Samsung ontkent interesse te hebben in WebOS

Samsung blijft naar eigen zeggen de aandacht vestigen op het eigen mobiele-besturingssysteem Bada en heeft geen interesse om WebOS van HP over te nemen. Dit heeft ceo Choi Gee Sung vrijdag gezegd in reactie op dergelijke geruchten.

Volgens de directeur zal het Zuid-Koreaanse bedrijf een dergelijke overname nooit overwegen. "Dat het kopen van een besturingssysteem mode begint te worden, klopt niet", aldus de ceo. Bovendien richt het bedrijf zijn pijlen op Bada en niet op WebOS, benadrukte de topman tijdens een gesprek met journalisten op de IFA-elektronicabeurs, waarover persbureau Bloomberg bericht. Volgens Choi werkt Samsung 'harder dan menigeen denkt' aan het verbeteren van zijn softwaremogelijkheden.

HP maakte in juni bekend dat enkele technologiebedrijven mogelijk interesse hadden in het mobiele besturingssysteem. Samsung was daar een van, zo werd eerder gespeculeerd. Medio augustus maakte HP bekend te stoppen met WebOS. Het bedrijf kreeg WebOS in handen na de overname van Palm in 2010.

Door Yoeri Nijs

Nieuwsposter

02-09-2011 • 10:40

47 Linkedin

Reacties (47)

47
43
36
2
0
2
Wijzig sortering
Leek mij ook een vrij kansloos gerucht... Misshien voor de patenten maar bada is geen slecht OS dus waarom een extra Os bijkopen.
Sinds de SGS1 hebben ze ingezien dat software een heel belangrijk onderdeel is van hun producten. Dit zie je terug in de laatste updates van de SGS1 en de software op de SGS2.
Daarnaast zijn ze met hun eigen Bada OS ook veel mee bezig voor het middensegment. Ik weet trouwens niet waarom ze een eigen OS hebben.. Vraag me af wat Samsung's argumenten daarvoor zijn.

Ze maakte eerst ook symbian toestellen, op dit moment Android, Bada, Wp7..
Volgens Samsung verkopen de Bada toestellen niet slecht en snap ik hun investeringen wel. Alleen is de vraag of Samsung een juist eco systeem kan creëren of dat ze partners gaan zoeken zoals Google.

Daarnaast zou de aankoop van WebOS een doodsteek zijn voor Bada waarin ze al zoveel in hebben geïnvesteerd. Ook past WebOS niet bij hun product imago genaamd "touchwiz". Dan zouden ze weer zo'n Touchwiz skin over WebOS moeten maken.
Ik weet trouwens niet waarom ze een eigen OS hebben.. Vraag me af wat Samsung's argumenten daarvoor zijn.
Snap ik heel goed, het is een relatief goedkoop in-house alternatief voor als Android ooit oninteressant mocht worden. Android blijft een 3rd party OS waar Samsung weinig invloed op heeft. Google kan er ooit geld voor gaan vragen, de patentproblemen worden te duur, de klanten willen het niet meer, etc - allemaal scenario's waarin het handig is om een alternatief achter de hand te hebben. Samsung wedt op twee paarden tegelijk. Net zoals Nokia Maemo/MeeGo nog als alternatief achter de hand houdt (al is dat de afgelopen jaren minder succesvol geweest dan Bada).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 september 2011 11:25]

Geld vragen voor Android? Dan pakken ze toch de laatse gratis/open source uitgebrachte en maken ze daar een eigen OS van, een fork dus. Dat is het mooie namelijk als android ooit betaald zou worden...
Dan heb je Android, maar niet alle bijgeleverde Google applicaties en integratie met Google's ecosysteem die Android zo populair hebben gemaakt.
Yeah, Android zonder Market.. dat zal populair worden. Google weet echt wel dondersgoed welke onderdelen ze niet open moeten hebben om de mensen bij zich te houden.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 2 september 2011 12:25]

[...]

