Sony: opnemen gameplay met PlayStation 4 is gratis

Nadat Microsoft bekendgemaakt heeft dat het opnemen van gameplaybeelden is voorbehouden aan spelers met een betaald Xbox Live Gold-abonnement, laat Sony weten dat daar bij de PlayStation 4 geen sprake van is. Opnemen kan ook zonder betaald abonnement.

Shuhei Yoshida, hoofd van de Sony Worldwide Studios, laat via Twitter weten dat het opnemen van gameplaybeelden bij de PlayStation 4 niet is voorbehouden aan spelers die een betaald PlayStation Plus-abonnement hebben. Concurrent Microsoft maakte eerder deze week bekend dat er bij de Xbox One wel betaald moet worden om gameplaybeelden op te kunnen nemen en online te kunnen plaatsen. Spelers hebben een Xbox Live Gold-abonnement nodig, dat 5 euro per maand kost.

De optie om gameplaybeelden op te nemen en online te plaatsen is nieuw. Bij de huidige generatie, de Xbox 360 en PlayStation 3, kan dat niet. Sony's PlayStation 4, die tegen het einde van dit jaar op de markt komt, kan 15 minuten gameplay vastleggen; concurrent Xbox One, die in november op de markt komt, kan maximaal 5 minuten gameplay opnemen.

Sony PlayStation 4

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

08-08-2013 • 17:44

249

Reacties (248)

248
233
131
8
0
42
Wijzig sortering
Een hoop mensen blijken toch te vergeten dat een console niet belangrijk is, maar het aanbod aan spellen des te meer. Kijk naar de geschiedenis en je zult zien dat de meest fantastische consoles (op papier) compleet floppen omdat er geen of weinig goede games voor zijn. Dat de One wellicht qua hardware achter loopt wil niet zeggen dat het al een gelopen race is, gezien Sony ook al een hoop kwaad bloed heeft gezet met hun eindeloze EULA aanpassingen.

Ik ben niet pro-One of pro-PS4 , maar wie deze slag wint moeten we nog bekijken over een jaar of 2.
En weer een subtiele sneer naar Microsoft vanuit Sony. Het siert ze wel inmiddels :) Ze hebben het slim aangepakt wat mij betreft.

het lijstje:
  • 100 euro goedkoper introduceren
  • Geen gedoe met onderlinge tweedehands game verkoop
  • Sneller Als de Xbox one
En nu ook opnemen gratis


Ergens hoop ik eigenlijk dat het ook anders om gaat gebeuren, dat Microsoft, Sony gaat verrassen. Dat houd de gaming markt scherp.

[Reactie gewijzigd door White_Collar op 24 juli 2024 16:27]

geen gedoe met onderlinge tweedehandsgameverkoop

Ik wil even melden dat dit een foutieve aanname is. Sony heeft gezegd dat zijn niet moeilijk zullen doen om tweedehandsverkoop te frustreren. Maaaar, en ik begrijp niet waarom iedereen hier de vorige keer overheen heeft gelezen, het staat de spelletjes makers vrij om zaken als een in game code voor bijvoorbeeld activering van online modus of eenmalige gratis mappacks toe te voegen aan een game zodat de volgende koper dit aan zal moeten schaffen bij de maker. EA iemand?
geen gedoe met onderlinge tweedehandsgameverkoop
Sony heeft gezegd dat zijn niet moeilijk zullen doen om tweedehandsverkoop te frustreren
Sony announced during their E3 2013 press conference that the PlayStation 4 would whole-heartedly support used games, but it seems like the company won’t be dictating that with all games. It turns out that third-party publishers will decide for themselves if they want their PS4 games to include some kind of DRM to prevent resale.

http://www.slashgear.com/...d-by-publishers-11286065/
Hetzelfde heeft Microsoft nu ook, alleen is bij hun de intentie nu heel anders. Ze wilde initieel de tweedehands verkoop zelf beperken. Nu laat Microsoft dat over aan de game developers. Gegarandeerd dat die allemaal met kut zooi komen waardoor de tweedehands verkoop wordt beperkt. Dit waarschijnlijk onder druk van Microsoft. Immers is dit wat zij ook willen. Alleen leggen ze de bal nu bij een andere partij zodat het lijkt alsof het niet hun "schuld" is.

Voor het PlayStation platvorm is er een hele andere intentie, daar zijn het daadwerkelijk de game developers die mogen kiezen.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 24 juli 2024 16:27]

Daarmee snijden de uitgevers zich alleen maar in de vingers.
Ik ben er één keer ingetrapt, dat was met Homefront. Die spellen koop ik dus niet meer omdat ze tweedehands niks meer opleveren. Het spel beviel totaal niet.
Ik irriteer me mateloos aan de aanname dat de PS4 per definitie sneller zou zijn :')
Anoniem: 480655 8 augustus 2013 17:45
De meeste mensen gaan toch direct PS+ aanschaffen voor online gaming
Misschien wel, misschien niet. Ik zie dit bericht meer als weer een "IN YOUR FACE MICROSOFT".

De Sony Playstation Hypemachine/marketing team is lekker bezig.
Idd wat moet dat toch frustrerend zijn voor MS om constant voorbij gerend te worden door de concurrentie. En vaak al een dag nadat MS iets aankondigt. En langer opnemen en gratis vs. korter en betaald.

Als het nu nog geen no-brainer is om een PS4 ipv. een Xbox te kopen.

Beste blijft natuurlijk een PC dan kun je zolang opnemen als je zelf wilt ;)
Zo gaat het spelletje al vanaf de aankondiging. Microsoft onthuld bepaalde plannen en functionaliteit, waarna Sony er gewoon overheen bulldozert. Vervolgens past Microsoft haar strategie weer aan Sony aan, waardoor beide consoles uiteindelijk nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden zijn.

Ik bedoel, je kunt er op gaan zitten wachten tot Microsoft die service ook "gratis" gaat maken om zo toch met Sony te concurreren. Tenslotte zijn alle services nog niet klaar en kunnen er nog wijzigingen aan gedaan worden.

Bovendien ... ben ik de enige die 5 minuten opnemen van de XBox One in 720p @30FPS nogal karig vind voor een console met een 8-core CPU ? Of zijn ze bang dat de HDD anders binnen de kortste keren vol zit ?

Vind sowieso dat 500GB erg krap is voor een next-gen spelconsole. Het prijsverschil van een 500GB en een 1TB HDD is volgens de PriceWatch zo'n € 18. In de aantallen die Microsoft en Sony ze inkopen zal het verschil nog kleiner zijn. Die paar euro had ik graag extra voor willen betalen voor een grotere HDD.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 16:27]

Om eerlijk te zijn, had ik liever een SSD gezien voor het OS en games die ik veel speel, en een 2-3 TB schijf voor archief / spellen die ik weinig speel. Met andere woorden een hybride-schijf. Of gewoon een snelle SSD en dan met USB een externe schijf waar je de spellen die je hebt op kunt bewaren / naar toe kunt verplaatsen. Wie weet, misschien kan het wel (zal wel niet).
Ik denk dat het dan lastig wordt i.v.m. plek. Je moet die twee drives ook ergens laten. Een hybride schijf zou uitkomst kunnen bieden, echter zijn die weer relatief duur.

Zover ik weet wordt het OS ook in een NAND-flash opgeslagen, net zoals dat bij de PS3 het geval is. Je hebt dus in feite enkel een HDD nodig om je spellen en saves op te zetten. Tenslotte moet de PS4 ook op kunnen starten indien je de HDD vervangt.

Een SSD voor spellen is leuk, maar voorlopig nog niet interessant. Pas als de PS4 straks gehackt is en er homebrew op draait (ik hoop op Windows + XBMC) zal een SSD echt wat toevoegen.

Persoonlijk zie ik het niet zitten om € 399 voor de console te betalen en nog eens dik € 500 voor een flinke SSD. Ik denk dat ik er ter zijner tijd gewoon een flinke Western Digital Black in zet met 2TB of zo. Dat is vlot genoeg.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 16:27]

Welke no-brainer, de grote meerderheid zal toch PS+ kopen om online te kunnen gamen, dus wat is het verschil met Microsoft?
En iedereen speelt multiplayer?
PlayStation Plus biedt echter meer dan alleen multiplayer.
Wilt niet zeggen dat er geen mensen zullen zijn die enkel single player zullen spelen, maar die wel eens gameplay willen opnemen.
Precies. Als ik speel op de PS3, is het ook enkel singleplayer. Heb nog nooit de behoefte gehad om PS+ aan te schaffen en ik vermoed ook niet dat ik die behoefte wel ga hebben als ik een PS4 aanschaf.

Uiteraard is dit een dikke vinger van Sony naar Microsoft als reactie op hun bekendmaking.
Anoniem: 480655 @rdjnl8 augustus 2013 18:11
Xbox Live Gold ook ...
Dus Xbox Live Gold geeft toegang tot x aantal spellen zonder extra kosten???

Want dat doet Playstation Plus dus wel.

http://nl.playstation.com...select-tab-gamecollection
ik quote van http://www.xbox.com/nl-NL/Live/game-with-gold

"2 games per maand, beschikbaar op de 1e en 16e dag van de maand"
Begreep op de E3, dat dat tijdelijk is en alleen op de xbox360. En duurt tot de xbox One uit komt.

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 24 juli 2024 16:27]

Nog niet misschien, maar wat niet is kan nog komen.
Het gaat erom wat je krijgt voor die investering. Microsoft heeft op hun presentatie laten zien dat je oudere titels voor "niks" krijgt, terwijl Sony je nieuwere titels "cadeau" geeft bij het gebruik van Playstation Plus.

Je hebt gelijk; je moet bij beiden betalen en je krijgt bij beiden "gratis" games geleverd bij hun online diensten. Zodra deze straks online zijn kunnen we pas een reële vergelijking trekken en kijken waar je meer waar voor je geld krijgt. Vooralsnog is het even gissen.

Wel is het zo dat je PS+ account op al je apparaten werkt, dus ook voor je PS3 en PS Vita. Je betaalt 1 bedrag voor 1 account op al je apparaten. Dat is wel interessant. Voor zover ik weet blijven de netwerken voor de XBox360 en XBox One apart. Dat zal wel te maken hebben met die cloud-service. Ik weet dus niet of je voor beide apparaten een aparte account moet hebben of dat het ook gekoppelt wordt. Daar kan ik nog niks zinnigs over zeggen.
De netwerken van de Xbox 360 en de One zijn in zekere zin gesplitst, maar je moet maar 1 keer gold betalen. De splitsing is met betrekking op het cross-gen online gamen.

Verder denk ik dat opnemen op de Xbox wel degelijk gratis zal zijn, men spreekt namelijk overal over de functie "opnemen en uploaden", wat online is en alles wat online is zit achter het gold abonnement op de Xbox (dat weet je dan dus voor je hem koopt). Een kwestie van interpretatie denk ik dus, ik trek dan ook geen conclusie tot ik het toestel in huis heb.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 24 juli 2024 16:27]

Precies wat ik dacht, en ik denk ook dat de PS4 hetzelfde doet, alleen verwoorden ze het anders door alleen de record-functie te benoemen. Ik zie sowieso niet in waarom je filmpjes van offline games per se wilt bewaren, maargoed.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje moe word van de manier hoe Sony & MS hun nieuws naar buiten brengen, altijd maar dat gereageer op elkaar..
Maar je heb iig de keus. En dan is altijd een grote plus imo.
een PS+? :+
Als ik een ps4 zou kopen zou ik dat zeker niet gaan doen, Ik zou het als mijn tweede gaming systeem gebruiken na mijn pc en natuurlijk ga ik dan niet voor online betalen.

