Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Meer dan twintig Amerikaanse en Japanse halfgeleiderfabrikanten, waaronder Renesas en Micron, hebben de handen ineen geslagen om de ontwikkeling van mram te stimuleren en dram op termijn uit te faseren. In 2017 moet een gezamenlijke productietechnologie een feit zijn.

Onder de twintig bedrijven zitten bijvoorbeeld geheugenfabrikanten Renesas en Micron ook Hitachi, Tokyo Elektron, dat apparatuur voor chipproductie maakt, en wafermaker Shin-Etsu Chemical. Het samenwerkingsverband gaat ook proberen om Europese bedrijven over te halen om zich aan te sluiten.

Onderdeel is onder andere een project om extra onderzoekers bij de Tohoku University in Japan aan mram te laten werken, schrijft de Japanse krant Nikkei. De fabrikanten streven ernaar om overeenstemming te krijgen en afspraken te maken over het gebruikte materiaal voor mram, de productielijn-specificaties en de fabricagemethoden. In maart 2017 moeten de afspraken over de technologie rond zijn. Micron hoopt een jaar later de massaproductie te kunnen starten.

Mram of magnetoresistive random access memory wordt algemeen gezien als opvolger van dram, maar ook van sram en flashgeheugen. Het geheugentype is zuiniger, sneller en minder gevoelig voor slijtage dan huidige geheugentechnologie.

Magnetoresistief geheugen wordt opgebouwd uit twee lagen magnetisch materiaal, waarbij de eerste laag niet verandert en de tweede laag wel wordt beïnvloed. Data wordt uitgelezen door stroom door een magnetische dubbellaag te sturen. Wanneer de beide lagen dezelfde magnetische polarisatie hebben, zal de weerstand die dit stroompje ondervindt laag zijn, wat correspondeert met een binaire 1; wanneer de magnetische deeltjes een tegengestelde polarisatie hebben, dan is de weerstand hoog en kan een binaire 0 worden geregistreerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

"Mram of magnetoresistive random access memory wordt algemeen gezien als opvolger van dram, maar ook van sram en flashgeheugen." - Betekend dit dat het begrip "intern geheugen" en "extern geheugen" gaat verdwijnen? Immers, als het de vervanger is voor alle vormen van opslag dan kan je volstaan met 1 geheugen voor alles.
Volgens wikipedia "Magnetoresistive random-access memory (MRAM) is a non-volatile random-access memory technology under development since the 1990s. Continued increases in density of existing memory technologies – notably flash RAM and DRAM – kept it in a niche role in the market, but its proponents believe that the advantages are so overwhelming that magnetoresistive RAM will eventually become dominant for all types of memory, becoming a universal memory.[1]"

Zou het dus wel mogelijk worden om intern en extern geheugen samen te voegen hiermee.
Zoals firestorm al zegt wil je het liefst je interne geheugen zo dicht op de cpu als mogelijk, dus misschien word je externe geheugen hierdoor minder nodig voor de meeste mensen en word je interne geheugen veel groter omdat je dan je OS op je interne geheugen kunt zetten en veel sneller kan booten omdat je interne geheugen niet meer overnieuw gevuld hoeft te worden.
Dan krijg je dus een situatie waarbij de stripjes DDR geheugen op een moederbord vervangen wordt door "geheugen", en wel groot genoeg voor de data die we nu op een SSD hebben staan. Wellicht is een HDD dan nog wel goedkoper en die plaats je dan nog ergens in de kast, voor dode data, maar de SSD zoals we die nu kennen zou dan best wel kunnen verdwijnen....
nee want dan krijg je nog steeds het verbindings probleem
de geheugen bank staat in directe verbinding met de cpu via een bus dat kan je niet zo 1 2 3 ff over een kabeltje heen sturen daar komen veel meer factoren bij kijken

tenzij je straks SSD's letterlijk in de geheugen bankjes gaat schroeven

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 25 november 2013 18:03]

Precies. SSD's (nou ja, de vervanging ervan dus) rechtstreeks op het moederbord, zodat ze behalve opslag (van het OS) ook tegelijk werkgeheugen zijn. Dus dan heb je alleen een moederbord (met "geheugen" en CPU) en een videokaart in de kast zitten. Data gaat op de NAS tenslotte, of in een cloud. Maar geen aparte boot-schijf dus meer.
Ik zie dan nog wel een losse HDD er bij voor extra opslag, neem aan dat dit soort SSD's niet goedkoop zullen zijn.
Whoeii, een soort bruikbare RAMDisk dus.
Ik heb eens met een collega gekeken naar de mogelijkheid om grote eindige elementen simulaties snel te kunnen draaien, zijn grootste simulatie was iets van 80 gigabyte en dat ging zo traag door al dat swappen van het gewone RAM naar de HDD...
extern geheugen moet nog steeds via een kabel/aansluiting aangesloten worden
zolang die overbrugging niet snel genoeg is blijft dit niet echt een vervanger voor 1 oplossing als geheugen

verder wil je het liefst dat de cpu zo dicht mogelijk bij het ram zit zodat de responsiviteit er niet op achteruit gaat

