Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

BlackBerry-maker Research In Motion gaat 2000 banen schrappen, ruim tien procent van het totale aantal arbeidsplaatsen. Het is nog onbekend of er gedwongen ontslagen vallen, maar gezien het aantal is dat wel waarschijnlijk.

RIM logoMaandag maakte Research In Motion bekend dat het deze week werknemers van wie baan verdwijnt op de hoogte zal stellen. In totaal verdwijnen er 2000 banen, wat neerkomt op 11 procent van het totale aantal werknemers. Of er medewerkers gedwongen worden ontslagen, blijft onduidelijk. In elk geval wordt ook geschoven met posities in de bovenste managementlaag.

Bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers in juni maakte RIM al bekend dat het personeel de laan uit zou sturen, maar toen wist het bedrijf nog geen aantallen te noemen. De Canadese smartphonefabrikant kampt met kwakkelende verkopen door toegenomen concurrentie van Android-smartphones en de iPhone. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde de winst van RIM. Deze bedroeg 695 miljoen dollar, tegenover 769 miljoen dollar een jaar eerder.

Update, 17:30: De kop van dit artikel meldde aanvankelijk dat RIM een op de tien banen schrapt. Zoals tweaker tes_shavon echter opmerkte, komt 11 procent eerder neer op een op de negen banen. De kop is hierop aangepast.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Marktaandeel Blackberry zou gezakt zijn, dus paniek in de directie ...

http://www.tgdaily.com/mo...-share-topples-blackberry

"Android now commands a 29% market share of smartphone users in the US.

Meanwhile, Blackberry has fallen to 27% and Apple's iOS platform remains largely flat at 27% as well, where it has seemed to comfortably sit for a while.

Bringing up the read was Windows Phone 7 at 10%, Palm OS at 4%, and Nokia's antiquated Symbian with 2%, thanks only to people who have legacy Nokia phones as there are no current Symbian smartphones on the market in the US."
Niet zomaar een beetje gezakt...
In februari 2011 stonden ze nog op een piek van $ 70.54
Als je dan 5 maanden later op (vandaag) op $ 27.28 staat, mag je je als directie wel zeker zorgen gaan maken!
De grootste vrije val die de aandelenkoers heeft gehad was rond half juni toen er opeens rond de 115 miljoen aandelen van de hand gingen terwijl dit normaal 10-15 miljoen per dag is die verhandeld worden. (val van $ 35 naar $ 26)
Het artikel heeft het over ontslagen en kwakkelende verkopen.
Een zakkende kelderende aandelenkoers dan ook een gevolg zijn, ja ;)

[Reactie gewijzigd door Xubby op 25 juli 2011 15:53]

Klopt helemaal. Alleen als de aandelenkoers stabiel beleven was bij rond die $ 70,- in februari was men nu niet met de botte bijl gaan hakken in het personeelsbestand!
En die aandelen zijn denk ik gekelderd wegens (mogelijk) slecht toekomstperspectief: dalend marktaandeel. Beleggers kijken vooruit ...
Dat zou dan ook voor het eerst zijn, als er in mijn ogen korte termijndenkers zijn, dan zijn het wel de aandeelhouders.
Het is niet voor niets dat er geruchten zijn dat er partijen zijn die RIM zouden willen kopen. Met name voor Google zou RIM een interessante optie zijn om de positie van Android te versterken.
Helemaal mee eens. 11 Procent klinkt niet echt spectaculair.
En komt ook helemaal niet verwacht gezien de ontwikkelingen de laatste 6 maanden:

http://finance.yahoo.com/...scale=on;source=undefined

http://finance.yahoo.com/...scale=on;source=undefined
Een winstdaling is nog geen verlies. Als de winst al jaren daalt kan ik het nog een beetje begrijpen maar nu nog niet... Erg vervelend voor de mensen die hun baan gaan verliezen...
Zoals ik wel vaker heb opgegeven boeit dat eigenlijk niet. In de zakelijke wereld is stilstand achteruitgang dus kan je je voorstellen wat achteruitgang dan wel niet betekend?

Aandeelhouders en bijv een RvC bepalen de lange termijn strategie, al zijn hun van mening dat dr nu iets moet gebeuren om de winstgevendheid in de toekomst te kunnen garanderen (niet dat zoiets kan maar voor zover mogelijk) dan moet dr nu actie worden ondernomen.