Ik zal daarbij niet de enige zijn, al zijn het Xbone gamers met een ps4 als tweede systeem, of gewoon mensen die niet veel van multiplayer houden. Dan kunnen ze dus nog wel gebruik maken van jhet opnemen van gameplayvideo's zonder extra apparatuur. Dit lijkt me toch een aardig verschil.

Ik denk dat ook als je het systeem niet voor multiplayer gebruikt je toch echt wel een moment tegen komt dat je echt even wil opnemen, al is het maar een grappige bug.

Ik moet hierbij toch toegeven dat deze statement een behoorlijk 'In your face Microsoft!' gehalte heeft
Eerlijk gezegd heb ik een PS+-abonnement vanwege alle gratis games. Ik heb zowel een PS3 als een Vita. Die 50 euro die ik betaal leveren me meer dan 60 "gratis" titels op. Die titels hadden een totale waarde van 1500 euro volgens http://n4g.com/news/12923...lue-in-free-games-1854-86.

Dat je voor online gamen op de PS4 verplicht wordt om PS+ aan te schaffen valt in dat geval wel mee, dat geld haal je met de andere extras er dubbel en dwars uit.
Wel een beetje een vertekende optelling, op het moment dat de retail games gratis beschikbaar werden voor PS+ waren ze echt geen 59,99 wel.
Sleeping dogs was dat toen ij voor het eerst gratis was,
en vele games zijn 29.99 dus als je een paar games download die je leuk vidnt heb je het er al uit.

de enige reden dat Microsoft het nu ook gaat doen is omdat ze moeten,
om de concurrentie aan te gaan moet MS wel gratis games aanbieden,
maar tot nu toe zijn dat 3-4 jaar oude games geweest. waar PS+ relatief nieuwe games aanbiedt, zoals deus ex, sleeping dogs, Uncharted 3 etc
Mja, het ligt er wel aan hoe vaak je gebruik maakt van die diensten. Ik heb tijden gehad dat mijn PS3 amper aan stond. Als je niet veel online speelt of zelden "gratis" games download via PS+, kan het op jaarbasis toch wel prijzig worden.

Zeker als je in gedachte houdt dat online gamen voor de PS3 nog kosteloos was. Als ik de console nu een tijd lang niet aan heb staan kost het me niks. Met de PS4 kost het me dus € 5 per maand.
Ik zou dit alleen accepteren, als ik een abonnement neem voor de console (Dus de console krijg in "bruikleen" gedurende mijn abonnement) Dan kan ik mijn abonnement stopzetten en kunnen zij de console komen ophalen, maar dat betekend ook, dat ik geen games meer wil kopen, maar beschikbaar wil hebben op het platform, zowel MS als Sony proberen nu van 2 walletjes te eten en dit maakt dat ik niet overtuigd ben van beiden.

Sony heeft natuurlijk Gaikai, waarmee ze dit zouden kunnen aanbieden, dus zo ver weg is het niet. En als je dan over een eerlijke prijs praat, dan zou een prijs zoals Film1 die vraagt (ca. 15 euro p/mnd) best realistisch zijn volgens mij, met dit model, heeft Sony ook geen extreme hardware meer nodig om dit mogelijk te maken, dit kan namelijk al met een simpele android device.
denk er wel aan dat de games alleen gratis zijn zolang je PSN+ hebt, maargoed het is en blijft 1 account voor zowel de PS3/PSV/PS4 dus zo'n probleem zal het dan wel niet zijn..
Da's niet preken voor eigen parochie of goed praten. Op de PS3 en Vita is PS+ volledig optioneel. Het abonnementsbedrag haal ik er makkelijk uit door de gratis games elke maand.

Die gratis games zijn een wezenlijk verschil tussen Xbox Live en PSN+. Daar heb ik 50 euro per jaar voor over, niet voor het online gamen want dat interesseert me geen zier. Ik speel eigenlijk alleen maar single player games. Daarom heb ik ook maar 2 jaar Xbox Live Gold gehad. Als Sony net als MS 50 euro zou vragen voor enkel online gamen (en zonder verdere functionaliteit) zou ik eerlijk gezegd niet getroffen zijn, maar ik zou het wel een afknapper vinden.

Ik vind dat Sony het dan nog steeds beter doet dan MS. Wie PS+ afneemt kan online gamen en krijgt er een hoop games voor terug. Wie dat niet wil, kan nog steeds van andere online services gebruik maken die MS achter een betaalmuur verstopt: je kunt filmservices gebruiken, free to play-games spelen, gamevideo's uploaden.
Niet lang meer, aangezien MS dus ook met 'gratis' games gaat werken.
Uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit wat je nu koopt. Het gaat toch om de exclusives. Performance is nagenoeg gelijkwaardig en beide bedrijven zijn niet helemaal te vertrouwen met je gegevens.
Ik had begrepen dat de Xbox Live Gold-actie met de twee gratis games tot het einde van het jaar doorloopt en niet langer.
"As our way of saying thanks for being part of this community, we're giving all qualifying Gold members two free Xbox 360 games each month for the rest of the year." reads the promotion's site. "Each specially selected, fan-favorite game will be available to download only for a limited time, so grab them before they're gone and keep them no matter what."
Zie http://www.joystiq.com/20...t-and-16th-of-each-month/
Dat zegt niets over na dit jaar. Sony heeft ook staan dat ze online services kunnen veranderen
Niet lang meer, aangezien MS dus ook met 'gratis' games gaat werken.
Uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit wat je nu koopt. Het gaat toch om de exclusives. Performance is nagenoeg gelijkwaardig en beide bedrijven zijn niet helemaal te vertrouwen met je gegevens.
En waar komen ze mee aan? Assassin Creed 2. Sorry hoor, maar die haal je voor 5 euro uit de budgetbak. Dat pakt Sony toch echt een heel stuk beter aan.
MS geeft oude games weg en niet zoveel als sony..
Sony had ook nog gezegd. Mensen die geen ps+ hebben kunnen alsnog online gamen met free to play games zoals planetside 2 die eraan komt voor de ps4.
Slaat nog kant nog wel je opmerking. En snap de +'jes niet. Sorry. Tijden veranderen en opvatting kunnen dan ook veranderen. Dat iemand een jaar geleden een andere opvatting heeft dan nu is vrij normaal. Vooral als we het hebben over next-gen consoles.

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 24 juli 2024 16:27]

Ja, want ik laat mijn keuze volledig afhangen hoe lang ik gameplay kan opnemen.
De keuze voor een console valt vaak samen met de content die geboden wordt. Sommige games zijn exclusief voor bepaalde consoles, dus sommigen willen eigenlijk allebei hebben.
Het gaat niet alleen om het opnemen. Maar om alles bij elkaar. Spelen uitlenen zonder DRM gezeur. Gratis opnemen. Goedkoper abbo enz enz. alles is, tot nu toe, beter geregeld bij de PS4 dan de Xbox.
Aan de andere kant durft Sony alleen iets bekend te maken als Microsoft dat al gedaan heeft.
Ben benieuwd wanneer Sony eens als eerste echt wat aankondigt
Aan de andere kant durft Sony alleen iets bekend te maken als Microsoft dat al gedaan heeft.
Ben benieuwd wanneer Sony eens als eerste echt wat aankondigt
Ja, daar heb je inderdaad wel gelijk in. Elke keer als MS iets bekend voor de Xbox (wat betaald is dan), springen de Sony marketeers in de pen om aan te kondigen dat het bij hun "gratis" kan. Daar moet ik je idd gelijk in geven.
Ik geloof te herrinneren dat MS er toch heul snel bij was toen het hele DRM verhaal een wending kreeg..?

Hoe dan ook.. Content ;)
Het is niet echt een bekendmaking, iedereen nam aan dat deze zaken gratis bij de PS4 zouden zijn, het lijkt gewoon heel logisch, er geld voor vragen is gewoon absurd. Daarom moet Microsoft vermelden dat het bij hen geld kost en kan Sony uitdrukkelijk zeggen dat het bij hen niet zo is.

Het is gewoon simpel en goedkoop marketing, net zoals met die used game verhaal(ff youtube videotje van 10 seconden, bam 14 miljoen views).
klopt volledig, deze dingen waren al bekend voor de PS4.
Echter kan de sony marketing het inderdaad niet laten om steeds 'in your face Xb1' te roepen.

En het zou zelfs slechte marketing zijn indien ze het niet deden.

het heeft inderdaad an sich geen nieuws waarde, maar wel tonnen marketing waarde.
Waarschijnlijk was het eerder stap 1 Microsoft: "Bij ons kost het geld", stap 2 Journalist/persbureau naar Sony: "Kost het bij jullie ook geld?" stap 3 Sony: "Nee, bij ons is het gratis."

Waarom dingen aankondigen die eigenlijk geen nieuwswaarde hebben, de enige nieuwswaarde die het heeft komt voort uit de vergelijking met Microsoft ;)
Aan de andere kant durft Sony alleen iets bekend te maken als Microsoft dat al gedaan heeft.
Ben benieuwd wanneer Sony eens als eerste echt wat aankondigt
Uhm, of omdat mensen/media na aanleiding van berichtgevingen van MS dit vragen aan Sony (zoals in dit geval dus ook was, het was namelijk een antwoord op een vraag die gesteld was via twitter)..

Enuh, het was toch echt Sony die als eerste de PS4 presenteerde met wat deze zou gaan kunnen..
.oisyn Moderator Devschuur® @SuperDre9 augustus 2013 10:23
Enuh, het was toch echt Sony die als eerste de PS4 presenteerde met wat deze zou gaan kunnen..
De eerste presentaties van beide consoles gingen nergens over. De échte details kwamen op de E3, en toen was MS toch echt degene die het spits afbeet :). Ik zou overigens niet willen beweren dat Sony nog last minute changes heeft gemaakt aan hun beleid nav de presentatie van MS, maar er zijn weldegelijk even snel wat cheap shots in de presentatie verwerkt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 16:27]

Misschien is dat het niet eens. Microsoft had een feature comparison geplaatst voor de 360 en One, met betrekking tot features die XBLive je bieden. Daar stond de HDR bij.

Ik denk dat Sony juist dan genoodzaakt is om snel te reageren en te vertellen hoe dat bij hun werkt. de PVR was voor zowel de XBOne een mooie functie als dat voor de PS4 is. Ik kan me voorstellen dat mensen alleen niet zitten te wachten om €5 te betalen om video bestanden van vijf minuten op te nemen.

Sony was, tevens, wel de eerste om zijn nieuwe console te onthullen - albeit zonder fysiek exemplaar - daarnaast heeft Sony aardig wat goed te maken, want de vorige generatie - zeker in de begin and midden fase waren voor de 360. Nu tegen het einde gaat de PS3 eruit met een knal.
Zo maakt Microsoft toch ook pas filmpjes over de vergelijking met een iPad tov hun Surface RT wat die allemaal meer kan etc.

