Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 141 reacties
Submitter: pimduterloo

Apple heeft een eerste testversie van iOS 7.1 uitgebracht. De nieuwe versie lijkt vooralsnog geen grote features te bevatten. Een van de 'grootste' wijzigingen is de mogelijkheid om altijd het donkergrijze toetsenbord te gebruiken.

De optie voor het donkere toetsenbord staat onder Toegankelijkheid. Daarnaast biedt iOS 7.1 enkele andere kleine wijzigingen, zoals het kunnen uploaden van burst-foto's naar Fotostream en een grotere knop in het notificatiecentrum om notificaties te wissen. Verder bevat iOS 7.1 vooral prestatieverbeteringen, schrijft 9to5Mac. Daarnaast zijn er enkele bugs opgelost, al zitten in de testversie ook weer nieuwe.

De eerste testversie van iOS 7.1 volgt kort na het uitbrengen van iOS 7.0.4, dat vorige week uitkwam. De update is nu alleen nog beschikbaar voor ontwikkelaars en kan gedownload worden in Dev Center. Het is onduidelijk of in komende versies nog nieuwe features zitten die nu nog niet te zien zijn. Wanneer iOS 7.1 uitkomt, is eveneens onduidelijk: de .1-versies van iOS kwamen vorige jaren steevast binnen drie tot zes maanden na de release van .0-versies uit. Zo kwam iOS 6.1 eind januari uit en iOS 5.1 was beschikbaar in maart 2012.

Apple bracht iOS 7 eind september uit als de grootste visuele update van iOS tot nog toe. Dit nieuwe OS kwam uit voor alle iPhones sinds de iPhone 4 uit 2010, alle iPads sinds de iPad 2 uit 2011 en de meest recente modellen van de iPod touch. De verwachting is dat iOS 7.1 voor diezelfde apparaten uitkomt.

iOS 7.1 beta (bron: 9to5 Mac) iOS 7.1 beta (bron: 9to5 Mac) iOS 7.1 beta (bron: 9to5 Mac)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (141)

Er zijn volgens andere websites een aantal bugs verholpen en nieuwe features beschikbaar gemaakt voor ontwikkelaars. Iets wat voor de gebruikers in principe niet zichtbaar is, maar wel degelijk belangrijk zijn.

Ben benieuwd welke nieuwe features nog worden toegevoegd. Tot nu toe nog niet echt interessant, er wordt vast nog het eea toegevoegd.

Ben ook benieuwd of de tijdzone bug nu is verholpen. De tekst naast de klok geeft bijvoorbeeld aan dat het in London 1 uur later is dan in Amsterdam ipv 1 uur eerder, terwijl de klok zelf wel op tijd staat. Vind het vreemd dat dit nog steeds niet verholpen is na 4 eerdere updates.
En daarbij komt dat de iPhone 4 als enige nog steeds gewoon gedowngrade kan worden naar iOS 6 als je de SHSH blobs hebt opgeslagen.

Zie ook: http://www.redmondpie.com...s-6-6.1.3-6.1.2-tutorial/
Leuk als je een tweaker bent en de hele dag bezig bent met techniekjes, maar de gewone gebruiker heeft daar niks aan. Als je die blobs niet hebt ben je de Sjaak, een dat geld voor het overgrote deel van de 4 gebruikers, waaronder ik zelf. Maar met het uitzetten van een aantal opties, die veelal niet heel veel meerwaarde hebben is een iPhone 4 best rap met iOS 7. Het zou daarnaast wel netjes zijn van Apple om gebruikers die gewoon tevreden zijn met hun iPhone/iPad "oud" een optie te geven om op een normale manier te kunnen downgraden in plaats van achter de centen van die gebruikers aan te zitten.
Niet echt een spannende update als je het mij vraagt. De mogelijkheid om altijd een systeemtoetsenbord te gebruiken is een update waard? Dat had er gewoon vanaf launch in moeten zitten. Wel ben ik benieuwd naar die prestatieverbeteringen waar ze het over hebben. Zou dat een serieus verschil maken? Misschien draait het dan beter op een iPhone 4.
De mogelijkheid om altijd een systeemtoetsenbord te gebruiken is een update waard?
Dat is toch ook maar een (klein) deel van de update, je gaat toch niet voor elke kleine wijziging weer een update uitbrengen?

Verder hoop ik wel dat de prestatie verbeteringen effect hebben op een iPhone 4, ik stoor mezelf behoorlijk aan het feit dat een simpele app zoals whatsapp openen gewoon een dikke 5 seconden duurt en daarna nog steeds stottert af en toe...
Wat helpt is om bepaalde animaties en effecten uit te schakelen op de iPhone 4. Een kennis van me heeft dit gedaan en ik moet zeggen dat de prestaties ongeveer soortgelijk zijn aan die van iOS 6.1 op de iPhone 4.

- "Ververs apps op achtergrond" helemaal uitschakelen;
- "Verminder beweging" inschakelen (staat onder "toegankelijkheid), dit schakelt de langzame animaties van iOS 7 uit, dit ziet er erg mooi en vloeiend uit op de 4s en nieuwer, maar op de iPhone 4 stottert dit nog wel eens.

