Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

De gameplaybeelden die de Xbox One vast kan leggen, worden opgeslagen in 720p bij 30 frames per seconde. De console houdt 1280 bij 720 pixels aan, ook als de game op een hogere resolutie gespeeld wordt. De clips kunnen online worden opgeslagen.

In een interview met IGN geeft Marc Whitten, de chief Xbox One platform architect, aan dat de Xbox One gameplaybeelden opslaat in het 720p-beeldformaat, bij 30 frames per seconde. De console zet de beelden om als de game in een ander beeldformaat gespeeld wordt. Dus als een game wordt gespeeld met 1080p bij 60fps, dan zal de console de opgenomen beelden downscalen naar een 720p-resolutie met een verversingssnelheid van 30fps.

Microsoft had al eerder laten weten dat de Xbox One gameplaybeelden vast kan leggen. Tijdens singleplayergames wordt automatisch de laatste vijf minuten gameplay opgenomen. Uit die beelden kan de speler vervolgens zelf een compilatie samenstellen en die uploaden naar de servers van Microsoft. Tijdens multiplayersessies kunnen de laatste 30 seconden bewaard worden.

Ook de PlayStation 4 kan gameplaybeelden vastleggen. De console van Sony kan 15 minuten gameplay bewaren.

Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Ook de PlayStation 4 kan gameplaybeelden vastleggen. De console van Sony kan 15 minuten gameplay bewaren.
In tegenstelling tot de Xbox One beschikt de PlayStation 4 hiertoe over een dedicated chip die het beeld vanaf de bron captured. Hierdoor kan de PlayStation 4 opnames maken in full HD (1080p).
Ik denk niet dat het hier gaat om het punt dat de One het niet kan, maar meer dat opnames in FullHD erg veel opslaggeheugen gaan innemen.
Hoe bedoel je 'heel veel opslagcapaciteit gaat kosten'?

Ik pak even mijn filmcollectie erbij. Een flinke film @ 1080p is 4GB/uur. 5 minuten is dan 333MB. Dat lijkt mij:
• helemaal niet veel opslagcapaciteit. Het buffer wordt telkens overschreven, de ruimte ben je zolang je geel clips op slaat maar éénmaal kwijt.
• zo weinig dat je het bij wijze van spreken gewoon in het RAM kan cachen.

Een clip van een paar minuten neemt niet zoveel ruimte in, maar je moet het wel deftig kunnen encoden (bijvoorbeeld h264). Als je de frames ongecodeerd naar de disk gaat schrijven, ja, dan neemt het veel ruimte in. Zo'n 500GB per uur bij 1080p30 16-bit yuv.
4Gb voor een film van 1080p? Maak daar maar 9Gb en dan nog heb je stevige compressie...
als je captured pak je eerst uncompressed frames though, in dit geval zal de xbox wss gewoon de framebuffer pakken, die ga je converteren, en in een 2e buffer stoppen, dat convertere kost echt best wel veel power, (draai maar eens fraps 1080P 30FPS naast een zware game) dat tikt echt behoorlijk aan hoor...

en dan zie je dat zo'n uncompressed sourcefile echt lomp groot is...
5 minuten is zo een paar GB, en dat achteraf converten kost ook wel even.
kortom 720P is echt wel de beste keuze met de hardware die ze hebben.
ik heb iig liever dat de meeste power naar de game zelf gaat, en niet naar de capture...
Met een simpele dedicated chip is het niet moeilijk de video realtime te encoden. De vraag is of er zo'n chip op zit.

720p30 16bpp is zo'n beetje het maximum wat je nog over een normale consumer drive kunt wegschrijven, met ongeveer 62MB per seconde, 2GB aan data voor een uncompressed snippet van 30 seconden.
Video encoding en decoding gebeurt toch al lang niet meer met een dedicated chip maar met een losse video encoder core op de SoC.
Bijvoorbeeld:
http://www.imgtec.com/powervr/powervr-vxe.asp

Losse dedicated chips voor encoding en decoding zijn zo 'vorig decennnium'.

Alle moderne SoC's hebben dergelijke video encoder en decoder cores.
De Xbox one SoC dus ook.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 7 augustus 2013 10:20]

Er staat 4GB/uur. Jij hebt het bovendien over Gb, wat weer een hele andere eenheid is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 augustus 2013 17:58]

De Xbox zal het wellicht kunnen, maar omdat die geen dedicated chip heeft én er post processing plaatsvindt, is dit een aanslag op de resources van de box, waardoor er minder resources beschikbaar zijn voor een spel. Als dan ook nog in 1080p wordt gecaptured, kost dat meer resources.

