Iiyama introduceert snelle 27"-gamingmonitor - update

Iiyama heeft zijn nieuwste monitor in de ProLite-serie uitgebracht. Het op gamers gerichte 27"-beeldscherm krijgt een vrij bescheiden resolutie, maar is in staat 3d-beelden met hoge verversingssnelheid weer te geven.

De ProLite G2773HS-2, zoals Iiyama's nieuwste monitor heet, krijgt een resolutie van 1920x1080 pixels. Die voor een 27"-paneel vrij lage resolutie wordt gecombineerd met een hoge verversingssnelheid van de beelden: de refresh rate van het scherm bedraagt 144Hz. Gezien de 3d-weergavemogelijkheden moet dat in 3d-modus door twee gedeeld worden: elk oog krijgt dan een stabiel beeld met een verversingsfrequentie van 72Hz te zien. Bovendien heeft het scherm een zeer lage responstijd van zijn pixels: die bedraagt slechts 1ms.

De Japanse displayfabrikant heeft zijn gaming-monitor uitgerust met een tn-paneel, dat voor bescheiden kijkhoeken zorgt: horizontaal bedragen die 85 graden; verticaal 80 graden. De led-verlichting van het paneel levert een maximale helderheid van 300cd/m². Een hdmi-, dvi- en D-sub-aansluiting zijn, net als twee 2,5W-speakers, aanwezig. Het opgenomen vermogen bedraagt 35W. De G2773HS-2 is vanaf 16 juli voor een nog onbekende prijs verkrijgbaar.

Update, woensdag, 15.20: Iiyama laat aan Tweakers weten dat het voorlopig om een exclusieve Japanse release gaat en het model niet naar Nederland komt.

Iiyama ProLite G2773HS-2

Door Willem de Moor

Redacteur

13-07-2013 • 10:28

76

Reacties (76)

76
72
36
0
0
12
Wijzig sortering
Hier wordt je niet vrolijk van mijn inziens, ik vond 24" al veel met een TN paneel kwa kijkhoeken maar dat is met deze helemaal drama, maakt niet uit waar je voor het scherm zit; je ziet altijd ergens verkleuring ontstaan. Leuke response time en aardige verversingsrate maar dat weegt (althans voor mij) niet tegen de nadelen op van zo'n korte kijkhoek en de lage resolutie op zo'n beeldvlak
Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoever je van je monitor af zit. Al heb je een 15 inch tn paneel en je gaat er 5 cm voor hangen zie je ook een verschuiving in de kleuren.

Verder blijf ik het jammer vinden dat vrijwel alle monitoren tegenwoordig in de 16:9 verhouding zijn. Alsof iedereen alleen maar films aan het kijken is op hun monitor (bovendien heb je dan nog steeds zwarte balken). 16:10 geeft juist lekker veel hoogte om overzicht op sites te hebben.
Dat idee had ik dus ook. Je ziet bijna niet meer dat "vierkantere" model.
Die wil ik dus ook. Ik heb hier een 19" staan nog, met gelukkig die oude verhouding.
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een 27" met de ouderwetse verhouding.
27" met 5:4 verhouding ga je niet vinden. Misschien is zoiets wel beschikbaar in de medische sector, maar dan betaal je veel extra denk ik. Zelfs schermen voor grafici zijn meestal 16:10 tegenwoordig, vziw.
Ja daar was ik al bang voor. Ik begrijp het aan 1 kant, maar ik vind het wel een slechte ontwikkeling.
Er zouden toch een paar modellen op de markt moeten komen met een andere verhouding vind ik.
Lastig tillen wellicht die doos, als je m mee naar huis neemt :-)
Zeg dat wel! Ik ben zelf in de markt voor een nieuw scherm omdat mijn huidige Iiyama (een 26 inch ProLite E2607WS) niet goed meer reageert op de bedieningsknoppen. Omdat ik regelmatig naar een andere input schakel en ook vaak de gaming kleurinstellingen gebruik heb ik dus wel werkende knoppen nodig.

Ik heb dus nu een 26 inch 1920x1200 scherm en zou graag op 1920x1200 willen blijven, maar in de huidige markt is dat eigenlijk zo goed als onmogelijk. Allemaal 1920x1080 waardoor ik er dus op achteruit zou gaan en dat wil ik niet...
Ik heb sinds kort een Dell 21:9 29" monitor, 2560x1080 en dat is gewoon echt een verademing

http://tweakers.net/price...asharp-u2913wm-zwart.html

[Reactie gewijzigd door nl-chrs op 23 juli 2024 21:31]

Wat is dat nu weer voor waardeloze verhouding? 21:9? dat is leuk om echt films op te kijken maar voor fatsoenlijk werk totaal ongeschikt.
Hangt er vanaf, wanneer je veel aan het multitasken bent, kan dit heel goed werken. Daarnaast werkt het ook ideaal voor mensen die met meerdere beeldschermen werken. Zoals grafisch designers, softwareontwikkelaars, GISsers, boekhouders en noem maar op. Alleen het nadeel bij zo'n 21:9 scherm i.t.t. 2 schermen is dattie niet gekromd is.
Ja het is echt belachelijk dat dit de standaard word. De enige reden is zodat de film industrie geld kan besparen, zodat ze de films niet meer hoeven te knippen vanuit de bioscoop. Ik wil gvd geen bioscoop scherm thuis! :(
Doe mij dan maar liever 2 24'' 1920x1200 (wat ik nu heb) :) die extra pixels in de hoogte zijn heerlijk
Anoniem: 459326 @[Remmes]15 juli 2013 16:49
Dat wordt in de toekomst gewoon niet meer gemaakt. Of heel erg duur. 21:9 wordt de standaard vanwege de film industrie.
Mwah... in de pricewatch staan anders nog genoeg 24 inch 1920x1200 schermen voor een schappelijke prijs, en als je een stapje groter wilt dan kan je voor een 27 inch 2560x1440 (Ok... wel 16:9, maar hogere verticale resolutie) gaan.
Voor 3D gaming is recht op het scherm zitten toch wel aan te raden, en hoe vaak kijk jij onder een hoek naar je pc scherm?
Bokkow doelde op het feit dat je alleen op het middelpunt van je scherm loodrecht kijkt als je er exact recht voor zit. Alles daaromheen bekijk je altijd onder een hoek, omdat het om een plat vlak gaat.
Mijn kijk afstand is 1 meter dat verkleind de hoek ook. En dan voldoet TN ook wel.
Wil je op andervlakken ook beter tja dan moet je compromi sluiten.
Of gamen of top beeld qualiteit. Het gaat helaas nog niet samen.

Ik heb een TN 26" 3D sherm en 26" tv hybride.
Nou kijkhoek is niet zoon probleem.
ik heb een 27" samsung scherm van een jaar of 5 oud. De kleuren en inkijkhoekken zijn niet zo goed als ips, maar als je er recht voor zit en aan het gamen bent merk je er weinig van. Naar mijn mening heeft de 144hz een groter voordeel dan ips voor een gaming monitor. Als je een goede allrounder wilt omdat je ook met bijvoorbeeld photoshop aan de slag wilt dan is dit geen scherm voor jou.
Anoniem: 62011 @bokkow13 juli 2013 11:48
Ligt eraan wat je er mee doet. In een spel zie ik geen verschil, foto's kritisch bewerken is een drama.
Aan de andere kant kijk ik vaak onder een kleine hoek langs het tn paneel om te zien of de schaduwen en highlights clippen. :D
Jammer van de resolutie ook, ik had tenminste 2560x1440 verwacht.
Ik raad iedereen aan die graag op een groot 120 Hz 1440p scherm wil werken, maar wel de voordelen van IPS wil hebben een Koreaans PLS scherm te halen :)

http://www.overclock.net/...monitor-club-qnix-x-star/

Voor rond de 300 euro heb je er een in huis, die schermen blijven natuurlijk een gokje maar ik heb geen dooie pixels en draait op 120 Hz :)
1080p op 27" is echt geen porum.
Waarom zou je een IPS/PLS scherm willen hebben om te gamen?

De latency van TN panelen is vele malen lager en is goedkoper, en enkel ten koste van de kijkhoek tegenover IPS panelen.
Vooral in fast-paced shooters (die helaas aan het uitsterven zijn) is het belangerijk dat je alles op tijd ziet en snel kunt reageren, en je zit toch altijd recht voor je scherm dus doet de kijkhoek er niet toe.

Wel is het heerlijk om op 2560x1440 schermen te werken, zeker op 27" maar helaas is het niks om op te gamen..
Waarom zou je een IPS/PLS scherm willen hebben om te gamen?
Omdat je met die koreaanse schermen "best of both worlds" kunt hebben.
1440p en 120Hz, die 8ms vs 1ms is echt niet zo spannend als je denkt, mijn eerste tft had 40ms, dat merkte je inderdaad wel degelijk.
Ik heb een 1ms 120Hz samsung scherm naast mijn 8ms scherm staan, er zit geen merkbaar verschil in.


En net zoals ik vind dat 1080p op 27" geen porum is, is het ook maar jouw mening dat 1440p niks zou zijn om op te gamen.
Voordeel is weer dat je AA uit kunt laten als je wat extra performance nodig hebt, dat wil je niet uit laten op 1080p.

[Reactie gewijzigd door unfor op 23 juli 2024 21:31]

Ik bedoelde door te zeggen dat de 2560x1440 schermen niet lekker gamen dat het allemaal IPS(etc) schermen zijn.

Daarnaast kan ik geen concrete voorbeelden vinden dat PLS schermen nou een veel lagere latency hebben dan IPS.
Dus dan blijft de latency (gray to gray) 5-8ms en normaal waarschijnlijk veel hoger (ze vermelden dit nergens)

De resolutie lijkt me wel degelijk heerlijk om op te gamen, al zullen de prestaties iets minder zijn omdat je videokaart meer pixels moet renderen, maar dat kun je idd compenseren door AA uit te laten.
Anoniem: 109989 @unfor13 juli 2013 11:44
Na ik heb de G2773HS en ik ben er helemaal tevreden mee, Alleen de kijkhoek van deze is wat minder. Maar geen porum is wel een beetje overdreven, Het hangt er echt vanaf wat je er mee wil doen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 109989 op 23 juli 2024 21:31]

100% mee eens. Ik heb ook de gok gewaagd en een Qnix QX2710 LED besteld. 27-inch 2560x1440, 120hz pls paneel, aangekomen vanuit korea in tip-top staat zonder dode pixels.

Het blijft me wel verbazen dat tablets en 13" laptopjes tegenwoordig met de meest belachelijke resoluties uitkomen, maar dat we voor een echt goede computermonitor via ebay een onbekend merk monitor uit korea moeten laten overvliegen.
Hopelijk komt hier snel verandering in!
De op gamers gerichte 27"-display krijgt een vrij bescheiden resolutie, maar is in staat 3d-beelden met hoge verversingssnelheid weer te geven.
Ik denk dat een hogere resolutie voor de meeste gamers ook helemaal niet zo noodzakelijk is. Alles draait om een snelle response time. 3D zie ik meer als gimmick, zo'n succes is die techniek tot op heden niet.
Mee eens, voor 1600p (en 3D) zou je een beest van een videokaart (of meerdere) nodig hebben. Dit is met een mainstream kaartje wel aan te sturen.
Als je het over mainstream kaarten hebt en FullHD gaming, dan blijven veel GPU's toch steken tussen de 27 en 70 fps, al je benchmarks mag geloven.

Zie bijvoorbeeld de benchmarks uit een recente review van T.net over de Nvidia 7-serie: reviews: Tweemaal GTX 770: gelopen race en reviews: Tweemaal GTX 770: gelopen race
Anoniem: 145867 @tweaker201013 juli 2013 10:41
Ik merk zelf niet zoveel van respons time. Maar een 120Hz scherm merk ik wel degelijk verschil tegen een 60Hz scherm qua gaming. Response tijden zijn al tijden aanvaardbaar.

En aan 120Hz werkt je OS ook veel soepeler.
En aan 120Hz werkt je OS ook veel soepeler.
Leuk bedacht maar natuurlijk ver van de waarheid. Sterker nog, als de 120Hz native geleverd moet gaan worden door de GPU (en niet door interpolatie of andere technieken in de monitor), is de PC dus eigenlijk constant zwaarder belast en blijven er minder resources over voor het OS.

En ik ben ook niet onder de indruk dat welke factor dan ook van het OS mooier loopt; is door het aansluiten van een 120Hz monitor ineens de aanspraak naar mijn RAM verbetert? Draait mijn HDD beter om snel files te kunnen scannen? Kan ik sneller DVD's branden?
Perception is reality.

Die GPU is anders bezig met het berekenen van frames die het beeldscherm nooit bereiken, dus daarvoor hoef je niets te besparen. Wanneer je vsync aan hebt staan is de vraag of je het verschil gaat merken tussen 60 en 120 fps. Ik heb zelf niet de mogelijkheid gehad zo'n setup naast elkaar te zetten en te vergelijken dus ik kan daar weinig over zeggen.

Persoonlijk hekel ik de 'full hd' resolutie meer dan de framerate en blijf liever bij mijn dual QWXGA schermen. maak me maar wakker als er een 27 inch scherm komt met betere ppc.
Verschil merk je redelijk goed.
Hier hadden ze laatst een test gedaan
http://www.youtube.com/wa...=UUqsNfEAZ2UiubN60BSO3uIg
Je begrijpt vast wel wat hij bedoelde.
We Are Borg Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat @Anoniem: 14586713 juli 2013 11:02
Met 120Hz werkt je OS soepeler :D Leg uit!
Het slepen van vensters/muis gaat veel smoother.
Anoniem: 384777 @Zayl13 juli 2013 11:14
praktisch elke beweging gaat smoother, gewoon een prettiger beeld om naar te kijken maar noodzakelijk is het niet.
Oogt soepeler was misschien een betere woordkeuze geweest.
Het is dus eigenlijk gewoon een iets opgevoerde G2773HS-1?

[Reactie gewijzigd door Nielson op 23 juli 2024 21:31]

Mijn gedachte precies. Grootste verschil is de 144Hz t.o.v. de 120Hz van de G2773HS, plus de out-of-the-box mogelijkheid om 3d weer te geven. Ik heb zelf de G2773HS en had moeite om de kwaliteit van dit scherm in te schatten voordat ik deze aanschafte; hopelijk geeft de vergrote aandacht voor dit nieuwe model wat meer reviews.
Zie net dat hierboven het antwoord al staat. Geen 3D support voor de G2773HS-1

[Reactie gewijzigd door eddieveenstra op 23 juli 2024 21:31]

Anoniem: 84969 13 juli 2013 13:00
Wat zitten mensen (en het artikel trouwens ook) nou te zeuren over de resolutie? Even in de Pricewatch kijken, en je komt erachter dat van alle 27" schermen er maar 27 2560x1440 heeft, en er 107 gewoon 1920x1080. Geen enkle heeft er trouwens 2560x1600.

Dus wat nou verouderd of afwijkend? Is niet innoverend, maar is gewoon hetzelfde als de meeste andere schermen. Ik zie het probleem niet..


@computerjunky: dat zeg ik toch? Ze innoveren niet, maar om nou te zeggen dat het een rare, ongebruikelijke of slechte resolutie is voor een 27" scherm, vind ik raar.
Overigens hoeft niet elk product te innoveren en vernieuwend te zijn. Natuurlijk moet er zo af toe een verbeterslag komen, maar zou niet weten waarom dat per sé met dit scherm zou moeten komen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 84969 op 23 juli 2024 21:31]

We zitten al jaren vast op dezelfde lage resoluties, dat is het probleem.
Hoewel daar nu wel verandering in lijkt te komen heeft het veel te lang geduurd.
Dat wil niet zeggen dat dit scherm waardeloos is, maar voor gamers juist prima, hoewel een kleiner scherm ook goed was geweest.
Gamers willen geen uhd-scherm ivm prestaties, de rest wil dat weer wel.
als we alles hetzelfde doen als de rest reden we nu allemaal in een volkswage kever uit 1945 en aten we allemaal droog brood omdat broodverbeteraars nooit uitgevonden waren.

zonder dat bedrijven de stap nemen te veranderen in positieve zin blijven we hangen op het oude.

mensen zeuren wel dat een 10 inch tablet met 1280x800 niet meer kan maar een bijna 3x zo groot scherm met een resolutie die maar 2x zo hoog is is geen probleem terwijl dat toch echt bijna 30% slechter is dan 1280x800 op een 10 inch tablet als je naar pixelgroote kijkt.
Appels en peren. Een gamer zit niet zo dicht op zijn 27' als als iemand die zit te typen op een tablet. Bovendien gaat dit om een heel specifieke niche: Schermen met een zo kort mogelijke reactietijd.
maar is in staat 3d-beelden met hoge verversingssnelheid weer te geven.
Zit ik persoonlijk niet op te wachten. 3D wordt leuk als ik geen monitor meer nodig heb.
Er zijn veel betere monitoren op de markt aanwezig met meer bang for the buck.
Kleine misser hier imo van Iiyama :)
Hebben ze hier ook een 24inch variant van? Ik zoek nog steeds een vervanger voor mijn 1080p 24inch, maar of ze gaan masaal naar 1200p of zelfs 1440, of het is weer zo'n high glossy scherm waar je alles achter je kan zien.
Misschien wel leuk voor gamers maar ik vrees dat het een monitor is die enkel en aleen daarvoor geschikt is. alleen al die resolutie op 27" die pixels worden veel te groot voor iets anders.
1080P geen IPS en een design uit 2008.

Gemiste kans als je het mij vraagt, tenzij de prijs rond de 200euro zit.
Zoals hierboven word aangegeven is bij 'pro'gamen resolutie niet zo belangrijk. 1600p naar 120hz of in dit geval 144fps tillen is voor een highend kaart moeilijk. In bf3 moet ik zelfs dingen uit gaan zetten om uberhaupt voorbij de 100 te komen en dat is met een 7950 die toen bf3 uit kwam een vrij goede kaart was, dat is in 1080p ook.

Tevens zijn pixels op een 27" dan lekker groot. Ik merkte zelf een behoorlijke vooruitgang in accuraatheid toen ik van 21" 1152pixels hoog naar 27" 1080p ging.

IPS is ook niet echt fijn omdat die langzamer switcht dan TN, en er zijn ook geen 120hz ips panelen te verkrijgen.
bij pro gamen is resolutie wel degelijk belangerijk.

soms zit ik te snipen en moet ik me afvragen fo dat puntje in de verte nou een pixel is die knipperd of dat het een speler is.
met hoge reso word dit duidelijker en dus kan je beter inschatten.

dat niet iedereen zeer scherpe ogen heefd is een ander verhaal maar ik erger me vaak genoeg aan de onscherpe randen en te grote pixels en ik heb een 24 inch met 1920x1080 en niet eens een 27 inch.
bij pro gamen is resolutie wel degelijk belangerijk.
Hangt er vanaf wat om welke game het gaat natuurlijk. Er zijn fps games die zo snel zijn dat de resolutie vrijwel niets uitmaakt en waarbij mensen zelfs bewust op lagere resoluties spelen.
IPS is ook niet echt fijn omdat die langzamer switcht dan TN, en er zijn ook geen 120hz ips panelen te verkrijgen
Dat is puur theoretisch, in de praktijk merk je het verschil echt niet tussen een "1 ms" scherm en een 8 ms IPS/PLS scherm.
Sowiezo zijn die waarden die de fabrikant opgeeft de optimale waarden, en niet de constante.
120Hz IPS/PLS schermen zijn er wel, alleen worden ze zo niet verkocht :)
Zie mijn post hier onder.
Idd, kom op! Waarom weer zo'n gammel design? Is een recht toe, recht aan ontwerp met een strakke, matte bezel en een simpele, stevige voet zo moeilijk om te realiseren? Zelfs de op één na goedkoopste monitor in de pricewatch (13-7-13) heeft een beter design, een eigenlijk heel strak (IMO) design zelfs. (http://tweakers.net/pricewatch/327229/acer-v-series-v193hqlhb-zwart.html)
de laatste iiyama die ik had had een slecht contrast en brightness. Gaat deze dat ook hebben?

Ik herriner mij zelf oneven verdeelde backlighting langs de schermranden. Het was echt niet om aan te zien ...
Daar is weinig van te zeggen want dat hangt vooral van het merk en type paneel dat gebruikt wordt af.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.