Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

De Japanse displayfabrikant Iiyama heeft zijn nieuwste ProLite-monitor uitgebracht. Het zakelijke model heeft een beelddiagonaal van 20 inch en een resolutie van 1600 bij 900 pixels. De display is per direct verkrijgbaar in Europa.

De Iiyama ProLite B2008HDS staat op een voet waarmee het beeldscherm tien centimeter in hoogte verstelbaar is. Het scherm kan ook 90 graden worden gedraaid om in portraitmodus gebruikt te worden. Verder kan de display twintig graden naar boven of vijf graden naar beneden worden gekanteld. Het 20"-paneel is een tn-paneel, en heeft een contrastverhouding van 1000:1 en een helderheid van 250cd/m².

De resolutie van de nieuwe ProLite bedraagt 1600x900 pixels en de refresh-tijd is 2ms. Het scherm is voorzien van een analoge D-sub-aansluiting en een dvi-d-connector. De B2008HDS verstookt gemiddeld ongeveer 25W, terwijl in standby-modus slechts 1W aan vermogen wordt opgenomen. Het beeldscherm is voorzien van twee 1W-speakers. Het zwarte scherm is per direct voor 129 euro verkrijgbaar.

Iiyama ProLite B2008HDS
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Vreemd dat de letters HDS in de naam voorkomen, dan zou je ook HD specs verwachten, toch?
Ja dat is idd vreemd. Misschien dat 16:9 tegenwoordig ook als HD wordt gezien?

Ik snap trouwens niet waarom er naar een engelse website wordt gelinkt.
Zo is deze monitor in NL al gewoon te koop (142,50 euro bij Informatique).
HD = minimimaal 720 beeldlijnen (aantal pixels per lijn niet vastgelegd), dus techisch is dit een HD-scherm.

Het is echter geen Full-HD (1920x1080)
H = Hoogte verstelbaar
D = DVI
S = Speakers

Zal wel zoiets zijn. Goed natuurlijk dat ze het in die volgorde gezet hebben. Zie maar hoe iedereen mee is in de HD-hype ;)

[Reactie gewijzigd door mieJas op 17 juni 2011 17:43]

Leuk dat je het scherm kan kantelen naar portrait mode. Maar waarom stoppen ze er dan niet gelijk een tiltsensor in zodat je resolutie mee veranderd. Dat zou toch zo handig zijn.
Zijn er Łberhaupt monitoren die dit hebben? Dan zou voor de thuisgebruiker zo'n kantelmodus pas nuttig zijn.... Wie gaat dat nu elke keer handmatig wijzigen...
In Windows XP kon je dat makkelijk met ctrl+alt+pijltje in de richting die de onderkant van het scherm wordt. Leuk om vrienden mee te pesten :p. Maar blijkbaar kan dit niet meer in Windows 7 (of Vista, weet ik niet, heb nooit Vista gehad).
In Windows XP kon je dat makkelijk met ctrl+alt+pijltje in de richting die de onderkant van het scherm wordt.
Dat heeft helemaal niets met Windows XP te maken. Dat is een functie van Intel's drivers.

Verder:
- Matige nieuwswaarde
- Rare resolutie :/
- D-sub inmiddels wel achterhaald?

+ Relatief lage prijs

De bash op Iiyama verbaast me wel eigenlijk. Ik dacht dat juist veel mensen er nog erg positief over waren. Heb zelf in totaal 6 Iiyama's in gebruik / gehad, en ben er altijd zeer over te spreken geweest. Maar Samsung's zijn dus beter?
(vind sowieso de stijl van Iiyama veel mooier dan die van Samsung)

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 18 juni 2011 20:49]

Ja hoor, mijn HP w2228h doet dit automatisch.
Lijkt me een leuk standaard schermpje voor een zachte prijs.

Jammer van de lage resolutie, maar dat zal wel voor de prijs te drukken zijn.
Ik denk eerder om de duurdere modellen te rechtvaardigen, het scheelt heel weinig in het aantal pixels. Het is zeer eigenaardig dat er nog ander resoluties dan minimaal Full HD gehanteerd worden.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 17 juni 2011 16:21]

Een zakelijk beeldscherm, maar ondertussen wel maar 900 beeldpunten in de hoogte? Dus eigenlijk weer zo'n paneel dat bedoeld is voor multimedia toepassingen ipv werken met vensters. No way dat dit scherm m'n oude 20" Iiyama E2003WS gaat vervangen, deze heeft tenminste nog een verticale resolutie van 1050 beeldpunten.

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 17 juni 2011 13:28]

Grappig dat jij de voorkeur geeft aan 1050 op alweer op een oude monitor, ik hou het nog steeds bij een (blijkbaar) ouderwetse verticale resolutie van 1200 beeldpunten. (20" tft 1600*1200)
Kijk en precies daarom wil ik nog niet van mijn (ouderwetse) Samsung Syncmaster 204B af.
Ideale resolutie imo.
De ideale resolutie van vandaag de dag voor huis tuin en keukengebruik ligt al een tijdje op 1920x1080. Op deze reso kan je alle HD filmpies en media native afspelen. Ook games hebben tegenwoordig al vaak geen afwijkende reso's meer dan de gebruikelijke native HD reso's, Daarbij kom je wat games betreft meestal al niet meer hoger met al die brakke console ports van vandaag de dag. Enkel grafische ontwerpers en dergelijke hebben nog baat bij hele hoge reso's

ontopic: Ik vind deze monitor niet echt iiyama waardig,zelfs niet nieuwswaardig. kom op zeg die reso is toch echt te laag ( om bovenstaande redenen ) zelfs voor dat geld moet dat beter kunnen. Ik heb er verscheidene gehad en was altijd zeer tevreden met dit merk, maar hier slaan ze toch echt de plank compleet mis. Of was dat misschien het nieuws gehalte ;)
1600x900 is anders wel dezelfde aspect ratio als 1920x1080. Dus okť die resolutie biedt meer ruimte, maar relatief gezien is er in de hoogte ook vrij weinig. Voor een zakelijk scherm wil je geen 16:9 maar een 16:10 of 4:3 scherm.
Klinkt goed.
Erg fijn dat het scherm zo veel te verstellen is..
Ook een erg fijne prijs voor zo'n schermpje. Enige jammere is dan dat het geen full hd is..
Hij verschilt amper van zijn voorganger, een erg nuttig nieuwsbericht is dit dan ook niet.
Er is naar mijn mening niets boeiends aan dit scherm.
Het scherm kan ook 90 graden worden gedraaid om in portraitmodus gebruikt te worden.
Dat is leuk, maar de vraag is of je dt wilt met een TNpaneeltje, de kijkhoek daarvan is in de regel toch wel vrij zwak, waardoor je snel kleurverschillen te zien krijgt.
Aan de andere kant is dat wel prettig, want dan zit je niet met die crappy 900px in de hoogte. waarom we ooit naar 16:9 over zijn gegaan ipv 16:10 is mij een raadsel, die pixels in de hoogte zijn wel erg prettig.
Wat ik weer dan niet snap is de naam.
Ik heb een prolite E2008HDS ,uit 2008 dacht ik dan,hoewel vorig jaar gekocht.

Met een videokaart kan je trouwens wel een hogere resolutie krijgen op deze 20 inch.
Zo heb ik zelfs als desktop 1920@1080.

Maar dat ze het dan niet E2011HDS maken?
En het verschil tussen deze B2008HDS en mijn prolite E2008HDS is na 3x lezen nog niet duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 17 juni 2011 14:41]

Met een videokaart kan je trouwens wel een hogere resolutie krijgen op deze 20 inch.
Zo heb ik zelfs als desktop 1920@1080.
Waarom zou je met een videokaart hoger dan de native resolutie kunnen gaan? Het scherm blijft daadwerkelijk 1600 x 900 pixels hebben. Je kunt daar wel een hoger of lagere resolutie naartoe sturen (en dat gaan scalen/stretchen), maar daarmee verandert de resolutie van het scherm niet.

Dus ik snap niet zo goed wat je bedoelt hiermee.
En het verschil tussen deze B2008HDS en mijn prolite E2008HDS is na 3x lezen nog niet duidelijk.
Deze nieuwe is een LED Edge Lit scherm in plaats van jouw CCFL, heeft een in hoogte verstelbaar scherm en bevat geen speakertjes. Qua vormgeving verschillen ze ook iets van elkaar.

Wat misschien ook nog wel interessant kan zijn is dat dit scherm een zogeheten pivot functie heeft, dat houdt in dat je het scherm 90 graden kunt draaien om hem zo in portrait mode te zetten in plaats van in landscape :)

Volgens mij is het verschil tussen de E en de B dat een E-type speakers heeft en een B-type niet. Maar correct me if I'm wrong :)
Is er eigenlijk wel iets uniek aan dit scherm? Zie niet in waarom dit nieuws is. Als er nu een nieuwe beeldscherm techniek gebruikt werd, maar volgens mij is dit een 12 in een dozijn monitor.

[Reactie gewijzigd door Hydrosine op 17 juni 2011 13:05]

Dat klopt. Er staan wel vaker nieuwsberichten op tweakers, onder andere van nieuwe schermen, waarvan je je afvraagt of deze voor de nieuwswaardigheid zijn geplaatst, of om puur commerciŽle redenen. Waarom het ene scherm wel, en 4 andere niet, vraag me ik soms af. Ze zijn alle vijf even nieuwsonwaardig. Geldinkomsten? Waarschijnlijk. Is dat een probleem? Niet persť, Tweakers mag zelf bepalen wat ze plaats, maar ik vind het jammer dat de keuze zo inconsistent is.

Hoe dan ook: Dit iiYama scherm heeft niet zoveel nieuwswaardigheid, om maar niet te spreken over de vreemde 1600x900 resolutie waarop zowel 720p als 1080p resoluties niet fatsoenlijk weergegeven kunnen worden. Ook voor workspace is het een erg onhandige lage resolutie.

iiYama was tijdens het CRT tijdperk zeer populair en werd door veel mensen die Eizo (vaak terecht) te duur vonden, maar toch topkwaliteit wilden, vaak in huis gehaald. Enkele jaren na de overstap van CRT naar LCD was iiYama ook nog populair, door haar status. Al snel bleek echter dat iiYama zelf geen panels maakte voor haar schermen, maar dat ze hooguit de kunststof behuizing, menu'tjes enz. maakten, in combinatie met minderwaardige goedkope panelen. Het werd al snel een "zelfde fabrikant, andere sticker" merk. Tegenwoordig zijn merken als Samsung, die een jaar of tien terug vaak als "B merken" werden bestempeld, bij veel mensen de standaard hap geworden, net als Logitech voor invoerapparatuur.

Om maar even bij Samsung te blijven: voor een paar tientjes meer dan deze iiYama heb je een standaard 24" Samsung TN paneeltje met 1920x1080 resolutie. Dan zit je nog steeds in de categorie -spotgoedkoop-. iiYama zou er beter aan doen een 23 of 24" LCD op de markt te brengen, standaard TN paneeltje met 1920x1080 of 1920x1200 resolutie in de categorie betaalbaar. Met een goed design kan ze dan de concurrentie aangaan met de huidige toppers in de lagere prijscategorie.

Ik weet niet hoe populair iiYama in het oosten nog in, maar wat mij betreft kan ze haar tijd beter besteden aan innovatie, uniek design, of stoppen met haar LCD devisie. Dit schiet helaas niet op.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 18 juni 2011 14:37]

Het nut van het bericht voor mij is niet het scherm (voor mij veel te klein, niks speciaals aan) maar dat Iiyama nog steeds bestaat. Jammer dat ze van CRT kampioen naar LCD euroknallers zijn afgeleden.
Mja... daar heb je wel gelijk in eigenlijk.

Als je vroeger een top-CRT wilde hebben, dan kocht je een Eizo. Als je die niet kon betalen, dan kon je 90% van die kwaliteit krijgen voor 50% van de prijs, bij Iiyama. Ik heb vroeger alleen maar Iiyama's gehad. Mijn laatste was een VisionMaster Pro 454, zo uit mijn hoofd. Het was in elk geval een 19 inch Trinitron-scherm van bijna 30 kilo, destijds zo'n kleine 500 euro in 2002, en die heb ik 5 jaar gehad voordat ik overstapte op mijn huidige Eizo TFT. (Ook 19 inch overigens... en die gaat nog wel even blijven, aangezien ik niet aan de WideGamut schermen wil, en veel andere schermen tegenwoordig grote nadelen hebben zoals brommen en suizen....)