Daarnaast staat nergens in het artikel, noch in het bronartikel, dat dit een keuze is geweest vanwege het opslaggeheugen. Los daarvan is het gegeven dat de PS4 het wel in full HD doet mijns inziens een teken dat het met het opslaggeheugen wel los zal lopen.

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 6 augustus 2013 15:15]

De Xbox zal het wellicht kunnen, maar omdat die geen dedicated chip heeft én er post processing plaatsvindt,
De Xbox one gebruitkt geen losse chips maar gebruikt een een SoC en alle moderne SoC's hebben cores voor video decoding of video encoding.
Eens, consoles hebben al niet de grootste harde schijven en daarbij zijn ze ook niet zo even uit te breiden.

Ben gecorrigeerd, ze zijn wel makkelijk uit te breiden (maar niet intern).

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 6 augustus 2013 16:08]

De HDD van de PS3 is juist makkelijk te vervangen door een groter exemplaar.
Staat zelfs in de gebruiksaanwijzing hoe dat moet. Backup maken op een USB schijf. Een paar schroefjes loshalen, HDD omwisselen. Schroefjes aandraaien, OS installeren via usb stick, backup terugzetten en klaar. Vorige week nog gedaan. Dat kan een kind van 10 nog.
Definieer makkelijk uitbreiden |:( : kast open, harde schijf erin, aansluiten, laten formatteren en klaar. PC werkijze.

Hoezo OS opnieuw installeren?

@AllseeingEye
Ik vervang mijn primaire hardeschijf niet omdat ik deze bij het bouwen van mijn PC goed uit zoek. In dit geval een SSD.
Het enige dat nodig is, is een uitbreiding. Ik hou niet van nog meer losse hardware op m'n bureau dus vandaar dat ik 'm intern wil hebben. Dit gaat niet zomaar op de Xbox. Op de PS3 dus blijkbaar wel, al moet het OS helemaal opnieuw geïnstalleerd worden 8)7 Dat is niet zozeer een uitbreiding als wel een vervanging van de primaire schijf.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 6 augustus 2013 16:37]

Hoe start jij je PC op, als je er (ja, we schetsen een situatie die op een console lijkt) je 320 GB hdd primairy master eruit trekt en er een nieuwe, 2 TB schijf, als primairy master in duwt.

De schijf met het OS is dus vervangen.
Soms moet je bij ps3 het os opnieuw installeren maar dan moet je gewoon de firmware downloaden laatste versie, je propt usb in de ps3 dan met het firmware bestand drukt op 2 knoppen van de controller en hij hersteld hem weer en formatteert de harde schijf gelijk goed enzo.
Hier sla je de plank toch flink mis. De Xbox heeft de mogelijkheid er een externe hdd aan te hangen. En de hdd van de PS4 is, net als die van de PS3, gewoon te vervangen.
Ps3 harde schijf is heel simpel te vervangen gewoon schroefje aan de zijkant los en je trekt hem er zo uit, je verwisselt hem en zet je backup weer terug via de instellingen klaar.

Helemaal niet moeilijk dus het staat zelfs op de website van sony uitgelegd.
Dat zal 't zijn. Zal het niet gewoon te maken hebben met de hoeveelheid ruimte dat zoiets kost? 1080p komt nog wel in een update verwacht ik, maar 60fps opnemen... voegt niet veel toe.
Niet als je het vervolgens naar Youtube upload nee. Maar 60 fps gameplay beelden zien er wel ongelofelijk slick uit. Zie bijv de Battlefield trailers op de Battlefield site zelf.
punt is dat dat enorm veel ramgeheugen vreet (je kan niet constant wegschrijven)
en die gebruik je liever voor andere doeleinden lijkt me.. (de games zelf bijv ;))

maargoed 720P @ 30fps is zat, je kan prima zien wat er gebeurt, en door de downscaling zal het erg scherpe 720P zijn, dus dat is prima, en de tradeoff voor ruim 2x zoveel ramgeheugen gebruik zou ik iig niet willen maken...

ook door interpolatie van 2 frames bij 60fps zal het er prima uitzien btw
Blurays zijn 24 fps en ook prima, dmv motion blur is het meeste goed op te lossen, (behalve extreem snelle pans enzo)

[Reactie gewijzigd door freaq op 6 augustus 2013 17:28]