Het probleem wat de meeste mensen hierbij hebben is dat ze nog denken in de vorm van een prive bedrijf, dat soort bedrijven hebben de vrijheid om door te gaan zonder grote veranderingen. Dit gebeurd meestal wanneer het bedrijf nog genoeg geld in kas heeft of een geďnteresseerde geld schieter... Bedrijven op de beurs moeten snel handelen om ervoor te zorgen dat hun bedrijf niet in een jaar gehalveerd is qua waarde... (ooh ik lees niet hieronder dat dit al gebeurd is :P)

TomTom is een mooi voorbeeld, het gaat minder met hun markt maar maken vooralsnog nog steeds winst (als je vergelijkt met het nieuws bericht hierover moet je even goed lezen mbt een eenmalige afschrijving) maar al kijk je het aandeel van TomTom dan is de waarde van het bedrijf nog maar 10% in vergelijking met november 2008 terwijl de verkopen niet met 90% zijn gedaald
http://www.belegger.nl/ko...rsen&naam=TOMTOM&type=15j
Dit soort situaties willen de aandeelhouders, en de verantwoordelijke binnen het bedrijf (bijv het RvC) natuurlijk voorkomen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 juli 2011 16:10]

het komt terug op aandelen wat is een aandeel waard?
veel aandelen zijn niet op echte waarde gebaseerd maar op een fictief hersen spinsel in de grootste gok paleis van de wereld
aandelen zijn the root of all evil. en wij nederlanders hebben ze uit gevonden zucht.....

een poep en een scheet doet koersen dalen of stijgen.
ik kan me nog heel goed herineren dat een 13 jarig jongetje op internet vertelde dat steve jobs over leden was. aandelen apple kelderde.... terwijl er niets aan de hand was.

rim precies het zelfde ze hebben een goed markt aan deel zijn iets aan het verliezen ok minder mensen kopen een rim om dat ze wachten op het nieuwe model dat op het punt staat uit te komen ... er is niets aan de hand maar mensen verliezen hun baan omdat de bovenste directeuren een goede bonus wil hebben. en de aandeel houders te vreden wil stellen. terwijl waarschijnlijk de aandeel koers te hoog is voor wat het bedrijf daad werkelijk waard is.
Dat er niets aan de hand is, is dus niet waar.. De smartphone-markt (wat by far de belangrijkste markt is voor RIM) groeit gigantisch hard.. als jij als bedrijf dan niet groeit, betekent het dat je het gewoon niet goed doet. Dit is een teken dat het achteruit gaat en zul je dus in moeten grijpen voordat het helemaal te laat is.

En de waarde van aandelen wordt net als al het andere op deze wereld bepaald.. vraag en aanbod.. Waarom is het ene aandeel dan meer waard dan het andere? Omdat je op het ene aandeel meer dividend krijgt dan op het andere..
Dividend is volgens mij wel het laatste waar aandeelhouders in geďnteresseerd zijn. Vroeger had je ze nog ja, van die mensen die 50 jaar lang dividend trokken van hun aandelen koninklijke olie.

Tegenwoordig zijn het de opties waar het geld hem in zit. De waarde van aandelen wordt bepaald door de verwachting ze in de toekomst voor meer te kunnen verkopen. Helaas zit die verwachting nog wel eens naast de werkelijkheid.
Ja daar heb je helemaal gelijk in... Het is spijtig maar het is wel zo... Zo kan Apple inderdaad weer geminimaliseerd worden wanneer Steve Jobs daadwerkelijk overlijd. Wanneer zoiets gebeurd is het mogelijk dat ze inderdaad bijv volgens de aandelen nog maar 10miljard waard zijn terwijl ze veel meer geld in de kas hebben zitten. Nu staat dit natuurlijk niet gelijk aan het geld wat je ontvangt bij een overname maar het is wel zuur wanneer je bijv nu 10 mio euro investeert in Apple (omdat de toekomst zo mooi is) en dat Steve Jobs morgen dood gaat en je 10mio nog maar 1mio waard is :P