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 25 november 2013 15:39]

Het zal allemaal dezelfde chips gaan bevatten, dus in die zin is dan al het geheugen gelijk. Ik zie dan weer niet mensen met mram-reepjes over straat gaan, maar gewoon met mram-sticks. Dus shijven en sticks zullen als extern worden gezien maar wel hetzelfde geheugen bevatten als je RAM
Het verschil tussen extern geheugen en intern geheugen is dat intern geheugen elke byte apart gelezen, beschreven kan worden. Terwijl extern geheugen alleen in blokken van bijvoorbeeld 4 kb kan worden gelezen/geschreven.
Nee. Kijk naar de nieuwe mobiele Haswell met nu al 128 MB eDRAM in de package. Intern geheugen wordt echt intern. En als het externe (MRAM) geheugen eenmaal snel genoeg is, dan kun je daar gewoon naar toe swappen zonder al te veel performance verlies.
Mooi al die ontwikkelingen.
Als ik het goed begrijp kan dit dus ook RAM en SSD's zuiniger en duurzamer maken?
Wat ik lees op internet is dat de schrijfsnelheden een stuk omhoog moeten kunnen en dat leessnelheden SDRAM moeten kunnen evenaren.
Dat i.c.m. een zuinigere en betrouwbaarder geheugen is toch een erg mooie vooruitgang!

Is er ook een indicatie van wanneer ze verwachten dat zulke technologie beschikbaar komt?

EDIT: staat inderdaad in het artikel wanneer de productie op gang komt, excuses.

[Reactie gewijzigd door DGonlag2 op 25 november 2013 15:38]

Staat in de tekst. Rond maart 2018 hoopt Micron massaproductie te kunnen starten, dus dan zal het niet lang meer duren voordat ze te koop zijn.

Mooi dat ze hier meer druk achter gaan zetten. Ben het er mee eens dat er anders niet veel van terecht komt of het een stuk langer gaat duren. Ik vraag me alleen af hoeveel het nou eigenlijk sneller is. Ook wel benieuwd naar hoe dat dan is bij SD-RAM, hoeveel sneller en/of kleiner zou het kunnen? (Er staat niets over de grootte van de MRAM)

[Reactie gewijzigd door DannyvanRooy op 25 november 2013 15:37]

5 jaar om een nieuw standaard van de grond te krijgen... in mijn ogen een bijzonder lang proces...
Je moet niet vergeten dat er (vele) jaren zijn gestoken in het bouwen van steeds snellere RAM geheugens (dan hebben we het over SD-RAM, DDR1, DDR2, DDR3 etc). Wanneer je heel het concept gaat veranderen kan ik erg goed begrijpen dat het 4 jaar duurt om dit werkelijkheid te maken.

[Reactie gewijzigd door DannyvanRooy op 25 november 2013 15:43]

En volgend jaar rollen ze DDR4 uit.
5 jaar is nogal kort dag voor zoiets. Ook redelijk optimistisch geschat denk ik.
Het zou mooi zijn als een SSD ook als soort RAM gebruikt kan worden.
Als RAM in deze volgende generatie hetzelfde is als wat dan flashgeheugen en SSD zal zijn, dan moeten we niet vergeten ons geheugen te formatteren als we de computer afsluiten. Anders kan men er weer wachtwoorden en andere grapjes uit halen. :+
SSD? Per definitie niet: een "disk" is een block storage device. Flash (de standaard non-volatile technologie in een SSD) is ook blok-geŲrienteerd, en fundamenteel niet random-access. Schrijven duurt tientallen tot honderden milliseconden per blok (onzichtbaar op een SSD, want gecached en in parallel). Herschrijven duurt nog veel langer omdat je een blok eerst moet wissen.
Leuk en aardig dat snellere geheugen, absoluut welkom, maar wat ik voor mijn bezigheden toch vťťl liever zag was een flinke toename in de hoeveelheid geheugen per strip. En natuurlijk moederborden/chipsets die dit dan ook ondersteunen. Ik werk momenteel met 16GB per DAW en dat is dus vrijwel niets wanneer je een beetje serieus met audioproductie bezig bent (orchestraal, koren, etc.). Slave-PCs en heel de benodigde infastructuur als resultaat. Jeez, wat zou ik BLIJ zijn als ik 256GB geheugen zou kunnen hebben in 1 DAW. Gewoon met de snelheid van nu is prima.

-OFFTOPIC- Tussendoor: heeft iemand enig idee of er al consumer-versie 128GB geheugen-strips (aldus ook supporting met moederbord/chipset) het daglicht heeft gezien? Dan bedoel ik voor de reguliere desktop PC met Windows 7 (niet server dus). Ik zou er niet over hoeven denken om EUR 2000,- voor 256GB memory te betalen. Op termijn nog altijd goedkoper dan alle electriciteit die mijn huidige setup vreet; om nog maar niet te spreken van de rompslomp en overhead.