Er waren nog meer opties maar die kan je wel online vinden en die weet ik ook allemaal niet meer.

En verder.. toch dit:
En toch kun je van je oude singlecore dat niet meer verwachten. Het wordt toch eens tijd om naar een nieuwe telefoon te kijken.
Maar als je niet heel veeleisend bent is een iPhone 4 nog ruim voldoende imho :). Vooral omdat deze nog steeds(!) door Apple wordt ondersteund.
"- "Verminder beweging" inschakelen (staat onder "toegankelijkheid), dit schakelt de langzame animaties van iOS 7 uit, dit ziet er erg mooi en vloeiend uit op de 4s en nieuwer, maar op de iPhone 4 stottert dit nog wel eens."

Dit kan je sowieso beter uitzetten :) Heb het op mijn 5 ook uit. Alles gaat daardoor veel sneller (niet soepeler; wel sneller)
De ''verminder beweging'' optie is niet eens aanwezig op de iPhone 4.. Je kunt wel apps verversen op de achtergrond etc uitzetten, maar bij mij had het niet veel geholpen.
Jazeker. Net even gecontroleerd.

Instellingen > Algemeen > Toegankelijkheid

En dan in de 2e alinea, op 1 na laatste optie staat in koeienletters "verminder beweging" ;)
Oh wacht, ik raak in de war met het parallex effect dat niet aanwezig was op de iPhone 4 denk ik, excuses.
Welles, nietes, welles, nietes? WEL op de 4. Verwar het niet met het parallex effect wat je uit/ aan kan zetten in iOS7, deze functie bestaat inderdaad niet op de iPhone 4.
Interessant; ik heb hier een 4, ik heb gekeken bij Toegankelijkheid en geen "verminder beweging" gevonden. Ik heb de taal nog express op Nederlands gezet. Of je hebt een 4s, of er zijn twee versies...?
Ik heb hier nu ook een iPhone 4 voor me liggen.

De optie staat in de tweede alinea, tussen de opties "Verhoog contrast" en "Labels voor aan/ uit".
Een snelle Google actie wijst uit dat deze optie pas sinds 7.0.3 voor de vier beschikbaar is. Toch maar eens updaten dan...
En toch kun je van je oude singlecore dat niet meer verwachten. Het wordt toch eens tijd om naar een nieuwe telefoon te kijken.
Tot een maand geleden werd de iPhone 4 als nieuw door Apple verkocht. Dus om de iPhone 4 nou ineens te droppen... ;)

Ik merkte bij mijn iPhone 4S dat whatsapp moeite heeft als je veel conversaties open hebt waarbij de contacten (bijna) allemaal een foto hebben. De conversaties en chatgeschiedenis leeghalen hielp enorm.
WhatsApp is ook echt een bagger app. Als een app bar slecht geprogrammeerd is, zorgt dat automatisch dat bij elke kleine wijzing in het OS een app niet meer normaal functioneert. De ontwikkelaars van WhatsApp hadden maanden de tijd om hun app iOS 7 ready te maken en dat hebben ze nog steeds niet gedaan. Trieste zaak!

Tevens ben ik ontzettend blij met iOS 7. Mijn iPhone 4S draait als een zonnetje en voelt als een nieuwe telefoon. Ben hartstikke blij mee!

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 19 november 2013 09:29]

Whatsapp is zelfs op mijn iPhone 5 af en toe apentraag, vooral als je heen en weer switched tussen groep chats. Ondanks dat het zo populair en handig is, zit het gewoon best beroerd in elkaar.
Je hebt dat bij meer apps.

Een andere app die ongeveer samenviel met de upgrade naar 7 was Ted. Die app haperde opeens ook van alle kanten en lag echt niet aan het aantal processoren.
Het komt ook voor bij Android waarbij een relatief simpele app de tijd neemt om op te starten of van taak te wisselen.

Heeft meer te maken met de kwaliteiten van programmeren en bewaken van processen dan telefoons en/of besturingssysteem.
Bagger? Mhwah.
Daarom wordt de iPhone 4 nog steeds ondersteund! Dat kun je van de meeste 3 jaar oude Android telefoons niet zeggen. Sterker nog, ik ken niet één voorbeeld!

Aan de andere kant moet je ook bij jezelf afvragen of het een maand geleden slim was om nog een iPhone 4 te kopen. Je wist dat de nieuwe modellen eraan kwamen omdat ze oa in de VS en Duitsland al geleverd werden.
Dat klinkt hardstikke leuk, maar wat heb je aan die ondersteuning als je iphone retetraag wordt na een update. Om die reden zit ik nog steeds op v6, de iPhone4 is een prima toestel, maar niet met iOS7
Hoe kan je nou weten dat de iPhone 4 slecht draait op iOS 7 als je zelf op iOS 6 zit? Het enige wat slecht draait op iOS 7 is de animaties, deze zijn niet zo vloeiend als op de 4S en hoger. Upgrade naar iOS 7 en zet de animaties uit, dan merk je echt geen verschil qua performance.
Omdat mw Stef ook een iPhone 4 heeft en deze wel heeft geupdate.
Das absoluut niet waar, ik heb een iPhone 4 en iOS7 is duidelijk veel trager, er zit in bijna alles een paar secondes vertraging nu: adresboek, browser, Gmail, de camera, alles. Met uitgeschakelde animaties.
Het beroerde is eigenlijk dat je niet terug kunt na een update. Je doet je upgrade naar iOS7, komt er achter dat het traag wordt, en... zit vast. Waarom?
mijn iPhone4 zit ook nog op ios6, omdat ik ook bang bent dat hij (nog) trager gaat worden met ios7.

