(?)

//edit; kan iemand mij het modden uitleggen?

serieuze reactie; pc's met grootte van sd kaart. Dan kan je pakje peuken pxe booten :+ bij wijze van spreke

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 januari 2014 09:17]

Kan me nog wel herinneren dat een bedrijf een android smartphone in een tijdschrift had gestopt, met dit soort hardware wordt het nu wel heel makkelijk om overal wel wat in te stoppen. Wordt toch wel een beetje eng, we komen steeds dichter bij de toekomst uit films en boeken.
Ja, het wordt heel gemakkelijk overal iets in te stoppen. Maar uiteindelijk dient iets wel een toepassing te hebben om vervolgens ook echt kans op de markt te krijgen.

Het is bijvoorbeeld leuk om dit soort formaat computer in een kledingstuk te verwerken, maar veel toegevoegde waarde in het dagelijks leven brengt het niet om eerlijk te zijn. Door enkel die toepassing, zal zoiets als dit dan ook niet tot een goede verkoop lijden.

Waar het mogelijk wel een toepassing kan hebben is door bijv. een integratie in daadwerkelijke electronica. Neem als voorbeeld een smartphone. Een computer op SD kaart is vrij gemakkelijk te begrijpen voor de gemiddelde consument hoe deze te verwijderen en een nieuwe te plaatsen.

In de toekomst is het dan ook niet ondenkbaar dat de smartphone behuizing en de onderliggende computerkracht van elkaar gescheiden zullen worden. Nu een Galaxy S VI met een 2 Ghz 8-core CPU op SD-card formaat? Vind je de behuizing nog fraai? Ach, steek er gewoon een 2.4 Ghz 16-core CPU in!

Nu is de levensduur van de behuizing van een smartphone vaak nog vrij beperkt. Maar al snel loopt het wel langer dan dat van de onderliggende hardware.

Nog interessanter wordt het bijv. voor bij auto's. Tegenwoordig heeft nagenoeg iedere auto wel zijn eigen interface. Maar dat soort technologie dateert relatief snel. Je auto gaat tenslotte toch snel 10 - 20 jaar mee. Je kunt je nu toch ook niet voorstellen om nog een Nokia 3310 te gebruiken? Waarom zou je in 2030 nog met een computer in je auto uit 2014 rijden?

Kleine PC's zoals dit zouden ook daarin heel gemakkelijk vervangen kunnen worden, waardoor het veel interessanter wordt als consument om dit soort kleine PC's aan te schaffen.

Andere soortgelijke producten waaraan gedacht kan worden zijn televisies, tablets, e-readers, smartwatches, etc.
oftewel: https://phonebloks.com/


[edit: typo in oftewel]

[Reactie gewijzigd door ruytero op 7 januari 2014 12:47]

Het zal je ws. nog wel verbazen hoeveel mensen er nog met een dumbphone lopen anno 2014. Niet iedereen is gebaat met een smartphone die na 1 dag leeg is terwijl een Nokia 3310 of vergelijkend model 2 weken mee gaat op 1 enkele lading.
Precies, ik ben heel blij met mijn Nokia C2-01, die het een hele week uithoud als MP3 speler en SMS/Noodtelefoon op mijn dagelijkse fietsroute...
Net een nokia monster gehaald met plastic knopjes en een zeer slechte kijkhoek, wel maarliefst 1100 uur standby.
In de toekomst is het dan ook niet ondenkbaar dat de smartphone behuizing en de onderliggende computerkracht van elkaar gescheiden zullen worden. Nu een Galaxy S VI met een 2 Ghz 8-core CPU op SD-card formaat? Vind je de behuizing nog fraai? Ach, steek er gewoon een 2.4 Ghz 16-core CPU in!
In PC's hebben we dit al jaren. Dus ik snap de ophef eigenlijk niet...

In principe is een processor al een computer, is al jaren zo. Dus nu kun je een kaartje kopen waar een processor op zit en nu noemen we dat een computer. Big deal.

Herinneren jullie je nog de schaakcomputer in een lucifer-doosje?
http://adamsccpages.blogs...chbox-chess-computer.html
If I was asked about the most unique chess computer, for me it would be the matchbox chess computer constructed and programmed by Harm Geert Muller:

In the early eighties I participated in the Dutch National Championship a number of times, which was just starting. I was just a student in those days that had written a Chess program as a hobby on a home-built computer. The first championships, in '81 and '82 were played with very long games, so that a game lasted the entire day. This because computers were quite weak in those days, and the organizers thought that by letting them think extremely long, they could avoid them becoming the laughing stock of real Chess players. (This ploy of course failed miserably.) To still get enough games during the tourney, participants had to play three games at the same time. As computer equipment in those days was not standardized at all, and many participants were using home-built equipment, this was very difficult to organize, as we usually only owned a single computer. In '82 I played three games simultaneously on a single computer, using a multi-tasking operating system I had written myself especially for the purpose.
Dus, kleine computers zijn eigenlijk niets nieuws.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 415197 op 7 januari 2014 13:52]

Ik rij anno 2013 met een auto uit 1994 zonder computer. Hoe vind je die?
Ben ik benieuwd wat dat voor auto is, want tenzij het er een met carburateur en zonder electronisch aangestuurde ontsteking en emissiecontrole is (wat op elk in NL verkocht model vanaf 1992 verplicht is) zal er toch zeker een computer (ECU) in jouw auto zitten...

Edit @VolvoGek:
Dat kan ja, dat emissiecontrole (en daarmee eigenlijk automatisch electronische injectie en een ECU) pas vanaf 1992 verplicht is in NL wil natuurlijk niet zeggen dat het voor die tijd niet bestond ;-). Ik heb zelf een 2e auto uit 1989 waar nog gewoon ouderwetse carburateurs en ontsteking via een rotor verdeler opzit :P. Overigens denk ik dat jouw auto uit 1983 nog met een analoge ECU zal werken (paar zorgvuldig aan elkaar geknoopte draadjes en weerstandjes) en dus niet echt een 'computer' genoemd kan worden.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 7 januari 2014 10:15]

heerlijk he, die 'oude' autos. Mijn Volvo 360 2L met carburateur en zonder cat doet het na een paar kleine revisies en aanpassingen heel lekker op de E10 die ik in Duitsland tank (gemiddeld 1:11, ter vergelijking, mijn moderne Avensis 1.8 uit 2011 doet op z'n best 1:14) . Eigenlijk was het enige dat aangepast moest worden een rubber verbinding die niet zo goed tegen ethanol kan.

on topic, wat mooi zou zijn is een gepersonaliseerde auto computer die je gewoon meeneemt in je binnenzak en waarvan de auto alleen de interface vormt. (en dan niet vergeten als je gaat wassen natuurlijk ;-) )
Een rotorverdeler was echt nog niet verboden in 1992 hoor. De hier bijvoorbeeld in 1995 geïntroduceerde VW Polo 6N heeft nog gewoon een rotor + verdelerkap, en ik weet zeker dat er nog veel meer modellen zijn.
LOL...

Die van mij uit 1983 heeft al een ECU en een injectie systeem.
Maar dat was in die tijd dan ook een heeeel luxe auto.
Ach, mijn wasmachine heeft ook een computer.
Vento, ik moet bekennen dat er een ECU in zit.
In de sector en stad waar ik werk en woon als IT'er krijg je geen lease auto, maar gelukkig ook geen 9 tot 5 gesleutel aan suffe applicaties. Bovendien lijkt het mij verschrikkelijk om rond te rijden in een nieuwe auto, ik schijt nu al 3 kleuren wanneer mijn vrouw mijn oude VW schadevrij probeert in te parkeren. Ieder zijn ding I guess.
Mijn 2CV heeft als techniek alleen een AM/FM radio :) wel met een computer speaker van mijn oude compaq PC dat dan weer wel...
lol :)
Ik met eentje uit 2001, ook zonder computer. Ach nee, dat is niet waar, ik heb een volledige verwijderbare module toegevoegd; dat ding draag ik toch altijd al bij me. Via een cradle en een kabeltje :-)

Just love lowtech solutions :*)
Je reactie is weldegelijk on-topic, je moet alleen wel een pdf openen via een link achter de link van het artikel:
Intel Edison is based on 22nm Intel Quark technology for ultra-small and low power-sensitive, Internet of Things edge devices, (...)
Mogen we wel eerst eens IPv6 goed gaan uitrollen.

Als we een internet of things willen bouwen met IPv4 achter NAT is de lol er behoorlijk snel vanaf. Blijf je nog continue poortjes forwarden..
//edit; kan iemand mij het modden uitleggen?

serieuze reactie;
pc's met grootte van sd kaart. Dan kan je pakje peuken pxe booten :+ bij wijze van spreke
Dat is geen serieuze reactie, het slaat helemaal nergens op,
dus ook niet terzake voor het onderwerp. Dus niet On-Topic; Dus geel: '0'
Even een alu hoedje opzetten. Een goede ontwikkeling dat zeker, maar ook worden dit soort dingen bijna eng. Ik zie een legio aan minder nobele doelen voor dit computertje. Hij is immers zo gemakkelijk te verstoppen en het verbruik is ongetwijfeld ook bijzonder laag.
Implantaat anyone?
een SD-kaart is nogal groot voor een implantaat, denk ik. :+
Volgend jaar MicroSD PC ;)
Het is wel een heel klein iets waar een 'echt' OS op draait, maar als jij je druk maakt over iets wat makkelijk te verstoppen is en een laag verbruik heeft, zou ik je aanraden je druk te maken over microcontrollers. (Die Quark lijkt een beetje tussen microcontroller en processor te willen inzitten krijg ik het idee). Zijn nog een stuk kleiner te krijgen, zijn extreem zuinig te krijgen (uiteraard afhankelijk van wat hij moet doen), en ik kan op een heel stuk kleiner boardje een microcontroller, microfoon en simpele RF zender krijgen.