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 25 november 2013 16:25]

Met het juiste moederbord moet dat prima gaan lijkt mij?
Moet die er wel zijn hŤ.
Dank je zeer! Om de een of andere reden ben ik dit nog niet tegengekomen. Misschien moet ik toch maar iets beter research doen. *gaat verdere research doen* :)

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 25 november 2013 16:31]

256 is wel een beetje het max wat je kan krijgen in enigszins gebruikelijke packages, en het is stervensduur, maar het bestaat uiteraard wel.

(betreffende plank doet 512 met strips van 64GB, volgens mij is 32 het max, laat staan dat ze betaalbaar zijn)

pricewatch: Supermicro X9DRi-F

Dualsocket, doet daarom meteen 8 sockets per cpu is 16, en daar kan je dus met 16x16=256 op met gewoon modules van 16, of zelfs 16x32=512. Of het goedkoper danwel performanter is dan gewoon een stapel doosjes met 32-64 mag je zelf uitzoeken :)

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 25 november 2013 17:25]

Dankjewel voor je bericht. :) Waar ik bij dat bord voornamelijk mee in de maag zit is de Intel C602 chipset. Ik ben er niet bekend mee en heb dit ook nooit horen vallen in gesprekken met andere audioproducenten. Het vereist wat verdere research m.b.t. prestaties en compatibiliteit met productiesoftware. In ieder geval te offtopic om hier verder op in te gaan. Wel hartstikke bedankt voor de feedback!

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 25 november 2013 18:00]

Intel chipsets kennen altijd een consumer en een server versie. Voor 90% gelijk alleen hebben die server versies vaak remote management en andere luxe zaken qua support. M.a.w. als een X79 voldoet, dan is een C602 zeker ok. Als een fabrikant wel X79 maar niet C602 ondersteunt vraag ik me af of de doelgroep wel de professionele markt is ;-)
Wat als je een ssd als virtueel geheugen gebruikt? Is dat niet snel genoeg?
Hmmm. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Even uitrekenen: :p

- EDIT - <berekening weggeknipt> - EDIT -

Een stabiele transfer-rate van 160 MB/sec (Mega Byte/Sec), ofwel 1280 Mb/sec (Mega Bit/Sec) is geen overbodige luxe.

SSD als virtueel RAM gebruiken is denkelijk geen optie. Dat zou betekenen dat er voortdurend (of iig gedurende het opstarten) telkens zeer veel data wordt weggeschreven. Dan ben ik bang dat ik die SSD snel kan wegmieteren (max writes). Hoewel er wel DFD-instruments (DirectFromDisk) zijn, werken de meeste instrumenten vanuit RAM. Dat zou betekenen dat sowieso bij iedere DAW-startup/reset veel data van HDD naar SSD RAM gekopieerd dient te worden; om nog maar niet te spreken van tussentijdse tijdelijke wijzingen (=writes).

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 26 november 2013 22:34]

RAM en SSD's zuiniger maken dat ter zijde die zijn al behoorlijk zuinig
maar als dit de stabiliteit en snelheid ten goede kan beÔnvloeden zou dat erg fijn zijn!
SSD is niet zo heel zuinig: een beetje HDD doet minder tijdens schrijven dan een SSD.
Een SSD doet het 5x sneller dan een HDD, dus dat moet je ook meerekenen.
Je wou zeggen dat het huidige RAM instabiel is?
Denk dat de stabiliteit op SSD's sloeg.
Is het nut van MRAM net niet dat wanneer de stroom afgezet wordt dat het geheugen toch opgeslagen blijft? Op die manier is hat dan wel stabieler dan ons huidig ram dat enkel iets onthoud wanneer er stroom op staat.
Ja. Haal de spanning er maar eens vanaf. De stabiliteit van elke bit wordt in milliseconden uitgedrukt. Vandaar dat ze regelmatig ververst moeten worden. Dat kost energie. Niet superveel, maar toch: DDR met koelvinnen zie je wel eens.
ben benieuwd of het concept ram dan nog blijft bestaan.
De verdeling tussen RAM en HDD zou kunnen verdwijnen puur omdat MRAM beide taken zou kunnen uitvoeren
En MRAM snelheid waarschijnlijk hetzelfde als ram.
Krijgt hibernate en sleepmode ook een andere betekenis met deze nieuwe techniek.
Erg boeiend dat de ontwikkeling van deze technologie samen loopt met die van grafeen:

http://www.faqs.org/patents/app/20130223166
http://www.google.com/patents/WO2013116273A1

Wordt deze techniek ook toegepast op siliconen of enkel op grafeen?
Eerste gedachte die in me opkwam nadat ik "magnetoresistive" las is, "EMP-resistent?".

Blijkt dat dit waarschijnlijk ook zo is: http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_hardening. Handig voor ruimtevaartuigen und so.
Ze kunnen beter DRAM eens wat goedkoper maken. De laatste tijd is DDR3 geheugen opeens weer erg duur geworden. Weet iemand waardoor dit komt? Want in telefoons maakt men toch gebruik van ander geheugen?
Dit komt door een brand in een fabriek van een van de marktleiders op het gebied van DDR.

http://tweakers.net/nieuw...n-dram-duurder-maken.html
ja staat in het arikel , in 2018