Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties

Apple meldt ontwikkelaars dat ze nieuwe apps en updates voor bestaande apps voor 1 februari 2014 voor iOS 7 moeten optimaliseren. De apps moeten voldoen aan Apples meest recente interfacerichtlijnen en ze moeten gebouwd zijn met de laatste versie van Xcode5.

"Zorg dat je apps moeiteloos samenwerken met iOS 7", meldt Apple aan ontwikkelaars. De fabrikant stelt een deadline van 1 februari: na die datum worden alleen nog apps in behandeling genomen die ontwikkeld zijn met de laatste versie van Xcode 5. Ook moeten de apps geoptimaliseerd zijn voor de laatste versie van Apples mobiele besturingssysteem, waarbij de fabrikant naar zijn richtlijnen voor de gebruikersinterface van iOS 7-apps verwijst.

De deadline moet meer ontwikkelaars over de streep trekken om zich specifiek op iOS 7 te richten bij de ontwikkeling van hun apps. De eis is onderdeel van Apples strategie om zoveel mogelijk gebruikers zo snel mogelijk over te laten stappen op een nieuwe versie van zijn OS voor smartphones en tablets. Momenteel heeft 76 procent van alle iOS-gebruikers, de laatste versie van de software draaien, blijkt uit statistieken van Apple zelf. Een op de vijf iPhone-, iPad- en iPod touch-gebruikers draait nog iOS 6, terwijl 4 procent een oudere versie draait. Bestaande apps kunnen een op eerdere iOS-versies gebaseerde interface gebruiken totdat de ontwikkelaar een update wil uitbrengen.

ios 7

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

En zo zegt Apple dus tegen 20% van z`n mobile device users, FUCK YOU! Ben je lekker mee als je gewoon nog tevreden bent met je iPhone 3GS of iPad 1. En zeg niet dat dit oude apparaten zijn, deze voldoen goed genoeg om gewoon nog te gebruiken voor waar ze bedoeld zijn. Namelijk bellen, mailen, smsen en internetten. Buiten het feit dat de 3GS nog voor sommige een mooier toestel is.
En laat jij nu net niet "mijn" apps nodig hebben om die functionaliteit die je noemt te kunnen gebruiken. Apple zegt dus niet F*** Y** tegen die gebruikers, Apple vraagt mij als ontwikkelaar om mee te gaan in het tijdspad zoals zij dat voor ogen zien.
En zo zegt Apple dus tegen 20% van z`n mobile device users, FUCK YOU!
Mooie genuanceerde reactie!
Ben je lekker mee als je gewoon nog tevreden bent met je iPhone 3GS of iPad 1.
Mensen die nu tevreden zijn met hun oude iDevice, zijn dat na 1 februari vast ook nog. Waarom denk je dat die gebruikers dat ze dat na 1 februari niet meer zijn?
En zeg niet dat dit oude apparaten zijn, deze voldoen goed genoeg om gewoon nog te gebruiken voor waar ze bedoeld zijn.
Het zijn in de Android wereld antieke apparaten, maar voor Apple, waar je ervanuit mag gaan dat een apparaat makkelijk 5 jaar meegaat, zijn het nog courante modellen.
Namelijk bellen, mailen, smsen en internetten.
Dat kun je met een standaard iPhone, daarvoor hoef je niet in de App Store te zijn!
Buiten het feit dat de 3GS nog voor sommige een mooier toestel is.
Ik vind alle iPhones mooi, zelfs de 5C, maar die zou ik zelf nooit kopen. De 3GS is een toestel wat voor iedereen bereikbaar is, en zal voor de meeste mensen volstaan. Dus als je die mooier vindt dan de 4(S) en 5(S), zeg ik: doen!

Want wat jij in je blinde woede voor het gemak over het hoofd ziet, is dat Apple eist dat apps met XCode 5 gecompileerd en voor iOS 7 geoptimaliseerd moeten zijn. Er staat nergens dat een app oudere versies van iOS niet meer mag ondersteunen!

Een programma wat gecompileerd met XCode 5 heeft minimaal iOS 4.3 nodig om te draaien. In mijn omgeving ken ik niemand die een oudere versie dan iOS 5 (op een antieke iPod touch, de eerste met camera) heeft draaien, vrijwel iedereen heeft iOS 6 of 7.

Met andere woorden: veel geschreeuw om helemaal niks! Apple stelt eisen aan ontwikkelaars om gebruikers van iOS 7 een betere gebruikerservaring te geven. Voor ontwikkelaars betekent dat ze mogelijk over moeten op een nieuwe ontwikkelomgeving. Dat kan lastig zijn. Voor iOS gebruikers levert dat alleen maar voordelen op. Dus wat is het probleem?
Je snapt dit bericht niet. Apps moeten geoptimaliseerd zijn voor iOS 7. Niemand zegt dat die apps straks niet meer met iOS 5 of iOS 6 werken. Niks aan de hand dus. Na 1 februari is het mogelijk om apps en updates in te dienen die ondersteund geschikt zijn iOS 4.3 en hoger. Dat betekent dat de volgende apparaten in de problemen komen:
iPhone 2G
iPhone 3G
iPod touch 1G en 2G

Voor de rest geen enkel probleem.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 18 december 2013 09:04]

Voor zover ik weet kunnen de iOS 6 apps of lager gewoon in de app store blijven staan, maar kunnen die inderdaad geen updates meer ontvangen. Ze zijn dus niet ineens 'weg'.