Tuurlijk is het makkelijk om te schieten op iets dan met zelf iets te komen. Maar het gebeurt eigenlijk overal wel als het kan denk ik, door alle bedrijven.
Sony was een paar maanden eerder met het aankondigen van de ps4 dan MS met de xbox.
maar de ps4 heeft geen halo en gears :Y)
Rede genoeg voor mij om weer voor de xbox te gaan :P
Als je van dat soort over-the-top spierballen America fuck yeah shooters houdt, dan ja :)
Lol moest lachen :')
'
En 100 euro goedkoper.

Mag wel hopen dat de nieuwe PS4 controllers daadwerkelijk een stuk beter zijn, anders koop ik er nooit een.
Heb zelf een PS2 gehad in een grijs verleden en die controllers waren crap, laatst op een PS3 gespeeld en daar werd ik ook niet heel blij van qua controller.

Die van de Xbox 360 vind ik superieur t.o.v. de controller van de PS3. Voor zover ik heb gelezen en gezien en gehoord is de Xbox One controller nog een stuk fijner, maar is die van de Playstation ook flink verbeterd (hoog nodig ook maar dat even ter zijde).

Ik vind Forza 5 een stuk mooier dan Gran Turismo 6 en op basis van content zou ik mijn keuze baseren als ik er eentje zou kopen. Voorlopig doet mijn 360 het nog prima :+

Mainstream games zoals Battlefield 4 (die er echt gaaf uit zag :D) en Call of Duty (die er extreem achterhaald uitzag graphics-wise) komen toch op beide consoles uit.

PC & consoles vergelijken blijft onzinnig natuurlijk, sowieso andere klasse graphics-wise en een heel ander apparaat waar je dan ook op kunt gamen. Moet zeggen dat ik de ervaring op een big ass TV met een controller in mijn hand toch leuker vind dan met je toetsenbord en muis bij je bureau... ;)
Gran turismo 6 is voor de PS3 ;)
Dat hele controller verhaal is natuurlijk persoonlijke voorkeur en heeft niets te maken met kwaliteit.

Mijn "persoonlijke voorkeur" gaat uit naar de PS controllers.
Vrijwel onbreekbaar, lange (fabrieks geleverde en ingebouwde) accuduur en fijn in gebruik door mooi en slank ontwerp.

Ik kan totaal niet omgaan met de ongelukkig geplaatste linker stick, volledig onbruikbare D-pad en laat ik maar niet beginnen over verkrampte handen na 10min COD en de accuduur van de "overpriced" accupack van de Xb360

Hoop dat MS hier een mooie oplossing voor gaat vinden, wordt onderhand ook wel eens tijd...

Aangezien ik sinds 1996 al fan ben van de PS en alle consoles van Sony bezit, heb ik ook niet veel goeds te melden over de MS consoles, omdat ik veelste veel goede ervaringen heb met Sony.

Daarom kan ik (en heel veel anderen hier) totaal geen objectief beeld geven over wie er nu beter is.

Maar dat even ter zijde ;)
Je kan die pc ook gewoon op die big ass TV aansluiten en je kan ook met een controller spelen.. (wellicht zonder aim assist dan)
Het is nog niet bevestigd of je ook gameplay 'op bevel' kan opnemen.

De enige soort van gameplay recording die tot nu toe is onthuld is always-on recording, waarbij je met de PS4 15 minuten kunt 'terugspoelen' tot wat steeds automatisch wordt opgenomen. Dit is gewoon zodat je altijd zeker bent dat je misschien unieke stukjes gameplay altijd opgenomen hebt en altijd kan delen.

Sommige tv's hebben ook zoiets, met ingebouwde harde schijf. Daarbij kan je ook gewoon nog kiezen als je iets op voorhand wil opnemen, waarom zou dat ook niet kunnen voor de next-gen consoles.

Ik denk dat er dus wel een mogelijkheid zal zijn om gewoon te kiezen wanneer en voor hoelang je op wil nemen.


Op PC zal je denk ik ook wat specifieke software oid nodig hebben als je 'always-on recording' wilt.


En bovendien je kan op console nog altijd voor speciale game capture hardware gaan..

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 24 juli 2024 16:27]

Ze zijn beiden nog niet uit. Dus eerst rustig afwachten. Hypen doen ze allebei, en beetje elkaar aftroeven ook.
De vraag is natuurlijk dan of je de opnames ook kan opslaan op de PS servers zonder abonnement.

Uiteindelijk is het een kwestie van vliegen afvangen en helaas lopen hele volksstammen er blind achter aan. Ik durf te wedden dat een zeer groot gedeelte van de PS fans die riepen dat het een schande was dat de XBOX altijd online moest zijn, zelf hun PS4 altijd online zullen hebben. Het is zoiets als reclame maken dat je mobiele telefoon geen telefoonprovider nodig heeft om de rekenmachine te kunnen gebruiken. Leuk, maar wie gebruikt zijn telefoon nu 100% offline? Het zelfde geldt voor een gameconsole die ook een media speler is. Die plaats je in je hifi meubel en dan sluit je gewoon alle kabeltjes netjes aan inclusief netwerk.
Het enige verschil is dat je internet soms wel eens kan uitvallen. Ok dat gebeurt normaal niet veel, maar ik heb het al enkele keren gehad en als dat dan net in een weekend is en je zit lekker te gamen, kan je dit dus vergeten met die 'always on' zever.

Sommige mensen nemen hun console ook mee op reis, waar je meestal geen internet hebt. Dit deed ik vroeger meestal zodat ik 's avonds nog wat kon gamen. Met de huidige Xbox kan je dat dus ook vergeten.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 24 juli 2024 16:27]

Anoniem: 457607 @mkools249 augustus 2013 01:30
Misschien moet Microsoft dan een keer een voordeel aankondigen ipv alleen maar beperkingen.
Hu...
Ik heb nog noooit gameplay opgenomen, waarom de PS4 nu de Xbox one voorbij rent blijft me een raadsel. Alsof het internet dadelijk vol staat met stukjes gameplay (wat er niet al voldoende is natuurlijk zonder deze functies?)

Daarbij weet ik niet of het door de media komt deze volgorde of dat Sony echt zo kinderachtig is, het zou me niks verbazen als de PS4 vertraging oploopt omdat ze hun hele visie aanpassen vanwege MS die hun anders voorbij rent.

Ik denk dat al deze dingen samen niet overtuigend zijn voor de klanten die perse een Xbox willen of perse een Playstation.

Ik zelf acht de kans zeer klein een PS te halen doordat de controllers verdwijnen in mijn handen en ik na enkele minuten last van me duim en pols krijg, daar waar de xbox controller gegoten ligt. Dat zijn voor mij belangrijkere punten.
Qua graphics zal het niks uitmaken, hoewel de PS3 met hun cell-cpu niet veel games beter hebben weten te maken dan de oude xbox360 cpu/gpu.

Ik twijfel nog altijd als xbox liefhebber, playstation plus is duurder (scheelt maar 15 euro per jaar abbo maar toch) Ooit de playstation 1 gekregen op release dag en sinds ik de xbox 1 controller in handen gehad heb nooit meer omgekeken naar een PS2/3.

Zelf denk ik dat de Xbox one bij mij de keuze gaat worden vanwege kinect2 waar ik wellicht in de toekomst wel voordelen in zie, en de games als Forza (exclusives dus)
Sony heeft mij nog niet weten te overtuigen om van de xbox linie af te stappen en over te gaan naar de PS4,

Iemand hier een goed gegronde reden?
Is dat daadwerkelijk zo?

Het moet niet gekker worden of je moet zometeen voor een scheet betalen die je Xbox toevallig opvangt.

Een dergelijke optie voorbehouden aan betalende leden om zodoende mensen ervan te overtuigen toch maar voor een gold-abbo te gaan imo wel heel triest. Het lijkt alsof er een heel grote druk staat op de divisie om geld binnen te brengen, en dat ze allerlei mogelijkheden aangrijpen om een enkele euro te vangen,
waarbij ze een heel belangrijk aspect over het hoofd zien.

De game-markt verschuift naar tablets, en daar kosten bepaalde games maar enkele euro's en vaak een heel ander verdienmodel.

Met een game per maand en 5 euro abbo, daar koop je toch een leuk aantal alternatieven voor.
Bij Sony krijg je voor die "minder dan € 5 per maand" toegang tot SEN en zitten daar iedere maand een aantal actuele titels bij inbegrepen. Bij Microsoft schepen ze je voor hetzelfde geld af met oude titels als Halo 3 en Assassins Creed 2.

Eigenlijk van de zotte dat je XBox Gold "nodig" hebt om op te kunnen nemen. Maar goed, het zou me niet verbazen als dat straks ook geschrapt wordt nu Sony heeft aangegeven dat bij hun geen abonnement noodzakelijk is.

Sony voert Microsoft constant op als kanonnenvoer zodat de hele community Microsoft aanvalt over stompzinnige beleidskwesties, waarna Sony al deze mensen inpalmt door aan te geven dat het bij de Playstation 4 beter en gebruiksvriendelijker geregeld is, waarna Microsoft met een soort stuiptrekking toch toegeeft om de race met Sony niet te verliezen. Vervolgens sturen ze het bericht de wereld in met de claim dat ze zogenaamd naar de kritiek van de klanten hebben geluisterd; wat natuurlijk de grootste onzin is. Microsoft's enige interesse is het om Sony af te troeven. De mening en wensen van klanten interesseert ze geen klap. Dat hebben al eerder duidelijk laten merken met de Windows 8.1 update.

Nu wil ik niet zeggen dat bij Sony alles koek-en-ei is, maar momenteel heeft de Playstation 4 toch een aardige voorsprong op de XBox One. Microsoft mag haar beleid wel grotendeels terug hebben gedraaid, maar die naaistreek met dat gedoe met 2e hands games ben ik nog lang niet vergeten. Wat mij betreft is de schade al gedaan; dus geen XBox voor mij.

Daarbij gaan er geruchten dat Sony van plan is om de PS4 in een bundel met de Vita te gaan verkopen voor $500. Of dat waar is weet ik niet, maar aangezien die twee apparaten zo strak met elkaar gaan samenwerken zou het zo maar kunnen. Dan zou je wel héél veel bang-for-buck krijgen en zou het wel eens de genadeslag kunnen worden voor Microsoft. Wellicht dat Sony eerst de verkopen afwacht en dit soort trucjes achter de hand houdt...

We zullen zien; ik vind het in ieder geval spannend. Zolang wij er maar beter van worden voel ik me er goed bij.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 16:27]

Die naaistreek had een paar mindere kanten, maar ook veel erg goede features.
De machines zijn nog niet eens uit. dus als het een naaistreek is om voor de release nog dingen aan te passen, ben je wel erg snel op de teentjes getrapt. Als dat alleen de reden is dat je voor de ps4 kiest hoop ik dat je geluk hebt. Bij de ps3 hebben ze ook features verwijderd en dat terwijl de console zelfs al bij de mensen thuis stond! OMG!

