Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties
Submitter: Suicyder

Door een explosie en een hevige brand zijn twee geheugenfabrieken van Hynix in China uit productie genomen. Dat zou de productiecapaciteit van Hynix sterk kunnen doen afnemen, waardoor de prijzen van geheugenchips kunnen stijgen.

De brand in de geheugenfabrieken van Hynix vond plaats in de Chinese stad Wuxi. Na anderhalf uur zou de brand zijn geblust, zo schrijft Bloomberg. Over de oorzaak van de explosie is nog niets duidelijk. Door de brand was Hynix genoodzaakt om zijn fabrieken in Wuxi te sluiten. Hynix is 's werelds een na grootste geheugenfabrikant en verantwoordelijk voor naar schatting 30 procent van de markt voor dram-geheugen. Met de sluiting van de fabrieken in Wuxi zou de geheugenfabrikant mogelijk de helft van zijn productiecapaciteit verliezen.

Het is nog niet duidelijk in welk deel van de fabriek de brand optrad; het kan om een verpakkingsfabriek gaan, maar ook om een wafer-fab. Volgens de techsite KitGuru kan de brand grote gevolgen hebben voor in het bijzonder gddr5-geheugenchips. De Chinese fabrieken zouden volgens die site vooral gddr5-chips aan Nvidia leveren.

Vooralsnog zouden veel bedrijven die geheugenchips bij Hynix afnemen hun leveringen voorlopig hebben gestaakt totdat duidelijker wordt wat de gevolgen van de brand bij de Hynix-fabrieken zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Gddr5-geheugenchips In het bijzonder. Maar zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor de prijs van 'gewone' interne (DDR3) RAM modules? De prijs daarvan is het laatste jaar al behoorlijk gestegen, het is niet te hopen dat dit deze prijzen nóg meer gaat opdrijven.
Zelfde vraag ik mij af, tevens wat betekent dit voor NAND flash en DRAM in SSD's? Iemand een idee? :X

Ik heb even zelf verder gezocht:
TechPowerUp noemt wel dat het waarschijnlijk een groot effect kan maken op de prijs van NAND flash in SSD's. Een grotere impact op NAND prijzen dan op DRAM zelfs: http://www.techpowerup.co...cility-in-wuxi-china.html

Maar goed, of dit echt zo is zal de tijd wel uitwijzen. Veel concreets, dus hoe groot de stijging zal zijn, is er niet van te vinden, ook niet over GDDR5 of DDR3.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 4 september 2013 16:55]

Foto's van de plant in vuur :

http://www.chiphell.com/f...mod=viewthread&tid=850052

http://www.chiphell.com/d...60852pw0gbtlsst7l74l4.jpg

http://www.chiphell.com/d...6122709vxxw8m5wmxwry8.jpg

http://www.chiphell.com/d...62657m3h111zew5zuw1se.jpg

De afgelopen jaren was de markt voor geheugen zo hard ingestort dat grote fabrikanten failliet gingen. Bij deze is te verwachten dat de prijs opnieuw sky high omhoog gaat.

-edit- vreemd,ik kan de foto's wel zien!

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 4 september 2013 17:08]

Chiphell vindt hotlinks niet leuk. Misschien even crossloaden naar Photobucket of zo? Dan zien we ze wel.
Hier staan er een paar foto's: http://www.inpai.com.cn/doc/hard/199061.htm
Geen klein brandje inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 4 september 2013 16:10]

Maar wel binnen anderhalf uur geblust.... Wat voor super blusmateriaal gebruik je dan wel niet.

Misschien valt het wel mee en is de sluiting van korte duur maar we zullen zowiezo wel wat prijsverhogingen gaan zien het is een 'geaccepteerde' manier om de winst wat omhoog te drijven, oliemaatschappijen doen niet anders.
CO² of aanverwante blusmateriaal.
Waarschijnlijk relatief weinig brandstof. Als die op is gaat het vuur ook uit.
Ik denk dat dit gewoon een vertalingsfoutje is. Een grote brand heb je niet in anderhalf uur geblust zelfs niet met het fameuze halon (gezien de foto's is dit echt wel een grote fik). Je hebt de brand in anderhalf uur controle maar dat is heel iets anders. Dat betekent dat de situatie voorspelbaar is en er geen uitbreidingen meer zijn. Dan moet je die brand nog uit krijgen waarna je nog na moet blussen. Een traject waar je zo een dag verder mee bent.