Snap ik heel goed, het is een relatief goedkoop in-house alternatief voor als Android ooit oninteressant mocht worden. Android blijft een 3rd party OS waar Samsung weinig invloed op heeft. Google kan er ooit geld voor gaan vragen, de patentproblemen worden te duur, de klanten willen het niet meer, etc - allemaal scenario's waarin het handig is om een alternatief achter de hand te hebben. Samsung wedt op twee paarden tegelijk. Net zoals Nokia Maemo/MeeGo nog als alternatief achter de hand houdt (al is dat de afgelopen jaren minder succesvol geweest dan Bada).
3 paarden... ze hebben toch ook nog WP7 telefoons? En tis gewoon een normale zakelijke beslissing inderdaad, niks vreemds aan.
Anoniem: 112442
2 september 2011 10:46
Bovendien richt het bedrijf zijn pijlen op Bada en niet op WebOS, benadrukte de topman tijdens een gesprek met journalisten op de IFA-elektronicabeurs, waarover persbureau Bloomberg bericht.
Lijkt me ook logisch, Bada is al Samsungs intern ontwikkelde mobile Linux OS.

Ik hoop dat of HP of een ander bedrijf WebOS aan de OSS community gaat doneren.
Dat zou een leuk idee zijn, maar wat gaat de OSS community er mee doen dan? Zonder de (doorgaan proprietary) drivers voor de specifieke telefoon/tablet hardware kan je het niet op Android/iOS/BB/WP7 telefoons flashen, en generieke Linux distro's zijn er al genoeg.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 september 2011 11:09]

Volgens mij is WebOS ook gebaseerd op Linux, is het dan zo ontiegelijk moeilijk om de Android drivers hiervoor te gebruiken? Zo werkt CyogenMod toch ook? Ze halen de drivers uit de stock roms en passen die in hun eigen ROm
WebOS heeft dezelfde Linux kernel als Android, maar het userland is compleet anders en die moet ook met de driver kunnen communiceren. Een driver transplanteren van de ene Android 2.3 distro naar een andere Android 2.3 distro is heel andere koek dan naar een heel ander OS (met alleen dezelfde kernel).

De hardware cyclus is tegenwoordig ook zo snel dat tegen de tijd dat de community alle driver problemen heeft opgelost, het bewuste telefoon/tablet model alweer verouderd is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 september 2011 13:39]

Ja behalve dat CyanogenMod gewoon Android is en WebOS een volledig ander besturingssysteem.

Misschien is het wel mogelijk, maar de verschillen zullen groter zijn dan de overeenkomsten, en makkelijk zal het zeker niet zijn.
Overigens haalt Cyanogenmod ook hun drivers niet uit de roms, maar vziw gewoon uit door de fabrikanten gepubliceerde sourcecode danwel reverse-engineering.
Ach als samsung interesse heeft zijn deze uitspraken puur bedoeld om eventueel de prijs te drukken.

Natuurlijk zal men aangeven zelf intern te ontwikkelen en om de druk op te voeren zelfs telefoon met het eigen os uitbrengen.

Feit is alleen dat eigen os veel geld kost en als je kant en klaar iets voor weinig kan kopen hoeft dat niet verkeerd te zijn. Daarnaast gebruikt hp het webos ook op printers en dat is ook weer een markt waar samsung actief is.
Anoniem: 325463
2 september 2011 10:55
Jammer, webos is echt geen slecht os.
Enige nadeel is de kleine hoeveelheid aan apps, voor de rest vind ik het echt beter dan:
  • Bada
  • Android 2.3 en 3.2
  • ios
  • Symbian(s60 en uiq 3)
  • En nog veel meer
Vooral de task-switching en grafische meuk, ook heel gebruiksvriendelijk!
En bij webos heb je ook echt het gevoel dat je achter een kleine pc zit!
Hoop stiekem toch dat hp webos op het laatste moment toch weet te verkopen!
Wat je nu zegt is niet objectief. iOS, Android en Symbian zijn wel degelijk beter.