Dat is net zoiets als kwaad zijn dat een conceptcar er anders uitziet dan de uiteindelijke wegversie.
Het is bij mij altijd een Playstation huishouden geweest, dus ik zie niet in waarom ik dat zou moeten veranderen. Sony heeft inderdaad bepaalde functionaliteit verwijderd, maar dat was eigenlijk niks waar ik wat mee deed. Vandaar dat ik er weinig hinder van ondervonden heb.
Omdat ik eerder met je over Microsoft in discussie ben geweest weet ik dat ik je niet zal kunnen overtuigen, maar toch geef ik graag mijn mening als tegenwicht.

"De mening en wensen van klanten interesseert ze (MS) geen klap. Dat hebben al eerder duidelijk laten merken met de Windows 8.1 update."

Dat vind ik een negatieve bewoording, maar inhoudelijk heb je een beetje gelijk. En gelukkig maar dat Microsoft zich niet te veel stoort aan de kritiek van mensen die niet begrijpen waarom Microsoft doet wat het doet.

Toen Microsoft met Windows95 de start knop introduceerde was daarop enorm veel kritiek. Dat je op de startknop moest drukken om Windows af te sluiten. Belachelijk! Weg met die startknop en dat onduidelijke startmenu was de mening en de roep van de massa.

En wat waren we later blij met die startknop en dat startmenu, toen we allemaal een beetje door kregen hoe het werkte en hoe handig het was. Zo blij dat nu, bijna 20 jaar later, we "allemaal" weer aan het schreeuwen zijn over hoe MS het in zijn hoofd haalt de startknop af te schaffen. En dat blijven "we allemaal" vast nog wel een tijdje roepen totdat we allemaal gewend zijn aan (superieure) tablets met Windows ipv IOS/Android speelgoed en we allemaal blij zijn dat de gebruikerservaring niet verandert zodra we onze tablet/monitor loskoppelen van de docks op het buro en mee naar bed of de trein in nemen.

Nou, mark my words... Binnen twee jaar ga je bij iemand binnenkomen en zie je de combinatie Xbox One, Kinect 2, Microsoft Surface/Microsoft Phone met Smartglass en dan zal je toe geven dat je die startknop helemaal niet meer wil, dat de "verplichte" Kinect weldegelijk zin had en dat goedkoper met sneller geheugen uiteindelijk niet de beste ervaring oplevert als er voor iets meer geld met iets mindere specificaties een superieur product op de markt is.

Nee, Windows 8, Windows Phone en Xbox One zijn nog niet perfect, maar Microsoft heeft een duidelijke visie voor ogen en durft tegen de stroom in stappen te nemen die ons uiteindelijk niet alleen een veel betere ervaring maar vooral nieuwe mogelijkheden op gaan leveren, in tegenstelling tot Sony dat sinds de Walkman in de jaren 70 niets nieuws meer heeft gebracht en dat nu alleen maar kan roepen dat hun geheugen sneller is, hun harde schijf vervangbaar en dat ze iets minder geld ervoor vragen.

Blijkbaar is op dit moment het merk Sony bij de jeugd iets cooler dan het merk Microsoft, maar als er gerechtigheid is in de wereld zullen vernieuwing en kwaliteit het uiteindelijk winnen van marketing en merk-coolheid.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 24 juli 2024 16:27]

Quote : Omdat ik eerder met je over Microsoft in discussie ben geweest weet ik dat ik je niet zal kunnen overtuigen, maar toch geef ik graag mijn mening als tegenwicht.

Ik ben altijd voor een discussie te hebben, zolang het allemaal vriendelijk blijft. Het is ook heus niet zo dat ik de mening van anderen onbelangrijk vind. Wat me wel stoort is dat er mensen zijn die mij hun mening willen opdringen en bovendien redenen aandragen die nergens op slaan.

Quote : Dat vind ik een negatieve bewoording, maar inhoudelijk heb je een beetje gelijk. En gelukkig maar dat Microsoft zich niet te veel stoort aan de kritiek van mensen die niet begrijpen waarom Microsoft doet wat het doet.

Tegenover Microsoft ben ik heel erg cynisch. Ze hebben de afgelopen tijd rare sprongen gemaakt waarvan ik de logica weliswaar begrijp maar het nut niet van inzie. Dat ze zich niet storen aan kritiek van mensen kan ze nog wel een keer lelijk opbreken. Uiteindelijk is het de consument die bepaald welke aankopen ze doen. Dat een groot deel van de consumenten qua ICT kennis zo dom is als de achterkant van een ezel is eigenlijk al erg genoeg; dat zijn juist de mensen die door gladde verkooppraatjes van megacorporaties worden ingepalmt en producten kopen die ze helemaal niet nodig hebben.

Quote : Toen Microsoft met Windows95 de start knop introduceerde was daarop enorm veel kritiek. Dat je op de startknop moest drukken om Windows af te sluiten. Belachelijk! Weg met die startknop en dat onduidelijke startmenu was de mening en de roep van de massa.

En wat waren we later blij met die startknop en dat startmenu, toen we allemaal een beetje door kregen hoe het werkte en hoe handig het was. Zo blij dat nu, bijna 20 jaar later, we "allemaal" weer aan het schreeuwen zijn over hoe MS het in zijn hoofd haalt de startknop af te schaffen. En dat blijven "we allemaal" vast nog wel een tijdje roepen totdat we allemaal gewend zijn aan (superieure) tablets met Windows ipv IOS/Android speelgoed en we allemaal blij zijn dat de gebruikerservaring niet verandert zodra we onze tablet/monitor loskoppelen van de docks op het buro en mee naar bed of de trein in nemen.


Je hebt op zich wel gelijk op de meeste punten. Die start-knop zijn we nu eenmaal gewend. Waarom deze nu plots moest wijken snap ik vandaag de dag nog niet. Ze brengen deze wel terug maar koppelen alsnog het vreselijke full-screen Metro-menu aan deze knop. Het is dus half werk; wel de knop, niet het klassieke menu. En dat was nou juist een groot punt van kritiek voor veel mensen.

Windows tablets zullen er bij mij in ieder geval niet inkomen; niet zolang ik nog wat te zeggen heb in mijn eigen huishouden. Gelukkig woon ik alleen met twee honden dus verwacht ik niet veel commentaar. Mijn eerste keus gaat naar Android, daarna Linux, dan iOS (dat wil wat zeggen van een Apple-hater zoals ik) en als allerlaatste pas Windows 8. Ik zou nog liever helemaal geen tablet hebben dan eentje met Windows 8. Om de een of andere reden heb ik een ongelooflijke afkeer van dat besturingssysteem gekregen. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven.

Quote : Nou, mark my words... Binnen twee jaar ga je bij iemand binnenkomen en zie je de combinatie Xbox One, Kinect 2, Microsoft Surface/Microsoft Phone met Smartglass en dan zal je toe geven dat je die startknop helemaal niet meer wil, dat de "verplichte" Kinect weldegelijk zin had en dat goedkoper met sneller geheugen uiteindelijk niet de beste ervaring oplevert als er voor iets meer geld met iets mindere specificaties een superieur product op de markt is.

Dat waag ik te betwijfelen. Diep in mijn hart ben ik een Linux-nerd. De enige reden dat ik nog met Windows werk is omdat de prestaties van Linux-drivers voor RadeonHD videokaarten nog steeds ondermaats zijn. Gelukkig is het UVD probleem opgelost zodat hardwarematige playback van HD-content fatsoenlijk werkt, maar er is nog een lange weg te gaan. Zodra dat is opgelost stap ik geheel over op Linux.

De kans dat ik helemaal enthousiast wordt bij iemand die alles van Microsoft in huis heeft is kleiner dan de kans dat ik (als Atheïst zijnde) God zal ontmoeten, die uiteraard niet bestaat.

Quote : Nee, Windows 8, Windows Phone en Xbox One zijn nog niet perfect, maar Microsoft heeft een duidelijke visie voor ogen en durft tegen de stroom in stappen te nemen die ons uiteindelijk niet alleen een veel betere ervaring maar vooral nieuwe mogelijkheden op gaan leveren, in tegenstelling tot Sony dat sinds de Walkman in de jaren 70 niets nieuws meer heeft gebracht en dat nu alleen maar kan roepen dat hun geheugen sneller is, hun harde schijf vervangbaar en dat ze iets minder geld ervoor vragen.

Die "betere ervaring" is relatief en komt op de gebruiker aan. Microsoft (en veel pro-Windows 8 fanaten) zijn der mening dat alle computergebruikers in hetzelfde vormpje te persen zijn zolang je ze lang genoeg bepaalde software voorschotelt en ze alternatieven ontneemt.

Zo moest ik van de week een Acer V5 ultra-portable (die oorspronkelijk met Windows 8 geleverd werd) herinstalleren met Windows 7 omdat de gebruiker niet aan de nieuwe layout kon (of wilde) wennen. Nadat ik UEFI en "secure boot" had uitgeschakeld kon de installatie beginnen. En wat blijkt ? Acer verrekt het gewoon om Windows 7 drivers te leveren voor dat apparaat. Er stonden alleen Windows 8 drivers op de site waarvan de helft niet compatibel was met Windows 7. Zo proberen Microsoft én fabrikanten (want Acer heeft beslist een leuke zak geld gekregen om Windows 8 op deze manier te "promoten") klanten te dwingen een nieuw OS te gebruiken waar (minstens) de helft niet op zit te wachten.

Nee, daar worden we blij van. Dit soort zaken vergroot mijn afkeer van dat hele Windows 8 geneuzel alleen maar. Het wordt je gewoon in je strot geduwd als je een nieuw apparaat koopt en fabrikanten werken je dan ook nog een keer tegen als je voor een ander besturingssysteem kiest (wat je goede recht is).

Quote : Blijkbaar is op dit moment het merk Sony bij de jeugd iets cooler dan het merk Microsoft, maar als er gerechtigheid is in de wereld zullen vernieuwing en kwaliteit het uiteindelijk winnen van marketing en merk-coolheid.

Ehm, bij Sony heb ik toch een beter gevoel als het op kwaliteit aankomt dan bij Microsoft. Dat hele RROD-debacle zijn we nog lang niet vergeten, om van die lawaaierige kras-DVD drives maar te zwijgen. Bij "kwaliteit" denk ik niet aan Microsoft. Het gegeven dat ze nu al aan de kloksnelheid van de XBox One GPU zitten te rommelen geeft eigenlijk al aan dat het apparaat toch niet helemaal voldoet. Wat dit uiteindelijk met de betrouwbaarheid (spreek : MTBF van de APU) gaat doen moeten we nog maar zien. Overklokken van componenten zal zeker geen positieve bijdrage doen aan de levensduur van de hardware.

Nee, Microsoft komt er bij mij niet in. Ik snap wel dat jij potentieel ziet in hun strategie, maar ik kijk er heel erg sceptisch tegenaan. Ik ben niet zo'n kuddedier dat naief de rest van de kudde achterna loopt. Tenslotte ben ik prima in staat om mijn eigen mening te maken.

