Specificaties 24" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 24EA53VQ-P Zwart Review

Areo 30 september 2013, 7.545 views

LG 24EA53VQ-P Zwart

Pluspunten

• Goede kijkhoeken
  • Relatief goedkoop
  • Goede reactietijd
  • Verstelbaar
  • Luxe uitstraling

Minpunten

• Extreme vorm van light-bleed.
  • Goedkoop is bij deze monitor duurkoop.
  • Korte stroomtoevoerkabel.

Na heel vaak reviews gelezen te hebben die mij goed hebben geholpen was het nu eens mijn beurt. Ik heb deze LG monitor gekocht omdat het de goedkoopste 24" IPS monitor is. Maar is het ook een goede monitor? Dat bespreken we in deze review.

Verpakking:
De montitor komt in een grote kartonnen doos met een handvat. Het handvat is erg makkelijk om de doos te dragen. Op de doos staat een zwart wit afbeelding van de monitor en worden veel functies benoemt. Op alle kanten van de doos pronkt het logo van LG.

Accessoires:
Als we de doos openmaken zien we bovenop een groot blok piepschuim de voet en het middenstuk van de monitor liggen samen met wat accessoires. Deze accessoires bestaan uit:
-1x VGA kabel.
-1x Stroomtoevoer
-Handleiding (in het Pools, Duits, Engels, Spaans, Frans, Slowaaks en nog twee voor mij onbekende talen).
-1x LG CD.

De VGA kabel zit netjes apart verpakt in een plastic zakje. De CD is niet verpakt en beschadigt zo snel! Ook is de stroomtoevoer aan de korte kant, ik schat dat de kabel maximaal 1 meter lang is.

Montage:
LG heeft netjes om elk deel van de monitor stukjes plastic gedaan zodat deze niet beschadigen tijdens de montage. De monitor is eenvoudig in elkaar te zetten, het middenstuk stop je in de voet en deze draai je vast met een schroef (platte schroevendraaier nodig). Daarna zet je het scherm bovenop het middenstuk. Wat fijn is, is dat het scherm nog steeds kantelbaar is zodat er zelf voor een optimale kijkhoek gekozen kan worden.

De monitor:
Hier gaat het uiteindelijk allemaal om. Laat ik beginnen dat de monitor ontzettend veel last van light-bleed heeft. Zo erg zelfs dat ik de monitor heb laten vervangen door een nieuwe van hetzelfde model. Deze heeft exact hetzelfde probleem en dit wijst erop dat het bij de het model hoort. De light-bleed kunt u op foto 3 zien.
Verder geeft de monitor alle kleuren behalve donkere kleuren mooi weer. Ook de kijkhoeken zijn dik in orde. De reactietijd van het paneel is ook prima in orde.
Ook stralen de dunne randen rond het scherm en het patroon achterop de behuizing van het scherm luxe uit.

Conclusie:
Dit IPS paneel van LG is goedkoop maar helaas ook duurkoop. Door de extreme vorm van de light-bleed is de monitor alleen geschikt indien er geen donkere kleuren worden weergegeven. Dit minpunt overtreft helaas alle positieve punten. Ik breng mijn monitor dan ook terug naar de winkel, mijn advies: niet kopen!

Heb jij ook een LG 24EA53VQ-P Zwart?

Ik heb precies hetzelfde qua bleeding. Het lijk wel of er een lampje onder mijn linkerhoek ligt.... Wanneer ik aan de achterkant druk lijkt het iets te ver minderen, waardoor het lijkt alsof het euvel veroorzaakt wordt door een slechte behuizing. De kleuren van dit scherm zijn wel goed en reactietijd ook prima
Ik zelf ga hem morgen weer terug brengen! Je hebt 14 dagen bedenktijd wanneer je online besteld.

Ik heb hiervoor ook een pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart gehad, deze heb ik ook teruggebracht. Hier kreeg ik oogpijn van. (al weet ik niet zeker of dit aan het scherm ligt of aan mij). Ook had deze wat last van ghosting, bij vooral grijze kleuren. (eigenschap van VA). Dit viel altijd op tijdens het scrollen. Letters kregen ook een fractie van een seconde een gele gloed :P .
Desniettemin ga ik wel weer terug naar een *VA paneel. Ik vond de hoge contrast wel erg fijn vooral bij het kijken van films/series/games. Nu heb ik deze op het oog: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 30 september 2013 23:25]

Dank voor het bericht, dit bevestigt mijn vermoeden dat de hele serie van deze monitoren hier last van heeft. Ik heb zelf ondertussen een Dell U2312HM besteld. Mijn ervaringen met die monitor zullen binnenkort wel te lezen zijn in mijn tweede review :P
Die heb ik zelf ook bekeken. Alleen 2 dingen dat mij niet aanstaat. Het is een 23" scherm en het is daarnaast een IPS. Welke qua contrast niet tegenop een *VA paneel kan. Die dell heeft trouwens wel superieure kijkhoeken. Bij een vergelijkingstabel via Hardwareinfo die ik zelf heb samengesteld: http://nl.hardware.info/v...ntbenji/monitoren-monitor
Klopt wat betreft light bleeding betreft. Alhoewel het vooral bij zwart is te zien, en bij de andere kleureen wel meevalt. Ik gebruik hem voor development, en dan valt het niet op.
Ik vind het raar zo'n negatieve review te lezen. Ik gebruik deze monitor nou al een paar maanden en ik ben er namelijk erg blij mee. Alleen tijdens zwarte beelden word het inderdaad een beetje raar.
Weet iemand hoe ik de "poot" (dus niet de voet) van deze monitor afkrijg? Het wil me maar niet lukken.
Vreemd met al deze light bleeding problmen, ik heb hem ook al een tijdje en ik heb nergens last van.
Misschien dat het toeval is dat je daar last van hebt.
ik heb hem nu een jaar lang nergens last van een prima prijs en qualiteit verhouding
Ik heb zelf 2 van deze exemplaren en heb er totaal geen last van.

Gebruik ze met veel plezier voor het gamen, films kijken en soms wat foto bewerking.