Als het in anderhalf uur geblust is dan is de schade ook niet zo groot en zal het weinig gevolgen hebben voor de markt (als het uberhaupt al gevolgen zal hebben). Als ze er anderhalf uur over hebben gedaan dan is de schade waarschijnlijk wel dusdanig groot dat het wel (grote) gevolgen voor de markt heeft.

Het artikel van Bloomberg waarnaar dit nieuwsartikel linkt geeft uitsluitsel:
There was one minor injury from yesterday’s blaze and no major damage to production equipment, Icheon, South Korea-based SK Hynix said in an e-mailed statement. The company said it’s still investigating the cause of the fire.

8<

The fire started at 3:50 p.m. local time yesterday during deployment of equipment and was extinguished by 5:20 p.m., the company said. The fire produced large amounts of black smoke that made it look more severe that it was because it was concentrated in air-purification facilities.
M.a.w. dat het invloed op de markt zou hebben is pure paniekvoetbal.

[Reactie gewijzigd door ppl op 5 september 2013 19:39]

Ik kan de foto's wel zien hoor,ik weet niet wat is aan de hand .Ik probeer het wel met nieuwe links.
Dank voor melden.
Ziet er niet echt gezond uit allemaal.
Heb medelijden met de arbeiders daar als je dit zo ziet.

http://www.chiphell.com/f...mod=viewthread&tid=850052

Schijnt een chemische explosie te zijn geweest.

Prijzen zijn nu al 10% omhoog geschoten last ik, grotere fallout word nog verwacht.

[Reactie gewijzigd door Malignant op 4 september 2013 16:17]

Als je naar de view thread volgt dan zie je een paar foto's en de rest is heeft ook problemen.
Ik vraag me ook af wat dit zal betekenen voor Sony (als ze al RAM geleverd krijgen van Hynix). Zij gaan in de PlayStation 4 namelijk 4 GDDR5-chips gebruiken... en er zijn inmiddels al 'ruim een miljoen pre-orders geplaatst'.

Verder hopelijk niemand gewond...

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 4 september 2013 15:52]

Besteld is besteld, prijs zal hetzelfde blijven. Nu alleen nog kijken naar de levertijd, het is in ieder geval niet de enige fabriek. Ze zullen waarschijnlijk veel op hold zetten en eerst leveren aan Sony.

[Reactie gewijzigd door WackoSonic op 4 september 2013 15:53]

Waar zouden ze eerst leveren aan Sony? Nvidia betaald toch ook en heeft ook afspraken staan? Die willen toch ook hun kaarten in de winkel krijgen?

Gezien het 1 onderdeel is wat verder in meer fabrieken gemaakt wordt, lijkt het mij niet zo'n heel groot probleem voor Sony. Ik denk dat ze meer last hebben als er een fabriek van AMD de lucht in gaat. Maar het is natuurlijk voor niemand leuk als dat gebeurd.
In het artikel staat dat de gddr5 chips voornamelijk aan Nvidia geleverd worden en aangezien AMD in de next gen consoles zit zal dit wel meevallen.
Amd bemoeit zich niet met waar microsoft de ddr3 en sony de gddr5 haalt.
Is het wel zeker dat Hynix deze gaan leveren aan Sony?
Ik dacht dat Samsung de GDDR5 geheugenchips voor AMD leverde.
Ik vraag me ook af wat dit zal betekenen voor Sony (als ze al RAM geleverd krijgen van Hynix). Zij gaan in de PlayStation 4 namelijk 4 GDDR5-chips gebruiken... en er zijn inmiddels al 'ruim een miljoen pre-orders geplaatst'.

Verder hopelijk niemand gewond...
16 GDDR5 chips van 4Gbit per ps4.

sony is iig niet 100% afhankelijk van hynix, aangezien ze het spul (iig ook) bij samsung halen, misschien gebruiken ze uberhaupt geen hynix, dunno
http://www.samsung.com/gl...l?productId=7824&iaId=759

[Reactie gewijzigd door haarbal op 4 september 2013 16:53]

Lijkt me dat mensen die nu dus aan het twijfelen zijn of ze nog even wachten met het aanschaffen van een nieuwe videokaart, deze alvast maar beter kunnen aanschaffen. Kijkend naar het HDD debacle van een jaar of 2 terug, zullen de prijzen vast flink omhoog gaan, en ook lange tijd nog hoog blijven!

Enkel een tip voor degene die het betreft.

