Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Mozilla heeft in de laatste nightly build van Firefox 12 een aantal wijzigingen in de interface van de opensource browser doorgevoerd. Zo heeft Firefox een nieuwe overzichtspagina gekregen als er een blanco tab wordt geopend.

In de laatste Aurora-release, het alphakanaal voor Firefox, wordt op de pagina die de gebruiker via een nieuwe tab opent, een matrix getoond van drie bij drie met screenshots van de meest bezochte webpagina's. De gebruiker kan ook zelf bepalen welke websites in het overzicht worden getoond, terwijl ook de volgorde van de getoonde koppelingen veranderd kan worden. Deze vooralsnog experimentele functie moet echter wel via about:config geactiveerd worden.

Als de home-button wordt gebruikt, moet Firefox 12 meer mogelijkheden gaan bieden in de gepresenteerde 'startpagina': de browser toont zogenaamde launchers die direct toegang geven tot veelgebruikte onderdelen, zoals bijvoorbeeld het downloadvenster. Mozilla wil daar, net als Chrome, ook koppelingen naar veelgebruikte webapplicaties en een berichtenlijst van de instant messenger Google Talk aan toevoegen, maar het is nog onduidelijk in welke mate de browserfabrikant dit uiteindelijk zal doorvoeren.

Mozilla experimenteert in Firefox 12 ook met een autocompletion-functie voor url's. Ook deze functionaliteit is niet nieuw; Google Chrome biedt deze functie al enige tijd. Het zal overigens nog enige maanden duren tot de reguliere Firefox-gebruikers de nieuwe features te zien krijgen; naar verwachting zal de final van Firefox 12 in april door Mozilla worden uitgebracht.

Firefox 12 mockup

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

ik zit op firefox 11. Deze zou ik toch wel relatief snel willen noemen. mensen beweren dat er excessief geheugengebruik zou optreden bij veel tabs. Ik heb dit eens getest met 50 verschillende tabs. Het geheugengebruik bleef constant rond de 200mb hangen. Dit vind ik best acceptabel. zeker gezien vrijwel iedere computer tegenwoordig 2 gigabyte of meer heeft.

toen ik op firefox 9 zat vond ik deze overigens ook vrij traag . Bekijk het zo. Er komt verbetering aan!

Firefox vind ik ook wat uitgebreider met add ons en dergelijke. Vanwege deze handigheidjes mag het in mijn ogen ook iets trager zijn dan het recht toe recht aan van chrome.
Er wordt in het artikel verwezen naar Aurora, maar Firefox 12 is op het moment nog in het nightly kanaal. Op 31 januari wordt Fx 12 verhuisd naar het Aurora kanaal. Pas dan is het redelijk zeker dat er geen features meer teruggetrokken worden.

Voor iedereen die meer wil weten over de komende features van Firefox neem hier eens een kijkje: https://wiki.mozilla.org/Features/Release_Tracking
Ziet er mooi uit. Maar zolang Firefox niet sneller word blijf ik mooi bij Chrome. Heb Firefox altijd gebruikt. Maar het voelt gewoon niet meer snel aan zoals vroeger.
Gelukkig wordt Firefox wél sneller :)

- Sinds FF9 een nieuwe JS engine en ze zijn aan het werken om vanaf nul opnieuw te beginnen, lerend van hun fouten in het verleden (Keyword: IonMonkey)
- MemShrink is een project dat gefocust is op het geheugenbeheer. Efficiënter geheugengebruik en vermijden van fragmentatie zal ook de snelheid ten goede komen.
- Onlangs is Project Snappy opgestart om de responsiveness van de interface te verbeteren (vooral onder zware load kan dit een probleem zijn)
- De grootste bron van traagheid na langdurig gebruik is een profiel dat vervuild geraakt. Er wordt hiervoor gewerkt aan features die dit probleem aanpakken.
- Verder wordt ook under the hood nog gewerkt aan tal van verbeteringen aan Gecko, zoals bijvoorbeeld Azure dat Cairo zal moeten vervangen (en dit reeds doet voor canvas op Windows, maar in de toekomst zal dit voor alles zijn)
Maar het blijven allemaal lapmiddelen om mee te kunnen komen met de andere browsers en die zitten ook niet stil. FF wordt wel sneller, maar vooral ten opzichte van zichzelf. Ten opzichte van de rest van de browsers is het vooral veel stilstand en proberen dingen in te halen. Ze lopen in de browserrace flink wat rondjes achter en hebben niet het vermogen ook maar iets in te halen. De browser maakte een leuke start, maar het is nu gewoonweg afgelopen.

FF wordt wel sneller, ja, maar alleen ten opzichte van zichzelf en daar heeft niemand iets aan.
Als je dit al lapmiddelen noemt heb je het dus totaal niet begrepen en niet eens de moeite genomen om de linkjes die TimVdE geeft te bekijken. De projecten memshrink en snappy zijn er voor de lange termijn. Ze zijn opgericht om in alle toekomstige versies van Firefox problemen omtrent geheugen en snappyness in kaart te brengen en daar oplossingen voor te vinden. Voor zover ik weet is dit de enige webbrowser die zo'n duidelijke ontwikkelstructuur heeft. De rest is domweg bezig met het ontwikkelen van een webbrowser. Dan rijst al snel de vraag hoeveel oog zij dan nog hebben voor dingen als geheugen gebruik en de souplesse van de applicatie (het openen van menus, de reactie van een knop als je er op drukt, enz.). Je redenatie is dan ook ontzettend stupide. Jij roept hier feitelijk dat het hebben van kwaliteitscontrole en kwaliteitsborging erop wijst dat je crappy producten maakt terwijl deze 2 zaken nou juist worden ingezet om dat te voorkomen! Omgekeerde wereld 8)7

Daarnaast is het ook wel merkwaardig om te denken dat men dit doet om mee te komen met anderen. Men doet dit namelijk vooral omdat ze vinden dat ze op deze vlakken problemen hebben maar temeer omdat dit ook aanwezig is bij andere webbrowsers. Ze doen dit dus niet om mee te komen, ze doen het om de kwaliteit van hun product te verbeteren met als bijgevolg dat ze weer nummer 1 worden. Het gaat om voorbij streven.

Overigens laten diverse benchmarks zien dat huidige versies van de diverse webbrowsers nogal erg dicht bij elkaar liggen qua performance (en geheugengebruik). De verschillen zijn dus erg miniem en wisselen daarnaast ook nog eens per platform (op OSX is Firefox samen met Opera weer degene met het minste geheugengebruik, Chrome en Safari juist weer de meeste; in Windows is het weer een ander verhaal).

Edit: het artikel vermeld abusievelijk dat het om het Aurora kanaal gaat en linkt vervolgens naar de nightlies. Het gaat hier absoluut niet om het Aurora kanaal maar om de nightlies. In Aurora staat momenteel Fx11, beta bevat Fx10 en release bevat Fx9. Op 31 januari schuift alles een stukje op. Voor de beta en aurora kanalen betekent dat echter niet meteen een nieuwe build, die moet je een week later verwachten. Zie ook de releases pagina.

[Reactie gewijzigd door ppl op 29 januari 2012 17:00]

IMO als Firefox nog steeds herstart moet worden als je een add-on installeert blijft het kut. Laat ze dat eerst eens oplossen, ipv een nieuwe beginpagina te maken waar je veel minder aan hebt. Gebruikersvriendelijkheid boven features. Constant herstarten is NIET gebruiksvriendelijk, zeker als elke add-on op een andere tijd besluit te gaan updaten.
Dat komt door de krachtige add-on API die Firefox heeft en die add-ons toelaat zich volledig binnen Firefox te nestelen. Voor minder krachtige add-ons is er sinds kort de JetPack API die gelijkaardig werkt aan Chrome (en dus gelijkaardige features heeft, inclusief restartless). Developers moeten dan wel hun add-on porten. Bijvoorbeeld Firebug is in zijn komende versie 1.10 restartless.
dat is al opgelost, add-on's moeten dat gewoon implementeren..

Edit: dat was even kort door de bocht. Feit is: Sinds Firefox 4 (als ik mij niet vergis) kunnen addons zich 'restartless' installeren, mits ze dit zelf implementeren.

Echter is deze functie weinig gebruikt of gedocumenteerd, waarom weet ik niet precies. Ik ben zelf alvast actief bezig om het geïmplementeerd te krijgen in FireViking 0.6.

^TimVde: ook dieper genestelde addons is het mogelijk, al is het moeilijker. Zo zal alles met javascript in de interface geplaatst moeten worden ipv on load met xul-files. Vandaar weinig populair bij developers.

Edit 2: lees ook even deze CNet (download.com) pagina met een mooi artikel over enkele add-ons.
Of de pagina over implementatie van bootstrapped extensions op het Mozilla Developer Network (MDN)

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 30 januari 2012 01:23]

Schenden van privacy is ook niet gebruiksvriendelijk en zeker die nieuwe regels van Google word je niet vrolijk van. Dan liever iets langzamer dan privacy opgeven.
Daarbij komt nog dat chrome soms slecht de functie in de pagina's kan gebruiken. Functie werken soms niet terwijl die in alle andere browsers geen problemen geven.
Print functie van chrome werkt ook niet altijd even goed. Ik snap nog steeds niet waarom iedereen chrome zo fantastisch vindt. Het mag dan wel snel zijn maar qua functionaliteit is Fire Fox vele male beter. maar ze moeten ophouden met die nummering steeds op te hogen.Anders zitten we eind van het jaar bij versie 30. 8)7
Helemaal mee eens. Laat die standaard pagina maar lekker zitten. Ik heb nog nooit een snellere pagina gezien als "about:blank" }:O
Je zal verstelt staan over hoe lang IE9 erover doet om een about:blank pagina te tonen op mijn werk.. duurt langer dan tweakers.net openen..
Welke waarde in about:config moet je gebruiken om het te activeren?

Ik lees dat de newtab feature uit de latest nightly build is gehaald, jammer...

[Reactie gewijzigd door 327097 op 29 januari 2012 15:11]

browser.newtabpage.enabled
De pagina wordt dan beschikbaar in about:newtab, stel die pagina in als waarde van browser.newtab.url om hem automatisch te laten laden.
Ja ik zit nu op de 12.0a nightly build maar daar staat geen property met browser.newtabpage in about:config.

Welke build zit jij?
Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:12.0a1) Gecko/20120129 Firefox/12.0a1

Help > About geeft geen nieuwe updates voor mij.

Edit: Stomme fout gemaakt

[Reactie gewijzigd door TimVdE op 29 januari 2012 15:42]

MM bij mij bestaan die properties niet. Moet je die handmatig aanmaken dan?
Nee, die stonden er al... Volgens de bijhorende bug is de feature trouwens ook weer opnieuw geland op mozilla central.
Edit:

Er is half uur geleden update gekomen en nu werken de nieuwe tab interface wel.

[Reactie gewijzigd door 327097 op 29 januari 2012 17:00]

Ja, browser.newtab.url;about:newtab moet je met de hand toevoegen.
Leuk dat browsers updates krijgen, maar Firefox kopieert gewoon alles van Chrome. Overzicht met websites, gebruik van about:config en dat soort stuff. auto complete. Wat is nu het laatste wat ze hebben toegevoegd dat origineel is?

Ik ben van IE overgestapt naar Chrome toen het uit kwam en ik ga ook niet veranderen denk ik. Chrome heeft een hoop add-ons. Ik mis er niet echt één. Het is snel en overzichtelijk. Alleen het opstarten van chrome met 10 start tabs mag van mij nog wat optimalisatie krijgen, maargoed, het gaat al redelijk snel.
Niet om een bepaalde browser de hemel in te prijzen of een ander onderuit te halen, maar dit gebeurt al jaren in browserland. De ene browserbouwer bedenkt een goede feature, het slaat aan, de ander neemt het over.

Dat overzicht met websites zat voordat het in Chrome kwam volgens mij al in Opera, voor zo lang ik me kan herinneren heeft Opera about:config en auto-complete is ook al een flink aantal jaren een bewezen concept (al voordat Chrome überhaupt bestond).
Daarnaast weet ik bijna zeker dat er genoeg functies vanuit IE, Safari, Chrome, Firefox of welke andere browser dan ook naar Opera ea. zijn overgenomen.

Ik heb liever een browser die goede features kopieert van andere browsers, dan een die nodeloos achterblijft omdat men zo nodig 'origineel' moet zijn.

Edit: Zie nu dat ik over de laatste alinea heen had gelezen waarin staat dat het om auto-complete van URLs gaat. Zou inderdaad kunnen dat dat wel voor het eerst in Chrome verscheen, maar het concept is niet nieuw. Daarnaast verandert dit verder weinig voor mijn punt.

[Reactie gewijzigd door Voorraaddoos op 29 januari 2012 12:50]

Uh, wat je hier vertelt klopt natuurlijk niet helemaal. Firefox kent de about:config pagina al veel langer dan Chrome. En de 'autocomplete'-functie van de Chrome Omnibar werkt totaal anders dan Firefox' Awesomebar. In Chrome is de Omnibar een veredelde zoekmachine, terwijl Firefox alleen door je geschiedenis en bookmarks zoekt (en nog betere resultaten geeft ook). Bedrijven beschuldigen zonder daadwerkelijk de feiten te kennen is niet zo netjes :)
Ik vind die Chrome balk het grootste nadeel van Chrome; vult maar van alles in terwijl je dat niet wil, zeer irritant. Ben daarom terug naar Firefox gegaan.
FF Kopieert van chrome, chrome kopieert van Opera en Opera... kopieert niet echt, die verzint de features meestal.
about:config zit al jaaaaaaren in FF hoor..
Beter goed gejat dan slecht bedacht
Firefox is nog steeds mijn voorkeur vanwege het pijltje naar onder wijst dat in de adresbalk zit, daar kan ik direct mee naar websites surfen welke ik vaak bezoek.

Chrome heeft dat niet.
Nee, maar het heeft wel ten minste 3 andere functies die ik niet zie bij de huidige versie van FF en die ik regelmatig gebruik
  • Bij nieuw tabblad een overzicht meest bezochte pagina's (ja ik weet dat dit nu ook in FF komt)
  • Wanneer je pagina's vaak bezocht hebt kan je al met 1 letter intypen verwachten dat Chrome het juiste adres aanvult, hierdoor kan je in de adresbalk klikken (of ctrl + d), een 't' typen en dan enter en je zit op tomshardware.com, dit vind ik persoonlijk gemakkelijker dan een drop down lijst moeten openen (dat pijtlje dat jij beschrijft)
  • als je bijvoorbeeld wilt zoeken op populaire websites kan je dit adres in de adresbalk typen en op 'tab' drukken zodat je je zoekopdracht voor die website kan invullen i.p.v. eerst naar die website te hoeven browsen (scheelt weer een volledige pagina load) - enige voorwaarde is volgens mij dat je bij (sommige) sites die wel eenmaal of een paar keer bezocht moet hebben (dit kan inmiddels best veranderd zijn voor sommige websites, maar aangezien ik een history heb vanaf chrome 1..)
Kortom, ieder z'n browser (of meerdere). De een maakt de ander niet overbodig.
Mijn lijst is niet compleet en ik gebruik naast Chrome ook gewoon regelmatig Firefox..

[Reactie gewijzigd door C0rnelis op 29 januari 2012 13:12]

dat punt over dat pijltje..zit ook in FF;) gewoon intikken t en je zit dan wel niet op tomshardware.com maar wel op tweakers...en anders krijg je een match...sterker nog zit in (primitieve vorm) ook in alle voorgaande browsers en IE :)
Zoiets als de eerste letter typen van de site die je wilt bezoeken, zodat Chrome de rest aanvult?

Een bookmark even aanklikken?
Gelukkig niet, het is één van de meest irritante features die er is vanuit beheerders oogpunt, je kunt het namelijk moeilijk exporteren. Je veel bezochte websites gooi je in je favorieten, niet in de geschiedenis. Favorieten kun je namelijk makkelijk naar een andere machine verplaatsen en zijn makkelijk te restoren vanuit een backup.
Helaas wordt Firefox steeds langzamer. Ik ben sinds gisteren over op Chrome als mijn standaard browser. Wanneer de performance van Firefox weer de goede kant uit gaat zal ik een terugstap overwegen.
De performance is weer op de goede weg sinds 7. Want dat was echt een drama. Maar de laatste tijd is het hier veel stabieler en sneller.

Ik kan maar niet wennen aan de interface van chrome. Dus ik zit nog op firefox.
De performance verbeterd wel, maar verbleekt volledig bij de andere browsers op de markt. Zelfs IE is stukken sneller en niet alleen in het renderen van pagina's, ook de interface van FF voelt langzaam en log. Als je niet kunt wennen aan Chrome, maar wel de snelheid zoekt, waarom dan niet Opera?
Ik vind juist de interface van Chrome zo geweldig. Het is minimalisme ten top, waardoor je veel van de websites ziet. Ook al de knoppen die je meestal weinig tot niet gebruikt zijn netjes weggewerkt in een menu. Daarnaast is de omnibar voor mij de sleutel tot zeer snel browsen.
Firefox wordt juist steeds sneller!
Ik merk toch dat Firefox moeite heeft met pagina's wanneer deze veel danwel grote flash advertenties bevatten. Een voorbeeld is nu.nl. Zij hebben af en toe pagina grote advertenties 'rondom' de home page. Het scrollen door de pagina gaat dan erg stroperig.

Ook wanneer ik ctrl-klik doe op een link voor het rechtermuismenu (op een mac) duurt het vaak tot enkele seconden voordat het rechtermuismenu beschikbaar is. Dit gebeurt zelfs bij de standaard tweakers home page zonder veel tot geen flash advertenties.

Bij Chrome spelen deze problemen niet (zelfde hardware, zelfde pagina's).
De een vind Fx beter, de andere Chrome, Opera of IE. Voor mij geldt vooral het gebruiksgemak. En daarom is Fx voor mij mijn favoriete browser. En het laadt pagina's het snelste volgens Toms hardware :)

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 29 januari 2012 16:29]

Heb je bij Chrome ook evenveel add-ons draaien? Dat scheelt namelijk enorm in de performance. Bij een echte vergelijking draai je beide in safe-mode, zonder enige add-on.

Op mijn laptop is FF/Palemoon snappy, en dat is een bakje met een Intel T2400 er in, dus niet echt een gruwelijk snelle machine. Maar ik blokkeer ook alle Flash content, dat scheelt enorm.

Die nieuwe "homepage" in plaats van een lege tab (wat ik vraag) wil ik niet hebben. Ik hoop dat dit in de toekomst ook instelbaar is. Er zal vast wel geld mee gemoeid zijn, bedrijven die op die pagina willen staan, maar het kost allemaal tijd.
Het is natuurlijk relatief, die pagina zal waarschijnlijk in de cache staan, maar het is gewoon irritant als je het niet wilt hebben.
Dat probleem heb ik ook gehad, vlak na een upgrade van linux. Het bleek uiteindelijk aan de nvidia driver te liggen. Ik had de verkeerde driver geselecteerd voor mijn nvidia chipset met als gevolg dat bepaalde operaties, zoals overlays, ineens tergend langzaam waren. Zowel KDE als Firefox hadden er last van. Nadat ik de juiste nvidia driver had geinstalleerd, was firefox weer razendsnel met context menu en ook met websites die advertenties rond de pagina hebben staan.
Euh... Elke maar dan ook elke pagina hier (behalve de beta maps) reageert direct.

Ik denk dat het aan Apple ligt ;), die kijken even de link voor je na ;)

Nee, dergelijke problemen heb ik niet. Gelukkig ook maar dat er mensen verschillende ervaringen en hebben en andere browsers gebruiken. Anders zaten we nog op netscape 3 of IE6
Het ziet er op zich wel aardig uit. Ze moeten alleen alles customizeble laten. Ik wil MIJN top site daar hebben staan. Niet history of iemand anders die top sites voor me selecteert.

Verder: Zolang Chrome bijna 2x sneller is voor mijn gevoel blijf ik ook bij Chrome. Firefox zal ik blijven gebruiken voor het testen van website natuurlijk. :)
als jij 5x per dag naar jouw top-site gaat en naar de anderen maar 3x, dan zal die daar ook werkelijk staan
Dat ze jou iets verplicht voorschotelen is iets waar je bij vrijwel alle andere browsers zorgen over kan maken maar bij de non-profit organisatie Mozilla zal dat zeer onwaarschijnlijk zijn.
Daarnaast zullen ze het wel gewoon het gedrag van de andere browsers overnemen, het zelf kunnen overschrijven en vergrendelen van de standaardlijst.

Die standaardlijst lijkt me trouwens wel kinderspel voor Firefox om te bepalen, alle browsegegevens staan volgens mij al in de Sqlite database die voor de awesomebar gebruikt worden. Zelfde query maar dan zonder where clausule en ze zijn er al volgens mij (alleen nog een snapshot van de pagina nemen voor de thumbnail).
Dit ziet er leuk uit. Het doet mij alleen sterk lijken op chrome, mag dat wel?
Opera, Safari en IE9 kennen ook al een dergelijke pagina. Het was juist net Firefox die nog achterliep op dat gebied. En volgens mij was het ook niet Chrome die als eerste met dat concept kwam, maar Opera (correct me if I'm wrong).
Opera was als eerste op mobiel met een Speed Dail (vandaar de naam) deze was zo'n succes dat ze die naar de desktop hebben gehaald.
Firefox 12 al weer :/
Waarom gaat de nummering in een keer zo snel.
Tijd geleden zat ik nog bij firefox 3 :9
En op dit moment al bij Firefox 9

[Reactie gewijzigd door MetalMarty op 29 januari 2012 12:24]

Mozilla heeft besloten in de voetsporen van Chrome te treden met de snelle opvolging van versie uitgaven, hiermee doelen ze er ook op sneller updates als veiligheidsissues door te voeren.
Niet alleen qua updates, maar ook qua ideeën. Chrome heeft namelijk ook een overzicht van App's en top sites wanneer je een nieuwe tab opent.
Het is toevallig dat Chrome dit doet, maar het is niet de enige en ook niet de eerste (de websites, voor Apps kan het best de eerste zijn). Voor zover ik kan herinneren had Opera dit al voor Chrome bestond al kan ik niet zeggen of Opera de eerste was (v9.2 april 2007).

[Reactie gewijzigd door C0rnelis op 29 januari 2012 12:42]

Had Opera dit al niet nog eerder? Volgens mij is het gegaan van
Opera -> Firefox plugin -> Chrome komt uit het niets -> Firefox
(IE 9 heett de feature trouwens ook dus IE hoort ook nog ergen tussen maar die gebruik ik nooit dus geen flauw idee met welke versie dat is toegevoegd)

Zolang het maar snel genoeg laad en/of te disablen is heb ik er geen bezwaar tegen. Gebruikt het ook nooit bij Opera en Chrome alhoewel ik alle browsers op een andere manier gebruik. Sowieso ben ik niet zo van het klikken, ctrl+t voor nieuwe tab en een enkele letter en ik heb m'n favoriete sites met die letter al, lang leve de awesomebar.

* Xthemes.us Voorspeelt
Chrome heeft deze feature overgenomen van Opera, FF weer van Chrome. De eerste was, zoals altijd, Opera. Zowel met de autocompletion als de nieuwe beginpagina. Dit is een bijna volledige kopie van hoe Opera 't doet. Maarja, sinds een paar jaar is FF een bijna volledige, maar tragere kopie van Opera, dus what else is new. Had het alleen leuk gevonden als Opera er wat meer credit voor kreeg, ipv Chrome die het ook maar van Opera overgenomen heeft.
alles van opera... jaja, we hebben alle browsers, zoals ze nu bestaan, te danken aan opera... een beetje verder kijken dan je neus lang is mag heus wel hoor.

Op zich (als ff user) vindt ik dit een leuke toevoeging, ik had het al via plug in, dus die mag dan binnekort weer eruit.

Maar in plaats van een leuke toevoeging, zou ik liever hebben dat men het geheugengebruik van ff eventjes onder de loep neemt. Het is niet omdat we tegenwoordig gb aan ram hebben, dat je daar "tientallen" procenten dient van te nemen voor wat browserwerk.

@ Quartex

is dat zo? volgens mij heeft opera nogal wat afgekeken van ie en netscape... ELKE browserproducent speelt leentje buur... anders zouden we nogal rare browsers hebben...

[Reactie gewijzigd door white modder op 29 januari 2012 18:30]

zou ik liever hebben dat men het geheugengebruik van ff eventjes onder de loep neemt. Het is niet omdat we tegenwoordig gb aan ram hebben, dat je daar "tientallen" procenten dient van te nemen voor wat browserwerk.
Dat is al lang niet meer het geval. Ik heb FF9 nu als de halve dag in gebruik en open staan met 20 tabs 14 extenies en het geheugenbeslag 380.000kb. Ik open nu chrome met 7 tabs en 11 extensies en ik zit meteen al op 460.000kb. Ik gebruik beide door elkaar, maar werk het meest met FF. Na FF3 heb ik een tijd lang alleen maar Chrome gebruikt, maar werk nu het meest met FF. Alleen het kunnen slepen van Tabs naar mijn favorieten in de zijbalk vind ik zo fijn dat ik het minieme verschil in snelheid er graag voor opoffer. Volgens mij is Chrome recentelijk een stuk fatter geworden. Dat merkte ik op een oude laptop met 512mb gebeugen, daar heb ik een oudere versie teruggezet omdat hij anders teveel begon te swappen wat hij eerst helemaal niet deed.

Firefox draait soepel op al mijn computers lekker vlot en de goede mogelijkheden blijven. Vastlopen doet hij eigenlijk nooit. Ik denk dat we moeten ophouden om op basis van erg persoonlijke situaties browsers af te branden, alle moderne browsers zijn gewoon goed, de verschillen zit vooral in de extra's.

Ik gebruik zelf bij voorkeur de portable versie van Firefox omdat die juist alle tijdelijke bestanden in het geheugen houdt, dat scheelt een hoop schrijf en lees acties naar de harde schijf en fragmentatie. Maar dan moet je wel iets meer geheugen hebben. Maar ja, dat is het eerste wat je leert als je lekker wil werken: Genoeg geheugen in je computer stoppen. Mensen die op oude beesjes blijven werken moeten ook niet verwachten dat dit eindeloos kan zonder penalty. Het is niet alleen de browser die zwaarder wordt, de internetpagina's zelf worden ook zwaarder.

Overigens heeft Firefox de handige mogelijkheid om in te stellen dat pagina's bij het opstarten nog niet geladen worden, maar pas als je op de tab klikt. Dat scheelt ook weer een slok op een borrel.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 29 januari 2012 16:18]

Opera had ook als eerste tabs. Opera innoveert niet in alles, maar wel in wat ingrijpend is gebleken voor het gebruiksgemak.
Tabs? Je bedoelt een volledige MDI interface zodat je ook vensters naast elkaar kunt zetten e.d. Iets wat ze later hebben hernoemd naar "tabs" omdat andere browsers dat hadden en ze vragen kregen van gebruikers waar de tabs in opera waren.
alles van opera... jaja, we hebben alle browsers, zoals ze nu bestaan, te danken aan opera... een beetje verder kijken dan je neus lang is mag heus wel hoor.
Waarom? Het is gewoon zo.
Opera is gewoon de eerste met het implementeren van opties die iedereen nu standaard vind.

Altijd al zo geweest, en zal nog wel een tijdje zo blijven.
IE9 Heeft deze feature inderdaad, ook. Als je in de adresbalk about:tabs typte dan krijg je ook 8 tiles te zien met daarop vaak bezochte websites, tevens kan je via deze pagina advies krijgen over mogelijk leuke sites en kan je recent gesloten tabladen heropenen. :)
Omdat ze gewoon een heel getal aanhouden, en niet van 2,00195 naar 2,00196 gaan maar gewoon hoppa van 2 naar 3.