Hoe weet ik dat?
Heel objectief, kijk naar de verkoop cijfers.

Als WebOs echt een goed systeem was dan zou het nu goed worden verkocht. Blijkbaar zien consumenten en bedrijven het systeem niet zitten....
Verkoop cijfers hebben nauwelijks te maken met kwaliteit van een systeem noch software.
Verkoopcijfers hebben te maken met hype, marketing, verkoopkanalen, beschikbaarheid, support & service, prijs. Pas dan met kwaliteit van hw & sw.

er zijn veel technisch betere systemen die het niet gehaald hebben van mindere producten.

Hoe kan een product ooit betere verkoopcijfers hebben als het niet overal beschikbaar is?
Het probleem van Palm/WebOs is dat het te laat kwam en een slechte naam heeft (letterlijk dan) met WebOS als naam druk je je teveel in 1 hoek en dan nog niet in de hoek waarin je het wilt verkopen. HP kocht dit en gebruikte het direct in een markt waar zij een slechte naam hebben (telefoons, ik spreek uit ervaring) en niet waar ze WebOs echt een leven en naam konden geven bij het brede publiek. Ten 2e heeft HP het niet echt een kans gegeven, als "nieuw" OS het na een paar maand al opgeven ?
Microsoft doet tenminste verder en geeft zijn Mobiel OS een redelijke kans en ondersteuning.
Het is wel een hele makkelijke dooddoener: "het produkt was goed, het ligt allemaal aan de slechte marketing". Dat riepen fans (en de makers ervan) ook over de Apple Newton, de Intel Itanium, de Microsoft Kin en de Philips CD-I. Nou wil ik niet zeggen dat WebOS in dat rijtje thuis hoort, maar feit was gewoon dat WebOS:
- erg laat kwam
- in de eerste ronde onder Palm al grondig geflopt was
- geen unieke technische features had waar developers of consumenten warm voor liepen
- geen uitgebreide native apps en API had (alleen simpele HTML5 webapps/widgets die je op bijna elk ander OS ook kan maken)
- buiten HP geen andere sterke partners had die het platform steunen.

Dan word je als consument en developer al snel erg kritisch, zeker als je alternatieven bekijkt: iOS, Blackberry en Android hebben allemaal een gigantische installed base met >100 miljoen users. En aan opkomende nieuwe platforms met sterke sponsors ook geen gebrek: Bada, WP7 en MeeGo. WebOS was gewoon van al die alternatieven het zwakste platform.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 september 2011 13:21]

Verkoop cijfers hebben nauwelijks te maken met kwaliteit van een systeem noch software.
Verkoopcijfers hebben te maken met hype, marketing, verkoopkanalen, beschikbaarheid, support & service, prijs. Pas dan met kwaliteit van hw & sw.
Hoezo nauwelijks? Als je een kwalitatief goed product hebt en geen marketing kan het nog goed lopen door mond op mond reclame. (gratis reclame!)
Dus kwaliteit en verkoopcijfers hebben wel degelijk met elkaar te maken.

Objectief gezien zijn verkoopcijfers gewoon het beste te vergelijken.
Microsoft doet tenminste verder en geeft zijn Mobiel OS een redelijke kans en ondersteuning.
Ging dit artikel over Microsoft?
Dat is natuurlijk niet waar. iOS en Android zijn al veel langer op de markt en hebben al veel aanhangers. WebOS is vrij nieuw en moest tussen deze twee giganten komen.

Verkoopcijfers zeggen niets over de kwaliteit van een product, er zij zoveel meer factoren.
,er zij zoveel meer factoren.
Natuurlijk zijn er meer factoren. Echter verkoopcijfers zijn wel het meest objectief.
Verkoopcijfers zeggen niets over de kwaliteit van een product
Haha is dat zo ja?!
Verkoopcijfers zeggen wel degelijk iets over een product. Consumenten en Bedrijven kiezen voor de beste kwaliteit voor de laagste prijs.
Verkoopcijfers zeggen echt totaal niet hoe goed een product is, hoe kun je dat nu beweren ? Een Mercedes C klasse is ook een betere auto dan een Opel Vectra en toch zijn er minder van verkocht. Bovendien zeggen verkoopcijfers meer over de marketing van een product. Kwaliteit is totaal irrelevant, zeker in deze sector.