[Reactie gewijzigd door Qon op 4 september 2013 15:50]

GDDR5 ... laat dat nou precies het type geheugen zijn dat Sony nodig heeft voor haar Playstation 4. Vraag me af of dit wat met de adviesprijs en leverbaarheid gaat doen de komende tijd.
Is natuurlijk afhankelijk of Sony hun geheugen bij Hynix vandaan haalt.. Maar er wordt daar niet alleen DDR5 geheugen gemaakt, maar ook DDR3, dus ook MS zou heel misschien hier problemen van ondervinden.. Het is natuurlijk allemaal puur afhankelijk waar beide consoles hun geheugen vandaan halen..
Er staat dat Hynix vooral aan Nvidia levert dus daar hoef je je denk ik geen zorgen om te maken.
Tot de dag van vandaag betaal je nog steeds een bak meer voor die hardeschijven. De fabrikanten hebben dat ongeluk misbruikt om de prijzen op te drijven.
Een beetje verdiepen in wat feiten mag anders ook wel voordat je hier iets roept. Zeggen dat dit ongeveer gaat lijken op het HDD probleem zonder onderbouwing is echt nutteloos.

Er zijn een aantal verschillen:
Het gaat hier "maar" om een markt aandeel van 15 - 30%. Er zijn dus nog zat overige aanbieders, en er zit ook nog een verschil in allerlei andere aspecten;
- Niet ieder bedrijf heeft er last van
- In tegenstelling tot de overstroming, kan er nog zat logistieke dingen gebeuren. Het probleem met de HDD was o.a. dat er niets meer verstuurd kon worden
- HDD's hadden OOK nog eens problemen vanwege het feit dat 70% van de toeleveranciers kapot was gegaan (naast de 50% van de HDD fabrieken!)
- In vergelijking qua producten zit er ook nog een verschil tussen een HDD en RAM (overigens las ik ergens dat ze net over gestapt waren naar NANd productie voor mobiele apparaten)

Dus tja, 2 fabrieken (hynix) in vergelijking met vrijwel alle fabrieken toentertijd met de HDD's naast alle logistieke problemen EN toeleveranciers is nogal een verschil vind je niet?

Daarnaast zou ik me meer zorgen maken over SSD en mobiele apparatuur prijzen.
IS DAT ALWEER 2 JAAR GELEDE :O
tijd gaat snel.. en ja daarin geef ik je gelijk.
of je koopt nu alles in. en gaat dan lekker door verkopen :D
Ik kan me niet voorstellen dat een GPU opeens 50 euro duurder wordt. Een videokaart die nu 240 euro kost gaat straks echt geen 300 euro kosten... en voor een tientje meer ga ik me nu niet genoodzaakt voelen een videokaart aan te schaffen.
Duurste is nog steeds de gpu das ongeveer 50% van je prijs dus op videokaart valt het relatief mee. Daarbij lijkt op foto's zeer grote brand echter als na 1,5 uur geblust is valt het wel mee. Ze melde zelf dat ze spoedig weer van start gaan. Daarbij is het aanbod van geheugen te groot stond in mei van het jaar over de prijsstijging van DDR3 geheugen. Conclusie het zou voor fabrikanten nu weer met betere marges kunnen.
Tja tijd gaat snel maar de prijzen zijn nog steeds hoger dan toen en dat terwijl 2tb al niet meer de top is ondertussen zijn er al 3 en 4 tb schijven uit en nog zijn de 2tb varianten duurder dan voor de overstroming.

En die fabrieken waren trouwens binnen 6 weken weer operationeel alleen hebben ze toen gekozen om ook meteen de productie te verlagen om de prijs te verhogen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 4 september 2013 19:59]

Het is een complot van Microsoft (DDR3) tegen Sony (GDDR5)! :P

On a more serious note; erg klote dit, voor zowel het bedrijf als de werknemers. Hopelijk is er niemand gewond geraakt.
men mod je naar beneden, maar dit vind ik inderdaad de juiste instelling (het 2e deel dan)
Iedereen denkt direct aan z'n portefeuille ipv eerst eens stil te staan bij de vele mensen die daar weer x aantal tijd zonder werk zitten, en de mogelijke gewonden van een explosie en hevige brand...
Precies, schandalig dat nergens iets te vinden is over potentiele slachtoffers, zeker na eerdere fatale rampen in de kledingindustrie en de erbarmelijke werkomstandigheden bij electronica fabrikanten in China. Maar vreselijk want geheugen wordt misschien duurder. Van Bloomberg verwacht ik al niet veel aangezien die financieel nieuws verstrekken. Op overige sites staat dat nog onduidelijk is of er gewonden/doden zijn. Volgens dit forum lijkt het of Fab1 en Fab2 zijn verbrand, 50% van de productiecapaciteit. http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=669257
Zo te merken gaat het aanbod GDDR5 chips hier het meest onder leiden, dus dat zal wat meer last voor Sony op gaan leveren inderdaad. Maar we zullen zien. Lijkt me dat Sony toch wel wat afspraken heeft staan met meerdere fabrieken.

