Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Apple heeft een kleine update uitgebracht voor zijn iOS-besturingssysteem. Versie 7.0.4 van het mobiele besturingssysteem brengt een aantal bugfixes met zich mee. Daarnaast heeft de iBooks-app een nieuwe interface gekregen. Apple heeft ook de iTunes U-app vernieuwd.

De iOS 7.0.4-software wordt per direct uitgerold naar gebruikers van een iPod, iPhone of iPad, zo ontdekte 9 To 5 Mac. Apple meldt dat er een bug wordt gerepareerd die ervoor zorgt dat FaceTime bij sommige gebruikers niet goed werkte. Dezelfde bug is overigens ook gerepareerd voor iOS 6; voor apparaten die niet geschikt zijn voor iOS 7 komt Apple met versie 6.1.5 van het mobiele OS. Verder kent iOS 7.0.4 nog enkele andere bugfixes waarvan Apple de details niet heeft vrijgegeven.

Tegelijkertijd heeft Apple zijn iBooks-applicatie van een nieuw jasje voorzien. De applicatie heeft een vernieuwde interface die beter past bij het thema van iOS 7. De nieuwe app is direct te downloaden uit de App Store en draagt versienummer 3.2. Daarnaast heeft het bedrijf uit Cupertino zijn iTunes U-applicatie, waarmee content voor onderwijs kan worden gedownload, van een vernieuwde interface voorzien.

iOS 7.0.4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

34,6 Mb op een iPhone 5S. Ben benieuwd.

@Remmes_NT: Musclenerd meldt dat iOS 7.0.4 géén invloed heeft op een mogelijke jailbreak.
Dat is volgens mij altijd het geval wanneer je update.
Dat klopt niet helemaal, als je bijvoorbeeld van iOS 6.1.2 update naar 6.1.3 was je je jailbreak mogelijkheden kwijt.
Het gaat er om dat Apple een fix in een iOS update kan stoppen, waardoor bijv de JB voor 7.04 wel werkt, maar als je naar 7.05 update je pech hebt. Want dan is het lek gedicht en kan je geen gebruik meer maken van de eventuele JB. Daarom wachten de mensen die hun iPhone willen jailbreaken altijd met updaten.
Altijd zo jammer dat Apple nooit de volledige changelog vrijgeeft. Maar vanavond maar eens installeren en kijken of dingen merkbaar verbeterd zijn. Sinds iOS 7 loopt me batterij heel snel leeg (binnen 10 uur), en zoveel gebruik ik hem nog niet eens.
Bij mijn iPhone 4s is het batterijverbruik juist sterk verbeterd met iOS 7.0.3 (0.1 en 0.2 heb ik niet geprobeerd, ik wacht altijd een paar versies af). Waar ik vroeger over een hele nacht rond de 20% verloor is het nu nog zo'n 6 a 7%. Soms raak ik m'n telefoon overdag een paar uur niet aan en blijkt hij nog steeds op 100% te staan.

Wat ik wel standaard altijd doe, ook al voor iOS 7:
* Een volledige update en restore vanuit iTunes. OTA updates vertrouw ik niet genoeg (zeker niet voor major updates), liever een hele volledige vervanging van het OS in plaats van patches.
* Background refresh van vrijwel alle apps uitgezet. Ik heb 11 steden in mijn weer app staan, die hoeven heus niet iedere paar minuten ge-update worden. Als ze updaten die ene keer per dag dat ik hem open is goed genoeg. Hetzelfde geldt voor dingen als bijvoorbeeld Facebook, Shazam, Tweetbot, Pinterest en Evernote. Als die updaten bij het openen van de app is dat goed genoeg.
* Vrijwel hetzelfde geldt voor email. Ik heb vijf email accounts in m'n telefoon, alleen m'n werk account staat op Push, de rest is allemaal Fetch per half uur. Het wordt sowieso ge-update zodra je email opent, ik hoef geen alert voor ieder privemailtje zodra het binnenkomt.
* Location services uitgezet voor de meeste apps. Voor een taxi app is het handig maar waarom zou Facebook, LinkedIn of Shazam iedere keer de GPS moeten inschakelen?

