Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 145 reacties

Mozilla heeft de nieuwe versie van Firefox alvast ter download aangeboden, hoewel deze nog niet op de frontpage van de browsermaker te vinden is. Firefox 9 biedt onder meer een snellere javascript-engine en verbeteringen voor ontwikkelaars.

Firefox-logoDe in Firefox 9 verbeterde javascript-engine moet het uitvoeren van javascript 20 tot 30 procent sneller laten gebeuren. Dat komt door de ondersteuning voor type inference, dat ervoor zorgt dat javascript-code wordt geanalyseerd voordat deze naar de javascript-compiler wordt gestuurd.

De compiler hoeft dankzij die analyse met minder scenario's rekening te houden. Type inference wordt ondersteund in sommige programmeertalen met statische typeringen, waaronder sinds kort ook Visual Basic en C#, maar is ongebruikelijk bij dynamisch getypeerde talen als javascript.

Door het toevoegen van type inference voor javascript gaan de prestaties van javascript de kant op van die van statisch getypeerde talen. Overigens krijgt Perl 6 ook ondersteuning voor type inference. De javascript-engine van Firefox liep de laatste jaren achter die van Chrome aan, maar de nieuwe feature moet ertoe leiden dat die achterstand wordt ingelopen.

Verder zijn de ondersteuning voor html5 en css verbeterd. Zo is de ondersteuning voor het css-element text-overflow verbeterd en is ondersteuning voor font-stretch toegevoegd. Ontwikkelaars kunnen daarnaast de do not track-status van een bezoeker via javascript opvragen. Gebruikers kunnen de do not track-knop inschakelen om te voorkomen dat websites hun gedrag in kaart brengen voor advertenties. Om de knop te laten werken, is het nodig dat websites vrijwillig meewerken.

Verder is de integratie met Mac OS X Lion verbeterd. Zo is het thema beter toegesneden op de nieuwste OS X-versie en kan er met twee vingers worden geswiped. Tot slot is de stabiliteit van de browser verbeterd, claimt Mozilla. De versie kan worden gedownload voor Windows, OS X en Linux.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (145)

Directe download links:

Windows:

Engels

Nederlands

[Reactie gewijzigd door LCP op 20 december 2011 15:00]

Dank je! Via de link in het artikel kreeg ik een Nederlandse :-X
Mozilla is goed bezig. Net even Firefox 9 naast Chrome 15 gelegd in Sunspider benchmark.

Firefox 9: 237.3ms
Chrome 15: 268.7ms
Pale Moon 8 (optimized Firefox 8): 300.4ms
Waterfox 8 (optimized 64-bit Firefox 8): 258.2ms

Ik kan niet wachten tot er een Pale Moon (of Waterfox!) versie van van Firefox 9 komt, volgens mij gaat die supersnel zijn.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 20 december 2011 17:16]

Je kan nog zo snel zijn in benchmarks, uiteindelijk gaat het om welke browser het snelste aanvoelt. Dat hij een halve milliseconde sneller een pagina laad merk je niet, maar Firefox voelt gewoon traag aan.
Dat is echt niet meer zo hoor. Leuke van deze javascript improvements is dat de hele browser sneller wordt omdat delen van de interface ook gebruik maken van javascript.
Waterfox 9 (x64) is ook al uit!
Gebruikers kunnen de do not track-knop inschakelen om te voorkomen dat websites hun gedrag in kaart brengen voor advertenties. Om de knop te laten werken, is het nodig dat websites vrijwillig meewerken.
dat zal dan wel een waanzinnig succes worden .. NOT. Vraag aan een marketeer of hij vrijwillig wil stoppen met adverteren.... |:(

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 20 december 2011 14:00]

AdBlock Plus heeft onlangs een verandering doorgevoerd dat ze non-intrusive advertenties van adverteerders die beloven DNT to honereren by default *wel* laten zien.\

Dat is dus een manier waarop je adverteerders wel zo ver krijgt.
Het gaat niet om het stoppen met adverteren, maar om het vastleggen van surfgedrag. Wat je dus met die functie aan een marketeer vraagt is of hij jou gewoon normale advertenties wil tonen ipv ads op basis van een profiel wat ze over iedereen opbouwen.

Ik denk nog steeds niet dat het een succes zal worden, want wie gaat er developertijd in dit soort functies steken? Je moet dan je developers betalen om functies toe te voegen waar jouw bedrijf slechter van wordt (aangezien personalized ads waarschijnlijk meer kliks zullen krijgen).

Als iemand 1 site weet die zich hier aan houdt zou ik het graag horen.
Het heeft ook een sociaal effect. Websites die zich netjes aan de standaard houden krijgen veel meer goodwill.

Ik denk dat die factor, zeker met de sociale connecties tegenwoordig, alsmaar groter wordt.
Ik vraag me af hoeveel mensen daar dan waarde aan hechten. Tuurlijk voor de firefox gebruikers kan het handig zijn, maar een hoop gebruikers weten daarbij toch niet hoe het werkt en website-bouwers hebben wel wat anders te doen dan zo'n raar verzoek te behandelen. Mocht het met een plugin voor bv Wordpress kunnen dan gaat het al makkelijker, maar waarom zou je?
Het gaat om grote advertentiebedrijven als Google, niet om kleine websitebouwers.
Daarom heb je dus wetgeving nodig.
Daar heb je weer mensen nodig die verstand hebben van zaken. Groot deel van de kamer beschouwt zichzelf als kundig omdat ze een brief kunnen schrijven en hun email kunnen openen.
ghostery firefox addon je eigen keuze ;)
Het is nu nog aan de websitebouwer... in de toekomst zal de EU wel met een wet komen waarmee het verplicht ondersteund moet worden.
Zo, dat gaat hard , ik heb nog de Firefox 6 op mijn PC staan.
En op de laptop heb ik de 9 beta ,als ik eerlijk mag zijn ik vind prettiger werken met Firefox 6.
En de helft van de add-ons zijn niet compatibel met de 9.
[..]
En de helft van de add-ons zijn niet compatibel met de 9.
Mozilla heeft begin dit jaar het hele add-ons systeem omgegooid zodat compatibiliteitproblemen aanzienlijk minder voorkomen.

Van de 95% meest populaire add-ons is 96,8% nu al compatible met Firefox 9. Ik draai zelf al weken Firefox 9 beta als dagelijkse browser en van de 11 add-ons is er maar één nog niet compatible.

Heb je wel de add-ons uit de officiële Mozilla repository gehaald? Die worden namelijk automatisch getest op compatibiliteit met nieuwere versies en geupdate indien compatible. De versie op website van de developer zelf wil daardoor nog wel eens achterlopen met de officiele Addons.Mozilla.Org.

Als je zoveel mogelijk je Add-ons uit de officiele repository haalt zijn de meesten vaak al ge-update voor jij uberhaupt van een nieuwe Firefox gehoord hebt. Op dit moment is het meerendeel zelfs al compatible met Firefox 10.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 20 december 2011 14:28]

Google toolbar is niet compatibel met de Firefox 7.8.9 als voorbeeld ,en over de crashes met flashplayer maar te zwijgen.

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 20 december 2011 15:25]

Die loopt dan ook niet via de AMO website. Dat is gewoon een keuze van Google :)

In Firefox 10 of 11 gaan ze trouwens (volgens de plannen althans) het nog verder veranderen. Addons blijven werken, tenzij er (automatische) meldingen komen dat er problemen zijn.

In Firefox 12 wil men zelfs volledig op de achtergrond gaan updaten.
Geheugen-leak al opgelost? Ik zou haast van jaren FF overstappen op iets anders. Dramatisch momenteel :(.
idem. Hopelijk is het nu iets beter op OSX. Het is echt dramatisch. Paar tabs open en 800mb (bijna 1/4 van wat ik heb) na een 2 uurtjes. Alle tabs gesloten = 700mb ....

Als trouwe FF user vanaf versie 1 overgestapt naar chrome... :( Ik gebruik nu zelfs 'firebug' in Chrome. Dat was met versie 7 nog de enige reden om FF te gebruiken.
En in hoeverre is dat een probleem? Firefox zal ALTIJD meer geheugen gebruiken door hun addon architectuur maar werkt intern ook met een geheugen pool. Geheugen dat over is gaat niet direct terug naar het OS, maar pas als die het nodig heeft. Ook cached hij de tabs die jij open had zodat als jij ze wil heropenen ze vrijwel direct weer op je scherm staan.

Je kan trouwens dit gedrag prima tunen in de instellingen. Zoals je ongeveer alles kan aanpassen aan Firefox.

Chrome werkt op een totaal andere manier. Die heeft allemaal kleine processen. Het voordeel is dat als je een tab sluit het geheugen direct terug bij het OS is. Het nadeel is dat het meer geheugen kost. Bij een snelle vergelijkende test tussen Firefox en Chrome waarbij ik al mn firefox tabs ook even in chrome heb geopend (stuk of 20) en dan zit er kwa geheugengebruik echt niet zoveel verschil in. Ja het lijkt dat firefox VEEL meer gebruikt doordat het 1 process is, maar ik kwam uit op 540 mb voor Chrome en 555 mb voor Firefox. Is dat nu zo'n big deal? Uiteraard kan je op andere os'en totaal andere resultaten krijgen en ook aan de hand van hoeveel addons je hebt. Er zijn een aantal beruchte Firefox addons die geheugen lekken en dat kan Mozilla (vrijwel) niet fixen.
OSX gaat toch echt swappen na een tijdje. En ja het is een big deal, want FF wordt ook nog eens heel traag, ook als ik alleen FF gebruik. Op dit moment is Chrome gewoon beter . (naar mijn mening) In geheugen + snelheid. Als ik firefox zijn overige geheugen release about:memory dan gebruikt het nog steeds veels te veel geheugen. Misschien cached ie de tabs die je afsluit wel, maar nog is Chrome sneller in openen van oude tabs
Lol, hij werd vanmorgen al automagisch gepusht; ik kreeg vanmorgen een dialoog bij het opstarten dat hij de update wou installeren. Ik moet zeggen, dat proces gaat gewoon enorm snel en vlekkeloos; m'n geopende tabs waren gewoon nog netjes beschikbaar... :)

Gebruikt nog wel zo'n 450MB geheugen, ik moet wel zeggen dat ik vandaag nog geen freeze's heb gehad... Durf alleen Google Maps nog niet de openen, die WebGL plugin die ik op de een of andere manier niet afkrijgt laat de driver van m'n videokaart chrashen... :/
Andersom. De driver bevat een fout waardoor WebGL een crash kan veroorzaken. Daar kunnen de devs van de plugin helemaal niets aan doen.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 20 december 2011 15:58]

De oorzaak doet er niet toe. Videokaart-drivers zijn (op het moment) niet gemaakt met security in het achterhoofd. Als je dan een webGl maakt die websites direct op de hardware laat werken, kan verwachten dat het misgaat.
Ik ben om eerlijk te zijn nogal huiverig voor WebGL, juist omdat dit de deur openzet voor allerlei nieuwe manieren voor exploits. Graphics drivers hebben op bijna alle OSsen directe kernel-level toegang, en zulke low-level toegang voor code die live vanaf het web geplukt wordt...ik weet eigenlijk niet of dat het beetje extra graphics performance wel waard is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 december 2011 17:53]

en dan MS kwalijk nemen dat ze geen WebGL willen supporten :D
Net geïnstalleerd en de paginaopbouw voelt sneller aan (instant). De AutoPager add-on was niet compatible en werd uitgeschakeld.
Installeer even de Add-on Compatibility Reporter add-on .
Met deze tool kun je AutoPager en andere incompatibele add-ons alsnog gebruiken ;) .
Ik heb zojuist even de toegevoegde font-stretch uitgeprobeerde, maar dit gaat niet echt vernieuwing brengen. Allereerst is FireFox volgens W3Schools de enige browser die deze feature ondersteund en ten tweede werkt het dan nog vrijwel altijd niet. Bijna alle voorbeelden geven de volgende reden voor het niet werken: "If this doesn't appear to work, it is likely that your computer doesn't have a condensed or expanded version of the font being used". Het gaat dus nog zeker een aantal jaren duren voordat deze feature echt bruikbaar wordt.
Godja, dat is bij veel van die HTML-toestanden. Die support wordt tag per tag ingebouwd, en buiten de flexible box layout is er niet veel schokkends bij. Maar vele kleine beetjes enzovoort.
't Is ook altijd even op je tanden bijten eer het overal (lees: ook bij IE) ondersteund is. Gewoon blij zijn dat alle browserbouwers gestaag timmeren aan de weg.
Leuk, ik was deze week net begonnen met het uitrollen van versie 8. -_-
Het vervelende is dat ze tegenwoordig niet meer de moeite doen om hun documentatie up to date te brengen. Waar door je als sysadmin echt alles moet testen en zelf uitzoeken.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 20 december 2011 14:08]

Ik ken het.. heb 't zelfde probleem.. het is ook vrijwel niet te doen om standaard profielen te maken om uit te rollen voor nieuwe users als ze telkens met van die grote wijzigingen komen.. ik hoop dat 't nu een beetje afgelopen is met die versie nummer increases, anders zitten we voor het eind van 2012 aan Firefox 14.
Net even getest in Google Docs en de verbeterde Javascript snelheid is echt behoorlijk te merken, documenten openen een stuk sneller, updaten sneller en het scrollen gaat ook veel fijner! Eindelijk een update die de moeite waard is ;)
Indeed, ik vind dat de websites ook sneller laden.
Tweakers laad ook sneller btw :p