WebOS heeft niet eens een kans gehad.
Daar is de prijs van een Vectra dan ook naar...maar als Opel pas kopers naar de showroom krijgt als ze de Vectra naar 20% van de prijs van een Mercedes verlagen, dan stoppen ze er ook direct mee.

WebOS heeft al twee kansen gehad, eerst onder Palm als telefoon OS, en daarna onder HP als telefoon en tablet OS. In allebei de gevallen hebben klanten en developers geen interesse getoond, ja dan houdt het gewoon op.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 september 2011 12:28]

Persoonlijk ben ik het hier wel mee eens.

Heb Android/Symbian en IOS gehad.
Maar niets werkt zo fijn als WebOS.

De Apps schaarste is inderdaad wel eens vervelend.
Maar goed dat leeft nu wel op dankzij die massale verkopen van de Touchpad.

Ik zelf hoop dat het bij HP blijft en dat ze inzien dat het wel degelijk potentie heeft.
Ze zijn niet voor niets een nieuwe productie van de Touchpad's gestart.
De nieuwe productie van Touchpad's heeft niets te maken met het feit dat ze WebOS toch nog gaan doortrekken hoor. Het is gewoon om met minder verlies van de onderdelen af te geraken. En moest ik ontwikkelaar van apps zijn, ik zou mijn tijd niet steken in een app voor WebOS, gewoon omdat er maar 2 toestellen zijn die het ondersteunen, er nooit meer zullen bijkomen, en je dus maar een handjevol potentiële klanten hebt. Het lijkt misschien dat de TouchPad massaal verkoopt, maar dat is enkel hier op Tweakers zo, en dan nog omdat ze aan een dumpingprijs de deur uitgaan. Vraag aan een random voorbijganger op straat wat het is, en die heeft er geen idee van. iPad ja, Android nog net, en meer kent men niet.
Misschien wel, maar ze verkopen de Touchpad nog steeds onder productie prijs.
In Amerika was Palm altijd wel een bekende speler natuurlijk.
Hier in Europa hebben ze de marketing nooit echt begrepen.
Dus als je het over rondvragen hebt in Nederland, dan klopt je beredenering.

Ze hebben op deze manier (dump prijzen) natuurlijk wel een soort van "hype" rond de touchpad verzorgd.

En 2 toestellen is trouwens wel heel erg weinig natuurlijk.
Palm Pre
Palm Pre +
Palm Pixi
Palm Pixi+
Palm Pre 2
HP Pre 3
HP Veer
HP Touchpad

Die draaien allemaal op WebOS, zij het op 1.*, 2.*, 3.*

Nogmaals ik hoop dat het WebOS een opleving krijgt en blijft bestaan naast de andere mobiele OS'en.
De tijd zal leren...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 328088 op 2 september 2011 11:58]

Die miljoenen trouwe PalmOS gebruikers zijn al jaren geleden overgestapt toen ze PalmOS voor WebOS gingen verruilen. Ze hebben er nauwelijks nieuwe gebruikers voor teruggekregen.
Dat ontken ik zeker niet, maar wat ik wil aangeven is dat Palm veel meer naamsbekendheid heeft als hier.

Zelf ben ik ook een oud PalmOS gebruiker (Sony Clie, Treo 650/680 etc) en van alles geprobeerd daarna, maar niets was zo fijn als toen.
Nu met WebOS (vanaf de Pre1) is het toch fijn een OS te hebben wat me wel ligt.
Al werkt het natuurlijk compleet anders als PalmOS. ;)
Erg jammer. Ik zie echt geen toekomst in Bada, en denk dat WebOS veel meer potentieel heeft. Ook zijn patenten op dingen als draadloos opladen voor Samsung ook wel leuk, lijkt me.