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 14 november 2013 22:22]

Het fetchen van mail kost in bijna alle gevallen veel meer energie en data dan push. Ook wanneer je dit maar eens of twee keer in het uur laat doen. Om mail te fetchen gaan er namelijk 3 requests uit naar de server. De eerste is een greet om te verifiëren of de server bereikbaar is en klaar is om connecties te ontvangen. De server stuurt hierop als respons een ok of een err terug. De tweede is een login. Ook hier komt een response op terug. Pas bij de derde request wordt om nieuwe email gevraagd. De server stuurt vervolgens alle headers van alle nieuwe e-mailtjes terug.

Dit in tegenstelling tot push waarbij de server enkel de header van een nieuw e-mailtje verstuurd bij binnenkomst. Dit scheelt dus zo'n 3 requests en 2 responses peer keer. Theoretisch is Fetchen dus alleen maar interessant wanneer je meer dan 12 e-mailtjes in het uur ontvangt.

[Reactie gewijzigd door dsdevries op 15 november 2013 00:29]

Of natuurlijk wanneer je mail provider geen push ondersteund.
  • Volledige update vanuit iTunes - ZONDER ook maar iets te restoren van backup: done
  • mail: 1 account, fetch per 15 minuten - niet anders dan wat ik voorheen met IOS6 had
  • location services: uit
  • en om alles uit te sluiten: batterij vervangen door een nieuw exemplaar
... en nog steeds gaat de batterij heel wisselend, maar meestal in een rap tempo leeg. Terwijl het met iOS6 heel constant in twee dagen was.

Je tips zijn goed bedoeld en voor veel mensen ongetwijfeld heel nuttig, maar ik word zelf een beetje moe van de tips die de indruk wekken dat het aan de gebruiker ligt. Bovenstaande, en meer, heb ik geprobeerd. Mijn conclusie: iOS7.0.3 zuigt. Het zal niet bij elke iPhone optreden, niet bij elke iPhone-4S optreden maar er zijn duidelijk de nodige mensen waar dit accu-drain verschijnsel optreedt - en dat ligt volgens mij lang niet altijd aan de gebruiker, maar aan iOS7.

Anyway, ik ga eens kijken wat iOS7.0.4 voor mij doet. :)

[Reactie gewijzigd door vanaalten op 15 november 2013 07:51]

Het zijn geen tips die aangeven dat het aan de gebruiker ligt, maar tips die aangeven wat voor die gebruiker een oplossing geeft.
Jammer dat ze voor jou niet werken, maar misschien hebben anderen er wat aan.
Dat van die accu is bij mij ook een grote issue.. Erg jammer dat na zo'n update je telefoon niet meer is zoals die was, qua accuduur dan. Voorheen was een dag makkelijk haalbaar bij normaal gebruik. Nu bij normaal gebruik red ik de dag niet, als ik 's avonds nog op pad moet dan is het eerst nog even je telefoon opladen.. Erg jammer
Het probleem wat jullie schetsen heb ik totaal geen last. Mijn vrienden en familie die ik dagelijks spreek hebben dit probleem ook niet. Ze zijn juist te vreden met iOS 7. Het lijkt dus echt een bug te zijn dat bij sommige gebruikers optreed.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 14 november 2013 21:51]

Mee eens, mijn accuduur is er raar genoeg op vooruit gegaan. Terwijl ik niks meer of minder uitvogel met mn iPhone. Ik gebruik hem eigenlijk eerder meer dan minder.
Of je kan proberen:
- openstaande applicatie's sluiten;
- schone installatie;
- accu kalibreren;
http://www.appletips.nl/d...-een-betere-batterijduur/
Kalibreren is echt aan te bevelen, sinds ik dat gedaan heb hoef ik maar om de dag op te laden, bij ongeveer 2 a 3 uur gebruik per dag. Push berichten en alle grafische effecten heb ik ook uit gezet. Denk dat dat ook aardig wat scheelt.
Bedankt ik zal het eens proberen, want nu is het vrij lastig. Applicatie's sluiten probeer ik al veel. En heb ook uit gezet dat ze op de achtergrond verder mogen. Dat bevorderde de levensduur al iets maar niet echt geweldig. Ik zal deze tips is even proberen. :)
zoals aangegeven helpt ook:
- push berichten uitschakelen;
Maar ook:
- bluetooth uitzetten;
- zo weinig mogelijk lokatie bepaling toestaan aan applicatie's;
- kijken of een applicatie de oorzaak ervan is;