In het TFT-tijdperk kan Iiyama de fabrikanten van topschermen echter zo te zien niet meer bijhouden.
Ik snap dat je een prima monitor hebt en dat je het voordeel van overstappen (m.u.v. hogere resolutie/schermoppervlak) niet zo goed ziet, maar brommen en suizen? Je mag mij het eerste scherm aanwijzen die bromt of suist. ;)
Zo'n LCD heb ik wel 'ns gehad. Was grappig genoeg 'n Iiyama. Na goed een week met de servicelijn gebeld of dat normaal was. Ze gaven aan dat het geen kwaad kon, maar zeiden er gelijk bij dat als ik me eraan stoorde hij onder garantie omgewisseld zou worden. Goed service dus, toen in elk geval nog wel.

Kennelijk had 't scherm dat gehoord, want hij heeft nooit meer 'n kik gegeven. Vijf jaar later aan de kant geschoven voor een groter scherm.
veel samsungs en lg's hebben daar last van hoor
heb ik zelf twee keer mogen ervaren
Ik kan je jammer genoeg maar ťťn antwoord geven: Je bent doof.

In het laatste jaar heb ik een paar monitoren geprobeerd.

DELL U2211H: brom in de achterkant van de monitor. Klinkt als: "rrrrrrrr"
DELL U2311H: suizen in/bij de aan/uit-knop. Klinkt als: "zzzzzz"
Eizo EcoView 2233: Maakt een fluitend geluid. Klinkt als: "iiiiiiii"

Zeer veel monitors brommen, fluiten en suizen ook als je de helderheid lager dan 100% zet. Als ik een nieuwe monitor probeer en hij maakt dat soort geluiden op het moment dat ik hem aanzet, dan gaat hij per direct in de doos en terug naar de winkel. Jammer dat ik de postbode niet kan laten wachten om te testen zodat ik het pakket zou kunnen weigeren.

(Daarnaast is de keuze ook nog vrij beperkt aan het worden, als je een standaard sRGB-monitor wil. WideGamut-monitoren zien er niet uit als je ze gebruikt met non-color-aware software.)

Mijn gehoor is superb. Ik ben in staat om TL-buizen, knisperende stekkerdozen, zoemende TV's en apparaten en elektrische ruis en storing te horen op vele meters afstand als de ruimte stil is. En mijn computer (en computerkamer) is fluisterstil.

"en dat je het voordeel van overstappen (m.u.v. hogere resolutie/schermoppervlak) niet zo goed ziet"

Ik "zie" dat voordeel inderdaad niet. Ik heb een zeer slecht zichtvermogen, en zit op 25cm afstand van mijn scherm, zonder de mogelijkheid om verder weg te gaan zitten. (Hier heeft een opticiŽn geen oplossing voor. Ik kom per jaar vaker bij een opticiŽn dan de meesten in hun hele leven ;)) Op 25cm afstand is een 19 inch monitor zo ongeveer het grootste dat nog een beetje zinnig bruikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 18 juni 2011 22:39]

Ik doe hier nu al 11 jaar met een iiyama monitor van 21 inch. Geweldig ding, geweldige kwaliteit.. heeft al meerdere PCs overleefd :) Klasse spul, dus deze van hierboven gaat erkomen, keer 2
Er gaan er wel vaker 12 in een dozijn. Ik vind dit meer een 13 in een dozijn scherm.
Als er op deze manier niet een nieuw product gepromoot kan worden, dan is tweakers ineens zo leeg... ook nieuwe bijv. koelers worden zo gepromoot, maar dan hoor je niemand...
Wij zijn niet consistent met ons gemopper nee, daar heb je gelijk in. Tweakers is echter ook enorm inconsistent met hun keuze voor plaatsing van nieuwe producten, schermen, koelers, toetsenborden, videokaarten. Dat is gewoon jammer.