Maar zeg nou zelf, de 3GS is al flink verouderd... We zijn al 4 generaties (meer dan 4 jaar) verder. Zo ook met de iPad 1.
Tegelijkertijd heeft Apple prijzen gehanteerd, en hanteert deze nog steeds, dat je gewoon van je apparaat verwacht dat ie 4 jaar mee gaat. En de feiten staan er, 20% gebruikt dus nog dit soort "verouderde" apparaten. Apple negeert deze groep dus volledig en forceert ze praktisch over te gaan en weer een smak geld neer te leggen.
Helemaal niet. Apps moeten enkel gecompileerd worden met de laatste compiler (XCode 5). Ontwikkelaars worden niet verplicht de iOS 7 SDK te gebruiken, het is zelfs nog mogelijk de iOS 4 SDK te gebruiken. Helemaal niks aan de hand dus, en iedereen (voornamelijk mensen die geen Apple-apparaten hebben) schreeuwt weer moord en brand. Vermoeiend.
Wie doet het beter dan Apple? Ik zeg niet dat Apple perfect is, maar op het gebied van updates en ondersteuning lopen ze echt mijlen ver voor op de concurrentie.

Daarbij. Jij stelt dat iPhones vier jaar mee moeten gaan. Dus de 3gs is afgeschreven (want uit 2009) en de iPhone 4 moet zeker nog een half jaar mee kunnen. En die wordt gewoon nog ondersteund door IOS 7. Dus waar zit nou precies jouw pijn en wie zijn die 20% waar je het over hebt.

Zeg eens eerlijk. Heb je nu een probleem of wil je gewoon wat schelden?
Waar haal je die "feiten" vandaan dan? Zie namelijk nog nauwelijks 3gs modellen. Heb je een bron?
http://i.imgur.com/Tzv0dnk.png

het lijkt erop dat ze 4 jaar software (operating system) updates leveren voor je apparaat.

(ik heb het android gedeelte uit de figuur geknipt omdat het hier nu niet over android gaat en ik geen zin heb om een zoveelste android vs ios flamewar te starten, de mensen die toch interesse hebben in de originele figuur + artikel, stuur me een privébericht)
Onzin, zelfs een iPhone 4 kan nog iOS7 draaien. De 25% die nog oudere os-en heeft, zijn óf iPhone3 of mensen die niet willen updaten. En zelfs als je niet update, kun je nog prima oudere apps gebruiken. Daar kan Nokia nog een puntje aan zuigen met hun Lumia's van een jaar oud die al niet meer geupdated konden worden. En bij Android ben je afhankelijk van de fabrikant en worden veel toestellen heel laat of ook niet meer geupdated.
"of mensen die niet willen updaten."
Inderdaad. M'n iPod Touch 2G met 4.0 jailbreak werkt nog prima, dus waarom nóg een keer een fortuin uitgeven aan een veredelde MP3 speler?

"Daar kan Nokia nog een puntje aan zuigen met hun Lumia's van een jaar oud die al niet meer geupdated konden worden."
Nou, niet alleen Nokia, hoor. Ook HTC heeft belabberde WP support. Hebben ze überhaupt WP7.8 officieel uitgebracht voor de Titan? Heb nog die geforceerde 7.8 update omdat ik niet wilde wachten tot de blauwe maandag waarop HTC eventueel 7.8 uit zou brengen.
Ik vraag mij af of de IOS6 apps daadwerkelijk blijven staan....

4 jaar is toch niet lang? mijn PC is ook 4 jaar oud, en die draait nog prima mee. Ik ken ook nog mensen met een iPad 1 en een iPhone 3GS. Als er alleen in mijn omgeving mensen zijn met die devices, zijn er over de hele wereld genoeg mensen die gaan zitten balen lijkt mij?
Een pc gaat in zijn ontwikkeling ook een stuk minder hard dan mobiele hardware... niet geheel vreemd dat je dus 4 jaar of langer met een PC kan doen.

De iOS6 apps zullen gewoon blijven staan net zoals met elke versie gebeurd.
Een PC is dan ook een vrijwel volledig uitontwikkeld apparaat. Smartphones zijn dat niet, en zeker niet smartphones van een paar jaar oud.
De iPod Touch 4th generation was het meest courante model tot en met november/december 2012, en die wordt dan ook niet meer ondersteund.

Dus het geldt ook gewoon voor gebruikers die in oktober 2012 het allerlaatste model hebben gekocht.