Er staat nergens in het Artikel dat de Xbox one het niet kan, maar er is hier voor gekozen om dataopslag te beperken.
Er staat ook nergens in het artikel, noch in het bron artikel, dat de Xbox het wel kan. Feit is dat de PS4 het wel kan. En dat is wat ik in mijn post vermeld. Ook staat nergens in het artikel dat hiervoor gekozen is vanwege de aanslag op het opslaggeheugen.
Klopt, meer dan het gegeven 720p en 30fps is er niet bekend. Toch zou ik er niet verbaasd van staan als er na een jaar wel 1080p met 60fps op te nemen is, maar dat ze momenteel nog de opties open houden.
Als Microsoft dat nu als optie zou hebben, dan is er marketingtechnisch iets gigantisch mis daar. Want dit is (opnieuw) een punt waar de PS4 simpelweg beter uit de hoek komt (1080p, 15 minuten in tegenstelling tot 720p en 5 of 0,5 minuten). Dus als het technisch toch mogelijk zou zijn om het met een hogere resolutie en framerate én voor een langere duur te capturen, dan zou Microsoft dat echt wel nu al hebben geactiveerd.
die 15 minuten van de PS4 staat wel op het net, maar is bij mijn weten niet door Sony bevestigd
er staat ook niet dat de X1 maar 5 min kan, alleen dat de laatste 5min automatisch is

laten we eerst eens afwachten wat de toestellen echt doen ipv altijd dat gespeculeer
Dit is wel degelijk door Sony bevestigd en uitgelegd.

Confusion surrounding the length of the recording process arose when Neil Brown, head of Sony Computer Entertainment Europe's R&D group, said earlier this month that PS4 uses a dedicated hardware encoder to continually record the last "several minutes" of gameplay footage.

This claim was misheard and led to some reports suggesting PS4 captures "seven" minutes of gameplay data, while other articles claimed the console records "several minutes". But on Monday a spokesperson for Sony Computer Entertainment Europe told CVG PS4 will continually record 15 minutes of gameplay data, as initially reported.

Bron:
http://www.computerandvid...-gameplay-sony-clarifies/
Wat ik bedoel is dat het kan zijn dat het OS daar nog voor moet worden aangepast, maar dat ze momenteel met andere zaken bezig zijn en dat ze later wel willen gaan kijken wat ze kunnen comprimeren/optimaliseren om toch 1080p te verkrijgen.

Al zal het voor de meeste gamers toch weinig uitmaken lijkt me. Dat komt vervolgens op youtube of facebook dus dat verschil merk je amper.
misschien wordt ik oud, maar dit is voor mij weer zo'n optie wat me dus helemaal niks kan schelen omdat ik er toch nooit gebruik van ga maken.
Dus vind ik het altijd grappig te lezen hoe mensen tegen elkaar ingaan, volledig overtuigt dat hun console beter is dan de ander om functie/optie/hardware X.
En dit alles terwijl beide console nog niet eens uit zijn of een optie die 80% van de mensen die reageren waarschijnlijk nooit zelf zullen gebruiken _/-\o_
Kijk hij snapt em.
Boeit toch allemaal niet, zolang je er maar plezier van hebt.
Mij lijken de games ook belangrijker dat dat de PS4 een grotere heft dan de X1.
ik zou deze functie niet aan willen hebben

a) opnemen + compressie vraagt ontzetten veel cpukracht/ hd i/o's
b) een continue upload van 720p?, dat is beroerd als je maar een 0.5.mbit upload hebt. upload = lag
Waar haal jij het weg dat hij continue aan het uploaden is? Dit kan je achteraf zelf doen, de console bewaard enkel het bestand dat je kan uploaden.

OT:
5 minuten automatisch is beter dan niets, wij console gamers mogen hier, vind ik, al blij mee zijn; voorheen hadden we dit helemaal niet. :)
naar mijn weten is er een dedicated chip voor aanwezig. dat is iig het geval in bij de ps4. juist om de eerste reden die je geeft
jammer dat ze nu alweer bij de start gaan achterlopen met de xbox, de tv's en pc's gaan allemaal al lang over de 720 resoluties en dat wordt met de volgende generatie tv's en monitoren alleen maar meer
Ja, en? Het doel van deze functie is je denk ik een beetje ontgaan. Als je even iets wil laten zien aan je Xbox vrienden, net even dat handigheidje of geheime plekje. Of je wil net die unieke kill delen met de anderen. Daarvoor is dit meer dan prima geschikt. Dit is niet bedoeld om videoreviews te maken, niet bedoeld om uit te zenden op de publieke omroep enz enz.

