Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Iiyama, bekend van zijn beeldschermen, stapt in de laptopmarkt. Het bedrijf komt in Japan met het sub-merk Iiyama PC voor computers. De laptops van het bedrijf komen voorlopig niet naar Nederland, zo laat Iiyama International aan Tweakers weten.

Iiyama heeft aangekondigd volgende week vrijdag zijn Iiyama PC-merk in de markt te zetten. Het bedrijf zegt zijn 'kwaliteiten die het bij de productie van beeldschermen in de afgelopen 40 jaar heeft opgedaan in te zetten voor de productie van pc's'. Details over modellen geeft het concern niet: volgende week krijgt de Japanse pers de mogelijkheid deze te zien in een showroom bij het hoofdkantoor.

Iiyama International, dat in Nederland gevestigd is, zegt niet bekend te zijn met de plannen van de Japanse tak. De kans lijkt daarmee klein dat de laptops binnen afzienbare tijd naar Nederland komen. Van de Japanse fabrikanten zijn alleen de laptops van Sony breed beschikbaar op de consumentenmarkt: Fujitsu richt zich hier vooral op de zakelijke markt en NEC brengt hier helemaal geen laptops uit. De stap van Iiyama komt op een opvallend moment: de verkoop van pc's laat al tijden een dalende trend zien.

iiyama pc

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Waarom zouden ze dat doen. Is er geld te halen in die markt voor een nieuwe fabrikant?
Als je kijkt naar onderscheidend vermogen van laptops, dan kan je pakweg het volgende nemen:
> Processor, geheugen, videokaart, etc.
> Beeldscherm
> Bouwkwaliteit/behuizing

Voor de processor, geheugen en videokaart is er een level playing field:
Alle fabrikanten van de componenten maken geen laptops. Alle fabrikanten van Laptops zijn aangewezen op dezelfde vrij beschikbare hardware.

Dan hou je dus over: Beeldscherm en behuizing.
Beeldscherm is hét onderscheidende vermogen voor een merk als Iiyama. Behuizingen laten ze nu ook maken voor de beeldschermen, zelfs ook voor de wat extremere toepassingen met gehard glas. Ze hebben ook touchscreens in het assortiment.

Ofwel: Waarom zouden HP of Dell laptops maken? Dat is op eigenlijk een heel stuk minder logisch: Deze fabrikanten kopen alles in, en kunnen zich daarom dus ook niet onderscheiden op het gebied van beeldschermen. Daarvoor zijn ze ook afhankelijk van derden.
Klopt daar ben ik het ook mee eens. Maar laat nou net de behuizing en het scherm de minst belangrijke factor zijn voor de MEESTE consumenten. Die kijken veel meer naar de prijs/prestatie verhouding.

Als je dan een Iiyama laptop hebt met een goed IPS scherm en een degelijke behuizing. En er naast een ander merk laptop waar een gewoon scherm in zit maar meer prestaties biedt. Denk ik dat 95% van de gewone consumenten voor de 2e optie gaat.

Daarbij komt dat Iiyama niet een hele bekende naam is voor de 'gewone' consument, althans niet in Nederland. Persoonlijk vind ik het een erg goed merk en ben ik benieuwd hoe ze het gaan doen, en of ze na NL komen.
Daar ben ik mee eens.
Maar voor de 5% die niet voor de 2e optie gaat, boren ze een markt aan. Wellicht is deze markt wel groter, want aanbod is naar mijn idee sterk ongelijk aan de vraag.
Aanbod is over het algemeen nog steeds een scherm met 768 beeldpunten in een 16:9 verhouding.
Vraag is naar mijn idee ofwel naar full HD schermen, wellicht zelfs in 16:10 verhouding. Ofwel naar de ouderwetse 4:3 schermen. Zakelijk is een 4:3 scherm gewoonweg vaak praktischer: ik kom bij mijn klanten nog heel veel legacy software tegen die echt duidelijk gemaakt is voor 4:3 schermen. En in die markten zijn nog niet veel aanbieders.

En voor de 2e optie: Daar resteert eigenlijk alleen maar de concurrentie op prijs. En dit gaat voor het grootste deel ten koste van de eigen marges.
Kijk maar eens hoe goed Apple het op dit gebied doet: Duidelijk onderscheidend met eigen OS, mooi en stevig design, retegoede afwerking, maar erg hoge prijzen. Maar aan de andere kant: Een gezonde winstmarge, geld voor innovaties en overnames en ondanks de hoge prijzen een redelijk marktaandeel.
Dell koopt helemaal niet alles in, notebooks en desktops worden in de fabriek in elkaar gezet en vervolgens naar de klant verzonden.
Dell verkoopt ook heel wat erg goede monitors, dus er is geen reden dat dat soort merken geen goede laptopschermen zou kunnen leveren,

Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van kosten. Goede schermen zijn duur en dus is een laptop met een goed scherm ook duur. IPS wordt gelukkig langzaam goedkoper, maar dat gaat soms wel ten koste van de kwaliteit.

Het scherm is voor mij de bepalende factor bij de aanschaf van een laptop. En bijvoorbeeld de Macbook Retina toont aan dat er een markt is voor kwaliteit.

Erg benieuwd of Iiyama lukt om een mooie laptop voor een redelijke prijs te leveren.
Ik weet niet hoe ze het doen, maar de Toshina Tecra is de enige laptop die het op een schip uithoudt. Alle andere merken en modellen trillen binnen een jaar kapot, naar het schijnt.

Overigens is Toshiba ook een japans merk en ook breed verkrijgbaar in Nederland.

Ik mag voor Liyama wel hopen dat ze kwaliteit gaan leveren en niet hun goede naam te grabbel gaan gooien met inferieure laptops voor een te hoge prijs.
@Pegasus

Ironisch dat je het over "hun goede naam hebt" maar deze dan wel fout schrijft..
Ik denk dat er best wel een markt is voor bijvoorbeeld niet gigantisch dure laptops die toch een fatsoenlijk beeld hebben. Vind dat op beeldkwaliteit toch al te snel bij goedkopere laptops te veel op bespaard wordt.
De markt voor goedkopere laptops kan inderdaad beter gevuld worden, maar dat geldt dan net zo goed voor laptops met goeie specs. En omdat Iiyama verstand heeft van monitors, zou ik zelf laptops met een fatsoenlijk scherm van ze verwachten. Het moet eens klaar zijn met die achterlijke TN-panelen.
Nou van goedkope IPSpanelen wordt ik ook niet heel blij. Ik heb zelf een LG 24" gekocht voor ¤167,- euro. Dit scherm heeft enorm veel last van bleeding en contrast is ook zeer matig. Zie productreview: LG 24EA53VQ-P Zwart review door Areo.

De kijkhoeken van TN zijn vrij slecht en kleuren verander vrij snel. Maar voor veel mensen die een beetje achter hun laptop zitten of op desktop, is het vrij goed te doen, zolang je maar vanaf 1 punt blijft kijken. En het contrast is een stuk beter. Vergeet niet dat er een heleboel mensen zijn die de beeldkwaliteit weinig uitmaakt.

Ik zelf ben meer fan van een *VA-achtige schermen. Wat in mijn optiek een goede middenweg is tussen goede kijkhoeken, goede kleurechtheid, goed contrast en redelijke response.
Er zijn ook goede TN panelen die nauwelijks onderdoen voor IPS. Kijk maar eens naar de oude Vaio z13 schermen. goede kijkhoeken en kleuren weergave behalve bij als je van onder kijkt zoals nooit iemand zou doen.
Zoals nooit iemand zou doen? Ik denk dat je je daar echt in vergist.
Om die angle te maken op een Vaio Z moet je met je je gezicht op het keyboard leggen en je scherm maximaal uitklappen.....Denk idd niet da iemand dat zou doen. De kijkhoeken zijn echt heel goed op die schermen. De 1600x900 variant iets beter dan de 1920x1080 en ook fors helderder. Maar er zijn wel meer hele goede TN panelen.

Een goedkoop IPS of MVA paneel is ook ruk. Of het is een te hoge response tijd of hele slechte zwart waarden.
Bij een laptop niet nee, maar jij had het over panelen. Bij mijn panelen kijk ik er ook weleens van onderen in hoor.

Maar ik blijf mooi bij IPS, bevalt me uitstekend, maar die van mij waren dan ook niet bepaald goedkoop.
Dat is een beetje het punt het gaat niet zozeer om de techniek maar puur de kwalitelit, want goedkope IPS schermen zijn vaak ook maar 6bit paneeltjes met issues.

En met van onder bedoelde ik echt extreem en niet een beetje.
Nee die zijn er niet. Er zijn geen TN panelen die in alle opzichten IPS kunnen evenaren of zelfs overtreffen. No way. Er zijn wel slechte IPS-panelen, maar er zit altijd wel kaf tussen het koren.

Ik heb een Vaio Z 2013 toevallig, maar zeker geen oude. Hij is net een jaartje oud. En het scherm is fenomenaal. Prachtig helder, diepe kleuren, bijna geen kleurzweem onder een hoek. Enige nadeel is hetzelfde als bij alle laptops: geen instellingen voor kleurtemperatuur, contrast, etc. Nul komma niks. Tegenvaller, maar alleen t.o.v desktop schermen.
dan kan je beter naar een goedkoop iiyama paneel kijken - die zijn daarin vele malen beter, en dan is de vergelijking wel eerlijker.

Vooral op de grafische/designers markt zijn de kleuren van een IPS scherm wel erg handig, en dan zeker op je laptopscherm, hup! mee naar de klant!
Je hebt goede TN panelen en goede IPS. Beide hebben ook slechte varianten op de markt. =)
Wat betreft beeldkwaliteit hoefde Iiyama met hun Vision Master Pro CRT's eigenlijk alleen Eizo voor zich te dulden; als je je een Eizo niet kon veroorloven, dan kocht je een VMPro voor de helft van het geld, met 90% van de beeldkwaliteit.

Hoe is het tegenwoordig gesteld met Iiyama op dat gebied?

Het zou zeker wel de moeite waard zijn als er eens wat laptops op de markt zouden komen zo tussen de ¤500 en ¤600 met een goed PVA of IPS-scherm. Het hoeven niet direct fotobewerkingsmonsters te worden, maar betere kijkhoeken dan een standaard TN-scherm is toch eigenlijk wel nodig tegenwoordig.
Natuurlijk. Kom met een superieur product voor een schappelijke prijs en je hebt een markt.
Wellicht komen ze met laptops met goede schermen met een deftige resolutie in plaats van de 786 of 1080 hoog.
Wellicht komen ze met laptops met goede schermen met een deftige resolutie in plaats van de 786 of 1080 hoog.
Sinds wanneer is Full-hd op een normale laptop geen deftige resolutie?

Heb liever dat ze gewoon bij full HD blijven en zorgen dat de reactietijd en kleuren en contrast goed zijn, in plaats van een overdreven hoeveelheid pixel in een scherm te proppen.
Sinds wanneer is Full-hd op een normale laptop geen deftige resolutie?
Sinds jaren? Een van mijn laptops (17", 6 jaar geleden) draaide al met 1920x1200. Dat scheelt heel veel scrollen op paginas, je hebt meer overzicht in spreadsheets en documenten.
HD is voor films en spelletjes leuk, maar niet echt voor werk.
En op welke prijs beginnen die notebooks? De grootste markt is nog altijd de midrange markt, of daaronder. Een fatsoenlijke optie met 1080p vind je pas boven de 700 Euro.
Als ze zouden beginnen met in alle laptops 1080p te gooien, dan zouden veel mensen denk ik al tevreden zijn. Zoveel laptops zijn er op dit moment nu ook weer niet die dat hebben. Als het dan ook nog een beetje betaalbaar is, dan zie ik zeker grote kansen..
Resolutie zal me wat, doe mij maar een kijkhoek van meer dan 2 graden.
Ik denk dat ze wel moeten, om te overleven.
PC markt stort in, dus ook de monitorverkoop zal daar flink onder lijden.
Instorten is wat overdreven. Het wordt minder, maar een dedicated beeldschermenmaker hoeft daar geen problemen van te ondervinden, mits ze kwaliteit leveren voor een schappelijke prijs en zich richten op de naamsbekendheid. Hoewel ik het merk ken, kan ik de mensen in mijn vrienden/kennisen kring met een Liyama-monitor op 2 vingers tellen. Ik weet ook niet hoe sterk hun aanbod is in het hogere segment IPS-monitoren voor beeldbewerking en dergelijke, daar liggen nog steeds veel kansen. De laptops waarop je fatsoenlijk kunt photoshoppen zijn nog steeds gering in aantal en verschrikkelijk duur.

Daarbij vraag ik me af of pc-monitoren hun grootste omzet gebied is? Zitten ze niet ook sterk in meer professionele (largescreen) en bewakings monitoren?
Ik verwacht dat het een negatieve keuze is. Iiyama gaat geen laptops maken omdat dit product ze zo aantrekkelijk lijkt. Het heeft er denk ik meer mee te maken dat met monitoren steeds minder geld valt te verdienen en Iiyama naar alternatieven zoekt waarmee het merk zijn core-technologie beter (lees: minder slecht) te gelde kan maken.

Dat liyama zich in een krimpende laptopmarkt gaat begeven lees ik trouwens als een noodsprong. Het merk moet gezien de slechte timing duidelijk iets en ziet blijkbaar geen betere alternatieven.

Opmerkelijk vind ik wel dat Iiyama kiest voor laptops in plaats van tablets of andere handhelds. Ik zou verwachten dat die producten dichter tegen Iiyama's core-technologie aanschuren dan een laptop. Mogelijk heeft Iiyama de analyse gemaakt dat in tablets de komende jaren nog minder muziek zit dan in laptops. Dit kan betekenen dat tablets nu toch echt de hype voorbij zijn.

edit:
@Frietsaus: thanks, :| gecorrigeerd, 5x ongeveer, jee wat heb ik dat woord veel gebruikt!

[Reactie gewijzigd door teacup op 11 oktober 2013 19:58]

Iiyama (iiyama), niet Liyama.
Ik hoop omdat ze denken dat ze het beter kunnen dan de rest. Laptops met goede schermen zijn nou niet echt mainstream. Meestal krijg je een TN prul met belabberde kleuren, vaak ook nog niet eens FullHD. Laat IIyama dan maar zijn gang gaan als ze het beter denken te kunnen. Begin dan maar met laptops met matte 15" en 17" IPS schermen met een goed kleurbereik.
je moet toch een andere kant op als er in je eigen markt geen eer meer te halen is. Ze komen uit de tijd dat monitoren nog wat kosten, En er nog veel verschil was in het zichtbare kwaliteit van het beeld. Tegenwoordig heb je voor 200 euro een leuke samsung, bet bijna net zo'n mooi beeld als een monitor van 1000 euro.

en de meeste mensen vinden hun huidige monitor zo ongeveer wel groot genoeg.

[Reactie gewijzigd door yousql op 11 oktober 2013 15:25]

niet zo gek ook dat ze nog niet naar hier komen.

"Hee! ik heb een nieuwe laptop, een iiyama!"
"Een wat?"

Ze hebben hier niet echt een naam, want de schermpjes van acer, hp, packard bell zie je overal staan, maar geen iiyama...
Maar als je wel onderzoek doet, en je zoekt uit wat een goed scherm is voor zijn prijs. Dan is de keuze tussen Iiyama en Dell. En mijn keuze is naar een Iiyama gegaan omdat die minder kuren vertonen dan de Dell. Waarom de Dell er meer verkoopt? Het is de naam.

Ik geloof best dat er genoeg Tweakers zijn die wel een Iiyama laptop zouden kiezen als het bang for buck is.
Het leuke bij monitoren is dat het paneel wat er vaak in zit weer een ander merk is.

IPS panelen bijvoorbeeld zijn erg populair (en terecht) in de grafische/fotografie wereld vanwege hun betrouwbare kleurreproductie en goede kijkhoeken.

Dell, HP, Iiyama, maar ook grotere (lees duurdere) namen zoals NEC en Eizo maken in dat segment veel gebruik van LG panelen, Samsung PVA panelen of componenten van Hitachi.