Alhoewel dat hij op ios6 ook niet zo snel meer is zoals hij geweest is.
Starten en sluiten van apps kan soms traag zijn in combinatie met een schokkerige animatie.
Dit kan natuurlijk ook zijn omdat de storage voor 90% vol zit. Voor zover ik weet dreigen die dingen wel eens snelheid te verliezen als ze bijna vol staan
Aan de andere kant moet je ook bij jezelf afvragen of het een maand geleden slim was om nog een iPhone 4 te kopen. Je wist dat de nieuwe modellen eraan kwamen omdat ze oa in de VS en Duitsland al geleverd werden.
Ik denk dat veel mensen het met je oneens zullen zijn. Ja je weet dat het er aan komt, maar het prijsverschil is best groot. Als je echt een iPhone wilt (slechte ervaringen met android bijv), maar het geld niet hebt om een iPhone 5/5S te kopen dan is een 4 toch een logische keus. Zeker als deze als budget model wordt aangeboden.

Uiteraard zal je als tweaker er nooit aan denken om nu nog een iPhone 4 te kopen, maar iemand die het niet zo veel interesse heeft in het nieuwste van het nieuwste, maar gewoon een (relatief) goedkope iPhone wilt hebben zal dit zeker overwegen.

Daarnaast vind ik het gewoon slecht dat Apple deze update naar de 4 pusht als die er rete traag van wordt. Het past echter wel precies in het straatje van Apple, want waarschijnlijk denken zijn aan een levensduur van 2 jaar, omdat dan de abbo's van de meeste mensen zijn afgelopen en dan gaan kijken naar een nieuwe abbonement + nieuwe telefoon.

EDIT: iets minder agressief gemaakt :D

[Reactie gewijzigd door CptMeatball op 19 november 2013 12:41]

Daarom wordt de iPhone 4 nog steeds ondersteund! Dat kun je van de meeste 3
Ze moeten het wel blijven ondersteunen als ze de telefoon ook nog zelf verkopen... logisch toch?

de Galaxy S3 bijvoorbeeld wordt niet meer verkocht, (en zeker niet door Samsung zelf) dus dat de ondersteuning dan stopt is al logischer, het is alsnog vervelend natuurlijk
Dat is natuurlijk onzin. Een relatief simpele applicatie als WhatsApp zou toch echt wel vloeiend moeten lopen. In theorie zou dit natuurlijk aan de codebase van WhatsApp kunnen liggen, maar ook Safari en andere applications van Apple zelf voelen steeds trager aan. Op het moment dat Apple die update uitbrengt voor een apparaat, dan moet deze gewoon werken (it just works, toch?) en niet de bruikbaarheid omlaag trekken. Dan had Apple de update niet uit moeten brengen voor de iPhone 4.
Ik stond op de release date van de Iphone 3G eerste in de rij.
WhatsApp en contacts gingen razend snel de eerste anderhalf jaar. Maar toen de iphone 4 uitkwam moest ik updaten naar 4.0 en kon ik de telefoon weg gooien. Ik vind het echt niet erg om na 2 jaar geen nieuwe apps meer te kunnen draaien maar dat WhatsApp en de contact pagina 5 seconden nodig hebben word ik zo gefrustreerd
Dat is inderdaad frustrerend, maar je moest niks, upgraden is altijd je eigen keuze. Zelf vind ik het niet onredelijk of onlogisch dat een nieuw OS, met nieuwe features, iets aan snelheid inboet.

Overigens vind ik het op mijn iPhone 5 erg meevallen. Na de upgrade naar iOS7 heb ik geen enkele vertraging kunnen bespeuren. Kennelijk is de hardware inmiddels op een dergelijk hoog niveau aanbeland dat snelheid een steeds kleiner issue wordt.
iOS 5 werkte ook soepel op de iPhone 4, de eerste 2 jaar blijft het toestel in topvorm, daarna wacht je best even af of het wel waard is om te updaten.
Dat is inderdaad frustrerend, maar je moest niks, upgraden is altijd je eigen keuze. Zelf vind ik het niet onredelijk of onlogisch dat een nieuw OS, met nieuwe features, iets aan snelheid inboet.
Je moest niks, maar werd wel lekker gemaakt. Bovendien wordt de update door je device aanbevolen. Het vervelende is dat als de nieuwe versie je niet bevalt er geen eenvoudige mogelijkheid is om weer te kiezen voor de oude versie.