En bij de iPhone is het bij regelmaat gebruik in principe elke dag wel opladen.
Hiervoor kan een iPhone dock handig zijn (of een dock voor de iPad).
Bij geen gebruik plaats je die daar in en weet je die weer opgeladen.
De ene heeft ineens minder accuduur, de andere juist meer. Hoogstwaarschijnlijk zijn die verschillen te verklaren omdat Apple vanaf iOS7 meer toestaat voor apps die op de achtergrond draaien toch actief te blijven. Voorheen mochten alleen speciale apps dit.

De kans is dus groot dat je een aantal van deze apps hebt openstaan, die constant verbinding maken (de "radio" is de grootste energie-slurper samen met het scherm).
daar heb ik geen last van met mijn 5S,

ik had voor mijn 5S een HTC OneX, en dat is altijd een ramp geweest, en na elke update nog erger.

dus ik ben nu wel tevreden met de accu duur van mijn iPhone,
luister de heledag via bluitooth + spotify naar muziek onderweg en op school
Ik had ook last van een slechte batterij bij het gebruik van IOS7 in combinatie met mijn Iphone 5. Er zijn veel zaken in te stellen waar je de batterij mee kunt sparen.
  • Uitschakelen van noodmeldingen (NL Alert). Instellingen --> Berichtencentrum --> Noodmeldingen
  • Uitschakelen 'bijwerken van apps op de achtergrond'. Instellingen > Algemeen > Ververs apps op achtergrond.
  • Uitschakelen van parallax-effect ( 3d-effect homescreen). Instellingen --> Algemeen --> Toegankelijkheid --> Verminder beweging.
  • Uitschakelen van locatievoorzieningen. ( iAd etc. ) Instellingen --> Privacy --> Locatievoorzieningen --> Systeem
  • Uitsluiten van zoekopdrachten Spotlight. Instellingen --> Algemeen --> Zoeken met Spotlight.
  • Uitschakelen van 'houd Siri bij oor'. Instellingen --> Algemeen --> Siri
  • Uitschakelen automatische downloads. Instellingen > iTunes en App Stores > Automatische downloads.
Na het aanpassen van deze instellingen ging mijn batterij aanzienlijk langer mee.

[Reactie gewijzigd door Fruitschaal op 15 november 2013 09:29]

Carat kan wellicht helpen bij het identificeren.
Ze doen ook een nieuwe iOS 6 voor mensen die niet kunnen updaten? Wat lief.
Het is de eerste keer in de geschiedenis dat Apple een oude iOS versie een update geeft. Normaal gesproken moest je altijd de draaien om in aanmerking te komen voor updates! Best bijzonder eigenlijk!
Nee, Apple heeft weleens eerder nog een update uitgebracht voor de vorige iOS versie, maar da's dan altijd een bug- of security fix en meestal binnen een maand. Bijv. iPhone OS 1.1.5 nadat 2.0 reeds uit was.

Overigens wel een beetje slordig van Apple dat iBooks, notabene één van hun meest vooraanstaande apps, twee maanden na het verschijnen van iOS 7 pas is aangepast. En dan blijft Find My Friends nog over, dat nog steeds is gehuld in virtueel genaaid kalfsleer...
Slordig noem je dat? Wees blij. De meeste Android gebruikers kunnen zelfs hun toestellen 2 maanden na de release van een update nog niet updaten. Dus 2 maanden om een app up te daten is in de mobiele wereld razendsnel geworden.