Sony is al sinds de jaren '40 van de vorige eeuw bezig met consumentenelektronica, terwijl Microsoft daar pas in de jaren '80 mee is begonnen (met heel simpele apparaatjes zoals muizen). Naar mijn mening heeft Sony veel meer ervaring als het op veelzijdige elektronica aankomt, en dat weegt voor mij zeker mee in mijn keuze.

Maar nogmaals; ik snap je redenatie wel en ik kan het zeker op prijs stellen dat je je mening geeft, maar ik denk inderdaad niet dat we het eens gaan worden :P

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 16:27]

Je begint met: "Ik ben altijd voor een discussie te hebben, zolang het allemaal vriendelijk blijft" en vervolgens kom je met: "dat er mensen zijn die mij hun mening willen opdringen en bovendien redenen aandragen die nergens op slaan.", "Dat een groot deel van de consumenten qua ICT kennis zo dom is als de achterkant van een ezel" en "Ik ben niet zo'n kuddedier dat naief de rest van de kudde achterna loopt."

Misschien is het handig als je me even laat weten wat jouw definitie van "vriendelijk" en van "discussie" is.

Maar goed, kijk, als mensen redenen aandragen die voor jou nergens op slaan, dan betekent dat niet per definitie dat die redenen nergens op slaan... Het kan natuurlijk ook gewoon dat ze voor jou nergens op slaan, dat jij ze niet kan of wil begrijpen. Maar als je zelf al zegt dat je ergens van "de logica weliswaar begrijp maar het nut niet van inzie", tsja, dan zegt dat helaas wel genoeg ben ik bang.

Ik begrijp best dat je je graag intelligenter voelt dan de massa, dat doe ik zelf ook, maar hoe kan je nou zeggen dat je geen kuddedier bent en dat je niet achter de kudde aanloopt als je júist zo fanatiek als jij dat doet wél doet? Het was je misschien nog niet opgevallen, maar de kudde koopt een PS4 ipv een Xbox One, de kudde draait Android of IOS op zijn telefoon en ik zou willen wedden dat je net als de kudde ook in een Opel, Peugeot of, afhankelijk van hoeveel je verdient, een BMW rijdt.

Innovatie is iets nieuws dúrven proberen waarmee je het risico loopt soms iets te proberen dat uiteindelijk toch niet zo goed blijkt te werken. Zoals je zelf al zegt komt het inderdaad wel eens voor dat Microsoft naderhand toe moet geven dat iets uiteindelijk toch niet zo'n goed idee was en dan draaien ze het weer terug, maar ze durven tenminste nieuwe dingen te proberen. Jij sluit van tevoren "Nee, Microsoft komt er bij mij niet in" elke mogelijke vernieuwing uit, of die nou goed of slecht is... Dan ben je inderdaad geen kuddedier, dan ben je een wereldvreemde kluizenaar...

Maar goed, ok, voor jou geen Microsoft, prima, jouw keuze... Maar waarom zo fanatiek anti-Microsoft? Waarom in elke topic die ook maar iets met Microsoft te maken heeft steeds opnieuw, bijna obsessief, je "kritische" mening over Microsoft geven? Waarom ben je zo boos over die verdwenen startknop als je zelf helemaal geen Microsoft gebruikt? Denk je misschien dat als je maar hard en lang genoeg tegen jezelf blijft roepen dat je geen kuddedier bent je daadwerkelijk geen kuddedier bent? Dan heb ik nieuws voor je; Zo werkt dat niet. Als je écht niet meer bij die kudde wil horen, dan zal je risico's moeten gaan nemen en nieuwe dingen dingen moeten gaan proberen of beter nog, nieuwe dingen moeten gaan bedenken! Misschien zou het een goed begin zijn eens te proberen tenminste open te staan voor andere meningen en vernieuwing zonder vantevoren alles dat anders is al af te schrijven voordat je het geprobeert hebt.

Of is het eigenlijk zo simpel als dit; Als je altijd meteen roept dat iets van Microsoft kut is of zal worden, dan kan je als er iets een keer minder succesvol is ook altijd roepen dat je dat vantevoren al had gezegd om zo de illusie te wekken dat je er verstand van hebt... En bij al die dingen die wél succesvol zijn geef je gewoon de schuld aan "de kudde"... ;)

[Reactie gewijzigd door Yalden op 24 juli 2024 16:27]

Ik was eigenlijk niet meer van plan om op het oude topic te reageren, maar vooruit. U vraagt, wij draaien :P

Quote : Je begint met: "Ik ben altijd voor een discussie te hebben, zolang het allemaal vriendelijk blijft" en vervolgens kom je met: "dat er mensen zijn die mij hun mening willen opdringen en bovendien redenen aandragen die nergens op slaan.", "Dat een groot deel van de consumenten qua ICT kennis zo dom is als de achterkant van een ezel" en "Ik ben niet zo'n kuddedier dat naief de rest van de kudde achterna loopt."

Misschien is het handig als je me even laat weten wat jouw definitie van "vriendelijk" en van "discussie" is.


Je moet directheid niet verwisselen met onvriendelijkheid. Ik probeer enkel een punt te maken. Feit is dat het gros van de computergebruikers amper een idee heeft waar ze mee bezig zijn en wat ze nodig hebben. Bedrijven zoals Microsoft spelen daar (begrijpelijk) handig op in om zo meer winst te maken.

Quote : Maar goed, kijk, als mensen redenen aandragen die voor jou nergens op slaan, dan betekent dat niet per definitie dat die redenen nergens op slaan... Het kan natuurlijk ook gewoon dat ze voor jou nergens op slaan, dat jij ze niet kan of wil begrijpen. Maar als je zelf al zegt dat je ergens van "de logica weliswaar begrijp maar het nut niet van inzie", tsja, dan zegt dat helaas wel genoeg ben ik bang.

Sommige dingen vind ik inderdaad nergens op slaan. Van andere dingen is het een feit dat ze nergens op slaan. Ik ben heus niet de enige die zo denkt over de veranderingen die Microsoft in de laatste tijd heeft doorgevoerd.

De logica achter dat hele gedoe met die metro-interface en het implementeren van deze GUI op diverse soorten van apparaten kan ik wel begrijpen. Microsoft wil mensen de kans geven om een unieke belevenis te ervaren, net zoals Apple dat doet met haar hardware. Voor zo ver de logica.

Wat ik dan wederom niet snap is waarom Microsoft der mening is dat iedereen dezelfde positieve ervaring zou kunnen beleven, terwijl computergebruikers heel verschillend van elkaar zijn. Ik wil niet hetzelfde besturingssysteem op al mijn apparaten. Dat komt omdat ieder apparaat een unieke functie te vervullen heeft, waarbij onderscheid gemaakt moet worden in het te gebruiken OS.

Windows 7 is een prima OS, maar niet geschikt voor ieder soort gebruik. Simpelweg omdat het voor bepaalde taken veel te groot, log en inflexibel is.

Quote : Ik begrijp best dat je je graag intelligenter voelt dan de massa, dat doe ik zelf ook, maar hoe kan je nou zeggen dat je geen kuddedier bent en dat je niet achter de kudde aanloopt als je júist zo fanatiek als jij dat doet wél doet? Het was je misschien nog niet opgevallen, maar de kudde koopt een PS4 ipv een Xbox One, de kudde draait Android of IOS op zijn telefoon en ik zou willen wedden dat je net als de kudde ook in een Opel, Peugeot of, afhankelijk van hoeveel je verdient, een BMW rijdt.

De reden dat ik voor de Playstation 4 ga is simpelweg omdat ik alle voorgangers heb gehad en daar heel tevreden over ben geweest in al die jaren. Ik zie geen reden waarom ik over zou moeten stappen op een andere console.

Ik was in het begin nog wel aan het twijfelen over de XBox One, maar omdat Microsoft het gewoon zo grof heeft zitten te verpesten op de E3 (en de voorgaande aankondiging) heb ik er vanaf gezien. Wat de kudde doet moeten ze zelf weten; ik kijk puur naar mijn ervaring met Sony en vervolgens naar mijn portemonnee. De PS4 is goedkoper, sneller (op papier) en heeft (als ik naar de PS3 kijk) de potentie om betere exclusives op de markt te zetten (waaronder Uncharted 4 en wellicht een vervolg op The Last of Us), maar dat is een kwestie van smaak.

Het is ook heus niet zo dat ik Sony blindelings volg. Ook zij hebben flinke blunders gemaakt en behoorlijke steken laten vallen. Het hele debacle met de PSN-hacks en het niet-versleuteld opslaan van creditcard gegevens ben ik ook niet vergeten. En dan hebben we het nog niet over OtherOS gehad en het feit dat mijn Bravia TV waarschijnlijk wordt afgekeurd (ondanks het uitgebreide garantiepakket) omdat een reparatie niet meer rendabel is. Iedere fabrikant heeft zo wel z'n dingetjes die een goede klanttevredenheid onder druk kunnen zetten.

Quote : Innovatie is iets nieuws dúrven proberen waarmee je het risico loopt soms iets te proberen dat uiteindelijk toch niet zo goed blijkt te werken. Zoals je zelf al zegt komt het inderdaad wel eens voor dat Microsoft naderhand toe moet geven dat iets uiteindelijk toch niet zo'n goed idee was en dan draaien ze het weer terug, maar ze durven tenminste nieuwe dingen te proberen. Jij sluit van tevoren "Nee, Microsoft komt er bij mij niet in" elke mogelijke vernieuwing uit, of die nou goed of slecht is... Dan ben je inderdaad geen kuddedier, dan ben je een wereldvreemde kluizenaar...

Innoveren is ook weten wanneer je moet toegeven dat je fout zat. Niet iedere innovatie is per definitie een verbetering. Microsoft heeft er een handje van om ondanks felle kritiek toch hun zin door te drammen. Ze weten dat ze op de markt van besturingssystemen een bijna-monopolie hebben en dat klanten niet snel zullen weglopen. Niet omdat ze Microsoft zo geweldig vinden, maar puur vanwege het feit dat er weinig goede alternatieven zijn. Open-source is wel langzaam aan het doordringen maar het gaat nog veel te langzaam.

Fabrikanten werken het effectief tegen onder het excuus dat het ze te veel moeite kost om geschikte drivers te maken en dat ze de broncode niet vrij willen geven aan de Linux-community. Mij lijkt het waarschijnlijker dat Microsoft hier een dikke vinger in de pap heeft. Tenslotte levert Acer enkel Windows 8 drivers voor hun V5-571G Ultraportable. Alles moet en zal Windows 8 zijn, anders mag je dus zelf gaan zitten rommelen met drivers.

Persoonlijk ben ik liever een wereldvreemde kluizenaar, zoals jij het zo mooi omschrijft. Dat is naar mijn mening altijd nog beter dan een hersenloze Borg-drone (nerd-alert!) die als zombies in een rij staan om hun zuurverdiende geld bij Steve Ballmer in z'n overbetaalde achterwerk te steken voor een product dat naar mijn mening weinig tot geen productieve toevoeging levert tegenover voorgaande Windows-versies. Ik gaf het al een keer eerder aan; Windows 8 is een gimmick-OS voor mensen die liever willen spelen dan werken. Daar heb ik verder geen moeite mee, maar dan moeten mensen ophouden mij constant te schrijven dat ik het toch maar moet proberen omdat ik daarna niks anders meer wil. Het lijken wel drugdealers ...

Quote : Maar goed, ok, voor jou geen Microsoft, prima, jouw keuze... Maar waarom zo fanatiek anti-Microsoft? Waarom in elke topic die ook maar iets met Microsoft te maken heeft steeds opnieuw, bijna obsessief, je "kritische" mening over Microsoft geven? Waarom ben je zo boos over die verdwenen startknop als je zelf helemaal geen Microsoft gebruikt? Denk je misschien dat als je maar hard en lang genoeg tegen jezelf blijft roepen dat je geen kuddedier bent je daadwerkelijk geen kuddedier bent? Dan heb ik nieuws voor je; Zo werkt dat niet. Als je écht niet meer bij die kudde wil horen, dan zal je risico's moeten gaan nemen en nieuwe dingen dingen moeten gaan proberen of beter nog, nieuwe dingen moeten gaan bedenken! Misschien zou het een goed begin zijn eens te proberen tenminste open te staan voor andere meningen en vernieuwing zonder vantevoren alles dat anders is al af te schrijven voordat je het geprobeert hebt.

Ik gebruik zeker producten van Microsoft; Windows 7 (x64) en Microsoft Office 2010. Kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat ik helemaal geen Microsoft-producten gebruikte, alleen dat ik niet alles van hun in huis wil hebben.

In mijn huishouden worden verschillende systemen gebruikt; Windows 7, Linux Mint en Android. Ieder apparaat heeft, zoals ik al eerder aangaf, een eigen functie met een besturingssysteem dat naar mijn idee het beste voor die taak geschikt is.

Ik sta heus wel open voor vernieuwing, maar met mijn jarenlange ervaring heb ik snel genoeg in de gaten of een nieuw systeem voor mij een noemenswaardige bijdrage levert of niet. Daar hoef ik geen uren voor te investeren. Ik snap niet dat ik dit standpunt constant moet verdedigen tegen mensen die beweren dat ik het bij het foute eind heb omdat ik volgens hun niet voldoende moeite heb gedaan. Waar ze de arrogantie vanaf halen vraag ik me dan werkelijk af.

Quote : Of is het eigenlijk zo simpel als dit; Als je altijd meteen roept dat iets van Microsoft kut is of zal worden, dan kan je als er iets een keer minder succesvol is ook altijd roepen dat je dat vantevoren al had gezegd om zo de illusie te wekken dat je er verstand van hebt... En bij al die dingen die wél succesvol zijn geef je gewoon de schuld aan "de kudde"... ;)

Toen ik de eerste beelden van Windows 8 zag had ik al mijn twijfels. In eerste instantie vond ik het er wel geinig uitzien, maar zette zo mijn vraagtekens bij de toegevoegde waarde. Ik heb vorig jaar al vaker op Tweakers geschreven dat mijn verwachting was dat het een matige tot slechte acceptatie zou hebben en dat Windows RT zou floppen.

We zijn nu een jaar later en zie; Windows RT komt amper van de grond. Asus heeft al gezegd geen nieuwe RT apparaten meer te maken en veel andere fabrikanten zien er ook geen toekomst in. Je kunt op je klompen aanvoelen dat ze één voor één zullen aangeven te stoppen met RT hardware.

De enige reden dat Windows 8 nog verkocht wordt is omdat het je in de maag wordt gesplitst als je een nieuwe lap- of desktop koopt. Er zijn steeds minder plekken die Windows 7 verkopen of je de mogelijkheid bieden om een systeem zonder besturingssysteem te leveren, wat voor mij zelfs een nog betere optie is.

Ik gaf eerder in deze reactie al aan dat Acer het verrekt om Windows 7 drivers te leveren voor bepaalde hardware die met Windows 8 verkocht wordt. Dergelijke drastische maatregelen zijn dus blijkbaar nodig om Windows 8 in roulatie te houden. Windows 8 wordt door velen gebruikt omdat de alternatieven worden weggenomen door fabrikanten. En ja, daar heb ik een heel groot probleem mee. Zulke zaken versterken mijn afkeer van Microsoft en Windows 8.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 16:27]

MS heeft nog wat verassingen voor ons volgens mij.
De windows 8 winkel zou zomaar op de xbone kunnen werken.

Die ps vita kan me gestolen willen worden.
Handheld games zijn doa. Vraag maar aan Nintendo.
Nee, tablets, phones, het ecosysteem dat ms hiermee gaat creëren, daar ben ik benieuwd naar. Iedereen heeft er wel een.

Wat sony doet interesseert me geen reet.
Lekker gamers paaien, dat moeten ze zelf weten.
Helemaal geen vernieuwingen op die ps4, het is een ps3+ meer niet.

Maar goed dat is mijn mening.
Ik wacht het nog even af, zit niet op een abo te wachten en game rustig door op mn pc.
Handheldgames zijn helemaal niet doa. Al gezien hoeveel 3DS handhelds er verkocht zijn en hoeveel games voor de 3DS verkocht worden?
De Vita verkoopt slecht omdat ie te duur is, mede vanwege de achterlijk dure geheugenkaartjes. Daardoor zijn er ook te weinig games en zolang de Vita in die cirkel blijft zitten verandert dat ook niet.
Klop kinderen vinden dat leuk. Maar ik denk dat hij opzichzelf en zijn leeftijd groep doelt. Ik zie geen volwassen of 16 plussers met een gameboy.
Inderdaad, want MS had nog maar net aangekondigd dat je een Gold account nodig had ervoor
De hele grap is....
Ze hoeven er niks voor te doen.
Microsoft komt keer op keer met dit soort nieuws naar buiten, om het vervolgens weer terug te draaien.
Sony hoeft alleen heel sporadisch alleen te reageren dat je bij hun er niet voor hoeft te betalen.
Ik denk dat ze zich rot lachen daar in Japan.
Je zou ook kunnen zeggen dat MS wel naar buiten durft te komen met nieuws en Sony doet dat alleen als reactie op MS. Blijkbaar heeft Sony dus zelf nog nauwelijks een idee wat ze willen, het enige wat ze doen is beleid voeren als reactie op MS.
Ik wordt er nu wel een beetje moe van, kan Sony niet zelf met nieuws komen of moeten ze nu de hele tijd uithalen tegen Microsoft? Het lijkt de Vodafone reclame wel, alleen dan niet grappig.

Lijkt wel alsof Sony iemand in dienst heeft die continu xbox.com refreshed en het laatste nieuws doorspeelt aan het wij-verzinnen-gauw-even-wat-beters-team.

Met welke innoverende dingen komt Sony nu zelf dan?
Met welke innoverende dingen komt Sony nu zelf dan?
Het was de bedoeling dat ze met zo'n standaard meegeleverde camera kwamen zodat het foeilelijke lichtje op de controller nut had (net zoals de Move). Die hebben ze er echter op het laatste moment uit gegooid zodat ze in prijs konden zakken (ook al weer als reactie op X1). Dat stukje innovatie zal dus niet van de grond komen. Vervolgens hebben ze nog een stukje innovatie in combinatie met de PSVita. Maar die is aan de straatstenen niet meer te slijten (zelfs weggewerkt in de jaarcijfers) dus ook dat stukje innovatie kan de consument op zijn buik schrijven want ontwikkelaars gaan daar de moeite niet voor nemen.

Wat blijft er dan over voor de PS4 aan innovatie?
En dat is wat het voor mij moeilijk maakt, ik twijfel echt tussen de PS4 en de X One, terwijl ik na de ps1 alleen nog maar xbox gebruikt heb.

Playstation heeft mij nog niet overtuigd door met iets nieuws te komen, daar waar Xbox continu laat zien hoe het kan.
PS komt met een cam die onderdoet dan de kinect 1 van een paar jaar terug. Dus volgens mij is de enige verbetering de graphics, oftewel een ps3 turbo power-.-
Sommige (niet)betweters zeggen dat de Xbox een media console word en niet gericht op gaming. Dan lijkt mij dat het hele media gedoe van de Xbox gewoon een EXTRA is en niet ten kosten gaat van het gaming platform.

Tweakers zou eens een vergelijking artikel moeten schrijven voor ons. En dan zeeeer objectief, gebaseerd op feiten, en niet 1 console voortrekken zoals we meestal bij smartphones en tablets hier zien.
Want ik raak een beetje verdwaalt tussen alle media stunts de laatste paar maanden, eerst iets over xbox one, paar dagen later weer iets van PS4 gerelateerd aan het vorige xbox one artikel.
Hier heb ik allemaal niks aan natuurlijk, ik wil tabellen zien, vergelijkingen in 1 artikel.
En niet iets als:
minpunt van xbox one: media extra's
en bij de ps4: pluspunt: geen media extra's.
Zo gaat het de hele tijd al. Microsoft kondigt wat aan, Sony geeft aan dat ze het beter geregeld hebben en Microsoft past zich vervolgens aan het beleid van Sony aan en beweren dat ze naar de klant hebben geluisterd.

Dit spelletje zal zo doorgaan tot de consoles op de markt zijn, en dan krijgen we nog een keer zo'n gedoe omtrent de inhoud van PS+ tegenover XBox Live.

Dat ze elkaar maar de (spreekwoordelijke) koppen inslaan. Zolang wij er maar beter van worden vind ik het prima.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 16:27]

Dit ziet er meer uit als afwachten wat Microsoft zegt en dán zegt Sony pas iets over hun console... niemand kan checken of Sony hun dienst achteraf gewijzigd heeft.
Hoezo marketing? Als je de bron had gelezen was het gewoon een vraag die netjes wordt beantwoord. "NO". En het is toch te gek voor woorden dat je hiervoor moet betalen.

@marketing, ben ik de enige die denkt dat MS raar bezig is? Het is toch juist de beste marketing die je kan wensen als spelers online beelden laten zien en delen met vrienden?
De meeste mensen gaan toch direct PS+ aanschaffen voor online gaming
Inderdaad, dus de aankondiging van Microsoft dat alleen abonnees gameplay mogen opnemen is zo raar nog niet :) Wel lijkt door deze slimme aankondiging van Sony dat Microsoft weer de slechterik is, dat hebben ze goed begrepen op de Marketing afdeling bij Sony!
Anoniem: 145867 @dere128 augustus 2013 19:02
Moet ik ook toegeven. Sony heeft wel goede marketing gedaan. Altans wel stukken beter als Microsoft.

Majha als je dan kijkt naar die Microsoft reclames.... :P Is natuurlijk ook een lachertje! Die MS reclames zijn al sowieso slecht. Nooit to the point etc.
Het gaat straks staan of vallen met of Sony alle beloften nakomt.
We zullen het eens hebben over de backwards compatibility bijvoorbeeld, waarbij sony microsoft belachelijk maakte voor het beperkt ondersteunen van de Xbox titels terwijl de PS3 wel complete backwards compatibiliteit had. Tegen de tijd dat de console in europa uitkwam was het al gereduceerd tot software emulatie, en kort daarna was het helemaal weg en werd de emulatiesoftware voor de klanten die een PS3 met BC hadden gekocht ook niet meer bijgewerkt waardoor een heel groot deel van de AAA titels het gewoon niet doet..