Mjah al kijk je het vanuit het menselijk oogpunt dan slaat het inderdaad helemaal nergens op. Dit is puur iets vanuit de bedrijven en is naar mijn mening echt onmenselijk (mjaah als werknemer van een internationale organisatie heb je vaker het gevoel dat het top management onmenselijk is)
Nee. Als Apple 10 miljard in cash heeft en een lagere beurswaarde dan kopen ze aandelen in. De beurskoers stijgt dan automatisch, anders zou je eindigen met 1 aandeel ip de beurs en een mijard aan cash. Da's een leuk dividend.
ik kan me nog heel goed herineren dat een 13 jarig jongetje op internet vertelde dat steve jobs over leden was. aandelen apple kelderde.... terwijl er niets aan de hand was.
offtopic:
"Niets aan de hand" is ook een understatement. Steve Jobs is goed ziek.
"
Op 16 december 2008 maakte Apple bekend dat Jobs niet zou spreken op de Macworld Conference & Expo van januari 2009, en dat het bedrijf zich na 2009 van het jaarlijks gehouden evenement zou terugtrekken. Dit leidde tot speculaties over de gezondheid van Jobs, en het aandeel van Apple daalde in waarde.

Op 5 januari 2009 maakte Jobs met een open brief op de website van Apple een einde aan de geruchten. Hij schreef dat uit onderzoek was gebleken dat hij lijdt aan een hormoonstoring, waardoor hij sterk was afgevallen. De aandoening is eenvoudig te behandelen, meldde Jobs. In een begeleidende verklaring van de Apple-directie weersprak het bedrijf geruchten dat Jobs zou willen opstappen.

Op 14 januari 2009 liet Jobs via een e-mail aan het personeel van Apple weten dat zijn gezondheidsproblemen complexer waren dan hij aanvankelijk dacht en dat hij verlof nam tot eind juni 2009.[3] Op 29 juni 2009 hervatte Jobs het werk, na een levertransplantatie ruim twee maanden eerder in Memphis.[4]

Op 17 januari 2011 kondigde Jobs via een e-mail aan het personeel van Apple dat hij zich wederom om medische redenen terugtrekt uit het bedrijf. In de e-mail staat dat hij zo spoedig mogelijk wil terugkeren en dat hij, ondanks zijn afwezigheid, betrokken blijft bij de strategische beslissingen van Apple en dat hij aanblijft als CEO. De dagelijkse leiding heeft hij overgedragen aan Tim Cook[5]"

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 25 juli 2011 19:36]

dat kan wel zijn, maar ik snap het nog steeds niet: wat boeit de beurswaarde zolang je winst maakt en groeit?
iedereen beseft toch wel dat 1 op 9 ontslaan een vreselijke impact heeft op de werking van een bedrijf...
Bedrijven doen bijna alles om maar te zorgen dat de aandelen niet dalen.
Daarom is het toch goed om maatregelen te nemen zolang er nog geld verdiend wordt?
Dan kan je het fatsoenlijk regelen, op het moment dat het geld op is, is het "toedelodokie".
Dat was te verwachten. Stilstand is achteruitgang en als RiM nog lang wacht gaan ze Nokia achterna. Ze zullen zich toch moeten blijven onderscheiden tov fabrikanten als Apple en HTC.
Dus waar blijven de nieuwe toestellen zoals de Blackberry 9900?
Ze zullen zich toch moeten blijven onderscheiden tov fabrikanten als Apple en HTC.
Dus gewoon blijven doen wat ze nu doen? HTC en Apple maken vooral touchscreen only telefoons met Android en iOS wat ook al behoorlijk op elkaar lijkt. Een beetje meer variatie in de markt mag best.
Achja wat ik al eerder zei ik ben een trouwe Blackberry gebruiker en ben tevreden over messenger en email op de BB. Apps en browsing is wel een drama zelfs op de torch die ik heb (al is dat wel beter dan de bold). De toestelen zijn opzich wel ok de nieuwe bold met toetsenbord en touchscreen echter zijn apps het probleem die zijn stervens duur als ze al te krijgen zijn en is internet ook niet echt een genot. Als ik prive een GSM had zou ik wel voor een android of iphone gaan maar aangezien email voor mij belangrijk is zakelijk en snel typen blijf ik vooralsnog bij mijn BB.
Maar wat is het gemak van de e-mail? Bij alle andere merken kun je meerdere calendars en meerdere contactlists syncen. Bij Blackberry is dat er maximaal één. Bovendien zijn de licentiekosten exorbitant hoog:

http://us.blackberry.com/...exchange/#tab_tab_pricing

Al schijnt er voor Small Business toch een soort van uitzondering te bestaan.
Blackberry doet compressie op de email wat in het buitenland nog al handig is. Buiten dat heb ik met mijn collegas veel contact via blackberry messenger of Ping voor de noobs ;) dit werkt gewoon zoveel beter dan whatsap want daar komen berichten te vaak niet bij aan is mijn eigen ervaring. Aangezien wij nog geen exchange gebruiken (klein bedrijf) is een blackberry met een BIS abo ideaal email is vrijwel instant binnen en berichten ook. Buiten de boven genoemde voordelen voor mij ben ik ook voorstander van een fysiek toetsenbord. Ik heb een Iphone gehad en kon daar wel op typen echter met de hoeveelheid email die ik nu heb is dat niet te doen op een scherm voor mij en een fysiek toetsenbord werkt gewoon lekkerder maar dat is persoonlijk.

Ik ben het met je eens dat er technisch gezien veel meer mogelijkheden zijn maar dit werkt wel zo lekker en snel voor ons. Maar voor mij/ ons zijn de de pluspunten:

1. Toestel met toetsenbord
2. Blackberry messenger is probleemloos
3. Email heeft compressie
Ik denk niet dat de slechte verkopen van Blackberry zozeer de schuld is van te weinig innovatie of iets dergelijks.

Er is op de markt gewoon niet genoeg plaats voor te veel besturingssystemen doordat er daardoor developers hun focus moeten verspreiden.

Ik denk dat buiten iOS, Android en Windows Phone 7 geen plaats is voor andere besturingssystemen.

WebOS zal het denk ik ook niet redden want anders had je er al wat van moeten horen, het gaat allemaal te langzaam terwijl Apple record na record breekt en ook Android zijn deel van de markt verovert.
Ik twijfel meer aan de plaats van Windows Phone 7 dan aan de plaats voor Blackberry. Blackberry heeft nog een grote groep oud-gebruikers die erg blij met ze zijn, terwijl Windows Phone 7 nog steeds amper geaccepteerd is door de markt.
Ik betwijfel of dit ook echt zo is... Veel bedrijven die minder gevoelige zaken via de mail doen zijn al (of gaan) overgestapt op Android en de iPhone... De voordelen die BB op dit moment bied is bij veel organisaties niet genoeg om de extra kosten te verantwoorden. Dit weegt zwaar bij vooral de wat kleinere organisaties aangezien de kosten per gebruiker verminderen bij een groter aantal gebruikers

Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 juli 2011 17:15]

Zoals Xubby hierboven al aangeeft heeft WP7 anders al wel een 10% marktaandeel in de US. Dat het hier in Nederland niet aanslaat heeft puur te maken met de bagger ondersteuning van de diensten van MS (voornamelijk Bing, en Zune Music) en niet zozeer met het OS zelf.
Het gaat hier niet alleen om Windows Phone 7, maar om Windows Mobile + Windows Phone 7. Windows Phone 7 blijft vooralsnog gewoon een flop "quote: Steve Balmer: We got from VERY small.....to VERY small"
ja dat kan zijn maar meschien willen de oud gebruikers is wat nieuws ??
Misschien tijd voor een leuk / concurerent modelletje ? Want als ze daar niet aan gaan beginnen dan gaat het alleen maar achteruit en dan kun je wel banen schrappen maar dat gaat niet helpen. Misschien juist iets meer in R&D en proberen terug te komen...
Zeer waarschijnlijk is er een bestuur wat de winst achteruit ziet lopen. Ondanks dat ze geen verliezen draaien is er vaak een raad van bestuur of wellicht aandeelhouders die hun aandelen zien dalen.

Helaas maar waar...
De directie van RIM heeft verklaard dat het na jaren van onstuimige groei tijd is om, "op te ruimen".

Het aantal werknemer is in de laatste vijf jaar verviervoudigd, en ik denk dat doordat de nieuwe modellen vertraagd werden en de verkoop iets daalde ze erachter kwamen dat het toch ook wel, tijd werd om de bezem er door te halen, het is jammer voor de getroffen werknemers, maar anders worden de aandeelhouders boos.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 25 juli 2011 15:57]

toch raar

verdien je 100 miljoen minder in 12 maanden
heb je nog steeds 600+ miljoen over ..

slecht jaar, ik wil ook een slecht jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True