[Reactie gewijzigd door sewer op 18 december 2013 08:38]

Ik heb mij iPad 1 3 maanden voor de introductie van de iPad 2 gekocht en kan een boel apps niet eens meer installeren. Het weerhoudt mij om een volgende keer weer zoveel geld uit te geven voor een Apple tablet, hoe mooi de Air ook is.
Maar ja, de iPad 2 wordt nog steeds ondersteund. (Al vermoed ik dat dat met iOS 8 afgelopen zal zijn)

Het nadeel van de eerste iPad is namelijk het gebrek aan voldoende geheugen.
En zo zegt Apple dus tegen 20% van z`n mobile device users, FUCK YOU! Ben je lekker mee als je gewoon nog tevreden bent met je iPhone 3GS of iPad 1. En zeg niet dat dit oude apparaten zijn, deze voldoen goed genoeg om gewoon nog te gebruiken voor waar ze bedoeld zijn. Namelijk bellen, mailen, smsen en internetten. Buiten het feit dat de 3GS nog voor sommige een mooier toestel is.
Het zijn wel oude apparaten, of iemand nou nog tevreden is met zijn Pentium II en Windows 98 doet verder niks af aan het feit dat het gewoon verouderd is, hardware verouderd snel, helemaal tegenwoordig.

En daarbij, Apple ontneemt jou niet het bellen, mailen,smsen en internetten hoor, dat kun je nog gewoon blijven doen op je iPhone 3GS.
Ze zouden moeten kijken naar de gehele linie en accepteren dat er ook gewoon nog oude apparaten zijn en dat apps daar ook gewoon geupdate moeten worden. Straks krijgen de app-makers de schuld dat hun nieuwe update niet werkt terwijl Apple dat juist forceert. Fijn als je zelfs Whatsapp straks niet kan gebruiken omdat het aan IOS7 moet voldoen.
De mensen die op iOS 6 zitten krijgen gewoon de versie voorgeschoteld voor iOS 6 of lager b.v. Whatsapp heeft al een iOS 7 update en mensen die dat niet draaien zitten gewoon nog op een oudere versie.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 18 december 2013 08:06]

[...]

Het zijn wel oude apparaten, of iemand nou nog tevreden is met zijn Pentium II en Windows 98 doet verder niks af aan het feit dat het gewoon verouderd is, hardware verouderd snel, helemaal tegenwoordig.
I see what you did there. De iPad 1 is van 2010, dus bijna 4 jaar oud. Windows 98 is van 1998 (doh) en de Pentium II is van 1997, respectievelijk 15 en 16 jaar oud (!). Dat kun je toch niet vergelijken qua leeftijd? 8)7

Niettemin ben ik het met je eens hoor, het is niet alsof je iPad 1 ineens ophoudt met werken. En voor een tablet is hij inderdaad gedateerd. Dat is een gevolg van de hoge snelheid waarmee innovatie tegenwoordig gaat. Dingen verouderen sneller dan vroeger. Wel raar trouwens dat Apple zoveel druk op de ontwikkelaars legt. Je zou zeggen dat ze hun apps uit zichzelf wel optimaliseren voor het nieuwste iOS.
[...]


I see what you did there. De iPad 1 is van 2010, dus bijna 4 jaar oud. Windows 98 is van 1998 (doh) en de Pentium II is van 1997, respectievelijk 15 en 16 jaar oud (!). Dat kun je toch niet vergelijken qua leeftijd? 8)7

Niettemin ben ik het met je eens hoor, het is niet alsof je iPad 1 ineens ophoudt met werken. En voor een tablet is hij inderdaad gedateerd. Dat is een gevolg van de hoge snelheid waarmee innovatie tegenwoordig gaat. Dingen verouderen sneller dan vroeger. Wel raar trouwens dat Apple zoveel druk op de ontwikkelaars legt. Je zou zeggen dat ze hun apps uit zichzelf wel optimaliseren voor het nieuwste iOS.
Je legt in je 2e alinea precies uit wat ik bedoel :) Het was ook een overdreven vergelijking om duidelijk te maken dat het gewoon verouderd is.
Nee hoor, de. Techniek van nu verouderen niet sneller dan dan het techniek van vroeger. Alleen je bent er nu meer bewust van dat sneller gaat. De ontwikkelingen van CPU verliep in de jaren 90 ook razendsnel (eigenlijk altijd snel geweest), dan heb ik het nog niet over de opslag mediums, geheugen, communicatie bussen, video, audio... Het ging als een speer. Maar de iPad 1 nu al verouderd was, toen ik hem had was ik al van mening dat hij mocht worden voorzien van meer geheugen, CPU, opslag, resolutie. Maar ik was toen zeer benieuwd naar het nieuwe toekomst.
Ik ben het met je eens hoor, maar:
En daarbij, Apple ontneemt jou niet het bellen, mailen,smsen en internetten hoor, dat kun je nog gewoon blijven doen op je iPhone 3GS.
Als gebruikers alleen daarnaar opzoek waren, hadden ze geen iPhone gekocht ;)
Ik ben het met je eens hoor, maar:


[...]


Als gebruikers alleen daarnaar opzoek waren, hadden ze geen iPhone gekocht ;)
Misschien niet in de tijd dat het apparaat oorsprongkelijk uitkwam, 2009...
Dan hebben de mensen nog 4 jaar met hun telefoon gedaan, dat is gemiddeld zelfs de omruiltijd voor een desktop/laptop.
Android is meer gefragmenteerd door de 1000 distributies met diverse skins en aanpassingen, plus alle 1000 telefoons die compleet verschillen qua hardware.
Zodat deze apps na de omzetting naar ios 7 niet meer gaan werken op apparaten die nog op los 6 draaien. Hier doen ze dus hetzelfde als met hun firmware updates, hierdoor zijn veel mensen dus bijna verplicht om een nieuwer toestel aan te schaffen.
Jeetje, wel lezen hoor, het is al eerder aangegeven dat je op een oudere firmware gewoon een oudere versie voorgeschoteld krijgt:

http://www.iphoneclub.nl/...ar-voor-oudere-firmwares/
Niet waar. Apps moeten met XCode 5 gecompileerd worden. Daarmee kan je zelfs iOS 4.3 nog ondersteunen.
Ik snap dat ze zoveel mogelijk gelijk willen trekken maar je hebt kleine apps die eenvoudig zijn over te zetten en ook grote projecten die natuurlijk meer tijd in beslag nemen.
Logisch dat ze dit stellen, zorgt wel voor veel applicaties die kleine functionele updates zouden kunnen gebruiken waarvan de ontwikkelaar het maar laat omdat het teveel werk is om ook aan deze eisen te kunnen voldoen. Ik lees niets over het verwijderen van apps uit de appstore, dus blijf je hier onder de streep met een hoop oude meuk over.
Mijn god wat een reacties hier van allemaal ontwetende mensen, ik zal even uitleggen waar het om gaat.

Je moet je nieuwe versies of nieuwe applicaties ( niet de bestaande ) compileren met de laatste versie van XCode. Dit heeft GEEN gevolgen voor oudere toestellen. Je mag nogsteeds je app compatible maken met iOS 6, 5 en 4 in de SDK.

Het enige wat ze willen is dat je hem bouwt met de laatste XCode. En dus de compiler.

Dus:

Nogsteeds compatible met iPad 1 en iPhone 3GS
Nee het kost geen maanden werk, gewoon je build draaien en klaar, de mensen van infinity blade hadden hem ook nog eens 64 bits compatible gemaakt in twee weken.

Even afreageren:

Waarom roepen mensen toch altijd dingen als se geen flauw benul hebben waar ze over praten. Mijn apps zijn ookal gebouwt met de laatste XCode en die draait nogsteeds prima op de iPad 1. Mensen zitten gewoon te zeiken om te kunnen zeiken. Heel flauw word je hier van.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 18 december 2013 09:06]

De apps moeten voldoen aan Apples meest recente interfacerichtlijnen en ze moeten gebouwd zijn met de laatste versie van Xcode5.
Ik lees hier twee verschillende dingen.
Mijn god wat een reacties hier van allemaal ontwetende mensen, ik zal even uitleggen waar het om gaat.
Wat een arrogant reactie zeg... Zeg je dit ook real-life tegen anderen als je iets even uitlegt?

[Reactie gewijzigd door mohf op 18 december 2013 09:16]

Dude wtf? Natuurlijk is het bij nieuwe kleine updates van je app veel werk om hieraan te voldoen. Waar je apps eerst nog met een ios6 interface kon releasen op ios7 moet de interface ineens conform de ios7 richtlijnen zijn. Als ik een bugfix had na 1 februari, en ik moest kiezen tussen de bugfix uitbrengen en meteen de hele interface verbouwen voor de ios7 versie, of laten zitten dan wist ik het wel...
Dude wtf? Natuurlijk is het bij nieuwe kleine updates van je app veel werk om hieraan te voldoen. Waar je apps eerst nog met een ios6 interface kon releasen op ios7 moet de interface ineens conform de ios7 richtlijnen zijn. Als ik een bugfix had na 1 februari, en ik moest kiezen tussen de bugfix uitbrengen en meteen de hele interface verbouwen voor de ios7 versie, of laten zitten dan wist ik het wel...
Je haalt wat door elkaar, de App look en feel/interface en compileren naar de laatste versie van xcode . Nieuwe apps moeten voldoen aan de richtlijnen, voor bestaande apps is er geen deadline om de interface gelijk aan die van iOS7 te maken (al zou Apple dit wel graag zien)
Het enige dat per februari verplicht is het compilen naar xcode 5.
(En dit is een fluitje van een cent)

Jij doet precies wat ronaldmathies bedoeld met mensen roepen maar wat.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 18 december 2013 20:19]

"Apple meldt ontwikkelaars dat ze nieuwe apps en updates voor bestaande apps voor 1 februari 2014 voor iOS 7 moeten optimaliseren. De apps moeten voldoen aan Apples meest recente interfacerichtlijnen en ze moeten gebouwd zijn met de laatste versie van Xcode5."
Precies. Een goed voorbeeld is de iCulture app van de iPhoneclub. Deze is al wel geoptimaliseerd voor iOS7 (en werkt vanaf iOS5) , maar heeft niet de uiterlijk en UI van iOS7

[Reactie gewijzigd door kimiferrari op 18 december 2013 10:56]

Niet ineens, Apple had meteen bij de release van iOS7 al aangekondigd dat ontwikkelaars hun apps moesten optimaliseren voor iOS7, alleen toen was er nog geen deadline gesteld, Nu dus wel.
Zegt meer over jou als over de meeste developers, of zoals @ronaldmathies ook al opmerkte weet je niet waar je over praat.

http://www.doubleencore.c...-using-interface-builder/

bewijze van kan je het zo overzetten en is dit nog geen 5 min werk
Als je alleen de interface hoeft bij te werken ... rebuild?
En waar ligt het verschil met richtlijnen? de code heb je al, alleen zal je in je vingers snijden als je slordig hebt geprogrammeerd. Veel moeite kan het niet kosten.
Helemaal eens, alleen, bij Epic werken bijna 200 mensen en bij Chair 20+, dat ze er twee weken over doen zegt me dan niet zoveel.
Klopt, ikzelf heb mijn projecten in èèn dag omgezet. Als je het goed probeert te doen heb je overal unit testen voor, dan gaat dit process heel snel.