Ook zou het mogelijk zijn om een ander OS te gebruiken op je PS3 zodat je hem ook kon gebruiken als soort van PC. (oke, het was toch te traag om nuttig te zijn, maar het werd wel heel erg tegen microsoft gebruikt in de periode voor de console uitkwam. ) We weten intussen hoe dat afgelopen is...

En dan de video mogelijkheden... De console zou de beste video speler ter wereld worden met grote hoeveelheid ondersteunde videoformaten etc zodat je alle andere videospelers de deur uit kon doen.. Maar ondertussen speelt de PS3 de meest populaire containerformaten niet af, ondersteunt geen externe drives met bestandsystemen die bestanden groter dan 4 GB aan kunnen enzovoorts..

Vrijwel al die praatjes waarmee ze microsoft een "hak" hebben gezet, hebben ze uiteindelijk zelf ook niet waargemaakt.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 24 juli 2024 16:27]

Sony was inderdaad erg "cocky" last gen,
en deze generatie is microsoft dat.

het resultaat is meestal dat de ander wint.
zo was het ook met 360 en ps3 (al heeft Microsoft de laatste jaren te weinig first party titels gereleased, en daarom is de PS3 nu uiteindelijk toch meer verkocht)

Microsoft moet gewoon eens leren zichzelf niet in de voeten te schieten.

waarom mag ik geen video opnemen zonder xbox live gold.
slaat nergends op hier kan haast niet lang over nagedacht zijn. waarom zou je dat als een requirement stellen, je weet dat Sony er dan op ingaat en dit gaat doen, dus die requirement stellen dat is gewoon onverstandig en dat kon je vanaf kilometers zien aankomen...
Tsja, nou, als ik moet kiezen tussen een bedrijf dat mijn geld uitgeeft aan marketing/reclame en een bedrijf dat het gebruikt voor research en development, dan is dat geen moeilijke keuze, vooral niet als die R&D een beter product op heeft geleverd. Don't believe the hype!!!
Ik denk dat het te voorbarig is om te beweren dat iedereen toch sowieso PS+ haalt voor online gaming.

Bij Xbox 360 heeft ongeveer 50% van het aantal Xbox Live accounts een Gold abonnement, dus dan heb je nog steeds een grote groep mensen die niet online gaat enz. Bij Nintendo statistieken zie je ook altijd dat er bij die Nintendo apparaten geen hoog percentage gebruikers is dat zijn apparaat met het internet heeft verbonden...

Buiten dat PS+ sowieso al zijn geld waard is met de maandelijkse games die je krijgt, denk ik dat het toch mooi is dat mensen die zich niet genoodzaakt voelen online te gamen, nog altijd gebruik kunnen maken van deze PS4 features.
Inderdaad, kop boven dit bericht zou eigenlijk moeten zijn "Sony bewijst wederom een beter marketing apparaat dan Microsoft te hebben"
Anoniem: 181786 @LDVC8 augustus 2013 18:14
Dat en ze toon met haar continue reactie op Xbox nieuws geen marktleiders mentaliteit te hebben maar dat ze een volger is. Veel zal het niet uitmaken in mijn omgeving. Veruit de meeste mensen in mijn omgeving die in de markt zijn voor een console hebben enige tijd geleden al gezworen nooit meer een Sony product te kopen. En ik kan ze geen ongelijk geven.
De aggressieve toon is juist wat hen punten oplevert, zeker nu dat MS afgeschilderd werd als anti-consument met hun DRM, regio lock etc. Microsoft zag aan de hand van de pre-order cijfers dat consumenten idd voor de PS4 kozen en hebben een 180 gedaan.
hmm. het lijkt wel of sony wacht op een press release van MS en dan pas een optie die "beter" is presenteerd.

als MS dezelfde opstelling zou hebben zouden we moeten wacht tot de release for echte info.

ik zie het als openheid van MS om alsog van de meeste onderwerpen als eerste een press release te geven i.p.v. wachten op sony en dan hacken als jouw houdige plan beter is en zoniet een dan kun je dat onder de tafel houden of wijzigen voor zover mogelijk.
Dat weet ik dus zo net nog niet... Bovendien kan je zo ook single player content vastleggen aangezien je er dus geen betaald abo voor nodig hebt op +.
De meeste mensen? Daarom dat vandaag amper de helft van de xbox live accounts een gold status heeft. En dan hebben we het nog niet over de xdozen die nog nooit aan het netwerk hebben gehangen.
jep voor een deel maar hier hebben wij 3 xbox acoounts op 1 xbox maar 1 account heeft gold dus de gratis ofline games kan iedereen spelen met eigen account en voor online de andere
Ik had het ook niet over Xbox Gold, ik had het over PS+
hoe kom je aan die info, gebasseert op je duim waar je het uitgezogen hebt ?
Zeker niet, ik ben bijvoorbeeld niet echt een online gamer en met dit soort afdwingen van betalen voor iets waar Sony en/of MS helemaal niets hoeven te doen ga ik zeker niet betalen.

Ik betaal voor mijn internetverbinding, ik betaal voor de game, waarom zou ik de leverancier van mijn computer ook nog eens gaan betalen om dan ook daadwerkelijk iets te kunnen op internet met de game die ik al betaald heb en de internetverbinding die ik ook reeds betaal.

Als ik online wil gamen, gebruik ik dan mijn PC wel.
Waarom? genoeg mensen die helemaal niet online gamen, en vergeet ook niet dat er ook genoeg free-to-play online games komen waarbij je dus GEEN PSN+ nodig hebt. Mocht ik de PS4 aanschaffen dan zal ik pas PSN+ aanschaffen zodra ik het nodig heb, en niet eerder..
Wat heb je aan een opname van 5 ofwel 15 minuten?
We nemen Unreal Tournament --> we zijn goed bezig en hebben een monsterkill -> je klikt record en de laatste 15min staan opgeslagen. Achteraf wordt er cheater geroepen of je vrienden willen het terug zien. Dan heb ik het niet eens over driedubbelachterwaartse salto kills of racemomenten waardoor je net onder een vrachtauto de finish achterwaarts haalt terwijl er een aliën toekijkt...
Er staat nergens op dat je achteraf even op record kan klikken om de laatste 15 min op te nemen.
Sony maakt enkel bekend dat je gratis 15 min gameplay kan opnemen. Niet hoe, niet wanneer, niet...

Micrsoft heeft bekend gemaakt dat indien je Live! hebt, je continu en automatisch de laatste 5 min worden opgenomen.

De pers en fanboys reageren weeral snel om iets af te breken. Lijkt me tegenwoordig wel een trend.
Waarom wachten we niet met roepen en vergelijken tot beide consoles er effectief zijn? Nu hebben we enkel losstaande feiten, geen volledig plaatje.
Sony heeft vorige maand reeds bekend gemaakt dat de PS4 continue gameplay opneemt:

http://www.computerandvid...-gameplay-sony-clarifies/
ik zie nog steeds geen enkele reden
games speel ik voor de fun, niet om daarna te gaan leuren met mijn "monsterkill"
en dat iemand uit Azië mij uitmaakt voor cheater zal mij een zorg zijn
De redactie heeft het hier verkeerd:

''De optie om gameplaybeelden op te nemen en online te plaatsen is nieuw. Bij de huidige generatie, de Xbox 360 en PlayStation 3, kan dat niet. Sony's PlayStation 4, die tegen het einde van dit jaar op de markt komt, kan 15 minuten gameplay vastleggen; concurrent Xbox One, die in november op de markt komt, kan maximaal 5 minuten gameplay opnemen.''

Bij xbox one word AUTOMATISCH de laatste 5 minuten van singleplayer opgenomen. Dit heeft niks met de opname duur als je zelf iets wilt opnemen te maken....
Bij de PS4 wordt ook AUTOMATISCH gameplay opgenomen, maar dan de laatste 15 minuten. Zie link uit mijn bovenstaande post voor de bron.
Anoniem: 230001 @NSG8 augustus 2013 17:53
Weinig, het is leuk voor een enkele keer maar verder niet iets waar de gemiddelde gamer op zit te wachten.
Anoniem: 145867 @NSG8 augustus 2013 19:05
Kijk eens hoeveel opgenomen game stukjes op Youtube verschijnen? Is dat niet het levende bewijs?
Wat is de zin van gratis kunnen opnemen als je het niet online kunt delen? Als je zonder online te gaan met je PS4 je opgenomen filmpje niet kunt delen, zal wel een formaat zijn namelijk dat alleen via een PS4 afgespeeld kan worden, schiet je er nog niet veel mee op.
Ik ga er van uit dat het opnemen alleen maar leuk is als je het aan de wereld kunt laten zien......
sony is in deze generatie serieus bezig met de interactie tussen verschillende apparaten. het lijkt me onwaarschijnlijk dat het de kant opgaat die jij suggereert.
Het enige wat ik suggereer is dat wat ik zeg net zo goed mogelijk kan zijn als datgene wat jij ervaart/suggereert. Ik vind Sony nog steeds niet zo goed bezig met interactie tussen verschillende apparaten, tenminste, als er geen Sony opstaat.... Vendor Lock-in? :)
inderdaad, ze blijven wel binnen eigen markt. op zich geen probleem voor mij, mij hoor je niet klagen over sony producten :)
Dan is Microsoft beter bezig met interactie.
Heb je winRT, win8, androd of iPad device... Dan kun je die allemaal gebruiken voor xbox smartglass.

Bij Sony kun je alleen een Sony android device gebruiken of een vita.
Wat dat betreft is Sony net Apple, lekker open met zijn interactie
Niet waar was Sony heeft aangekondigd dat de Ps4 app ook werkt op IOS/Android ;)
http://www.ign.com/articl...o-iphone-ipad-and-android
Je neemt nu van alles aan. Het kan misschien best afgespeeld worden op een ander apparaat. En als je het bij Sony online wilt zetten zul je vast een abonnement moeten hebben. Maar misschien bewaren ze het beste nog en kun je het straks gewoon op Facebook/YouTube zetten.
Dus wacht nog maar even af voor je oordeelt
Anoniem: 5907 @gjmi8 augustus 2013 20:03
Ik neem niets aan. Ik geef alleen aan wat ook zou kunnen, en Sony kennende........ En ja, dat was ook mijn strekking.... Het opnemen kan vast gratis, maar om het te plaatsen heb je misschien ook wel een abonnement nodig. Ik weet net zo veel als al die anderen hier die aangeven dat Sony het met dit weer beter doet dan MS. Dat weten we dus pas als beide consoles verkrijgbaar zijn!
Gratis online games zoals Warframe, PlanetSide 2, Blacklight en services als Netflix zijn gratis voor iedereen. Ik neem dan aan dat een service als het sharen van de gameplay die je hebt opgenomen ook gratis zal zijn.
Anoniem: 403590 8 augustus 2013 17:46
Sony pakt het dit keer echt slim aan. Wachten totdat Microsoft met iets nieuws naar buiten om vervolgens direct zelf met een beter aanbod te komen. Hebben ze goed begrepen daar ;)
Ik vraag me af of Microsoft nu ook weer terug gaat komen op hun besluit nu sony heeft aangegeven dat deze feature bij hen gratis zal zijn. Net als bij vorige berichten over always-online en de verkoop van 2e hands games waar Microsoft later, na kritiek, op terugkwam.
Waarom? Die opslag moet betaald worden. En als het gratis PSN gedeelte net zo snel is bij de ps4 als nu bij de ps3, moet je console de hele nacht aan staan voor de upload.
Dan betaal ik liever een euro of 4 per maand om hem binnen een paar minuten online te hebben
Onzin, dit is al lange tijd bekend bij Sony, maar pas na het nieuws van Microsoft begonnen deze vraag te stellen aan Shuhei Yoshida via Twitter, omdat hij wel vaker antwoord geeft op dat soort dingen. Dit is dus niet "direct met een beter aanbod komen" of "slim aanpakken".
Sony gaat zich geen 2 keer laten nemen :P
Nu is het sony die telkens op microsoft wacht ipv andersom.
Nouja, slim... Aan de ene kant natuurlijk wel want als je hetzelfde als je concurrent kan doen voor minder geld dan pak je daarmee veel klanten. Maar aan de andere kant moet je uitkijken met dit soort praktijken dat je niet een soort goedkoop namaak versie van het product van je concurrenten wordt.

Als je je alleen berust op het goedkoper zijn dan je concurrent dan hoeft een Microsoft dan maar 1 keer een exclusive ontwikkelen die Sony niet na kan bootsen (of niet voor hetzelfde geld) en dan is Sony alles kwijt.

Het moet een balans zijn tussen vooruitstrevende producten ontwikkelen waar je je klanten een plezier mee doet (of denkt te doen) en de beste features van je concurrenten niet aan je voorbij laten gaan (en waar mogelijk goedkoper leveren).
Nah, dan moet dat ene exclusieve item wel zoveel malen beter zijn dan alle dingen die Sony beter heeft gemaakt dan Microsoft, dus dat zal wel niet gebeuren ;)
Haha sorry dit gaat iets te ver. Laat Microsoft dan eerst eens moeite doen een degelijke studio overeind te houden, laat staan game te ontwikkelen.

Daarbij was het allang bekend en was er zelfs nooit sprake dat je hiervoor moest betalen.
LIjkt er steeds meer op. Een surrogaat doe alleen 'volgt' ipv 'lijdt' Zo komt het in ieder geval bij mij over.
Hoezo volgen? Het opnemen van gameplay was reeds meegedeeld bij de bekendmaking van de PS4, toen er van de Xbox One nog niks geweten was. Het enige wat Sony van MS heeft nageaapt is (helaas) het betalen voor online gaming. Voor de rest is het de voorbije maanden vooral Microsoft geweest die zowat elke aankondigde feature heeft aangepast of bijgestuurd na bekendmakingen van Sony dat zij het anders doen.
Playstation en XBOX zijn de grootste namaak producten die deze wereld kent. En het is jammer dat iedereen er nog steeds in trapt. Nintendo had in de latere jaren van de SNES een deal met Sony om een CD uitbreiding er voor te maken. Nintendo vond dit uiteindelijk niks en Sony is toen zelf met het idee aan de haal gegaan. Zo is Playstation ontstaan, uit pure namaak.

En tot de dag van vandaag is het nog steeds Nintendo die nieuwe gameplay elementen uitvind (GamePad, motion controls) die maar al te graag door de andere (Sony, MS) nageaapt worden.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 24 juli 2024 16:27]

Ik begin een beetje moe te worden van hoe sony loopt te adverteren met dingen die gewoon normaal zijn. terug naar de orde van de dag?
Mee eens, maar dit toont eens te meer aan dat wat 'gewoon' was vroeger/behoort te wezen, niet langer 'gewoon' is of zal zijn in de toekomst. Het is inderdaad apart om met zulke gewone functies te gaan roeptoeteren: zij niet, wij wel. Het is wel een briljante marketingstrategie maar het doet af aan de zaak waar het naar mijn idee om zou moeten draaien: welke games komen uit exclusief voor ofwel xbox one ofwel PS4? Al dat andere, zoals F2P zonder PSN+ te kunnen spelen en dingen als dit, is voor mij geneuzel in de marge.

Leuk hoor, maar dat zal mij nooit overhalen toch maar voor een PS4 te gaan 'want oeh: ik kan gratis walkthroughs posten' Ja dus? Beetje creatief zijn en je kunt zonder deze functie ook wel een walkthrough in elkaar flansen. Dus wat dat betreft blazen ze dingen die best klein zijn op tot grote proportie terwijl de redenen om of voor XB1 of voor PS4 te kiezen elders liggen: controller x of y ligt jou beter in de handen, exclusieve games op XB1 of PS4 vind je leuker om te spelen enzovoort en zo verder.
Het is wel een briljante marketingstrategie maar het doet af aan de zaak waar het naar mijn idee om zou moeten draaien
Dus het is een marketingstrategie van iemand om op zijn persoonlijke twitter account te antwoorden op een vraag ? Amai, jullie zijn niet veel gewoon.

Shuhei Yoshida is een heel joviaal iemand die altijd heel open communiceert op sociale media, trouwens niet de enige van SCE. Daar kunnen de concurrenten nog iets van leren en dat is trouwens al lang zo.

Dat is gewoon een heel andere attitude als een of ander arrogante majoor (http://www.youtube.com/watch?v=6RtSGFryKwo) die dan een tijd van de aardbol verdwijnt na de 180° bocht om dan weer op te duiken om een headsetje aan te kondigen. Ik heb mij daar aan doodgeërgerd, al hoewel ik snap dat je zo'n treinramp bezwaarlijk marketing kunt noemen en daar dan blind voor kan worden.

Als je wat had opgelet dan had je geweten dat al lang was aangekondigd wat de PS+ features inhield en daar was opnemen gewoon niet bij. EDIT: kijk zodat je het zelf kunt controleren - http://media.insidegamer.nl/dump/1371545404.jpg

Ik snap trouwens niet waarom je daar überhaupt voor zou moeten betalen als 3/4 toch op Youtube vliegt. Bij mijn weten is Google daarin geen vragende partij en is het gewoon een kwestie van in de consument haar zakken te zitten in deze.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 24 juli 2024 16:27]

Yoshida heeft gewoon een vraag beantwoord van iemand op Twitter!

Dat allerlei sites hiervan groot nieuws maken is niet echt adverteren van Sony.


Bovendien dingen die gewoon normaal zijn", het is anders iets dat de concurrenten niet hebben, dus het is niet echt de norm. Bijgevolg is het niet echt normaal, maar exclusief...
Anoniem: 145867 @Epsix8 augustus 2013 19:10
Blijkbaar zijn ze niet normaal meer geworden bij Xbox??
Corporate trolling op zn best!
Dit is puur voor de troll gedaan, dat moet toch duidelijk zijn? Zeker na het "zo leen je games uit bij ons" filmpje van Sony.

Natuurlijk zal er geld moeten worden neergeteld bij beide bedrijven, maar daar gaat dit bericht helemaal niet over. Als het wereldschokkend zou zijn dan acht ik de kans klein in dat dat via Twitter bekend gemaakt zou worden.

Het marketing team van Sony heeft een opening gezien en deze op hilarische wijze ingekopt. Meer is het ook niet.
Shuehei Yoshida antwoordde gewoon vriendelijk op de vraag van een twitteraar meer niet...

Hij is helemaal geen Marketing medewerker o.i.d...
Het klopt dat de marketingdienst van Sony hier weer handig op inspeelt. Maar het is wel een feit dat er een heleboel features nog gewoon gratis zijn op de PS4, terwijl je er op de Xbox One een Gold abo voor nodig hebt.
Juist. Maar vertel ze dat hier maar eens zonder -1 te krijgen. Als het goed is verliezen vandaag weer een heleboel mensen hun modstatus.
en weer verslaat de ps4 zijn rivaal. ik denk dat microsoft deze console war redelijk hard gaat verliezen.
vooral met die verplichte kinect 8)7 (console werkt niet zonder)
Anoniem: 181786 @stewie8 augustus 2013 20:57
Ik begrijp het nadeel, maar het heeft ook zeker voordelen.
Nu zijn ze (en jij als consument) er zeker van dat ontwikkelaars dit ding gaan gebruiken. Bij de PS4 zal de camera net zo'n gigantische fail zijn als de Move. En alleen omdat Sony het niet aandurft om het mee te leveren ivm prijs.
OF ze weten dat het voor veel gamers geen enkele meerwaarde biedt, dus ze laten de optie open voor zij die er wel gebruik van willen maken.
Veel ontwikkelaars en gamers hebben tegen sony gezegd dat er maar weinig soorten games gebruik gaan maken van de camera.

het zal vooral bij Microsoft een grotere flop gaan worden als de Move bij de playstation, want Microsoft propt er een verplicht door je strot.
Gewoon een 75 meter lange verleng kabel tussen je kinect en je XbOne, en je kinect in de schuur zetten. Problem solved.
en als hij stuk is na 1 of 2 jaar? gewoon een nieuwe kopen? :+
en de kinect gebruikt geen USB kabel maar een speciale kinect kabel die maar tot een maximale lengte kan "vanwege voeding"

dus dat is ook nog eens probleem.

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 juli 2024 16:27]

Ieder probleem is op te lossen. Net zoals wifi-extenders, zal er ook wel, als men het belangrijk genoeg vindt kinect-kabel extenders komen.
Ik bedoel maar, men zoekt problemen met de kinect, dan vindt men ook oplossingen voor die problemen.
En na een paar jaar is er toch weer een XbTwo. En binnen 2 jaar stuk.... gevalletje garantie toch.....
de xbox one zal echt niet over 3 jaar vervangen gaan worden door een xbox two... "ga er maar vanuit ook vanwegen 8GB werkheugen dat deze generatie langer mee zal gaan dan de PS3/Xbox360"

en een extended kabel is niet zo eenvoudig als het klinkt aangezien de voeding die door de kabel loopt, hooguit maximaal 1 tot 1.5 meter extra.

het feit de je de kinect MOET gebruiken om een console aan te zetten is gewoon schandalig...

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 juli 2024 16:27]

Dat de console niet werkt zonder Kinect aangesloten, heb ik nog nergens zwart op wit gezien van MS
De managing director van Microsoft UK, het staat overal op internet... :z
Anoniem: 454358 8 augustus 2013 18:32
nou gameplay opnemen en publiceren is voor mij nou niet echt een punt om ook maar een seconde aan te denken bij aanschaf. Leuk voor mensen die een walktrough willen maken, maar wie kijkt verder nou naar iemand zijn game prestaties?
maar wie kijkt verder nou naar iemand zijn game prestaties?
Als ik de populariteit bekijk van die game streaming diensten (en dan heb ik het niet over onlive) of de verkoop van dedicated hardware om gameplay op te nemen, durf ik te zeggen veel.
ik ben een pc gamer en ik kijk soms walktroughs op youtube voor spellen die alleen maar op consoles zijn uitgekomen

als voorbeeld metal gear solid dat is echt leuk om te kijken omdat er ook veel cutscenes inzitten.
lijkt het net alsof je een hele lange film kijkt als je een walktrough pakt zonder commentaar.

hetzelfde doe ik ook voor spellen die ik eigenlijk nooit ga spelen maar toch benieuwd ben hoe het eindigt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.