De behuizing en extra opsmuk of hardwarematige toevoegingen zijn dan het enige onderscheid die de merken maken.
De behuizing en extra opsmuk of hardwarematige toevoegingen zijn dan het enige onderscheid die de merken maken.
Met een paneel inkopen ben je er nog niet.
Je moet nog de hele aansturing van de pixels fabrieken. Dat stukje elektronica kun je natuurlijk ook inkopen, maar de betere monitorfabrikanten ontwikkelen hun eigen algoritmes voor aansturing van de pixels. En dat kan heel veel uitmaken.
Yep, mee eens. En Iiyama heeft daar vaak een degelijke en zeer betaalbare oplossing aan gegeven. Dus ben benieuwd naar hun PC avontuur
daar ben ik het wel met je eens. het gaat er echter om dat de normale kudde schapen (aka. de gemiddelde consument) meer afgaat op bekende merken dan onbekende, vooral als we kijken naar de wat hogere prijzen.

dat weten ze daar maar al te goed. dus eerst maar eens zien binnenlands of het wat wordt, naambekendheid opbouwen en ze kunnen komen.

disclaimer: puur mening, ben geen marketingspecialist oid
Waarom de Dell er meer verkoopt? Het is de naam.
En Dell is een merk dat naast je monitor ook gelijk je pc's laptops en alle randaparatuur kan leveren. Om die reden zijn er redelijk veel kantoren die gewoon alles van Dell of HP hebben.
Niet meer misschien, maar vroegah zag je die schermen écht veel vaker, bovendien meestal ook dik superieur aan de concurrentie!
Vroeger is wel nog in de CRT tijd. Bij LCD hebben ze de boot compleet gemist. Daar hebben Dell en Samsung hun plek ingenomen, die van goede, bijna Eizo kwaliteit, monitoren voor een faire prijs.
Ik heb zelf 2 iiyama schermen staan en wil echt niet een Dell of Samsung scherm hebben... iiyama blijft qua monitor kwaliteit toch echt wel nummer 1 houden bij mij (en support ook trouwens).
support van hun is inderdaad zeer goed te noemen, maar als voorbeeld: een beetje deftige dell U2711 is lastig te verslaan voor een jamaatje in dezelfde prijsklasse. in de CRT wereld waren ze inderdaad onverlaanbaar.
Ik heb even een IIyama LCD monitor gehad een jaar of twee geleden en ik wist serieus niet hoe snel ik dat ding weer moest verkopen. Lelijke kleuren, ook na afstellen niet perfect, veel vage ghosting en rare artifacten bij lagere resoluties. Heb daarna een Dell gekocht, die ik nu nog naar volle tevredenheid gebruik. En dat is echt een verademing hoor. Lekker snel, geen enkele zichtbare ghosting, mooiere behuizing, betere kleurweergave en 5 jaar garantie.

Ik had daarvoor een 19 inch CRT van IIyama die wel prima was, maar bij LCD vind ik ze maar tegenvallen.
Heb inderdaad dezelfde beleving. In het CRT tijdperk was dit merk leidend en bijna synoniem voor kwaliteit. Bij die flat screen displays werd dit anders. Het accent kwam zeker in de begintijd te liggen op de responsetijden van de schermen, en helaas niet bij de kwaliteit van de monitorvoet. Iiyama monitoren stonden in die begin tijd op een lage voet. Het merk bevond zich op dit vlak in goed gezelschap van andere merken, al die monitoren hadden toen van die lage voeten. Iiyama onderscheidde zich hierdoor echter niet meer met een kwaliteitsuitstraling, die het wel heeft gehad.

Die niet ergonomische voet heeft mij er toen niet toe kunnen brengen om nog een monitor van het merk te kopen. Aan de kwaliteit van de display ben ik niet eens toegekomen. Gelukkig heeft Iiyama tegenwoordig ook enkele schermen met ergonomische voet, al is het merendeel mij nog steeds niet goed genoeg. Hopelijk vindt het merk met het bouwen van laptops haar hang naar kwaliteit weer terug.

edit:
Heb nu ook een Dell flatscreen. Dell is een merk waarbij ik wel die kwaliteitsuitstraling herken: degelijke ergonomische behuizing, prachtig IPS paneel, mooi

[Reactie gewijzigd door teacup op 11 oktober 2013 20:32]

Ik heb wel eens een 19" CRT van ze gehad.
Enorme bakken maar wel een prachtig beeld vergeleken met die LCD's, dat mis ik nu wel een beetje.
Hij is vroegtijdig overleden doordat ik hem had opengemaakt en mee ging klooien, dat was een beetje dom.

Misschien dat ze in de PC-markt stappen omdat daar wel meer te verdienen is dan in de LCD markt alleen.
Denk juist dat ze best wel een redelijke naam hebben al is dat misschien niet bij de hele massa. Ik ken het merk al zeer lang sinds ik met hun uitstekende multiscan crt's in aanraking kwam en heb vele modellen sindsdien naar volle tevredenheid gebruikt, tot en met de twee die nu hier staan. Goed prijs/kwaliteit imago en wat mij betreft en prima uitgangspunt voor een dergelijke assortiments verbreding.
iyama had in het begin van CRT > LCD juist een naam hier in Nederland.
Dit is eigenlijk afgebrokkeld later nadat er meerdere merken kwamen met LCD panelen, en de Iyama schermen eigenlijk te duur waren vergeleken met de concurrent.
Te late innovatie en versnelling in de markt heeft iyama hun naam gekost hier in NL.

Ondanks dat ze prima kwaliteit schermen hadden / hebben
Ze hebben hier niet echt een naam, want de schermpjes van acer, hp, packard bell zie je overal staan, maar geen iiyama...
Dan zijn mensen kort van geheugen. Tot zo ongeveer 2004/2005 kocht je een Iiyama Vision Master Pro CRT, als je je geen Eizo kon veroorloven. Werkelijk *iedereen* die ik ken(de) die eigenlijk een Eizo wilde ging voor een Iiyama, omdat die 90% van de kwaliteit van een Eizo bood tegen de helft van de prijs. Ze waren misschien 10-20% duurder dan de concurrentie, maar ze hadden wel een véél betere beeldkwaliteit.

Dat was in de tijd dat een goede 19-inch CRT-monitor gemakkelijk 500 euro kon kosten. (Eizo's zater regelmatig met gemak tegen de ¤1000 of zelfs hoger.)

Zelf heb ik al een lange tijd een Eizo SPVA-paneel (S1931, een 19 inch monitor uit 2007), maar daarvoor heb ik altijd Iiyama's gehad. Mijn laatste was een Vision Master Pro 454, een 19 inch CRT monitor, die ik vanaf (zo uit mijn hoofd) begin 2004 tot half 2007 heb gehad.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 12 oktober 2013 02:25]

Ik denk dat dan toch echt weer verschild per persoon. Ik ken het merk hartstikke goed (heb er zelf 1 waar ik nog steeds erg blij mee ben) en vrienden van mij kennen het ook. En die merken die jij op noemt zie ik nou eigenlijk nooit bij mensen thuis staan, juist merken als Samsung/Lg/Philips. Ik wist trouwens niet eens dat packard bell nog leeft, uberhaupt in schermen doet? En hp doet het naar mijn idee ook niet echt goed meer.
Packard Bell leeft nog steeds alleen is het een stuk minder populair tegenwoordig, in ieder geval in Nederland, dan het ooit geweest was. Maar schermen verkopen doen ze daarentegen niet, die zijn/worden alleen geleverd bij complete systemen.

EDIT: Het spijt me maar ik heb het nagezocht Packerd Bell, tegenwoordig in handen van Acer, verkoopt wel schermen tegenwoordig. De schermen die je vroeger zag waar Packerd Bell opstond waren NEC rebrands, PB was ook van NEC. Die bestemd waren voor levering bij complete systemen.

[Reactie gewijzigd door i8086 op 11 oktober 2013 11:54]

Aha tnx, weer wat geleerd :)
lijkt mij idd een lastige tijd om jezelf in die markt te beginnen
Ze hebben wel eengoede naam dus daar kan je natuurlijk slim op doorbouwen. Zeker als de prijs dan nog intressant is ook :)
De PC-markt is echter al 6 kwartalen aan het krimpen, dus nu instappen is sowieso lastig. Je hebt te maken met hevige concurrentie en omdat er geen sprake is van groei, is de enige mogelijkheid dus marktaandeel van andere aanbieders afsnoepen. Geen makkelijke opgave, aangezien Iiyama misschien een bekend merk is onder Tweakers, maar slechts mondjesmaat bij het gewone publiek.
Aan de andere kant laten de huidige bouwers al jaren steken vallen met de door hun gebruikte schermen in hun laptops. Een goed scherm is voor mij de nr 1 reden om een laptop op uit te kiezen. Als IIyama alleen maar goede schermen gebruikt is de keus snel gemaakt.
Ik vraag me af waarmee Iiyama zich onderscheid van de gevestigde laptopmerken. Qua beeldschermen zijn er - als je de juiste laptop en bijbehorende prijs betaalt - al merken die goede kwaliteitsschermen leveren. Daarnaast produceert Iiyama zelf geen schermen. Waarschijnlijk een nichemarkt waar ze zich op richten.
Iiyama produceert inderdaad zelf schermen. Van hun LinkedIn pagina: http://www.linkedin.com/company/iiyama-international
iiyama is one of the world's leading manufacturers of colour monitors. Efficiency, performance, reliability and user comfort are all key to the development of iiyama products.