Ze zouden het op full HD 60fps op kunnen nemen. Voor het doel wat ze voor ogen hebben zal het echter geen toegevoegde waarde hebben. Waarom dan processorkracht, bandbreedte en opslagruimte verspillen?
Het zou toch handig zijn als je zelf in kon stellen wat en hoelang je iets wilt opnemen. Kun je een walk-through opnemen of zo. 5 minuten lijkt me daar niet lang genoeg voor..
Een lage resolutie kan ivm de grootte wel handig zijn...

[Reactie gewijzigd door bonus op 6 augustus 2013 15:04]

''Tijdens singleplayergames wordt automatisch de laatste vijf minuten gameplay opnemen.''

Lezen, je kunt zelf gewoon opnemen als je dat wilt, maar AUTOMATISCH worden de laatste 5 minuten van singleplayer games opgenomen (zodat je het eind nog een terug kan bekijken).
Ik neem aan dat het de laatste 5min (of 30sec) voro het afslutien van het spel betreft. Op die manier heb je de mogelijkheid om iets "vet" of "leuks" terug te bekijken wnr je op dat moment niet manueel aan het opnemen bent. Gewoon het spel dadelijk afsluiten en de beelden raadplegen.
Bij de demonstratie op E3 lieten ze iets zien van dat je tegen je kinect zegt "Record that!" of "Save that!" en dan slaat hij de laatste 30 seconden op. Hoef je je game niet voor af te sluiten, dat zou ook onhandig zijn...
Ik neem aan dat deze vijf minuten alleen zijn voor als je de Xbox niet de opdracht hebt gegeven om op te nemen. Als er plotseling iets vets gebeurt kun je dat achteraf dan nog "opnemen".

Als je de Xbox de opdracht geeft op te nemen neem ik aan dat je wel veel langere videos kan maken, aangezien je bijvoorbeeld ook kan streamen naar twitch en dergelijke.
Het is niet voor mensen die hele walktroughs willen opnemen, daar bestaan speciale capture devices voor.
Dit is voor de "gewone" gamers die niets met videocapturing te maken hebben, zodat ze zelf die coole gameplayscene of die ene achievement achteraf opnieuw kunnen bekijken en eventueel op youtube kunnen zetten.

Dat, en als je met een minimale hoeveelheid werk toch urenlang gameplay wil opnemen: De Xbox One kan ook rechtsreeks naar Twitch streamen
Het is niet voor mensen die hele walktroughs willen opnemen, daar bestaan speciale capture devices voor.
Dit is voor de "gewone" gamers die niets met videocapturing te maken hebben, zodat ze zelf die coole gameplayscene of die ene achievement achteraf opnieuw kunnen bekijken en eventueel op youtube kunnen zetten.

Dat, en als je met een minimale hoeveelheid werk toch urenlang gameplay wil opnemen: De Xbox One kan ook rechtsreeks naar Twitch streamen.
Ik denk niet dat dit echt zal voldoen aan de wensen van de gebruikers.

Voor single player games zie ik de opname functie vooral gebruikt worden voor Let's Play's of walkthroughs. 5 minuten is daarvoor gewoon niet toereikend. Als er iets geks gebeurd dat je wil delen is 5 minuten wel toereikend, maar dat zie ik dan weer minder gebeuren in single player.

In multiplayer zie ik daar juist wel weer markt voor. Gave acties, knappe kills of stomme fails opnemen en delen met je vrienden. Daarvoor zou 5 minuten dan weer meer dan genoeg zijn, te veel zelfs misschien; maar 30 seconden weer te weinig. Als je een dikke killstreak neer zet wil je niet rekening te hoeven houden met of je niet over de 30 seconden heen gaat en het begin van je recording kwijt raakt. Als je een gave kill maakt wil je niet midden in een ander gevecht geen prusten met het opslaan van de footage omdat je daar over 10 seconden geen tijd meer voor hebt. Gekilled worden omdat je iets probeerde op te slaan zou wel eens een veel voorkomend nieuwe frustratie kunnen gaan worden op Xbox Live.

Ook vind ik 720p een beetje jammer. Ik snap dat opslagcapaciteit een probleem zal vormen, en wellicht ook het geheugen dat je kwijt bent aan full-HD recorden. Maar in dit tijdperk is 1080p toch al een vrij geaccepteerde standaard; zelfs veel Youtube content wordt al gewoon op 1080p aangeboden. Laat staan footage van een device dat nog niet eens op de markt is en nog zeker 5 jaar mee zal moeten. Wellicht kan dit met een latere update omhoog worden geschroefd, maar het is toch een zwaktebod.