Het stelt ook niet zoveel voor want elke keer als je een nieuwe XCode installeerd dan doe je eigenlijk hetzelfde. En je krijgt een nieuwe XCode bij elke nieuwe iOS versie. Het is niet dat het nu ineens bijzonder veel werk is of anders is.

Het enige verschil is dat ze het nu eisen terwijl het voorheen vrijblijvend was.
sorry ontgaat me compleet wat unit testen ermee te maken heeft ? jij zegt eerst letterlijk
Je moet je nieuwe versies of nieuwe applicaties ( niet de bestaande ) compileren met de laatste versie van XCode
Dus gewoon een keertje overnieuw bouwen/compileren, en klaar.. Daar doet de een blijkbaar 2 weken over en de andere al zijn projecten in 1 dag... Dat is al erg scheef eerlijk gezegd...
En dan begin je over unit testen, die functionaliteit horen te chekcen en of er iets is omgevallen in je code, dat zou ik pas echt raar vinden als het alleen maar een kwestie is van iets overnieuw bouwen met een andere compiler, die doet niets met je code als het goed is (als in geen aanpassingen)...
De reden dat ik begin over unittesten is als volgt, een nieuwe SDK kan implementatie winzigingen teweeg brengen, de API hoeft hierdoor niet veranderd te zijn. Dit kan soms gevolgen hebben. Via unit testen reduceer je de tijd om te achterhalen of je hier self ook problemen mee ondervind.

De twee weken was bij infinity blade, hun project is veel groter dan de mijne, daarnaast hebben zij hem 64 Bits geoptimaliseerd, dat heb ik ( nog ) niet gedaan wat tijd scheelt.

Dus zo scheef is het niet, hun scope was groter dan de mijne. En inderdaad, in veel gevallen zal het compileren prima gaan.

Maar daarna doe ik altijd nog handmatig testen om de interface te controleren op verschillende iPads bij verschillende mensen.

Het gehele process duurde voor mijzelf 1 dag en met de testen door andere gebruikers 2 dagen ( maar daar ben ik niet mee bezig geweest ).

Het compileren zelf duurt inderdaad niet veel meer dan 10 minuten per project bij mij.
10 minuten compileren per project?
Dan ga ik me afvragen of je code wel op orde is.
Compileren mag nooit 10 minuten in beslag nemen .... dan klopt er echt iets niet.
Klinkt misschien stom maar een compiler is toch juist wat 'iets' van je code maakt, dus als daar iets gewijzigd is (het is tenslotte een nieuwe versie) zou je code niet meer kunnen werken. Het is dan toch geen raar idee om eerst te kijken of alles nog werkt en een unit test is volgens mij de makkelijkste en snelste manier om daar achter te komen.
Oh, dus die apps die we hebben gemaakt warvan de toolbars met xcode5 zich helemaal anders gedragen, die hoef ik niet om te bouwen? En ik hoef toch niet echt rekening te houden met dat verschil van 20 pixels dankzij die nieuwe transparante taakbalk die je automatisch met de nieuwe xcode erbij krijgt?

Tuurlijk. [insert insult].
Aangezien je als ontwikkelaar natuurlijk al sinds vorig voorjaar met beta's van iOS7 en Xcode5 aan het testen bent, is die periode veel langer dan het nu uit het artikel lijkt te zijn.
Je hebt dus niet nu 1 dikke maand om dit te doen, je hebt al vanaf 10 juni 2013 de tijd gehad om je voor te bereiden.

[Reactie gewijzigd door DivxLover op 18 december 2013 08:12]

Dan ga je er wel vanuit dat het projecten zijn waar je altijd aan werkt.

Ik heb bijvoorbeeld voor mijn werk een paar apps gemaakt die als aanvulling dienen op onze software pakketten. De apps werken prima zoals ze zijn, dus waarom iets eraan veranderen?

Apple dwingt mij nu dus tijd hier in te investeren op korte termijn die ik weer moet verantwoorden bij mijn baas. Dat in een tijd dat elk uurtje telt op andere projecten en iedereen op vakantie gaat.

En draai het eens om. Stel dat Microsoft morgen zou zeggen "alle software moet voor Windows 8 ontworpen zijn per 1 februari, anders draait het er niet meer op". Dan zouden ze door ongeveer de halve wereld aangeklaagd worden denk ik. Echt geen hond die dan ook echt zijn software gaat verbouwen.

