Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Microsoft demonstreert Windows 8 tijdens Build op snelle machines met moderne hardware. Om te kijken of de Metro-UI ook vlot werkt op tragere hardware, hebben we het OS getest op een tablet met een Atom Z670-cpu op 1,5GHz en met 2GB ram.

Microsoft vertelde tijdens de keynote op Build dat Windows 8 een computer minder belast dan Windows 7. Het geheugenverbruik is teruggedrongen en op een vergelijkbaar systeem draaien er minder processen op de achtergrond. Dat moet resulteren in betere prestaties. Daarnaast maken de nieuwe Metro-interface en Internet Explorer 10 gebruik van hardwareacceleratie, wat de snelheid ten goede moet komen.

De Samsung-tablet die uitgedeeld is aan de aanwezige ontwikkelaars, en waar de journalisten ook mee mochten spelen, is uitgerust met een Core i5, 4GB geheugen en een ssd, waardoor eerdergenoemde optimalisaties moeilijk waar te nemen zijn. Microsoft zegt dat Windows 8 gerust op een machine geïnstalleerd kan worden waar nu Windows 7 op draait en die claim hebben we aan een test onderworpen.

Wij hebben de Developer Preview van Windows 8 geïnstalleerd op een Fujitsu Stylistic Q550. Dit is een tablet die momenteel al verkrijgbaar is en uitgerust is met Windows 7. De Q550 wordt aangedreven door een singlecore-Intel Atom Z670 op 1,5GHz, die speciaal voor tablets bedoeld is, samen met 2GB werkgeheugen en een ssd. De installatie verliep redelijk vlekkeloos en het touchscreen werd meteen herkend. Andere hardware konden we aan de praat krijgen door Windows 7-drivers te installeren.

Het viel ons meteen op dat de nieuwe Metro-interface op de Q550 een stuk minder soepel draait dan we tot nu toe gezien hebben. Ook met Windows 7 is de Q550 geen snelheidsmonster en Windows 8 lijkt daar geen verbetering in te brengen. De interface werkt minder vloeiend en de framerate ligt lager, waardoor animaties er minder mooi uitzien. Daarnaast lijkt de machine niet snel genoeg om vingerbewegingen op het touchscreen accuraat bij te houden. Dat viel vooral goed te merken in de tekenapplicatie. In de normale desktopomgeving is ook wat lag te merken en vensters worden soms schokkend opgebouwd.

Het gaat hier natuurlijk nog om een vroege versie van het besturingssysteem, maar Microsoft moet wel hele grote sprongen maken om Windows 8 en de Metro-interface vloeiend te krijgen op dit soort hardware. We zijn daarom erg benieuwd welke type processoren hardwarefabrikanten zullen kiezen om hun eerste Windows 8-tablets mee uit te rusten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Er zijn ook al video's met Fusion. Dus met wel een goede ingebouwde GPU. En daar blijkt het zeer soepel op te werken. Blijkbaar komt het tekort aan GPU power van de Atom in jullie hands-on naar voren.

This is the first the company's seen of the Metro UI running on its chipsets, and like them, we're impressed with its performance. You'll get the same speedy boot-up here, as well as fast and fluid touch navigation.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 16 september 2011 10:00]

Ik heb de preview geinstalleerd op een stylistic q550 en nog geen ondersteunde video driver kunnen vinden. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op de video prestaties maar voor een alpha versie (dat is een preview namelijk) draait het echter verbazend goed op de stylistic.

Als jullie wel een ondersteunde video driver hebben gevonden dan hoor ik dat uiteraard graag. Er zijn nog meer devices waar geen goede driver voor is.

Edit:
Zit nog even te kijken naar de video die gepost is en heb nog even gekeken naar mijn stylistic. de touchscreen (ntrig) drivers werken ook niet optimaal en kunnen ook verklaren wat jullie laten zien. Dat is namelijk ook de reden dat multitouch het niet doet met de preview op een stylistic. Vind jullie conclusie daardoor erg voorbarig.