Dan vind ik de 15 minuten voor single player die de PS4 biedt al een stuk realistischer in het plaatje van het gebruik passen. Daarnaast biedt die wel de mogelijkheid voor 1080p opnemen, wat ook beter aansluit bij waar de markt nu ligt. Maar het mag duidelijk zijn: als je op een normaal tot professioneel niveau je gameplay footage wil delen kun je nog steeds het best investeren in een degelijke capture card.

Eerlijk gezegd zie ik zelf over het algemeen niet zo heel veel heil in het delen van gameplay footage. Misschien is het leuk om een paar headshots met vrienden te delen, maar voor het grote publiek is dat niet interessant. Niet echt een interessante feature dus, vooral gericht op de CoD jeugd die zijn sickste 360 no-scope wil delen met een wereld die het eigenlijk niet zo veel kan schelen.
''Tijdens singleplayergames wordt automatisch de laatste vijf minuten gameplay opnemen.''

AUTOMATISCH

Je kunt zoveel opnemen als je wilt, zolang je HDD maar ruimte heeft. Maar AUTOMATISCH worden de laatste 5 minuten van singleplayer opgenomen. Dit zodat je het einde nog eens kunt bekijken

[Reactie gewijzigd door jmjap op 6 augustus 2013 15:26]

Ah mijn fout. Dat maakt het opnemen van bijvoorbeeld Let's Play's wel mogelijk op de One (tenzei je meer dan 720p wilt natuurlijk).

Mijn kritiek op de 30 seconden in muitliplayer blijft overeind, daarentegen. Je kan niet van te voren voorspellen wanneer je goed zal presteren of wanneer er iets geks zal gebeuren, en bij voorbaat iedere match opnemen is niet echt een werkbare oplossing. Een langere opnameperiode zou daar een stuk beter aansluiten bij hoe het medium gebruikt wordt.
Door middel van voice controle kan je zeggen bv: record that in muliplayer als er net iets vets gebeurd is.
5 minuten, 720p en 30 fps, blijkbaar wordt het in het intern geheugen opgeslagen.
Klinkt ook wel logisch, je overschrijft het toch vrij snel (elke 5 minuten dus) weer, lijkt me niet handig om dat dan telkens naar HD te schrijven. Die +/- 700 MB geheugen die je daarvoor nodig hebt kost je ook de kop niet.
Eigenlijk wel een goede vraag. Kun je de automatische opname eigenlijk ook disablen?

Ik wil namelijk helemaal niet dat men kan zien hoe slecht ik ben :)
Ik denk dat men dat alleen zal zien als jij het ook daadwerkelijk upload. Zal ook vast en zeker ergens in de privacy instellingen te regelen zijn straks.
Dit vind ik toch wel jammer.

Ik had gehoopt dat je het op de harde schijf van de xbox zelf, of op een locatie in je eigen netwerk op kon slaan + zolang als dat je wilt...

Mijn internet gaat supersnel met 1Mbit.. (110KB/s),
als ik dan alles moet uploaden en dan downloaden voordat ik het kan bewerken... |:(
Een HD-video met redelijke kwaliteit is minimaal 5Mbit dus succes met die 1Mbit-lijn :+ Altijd fijn als een fabrikant dit soort keuze voor je maakt! 8)7
1Mbit ? Jeezes bestaat dat nog ?
Hoe hou je het uit
Geloof het of niet, sneller is niet mogelijk in mijn woonwijk.


En ik ben geen fanboy ofzo, maar elke functie die je leest van x1 vs ps4, dringt mij om naar de ps4 te gaan :(


Ook maar 30 seconden? Komop..

Ten eerste kan ik niet verder spelen totdat het hele filmpje geupload is omdat mijn uploadspeed dan helemaal clogged is en ten tweede is 30 seconde dus zo weinig dat je er niks aan hebt.

Er vanuit gaan dat iedereen tegenwoordig glasvezel heeft is geen goed idee, ze moeten ook mogelijkheden geven om het anders te doen voor de mensen die nog wel met een 1mbit lijn zitten
Toch mooi om te zien dat mijn al wat oudere PC geen moeite heeft om 1080p op te nemen in bijvoorbeeld 50fps (mits ik dat haal in een game uiteraard). Wordt wel weggeschreven op een andere schijf dan waar de game op staat maar toch, een next-gen console zou dat toch ook makkelijk moeten kunnen of heb ik dat nou fout?
Wat fijn dat je met zoveel argumenten op de proppen komt. Het heeft mijn inzicht op de werking van de nieuwe consoles in vergelijking met mijn wat oudere desktop echt flink verruimd. Dank daarvoor!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True