Our success has been acheived by the consistent evolution of high quality product and by bringing them to market at an accessible price. From day one, the emphasis was not along standard lines of mass production, but rather to apply the human element at all stages of the manufacturing process. This philosophy is still central to everything that iiyama creates. Our research and development is based on the concept of creating people friendly product.

Utilising the most up to date technology has also become an essential element of our manufacturing process and consolidated purchasing. Global resourcing has ensured that we retain our competitiveness without compromising quality or features.

New products will not be introduced to market unless we are certain that they offer a real benefit to the user and match our famous price / performance ratio.
Ik ben het met bovenstaande echter niet eens. De laatste jaren hebben ze de markt overspoeld met heel goedkope schermen die zich in niks onderscheiden van de overige budget merken.
Als ik cc12 goed interpreteer bedoelt hij de productie van eigen panelen. Niets uit de bron die je aanhaalt duidt me erop dat Iiyama zelf panelen produceert. Iiyama bouwt panelen in monitoren. Check ook de wiki die cc12 aanwijst. Iiyama is dus een producent van monitoren, niet van panelen. In je bron duiden de termen consolidated purchasing en global resourcing ook meer op een bedrijf met een uitgekiend inkoopbeleid dat wereldwijd haar onderdelen bekomt van allerlei producenten.

Met je mening over de tekst ben ik het trouwens helemaal eens. Misschien stamt de tekst nog uit het CRT tijdperk, toen ging hij beter op.
Liyama produceert wel degelijk zelf schermen, alleen de behuizing ervan (het plastic) laten ze ergens anders maken. Ze kunnen zich dus wel degelijk onderscheiden met hun schermen, aangezien HP en Dell deze zelf NIET maken.
Nee, er zijn maar een aantal fabrikanten die de schermen maken vanwege de hoge investeringen die nodig zijn. Dan gaat het om investeringen die rond de miljard dollar liggen.

http://en.wikipedia.org/w..._display#Display_industry
Belachelijk dat een bedrijf, want dat is het, gevestigd in Nederland producten uitbrengt die niet in Nederland worden verkocht?
Mooi voorbeeld van hoe de gewone burger mag opdraaien voor belasting terwijl bedrijven hier een hemel op aarde hebben belastingtechnisch dan.

Ontopic:
Verder is het een leuk idee heb zelf een monitor van het merk en ben er zeer tevreden over.
En Goede concurrentie op de laptop markt is altijd welkom.
Het is van origine een japans bedrijf, de internationale tak zit in nederland. Get your facts straight voor je onzin loopt uit te kramen over hoe belachelijk dit is.
Het wordt wel eens tijd dat er laptops komen met een goedkoop binnenwerk (Core i3 met integrated graphics) en een scherm zoals je hem ook op je buro hebt staan (full HD). Ik zie op het moment ook nog steeds veel dure core i7 laptops met een 1366x768 scherm. Erg jammer. Hopelijk stapt Iiyama nou eindelijk eens in dat gat in het laptop aanbod.

[Reactie gewijzigd door triviant op 11 oktober 2013 11:39]

Hier op de zaak hebben we bijna alleen nog maar Iiyama staan, en heb er zelf ook 2, allemaal 24"
Goede monitoren voor een fatsoenlijke prijs.
Interessante keuze. Zeker bij de goedkopere laptops wordt vaak gekort op beeldkwaliteit. Ik hoop dat ze daarom vooral de goedkopere modellen wel goede panelen gaan geven.
Op deze afstand lijkt er Lenovo te staan op het plaatje (dat staat er niet, maar het lijkt er wel heel erg op)
Toeval?
Waar komt dat logo vandaan? Ik heb meteen gecheckt of dit hun nieuwe logo was, maar gelukkig zie ik het niet op hun sites. Wat een eclectisch gedrocht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True