Het argument dat het logisch is dat nieuwe versies minder snel zijn is niet per definitie waar; elke nieuwe versie van Windows sinds Vista is bij gelijkblijvende hardware sneller (of meer efficiënt) geworden.
wat mij veel meer stoort aan Whatsapp is dat als je een berichtje krijgt en deze opent, je deze eerst niet in de app ziet. deze moeten eerst nog geladen worden.... dat is bij WP8/Android wel anders. In plaats van dat ze daar nu een fix voor uitbrengen.

EDIT: WP8 inderdaad niet. Maar dat ligt volgens mij meer aan de tijd die Whatsapp erin steekt. De iphone-versie van whatsapp is de oudste die er is met de langste ontwikkeltijd.

[Reactie gewijzigd door waah op 19 november 2013 14:01]

Ach bij WP8 is het helemaal frustrerend. Wanneer je een nieuw bericht krijgt in een ander gesprek dan wat het laatst open stond en je gaat via de notification naar whatsapp dan kom je terug in het gesprek wat eerder open stond en dus niet in het gesprek waarvan het nieuwe bericht was... |:(
Bij mij werkt dat meestal wel gewoon. Soms ook niet en ook niet wanneer ik al een chatbericht open heb terwijl de app al open staat.

wel raar als ik het open dat via notificatie whatsapp instant is, als ik de tile zelf aanklik duurt het vaak ook wel 3-5 seconden.

maar goed, whatsapp, de enige app die mijn hele 920 liep crashen dat een soft reset nodig was. Kutapp.
Bij WP8 open je het gesprek en laadt hij nog het hele gesprek en wordt deze nog eens weergegeven in de balk bovenin. top! |:(
Daar heb je wel een punt vind ik. Het is natuurlijk heel goed dat Apple hun toestellen zo lang nieuwe iOS versies geven maar dit mag de prestaties niet benadelen. Ik bezitte jaren terug een iphone 3G en die was zo dusdanig traag geworden na een update dat hij amper nog bruikbaar was. Alles was zo traag geworden dat whatsappen etc. bijna niet meer te doen was vanwege laadtijden. Een gebruiker heeft in zo'n geval liever een snelle smartphone die niet meer te updaten is dan een trage smartphone die op de laatste software versie draait.

[Reactie gewijzigd door steefmek op 19 november 2013 09:56]

Vind je daar zelf geen contradictie in zitten? Wel nieuwe features, maar het mag geen extra CPU cycles of geheugen kosten?

Je geeft zelf al aan dat het een keuze is: niet upgraden, of iets langzamer werken. Die keuze heb je toch gehad? Als Apple de updates ubderhaupt niet beschikbaar maakt zijn er weer een hoop mensen die daar boos om worden.
Die verwachting die jij denkt dat consumenten hebben klopt niet.
Je denkt als een tweaker niet als een normale consument. Het gros van de consumenten volgt dit soort tweakers sites etc namelijk helemaal niet en ze updaten hun toestel gewoon als ze een melding daarvan krijgen.
Tuurlijk verwachten ze wat nieuwe features maar ze verwachten vooral dat als je een update uitvoerd je toestel nog even snel is, dan wel sneller wordt (het is een upgrade en geen downgrade).
Ik snap trouwens niet dat je de schuld bij de consument probeert te leggen. Apple zou in dat soort gevallen de update niet uit moeten brengen voor toestellen waarvan het de prestaties van aantast. Maar zoals jij zelf vast ook wel weet is dit deels een smerig trucje om nieuwe toestellen te verkopen. Dat percentage boze mensen waar jij het trouwens over hebt is erg klein. Vaak alleen een x aantal mensen die klagen via dit soort sites.
De optie om een keuze te maken is inderdaad voor de Tweaker, dat ben jij toch? Verder is mijn ervaring is dat de gewone consument blij is met de update, ook als deze een beetje vertraagd.
Nu wel nderdaad maar toen niet, het was destijds heel erg frustrerend gezien ik toen nog meer dan een jaar met mijn smartphone moest doen vanwege m'n contract. Daarom weet ik ook goed hoe de gemiddelde consument dit soort zaken ervaart.
Apple heeft me trouwens op deze manier wel aan Android telefoons en het tweaken geholpen en daar ben ik ze dan wel weer dankbaar voor ;).

[Reactie gewijzigd door steefmek op 19 november 2013 19:17]

Wanneer heeft Apple ooit gezegd dat de 5c een budget telefoon zou worden? :D
Diepe zucht, volg jij geen nieuws ?
5C is vanaf dag 1 gepositioneerd als 'budget' telefoon.

http://www.z24.nl/onderne...ple-zakt-5-procent-376078

Echter toen half de wereld pers viel over de prijs heeft Apple gezegd: 'nou... Nee onze 5C is veen Budget variant...'

http://m.techzine.nl/nieu...-onze-budgettelefoon.html

Snap dat het vervelend is voor trouwe Apple fans, maar het gaat nu eenmaal niet meer zo goed sinds de 5C / iOS 7 update (met name iPhone 4 en 4S gebruikers)

http://news.softpedia.com...ustomers-Say-385141.shtml

Of wilde je soms zeggen dat de iPhone 4 er beter op is geworden ?
Dat komt omdat developers geen rekening meer houden met oude telefoons (en terecht). De iPhone 3G had al verouderde hardware op het moment dat hij uitgebracht werd (de enige hardwarematige verschillen met de eerste iPhone waren 3G, GPS en een kleinere accu. Zelfde CPU, zelfde GPU, zelfde RAM).
bij mij werkt 't nog prima op m'n iphone 4. Terwijl het ding ramvol met applicaties en muziek zit. Maar ik heb wel een iphone 5S inmiddels, puur omdat ik niet van een 3 jaar oude telefoon mag verwachten dat ie 't nog echt lang gaat trekken. Leuk als development device misschien nog even.
Wat ook meespeelt is dat WA nog niet een native iOS7 versie heeft uitgebracht. Even wachten dus, dan loopt het ongetwijfeld vlotter :)
Zeker zeker. Het zal ongetwijfeld een verbetering zijn. Maar je kunt niet verwachten dat het net zo snel zal zijn als op de iPhone 5. En er zijn genoeg mensen die zeggen dat het de schuld van Apple zal zijn.

Ps. Ik ben in bezit van een Nexus 5 & iPhone 5.
WhatsApp is meer bezig met zijn verdienmodel (hoe zorgen ze ervoor dat mensen 79 cent per jaar gaan betalen???) dan met nieuwe iOS of Android versies.
Dat is niet waar, er is een iOS 7-versie van Whatsapp in ontwikkeling die al bijna klaar is.

http://www.iphoneclub.nl/...ios-7-klaar-voor-release/

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 19 november 2013 10:06]

Het voelt bij Whatsapp altijd alsof ze pas beginnen met de nieuwe versie op het moment dat een nieuwe iOS en/of iPhone officieel uitgekomen is. Het duurde ook al minimaal 2 maanden na release van de iPhone 5 voordat ze eens een keer het grotere scherm ondersteunden.

Ik zou het wel fijn vinden als ze eens een desktop versie uitbrachten die met bijvoorbeeld bluetooth gekoppeld is aan je telefoon (aangezien het op een tel. nummer gebaseerd is zal het wel zoiets moeten worden denk ik?). Ik wil net als met Messages/Berichten (Apple) en Skype conversaties kunnen tikken op mijn laptop als ik daar achter zit. Maarja, wat kun je verwachten van een bedrijf dat geen/amper geld verdient.
Ik heb ook een iPhone4 want voor de iOS7 update was het een prima telefoon en zag ik geen enkele reden om te upgraden. Ik deed er echt alles mee, behalve intensief gamen.

Na de iOS7 update is mijn telefoon niet meer vooruit te branden. Zelfs switchen tussen 2 apps die je direct na elkaar gebruikt duurt eeuwen. Homescreen lagged soms, zelfs de power button. Kortom totaal unresponsive geworden. En het is niet zo dat mijn telefoon vol zit.

Ik vind echt dat Apple iOS7 nooit voor de iPhone4 had mogen uitbrengen. Had ik een keus dan zou ik direct weer switchen naar iOS6, maar nu kan ik eigenlijk niet anders dan een nieuwe iPhone kopen :-( Ik vind het echt een vuile zet van Apple dus die nieuwe iPhone komt er zeker niet.

Hopelijk doet de nieuwe update iets aan de performance op de iPhone4.
Dat is toch ook de opzet ? Ik had mijn touch geupdate en ik kon hem letterlijk in de prullebak gooien. Voor de update soepel als maar wat, daarna alles vertraagt. Ik ben na de winkel geweest en kreeg als advies, "ja meneer de touch is iets meer dan een jaar, dan word het wel weer tijd voor een nieuwe" Pure schande voor een verkoper zoiets te zeggen, we hebben het over een mp3 speler. Het enigste wat het moet doen is me muziek afspelen.

[Reactie gewijzigd door Hom3r op 19 november 2013 09:58]

Sorry, maar geloof je dit zelf? Alsof verkopers zeggen dat 'het tijd is voor een nieuwe' als hij een jaar oud is. Onzin.
Werkelijk? Hier draait IOS 7 prima op een iPod touch van meer dan een jaar oud. Wellicht eens een volledige restore doen wellicht helpt dat.

En een verkoper die verteld dat een 1 jaar oude iPod vervangen moet worden zal nodig eens een cursus customer relations moeten volgen...
Precies de gedachte die ik ook kreeg na het upgraden naar ios7 met m'n iPhone 4.. Toen de 5c en 5s werden aangekondigd wilde ik aanvankelijk m'n 4 niet vervangen, maar na de upgrade naar ios7 werd hij zo ongelooflijk traag wat mij enorm irriteerde. Heb 2 weken geleden een splinternieuwe, gesealde 5c op de kop kunnen tikken voor 460 en m'n 4 verkocht voor 200 euro en wat een verademing was dat zeg..
¤200 voor een 4! Dat is wel een hele mooie prijs!
Idd, en een 8GB versie nog wel..
Maar waarom wacht je dan niet even met updaten? Het is juist goed dat Apple de keus (eindelijk!) eens aan de consument laat. Ben dus wel naar iOS 7 gegaan (met de kennis dat ik niet meer terug zou kunnen) maar wel pas na 2 weken en nadat ik goed de reviews had gelezen, ook specifiek over iOS7 op een iPhone 4.