We zijn zo verwend door Apple dat we dat al slordig beginnen te vinden. Ik geef toe ik net hetzelfde dacht toen ik het icoontje daarstraks zag ;)

[Reactie gewijzigd door olapola op 15 november 2013 06:49]

Gelukkig stopt Google steeds minder in het OS zelf, juist om dit soort problemen te voorkomen. De meeste apps/functies van Android zijn prima te updaten via de Playstore. Daarnaast heeft Apple het ook een stuk makkelijker, die hebben niet te maken met hardware fabrikanten en providers die hun eigen software er ook nog eens bij willen hebben.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 15 november 2013 17:46]

De reden dat Google steeds minder in het OS zelf stopt is dat het spul wat ze niet in het OS stoppen niet hoeven vrij te geven als opensource zijnde.
Alle Google apps hoefden al niet open source te zijn, sowieso is de code van die apps alsnog wel bekend bij techneuten. Dus zeker geen criterium om het uit het OS te slopen. Maar voornamelijk het tegen gaan van defragmentatie problemen van Android.
Overigens is de vergelijking behoorlijk krom om eerlijk te zijn. Zoals het nu leest vergelijk je de iBooks app met Android OS terwijl het twee compleet verschillende dingen zijn.

Daarnaast update google wel zijn apps ook op oudere apparaten via hun eigen Google Play Services, en daarmee zul je dus deze apps ook kunnen vinden op pre-4.0 apparaten.
Het is dan ook zo geen vergelijking. Hier zeurt men over een app terwijl bij de concurrentie je maanden kan wachten op het OS. Geeft heel goed aan waarover we ons bij iOS over druk man: over niets eigenlijk.
Het is een wonder dat een device met een 800MHz CPU, 256 MB(!) RAM en een PowerVr SGX535 (iPod touch 4 dus) nog een OS UPDATE krijgt. Geen ENKEL ander merk heeft oude hardware zó lang ondersteund :)
Ik vind het anders vrij normaal dat een apparaat toch tenminste 3 jaar ondersteund blijft en eigenlijk verwacht ik 5 jaar ondersteuning. Ik ben geen windows fan, maar bijvoorbeeld Microsoft heeft bijvoorbeeld XP toch heel lang van updates voorzien en nog steeds ondersteunen veel software leveranciers het. Je kunt natuurlijk stellen dat mobiele apparaten een hele andere tak van sport is, maar als je een iPhone (of Adroid toestel) gekocht hebt van Euro 500 - 600 dan zit je toch in dezelfde prijscategorie van laptops en mag je, vind ik, een zelfde levensduur en bijbehorende ondersteuning verwachten. Los van het feit dat er veel sneller nieuwe modellen worden geintorduceerd.
En ik denk dat een hoop mensen met een ouder toestel die update liever niet hadden gehad
Wat ik er (helaas) niet bij zei: de iPod is inderdaad niet meer snel in het gebruik (logisch met deze verouderde hardware) en na 2.5 jaar is z'n batterij ook niet al te best meer (NIET goed, ik wil dat hij langer dan 1.5 uur meegaat met browsen / facebook enz.).
Ja daarom merkte ik het ook op, maarja meteen gedownmod.

Het is sowieso irrelevant maar niet flamebait of gericht op een andere gebruiker.

[Reactie gewijzigd door TCIS op 14 november 2013 20:58]

Off-topic: Jouw post doet snel neigen naar een FiPo, en kan voor mensen sarcastisch overkomen door het zinnetje "wat lief". Dat is waarschijnlijk ook de reden geweest dat je gedownmod bent.

Maar ik ben het met je eens, het is mooi dat Apple nu ook eens een keer een oudere versie een update geeft. Die mensen zaten altijd maar met problemen die nooit meer opgelost werden, en dat lijkt nu te veranderen. Goede zaak.

[Reactie gewijzigd door Hatsjoe op 14 november 2013 21:04]

Inderdaad, ik vind het ook goed (lief ;) ) van apple dat ze ios 6 nog een update geven als ios 7 al uit is (PS. ik ben een android fan voor als mensen me willen downmodden, ik heb niks voor en niks tegen apple).
Ik vind ook dat het modsysteem op tweakers niet altijd even goed gebruikt wordt, wanneer iemand iets zegt waar je het niet mee eens bent moet je hem/haar niet meteen downmodden, alhoewel ik goed begrijp dat je mod daardoor flink beïnvloed wordt. Het modsysteem gaat over hoe goed een reactie is, niet of je er mee eens bent of niet.
Helemaal mee eens, als je iets zegt wat iemand niet zint. Krijg je gelijk een min 1...( is niet lief)...
in ieder geval beter dan sommige Android levenranciers die hun eigen "top model van vorig jaar al niet meer updaten"...
Verschil is dat je daar een rom op kan installeren, als apple besluit om na 1.5 jaar ofzo geen ondersteuning meer te leveren kun je er niets meer aan doen.
Aha dus dat is de reden waarom sommige Android fabrikanten support snel intrekken. "U kunt er een rom op installeren".
Apart, iOS 6.1.5.

Alleen is het zo dat de apparaten die het krijgen geen facetime ondersteuning hebben op de iPod Touch 4.

Vraag mij af of je nu zou kunnen downgraden naar iOS 6, zou handig zijn zeker als je een iphone 4 hebt.
Volgensmij kan je sinds iOS 7 niet meer downgraden. Eerst kon je shift klik op die update knop in iTunes klikken en je eigen ispw selecteren.
Dat heeft niets met iOS 7 te maken, maar met de iOS SHSH blobs.
Dat is begonnen toen de iPhone 3GS uitkwam, dus ver voor iOS7.

Meer info.

[Reactie gewijzigd door thaan op 14 november 2013 21:26]

Downgraden kan al heel lang met iPhone 4. De voorwaarde is dat je de SHSH blobs op tijd hebt opgeslagen. Mijn iPhone 4 kan bvb downgraden naar iOS 4.3.5 van jaren geleden.
Als je een volledige ipsw van 6.1.5 kan vinden en Apple signeert deze dan kun je inderdaad een downgrade doen.

Wat je wel even in de gaten moet houden dan is dat je de backup van ios7 niet terug kan zetten.

[edit]
6.1.5 lijkt alleen voor een ipod te zijn, dus zeer waarschijnlijk geen ipsw voor de iphone modellen.

[Reactie gewijzigd door Domino op 15 november 2013 08:13]

Hopelijk fixt dit de bug die ervoor zorgt dat ik geen geluid heb op mn iphone 4s die ik (en meerdere mensen) al sinds ios7 last van heb..
Heb je al eens een volledige backup en daarna restore vanuit iTunes geprobeerd? Dan krijg je in één keer een verse 7.0.4 in plaats van patch boven op patch boven op patch.
Yep, maar helpen doet het (voor mij) niet... Ik heb er niet super veel last van, want als je geluid het niet doet kan je gewoon even een koptelefoon/oortjes erin en eruit halen, dan doet het geluid het weer (voor even dan)
Waarom na elke update je Bluetooth standaard aanstaat is me een raadsel. Apple gaat er hopelijk niet vanuit dat je per definitie een Bluetooth apparaat hebt aangesloten.
Voor iOS7 kan ik me voorstellen dat ze voor iBeacons een kaart aan het opbouwen zijn. Zie je dit al langer bij OTA updates?
Ja, na elke OTA update staat bluetooth standaard aan.
Valt mij ook op inderdaad. Wat hier de reden van is is mij een raadsel.
iBeacons misschien maar ook AirDrop. Volgens mij wordt Bluetooth gepushed in iOS7 en staat als default gewoon aan.
Bij mijn Windows 8RT tablet staat NFC ook niet standaard aan. En op mijn WP8 Phone ook niet. Op de iPhone weer wel. Beide andere apparaten hebben NFC.
Ik bespaar liever wat accu. Ik heb 3 iOS apparaten en gebruik nooit iBeacon om zaken over te beamen en zag liever dat het inschakelen van BT een keuze is en niet on by default (= onnodige accu belasting).
iPhone is dan ook geen Windows.
Je kunt Bluetooth ook zelf uit zetten?! Swipe up en tada: uit.
Zover was ikzelf ook gekomen, echt. Maar dat is niet de issue. Ik gebruik bij mijn andere apparaten ook geen NFC. Het zit er wel op, maar ik gebruik het niet. Net als bij mijn iOS apparaten. iBeacon is mogelijk, maar ik gebruik het niet.
Bij de andere apparaten staat de functie dan ook niet standaard aan, ook niet na een update. Bij iOS is dat wel het geval en dat vind ik simpelweg raar en onnodig.
Swipe up en tada moet niet nodig zijn voor een optioneel iets. Daarvoor moet ik Swipe up en tada doen om het aan te zetten als ik het wil gebruiken. Dat komt mij veel logischer over.
Is bij deze firmware versie de bereikbaarheid nu beter? Ik heb KPN en IOS 7.0.3 en dat is echt zwaar onder de maat. Op mijn iPhone 5 IOS 6.1.4 heb ik vol bereik met hetzelfde abonnement.