Ben zelf overigens meer benieuwd naar de koeling van die PS4 dan de GDDR5.
Dus als je huis door een gasexplosie verwoest wordt, had je maar betere brandpreventie moeten nemen? Je opmerking slaat echt nergens op, hier kan je met brandpreventie niets tegen doen. De boel ontploft, alsof daar een paar extra druppels water iets tegen zou helpen. :z
In een huis is het niet altijd praktisch om maatregelen te nemen (maar een huis is zeer goedkoop).

Ik zou echter verwachten dat in iedere fatsoenlijke fab gasdetectie aanwezig is (niet alleen voor ontvlambare en explosieve, maar ook voor andere schadelijke gassen), en dat de gasleidingen dichtgestuurd worden (en evt met stikstof gepurgeerd) vooraleer de LEL (lower explosive limit) bereikt is en er dus risico op ontploffing ontstaat?
Ik heb gasexplosie en huis even als voorbeeld gebruikt voor z'n niet zo handige opmerking. De oorzaak is nog niet bekend, het kan ook een chemische reactie zijn geweest of iets anders.

Maar om dan gelijk te roepen dat het bedrijf maar z'n brandpreventie op orde moest hebben getuigd dat van kortzichtigheid. Zou er namelijk nog een (werkende) installatie zijn als het systeem aan gort is door de ontploffing? Denk 't niet.
en jij weet hoe de brandpreventie daar zat?

als een bedrijf zulke dure apperatuur heeft neem ik aan dat ze echt wel zorgen dat er zo min mogelijk kans is op brand en als het dan toch gebeurd dat het zo snel mogelijk gedooft kan worden
Alle tussenhandelaren en winkels zullen zeker weer gretig gebruik hiervan maken om de prijzen weer op te drijven. Net als de hele overstroming gebeuren met de harde schijven een tijd terug. Western Digital had destijds grote voorraden en verhoogde de prijzen niet, maar de verkopers verhoogde de prijzen enorm. Al geloof ik dat het niet zo dramatisch zal worden als destijds.
Het ergste is dat ze nog steeds niet op de eerdere prijzen zitten. Als men destijds lagere prijzen kon hanteren, lijkt me dat nu toch ook mogelijk.

Het gebrek aan concurrentie zal er voor een groot deel tussenzitten denk ik dan. Het zou me niet verbazen dat er prijsafspraken bestaan.
Dat ze voorraden hadden klopt, maar de prijzen hebben ze wel onmiddelijk aangepast. Zelfs reeds geplaatste bestellingen werden niet meer uitgeleverd.
ach een tijd geleden hebben fabrikanten de productie van geheugenchips nog terug geschroefd omdat ze met een overschot kwamen te zitten.
grote kans dat dit wel aangegrepen word om de prijzen te verhogen maar of het nodig is, ze zouden natuurlijk ook hun productiecapaciteit weer kunnen opschroeven in hun andere fabrieken...

ik vraag me af hoe je geheugen kan laten exploderen ?
daarnaast vind ik 1,5 uur wel weinig om een brand te blussen
zeker als het een brand is dat 2 complete fabrieken stillegt, zou me niets verbazen als er opzet in het spel is.
ik vraag me af hoe je geheugen kan laten exploderen ?
Denk je dat transistors aan een struik groeien of zo? Een kant en klare geheugenmodule zal niet zomaar in de fik vliegen maar er gaan een grote hoeveelheid chemische processen aan vooraf voordat je een dimm in de hand hebt. Chemicalien kunnen brandbaar zijn. Zeker als ze gemengd worden door bijvoorbeeld een lek in een tank. Maar zolang niet duidelijk is wat de oorzaak is blijft het gissen...

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 4 september 2013 16:31]

Ik ben zelf benieuwd in welke mate dit een impact kan gaan hebben voor Sony aangezien deze GDDR5 chips gebruikt al weet ik niet of ze deze afnemen van Hynix.
Er zullen vast wel prijs afspraken gemaakt zijn maar kwa productie capaciteit kan dit toch echt een probleem gaan vormen.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 4 september 2013 15:52]

Deze verhalen gaan sinds de Commodore Amiga tijd al de ronde.
Ergens op de werel plofte er in die tijd regelmatig geheugen fabrieken en ging de prijs weer eens omhoog van zip of simm geheugen.
Ik spot een trend...
Aan de plaatjes te zien op deze website is het even een iets groter brandje dan een kampvuurtje.... :)