Een betere oplossing zou overigens zijn als ze mensen zouden laten downgraden naar iOS6.

Ik wil het met mijn iPhone 4 uitzitten tot de release van de iPhone 6. De grootste problemen die ik verwacht is dat mn homeknop het niet meer zal doen tegen die tijd en dat mn batterij echt te slecht wordt.
op andere fora is te lezen dat met name de performance op de iphone 4 flink beter wordt. Verder zal er onder de motorkap genoeg ge-update zijn. ook is dit de eerste beta van 7.1 dus er gaan nog wel meer veranderingen komen naarmate hij dichter bij de GM komt.

Wijziging is bv ook in de photo app automatisch HDR en er zullen echt nog wel meer aanpassingen zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door checkpointx op 19 november 2013 08:58]

Gooi alle troep eraf. Vaak hebben mensen dan meer dan 500 foto's, chatlogs t/m 2 jaar terug. Dan duurt het wel langer ja
Kun je mij uitleggen waarom een OS trager wordt, omdat er in de media bibliotheek 500 foto's staan? Er zit toch in elk van die telefoons een SSD, en volgens mij heeft die geen last van defragmentatie. Of ben ik her ergens het noorden kwijt? :?
Het gaat niet zozeer om het OS, maar om de chatlogs en media in WhatsApp zelf en de manier waarop WA daar mee om gaat. Als je een beetje doorchat en veel foto's ontvangt zit WA (normaal 24MB) zo op 400MB+ en daar wordt WA nou eenmaal niet sneller van.
Dat is een kwestie van goed programmeren. Het wordt alleen trager als je alles elke keer parsed/laadt. Dat is nergens voor nodig.
Ik weet niet of het er iets zou toedoen maar iOS heeft geen ondersteuning voor TRIM terwijl Android sinds 4.3 dit standaard heeft ingebouwd.

iOS TRIM discussie op MacRumors

[Reactie gewijzigd door magatsu op 19 november 2013 10:13]

So? Wat is je bijdrage aan deze conversatie nu?
Lekker duiden dat de post dateert van 2011 omdat er recent niets over gevraagd geweest is :).
Nou, in de tussentijd zijn er al twee grote updates van iOS uitgebracht. Wie weet wat voor technieken daar in toegepast worden.

Daarnaast vergelijk je een OS van twee jaar oud met een relatief nieuw OS (Android 4.3, enkele maanden oud). Dus jouw toevoeging is niet zo relevant. Dat probeer ik te duiden.
Niet relevant? Het feit dat er geen TRIM in iOS zit en geen andere alternatieve optie in iOS zit (of dat kan men toch niet terugvinden) is niet relevant? Dus mag men ook niet linken naar artikels die ouder zijn als paar maanden om een verschil aan te duiden.

Dzeejes man, ik linkte het artikel ter verduidelijking niet als referentie ;). Je moet eerst alles eens duidelijk doornemen voor je zo'n opvattingen maakt. Het enigste dat ik wou doen was duidelijkheid proberen te scheppen voor de vraagsteller. Ik kan er dan ook niet aan doen dat jij dat als niet "zo" relevant omschrijft.

En nu quote ik een citaat uit een artikel van 1 augustus 2013 over Android 4.3:
Android 4.3's TRIM support optimizes your phone's flash storage performance by cleaning up areas to try to keep your phone operating at peak performance for the lifetime of the phone. This is a first among mainstream mobile operating systems -- iOS and Windows Phone don't seem to support TRIM this way.
Niet relevant? Het feit dat er geen TRIM in iOS zit en geen andere alternatieve optie in iOS zit (of dat kan men toch niet terugvinden)
Bedoel je zoiets als MSP technologie van Anobit? Deze technologie wordt al toegepast bij OSX.

Anobit is eigendom van Apple dus je kunt er van uitgaan dat de technologie ook toegepast gaat worden bij IOS mocht dat nog niet het geval zijn. Het heeft een aantal voordelen waaronder kostenbesparing, betere performance, langere levensduur en betrouwbaarheid.
Kan jij het met zekerheid zeggen dat het er nu al inzit? Neen, het enige wat je kan zeggen is: dat je er vanuit kunt gaan dat de technologie gaat toegepast worden. Allemaal hypothetisch :). En je weet ook goed genoeg dat OSX geen iOS is.
Bij mij openen zowel Whatsapp als de "Contacten"-pagina binnen Whatsapp binnen een seconde. Gewoon direct na de animatie (die dus ongeveer een seconde duurt).
Ik hoop eerder, dat de bugs waarvan ik weet dat ze er zijn, zijn opgelost.
heb je ze ook netjes aangemeld bij Apple? Want anders heb je niet veel recht te hopen :)
Natuurlijk, anders heb je helemaal geen hoop dat het opgelost zal worden. Alhoewel het meestal wel erg opvalt.
Ik zou wel graag overal hetzelfde toetsenbord hebben voor een consistente gebruikerservaring.
Het feit dat Whatsapp qua uiterlijk nog niet geupdate is voor iOS 7 en nog steeds gebruik maakt van het iOS 6 toetsenbord is een doorn in het oog. Dus deze functie is zeker zeer welkom.
Daarnaast worden .x releases over het algemeen niet uitgebracht om nieuwe functionaliteit te bieden, maar om de huidige iteratie van het OS aan te scherpen.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 19 november 2013 09:07]