Oftewel wat dat betreft is het echt niks nieuws, het nieuwe is meer dat er Linux op draait. De vraag is dan of hij genoeg rekenkracht heeft dat dat een nuttige toevoeging is tov een controller die niks, of een simpel RTOS draait.
Probleem met iets als dit is dat het ook steeds meer voor de massa te gebruiken is. Echt spannend is een Raspbery Pi niet. Zelfs een leek kan er met wat lezen heel ver mee komen. Dat was meer mijn punt.

En echt druk maken valt wel mee hoor. ;)
Echter met dingen als Arduino en mbed zijn ook een hoop microcontrollers nou niet erg moeilijk te programmeren. Dan moet je natuurlijk nog wat hardware eromheen hebben, maar dat is hier ook het geval (voor een microfoon in mijn eerdere voorbeeld).
Aan de WIFI antenne te zien kan dat ding straks ongeveer 2 meter zenden. Verder snap ik niet echt wat er nou zo klein aan is, aangezien het helemaal geen complete computer is. Er mist namelijk iets redelijk essentieels: energy. Een batterij (of losse voeding) om het ding te voeden is zo 10 tot 100x groter dan het ding zelf. Wat is dan de meerwaarde van de kleine computer?
Dan heb je ook alleen nog maar een voeding en een computer en heb je nog geen zinnige input. Dit systeem zal waarschijnlijk gebruikt gaan worden als onderdeel van een apparaat die al voorzien is van een voeding en best 5v en een paar milliampére kan missen om dit ding van stroom te voorzien.
Ja dat begrijp ik, maar wat is de meerwaarde/bijzonderheid dan van dit "kleine" ding? Er zijn zat processor boards die net zo klein zijn en waar je wel gewoon makkelijk met hardware lijntjes bij kunt i.p.v. omslachtig en energie slurpend WIFI...

Ik snap niet wat er bijzonder is aan het apparaatje ten opzichte van wat er al op de markt is...
De naam Intel is een behoorlijk verkoopargument.

Als ik op zoek zou moeten naar een computertje om in een bestaand apparaat te bouwen, dan zou ik eerder voor een gerenommeerd merk gaan zodat de levensduur van het apparaat niet ophoudt als het bedrijfje dat de computer heeft gemaakt op de fles gaat.

Ik zie deze dingen toegepast worden in machines die nog twintig jaar mee moeten gaan, net zoals dat er nu nog industriële apparaten zijn waar een 286 in zit, en Intel en AMD daarom nog steeds voorraden van die processoren hebben omdat het nou eenmaal zonde is om een industriële freesmachine af te schrijven omdat een chipje het heeft begeven.
Misschien kunnen ze er iets leuks mee doen i.c.m. autosleutels :)
Hier hebben ze het over toepassing in 'wearables' (ik denk mp3 spelers enzo) en 'baby monitoring' (waar je dat ook voor nodig hebt ?).

Bron:
http://www.pcpro.co.uk/ne...pc-for-wearable-computing
De reden waarom de Pi zo succesvol is, is vanwege de aansluitingen en de mogelijkheid tot het draaien van XMBC en hardware decoding. Met alleen Wifi en Bluetooth is dat wel lastig :)
Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe dit apparaat een concurrent voor de Pi moet zijn. En andersom ook niet. Mij lijken het twee totaal verschillende devices met een totaal ander doel. Alleen al de afmetingen en de verwachtte prijs zorgen er voor dat ze totaal niet met elkaar te vergelijken zijn.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onder het niveau van Tweakers om elke 'kleine' computers maar in dezelfde categorie te gooien en als onderlinge concurrent te zien. Als Intel al een Pi concurrent levert dan vind ik de NUC dichter in de buurt komen dan dit ding en zelfs dat is een totaal ander soort device.
Zet XBMC er op, en de video kan netjes draadloos via Miracast naar je TV.
Het heeft de volledige vorm van een SD kaart. Is het dan ook niet aannemelijk dat deze pc een SD slot nodig heeft voor de stroom toevoer? Of een variant daarop. Je kan helaas niet aan de andere kant kijken, maar daar zou ik dan die karakteristieke koperen banen moeten aantreffen.
Als ie Qi compatible is, is het gemakkelijk. Dan kun je hem gewoon draadloos van stroom voorzien.
dit kan gaaf zijn voor bestuur bare helicopters / drones . Soor black box waar netjes alle data kan worden opgeslagen. het weegt niets en toch een hoop reken power.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee