Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Tijdens de IDF demonstreerde Intel een displaytechnologie die beeldschermen in laptops en ultrabooks zuiniger moet maken. Deze technologie moet displays een stukje geheugen geven, zodat de gpu een statisch beeld niet hoeft te verversen.

Intel ontwikkelde de zogeheten Panel Self Refresh-technologie al enkele jaren geleden in zijn Intel Labs, maar met partner LG Display moet de techniek in producten worden verwerkt. Vooral ultrabooks, maar ook laptops zouden van de psr-techniek profiteren: hun accu's zouden langer mee moeten gaan. De techniek werkt door een stukje geheugen in het scherm in te bouwen, waarop het laatstgetoonde frame wordt opgeslagen.

Wanneer een statisch beeld wordt weergegeven, moet de grafische processor dat beeld zestig maal per seconde genereren. Door het frame echter vanuit het display-geheugen naar het scherm te sturen, kan de gpu sneller en vaker in een energiezuinige staat worden teruggebracht. Dat zou volgens Intel een energiebesparing moeten opleveren die zich vertaalt in een 45 tot 60 minuten langere accuduur, afhankelijk van het gebruik van de laptop.

LG zou bovendien voor ultrabooks een speciaal Shuriken-display vervaardigen, dat dunner is dan dat van concurrenten. De eis dat ultrabooks minder dan 18mm dik moeten zijn, moet daarmee eenvoudiger gerealiseerd worden. Het paneel wordt in het 'deksel' van de ultrabook met dubbelzijdig tape bevestigd, waardoor de bevestiging dunner is en een bezel niet nodig is. De schermen van 13,3", 14" en 15,6" hebben 1366x768 pixels, een helderheid van 200nit en een contrastverhouding van 500:1. Voor 2012 staat een 11"-model op de planning en de Shuriken II-serie moet in 2013 verschijnen.

Panel Self Refresh-technologie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Wat een duidelijk, inhoudelijk schema: In de toekomst zullen schermen aan Panel Self Refres h denken.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 september 2011 16:06]

Dat schema gaat inderdaad hélemaal nergens over. De techniek is mooi, maar de maximale resolutie een beetje laag. Ik ben wel benieuwd naar de hárde feiten over de energie-bezuiniging, want een zwarte screensaver doet in principe hetzelfde..
Zeker niet. Statisch beeld is ook een stilstaande webpagina die je aan het lezen bent bijvoorbeeld. Als je een film aan het kijken bent zal dat niet veel besparen, maar surfen zal het best voor werken.
Als je de cursor beweegt zal de gpu het beeld moeten refreshen. Elke keer als je een stukje scrollt ook. Ook mag er geen enkele geanimeerde gif of flash op de pagina staan (of andere geanimeerde dingen op de desktop of in de system tray). Het nut wordt dus zeer beperkt in de praktijk, denk ik.
bij het lezen van alle reacties op dit artikel heb ik toch wel 4 keer voor een periode van 10 seconden een statisch beeld gehad hoor... en bovendien als je praat over 1 in plaats van 60 frames per seconde dan zal het aardig snel oplopen, ook al is het niet voor lange duur.

Helaas zit er bij het typen van deze reactie wel weer een cursor te knipperen :(
maar ook de cursor knippert geen 60 keer per seconde...
bijna vreemd dat ze dit nu pas uitvinden
eigenlijk wel heh, bijna niemand heeft meer een CRT scherm.... Lijkt me ook wel logisch bij LCD techniek
Inderdaad. Marketing tegen techniek: Hier kunnen we niets mee, we willen plaatjes hebben.

Techneut tekent.
Volgens mij weet de GPU het beste dat/of er wijzigingen in de graphics zijn. Dus lijkt het mij zinniger dat de GPU datgene doet dat hier geschetst wordt.

En het zal me niets verbazen als een dergelijke techniek al niet gebruikt wordt, of door een simpele firmware update actief gemaakt kan worden.

Zitten er in de grafische chips geen interne framebuffer?
Leg het probleem waar het thuis hoort, en niet extern.
Ik kan mis zijn maar als je het beeld in de gpu stil zet blijft de monitor toch gewoon refreshen zodat je niets van stroom bespaard. Je zult wel meer dan een software update in de monitors moeten steken denk ik.
De monitor zal altijd blijven refreshen.

Zoals ik het verhaal lees, komt er een soort van framebuffer in het display waardoor er geen data tussen de GPU en het display hoeft te zijn. Het display krijgt zogezegd zijn eigen geheugen waar precies (minstens?) 1 volledig beeld in pas.

Laat die nou net al in de computer zitten Framebuffer

Ik zie pas voordelen als de refresh niet meer nodig zou zijn, en dat kan bewerkstelligd worden als elke pixel in het scherm een statische geheugencel is die ook zonder refresh zijn waarde blijft houden.

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 17 september 2011 19:05]

De monitor blijft inderdaad refreshen. Je ziet tenslotte niet voor niets de halen door het scherm als je aan het filmen bent en er staat een monitor op de achtergrond. altijd leuk, film wordt in 30fps opgenomen en de goedkope vga schermpjes refreshen op 58fps, waardoor de haal nog beweegt ook)

wat ik dan ook niet snap, waarom die refresh rate er uberhaupt nog is. We zijn toch allang technisch ver genoeg om een pixel onafhankelijk te kunnen laten wisselen wanneer nodig. Want het enige wat je hiermee doet is de GPU niet bewerkstelligen, het geheugen in de monitor blijft tenslotte het scherm refreshen, en schiet je nog niks op. Voor gamen is het ook ideaal; de frames realtime op je scherm. Zeker op een lagere framerate erg prettig, en dus voor laptops uiterst bruikzaam.
Sorry hoor dat ik dit zeg want echte kennis heb ik er niet van.
Is dit niet een probleem die de gpu heeft en niet het scherm.
En nu komen ze met een oplossing in het scherm om het probleem van de gpu op te lossen.
Kunnen ze dat niet direct in de gpu oplossen vanplaats extra energie verslindende hardware te produceren wat het iets zuiniger is maar toch niet de perfecte oplossing.

De gpu zou het verschil moeten zien tussen statische en bewegende beelden en daarop handelen.
Daar heb je zeker een punt. Waarom kan dit niet al bij de GPU?
Omdat het display in de huidige vorm afhankelijk is van het GPU signaal. M.a.w. zodra de GPU volledig in "slaapstand" schakelt dan heb je geen beeld meer. En andersom: als de GPU toch nog een signaal moet blijven geven kan deze niet volledig in slaapstand gaan. Het is waarschijnlijk dat deze dan al snel meer energie gebruikt dan een simpel geheugenchipje met efficiënte aansturing ingebouwd in het beeldscherm.
In theorie heel mooi, maar hoe vaak staat het beeldscherm nou stil ? Bij een diashow of power point presentatie maar anders ook niet. Laat nu net in deze twee laatste situaties meestal wel een stopcontact ter plekken zijn waardoor stroomverbruik van de laptop niks uitmaakt.

Beweeg een keer met je muis en de techniek werkt al niet. Ook als je aan het typen bent werkt het niet want je hebt dat leuke knipperende '|'(balkje).
Dat balkje knippert niet met 30hz, dus zitten er frames tussen die statisch zijn.
Ik dacht dat ik hier eens een artikel op Tnet gelezen heb over een E-reader scherm gecombineerd met LED ( of was het lcd). De statische pixels worden getoond door E-ink en de geanimeerde pixels door LEDs.

Leek me heel interessant, zou dit niet kunnen gebruikt worden voor portables?
dat zou wel LCD geweest zijn, aangezien LED enkel lampjes zijn ;)
Mooie ontwikkeling maar een resolutie van 1366x756 kom op... het is bijna 2012
Mooie ontwikkeling maar een resolutie van 1366x756 kom op... het is bijna 2012
Ik wou net zeggen... die resolutie bij 15.6"?? Ik vond 1280x800 al laag voor dat formaat.
1366x768 is een net iets scherper beeld dan een 1280x800 scherm, wat trouwens 0.2" kleiner is. Maar het gaat hier meer over de beeldverhouding die nu niet meer 16:10 is, maar 16:9 wat het beter zou maken voor multimedia.

De meeste mensen hoeven geen hogere resolutie. En daarnaast is het eigenlijk alleen bij de 15.6" tegenvallend, maar niet meer dan normaal. Op een 13.3" of een 14" worden deze resoluties ook gebruikt en ziet er wel gelijk scherper uit. Persoonlijk heb ik een 1600x900 resolutie op een 14", maar veel mensen vinden alles te klein.

Dus daarmee denk ik dat het genoeg is voor de normale markt, maar misschien dat ze de grotere schermen een grotere resolutie kunnen geven als de kleinere.
inderdaad ik heb nu een 15.6" laptop met 1920*1080 en bij mijn pc met 24" is ook 1920*1080
en als ik dan een tijdje op mijn laptop heb gewerkt en kijk dan naar mijn pc dan valt dat scherm toch tegen, hoewel het voor full hd door moet gaan nou die resolutie mag van mij toch zeker wel een eind omhoog,
Koop een oude CRT, dan kun je hem precies instellen zoals jij hem wilt ;)
[/einde troll]

[Reactie gewijzigd door masser120 op 17 september 2011 20:33]

Dus niet, er zit een grens aan, iets meer dan full hd kan nog net geloof ik.
Dit noem ik eens goed nieuws voor Laptops :D
Vooral voor de Acer Timeline versies waarbij de akku duur toch het hoofdonderdeel is.
"Het paneel wordt in het 'deksel' van de ultrabook met dubbelzijdig tape bevestigd"

Dat is een mooie toepassing van de filosofie: if it moves and it should not: use ducttape.
Zijn ze serieus met deze plaatje? Want als ik naar het plaatje kijk wordt het me niet duidelijker, lijkt wel alsof een of andere troll dit heeft gemaakt.

Het is uiteraard heel mooi dat de batterij dus langer mee kan gaan, maar dan vraag ik me toch af of je scherm niet een lagere verversing heeft of zelfs moeite heeft met het verversen van het beeld als je iets kijkt wat extreem veel veranderd in een korte tijd?

Edit: Ohw wow ik heb verschillen ontdekt, bij het eerst plaatje over cpu+gpu heeft 2 meer stippen dan de onderste. Die onderste heeft ook nog eens 1.3 EDP. Dus die stippen zijn een soort van indicatie dat het nu wat minder energie kost?

Bij de eerste plaatje 6 stippen en bij de 2de plaatje maar 4, dus ze verbruiken 1/3 minder energie?

[Reactie gewijzigd door Simyager op 17 september 2011 16:29]

Ik gok erop dat een of andere onkundige tiepmiep dit heeft gemaakt in opdracht voor de afdeling marketing. Een techneut maakt zo'n plaatje niet, die maakt een flowchart ofzo :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True