De meeste mensen hebbben alleen het icoontje van de app aangepast naar iOS7 en dat is alles. Ze denken dan gelijk dat je een iOs7 app hebt gemaakt.
zelfs het icoontje van WhatsApp is nog niet aangepast aan iOS7...
Klopt, maar die komt er wel aan :D
Er staat: "Een van de 'grootste' wijzigingen is de mogelijkheid om altijd het donkergrijze toetsenbord te gebruiken." Er is ook een licht toetsenbord beschikbaar in iOS. Dat je vanaf iOS 7.1 kunt kiezen om altijd een donkergrijs toetsenbord te gebruiken en dus geen lichte meer, zal iets voor slechtzienden zijn (vandaar dat het in de instellingen onder 'Toegankelijkheid' staat).
Ligt het aan mij -als niet apple gebruiker- of lijkt het alsof Apple wat meer updates uitbrengt dan vroeger? Het lijkt er een beetje op alsof ze de zaakjes wat minder goed voor elkaar hebben dan in het verleden. Zijn nu voor IOS 7 in korte tijd wel heel veel updates, met wat flinke problemen.

Of komt het gewoon meer in het nieuws?
vroeger was een selling point van apple inderdaad, als we het doen, doen we het in een keer goed. patches en updates hoorde bij microsoft en had apple niet nodig.
Ik weet niet wat je definitie van vroeger is, maar sinds 2007 ziet het er zo ongeveer uit voor ios:

ios 1.x: 8 patches
ios 2.x: 5 patches
ios 3.x: 7 patches
ios 4.x: 17 patches
ios 5.x: 3 patches
ios 6.x: 8 patches
ios 7.x: 4 patches

http://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history

Ik weet ook niet wat het probleem is met uitbrengen van patches, ik kan dit enkel maar toejuichen
Patches zijn goed, maar moeten niet gebruikt worden om achteraf basisfunctionaliteit toe te voegen.
Daarom vond iedereen ook Windows 8.1 zo onzinnig, beetje zoeken gaan introduceren en het start knopje... Maar uiteindelijk vond iedereen het toch geweldig dat ze dit pas achteraf toevoegde, mensen hadden echt het gevoel dat ze een volledig nieuw versie van een OS hebben gekregen voor niets :)
Het irritante is dat de gemiddelde consument zich aan alle kanten laat beetnemen, maar dat de poweruser met alle ellende zit die dat met zich meebrengt.
Liever dat ze achteraf nog basis functies toevoegen dan helemaal niet. Maar ze hadden er in de eerste plaats al moeten inzitten idd.
Wat is dit voor een compleet onderbouwde onzin-opmerking? Apple heeft altijd al updates uitgebracht.. Mensen verzinnen tegenwoordig echt de meest rare dingen om Apple in een slecht daglicht te zetten..
Inderdaad onzin. Apple is een bedrijf waar mensen hardware en software maken en mensen maken nou eenmaal fouten. Dat deden ze vroeger en dat doen ze nu nog steeds. Software van dergelijke complexiteit is nou eenmaal intrinsiek nooit perfect dus een snelle update is helemaal niet raar - en ja dat gebeurde bij iOS 1/2/3/4/5/6 ook al, om nog maar te zwijgen van OS X.
Dat laatste is nu weer een generalisatie die nergens op slaat.
Er waren een hoop Beta-versies uitgebracht. Maar alsnog zijn er in de huidige versies een hoop bugs te vinden, wat wel erg jammer is.
Ze brengen wat meer updates uit, omdat er nogal wat probleempjes zijn. iOS7 was de grootste (visuele) verandering in iOS sinds het bestaat. Deze ging niet bepaald vlekkeloos en er worden blijkbaar nog steeds wat kleine bugs gevonden. Beter meteen updates uitbrengen en de gaten dichten dan wachten op een hele lijst bugfixes en ondertussen een systeem met gaten hebben.
Het meer uitbrengen van updates valt in mijn ogen echt mee. Ze brengen gewoon elke keer na een grote update wat kleine updates uit voor bugs en daarna pas zie je dat er wat grotere komen. Het klopt aardig. Is niet veel in het patroon veranderd.
Het is natuurlijk fantastisch dat Apple zolang oude hardware ondersteund. Maar het is gewoon zo ontzettend jammer dat een goedwerkende telefoon of tablet van de een op andere dag outdated wordt.(de iPad 1 iPhone 3g(s) en de 4)

Veel mensen zitten niet echt te wachten op al die nieuwigheden en willen gewoon hun telefoon blijven gebruiken. De kwaliteit van de hardware is echt prima, zo zou een iPhone 4 mensen nog vele jaren van dienst kunnen blijven. Maar de nieuwe software maakt het er niet beter op.