We hebben nog genoeg klanten die met Windows XP werken. Net zoals dat ik nog een ipad 1 heb die niet eens ios 7 kan draaien.

Het is ook echt niet dat ik anti Apple ben ofzo, ik heb vorige week nog een mac mini gekocht. Maar ik vind het wel arrogant om deadlines te stellen aan je klanten.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 18 december 2013 08:55]

Het gaat alleen om nieuwe apps en updates. Als je app prima werkt is er geen update nodig. Apple dwingt je nergens toe.
Ook dat is niet helemaal waar.

Want als ik nu ergens een kleine wijziging zou moeten aanbrengen, dan dwingt Apple mij nu dus om ook de rest mee te nemen.

Dus als ik straks de opdracht krijg "voeg daar nog even een extra veldje toe" dan moet ik nu verplicht de hele app ontwikkelen met xcode 5 en optimaliseren voor ios 7 en uitleggen aan mijn werkgever waarom ik zolang doe over het toevoegen van een veldje.
Want als ik nu ergens een kleine wijziging zou moeten aanbrengen, dan dwingt Apple mij nu dus om ook de rest mee te nemen.
Welke rest? (afgezien van het hercompileren)
Afhankelijk van de scope van het project kan "de rest" toch veel werk inhouden.

Ik kan me er verder wel in vinden dat ze het nu al verplichten en ook de cijfers blijven vrijgeven. Hoe meer klanten enkel iOS7 wensen hoe beter ;-) maar het heeft kan op korte termijn wel een invloed hebben op planning.
Sja, zoveel werk kost dat allemaal niet. En software verandert, dus ook developer tools. Als je leidinggevende dat geen valide reden vindt waarom een veldje toevoegen iets langer gaat duren, dan is hij incapabel. Je zoekt problemen.
Toch zijn veel apps niet backwards compatible met oudere ios versies... Keus van de maker dat wel, maar vee developpers kiezen er blijkbaar voor om ios 7 als minimal version in te stellen.
Dan moet je klagen bij die ontwikkelaars.
Op dit moment is de iOS 7 adoptie al op de 80%. Over een maand of 2 zal dat echt wel dicht bij de 90% zijn. Als ik de mogelijkheid heb, zal ik er ook voor kiezen om alleen iOS 7 te ondersteunen. Scheelt toch weer in support werkzaamheden.
Apple dwingt mij nu dus tijd hier in te investeren op korte termijn die ik weer moet verantwoorden bij mijn baas. Dat in een tijd dat elk uurtje telt op andere projecten en iedereen op vakantie gaat.
Heb je geen life cycle management kosten (en tijd) meegenomen dan toen je de beslissing nam om die apps te gaan maken?
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert.

Je hoeft je apps geen update te geven, ze blijven beschikbaar in de AppStore. Echter, als je de apps een update geeft moeten ze gaan voldoen aan de ios7 richtlijnen.
Ja en nee. Als je in een project zit wat een aantal maanden loopt, heb je niet even tijd om alles tussendoor naar iOS7 te tillen. Het is een behoorlijke klus.
Dat wist je natuurlijk een aantal maanden geleden ook al. Dit zat er aan te komen... Een beetje inzicht is niet verkeerd voor/tijdens een project.
Al aan budget gedacht? Een project heeft bijvoorbeeld budget 100.000 euro, daarmee moet alles betaald worden. Als er dan opeens nieuwe versies opduiken kan dit niet zomaar even aangepast worden binnen hetzelfde budget.

OK je zou het budget hier eventueel voor kunnen voorzien indien je al van de geruchten op de hoogte bent, maar al jouw concurrenten doen dit niet: gevolg: je haalt quasi geen enkel project!

Dus NEE het is niet zo simpel!
Dus NEE het is niet zo simpel!
Dat is het dus wel!

De enige eis is dat updates en nieuwe apps gecompileerd moeten worden met XCode5. Voor apps die nu in de store staan hoef je dus niets te doen!

Er zijn dus geen budgettaire gevolgen!
Fout. Als ze willen dat het tegen de iOS7 SDK aan gebouwd MOET worden, mag je dus je complete UI nalopen. App waar ik aan werk zit op de 30+ schermen, die ALLEMAAL geraakt zijn.
Dit mag je dus nalopen, bijwerken, testen, door de UAT, komen altijd weer bevindingen uit, dus weer bugfixen, testen, UAT, en live.

Zo'n traject kost tijd, en dus geld.

Het Probleem is voornamelijk dat de hele UI gewijzigd is. Met een project als degene waar ik in zit, stel je een UI Design voor. Deze moet gemaakt worden, alle image slices moeten gemaakt worden, dat hele traject kan je opnieuw doorlopen.

Als je met een project in februari dit jaar bent gestart, kan je niet "even tussendoor" het ingeslagen pad veranderen. De impact van zo'n actie is gigantisch.

Ja, het moet gebeuren. Maar wie gaat die kosten dragen? Wij? Of de klant?
Fout. Als ze willen dat het tegen de iOS7 SDK aan gebouwd MOET worden, mag je dus je complete UI nalopen.
Je bent duidelijk geen iOS ontwikkelaar!