Mij lijkt Samsung de beste kandidaat om de smartphone en tablet-divisie van HP over te nemen, ik hoop dat ze het alsnog doen, en op deze manier de prijs naar beneden proberen te drijven, aangezien er nog weinig interesse is getoond vanuit andere bedrijven.
Bada heeft alleen jammer voor jou een betere toekomst dan WebOS... Waarom? Bada wordt nu al actief verkocht en gekocht. Het verbaasd me niks dat de verkoop cijfers van Bada veel hoger zullen zijn dan van WebOS

Als laatste is het natuurlijk niet helemaal eerlijk om deze vergelijking te maken, WebOS is gebouwd als "TOP" os, net zoals Android en iOS. Bada is vanaf het begin ontwikkeld voor de budget markt, ze beginnen nu pas aan te geven dat ze het serieus gaan doorontwikkelen
Het verbaasd me niks dat de verkoop cijfers van Bada veel hoger zullen zijn dan van WebOS.
Samsung wil dit jaar 10 miljoen Bada telefoons verkopen, en ze zitten redelijk op schema. HP heeft maar een paar honderdduizend WebOS telefoons verkocht...
Ook zijn patenten op dingen als draadloos opladen voor Samsung ook wel leuk, lijkt me.
Dat is een hardware feature, heeft niks met WebOS te maken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 september 2011 11:05]

Lijkt me een goed plan. Volgens mij gaat het ook niet verkopen op een tablet van 500 euro. Kijk naar de TouchPads, waren totaal niet in beeld toen ze nog voor de oude prijs in de handel waren. Zal bij Samsung voor die prijzen ook niet anders zijn.
Touchpad/tablets is nu net het platform waar WebOS het meeste kans heeft om te slagen. Natuurlijk moet je het ecosysteem deftig ondersteunen naar consumenten en bedrijven toe.

ook in hun laptops als dual/quick boot aanbieden zou een enorme boost geven.
Maar daar wringt het schoentje, HP wil die consumer products niet meer.
Te kleine winst.
Medio augustus maakte HP bekend te stoppen met WebOS.
Bij mijn weten heeft HP bekend gemaakt te stoppen met het produceren van hardware voor WebOS, maar de ondersteuning (en ontwikkeling) van WebOS is nog altijd springlevend.

[Reactie gewijzigd door Nefiorim op 2 september 2011 11:53]

Zonder licensie deals met hardware fabrikanten, hoe lang blijft HP er nog aan werken?
Geeft hij nu aan dat Samsung webOS niet wil kopen of dat men er totaal geen interesse in heeft?
(dus ook geen licentie zou willen nemen in de toekomst?)

Ik vermoed het laatste, maar het wordt een beetje in het midden gelaten...
Als RIM nu WebOS overnemen dan heeft men een hele goede OS in handen.

Ik ben sindskort eigenaar van een HP Pre3. Ik vind WebOS echt prachtig en ik zou het ontzettend jammer vinden als deze dood wordt verklaart.
Rim is al bezig met een nieuwe versie van hun eigen OS, ik denk dat ze daar op gaan inzetten.

Zelf had ik Samsung of HTC als potentiële koper gezien (als het al te koop wordt gezet). Samsung geeft aan geen interesse te hebben, HTC hoor je helemaal niets van. Ik denk dus niet dat WebOS nog een lang leven is beschoren.
De Pre3 is inderdaad een mooi toestel, heb hem nu ook eindelijk in bezit gekregen.

Zou zoals je zegt jammer zijn mocht het doodbloeden.
Daarin tegen is er al wel een leuke community die het 1 en ander aanpassen/maken.
en IBM moet zeker alleen maar cpu's bakken? 8)7
geen enkel bedrijf kan bestaan met slechts 1 product.
ook automerken maken niet alleen maar auto's, maar ook onderdelen ;)
En hun server business? De zakelijke dienstverlening? Enterprise software?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 september 2011 11:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee