Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

HP heeft bevestigd dat er gesprekken gaande zijn om makers van mobiele apparaten een licentie te verstrekken op WebOS, het mobiele besturingssysteem waarvan HP eigenaar is. Volgens geruchten heeft in elk geval Samsung interesse.

HP Pre 3 floatVolgens HP-ceo Leo Apotheker zijn er verscheidene bedrijven die interesse hebben in een WebOS-licentie, zo meldt Bloomberg. De topman wilde echter niet kwijt welke bedrijven dat zijn. Volgens hem zijn de gesprekken nog gaande en is er geen tijdsframe waarin de onderhandelingen moeten worden afgerond. HP liet eerder al weten dat het openstond voor licensering van zijn mobiele besturingssysteem.

Hoewel HP geen informatie wil verschaffen over geïnteresseerde bedrijven, hoort Samsung daarbij volgens Bloomberg, dat zich beroept op drie anonieme bronnen die betrokken zouden zijn bij de gesprekken. Momenteel maakt Samsung vooral gebruik van Googles besturingssysteem Android voor mobiele apparaten en heeft de Koreaanse fabrikant met Bada een eigen OS voor smartphones.

Zelf komt HP ook met tablets en smartphones die op WebOS draaien; kortgeleden is het bedrijf begonnen met de preorder voor de TouchPad-tablet, en daarnaast komen er met de Veer en Pre 3 twee smartphones uit met het mobiele OS. HP heeft WebOS verkregen toen het de noodlijdende handheldfabrikant Palm overnam.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Voor mensen die niet bekend zijn met WebOS en benieuwd zijn hoe het er uitziet / hoe het qua UI werkt:
http://www.metacafe.com/watch/5369295/webos_2_0/
Vraag me af of het nuttig is om nog een OS te introduceren.
We hadden er een boel (iedere fabrikant zijn eigen ongeveer), maar wat er nu nog over is zijn eigenlijk alleen iOS, WP7, Android...

En aangezien een smartphone tegenwoordig meer een computer is, met varierende hardware is het natuurlijk ook moeilijker om alles te supporten en stabiliteit te garanderen.
Vraag me af of het nuttig is om nog een OS te introduceren.
We hadden er een boel (iedere fabrikant zijn eigen ongeveer), maar wat er nu nog over is zijn eigenlijk alleen iOS, WP7, Android...
Nee het WEBOS was er allang. Langer dan WP7 en Android. Bekijk bovenstaande video en je begrijpt waarom ik en met mij vele anderen dit OS er wel bij willen hebben!
http://en.wikipedia.org/wiki/WebOS

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 30 juni 2011 09:34]

Waarom noem je eigenlijk WP7 in de big 3? Die hoort er nog helemaal niet bij. Zo groot zijn ze nog LANG niet!

Het is eerder Android, iOS, Symbian... Zelfs Bada is groter dan WP7.....

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 juni 2011 09:56]

Zie ik nu ook inderdaad:

Linkje
Had niet gedacht dat Symbian nog zo groot was.

Met WP7 bedoelde ik eigenlijk alle Windows Mobile varianten, maar ik zie dat dat marktaandeel ook behoorlijk tegenvalt.
Zie ik nu ook inderdaad:

Linkje
Had niet gedacht dat Symbian nog zo groot was.

Met WP7 bedoelde ik eigenlijk alle Windows Mobile varianten, maar ik zie dat dat marktaandeel ook behoorlijk tegenvalt.
offtopic:
Je verkijkt je op Symbian. Jij niet alleen.Ze zijn zelfs met die 31% nog groter dan je denkt.

Die WM varianten kun je ook niet op een hoop gooien. Er is een GROOT verschil tussen WP7 en WM!
WP7 is opgebouwd vanaf scratch (het begin dus) Is gewoon een nieuw OS dat niets meer weg heeft van het oude OS.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 30 juni 2011 10:52]

WP7 is niet opgebouwd van scratch.. Dat zou betekenen dat ze een geheel nieuwe kernel hebben gemaakt. WP7 is toch gebaseerd op de CE kernel? Met hun vernieuwde UI.

WP7 is meer in het nieuws dan dat het verkoopt... Bada minder en het verkoopt meer :P
http://www.google.nl/sear...hrome&ie=UTF-8&q=bada+WP7

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 juni 2011 11:57]

Momenteel maakt Samsung vooral gebruik van Googles besturingssysteem Android voor mobiele apparaten en heeft de Koreaanse fabrikant met Bada een eigen OS voor smartphones.
En windows phone 7?

En HTC, ZTE en LG zal ook wel informatie vergaard hebben, lijkt me net als Samsung vanzelfsprekend :)
Samsung is echter wel bij uitstek een fabrikant die probeert om echt van alle systemen een toestel uit te brengen, er is bijna geen (niet fabrikantgebonden) mobiel OS te vinden waar samsung geen toestel voor uitgebracht heeft dus het zou me niet verbazen als zij hier de eerste bij zijn. Enige dat ik zo kan bedenken wat ze niet gebruikt hebben is UIQ (of was dat sonyerricson gebonden?)
Maar als je dan dit leest:
We reached out to webOS chief Jon Rubinstein and he clarified HP’s angle for us, making it clear they won’t just take anybody: “If someone wants to really invest, and potentially help develop webOS, we’re interested in talking to them.” We threw out a theoretical about HTC doing Android, Windows Phone 7 and webOS simultaneously, and Jon expounded: “If it was the primary one they were going to do and they were going to add real value back into the ecosystem, and ‘oh by the way’ they were doing some Android or Microsoft stuff, of course we’d consider it — but if we’re going to be one of 5 or 6 OSs, it’s hard to see — it wouldn’t make any sense.” It sounds a lot like HP is looking for a Microsoft / Nokia-style relationship, which is apparently all the rage these days.
(bron: http://thisismynext.com/2...ential-webos-licensing-2/)

Wat heeft het dan voor zin om met Samsung te praten zou je denken, want bij Samsung worden ze zeker eentje van vijf/zes besturingssystemen.
Een deal Samsung/webOS zoals Nokia/WP7 is uiterst onwaarschijnlijk, aangezien Samsung zijn risico's graag spreid. Ondanks het citaat dat je aanhaalt, kan het voor HP interessant zijn om toch met samsung in zee te gaan. Als ze hiermee een groter marktaandeel van het OS kunnen bewerkstelligen dan kan dit een goede kans zijn. In elk geval kan het nooit kwaad je opties te verkennen, er is nog geen sprake van een definitieve deal, althans voor zover ik kan opmaken.
Ik heb niet het idee dat Samsung veel succes boekt met Bada. Als het Bada afserveert zou het alleen nog Android en WebOS telefoons hebben zou WebOS een stuk groter kunnen worden dan Bada nu is.
Als ze anderzijds Bada houden en WP7 erbij nemen dan wordt het inderdaad wat druk.
edit:
Ik had de Omnia 7 inderdaad over het hoofd gezien

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 1 juli 2011 10:12]

Windows Phone 7 heeft Samsung al omarmd: Omnia 7 i8700
Samsung i8700
Sterker nog, ik kan me herinneren dat ze een tijdje geleden aankondigden dat ze 'dit jaar' alleen nog Windows-toestellen zouden uitbrengen. Men wilde namelijk minstens evenveel Windows-toestellen in het assortiment hebben als Android-toestellen.
Hier zit ook wat onderhandelstrategie achter. Een iets hardere opstelling kan ervoor zorgen dat ze uiteindelijk met een betere deal weglopen, omdat ze "concessies" doen. Hoger inzetten dan je eigenlijk wil en dan precies daar (of nog steeds iets hoger) uitkomen dan waar je op had gerekend is een bekende truc :)
Zo veel scheelt dat dan toch niet toch niet, enkel symbian is niet door die andere gebruikt... Verder ook alles... En een eigen OS (op ZTE na, hoewel die in AziŽ vast wel een eigen OS hebben) :)

SE past ook mooi in het lijstje...
ZTE heeft ook gewoon een eigen OS. Ze brengen aardig wat "provider-branded" telefoons uit, en die hebben echt niet allemaal een standaard-OS.

Ook LG heeft al lang een eigen OS, etc. Het zijn alleen niet allemaal smart-phone OSes.
Euh... mijn vorige tel was een Samsung i8910 en daar stond toch echt S60 op ;)
Maar denk dat als Samsung WebOS gebruikt het nog wel eens populairder kan worden als Windows Phone 7...
Voor wie?

Voor ontwikkelaars misschien wel, omdat men op 2 lagen kan programmeren;
C/C++ en HTML5/Javascript. Hierdoor is het aantal mensen dat apps kan maken natuurlijk veel groter.

Voor gebruikers weet ik het niet. Voor zover ik kan zien zijn er (nog) geen extra regels wat betreft design en useability, wat ervoor kan zorgen dat elke applicatie (en zelfs elke fork van het OS) er anders uitziet en anders werkt..
Los van feit dat het WebOS heet, wat voor veel mensen zou betekenen dat je altijd met het internet verbonden moet zijn. En dat wordt weer met hoge kosten gekoppeld ipv data roaming e.d.

Maar ik geef iedereen een gelijke kans, dus ik wacht het nog even af voordat ik mijn conclusies ga trekken.
Prima goede ontwikkeling. Ik hoop dat we snel weten met wie men onderhandeld en wanneer er smartphones gaan uikomen met die geweldige OS. Er is nog wel plaats voor.Mits er ook genoeg software voor komt. Een OS staat of valt met de beschikbaarheid van software.

Juist door geen uit te geven licenties, of onderhandelingen daarover te starten is PALM onderuit gegaan.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 30 juni 2011 09:16]

Bedoel je niet gewoon het missen van een internationaal distributie netwerk en de financiŽle middelen om een goede marketing te voeren?
Bedoel je niet gewoon het missen van een internationaal distributie netwerk en de financiŽle middelen om een goede marketing te voeren?
Nee dat hadden ze maar hebben ze afgewezen. Vodafone had destijds interesse in de PRE maar PALM had geen interesse in een deal met Vodafone
Het lijkt mij een beetje lastig om daarover te beoordelen. Je weet niet wat voor soort deal het is geweest en je kan dus ook niet dr vanuit gaan dat de marge voldoende zou zijn om te blijven "leven". Vodafone kan wel zeggen dat het een goede deal had geweest maar al had Palm maar 1 tot 2% marge kunnen pakken heeft het geen nut. Maar het had inderdaad het faillissement kunnen uitstellen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 juni 2011 12:36]

Volgens mij waren er voldoende Nederlanders, vooral oud Palm bezitters die een PRE wilden kopen. Waarom moest het alleen via providers? Ik denk dat velen best de volle pond wilden betalen. Als er ergens een afzetmarkt is, dan lever je toch? Maar Palm had zijn principes "geen provider, dan ook geen levering". Het heeft ze de nek om gedaan. Toen Apple met de iPhone kwam lachte Palm ze vierkant uit. Geen schijn van kans. De geschiedenis is anders verlopen en Palm is niet meer. Hoogmoed kom voor de val.
WebOS leek in niks meer op het oude PalmOS, dus of dat de oude garde Palm gebruikers over de streep had getrokken? Het oude PalmOS, dat in 2002 afgesplitst werd van Palm-het-hardware-bedrijf heet inmiddels, na een lange omweg naar Japan, Access Linux Platform, en is vorig jaar een stille dood gestorven. Het oude Palm bestaat gewoon niet meer, het is nu een compleet ander bedrijf met een compleet ander OS. Dat ook op sterven na dood is, want als het het van onbevestigde geruchten als "Samsung overweegt ons (naast vijf andere OSsen)" moet hebben, dan ben je vrij ver heen.

Wat HP met WebOS als tablet/netbook OS mee gaat doen, dat is natuurlijk een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 juni 2011 21:31]

Niet per se goed. Er bestaat ook zoiets als teveel verscheidenheid, waardoor het geld teveel word verdeeld om elk OS voldoende te kunnen doorontwikkelen.

Dat geld ook voor de onderliggende aps, ontwikkelaars moeten dan een platform kiezen om voor te ontwerpen (net zoals je ziet met wii/xbox/ps/pc) waardoor de keuze voor de consument achteruit kan gaan.
Dat probleem lost zichzelf wel op dan. De beweging die je nu ziet is dat de meeste mensen ofwel naar IOS ofwel naar Android trekken. Een van de grote redenen daarachter is wel het aantal programma's dat beschikbaar is voor beide platformen.
Blackberry, Microsoft en Nokia slagen er vooralsnog niet goed in om marktaandeel te winnen. Dit zorgt dat ze steeds minder interessant worden voor ontwikkelaars om programma's voor te schrijven. Dus ook weer minder interessant zijn voor de klanten van smartphones.
Ziet er aardig gelikt uit. Maar om eerlijk te zijn zit je als developer helemaal niet te wachten op nog een platform. Zo lang de markt voor dit platform marginaal blijft is dit nog niet direct een issue weliswaar.
Liever dan WP7. Dat is niet populair en heeft hun eigen programmeer taal.
Als je al in HTML5 programmeert, dan zal je waarschijnlijk niet veel moeite hoeven te doen om WebOS te ondersteunen, en als je (bijvoorbeeld voor games) SDL gebruikt, dan is WebOS ook makkelijk te ondersteunen.
Voor de consumentenmarkt zal het niet direct een grote hit worden. Maar het is zeker een mooi alternatief naast Blackberry en wellicht MeeGo, in de toekomst.

Het succes van Android en iOS wordt deels bepaald door het advertentieplatform, waardoor extra inkomsten worden gegenereerd. Als bedrijf wil je (als het goed is) toch niet dat het gebruik van de smartphone door je medewerkers wordt vermarkt aan derden. Elk bedrijf heeft zijn bedrijfsgeheimen en dat wil je graag zo houden.
Dit zou wel erg leuk zijn voor de wat goedkopere lijn smartphones. Als je met de hardware van de Pre 1 al een soepel draaiende telefoon had, zou het met de huidige low/mid end smartphone hardware een hoop moeten kunnen bereiken.

De grote afzetmarkt in combinatie met de lage prijs zou WebOS dan hopelijk een flinke boost kunnen geven, aangezien het OS veel meer gebruikers en content verdient dan het nu heeft.
"Samsung wil WebOS toestellen maken".

Waarom zit er op t.net zelden een nuance in de titel ?

- HP wil mogelijk licenties uitgeven
- er is een "gerucht" over samsung

Hier word het dan gebracht als waarheid, maar omdat er dan ' om heen staan mogen we het met een korrel zout nemen, een soort vrijwaring.

De kern is: De topman wilde echter niet kwijt welke bedrijven dat zijn.

[Reactie gewijzigd door bakman op 30 juni 2011 10:33]

Ik ben benieuwd wat dit gaat brengen. Het begon ooit zo mooi voor Palm met Palm OS. Mijn eerste smartphone was een Palm Treo 650 in mei 2005. Tot voor kort (1 week) gebruikte ik hem nog. Hij doet het nog steeds. Zelfs de originele accu zit er nog in. Zo vaak gevallen maar wat een bouw kwaliteit. onverwoestbaar. Veel (oude) apps, mail, TOMTOM, pocket tunes, camera. Ik zie de treo als een van de voorvaders van de huidige smartphone. Ik wachtte met smart op een moderne variant. WebOs leek me geweldig. een goed product is niet een garantie voor succes. (betamax - vhs verhaal0

Met de overname van Palm door HP had ik hernieuwde hoop. Een groot professioneel bedrijf wat WebOs kon geven wat het verdiende: een wereldwijd breed gedragen platform. Voor nu was ik het na 6 jaar zat en heb voor android gekozen op een Samsung Galaxy S2. Ik snap best dat er tijd nodig is om eengedegen product neer te zetten door HP. Ik had graag een pre 3 gehad i.c.m. een webos tablet. maar het duurt me allemaal te lang, er is mij teveel onduidelijk over de levering en ondersteuning in nederland. Weinig tot geen apps, (zelfs geen whatsup) de tijd zal het leren of webos nog wat wordt. of licentie verstrekken een goed idee is? geen idee. Apple heeft het in ieder geval niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Zuluman op 30 juni 2011 11:16]

Apple heeft het niet nodig gehad omdat ze toen een gat in de markt hadden. Maar ondertussen is deze aardig verzadigd. Meerdere leveranciers is volgens mij nu wel nodig om een zo groot mogelijke afzetmarkt te verkrijgen. Verder is naamsbekendheid nodig. Als in een winkel een HP en een Samsung telefoon liggen met beide WebOS, welke zal vermoedelijk het meest verkocht worden?

WebOS kan best iets worden omdat HP heel veel soorten hardware maakt. Desktop computers, notebooks, tablets, telefoons en wat nog meer. In dat opzicht lijken ze veel op Apple. Als HP webOS ook op de computers en notebooks mee levert, bijvoorbeeld als dual boot, is het voor ontwikkelaars ook interessant om daarvoor te ontwikkelen omdat ze in ťťn keer een heel groot publiek hebben. Ik denk ook dat webOS valt of staat met het meeleveren op computers en notebooks, niet als de zoveelste telefoon OS.
Samsung: WebOS, Android, WP7

Samsung wordt stilletjes de nieuwe leider
Samsung: WebOS, Android, WP7

Samsung wordt stilletjes de nieuwe leider
Dat hoeft nog geen leiderschap in te houden hoor. Leider ben je pas als je het OS zelf in handen hebt, en het ecosysteem en daarmee dominatie weet te bereiken. Google heeft die combi met android (en laat - heel slim - anderen de hardware bouwen). Apple met iOS. HP met webOS en RIM met BBOS/QNIX en dan heb je uiteraard nog WP7 van Microsoft.

echter, niemand heeft echt totale dominatie, en ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren omdat de smaken/wensen van mensen teveel uiteen lopen daarvoor.
iOS en Android bepalen samen toch meer dan 90% van de markt. Dat is toch echt een gedeelde dominantie van Google en Apple.
als Symbian zoals eerder gemeld hier nog een marktaandeel heeft van 31 procent dan kunnen IOS en Android niet voor 90 % de markt bepalen. Daarbij: Google en Apple brengen twee zeer verschillende producten aan de man, dus er blijft nog altijd keuze. Daarnaast zijn er kleinere spelers zoals blackberry, dus over volledige dominantie van dit duopoly kunnen we niet spreken.
Leider? Ze gaan gewoon met hun reet in elke markt zitten met mediocre apparaten. Wellicht dat je dan de meeste omzet haalt, maar leider zeker niet. Meer volger zonder enige eigen visie.
Rond 1998 heeft de CEO een aantal Samsung telefoons cadeau gegeven aan zijn familieleden. Even later bleken die mobiele telefoons echter niet naar behoren te functioneren. Vervolgens heeft hij bijna een volledige kwartaalproductie laten verbranden met het personeel erbij om een punt te maken. Wij maken kwaliteit.