De iOS7 SDK ondersteunt iOS4.3 als minimale deployment target!

Gewoon iets anders dan iOS7 instellen en je hoeft helemaal niets aan te passen!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 18 december 2013 11:04]

Geen iOS ontwikkelaar? haha..

Deployment target, soit, ik heb het over de SDK. Ik heb een app die vanaf iOS5 ondersteuning biedt, zodra ik deze build in XCode5, heb je de heerlijke iOS7 interface..
Geen iOS ontwikkelaar? haha..
Rustig maar :)
GDeployment target, soit, ik heb het over de SDK. Ik heb een app die vanaf iOS5 ondersteuning biedt, zodra ik deze build in XCode5, heb je de heerlijke iOS7 interface..
Dat klopt (onder iOS7), maar de app blijft het gewoon doen en je voldoet aan de 'optimized for iOS7' eis .

Maar ik ben het wel met je eens dat het resultaat lang niet altijd fraai is, m.n default UIButtons.
Wat denk je van de Navigation Bars, alle views vallen er nu onder, je kan alles bijwerken. Ik heb het getracht, maar met 30 schermen ofzo, en inmiddels 22k regels code is een migratie een beetje lastig...
Wat denk je van de Navigation Bars, alle views vallen er nu onder, je kan alles bijwerken.
Nergens voor nodig!

Gewoon de navigationbar opaque maken!

self.myNavController.navigationBar.translucent = NO;
Als je een geplande release had net na 1 februari dan is het wel degelijk een "probleem".

Maar aan de andere kant: dit soort dingen moet je als ontwikkelteam/projektleider echt wel zien aankomen ;)
Als je een geplande release had net na 1 februari dan is het wel degelijk een "probleem".
Nope, zie mijn reactie op de post van Reneger!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 18 december 2013 11:09]

Het feit dat je midden in een project met een paar honderd man een nieuwe versie van xcode moet gaan installeren alvorens je weer verder kan gaan programmeren is op zichzelf al een groot budgettair gevolg! Je wilt namelijk je hele OTAP straat identiek hebben. Moet je je productie release gecompileerd worden tegen xcode5, dan moeten je developers ook tegen xcode5 compileren!
Het feit dat je midden in een project met een paar honderd man een nieuwe versie van xcode moet gaan installeren alvorens je weer verder kan gaan programmeren is op zichzelf al een groot budgettair gevolg!
Een iOS software project met een paar honderd developers? 8)7

btw het installeren van XCode5 kost +/- 10 minuten, maw dat kan prima tijdens de koffiepauze of lunch.
Een half jaar geleden verscheen Beta 1 van iOS 7, en maanden daarvoor gingen al geruchten over het verschijnen van iOS 7. Wat ik wou zeggen is dat je er dus rekening mee had kunnen houden dat je met iOS 7 te maken zou krijgen als je een "aantal maanden" terug een project ging starten.
Is apple zo inconsistent dat developers het niet hadden kunnen verwachten: he, alle major iOS versies zijn uitgebracht met een tijdspan van 1 jaar +- 3 maanden, ik verwacht dat de zevende iOS update ook over 1 jaar uitkomt... |:(
Als je niet weet waar je het over hebt reageer dan niet. Het gaat alleen maar om een compilatie process meer niet. En als je dan tegen problemen aan loopt dan wil je die oplossen anders sluit je 80% van de markt uit omdat je dan allemaal crashes krijgt. Wat denk je dat dat met je budget doet?
Het gaat ook om een nieuwe interface voor de ios7 versie, en of je deze even voor 1 feb af wilt hebben, wil je na die tijd nog updates uitbrengen voor je app(s)
Zoals al eerder is gezegd je hoeft de nieuwe interface helemaal niet aan te passen. De app moet gewoon compatible zijn met iOS7. hoe die eruit ziet maakt niet uit
Maar wat is er anders aan iOS6 en iOS7 de basis is vrijwel identiek.
Je hebt een volledige set objecten die niet ineens volledig anders zijn.
Je code is neem ik aan niet als ad-hoc geschreven (dat krijg je namelijk altijd last mee).

Dan is het toch slechts een kwestie van debuggen?
Daarbij heeft XCode ook de interface en de code behoorlijk van elkaar gescheiden, als je dat structureel hebt aangepakt hoef je wellicht ook niet allerlei moeilijk vindbare bindings op te sporen.
Ja, want we hebben niets beters te doen.
Voor zover ik het zie gaat het vooral om de GUI richtlijnen. Ik kan me voorstellen dat dit bij veel app's los staat van de rest van het programma. Het lijkt me dan ook niet zo'n enorme klus zelfs voor grote projecten. Maar ja ik ben geen iOS ontwikkelaar
Het gaat niet om GUI richtlijnen maar alleen om de compilatie, die moet met de laatste XCode gebeuren. Je GUI mag je laten zoals die is. De gui gevolgen zijn er alleen het geval je alleen iOS 7 gaat ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 18 december 2013 09:19]

Ik citeer: De deadline moet meer ontwikkelaars over de streep trekken om zich specifiek op iOS 7 te richten bij de ontwikkeling van hun apps.