[Reactie gewijzigd door tygh op 16 september 2011 11:07]

Kan dit beamen! Zeker voorbarig. Collega van me heeft netbook van 4 jaar oud, specs weet ik niet, kan ik navragen. Maar daar liep Win8 echt als een dolle!!! Booten, metro ui, alles. Enige is dat als je heel hard scrolt, hij dan de snelheid niet bij kan houden en happen ontstaan in het scrollen zodat het niet meer zo vloeiend is.
Blijkbaar komt het tekort aan GPU power van de Atom in jullie hands-on naar voren.
Ik denk dat je het dan hebt over de combinatie van Atom en (zuinige) Intel chipset.
Voordeel van die combinatie is het lage energieverbruik.

De gisteren gepresenteerde nieuwe Atoms met 8,5W tdp zijn interessant zolang de chipset niet nog eens een hap energie van je tablet-accu neemt.

Voor htpc's met Atom heeft NVidia de ION chipset ontwikkeld, maar of dat interessant is voor tables kwa energieverbruik?

Het energieverbruik van de Fusion setup (cpu + gpu) is blijkbaar ongeveer net zo laag als die van de Atom cpu alleen:
The latest information we manage to gather indicates an amazing low power consumption profile decreased to just only 9W TDP (Thermal Design Power) with graphics enabled. Apparently, this implies that Ontario will possibly target at Intel’s Atom market, fair enough to beat the challenge. For instance, the Intel Atom N55 dual-core at 1.5GHz has a TDP of 8.5W. However, Ontario with just 9W TDP is much more appreciated due to its better graphics performance.
(bron: http://www.guru3d.com/new...consume-just-only-9w-tdp/)

Dan 'wint' Fusion het dus van Intel's Atom.

[Reactie gewijzigd door bverstee op 16 september 2011 11:22]

Het staat ook al in het artikel, Win8 leunt op GPGPU acceleratie, en laat de Atom daar nou net compleet aan ontbreken. Een Brazos systeem is voor zoiets geschikt, of zelfs uitstekend te noemen. Wat ik ook compleet niet begrijp is dat bijvoorbeeld de Chromebooks uitgerust zijn met een Atom. Chrome leunt ook al zwaar op html5 en alle GPGPU mogelijkheden die daar in zitten...

Lijkt er op dat AMD wat dit betreft dan toch echt op het juiste paard heeft gewed...nu alleen dan nog de erkenning van fabrikanten...
Ik denk dat de eindgebruikers daar toch ook wel een grote rol in gaan spelen:
Microsoft heeft naar mijn mening flinke troeven in handen met Windows8, maar als dat voor geen meter uit de verf komt op een tablet met Atom of Arm zal de algemene consumententendens kunnen zijn dat AMD flink wordt aangemoedigd.

Het zou natuurlijk kunnen dat de Atoms al wacht krachtiger zijn kwa GPU, maar dat daar nog geen hands-on bewijzen van zijn:
Ondertussen zouden Cedar Trails flink wat extra grafische capaciteit hebben gekregen.
(bron: reviews: IDF: Intel blaast Atom nieuw leven in)

Maar in de geschiedenis van de Atoms is er bij dat soort beloftes nog nooit veel verbeterd.
Als Intel daar geen verandering in brengt, zal mijn advies naar Windows 8 en tablet geÔnteresseerden vermoedelijk worden: kies een tablet met Fusion apu.
Wat een verschil, die Atom met 1,5 GHz bakt er eigenlijk weinig van tegenover de APU's met 1 GHz. Inderdaad te danken aan de GPU.
Die APU's van 1 Ghz zijn vaak in gebruik op fors lagere resoluties dan deze Windows tablets.
Het scheelt nogal of je 1024x600 of dat je 1378x768 ondersteunt.
1378x768 = 1,058 Mpixels
Acer Iconia w500 en MSI Winpad 110W: 1280x800 = 1,024 Mpixels.
Dus je bedoelt dat die 34.304 pixels dat grote verschil uitmaken? Wow...

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 16 september 2011 10:35]

als je in hAI zijn text leest zie je 1024x600 vs 1378x768, deze 2 resoluties zijn wel degelijk een verschil. Als je deze 2 zou vergelijken dan heeft deze atom het idd wel veel zwaarder:

1024x600 = 614.400

1378x768 = 1.058.304

1.058.304/614.400 = 1.7225

een factor 1.7 betekend dus op papier dat hij dus al 1.7 keer zo snel moet zijn om soepel te kunnen lopen.

Bij jouw vergelijking heb je lichte verhoging in resoutie 3% om precies te zijn... dan kunje het wel zo bekijken dat in jouw vergelijking jij gelijk hebt maar hAI in zijn eigen gelijk heeft. En dat het idd verschillend is per tablet die je uitkiest.

Een high res tablet zoals de Iconia en de winpad 110W zijn zeker gewaagd, maar de vraag is of ze even snel zijn dan deze atom. En of ze misschien sterker zijn in IGP gebied.

[Reactie gewijzigd door taeke18 op 16 september 2011 10:57]

In het filmpje van Engadget waar Sake naar verwijst wordt gesproken van de Acer Iconia w500 en de MSI Winpad 110W. En die hebben de resolutie die ik noemde, nl. 1280x800. Daar gaat de vergelijking om.
Dus waar haalt hAI nou 1024x600 vandaan?
De Acer iconia werkt op heel ander soort configuratie als de meeste tablets met een AMD dual core en heeft AMD Radeon™ HD 6250 Graphics with 256 MB erin zitten.
Dat is wel 1 GHz maar toch een veel zwaardere CPU+GPU configuratie. Heeft dus ook extra batterijen en weegt een kilo.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 16 september 2011 11:30]

De apu's van AMD zijn erg zuinig, vergelijkbaar met de Atoms van Intel.
Zie reactie van bverstee, tdp van een AMD apu ligt op 9 watt. Waarschijnlijk iets meer dan die singlecore van intel, maar de beleving van Win8 is wel meteen een stuk vloeiender voor de gebruiker.
Sowieso is Metro GUI erg GPU gevoelig omdat de interface daar veel wordt op aflaadt net zoals eerder ook de aero interface al deed.
Je hebt echt goede DirectX drivers nodig voor de GPU om Metro en ook om de IE10 browser soepel te kunnen gebruiken.
Windows 8 leunt zeer sterk op de GPU, op youtube kan je enkele filmpjes vinden van Windows 8 op atom waar het wel soepeltjes werkt:

JooJoo tablet (met Nvidia ION): http://www.youtube.com/watch?v=B7887YHxG1M

MSI netbook (atom N270): http://www.youtube.com/watch?v=DvuSEW3sWKI , alhoewel er hierbij geen touch wordt gebruikt, zie je wel degelijk dat het soepeltjes werkt.

Gigabyte T1028 netbook/tablet (N280/geforce 6150): http://www.youtube.com/watch?v=8ZwIkv99dw8 (hij gebruikt een stylus, toegegeven, dat werkt niet soepel).
Ze hebben ook in de Key Note verteld dat het praktisch op de GPU draait (de UI). Verder is het zoals anderen ook al zeggen een Dev preview.
Klopt, zelfde effect krijg je als je win8 in VMWare Workstation 8 installeerd.
Als je de 3d versnelling (dan maakt ws8 gebruik van de gpu van je pc) inschakeld draait het soepel. Start je hem daarna op met de 3d acceleratie van workstation uitgeschakeld, dan zie je dat het veel meer moeite kost.

Oftewel, Win8 heeft gewoon een goede GPU nodig.

Daarnaast is dit natuurlijk ook een dev-versie met nogal wat debug code die meedraait.
Ik snap wel dat dit nog niet zo prima runt, aangezien het nog een vroege versie is. Ik hoop alleen dat ze dit veel beter gaan optimaliseren of gewoon tablets met betere hardware maken.
Zoals die samsung bvb, zit je natuurlijk wel weer met accutijd. Perfect zal het jammer genoeg toch nooit zijn. Ergens moeten compromissen gesloten worden.

EDIT: Net de video gezien van op de AMD Fusion, die runt wel goed. En dat is natuulijk ook wat zuiniger dan een i5

[Reactie gewijzigd door Wheat89 op 16 september 2011 12:45]

Inderdaad, ik hoor veel mensen klagen over dingen die het niet super doen en meteen het hele OS afschrijven.

Voor een OS wat nog geen als BETA word aangeduid en waar duidelijk developer preview op staat doet hij het verbazend goed.

Tegen de tijd dat de eerste RC uit komt heb je recht van klagen, op deze versie kun je geen zinnig oordeel plakken.
Probleem is dat de meeste mensen het verhaaltje van Microsoft inmiddels wel doorprikken. Niet af producten demonstreren tot ze een ons wegen en dan komt het op de markt en is er nog steeds van alles niet af.

Show het dan niet en laat het dan zien, aan de wereld, als het 99% goed functioneert.
Anders moeten ze niet miepen dat men te negatief is.
Het word ook niet aan de wereld getoond, het word aan developers getoond. Op een event die nog wel BUILD heet.

Mijn eerste Mango developer preview werkte ook slecht op een aantal punten, de nieuwe versie doet echt stukken beter en dat vind ik niet meer dan normaal.

Als ik mijn software uitgeef om te testen in een vroeg stadium dan krijg je er ook een waslijst bij van wat NIET werkt, en nog krijg je er dan gezeur over. Ja die versie is dan ook niet daar voor bedoeld.

En Windows 7 was toch echt af bij de release. Die vond ik bij de BETA al echt heel goed.

En er worden zat producten getoond die nog helemaal niet af zijn, alleen valt het bij software wat meer op dan bijvoorbeeld een auto, als die stil staat ziet geen hond er aan dat hij de eerste beste bocht op de kop zou liggen.
Ik hoop alleen dat ze dit veel beter gaan optimaliseren
Ik vraag me zelfs sterk af of ze de compiler zelfs wel op optimimaliseren hebben gezet. Persoonlijk verwacht ik dat deze versie bol staat van allerlei debug informatie en checks ... wat ook logisch zou zijn, aangezien het om een vroege Developer Test Preview gaat. Ik heb ooit de developer debug versie van XP gedraaid toen ik me nog bezig hield met het schrijven van drivers .. die draaide ook een stuk langzamer dan de final release.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 16 september 2011 10:12]

De vraag is nu, komt het door de GPU of de CPU?
En is het wel soepel op een dual-core?
GPU natuurlijk. De rendering van Metro stuurt zoveel mogelijk af op die GPU en als er 1 ding is waar de Atoms redelijk zwak staan is het wel de GPU die er bij zit.
Beide, maar vooral de GPU.
Dual-core helpt iets, maar nauwelijks als je geen goede GPU hebt.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 22 september 2011 16:29]

Grappig, op mijn Acer w500 met dual core AMD C50 op 1ghz loopt het echt supervloeiend. Ik vraag me dus af hoeveel waarde jullie hands-on heeft in dit geval... Goed, de c50 is vast its minder zuinig, maar in hoeverre is het MS' bedoeling om Windows 8 uberhaupt op x86 tablets uit te brengen? Zullen er niet vooral tablets met ARM chipsets uitkomen voor Windows 8?

Sent from my Windows 8 tablet :P
op mijn Acer w500 met dual core AMD C50 op 1ghz loopt het echt supervloeiend
Daar zit wel een goede aparte GPU in.
De AMD Radeon™ HD 6250 Graphics with 256 MB
Voor een dunne tablet zelfs een extreeem goede GPU.
Ziet er vrij traag uit. Ik heb het zelf draaien op een oude Pentium 4 2,66Ghz, dat gaat nog een flink stuk soepeler dan dit.

Ik denk dat dit ligt aan de afwezigheid van een goede gpu. Misschien dat het een stuk beter zou lopen op een tablet met ION gpu?
Passmark:
Intel Pentium 4 2.66GHz 336
Intel Atom Z670 @ 1.50GHz 294

Aan deze scores is meteen te zien dat dit een redelijk onzinnige test is... Iets lichter dan windows 7 zeggen ze zelf in het filmpje. Dan moet je dus niet met een cpu aankomen zetten die trager is dan een pentium 4 uit 2001...

Een "iets ouder systeem waar nu windows 7 op draait" ziet erbijvoorbeeld zo uit:
2007: Intel Core2 Duo E6750 @ 2.66GHz 1688
2009: Intel Core2 Duo E8400 @ 3.00GHz 2251
2007: AMD Phenom 9600 Quad-Core 2454
2009: AMD Athlon II X2 245 1659
2009: AMD Phenom II X4 955 3965

Dus nogmaals het is een onzinnig item. Tweakers had net zo goed kunnen proberen om windows 8 op een 486 te draaien. Dit is natuurlijk niet wat er is bedoeld door Microsoft. Je kunt met optimasilatie wel iets bereiken, maar je kan niet 10 jaar terug in de tijd met de system requirements als je het geheugengebruik omlaag brengt en naar 29 ipv 32 processen gaat... Tweakers zou beter moeten weten. Of wordt er geprobeerd weer een soort vista stemming te creŽren? :+

http://www.todayinwindows...-less-resources-than.html

Leesvoer:
Intel Atom N455 @ 1.66GHz 320
Intel Atom N550 @ 1.50GHz 569
Intel Atom N570 @ 1.66GHz 644
Intel Atom D425 @ 1.80GHz 311
Intel Atom D525 @ 1.80GHz 712
AMD E-350 725
(overigens blijft het ook de vraag of er wel een geschikte grafische driver is gebruikt aangezien ze suggereren standaard windows drivers te gebruiken)

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 september 2011 04:06]

Als je de systeemeisen van Windows 7 bekijkt en bedenkt dat Windows 8 iets lichtere systeemeisen zou moeten krijgen, dan is het helemaal niet zo'n onzinnige test.

Als de systeemeisen inderdaad vergelijkbaar zijn met die van Windows 7 dan zal de CPU niet zo snel het probleem vormen--en gelukkig maar, anders zou het OS al bij voorbaat falen als tablet-OS--maar ligt het probleem vooral bij de IGP van de Atom Z-serie.
Laat dat Z-serie maar weg, de IGP in de andere Atoms is ongeveer even snel. Het enige verschil is dat die wel x86-64 ondersteund en de andere niet. Alleen die Z-serie KAN dus Łberhaupt Windows 8 draaien aangezien dat uitsluitend 64bits* zou worden.
(Daarom zijn Intel en Google nu Android aan het optimaliseren voor de Atom.)
Opmerkelijk genoeg is de ARM-versie van Windows 8 dan weer wel 32bits.

* ik verwacht dus dat men
- Windows 7 starter nog een tijdje zal blijven leveren voor netbooks
of
- alsnog een 32bits versie uitbrengen voor als Windows 8 starter.
Pff sorry dat ik het zeg maar wat een flut filmpje het zou een handson moeten zijn maar op de helft van het filmpje heb ik nog geen handson gezien... Zal vast in de 2de helft gebeuren maar ik heb hem al gestopt :)

Verder verbaast het me niks dat het niet geweldig draait, GPU power is te laag van een Atom en daarbij kan er nog een hoop met de drivers gebeuren...
Dit waren ook mijn gedachtes. Titel suggereert hands on met Windows 8 maar er wordt mateloos veel gepraat over de tablet die totaal niet interessant is in deze context. Ik denk niet eens dat 25% van de bijna 2 minute durende filmpje windows 8 te zien is.
Ik heb hetzelfde gerpobeerd op een tablet hier. Ook hier zijn we tot deze conclusie gekomen! Wel jammer, want dat is net waar je het voor gaat gebruiken!
Haha ziieeepieeeeyoouuu! :)

OT: Op mijn Atom 330 met Ion draaide het een stuk beter.. Zal dus idd wel meer aan de GPU liggen?