Kunnen medetweakers die kpn hebben hierover hun ervaring neerzetten. Mag ook via dm.
KPN Netwerk met IOS 6.1.2 op iPhone 4 werkt perfect in ieder geval.
Weet niet of je daar ook maar --iets-- aan hebt?
Bij KPN tov. t-mobile (<2010) is überhaupt mijn ervaring dat bij KPN langer '3G' in je balk ziet, maar dat er dan al lang geen data meer door komt. Bij t-mobile werd je dan op een ouder trager netwerk overgeschakeld, maar mobiel internet werkte tenminste.

Daar is voor mij recent weinig aan veranderd.
Is het ook mogelijk om te upgraden naar: 6.1.5 ook al kan je toestel 7.0.4 aan ?
Ben niet zo'n liefhebber van 7.x en blijf liever op 6.x.
Nee dat kan niet, als je eenmaal op ios7 zit kun je niet terug naar ios6. Op het moment zelfs niet met jailbreak achtige praktijken.
Er zijn genoeg downgrade opties te vinden via Google hoor ;) Zonder jailbreak zelfs.
Alleen voor een iDevice met een A4 erin toch?
Je zit dus nog op 6.nogwat, er zullen wel bestanden zijn waardoor je naar 6.1.5 kan upgraden, downgraden kan niet tenzij je nog een A4 of ouder hebt.
Klopt, ik zit nog op 6.1.3, aangezien ik 7.x niks vind.
Als je losse bestanden nodig hebt neem ik aan dat dit niet zomaar geupgrade kan worden via de reguliere manier.
Als je via je device checkt voor een update wat geeft hij dan aan?

Het device backuppen (alle apps etc), en dan de restore optie, als je shift inhoud en op de knop klikt kan je zelf een bestand kiezen, als je dan de 6.1.5 aanklikt dan zal hij als het ware upgraden naar 6.1.5 (zo te zien iPod Touch 4G? welke sowieso geen iOS7 update krijgt/kreeg zo ver ik weet)
7.0.4, maar dat wil ik dus niet. Ik wil wel 6.1.3

Edit:
Nevermind, heb het opgezocht en ziet er niet uit.
Als het alleen interface is en verder geen functionaliteit dan hoef ik het niet.
Vind de oude interface toch mooier.

[Reactie gewijzigd door GoT op 15 november 2013 12:44]

Waarom staat dit eigenlijk niet in de Meuktracker? :P
Het is maar een vrij kleine update...

edit: Oh, dus als ik over het artikel een vraag stel is het offtopic? :z

[Reactie gewijzigd door Eloy op 14 november 2013 21:08]

Tweakers heeft volgens mij geen 24-uurs nieuwsdesk, dus ik heb het vermoeden dat de redacteur dit persoonlijk had gezien en toen de moeite heeft genomen om hier een artikel van te maken. Leuk om ook buiten kantoortijden nieuws en nieuwtjes te krijgen.

Die meuktracker komt morgen dan wel.
Jammer/apart dat ze verder geen list van opgeloste bugs vrijgeven.
Draaide 7.0.3 waarmee ik last had van een aantal bugs o.a. de music player playback bug, zeer benieuwd of die zijn opgelost.

Edit;
Installeer hem nu. Bij mij is die 17.0 mb ipv 18.4 :p

[Reactie gewijzigd door Ronnyrr op 14 november 2013 21:21]

Ik had maar 16,nogwat MB, denk dat het aan type telefoon ligt. (Ik heb iPhone 4). Hangt er ook vanaf welke versie van 7 je draait.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 14 november 2013 21:25]