Dit vind ik ook het vreemde aan het verhaal. Er zouden toch QA teams bij Apple moeten zitten die dit toch ook opvalt? Waarom pushen ze dan alsnog die update? Een verklapte verkooptruc?

Het is vooral naar voor de mensen die niets vermoedend updaten om er dan achter te komen dat het slechter geworden is. Wij tweakers maken een bewuste keuze en weten waar we aan beginnen.
''Veel mensen zitten niet echt te wachten op al die nieuwigheden en willen gewoon hun telefoon blijven gebruiken.''

Dan heb je dus gewoon de keuze om niet te upgraden, simpel toch?
Jah wij als tweakers denken daar over na. Niet iedereen heeft daar verstand van, en dan zit je na zo'n update ineens met een sloom apparaat.
Kun je uitleggen wat daar 'fantastisch' aan is?
Volgens mij is het gewoon een plicht van Apple om dat te doen omdat ze de enige zijn die hard- en software als één product op de markt te zetten.
iOS 7.1 lijkt mij veel meer een update met onderhuidse wijzigingen waarmee bugs en veiligheidslekken gedicht worden. Je kunt er dan wel niet op zitten te wachten, maar je loopt -als je niet update- met een toestel rond dat softwarematig niet up-to-date is, met alle gevolgen van dien.
Nou een point release is inderdaad wel voor iedereen welkom. Maar een update als bijv. iOS 6 naar 7. Dat is een ander verhaal.
Hoop dat er ook nog eens een darktheme komt voor iOS7. Al die menu's zijn nu altijd wit, wat in een low-light situatie resulteert in een soort van hoogtezon, ook al heb je de helderheid flink laag staan. Waarom alleen een keyboard in grijs en niet de mogelijkheid om het hele menu zwart te maken met lichte tekst?
Die mogelijkheid is er al (instellingen>toegankelijkheid>keer kleuren om).

Helaas krijg je op deze manier niet enkel een zwarte background maar worden echt alle kleuren (icoontjes, wallpapers e.d.) omgekeerd weergegeven wat geen gezicht is.
Die mogelijkheid is er dus niet. Wat jij hier benoemd is geen optie, daar alle kleuren "fucked-up" raken.

Gewoon een thema met zwarte achtergrond, witte tekst en normale kleuren.

Als dat er standaard niet komt, ga ik straks gewoon weer jailbreaken en daar zal het vast te vinden zijn. Mis sowieso mijn Lockinfo en 5-icon dock.
Hoop dat het ook enkele bugs oplost..

Heeft er iemand ook last van de bug dat er bijvoorbeeld een whatsapp bericht binnenkomt in standby mode (op lockscreen dus) en dan na een seconde weer verdwijnt zonder dat je ontgrendeld of iets dergelijks?
Nee geen last van. Wel dat er tussen het toetsenbord en het veld waar je je bericht in voert een grote ruimte als ik me telefoon horizontaal houdt. Waardoor je het bericht niet meer kan lezen. Ik hoop wel dat de update van WhatsApp nu snel komt. Gezien de Golden version een aantal dagen gelden is vrij gegeven.
Ik zou liever hebben dat de responsiviteit van mijn iPad 3 verbeterd, nu is het gewoon ruk na update naar iOS7. Vooral het toetsenbord is enorm laggy.
Op mijn iPad 4 is het toetsenbord, vooral de donkere, ook traag. Als je wilt switchen naar andere tekens moet je een seconde wachten terwijl dat met IOS 6 niet was. Hopelijk is dit met 7.1 ook opgelost.
De mogelijkheid om altijd een systeemtoetsenbord te gebruiken is een update waard?
Zonder de update is de optie er niet.
Dat had er gewoon vanaf launch in moeten zitten.
Want?
Waarschijnlijk is deze feature net van de lijst geschrapt. Er zijn 1001 features die geïmplementeerd moeten worden. Om deze allemaal voor de launch te implementeren lukt soms niet. Dan is de keuze: of de releasedatum opschuiven, of bepaalde features later implementeren. Waarschijnlijk zijn er zelfs features helemaal geschrapt en staan deze nu gepland voor iOS8.
Ik zie ook graag de accuduur verbeteren, en hoop dat de interface beter gaat draaien op een iPhone 4 deze is na ios 7 aardig langzaam geworden.

Off topic: het lezen van nieuwsberichten op de app van tweakers sinds ios 7 is overigens ook geen doen op mijn iPad 4 je blijft heen en weer scrollen.
Dat is vreemd, ik zet het probleem met de tweakers app wat ik vanaf het begin al heb in combinatie met ios 7 en in ene is het uit zich zelf opgelost?? :-D

[Reactie gewijzigd door C-Men op 19 november 2013 10:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True