Ik neem aan dat ze hiermee niet alleen doelen op de nieuwe code waarin de apps geschreven moeten worden maar ook hoe apps werken en eruit zien. Dit is in mijn ogen een slechte zaak. Ik kan me best voorstellen dat men (iemand die een app laat ontwikkelen) het gevoel van hun eigen merk naar voren wilt laten komen in hun app. Ik denk dat er daarom best differentiatie mag bestaan in hoe een app werkt, en hoe het eruit ziet. Daarnaast werken sommige apps innovatiever dan de interface elementen die Apple misschien voorschrijft. toevoeging: Daarnaast kan ik mijzelf voorstellen dat een een app over elk platform (ios, android, wp) er hetzelfde uit moet zien om een zo uniform mogelijk beeld te laten zien aan de eindgebruikers.

[Reactie gewijzigd door bartheijt op 18 december 2013 09:11]

Dat mag wel gewoon, alleen mag je geen iOS 6 of ouder aan APIs gebruiken. En dat is een goede zaak, als je oude APIs blijft ondersteunen krijg je onnodig veel rommel in je OS waardoor het alleen maar log en traag wordt (zie Windows).
Dat mag wel, je mag zelfs iOS 4 API's gebruiken.
Dat mag wel gewoon, alleen mag je geen iOS 6 of ouder aan APIs gebruiken.
Nope, de minimale deployment target met XCode 5 is iOS 4.3
Richtlijnen zijn richtlijnen en geen verplichtingen.

Het enige wat Apple doet is ontwikkelaars verplichten de nieuwste compiler te gebruiken. Verder niets! Je mag zelfs nog de iOS 4 SDK gebruiken. Waarom staat iedereen meteen op zijn achterste poten? Er zal voor de gebruikers niks veranderen.
Heb net een app gereleased, maar als je de interface voor ios7 ondersteunt, wil het nog niet zeggen dat het niet op ios6 draait. Daar ziet de interface er automatisch nog uit als ios6 als je de standaard bibliotheek gebruikt.
Het blijft ontwikkelaars vrij een eigen interface te bouwen natuurlijk, anders zou je alle games wel kunnen weggooien.
Ben ik het niet mee eens. De vorige tweakers app strookte totaal niet met de iOS 6 richtlijnen maar de nieuwe doet dat wel met die van 7. Het komt voor mij een stuk professioneler over nu de app meer gericht is op de algehele vormgeving van toestel en het OS. Ik vind het als software developer belangrijk dat mijn programmaatjes eruitzien alsof ze standaard aanwezig zijn op het apparaat. Zodat de gebruiker de interface elementen snel herkent doordat ze deze altijd gebruikt. Niet alleen in mijn applicaties maar ook in bv finder/verkenner en andere software.


Tuurlijk 1 of 2 differentiërende elementen in bv laadschermen oid is niet erg en kan ook voor betere usability zorgen. Maar sws ga je mij niet wijsmaken dat je er per se veel meer dan twee nodig hebt.
door dat alles nu wordt om gezet naar de nieuwe iOS heb ik bij diverse apps al dingen gemerkt met het naadloos integreren in iOS7.

mijn Facebook messenger en Whatsapp hebben allemaal nu de iOS7 look and feel, op zich wel leuk.

werkt het allemaal het zelfde en heb je niet meer te maken met verschillende interfaces. van je app's
voor de gebruikers die op iOS6 werken of een gejailbreakt toestel die zullen dan toch op den duur een beetje last krijgen ( waar ik niet van uit ga)
Ik ga er niet vanuit dat het echt softwarematige problemen zal geven, maar ik mag echt hopen dat je niet constant bijvoorbeeld de Whatsapp update-message blijft krijgen terwijl je al op de hoogste update voor iOS 6 zit :O
Het iOS, niet de iOS.
Goed dat Apple dit doet. Zo komt er wat meer eenheid in het besturingssysteem. Nu heb je af en toe een "oude" interface, omdat de app nog niet gecompileerd is met Xcode 5. Komt een beetje vreemd over.

Betreft het omzetten van apps naar iOS 7 stijl. Dat is voor de meeste apps die nu nog iOS 6 of lager zijn best simpel. Heb laatst ook mijn app omgezet en dat was een kwestie van openen in XCode 5 (ipv 4) en opnieuw compileren. De interface wordt direct goed gezet (met wat minor tweaks).
Ontwikkelaars die hier moeite mee hebben moeten toch eens een professionaliseringsslag maken.
Zo krijg je in ieder geval wel een gelijke interface en design over alle apps. Ik zou graag zien dat Google ook zoiets zou toepassen, want als ze nu nog apps toelaten met een 2.3 interface, dan vind ik dat aanzienlijk minder mooi dan het Holo-theme.
Prima. Had het ook wel prettig gevonden dat apps een iOS7 look (met icon) moeten bevatten.

Ik zou het ook wel fijn vinden dat je apps die nog geen 4" resolutie of geen retina ondersteunen eruit gefilterd kunnen worden. Ben wel klaar met die non-4" apps.
Zei het niet dat IOS7 geoptimaliseerd is voor de iphone5 en dat diezelfde IOS7 voor geen meter draait op oudere toestelen zoals bv. De iphone 4 :(((

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True